PRAVILNIK
O KRITERIJUMIMA ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE

("Sl. list grada Prokuplja", br. 35/2019)

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se kriterijumi za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava i druga pitanja od značaja za obezbeđivanje prava, za mere predviđene Odlukom o socijalnoj zaštiti Grada Prokuplja.

Član 2

Mere za koje se utvrđuju bliži uslovi iz čl. 1. ovog Pravilnika su:

1. Materijalna podrška u novcu

1.1. jednokratna novčana pomoć

1.2. interventna novčana pomoć

1.3. socijalno uključivanje korisnika jednokratne novčane pomoći

1.4. pravo na naknadu troškova sahrane i uređivanje grobnog mesta

1.5. pravo na naknadu troškova prevoza korisnika smeštaja

2. Materijalna podrška u naturi

2.1. besplatan obrok u narodnoj kuhinji

2.2. opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu

2.3. pravo na novogodišnje paketiće za decu iz materijalno ugroženih porodica i decu bez roditeljskog staranja.

Član 3

Postupak za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške pokreće se na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.

Po zahtevima za korišćenje prava na mere materijalne podrške iz ove Odluke, u prvom stepenu rešava Centar za socijalni rad, u roku od mesec dana od dana prijema zahteva.

Član 4

Korisnik kome nije priznato pravo na mere materijalne podrške iz ove Odluke ima pravo žalbe u roku od 15 dana.

Po žalbama na prvostepene odluke odlučuje u drugom stepenu Gradsko veće.

Odluka o žalbi donosi se u roku od 30 dana.

Odeljak 1

I MATERIJALNA PODRŠKA U NOVCU

1.1. Jednokratna novčana pomoć

Član 5

Jednokratnu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se nađu u stanju socijalne potrebe, u slučajevima vezanim za zadovoljenje osnovnih životnih potreba, otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tešku bolest, prihvat po prestanku smeštaja u ustanovu, kao i u drugim vanrednim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići, a naročito kada nemaju nikakvih prihoda i ne mogu, iz Zakonom predviđenih razloga, da ostvare pravo na redovnu novčanu socijalnu pomoć.

Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od prosečne zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.

Jednokratna novčana pomoć može se odobriti istom korisniku više puta u toku godine, ukoliko ukupna sredstva primljena po ovom osnovu ne prelaze iznos prosečne neto zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.

Rešenje o priznavanju prava na jednokratnu novčanu pomoć donosi Centar za socijalni rad.

Isplatu jednokratnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad iz sredstava budžeta lokalne samouprave.

Član 6

Uz zahtev za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć po službenoj dužnosti / zahtevu stranke pribavlja se sledeća dokumentacija:

- izjava o kućnoj zajednici;

- fotokopija lične karte/čitač elektronske lične karte za punoletne članove zajedničkog domaćinstva;

- fotokopije legitimacije za interno raseljena lica i potvrda MUP-a o prijavljenom boravištu ne starija od 2 godine, za izbegla lica fotokopija izbegličke legitimacije (ili rešenje o prijemu u državljanstvo odnosno dokaz da je postupak u toku) za sve članove domaćinstva;

- ukoliko supružnici odnosno vanbračni partneri ne žive zajedno odluka o poveri maloletne dece ili dokaz da je postupak u toku;

- potvrda o prihodima pojedinaca odnosno članova porodice koji su u radnom odnosu, za mesec koji prethodi mesecu podnošenja zahteva;

- poslednji ček od penzije za lica koja su ostvarila pravo na penziju;

- potvrda fonda PIO da nisu korisnici penzije (za lica koja zbog godina ne mogu da se prijave na evidenciju NSZ) ili fotokopija overene zdravstvene knjižice;

- uverenje o nezaposlenosti u momentu podnošenja zahteva;

- otpusna liste nadležnog organa, za lice otpušteno sa izdržavanja kazne;

- Uz zahtev za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć za lekove i lečenje potrebno je pored dokaza iz stava 1. ovog člana, dostaviti uredno i čitko popunjen izveštaj izabranog lekara o potrebnoj terapiji na propisanom obrascu (u daljem tekstu: izabrani lekar), odnosno izveštaj lekara odgovarajuće specijalnosti (u daljem tekstu: lekar specijalista).

Ukoliko je na osnovu izveštaja izabranog lekara/lekara specijaliste neophodna nabavka medicinsko-tehničkog pomagala koje se ne može obezbediti na teret sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, neophodno je dostaviti i predračun.

Dokumentacija iz stava 1. i stava 2. ne može biti starija od 6 meseci.

Član 7

Visina iznosa jednokratne novčane pomoći se utvrđuje rešenjem nakon pribavljenih potrebnih dokaza i potpuno utvrđenog činjeničkog stanja, a u skladu sa nalazom i mišljenjem stručnog radnika, godišnjim planom materijalne podrške porodici kao i izveštajem doktora medicine dostavljenog na propisanom obrascu.

Nalaz i mišljenje stručnog radnika se sačinjava na osnovu terenske posete porodici, izjave stranaka i drugih dokaza.

Nalaz sadrži utvrđeno činjenično stanje, a mišljenje mora biti obrazloženo.

Stručni radnik daje i predlog za konkretni zahtev.

Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od iznosa prosečne neto zarade ostvarene po zaposlenom u gradu Prokuplju, poznatog u momentu odlučivanja o pravu.

Isplata jednokratnih novčanih pomoći se vrši preko službenih tekućih računa, ili gotovinski preko blagajne Centra.

1.2. Interventna novčana pomoć

Član 8

Pravo na interventnu novčanu pomoć mogu ostvariti:

• pojedinci i porodice koji su pretrpeli štetu nastalu usred elementarnih nepogoda.

• pojedinac koji se razboli od teške bolesti, odnosno porodice čiji se član razboli od teške bolesti, ukoliko troškovi lečenja nisu pokriveni zdravstvenim osiguranjem;

• pojedinci i porodice u drugim izuzetno teškim situacijama po oceni stručnog tima Centra.

Član 9

Uslov za ostvarivanje prava na interventnu novčanu pomoć

Uslov za ostvarivanje prava na interventnu novčanu pomoć je da prosečni mesečni prihod porodice u prethodna tri meseca, u odnosu na mesec u kome je podnet zahtev, ne prelazi iznos prosečne neto zarade u jedinici lokalne samouprave prema poslednjim objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike, a u momentu podnošenja zahteva.

Član 10

Iznos interventne novčane pomoći

Interventna pomoć može se isplatiti u iznosu od jedne do pet prosečnih neto zarada u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.

Pravo na interventnu novčanu pomoć može se ostvariti više puta u toku godine, s tim da ukupni iznos ne prelazi iznos od pet prosečnih neto zarada u jedinici lokalne samouprave

Za lica koja su obolela od veoma teških bolesti, čije troškove lečenja ne pokriva zdravstveno osiguranje, nezavisno od mesečnih prihoda porodice, može se odobriti izuzetna interventna novčana pomoć do visine od 10 prosečnih neto zarada u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva, a po proceni Stručnog tima Centra za socijalni rad,

Saglasnost na Rešenje o priznavanju prava na izuzetnu interventnu pomoć iz stava 3. ovog člana donosi Gradsko veće Grada Prokuplja, a na osnovu uredne dokumentacije i procene Stručnog tima Centra za socijalni rad.

Član 11

Stručni tim Centra za socijalni rad za isplatu interventne pomoći se sastoji od tri člana, stručnih radnika.

Stručni tim imenuje direktor Centra za socijalni rad.

Član 12

Isplata interventne novčane pomoći

Rešenje o priznavanju prava na interventnu novčanu pomoć donosi Centar za socijalni rad.

Isplatu interventnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad iz sredstava budžeta lokalne samouprave.

Član 13

Gradsko veće formira Komisiju za procenu štete nastale usred elementarnih nepogoda, čiji izveštaj po službenoj dužnosti pribavlja Centar za socijalni rad, nakon prijema zahteva sa pratećom dokumentacijom.

Član 14

Uz zahtev za ostvarivanje prava na interventnu novčanu pomoć pribavlja se, osim dokumentacije iz čl. 6 ovog Pravilnika i sledeća dokumentacija, za pojedince koji su bolesni od teške bolesti, odnosno porodice čiji je član bolestan od teške bolesti, ukoliko troškovi lečenja nisu pokriveni zdravstvenim osiguranjem:

- uredno i čitko popunjen izveštaj izabranog lekara o potrebnoj terapiji, odnosno izveštaj lekara odgovarajuće specijalnosti.

Ukoliko je na osnovu izveštaja izabranog lekara/lekara specijaliste neophodna nabavka medicinsko-tehničkog pomagala koje se ne može obezbediti na teret sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, neophodno je dostaviti i predračun, a po obrazloženom zahtevu doktora medicine koji procenjuje opravdanost zahteva za dodelu novčane pomoći (u daljem tekstu: doktor medicine),

U slučaju priznavanja prava na novčanu pomoć za nabavku određenog medicinsko-tehničkog pomagala u punom iznosu prema dostavljenom predračunu, neophodno je naknadno priložiti adekvatan dokaz o nabavci istog.

Novčana pomoć za lečenje se može priznati pojedincu ili porodici ukoliko je priroda bolesti takva da, uprkos korišćenju savremenih metoda lečenja i naučnih dostignuća, progredira ili znatno narušava funkcionisanje ili obavljanje svakodnevnih životnih aktivnosti.

1.3. Socijalno uključivanje korisnika jednokratne novčane pomoći

Član 15

Poseban vid jednokratne novčane pomoći za radno sposobna lica u stanju socijalne potrebe pripada pojedincima po osnovu dobrovoljnog radnog angažovanja.

Radno sposobna lica koja se nalaze u stanju socijalne potrebe, koja su saglasna da se radno angažuju, potpisuju u Centru izjavu o prihvatanju dobrovoljnog radnog angažovanja.

Lica se upućuju u ustanove, organizacije, preduzeća i mesne zajednice na osnovu prethodno potpisanog sporazuma o saradnji sa Gradom i Centrom.

Centar za socijalni rad zaključuje sporazum sa korisnikom novčane pomoći o aktivnom prevazilaženju njegove nepovoljne socijalne situacije, koji sadrži aktivnosti i obaveze korisnika, kao i mogućnost umanjenja i prestanka prava na materijalnu podršku u slučaju neopravdanog neizvršavanja obaveza iz sporazuma (individualni plan aktivacije).

Naknada za jedan sat društveno korisnog rada utvrđuje se u visini minimalne neto zarade po radnom času u momentu upućivanja korisnika na rad.

Centar mesečno dostavlja izveštaj o realizaciji dobrovoljnog radnog angažovanja nadležnoj Gradskoj upravi.

1.4. Pravo na naknadu troškova sahrane i uređivanja grobnog mesta

Član 16

Pravo na troškove sahrane i uređivanje grobnog mesta može se priznati za:

- korisnike prava na novčanu socijalnu pomoć u skladu sa Zakonom,

- lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike Srbije,

- lica neutvrđenog identiteta,

- lica koja nemaju srodnike koji su po Zakonu dužni da ga izdržavaju,

- lica koja imaju srodnike za koje je Centar za socijalni rad utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove sahranjivanja,

- lica nepoznatog prebivališta koja se u trenutku smrti nađu na teritoriji Grada,

- izuzetno i za lica koja nisu u sistemu socijalne zaštite, a nalaze se u stanju socijalne potrebe po proceni Centra za socijalni rad.

Član 17

Pravo na troškove sahrane i uređivanja grobnog mesta može se priznati uz priložene dokaze o stvarnim troškovima, fizičkom ili pravnom licu koje je izvršilo sahranjivanje.

Naknada troškova sahrane se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom), prevoz pokojnika, sahranjivanje i uređivanje grobnog mesta.

O pravu na troškove sahrane i uređivanja grobnog mesta odlučuje Centar za socijalni rad.

Član 18

Grad ima pravo na refundaciju učinjenih troškova iz člana 36. ove Odluke iz zaostavštine umrlog lica.

Postupak za ostvarivanje prava na refundaciju iz stava 1. ovog člana vodi Centar za socijalni rad.

1.5. Pravo na naknadu prevoza korisnika smeštaja

Član 19

Pravo na naknadu troškova prevoza za korisnika smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu priznaje se u visini cene karte javnog saobraćaja na osnovu priložene karte pod uslovom da korisnik i srodnici nisu u mogućnosti da sami snose troškove prevoza.

Izuzetno iz stava 1. ovog člana za nepokretne korisnike priznaće se troškovi službe hitne pomoći ili drugi odgovarajući način na osnovu ugovora koji zaključi Centar za socijalni rad u skladu sa Zakonom i ovom Odlukom.

Odeljak 2.

MATERIJALNA PODRŠKA U NATURI

2.1. Pravo na besplatan obrok

Član 20

Pravo na besplatan obrok ima pojedinac ili porodica iz kategorije najugroženijih građana i realizuje se kao obrok u narodnoj kuhinji. Vođenje postupka i utvrđivanje prava na besplatni obrok vrši Centar za socijalni rad.

Član 21

Pravo na besplatan obrok ima pojedinac ili porodica koji su:

1. korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć po proceni Centra za socijalni rad;

2. lica koja se trenutno nađu u stanju socijalne potrebe.

Korisnici prava iz stava 1. tačka 2. ovog člana imaju prava na korišćenje besplatnog obroka u narodnoj kuhinji najduže godinu dana od dana ostvarivanja prava, nakon čega se sprovodi postupak preispitivanja utvrđenog prava o čemu je Centar za socijalni rad dužan izvestiti Gradsku upravu - Odeljenje za društvene delatnosti.

Član 22

Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji utvrđuje Centar, na osnovu nalaza i mišljenja stručnog radnika Centra.

Spisak korisnika prava na besplatan obrok u narodnoj kuhinji Centar dostavlja realizatoru prava.

Grad, Centar i realizator prava zaključuju ugovor o realizaciji prava na besplatan obrok.

U slučaju da pojedinac/porodica ne preuzme topli obrok iz opravdanih razloga, realizator prava može navedeni obrok usmeriti višečlanim porodicama koje su već korisnici ili licima u stanju socijalne potrebe (skitnice, prolaznici...), uz evidenciju o preuzimanju obroka.

Za lica i porodice koje se nalaze u stanju socijalne potrebe, a koja zbog teritorijalne udaljenosti, bolesti ili drugih opravdanih razloga ne mogu da koriste (preuzimaju) topli obrok, Centar može da prizna pravo na paket životnih namirnica.

Realizator prava vodi evidenciju o distribuciji toplog obroka, odnosno paketa namirnica, koju dostavlja Centru mesečno sa naznakom lica koja to pravo nisu koristila. Na osnovu mesečne evidencije realizatora prava, Centar preispituje priznato pravo za pojedince odnosno porodice koje ga nisu koristili.

2.2. Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu

Član 23

Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu priznaje se licu koje se smešta:

- u ustanovu socijalne zaštite,

- u drugu porodicu

Pravo iz stava 1. ovog člana ostvaruje se pod uslovom da korisnik nema opremu niti je može obezbediti, a ne mogu mu je obezbediti ni srodnici koji su, prema propisima o porodičnim odnosima, dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.

Član 24

Oprema korisnika obuhvata nabavku najnužnije odeće, obuće i druge opreme po proceni Centra za socijalni rad.

Pravo na opremu korisnika može se priznati u iznosu stvarnih troškova, a najviše do iznosa prosečne neto zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave, prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.

Pravo na opremu za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, odlučuje Centar za socijalni rad.

2.3. Pravo na novogodišnje paketiće za decu iz materijalno ugroženih porodica i decu bez roditeljskog staranja

Član 25

Pravo na dodelu novogodišnjih paketića imaju deca iz porodice korisnika novčane socijalne pomoći i deca bez roditeljskog staranja, starosnog doba do 12 godina.

Postupak ostvarivanja ovog prava sprovodi Gradska uprava, na predlog Centra za socijalni rad.

Član 26

Pravilnik se dostavlja Centru za socijalni rad, odabranom pružaocu usluge, Odeljenju za društvene delatnosti, Odeljenju za finansije i arhivi.

Član 27

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Prokuplja".