UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODSTICANJA RAZVOJA PREDUZETNIŠTVA KROZ FINANSIJSKU PODRŠKU ZA POČETNIKE U POSLOVANJU U 2020. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 5/2020)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2020. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Sredstva za sprovođenje ove uredbe obezbeđena su članom 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2020. godinu.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
PODSTICANJA RAZVOJA PREDUZETNIŠTVA KROZ FINANSIJSKU PODRŠKU ZA POČETNIKE U POSLOVANJU U 2020. GODINI

 

1. PREDMET

Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2020. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 84/19), član 8, u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, funkcija 410 - Opšti, ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, ekonomska klasifikacija 451 - Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, opredeljena su sredstva u iznosu od 3.000.000.000,00 dinara, namenjena za realizaciju projekta Podrška razvoju preduzetništva. Od navedenog iznosa, 150.000.000,00 dinara namenjeno je za realizaciju Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2020. godini (u daljem tekstu: Program).

Neutrošena sredstva koja će biti utvrđena izveštajem Fonda za razvoj Republike Srbije o realizaciji Programa iz 2019. godine, a koja su preneta Fondu za razvoj Republike Srbije u skladu sa Uredbom o utvrđivanju Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2019. godini ("Službeni glasnik RS", broj 3/19), koristiće se u 2020. godini za finansiranje odobrenih zahteva po ovom programu.

Za realizaciju Programa mogu se koristiti i sredstva koja su odobrena u skladu sa Uredbom o utvrđivanju Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2019. godini, ukoliko ista nisu plasirana po odobrenim zahtevima (delimično ili u celosti) ili je izvršen povraćaj sredstava od strane klijenta.

Sredstva za realizaciju ovog programa predstavljaju de minimis pomoć.

Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu ovog programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva - subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).

Programom se utvrđuju ciljevi, namena sredstava, finansijski okvir, način realizacije i praćenje realizacije Programa.

Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u saradnji sa Fondom za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond).

2. CILJEVI

Opšti cilj Programa je podsticanje razvoja preduzetništva i održivog ekonomskog razvoja.

Specifični ciljevi programa su:

- povećanje broja privrednih subjekata;

- podrška početnicima za otpočinjanje samostalnog poslovanja;

- podsticanje zapošljavanja;

- podrška preduzetništvu žena, mladih i socijalnom preduzetništvu.

3. NAMENA SREDSTAVA

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za finansijsku podršku novoosnovanim preduzetnicima, mikro i malim privrednim društvima, koji su registrovani u Agenciji za privredne registre najranije dve godine u odnosu na godinu podnošenja zahteva. Za sredstva po Programu, mogu da konkurišu i korisnici koji su, prethodno, bili osnivači i vlasnici najviše jednog privrednog subjekta, koji je brisan iz registra, pre objavljivanja javnog poziva ili je još uvek aktivan, ali je klijent preneo svoja osnivačka prava na neko drugo lice pre oglašavanja javnog poziva.

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za:

- tekuće održavanje poslovnog ili proizvodnog prostora do iznosa od 350.000,00 dinara od ukupnih sredstava za investiranje, bez obzira da li je objekat u kome se sprovode aktivnosti tekućeg održavanja u zakupu ili u vlasništvu podnosioca zahteva;

- kupovinu opreme (nove ili polovne, ne starije od pet godina). Ukoliko je oprema polovna, neophodno je dostaviti dokaze o vlasništvu odnosno načinu sticanja svojine, dokaze da je oprema plaćena u celosti, karticu osnovnih sredstava vlasnika opreme, procenu vrednosti sudskog veštaka (sa liste sudskih veštaka Fonda) i izjavu vlasnika da je spreman da je otuđi. Ukoliko je prodavac polovne opreme koja je predmet kupovine i kreditiranja, privredni subjekt ovlašćen za promet/trgovinu polovne i remontovane opreme, može se prihvatiti ponuda bez procene vrednosti ovlašćenog sudskog veštaka. Oprema koja je predmet finansiranja, u skladu sa ovim programom, odnosno za čiju se nabavku dodeljuju bespovratna sredstva, ne može biti kupljena od fizičkog lica, sem ako nije preduzetnik;

- operativne troškove, koji mogu da učestvuju najviše do 20% u strukturi ukupnog ulaganja. Struktura operativnih troškova biće definisana u uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs i Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs.

Sredstva Programa ne mogu se koristiti za nabavku opreme koja radi na principu samousluživanja, kao ni u svrhu špekulativnih radnji.

Sredstva Programa se mogu odobriti isključivo ukoliko se, na osnovu raspoloživih informacija, može zaključiti da podnosilac zahteva i sva povezana lica imaju dobru poslovnu reputaciju.

Izvođač radova i dobavljač opreme ne može biti povezano lice sa korisnikom kredita u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon 5/15, 44/18, 95/18 i 91/19) i Zakona o bankama ("Službeni glasnik RS", br. 107/05, 91/10 i 14/15). Izvođač radova i dobavljač opreme mora biti preduzetnik ili privredno društvo.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti u svrhu obavljanja sledećih delatnosti:

1. primarna poljoprivredna proizvodnja. Primarna poljoprivredna proizvodnja, u smislu ovog programa, obuhvata gajenje biljnih kultura i domaćih životinja i ostale namene u neposrednoj vezi sa gajenjem biljaka i životinja, kao i čuvanje i skladištenje, a ne obuhvata hladnjače, sušare, opremu za pakovanje, sortiranje, preradu i sl.;

2. trgovinska delatnost;

3. organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti;

4. proizvodnja i prodaja oružja i vojne opreme;

5. promet nafte i naftnih derivata;

6. proizvodnja čelika i sintetičkih vlakana i vađenje uglja;

7. proizvodnja i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti, koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima, smatraju zabranjenim;

8. građevinarstvo izuzev proizvodnje građevinskih proizvoda i završnih zanatskih radova u građevinarstvu;

9. transport i saobraćaj, osim dostavnih vozila koja služe za prevoz sopstvenih proizvoda i drugih transportnih sredstava uključenih u proces proizvodnje (isključujući laka teretna vozila vrsta N1);

10. finansijske usluge, usluge marketinga, konsultantske usluge, usluge istraživanja tržišta, ispitivanja javnog mnjenja i usluge turističkih agencija;

11. proizvodnja duvana i duvanskih proizvoda.

Izuzetno, privredni subjekti koji obavljaju delatnost pripreme i posluživanja hrane i pića, mogu koristiti sredstva po ovom programu, za nabavku opreme za obavljanje delatnosti, isključujući sitan inventar, za nabavku dostavnih vozila za sopstvene potrebe (snabdevanje i distribucija sopstvenih proizvoda), za tekuće održavanje i operativne troškove.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti ni za projekte privrednih subjekata iz ostalih sektora, ako ne doprinose ostvarivanju ciljeva programa.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za refundiranje troškova u okviru aktivnosti koje su bile započete ili završene pre potpisivanja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava u skladu sa ovim programom.

Korisnik sredstava je u obavezi da, pored kredita Fondu, vrati i odobrena bespovratna sredstva, u slučaju da, do isplate kredita, a najkraće tri godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava sa Fondom:

1. obriše iz registra preduzetničku radnju, odnosno pokrene postupak likvidacije ili stečaja privrednog društva,

2. otuđi predmet investicionog ulaganja ili isti da u zakup,

3. raskine radni odnos osnivača privrednog subjekta na neodređeno vreme u tom privrednom subjektu i

4. izvrši promenu osnivača.

Ukoliko korisnik, navedene radnje izvrši posle navedenog roka od tri godine, a za vreme trajanja kredita, neće biti u obavezi da vrati odobrena bespovratna sredstva ali će se njegov kredit kod Fonda proglasiti dospelim u celosti.

4. FINANSIJSKI OKVIR

Privredni subjekti koji zadovolje uslove Programa mogu ostvariti pravo na finansijsku podršku u vidu bespovratnih sredstava u iznosu do 30% vrednosti ulaganja, odnosno do 40% vrednosti ulaganja za privredne subjekte koji pripadaju jedinicama lokalne samouprave koje su razvrstane u četvrtu grupu razvijenosti u skladu sa članom 12. Zakona o regionalnom razvoju ("Službeni glasnik RS", br. 51/09, 30/10 i 89/15 - dr. zakon) i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave. Privredni subjekti koji pripadaju četvrtoj grupi razvijenosti su privredni subjekti iz izrazito nedovoljno razvijenih jedinica lokalne samouprave koji na navedenoj teritoriji imaju sedište ili na istoj obavljaju poslovanje i imaju registrovan ogranak u periodu dužem od godinu dana od dana podnošenja zahteva.

Preostali iznos investicionog ulaganja privrednih društava i preduzetnika finansiraće se iz kredita Fonda pod sledećim uslovima:

Odnos 30%-70%

Iznos za pravna lica i preduzetnike

Kredit

Bespovratna sredstva

Ukupno

Minimalni

280.000,00 RSD

120.000,00 RSD

400.000,00 RSD

Maksimalni

4.200.000,00 RSD

1.800.000,00 RSD

6.000.000,00 RSD

Odnos 40%-60%

Iznos za pravna lica i preduzetnike

Kredit

Bespovratna sredstva

Ukupno

Minimalni

240.000,00 RSD

160.000,00 RSD

400.000,00 RSD

Maksimalni

3.600.000,00 RSD

2.400.000,00 RSD

6.000.000,00 RSD

Podnosioci zahteva imaju mogućnost da deo vrednosti projekta finansiraju sopstvenim sredstvima. Takođe, ukoliko je vrednost odobrenih sredstava manja od vrednosti traženih sredstava, podnosilac zahteva će, ukoliko prihvati rešenje o dodeli bespovratnih sredstava i odluku o dodeli kreditnih sredstava, iznos do pune razlike investicionog ulaganja finansirati iz sopstvenih sredstava.

Uslovi dodele kredita Fonda:

1. Krediti Fonda po ovom programu odobravaće se u skladu sa Programom Fonda i ovim programom,

2. Rok otplate do pet godina, u okviru koga je grejs period do jedne godine. Rok otplate kredita ne može biti kraći od tri godine od dana zaključenja ugovora uključujući i grejs period. U slučaju otplate kredita u roku koji je kraći od tri godine privredni subjekt je dužan da vrati i bespovratna sredstva,

3. Kamatna stopa uz primenu valutne klauzule:

− 1% godišnje uz garanciju banke,

− 2% godišnje uz ostala sredstva obezbeđenja,

4. Obezbeđenje kredita:

− garancija poslovne banke ili

− hipoteka prvog reda na nepokretnostima za iznos kredita do 1.000.000,00 dinara na zahtev klijenta, a preko 1.000.000,00 dinara obavezno i/ili

− hipoteka na poljoprivrednom, šumskom zemljištu ili građevinskom zemljištu (uključujući i gradsko građevinsko zemljište) za iznos kredita do 500.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i/ili

− ugovorno jemstvo pravnih lica i preduzetnika i/ili

− zaloga na postojećoj / budućoj opremi za iznos kredita do 1.000.000,00 dinara, s tim da pojedinačna vrednost opreme koja se zalaže ne bude manja od 50.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i/ili

− ugovorno jemstvo fizičkog lica za iznos kredita do 500.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i

− menica i menično ovlašćenje dužnika.

Jemstvo povezanog pravnog lica ili preduzetnika sa podnosiocem zahteva, ne može biti osnovno obezbeđenje kredita.

Tržišna vrednost navedenih instrumenata obezbeđenja u odnosu na iznos kredita mora da bude 1,2:1.

5. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA PO PROGRAMU

5.1. Korisnici bespovratnih sredstava i kredita Fonda

Pravo da se prijave na Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava i pravo da podnesu zahtev za kredit kod Fonda, imaju preduzetnici, mikro i mala privredna društva, koji su registrovani u Agenciji za privredne registre najranije dve godine u odnosu na godinu podnošenja zahteva.

5.2. Uslovi koje moraju da ispune podnosioci zahteva:

1. Uslov za dodelu bespovratnih sredstava je da je zahtev za kreditna sredstva prethodno predložen za odobrenje od strane Fonda;

2. da su podneli popunjen zahtev za kredit i zahtev za dodelu bespovratnih sredstava sa potrebnom dokumentacijom Fondu;

3. da su podneli original profakture/predugovora/ponude po kojoj se izvršava investiciono ulaganje, ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahteva;

4. da su upisani u registar Agencije za privredne registre najranije dve godine u odnosu na godinu podnošenja zahteva;

5. da je osnivač privrednog subjekta istovremeno i zaposlen na neodređeno vreme u tom privrednom subjektu, a ukoliko postoji više osnivača, potrebno je da su svi fizička lica i da bar jedan od osnivača ispunjava ovaj uslov;

6. da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;

7. da su regulisali dospele obaveze javnih prihoda;

8. da podnosilac zahteva i povezana lica nemaju dospelih a neizmirenih obaveza prema Fondu i drugim državnim poveriocima;

9. da su u većinskom privatnom vlasništvu i da nisu u grupi povezanih lica u smislu Zakona o privrednim društvima i Zakona o bankama, u kojoj su neki od članova velika pravna lica u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Službeni glasnik RSˮ, br. 62/13 i 73/19), prema finansijskim izveštajima za 2018. godinu;

10. da osnivač/osnivači i /ili odgovorno lice nije direktor/zastupnik, član, osnivač ili član organa upravljanja drugog privrednog subjekta ili zastupnik ogranka drugog privrednog subjekta;

11. da je osnivač, koji ima 60 i više godina starosti, priložio, pored sredstava obezbeđenja u skladu sa ovim programom, polisu životnog osiguranja ili obezbedio jemstvo fizičkog lica;

12. da u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve godine (odnosno u 2020, 2019. i 2018. godini) zajedno sa povezanim licima nisu primili državnu pomoć i de minimis pomoć čija bi visina, zajedno sa traženim bespovratnim sredstvima i delom državne pomoći sadržane u kreditu Fonda, prekoračila iznos od 23.000.000,00 dinara i da nisu primili sredstva po uredbama o utvrđivanju Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2018. i 2019. godini, kao ni po Programu promocije preduzetništva i samozapošljavanja iz 2019. godine;

13. da nisu u teškoćama. Privredni subjekt koji je osnovan pre manje od tri godine ne smatra se privrednim subjektom u teškoćama, izuzev ako je reč o malom ili srednjem privrednom subjektu koji ispunjava uslove za otvaranje stečajnog postupka;

14. da pretežna delatnost privrednog subjekta upisana u Agenciji za privredne registre odgovara delatnosti koja se finansira iz ovog programa;

15. da su statusne promene, promene osnivača i promene zastupnika privrednog subjekta izvršene pre oglašavanja Javnog poziva.

Prednost će imati zahtevi privrednih subjekata čiji su osnivači prošli besplatnu obuku za započinjanje poslovanja po Programu standardizovanog seta usluga za mikro, mala i srednja preduzeća i preduzetnike, koji se realizuje preko akreditovanih regionalnih razvojnih agencija.

U toku postupka odlučivanja o dodeli bespovratnih sredstava koristiće se podaci iz registara i evidencija nadležnih organa: Agencije za privredne registre, Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja i Poreske uprave.

6. NAČIN REALIZACIJE PROGRAMA

Ministarstvo raspisuje javni poziv za podnošenje zahteva za dodelu bespovratnih sredstava, koji se objavljuje u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.

Javni poziv, informacija o načinu sprovođenja Programa, konkursna dokumentacija kao i informacija o uslovima kredita kod Fonda, biće objavljeni na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs i Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs.

Javni poziv je otvoren dok se sredstva iz Programa ne utroše, a najkasnije do 31. decembra 2020. godine.

Zahtev za dodelu bespovratnih sredstava se podnosi, istovremeno, sa zahtevom za kredit Fondu i to dostavljanjem popunjenog objedinjenog obrasca za prijavu, kao i prateće dokumentacije kojom se dokazuje ispunjenost uslova iz odeljaka 3, 4. i 5. ovog programa.

Fond će primati isključivo zahteve privrednih subjekata koji zadovoljavaju sve uslove Programa i koji su predali neophodnu konkursnu dokumentaciju.

Privredni subjekti mogu podneti samo jedan zahtev za dodelu bespovratnih sredstava po ovom programu kod Fonda. Drugi zahtev može biti podnet u periodu trajanja javnog poziva, tek nakon prijema obaveštenja da je privrednom subjektu prvobitan zahtev odbijen.

Nakon prijema i obrade zahteva za dodelu bespovratnih sredstava i zahteva za kredit, Fond ocenjuje podneti kreditni zahtev privrednog subjekta. Rok za obradu kreditnog zahteva privrednog subjekta kod Fonda je najviše 20 dana, nakon čega privredni subjekt treba da bude obavešten ukoliko je potrebno dopuniti dokumentaciju u određenom roku.

Informacije o svim primljenim zahtevima za dodelu sredstava, sa predlogom za odobrenje ili odbijanje kreditnog zahteva uz obrazloženje razloga odobrenja ili odbijanja i uz svu potrebnu dokumentaciju, Fond dostavlja Komisiji za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Komisija), koju rešenjem, obrazuje ministar privrede.

Komisija vrši pregledanje, kontrolu ispravnosti zahteva i njegovu ocenu i donosi rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstva, prema redosledu prijema formalno ispravnih zahteva, ili o odbijanju zahteva. Komisija odlučuje o svim naknadnim zahtevima korisnika za izmenama, usled nastupanja neplaniranih okolnosti. Ukoliko se izmenama usled nastupanja neplaniranih okolnosti ne utiče na promenu namene sredstava ili povećanja iznosa odobrenih bespovratnih sredstava, o istim u roku od tri godine može odlučivati Fond, ali će Fond redovno izveštavati Ministarstvo o nastalim izmenama. Zamena dobavljača je moguća samo usled više sile (klijent mora dostavi pismeno obaveštenje od dobavljača da nije u mogućnosti da isporuči opremu) i samo za opremu koja ima istu namenu kao i za onu za koju su sredstva odobrena.

Ukoliko podnosilac zahteva izvrši zamenu poslovnog prostora, nakon podnošenja dokumentacije, o kojoj Fond nije prethodno obavešten i nije dostavljen nov ugovor o zakupu, ili tu zamenu izvrši nakon terenske kontrole, zahtev za dodelu bespovrtanih sredstava će biti odbijen.

Komisija za dodelu bespovratnih sredstava po Programu podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2020. godini odlučuje kako o zahtevima podnetim po ovom programu, tako i o svim eventualnim zahtevima za izmenama usled nastupanja naknadnih neplaniranih okolnosti (uključujući i okolnosti nastale usled promena odredaba zakona, podzakonskih akata i odluka državnih organa i institucija), po Programu podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2016, 2017, 2018. i 2019. godini.

Radi potpunijeg sagledavanja kvaliteta predložene aktivnosti i verodostojnosti podataka, Komisija za dodelu bespovratnih sredstava može da zatraži dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja predloga i izvrši naknadnu verifikaciju podnete dokumentacije. Ukoliko se, na zakazanoj prethodnoj terenskoj kontroli, ne pojavi osnivač privrednog subjekta, koji je podneo zahtev, zahtev neće moći da se pozitivno reši, kao i ukoliko se na zakazanoj terenskoj kontroli za utvrđivanje namenskog korišćenja odobrenih i dodeljenih sredstava ne pojavi osnivač, ugovor će biti raskinut. Ukoliko se terenskom kontrolom utvrdi da se na terenu već nalazi oprema koja je predmet finansiranja po ovom programu, bez obzira da li je ista plaćena ili ne dobavljaču, zahtev za dodelu bespovratnih sredstava će biti odbijen. Ukoliko se utvrdi da je zahtev za dodelu bespovratnih sredstava podnelo lice koje je u prvom stepenu srodstva (suprug, supruga, deca, sestra, brat i drugo) sa licem koje se već bavi istom ili srodnom delatnošću kojom namerava da se bavi i podnosilac zahteva, smatraće se da je to nastavak sprovođenja postojeće porodične delatnosti i zahtev za dodelu bespovrtanih sredstava neće biti odobren.

Kriterijumi na osnovu kojih Komisija vrši kontrolu ispravnosti i ocenjivanje zahteva definisani su u odeljcima 3, 4. i 5. ovog programa.

Administrativno-tehničku podršku radu Komisije pruža Fond.

Rešenje o prihvatanju ili odbijanju zahteva za dodelu bespovratnih sredstva Komisija dostavlja Fondu. Rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstava mora da sadrži obaveštenje korisnika da mu se dodeljuje de minimis pomoć.

U roku od osam dana od dana donošenja Odluke Upravnog odbora o kreditu, Fond o odluci o kreditu i o rešenju o dodeli bespovratne pomoći obaveštava privredni subjekat, a u roku do 60 dana od dana dostavljanja odluke i rešenje, zaključuje ugovor o dodeli bespovratnih sredstava i ugovor o kreditu sa privrednim subjektom.

Datumom zaključenja ugovora se smatra onaj datum kada je ugovor potpisan od strane ovlašćenog lica Fonda. Privredni subjekti koji nisu potpisali ugovor o dodeli bespovratnih sredstava, u predviđenom roku, smatraće se da su odustali od dodeljenih bespovratnih sredstava kao i od kredita kod Fonda. Ukoliko privredni subjekt ne potpiše ugovor o kreditu sa Fondom, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava zaključen sa Fondom smatra se ništavim i obrnuto.

Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava mora da sadrži novčani iznos koji se dodeljuje korisniku sredstava, namene za koje se sredstva dodeljuju, obavezu Fonda da prenese odobrena bespovratna sredstva na namenski račun korisnika, obavezu korisnika da investiciono ulaganje završi najkasnije u roku od 12 meseci od zaključenja Ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, obavezu korisnika da ukoliko sredstva budžeta ne iskoristi namenski, mora da ista vrati u skladu sa Ugovorom, kao i vremenski okvir u kom privredni subjekat ne sme da izvrši brisanje iz Agencije za privredne registre, da otuđi ili izda predmet investicionog ulaganja, da raskine radni odnos u slučaju privrednog subjekta kada osnivač mora da bude istovremeno i zaposlen na neodređeno vreme u tom privrednom subjektu.

Uz ugovor o dodeli bespovratnih sredstava, prilaže se i blanko menica korisnika i blanko menice osnivača koja služi kao sredstvo obezbeđenja za dodeljena bespovratna sredstava u slučaju da se utvrdi nenamensko trošenje sredstava ili eventualne zloupotrebe.

Po zaključenju ugovora o dodeli bespovratnih sredstava i nakon uspostavljanja svih instrumenta obezbeđenja po ugovoru o kreditu, Fond će, u roku od 15 dana od dana uspostavljanja instrumenata obezbeđenja, uplatiti odobrena bespovratna sredstva direktno na namenski račun korisnika, a na osnovu zahteva korisnika i validne dokumentacije za puštanje sredstava.

Fond na svojoj internet stranici objavljuje listu svih podnetih zahteva kao i listu svih kandidata kojima su odobrena bespovratna sredstva.

6.1. Postupak po žalbi

Kandidati čije je zahteve za bespovratna sredstva Komisija odbila imaju pravo na žalbu u roku od 12 dana od dana prijema rešenja.

Žalba se podnosi ministru privrede, neposredno ili preporučenom poštom, na adresu Ministarstvo privrede, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd.

O žalbi odlučuje ministar privrede u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

6.2. Ugovor o realizaciji programa

Po usvajanju Programa, Ministarstvo će sa Fondom potpisati ugovor o komisionu koji se odnosi na realizaciju Programa, kojim će na Fond biti preneta obaveza prikupljanja i obrade zahteva privrednih subjekata za dodelu bespovratnih sredstava, obaveza zaključivanja ugovora o korišćenju bespovratnih sredstava sa privrednim subjektima, kontrole namenskog korišćenja bespovratnih sredstava u periodu do isplate kredita, a najkraće tri godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava sa Fondom i redovnog izveštavanja Ministarstva kao i izveštavanja o eventualnim nepravilnostima i zloupotrebama.

Ministarstvo će, po sklapanju ugovora sa Fondom, preneti celokupna sredstava za realizaciju ovog programa Fondu na podračun za posebne namene, grupa podračuna 724 - Računi za posebne namene fondova Republike Srbije kod Uprave za trezor, u skladu sa ugovorom o realizaciji Programa.

7. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Nadzor i kontrolu namenskog korišćenja sredstava vrši Fond. U realizaciji kontrole namenskog korišćenja sredstava tehničku pomoć Fondu pružaju akreditovane regionalne razvojne agencije (u daljem tekstu: ARRA).

Korisnik sredstava dužan je da Ministarstvu, Fondu, ARRA i Komisiji za kontrolu državne pomoći u svakom trenutku, od podnošenja zahteva do isteka četiri godine od zaključenja ugovora, omogući terensku kontrolu i uvid u dokumentaciju potrebne radi potpunijeg sagledavanja zahteva i kontrole realizacije investicionog projekta.

Fond će kvartalno dostavljati izveštaje o realizaciji i kontroli sprovođenja Programa Ministarstvu u naredne četiri godine od datuma potpisivanja poslednjeg ugovora sa privrednim subjektom, a Ministarstvo će, nakon isteka četiri godine od datuma potpisivanja poslednjeg ugovora, dostaviti finalni izveštaj o realizaciji Programa radi informisanja Vladi.

Fond će po završetku svih aktivnosti, a najkasnije do 28. februara 2021. godine, dostaviti izveštaj o realizaciji Programa Ministarstvu. Ministarstvo će izveštaj radi informisanja dostaviti Vladi.

Fond će sva neutrošena sredstva do 31. marta 2021. godine preneti u budžet Republike Srbije, sem ukoliko Vlada posebnim aktom ne rasporedi sredstva za realizaciju programa za iste namene.