ODLUKAO DIMNIČARSKIM USLUGAMA NA TERITORIJI GRADA VRŠCA("Sl. list grada Vršca", br. 16/2019) |
Odlukom o dimničarskim uslugama na teritoriji Grada Vršca (u daljem tekstu: Odluka) se, u skladu sa zakonom, uređuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti - dimničarske usluge na teritoriji Grada Vršca (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze privrednog subjekta koji obavlja dimničarske usluge i korisnika usluga, prikupljanje i čuvanje podataka, finansiranje obavljanja dimničarskih usluga, način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju dimničarskih usluga, mere zabrane, nadzor nad vršenjem dimničarskih usluga, kao i druga pitanja vezana za obavljanje dimničarskih usluga.
Dimničarske usluge, u smislu Odluke, su:
1. čišćenje dimovodnih i ložnih obje kata i uređaja;
2. čišćenje ventilacionih kanala i uređaja;
3. kontrola dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja;
4. vađenje i spaljivanje čađi u dimovodnim objektima;
5. pregled novoizgrađenih i dograđenih dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja;
6. merenje emisije dimnih gasova i utvrđivanje stepena korisnosti ložišnog uređaja, osim u slučajevima kada navedene poslove obavljaju pravna lica ili preduzetnici ovlašćeni u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast cevovodnog transporta gasovitih i tečnih ugljovodonika i distribucije gasovitih ugljovodonika, kao i zakonom kojim je uređena oblast efikasnog korišćenja energije.
Komunalnu delatnost - dimničarske usluge na teritoriji Grada Vršca obavlja Javno komunalno preduzeće "Drugi oktobar" u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Odlukom o osnivanju, Statutom i ovom Odlukom (u daljem tekstu: Preduzeće).
Preduzeće je dužno da usaglasi svoje poslovanje sa Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 13/18, 66/18 i 51/2019).
Korisnicima dimničarskih usluga, u smislu obavljanja poslova komunalne delatnosti dimničarske usluge, podrazumevaju se vlasnici ili korisnici zgrada, kuća, stanova, poslovnih prostora, objekata i postrojenja u kojima se nalazi ložišni, dimovodni ili ventilacioni uređaj ili kanal (u daljem tekstu: korisnik usluge).
II USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA DIMNIČARSKIH USLUGA
Dimničarske usluge obavljaju se u cilju obezbeđivanja ispravnog funkcionisanja dimovodnih i ložnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja, preventivne zaštite života i imovine od požara, zaštite životne sredine, kao i energetske efikasnosti.
Dimničarske usluge mogu da obavljaju zaposleni odgovarajuće stručnosti i obrazovnog profila.
Redovna kontrola i čišćenje dimovodnih i ložnih objekata i uređaja vrši se u sledećim vremenskim razmacima:
1. dva puta godišnje u porodičnim i višeporodičnim stambenim zgradama;
2. jednom u tri meseca u ugostiteljskim objektima, pekarama, klanicama, bolnicama, kuhinjama za masovno spremanje hrane i sličnim objektima;
3. jednom godišnje u poslovnim prostorima i objektima sa ložnim uređajem toplotne snage do 100 kW;
4. dva puta godišnje u poslovnim prostorima i objektima sa ložnim uređajem toplotne snage preko 100 kW;
5. jednom godišnje u ostalim dimovodnim i ložnim objektima koji nisu obuhvaćeni u stavu 1. tačke 1-4. ovog člana.
Prilikom kontrole i čišćenja dimovodnih i ložnih objekata i uređaja Preduzeće je dužno da sačini zapisnik o izvršenoj usluzi iz stava 1. ovog člana i primerak istog ostavi korisniku usluge.
Rezervni dimnjaci i dimnjaci koji se ne koriste stalno, odnosno na koje nisu priključeni ložni uređaji, kontrolišu se i čiste po zahtevu korisnika.
Redovna kontrola i čišćenje ventilacionih kanala i uređaja u prostorijama za masovno spremanje hrane vrši se jednom u tri meseca.
Redovna kontrola i čišćenje ostalih ventilacionih kanala i uređaja vrši se jednom godišnje.
Vađenje i spaljivanje čađi u dimovodnim objektima vrši se jednom godišnje, po prestanku grejne sezone.
Prilikom spaljivanja čađi vrši se generalno čišćenje dimovodnih objekata, sa iznošenjem čađi.
Spaljivanje čađi u dimovodnim objektima iznad otvorenih ložišta za pečenje mesa ili mesnih prerađevina na žaru, vrši se jednom mesečno u toku cele godine.
Spaljivanje čađi se ne sme vršiti za vreme jakog vetra, na izuzetno visokim ili niskim temperaturama, niti noću.
Spaljivanje čađi moraju vršiti najmanje dva dimničara, koji su dužni da, pre početka obavljanja delatnosti, preduzmu sve potrebne mere zaštite, i to:
1. poseduju odgovarajuću opremu i druga sredstva potrebna za gašenje u slučaju da se zapale naslage;
2. provere stanje objekta, tj. uređaja iz stava 1. ovog člana, u vezi sa zaštitom od požara;
3. prekinu spaljivanje ako ustanove da bi moglo doći do većih oštećenja ili povećanja opasnosti od požara;
4. po završetku spaljivanja provere da li postoji eventualna opasnost od požara i da istu otklone.
Vađenje i spaljivanje čađi u dimovodnim objektima u višeporodičnim stambenim i drugim objektima čiji su ložni objekti preko 100 kW, Preduzeće je dužno da prethodno prijavi vatrogasnoj jedinici na teritoriji Grada.
Dimničarski pregled novoizgrađenih i dograđenih dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja vrši Preduzeće, posle završene izgradnje stambenog ili poslovnog objekta, odnosno posle završenih naknadno izvedenih radova na dimovodnim objektima i uređajima, a pre izdavanja odobrenja za upotrebu stambenog odnosno poslovnog objekta.
O utvrđenim neispravnostima objekata i uređaja iz stava 1. ovog člana, kao i ventilacionih kanala i uređaja koje utiču na upotrebljivost i sigurnost (kao što su oštećenja, nedozvoljeni građevinski radovi i sl.), Preduzeće je dužno da odmah, pisanim putem, obavesti korisnika usluga, odeljenje Gradske uprave Grada Vršca nadležno za inspekcijske poslove, kao i vatrogasnu jedinicu na teritoriji Grada.
Odeljenje Gradske uprave grada Vršca nadležno za inspekcijske poslove nalaže rešenjem korisnicima usluga da u određenom roku otklone utvrđene nedostatke.
Ukoliko korisnik usluga u datom roku ne otkloni utvrđeni nedostatak, komunalni inspektor će rešenjem zabraniti korišćenje neispravnog dimovodnog ili ložnog objekta i uređaja.
Merenje emisije dimnih gasova i utvrđivanje stepena korisnosti ložišnog uređaja iz člana 2. stav 1. tačka 6. ove Odluke vrši se u skladu sa zakonom.
III PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA I KORISNIKA USLUGA
Preduzeće je dužno da obezbedi:
1. trajno i nesmetano obavljanje dimničarskih usluga;
2. propisani obim i kvalitet dimničarskih usluga;
3. razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsta dimničarskih usluga.
Preduzeće je dužno da poseduje minimalnu stručnu osposobljenost kadrova, kao i propisanu polisu osiguranja iz komunalne delatnosti.
Preduzeće je dužno da poseduje minimalni tehnički kapacitet po broju korisnika komunalne usluge tj. potrebnu tehničku opremljenost za obavljanje dimničarskih usluga, kao i prostor za smeštaj materijala, opreme i alata.
Preduzeće je dužno da uspostavi i primenjuje sistem upravljanja zaštitom zdravlja i bezbednosti na radu i da postupa u skladu sa propisima o zaštiti životne sredine.
Preduzeće je dužno da obavesti korisnika usluga o planiranom terminu redovne kontrole i čišćenja objekata i uređaja u smislu ove Odluke, pisanim putem, telefonom, elektronskom poštom i putem portala Preduzeća.
Pri vršenju dimničarskih usluga dimničar mora imati dimničarsku legitimaciju koju je dužan da nosi i pokaže korisniku usluge pre započinjanja obavljanja poslova.
Dimničarsku legitimaciju je dužan da izda direktor Preduzeća, a ista sadrži: lične podatke zaposlenog (fotografija, ime i prezime, potpis), osnovne podatke o Preduzeću (poslovno ime, sedište i slično), rok važenja i broj službene legitimacije, pečat i potpis odgovornog lica Preduzeća.
Korisnik usluge može da zahteva, pisanim putem, da se mimo propisane redovne kontrole i čišćenja, kao i spaljivanja čađi iz članova 7, 8. i 9. ove Odluke, izvrši kontrola i čišćenje dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja, kao i spaljivanje čađi u dimovodnim i ložnim objektima i uređajima, na teret podnosioca zahteva.
Korisnik usluga dužan je da:
1. omogući ulaz u prostorije i nesmetan prilaz dimovodnim i ložnim objektima i uređajima i ventilacionim kanalima i uređajima;
2. omogući kontrolu i čišćenje dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja;
3. omogući spaljivanje čađi u dimovodnim i ložnim objektima i uređajima;
4. plaća dimničarske usluge;
5. ukoliko uoči neispravnost dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja koje utiču na upotrebljivost i sigurnost istih (obrušavanje, pukotine, rastresenost i druga oštećenja) odmah obavesti Preduzeće.
Korisnik usluge može privremeno ili trajno da otkaže korišćenje dimničarskih usluga, o čemu je dužan da pisanim putem obavesti Preduzeće, najkasnije 30 dana pre prestanka korišćenja dimničarskih usluga.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, Preduzeće je dužno da izvrši kontrolu objekata, uređaja i ventilacionih kanala iz člana 2. stav 1. tačka 3. ove Odluke.
Ako Preduzeće utvrdi da se objekti, uređaji i ventilacioni kanali iz člana 2. stav 1. tačka 3. Odluke upotrebljavaju, dužno je da zakaže njihovo čišćenje i o tome odmah obavesti korisnika usluge i odeljenje Gradske uprave grada Vršca nadležno za poslove komunalne inspekcije, koje rešenjem izdaje nalog za čišćenje.
Ako korisnik usluge ponovo otpočne sa korišćenjem dimničarskih usluga koje je prethodno otkazao, dužan je da odmah o tome obavesti Preduzeće.
IV PRIKUPLJANJE I ČUVANJE PODATAKA
Preduzeće je dužno da vodi evidenciju (kontrolnu knjigu ili list) o izvršenim dimničarskim uslugama.
Kontrolna knjiga ili list se vodi za svaki dimovodni i ložni objekat i uređaj i ventilacioni kanal i uređaj i sadrži:
1. ulicu i kućni broj objekta;
2. ime i prezime, odnosno poslovno ime korisnika usluge;
3. broj i vrstu dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja sa datumom uvođenja u evidenciju;
4. osnovne podatke o dimovodnim i ložnim objektima i uređajima, ventilacionim kanalima i uređajima (broj, tip, vrsta, materijal, dimenzije i sl.), koji se čiste, odnosno kontrolišu;
5. napomene o stanju dimovodnih i ložnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja i sl.;
6. opis obavljene dimničarske usluge, datum i potpis neposrednog vršioca dimničarske usluge;
7. potpis korisnika usluge, kao potvrdu o izvršenim dimničarskim uslugama;
8. druge podatke po potrebi.
Preduzeće je dužno da, pored evidencije iz člana 20. Odluke, vodi evidenciju dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja koji se obavezno čiste, odnosno kontrolišu, u smislu člana 7. stav 1. tačke 2-4. Odluke, a koja sadrži:
1. ulicu i kućni broj objekta;
2. ime i prezime, odnosno poslovno ime korisnika usluge;
3. osnovne podatke o dimovodnim i ložnim objektima i uređajima, ventilacionim kanalima i uređajima (broj, tip, vrsta, materijal, dimenzije i sl.) koji se čiste, odnosno kontrolišu;
4. napomene o stanju dimovodnih i ložnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja i sl.;
6. datum uvođenja u evidenciju;
7. datum čišćenja i kontrole.
Preduzeće je dužno da čuva podatke o dimovodnim i ložnim objektima i uređajima i ventilacionim kanalima i uređajima, kao i o obavljenim uslugama, na propisan način.
Podatke iz stava 1. ovog člana Preduzeće je dužno da čuva i u elektronskom obliku.
V FINANSIRANJE OBAVLJANJA DIMNIČARSKIH USLUGA
Sredstva za obavljanje dimničarskih usluga obezbeđuju se iz:
1. prihoda od pružanja dimničarskih usluga;
2. drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Cenovnik dimničarskih usluga donosi Preduzeće a saglasnost na isti daje Skupština Grada.
Korisnik plaća dimničarske usluge po cenama utvrđenim cenovnikom iz člana 23. stav 2. ove Odluke na osnovu dostavljenog računa.
VI OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI U SLUČAJU NEPLANIRANIH I PLANIRANIH PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI
Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju godišnjeg programa poslovanja obezbedi odgovarajući obim, vrstu i kvalitet dimničarskih usluga, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće Grada Vršca i da istovremeno preduzme sve potrebne mere za otklanjanje uzroka poremećaja, i to:
1. radno angažuje zaposlene u Preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalne delatnosti;
2. izvrši hitnu popravku i zamenu instalacija i uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštitu komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;
3. odredi red prvenstva i način pružanja komunalnih usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida u pružanju komunalnih usluga nastala opasnost po život i rad, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;
4. preduzme i druge mere koje utvrdi odeljenje Gradske uprave Grada Vršca nadležno za poslove komunalne inspekcije.
Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku od 24 sata, Gradsko veće Grada Vršca će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Grada Vršca.
Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.
Pravo na štrajk u Preduzeću ostvaruje se u skladu sa zakonom.
U slučaju štrajka, Preduzeće je dužno da obezbedi minimum procesa rada u vršenju dimničarskih usluga, u skladu sa zakonom.
Zabranjeno je na dimovodnim i ložnim objektima i uređajima i ventilacionim kanalima i uređajima:
1. izvođenje građevinskih i drugih radova bez odgovarajućeg akta odeljenja Gradske uprave Grada Vršca nadležnog za poslove urbanizma;
2. postavljanje instalacija drugih infrastrukturnih objekata i uređaja;
3. loženje otpada bilo kog porekla koje na bilo koji način može uticati na zagađenje životne sredine;
4. koristiti ih suprotno nameni.
VIII IZJAŠNJAVANJE O KVALITETU KOMUNALNIH USLUGA
Gradska uprava jednom godišnje organizuje izjašnjavanje korisnika dimničarskih usluga o kvalitetu pružanja navedene usluge na teritoriji Grada Vršca objavljivanjem upitnika na zvaničnom internet portalu Grada Vršca.
Ukoliko rezultati izjašnjavanja korisnika dimničarskih usluga pokažu da većina nije zadovoljna pruženom uslugom, Gradska uprava pokrenuće postupak preispitivanja obavljanja delatnosti od strane Preduzeća i naložiće mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika.
Nadzor nad primenom odredaba Odluke vrši Gradska uprava.
Inspekcijski nadzor nad primenom odredaba Odluke vrši komunalni inspektor.
Komunalni inspektor ovlašćen je i dužan da kontroliše da li je Preduzeće usaglasilo svoje poslovanje sa Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 13/18, 66/18 i 51/19).
Fizička lica, pravna lica i preduzetnici dužni su da komunalnom inspektoru u vršenju nadzora nad primenom odredaba Odluke, omoguće nesmetano vršenje pregleda objekata, prostorija i uređaja, da pruže potrebna obaveštenja, kao i da postupaju po nalogu nadležnih inspektora.
U svim slučajevima postupanja suprotno odredbama Odluke, ili nepostupanja po odredbama Odluke, kao i u slučajevima kada se rešenjem inspektora nalaže ispunjenje određene obaveze, pa nosilac obaveze ne izvrši dati nalog, te radnje se izvršavaju preko drugog lica, na trošak izvršenika.
X NADLEŽNOST ORGANA ZA REŠAVANJE PO ŽALBI
Za rešavanje u drugom stepenu po žalbi na pravne akte odeljenja Gradske uprave Grada Vršca kao prvostepenog organa u sprovođenju odredaba Odluke, nadležno je Gradsko veće Grada Vršca, osim ako je zakonom drugačije propisano.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj, ako ne postupi po odredbama, ili postupi suprotno odredbama članova: 7., 8., 9., 10. stav 2., 11., 12., 13., 14., 15., 19. stav 2. i 3., 20., 21., 22., i člana 25. Odluke, i to:
- pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;
- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;
- preduzetnik u iznosu od 30.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj, ako ne postupi po odredbi, ili postupi suprotno odredbi člana 16. stava 2. ove Odluke, i to:
- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj, ako ne postupi po odredbama, ili postupi suprotno odredbama: čl. 9. stav 1. i 4, čl. 18. i čl. 28. ove Odluke, i to:
- pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;
- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;
- fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj, ako ne postupi, ili postupi suprotno odredbi člana 16. stav 1. Odluke, i to:
- fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Preduzeće je dužno da svoje poslovanje uskladi sa zakonom, podzakonskim aktima i odredbama Odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Odluke.
Odredbe člana 2. tačka 6. Ove Odluke primenjivaće se najkasnije nakon 6 meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Stupanjem na snagu Odluke prestaje da važi Odluka o dimničarskoj delatnosti na teritoriji Opštine Vršac br. 01-5368/1-67 od 30.6.1967. godine.
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".