PRAVILNIK
O OSTVARIVANJU OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA U GIMNAZIJI PO PROGRAMU INTERNACIONALNE MATURE (INTERNATIONAL BACCALAURATE DIPLOMA PROGRAMME - IBDP)

("Sl. glasnik RS", br. 93/2019 i 7/2020)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se program internacionalne mature (International Baccalaurate Diploma Programme - IBDP), kao opšteobrazovni, međunarodno verifikovan program Organizacije za program internacionalne mature (International Baccalaureate Organization), koji se realizuje tokom srednjeg obrazovanja i vaspitanja kao poseban douniverzitetski program obrazovanja i vaspitanja u trajanju od najmanje dve godine i to: programi i ispiti, ocenjivanje, izdavanje javnih isprava, uslovi za nastavnike, finansiranje programa internacionalne mature kao i druga pitanja od značaja za ostvarivanje obrazovno-vaspitnog rada po programu internacionalne mature.

Organizacija obrazovno-vaspitnog rada

Član 2

Obrazovno-vaspitni rad po programu internacionalne mature obuhvata nastavne i vannastavne aktivnosti škole kojima se ostvaruje program internacionalne mature i postižu propisani ciljevi, ishodi, standardi postignuća i kompetencije koje propisuje Organizacija za program internacionalne mature.

Srednje obrazovanje i vaspitanje po posebnom programu internacionalne mature izvodi se u gimnazijama koje su akreditovane za ostvarivanje nastave i učenja po programu internacionalne mature.

Odluku o uvođenju programa internacionalne mature u gimnaziji donosi ministar nadležan za poslove obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: ministar).

Program internacionalne mature realizuje se u skladu sa planom i programom nastave i učenja za svaki predmet, prema listi programa internacionalne mature koju donosi ministar svake druge godine po pribavljenoj analizi Zavoda za vrednovanje obrazovanja i vaspitanja.

Nastava se izvodi u trećem i četvrtom razredu gimnazije, za učenike koji su se izjasnili za ovaj vid nastave.

Nastava se izvodi u odeljenju do 20 učenika.

Izuzetno, broj učenika u odeljenju može da bude manji, odnosno veći uz saglasnost ministra.

Plan i program nastave i učenja ostvaruje se u okviru dnevnog rasporeda časova redovne nastave.

Ako učenik koji je upisan u odeljenje gimnazije koja ostvaruje obrazovno - vaspitni rad po programu internacionalne mature, odustane od daljeg školovanja po programu internacionalne mature, podnosi zahtev školi radi završetka započetog školovanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje srednje obrazovanje i vaspitanje.

Upis učenika

Član 2a

Kandidat se upisuje u odeljenje gimnazije koja ostvaruje nastavni plan i program po programu internacionalne mature, prema redosledu koji se utvrđuje na osnovu:

1) opšteg uspeha prvog i drugog razreda gimnazije, 

2) uspeha na posebnom ispitu za proveru izuzetnih sklonosti i sposobnosti.

Na posebnom ispitu za proveru izuzetnih sklonosti i sposobnosti proveravaju se odgovarajuća znanja stečena u prethodnom obrazovanju i vaspitanju koje su neophodna za pohađanje programa internacionalne mature a ispit se polaže u gimnaziji koja ostvaruje obrazovno vaspitni rad po programu internacionalne mature.

Uspeh na posebnom ispitu za proveru izuzetnih sklonosti i sposobnosti iskazuje se brojem bodova osvojenih na testu iz srpskog jezika i književnosti, testu iz matematike i testu iz engleskog jezika.

Na osnovu uspeha na posebnom ispitu za proveru izuzetnih sklonosti i sposobnosti kandidat može da osvoji najviše 60 bodova, odnosno najviše po 20 bodova na svakom testu.

Opšti uspeh prvog i drugog razreda gimnazije iskazuje se brojem bodova tako što se opšti uspeh, ostvaren na kraju prvog i drugog razreda, zaokružen na dve decimale, sabere i zatim pomnoži brojem četiri (4). 

Na osnovu opšteg uspeha prvog i drugog razreda gimnazije kandidat može da ostvari najviše 40 bodova. 

Kandidat može da ostvari ukupno najviše 100 bodova po osnovama iz st. 4. i 6. ovog člana.

Program internacionalne mature

Član 3

Program internacionalne mature sadrži plan i program nastave i učenja i sastoji se od dva dela:

Prvi deo programa internacionalne mature čine predmeti i aktivnosti koje čine Jezgro programa i to:

- Teorija znanja (TOK);

- Kreativnost, aktivizam i usluge (CAS);

- Istraživački esej (EE).

Drugi deo programa internacionalne mature čine predmeti koji su organizovani u šest grupa i to:

1. Predmeti u okviru grupe Jezik i književnost:

1.1. Književnost

1.2. Jezik i književnost

1.3. Književnost i upotreba jezika

2. Predmeti u okviru grupe Sticanje jezika:

2.1. Drugi strani jezik - početni kurs;

2.2. Drugi strani jezik - produženi kurs;

2.3. Latinski ili starogrčki.

3. Predmeti u okviru grupe Pojedinac i društvo:

3.1. Poslovni menadžment;

3.2. Ekonomija;

3.3. Geografija;

3.4. Globalna politika;

3.5. Istorija;

3.6. Informacione tehnologije u globalnom društvu;

3.7. Filozofija;

3.8. Psihologija;

3.9. Socijalna i kulturna antropologija;

3.10. Svetske religije.

4. Predmeti u okviru grupe Nauka:

4.1. Biologija;

4.2. Računarske nauke;

4.3. Hemija;

4.4. Tehnologija dizajna;

4.5. Fizika;

4.6. Sport, vežbe i zdravstvene nauke;

4.7. Sistem zaštite životne sredine i društvo.

5. Predmeti u okviru grupe Matematika:

5.1. Matematika.

6. Predmeti u okviru grupe Umetnost:

6.1. Ples;

6.2. Muzika;

6.3. Film;

6.4. Pozorište;

6.5. Vizuelna umetnost.

Plan i program nastave razlikuje se po obimu i nivou znanja koja se stiču. Za svaki nastavni predmet postoji program na visokom i na standardnom nivou. Učenik bira najmanje tri, a najviše četiri predmeta na visokom nivou (240 sati nastave) dok ostale predmete učenik pohađa na standardnom nivou (150 sati nastave). Prvi deo programa internacionalne mature koji čini Jezgro programa je obavezan za sve učenike.

Učenik može pohađati nastavu i polagati ispite na srpskom i engleskom jeziku.

Ocenjivanje učenika

Član 4

Učenik se ocenjuje u skladu sa programom internacionalne mature koji se ostvaruje.

Na kraju druge godine programa internacionalne mature učenik polaže pismene ispite iz svih nastavnih predmeta propisanih programom internacionalne mature.

Uspeh učenika iz nastavnih predmeta propisanih programom internacionalne mature iskazuje se brojčanim ocenama, osim predmeta Teorija znanja i Istraživački esej, čije se ocene iskazuju ocenama od E (najniža) do A (najviša). Odličan uspeh (5) je ocena A, vrlo dobar uspeh (4) je ocena B, dobar uspeh (3) je ocena C i dovoljan uspeh (2) su ocene D i E.

Brojčanu skalu ocenjivanja učenika iz nastavnih predmeta propisanih programom internacionalne mature čine ocene u rasponu od 1 (najniža) do 7 (najviša). Odličan uspeh (5) su ocene 6 i 7, vrlo dobar uspeh (4) je ocena 5, dobar uspeh (3) je ocena 4, dovoljan uspeh (2) je ocena 3, a nedovoljan uspeh (1) su ocene 2 i 1.

Učenik može biti nagrađen sa najviše tri dodatna boda za ostvarene kombinovane rezultate iz Istraživačkog eseja i Teorije znanja u skladu sa programom internacionalne mature.

Diplomu internacionalne mature stiče učenik koji je ostvario najmanje 24 boda.

Učenik može ostvariti najviše 45 bodova.

Vladanje učenika ocenjuje se brojčano na kraju prvog i drugog polugodišta i utiče na opšti uspeh.

Zaključna ocena iz vladanja jeste brojčana, i to: primereno (5), vrlo dobro (4), dobro (3), zadovoljavajuće (2) i nezadovoljavajuće (1) i ulazi u opšti uspeh učenika.

Opšti uspeh učenika utvrđuje se u skladu sa zakonom.

Pravo na polaganje internacionalne mature i opšte mature

Član 5

Učenik koji je završio četvrti razred srednje škole po internacionalnom programu može da polaže internacionalnu maturu.

Internacionalna matura se polaže u skladu sa propisanim programom internacionalne mature.

Učenici koji pohađaju program internacionalne mature u gimnazijama, nakon završenog četvrtog razreda srednjeg obrazovanja i vaspitanja, mogu polagati opštu maturu u skladu sa zakonom kojim se uređuje srednje obrazovanje i vaspitanje.

Udžbenici

Član 6

U ostvarivanju ciljeva i zadataka programa internacionalne mature koriste se udžbenici i nastavna sredstva koje propisuje Organizacija za program internacionalne mature.

Uslovi za nastavnika koji obavlja obrazovno-vaspitni rad po programu internacionalne mature

Član 7

Nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada po programu internacionalne mature u gimnaziji može da izvodi nastavnik koji ispunjava uslove propisane zakonom i pravilnikom kojim se propisuje vrsta stručne spreme nastavnika i stručnih saradnika u gimnaziji i koji poseduje uverenja i potvrde kojima dokazuje stalno stručno usavršavanje po programu koji propisuje Organizacija za program internacionalne mature.

Za ostvarivanje programa internacionalne mature škola dodatno angažuje koordinatora, bibliotekara i administratora programa internacionalne mature iz reda zaposlenih nastavnika i stručnih saradnika u gimnaziji koja ostvaruje program internacionalne mature.

Koordinator je lice zaposleno u svojstvu nastavnika ili stručnog saradnika u gimnaziji koja ostvaruje program internacionalne mature, koje u celini organizuje i prati izvođenje obrazovno-vaspitnog rada po programu internacionalne mature.

U okviru punog radnog vremena u toku radne nedelje, norma neposrednog rada koordinatora je 20 časova radnog vremena.

U okviru punog radnog vremena u toku radne nedelje, radi ostvarivanja programa internacionalne mature norma neposrednog rada bibliotekara je 14 časova radnog vremena a administratora osam časova radnog vremena.

Gimnazija koja ostvaruje program internacionalne mature koja ne može da obezbedi stručno lice iz reda zaposlenih u gimnaziji radi realizacije nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada za predmete u okviru grupe 3. predmeta "Pojedinac i društvo" i u okviru grupe 6. predmeta "Umetnost" iz člana 3. ovog pravilnika po programu internacionalne mature, dodatno angažuje nastavnike u skladu sa zakonom.

Evidencije i javne isprave

Član 7a

Gimnazija koja ostvaruje program internacionalne mature vodi evidenciju o učenicima i roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima i o zaposlenima obuhvaćenim programom internacionalne mature.

Vrstu, naziv, sadržaj i izgled obrazaca evidencija i način njihovog vođenja, popunjavanja i izdavanja, uređuju se zakonom i pravilnikom kojim se propisuje sadržaj, način vođenja i obrasci matične knjige učenika, knjige evidencije o obrazovno-vaspitnom radu i evidencije o: uspehu učenika na kraju školske godine, podeli predmeta, programa i aktivnosti na nastavnike, polaganju ispita, zatim izdatim svedočanstvima, diplomama i drugim javnim ispravama koje vodi, odnosno izdaje srednja škola.

Na osnovu podataka unetih u evidenciju, škola izdaje javne isprave.

Vrstu, naziv, sadržaj i izgled obrazaca javnih isprava i način njihovog vođenja, popunjavanja i izdavanja, uređuju se zakonom i pravilnikom kojim se propisuju obrasci javnih isprava koje izdaje srednja škola.

Javna isprava internacionalne mature i nastavak školovanja

Član 8

Nakon položene internacionalne mature učeniku se izdaje javna isprava o završenom srednjem obrazovanju - International Baccalaurate Diploma Programme - IBDP, koja je izjednačena sa javnom ispravom o opštoj maturi.

Na osnovu položene internacionalne mature, učenik može da se upiše u visokoškolsku ustanovu pod uslovima koji su propisani zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje.

Imalac javne isprave iz stava 1. ovog člana, sa potvrdom ministarstva nadležnog za poslove obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Ministarstvo) da je u toku postupak priznavanja javne isprave, ili dokazom da je predat zahtev za priznavanje javne isprave, može se prijaviti za upis u prvu godinu i u prvom upisnom roku.

Imalac javne isprave iz stava 1. ovog člana, u prvom upisnom roku dostavlja visokoškolskoj ustanovi potvrdu gimnazije da je položio sve ispite predviđene programom za sticanje internacionalne mature.

Imaoca javne isprave iz stava 1. ovog člana koji ostvari pravo upisa na studije u prvom upisnom roku u okviru broja redovnih budžetskih mesta po odluci Vlade, odnosno u okviru broja samofinansirajućih mesta, visokoškolska ustanova može upisati u prvu godinu studija uslovno, uz obavezu da do početka nastave dostavi rešenje Ministarstva o priznavanju njegove srednjoškolske javne isprave.

Finansiranje programa internacionalne mature

Član 9

Sredstva za akreditaciju i ostvarivanje programa internacionalne mature obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije.

Prelazna odredba

Član 10

Gimnazije koje su na osnovu odluke ministra o uvođenju programa internacionalne mature, započele realizaciju programa internacionalne mature ili preduzimaju mere i aktivnosti u cilju akreditacije za ostvarivanje programa internacionalne mature, nastavljaju rad u skladu sa ovim pravilnikom.

Završna odredba

Član 11

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".