ODLUKA
O NAČINU I POSTUPKU SPROVOĐENJA JAVNIH RASPRAVA

("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 24/2019)

Predmet Odluke

Član 1

Odlukom o načinu i postupku sprovođenja javnih rasprava (u daljem tekstu: Odluka), bliže se uređuju način organizovanja i sprovođenja javne rasprave u postupku donošenja propisa i drugih opštih akata, odnosno planskih dokumenata iz nadležnosti Skupštine grada Jagodine (u daljem tekstu: Grad).

Pojam javne rasprave

Član 2

Javnom raspravom u smislu ove Odluke podrazumeva se skup različitih aktivnosti preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga, sugestija i stavova zainteresovanih pravnih i fizičkih lica i stručne javnosti u postupku pripreme nacrta određenog akta (statuta, odluke, plana i drugog akta u pripremi).

Javna rasprava se sprovodi:

- organizovanjem otvorenih sastanaka, okruglih stolova, tribina, prezentacija i dr,

- dostavljanjem predloga, sugestija i komentara u pisanom i elektronskom obliku.

Član 3

Javna rasprava obavezno podrazumeva:

1) pribavljanje predloga, sugestija i mišljenja pravnih i fizičkih lica, stručne javnosti i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi i

2) organizovanje najmanje jednog otvorenog sastanka predstavnika nadležnog organa Grada sa zainteresovanim pravnim i fizičkim licima i stručne javnosti.

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave je dužan da zainteresovanim licima iz člana 2. ove Odluke obezbedi učešće u javnoj raspravi.

Otvoreni sastanak se organizuje u sedištu organa grada nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta koji je predmet javne rasprave, a izuzetno se može organizovati i van sedišta.

O pitanjima koja su od značaja za celu zajednicu, javna rasprava se organizuje za celu teritoriju Grada, a u slučaju da se javna rasprava sprovodi o pitanju od interesa za građane sa dela teritorije ili za određenu kategoriju građana, javna rasprava se može organizovati samo za taj deo, odnosno u okviru te kategorije građana.

Član 4

Javnom raspravom obezbeđuje se:

- informisanje najšire javnosti o planiranim aktivnostima na pripremi nacrta opšteg pravnog akta;

- potpunija razmena informacija između organa Grada i zainteresovane javnosti;

- učestvovanje zainteresovane javnosti u pripremi nacrta opšteg pravnog akta;

- unapređivanje kvaliteta opšteg pravnog akta.

Vreme trajanja javne rasprave

Član 5

Javna rasprava traje najmanje 15, a najduže 30 dana.

Vreme trajanja javne rasprave utvrđuje organ nadležan za njeno organizovanje i sprovođenje.

Vrste javne rasprave

Član 6

Javna rasprava može biti: obavezna javna rasprava i javna rasprava po zahtevu, odnosno predlogu (u daljem tekstu: fakultativna javna rasprava).

Obavezna javna rasprava je javna rasprava koja se obavezno sprovodi u postupku pripreme akata utvrđenih ovom odlukom u skladu sa zakonom, odnosno Statutom.

Fakultativna javna rasprava je javna rasprava koja se može sprovesti u postupku donošenja drugih pravnih akata iz nadležnosti Skupštine grada, pod uslovima i po postupku predviđenom Odlukom, u skladu sa Statutom.

Obavezna javna rasprava

Član 7

Organi grada dužni su da održe najmanje jednu javnu raspravu:

- u postupku donošenja Statuta grada, osim ako se promena Statuta predlaže samo radi usklađivanja sa zakonom koje se vrši putem preuzimanja preciznih zakonskih rešenja, kada Skupština grada aktom o pristupanju promeni Statuta može odlučiti da se javna rasprava ne sprovede;

- u postupku donošenja Odluke o budžetu grada (u delu planiranja investicija);

- u postupku donošenja Programa razvoja grada i drugih planskih dokumenata;

- u postupku donošenja prostornih i urbanističkih planova;

- u postupku donošenja Odluke o utvrđivanju stope izvornih prihoda grada, kao i načina i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

- u drugim slučajevima predviđenim zakonom i Statutom grada.

Javna rasprava iz stava 1. ovog člana sprovodi se o nacrtu akta.

Izuzetno, javna rasprava u postupku pripreme budžeta sprovodi se ne samo o nacrtu Odluke o budžetu, već i u ranoj fazi pripremi te odluke, u cilju blagovremenog informisanja o planiranim investicijama i uključivanja javnosti u postupak pripreme budžeta u celini, a posebno u delu koji se odnosi na planirane investicije.

Fakultativna javna rasprava

Član 8

Javna rasprava može se sprovesti i u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.

Predlog građana za sprovođenje javne rasprave je punovažan ako ga svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.

Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.

Nadležno radno telo Skupštine grada odlučuje po primljenom predlogu, odnosno zahtevu iz stava 1. ovog člana.

Pokretanje postupka javne rasprave

Član 9

Odluku o organizovanju i načinu sprovođenja javne rasprave u slučajevima predviđenim ovom Odlukom donosi Gradsko veće na predlog organa nadležnog za donošenje nacrta akta, kao i na sopstvenu inicijativu.

Organ Grada iz stava 1. ovog člana, uz predlog za organizovanje i način sprovođenja javne rasprave Gradskom veću obavezno dostavlja nacrt propisa i Program javne rasprave koji sadrži:

- naznačenje vremena u kome se javna rasprava mora održati

- rok za sprovođenje javne rasprave

- informacije o aktivnostima koje se planiraju (održavanje okruglih stolova, tribina, prezentacija i slično), kao i vreme i adresu njihovog održavanja

- rok i adresu za dostavljanje predloga i sugestija u pisanoj i elektronskoj formi

- podatke o licima zaduženim za davanje informacija o planiranim aktivnostima za sprovođenje javne rasprave

- druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Član 10

Na osnovu predloga nadležnog organa grada iz člana 9. ove Odluke, Gradsko veće donosi akt o organizovanju i načinu sprovođenja javne rasprave, u roku od 5 dana, od dana prijema predloga.

Član 11

Odluka Gradskog veća o organizovanju i načinu sprovođenja javne rasprave sadrži:

- naznačenje nadležnog organa koji će organizovati javnu raspravu

- naznačenje akta o kome se sprovodi javna rasprava

- naznačenje da je akt koji je predmet javne rasprave stavljen na uvid u prostorijama nadležnog organa.

Član 12

Organ grada nadležan za pripremu nacrta propisa dužan je da na internet prezentaciji Grada i na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočet rad na pripremi nacrta propisa koje donosi Skupština.

Uz obaveštenje iz stava 1. ovog člana objavljuje se informacija sa obrazloženjem i programom rasprave koji utvrđuje organ nadležan za pripremu nacrta propisa.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana, objavljuje se u roku od 8 dana od dana početka izrade nacrta propisa.

Član 13

Nakon završetka rasprave, nadležni organ koji je organizovao javnu raspravu sačinjava izveštaj o javnoj raspravi koji mora da sadrži:

- naziv akta o kome je sprovedena javna rasprava;

- vreme održavanja javne rasprave;

- aktivnosti koje su sprovedene tokom javne rasprave, vreme i adresu njihovog održavanja, kao i podatke o licu koje je upravljalo navedenim aktivnostima;

- naznačenje učesnika javne rasprave;

- naznačenje ovlašćenih predstavnika organa grada koji su učestvovali u raspravi;

- broj i strukturu učesnika u raspravi;

- broj i strukturu dostavljenih predloga, sugestija i komentara;

- predloge i sugestije koji su prihvaćeni, odnosno nisu prihvaćeni, sa obrazloženjem razloga.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana nadležni organ objavljuje na internet stranici grada u roku od 5 dana, od dana isteka roka iz člana 5. ove Odluke.

Član 14

Nakon okončane javne rasprave, nadležni organ grada dostavlja Gradskom veću nacrt opšteg pravnog akta sa izveštajem o sprovedenoj javnoj raspravi.

Gradsko veće utvrđuje predlog opšteg pravnog akta sa izveštajem o sprovedenoj javnoj raspravi i isti upućuje odbornicima Skupštine grada na razmatranje i usvajanje.

Član 15

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".