ODLUKAO SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRADA UŽICA("Sl. list grada Užica", br. 7/2015 i 47/2019) |
Ovom Odlukom uređuju se obim, uslovi i postupak pružanja usluga socijalne zaštite i korišćenja materijalne podrške i drugih oblika materijalne pomoći koje obezbeđuje jedinica lokalne samouprave.
Korisnici usluga socijalne zaštite, materijalne podrške i drugih oblika materijalne pomoći su lica koja su Zakonom o socijalnoj zaštiti (u daljem tekstu: Zakon) određeni kao korisnici socijalne zaštite, a koji imaju prebivalište na teritoriji grada Užica (u daljem tekstu: Grad).
Izuzetno, korisnici u smislu stava 1. ovog člana mogu biti i lica koja imaju boravište na teritoriji grada, ako se nađu u stanju socijalne potrebe koja neodložno zahteva pružanje usluge odnosno obezbeđenje socijalne zaštite.
Korisnici usluga mogu biti i lica koja nemaju prebivalište na teritoriji Grada, a na osnovu ugovora o partnerskoj realizaciji usluge socijalne zaštite zaključenog između Grada i drugih gradova /opština.
Usluge socijalne zaštite, materijalnu podršku i druge oblike materijalne pomoći ostvaruju pojedinac i porodica, u visini, pod uslovima i na način utvrđen ovom Odlukom, u skladu sa materijalnim i drugim mogućnostima Grada.
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodicama radi očuvanja ili poboljšanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranje mogućnosti za samostalan život.
Grad u skladu sa Zakonom obezbeđuje sledeće usluge socijalne zaštite:
1) dnevne usluge u zajednici
2) usluge smeštaja
3) usluge podrške za samostalan život
4) terapijske i socijalno-edukativne usluge
5) ostale usluge socijalne zaštite.
Dnevne usluge u zajednici obuhvataju aktivnosti koje podržavaju boravak korisnika u porodici i neposrednom okruženju.
Grad obezbeđuje sledeće dnevne usluge u zajednici:
1) Pomoć u kući za starije osobe
2) Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom
3) Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
4) Lični pratilac deteta.
5) (brisana)
1.1. Pomoć u kući za starije osobe
Usluga pomoći u kući za starije osobe obezbeđuje podršku u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u stanu korisnika, kako bi se unapredio kvalitet njihovog života i sprečio smeštaj u instituciju.
Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starijih osoba, koje usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.
Pomoć u kući mogu da koriste:
- lica starija od 65 godina koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći;
- odrasla lica sa hroničnim oboljenjima koja su teže ili teško pokretna bez obzira na starosnu granicu.
1.2. Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom
Usluga pomoći u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom, namenjena je deci i odraslim osobama koje imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti, zbog kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, ukoliko porodična podrška nije dovoljna ili nije raspoloživa.
Pomoć u kući iz člana 9. ove Odluke, mogu da koriste:
- deca sa smetnjama u razvoju
- osobe sa invaliditetom starije od 18 godina.
1.3. Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
Usluga dnevnog boravka obezbeđuje korisnicima unapređenje kvaliteta života kroz održavanje i razvijanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija i veština da bi se u što većoj meri osposobili za samostalan život.
Korisnici, u organizovanom okruženju i uz potreban nadzor, zadovoljavaju različite vrste potreba i stiču iskustvo boravka izvan porodice, dok se članovima porodice ostavlja slobodno vreme za radne i druge aktivnosti.
Usluga dnevnog boravka namenjena je deci i mladima sa telesnim invaliditetom odnosno intelektualnim teškoćama koji imaju potrebu za dnevnom negom i nadzorom i podrškom u očuvanju i razvijanju potencijala.
Usluga ličnog pratioca namenjena je deci sa smetnjama u razvoju kojima je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu, pod uslovom da su uključeni u obrazovno-vaspitni proces.
Uslugu neposredno pruža lični pratilac deteta kroz aktivnosti koje se planiraju i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta, u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, oblačenja, hranjenja i komunikacije sa drugima.
Usluga se može koristiti do kraja redovnog školovanja uključujući završetak srednje škole.
Čl. 16 i 17
(Brisano)
Grad obezbeđuje sledeće usluge smeštaja:
1) Predah smeštaj.
Čl. 19-23
(Brisano)
Usluga predah smeštaja ima za svrhu kratkoročni, povremeni, smeštaj deteta sa smetnjama u razvoju i odraslog i starijeg lica sa smetnjama u funkcionisanju, čime se pruža podrška kako detetu, i odraslom i starijem licu, tako i njihovim porodicama, u održavanju i poboljšanju kvaliteta njihovog života sa ciljem ostanka deteta, odraslog i starijeg lica, u porodici.
Predah smeštaj je usluga namenjena deci i mladima sa smetnjama u razvoju uzrasta od 5 do 26 godina života i odraslim i starijim licima sa smetnjama u funkcionisanju i to:
- sa intelektualnim i mentalnim teškoćama ili teškoćama u psihičkom funkcionisanju i autizmom
- sa višestrukim smetnjama u razvoju
- sa senzornim invaliditetom
- sa fizičkim invaliditetom.
Usluga se pruža najduže 45 dana u toku kalendarske godine, s tim što smeštaj može trajati najduže 20 dana neprekidno.
3. Usluge podrške za samostalan život
Grad Užice obezbeđuje sledeće usluge podrške za samostalan život:
1) Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju
2) Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima
3) Personalna asistencija.
3.1. Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju
Usluga stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju namenjena je mladima uzrasta između 15 i 26 godina, koji po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite ili hraniteljskoj porodici, ne mogu da se vrate u biološku ili srodničku porodicu, niti su u mogućnosti da u tom momentu započnu samostalan život, ali je izvesno da će uz odgovarajuću pripremu i podršku moći da preuzmu odgovornost i žive samostalno.
Ovom uslugom obezbeđuje se odgovarajući smeštaj i stručna podrška u razvijanju veština neophodnih za potpuno osamostaljivanje mladih i uključivanje u zajednicu.
Usluga stanovanja uz podršku dostupna je najduže 2 godine.
(Brisan)
Usluga je dostupna i za korisnike koji nemaju prebivalište na teritoriji Grada, pri čemu grad/opština na čijoj teritoriji korisnik ima prebivalište srazmerno učestvuje u troškovima usluge, što se reguliše ugovorom zaključenim između grada/opštine korisnika i grada Užica.
3.2. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima
Usluga socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima namenjena je stambeno neobezbeđenim pojedincima i porodicama, ukoliko njihov prihod po članu domaćinstva ne prelazi utvrđeni iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca, a pri tom ispunjavaju i jedan od sledećih uslova:
- da su stariji od 65 godina i sposobni za samostalan život
- da je član porodičnog domaćinstva dete sa smetnjama u razvoju ili osoba sa invaliditetom ili korisnik dodatka za pomoć i negu drugog lica po bilo kom osnovu
- da je u pitanju roditelj koji samostalno vrši roditeljsko pravo
- da je u pitanju lice prema kome je izvršeno nasilje u porodici
- da imaju status izbeglice ili interno raseljenog lica.
Usluga socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima pruža se u namenski izgrađenim objektima u vlasništvu Grada.
Stanovi koji su predmet usluge koriste se bez prava na otkup - korisnici ne mogu steći pravo svojine na stanovima koje koriste.
Korisniku socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima obezbeđuje se:
- stanovanje u namenski izgrađenim objektima
- stručna podrška i odgovarajući oblici pomoći u samostalnom življenju.
Sredstva za tekuće i investiciono održavanje objekta obezbeđuju se u budžetu Grada, dok komunalne troškove i troškove tekućeg održavanja stanova snose korisnici, samostalno ili uz korišćenje subvencija Grada, pod predviđenim uslovima.
O objektu socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima stara se domaćin socijalnog stanovanja koji se bira iz reda korisnika socijalnog stanovanja.
Domaćin se stara o poštovanju kućnog reda, o održavanju zajedničkih prostorija, očuvanju imovine u objektu i pruža pomoć i podršku korisnicima u vezi sa pravima i obavezama vezanim za stanovanje.
Usluga personalne asistencije namenjena je punoletnim osobama sa invaliditetom kojima je potreban I ili II stepen podrške i pri tom ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, pod uslovom da imaju sposobnost samostalnog odlučivanja i da su radno ili društveno angažovana ili uključena u neki od obrazovnih programa.
Uslugom personalne asistencije obezbeđuje se odgovarajuća praktična, intenzivna podrška unutar i izvan kuće korisnika, koja je neophodna za zadovoljavanje osnovnih, ličnih i društvenih potreba, a koje korisnik fizički nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremeno lična i praktična.
4. Savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge
Grad obezbeđuje sledeće savetodavno - terapijske i socijalno-edukativne usluge:
1) Savetovalište za porodicu.
4.1. Savetovalište za porodicu
Savetovalište za porodicu je vid podrške porodicama u socijalnim rizicima, do kojih dolazi u procesu tranzicije društva kada su smanjene mogućnosti za ostvarivanje zaštitne funkcije porodice.
Savetovalište radi po principima sistemske porodične terapije i namenjeno je:
- supružnicima sa problemima u bračnom funkcionisanju
- mladima koji nameravaju da stupe u brak
- porodicama sa decom sa smetnjama u razvoju
- porodicama koje imaju decu sa poremećajem u ponašanju
- porodicama u kojima postoji problem zavisnosti
- porodicama u kojima postoji nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje
- deci, omladini i odraslim osobama sa problemima na ličnom planu.
5. Pružanje drugih oblika socijalne zaštite
Grad u skladu potrebama korisnika i raspoloživim kapacitetima obezbeđuje i druge oblike socijalne zaštite:
1) Usluga prilagođenog prevoza za korisnike Dnevnog boravka za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
2) Ostale usluge: informativne, edukativne i pravne.
Čl. 42 i 43
(Brisano)
5.2. Usluga prilagođenog prevoza za korisnike Dnevnog boravka za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
Usluga prilagođenog prevoza za korisnike Dnevnog boravka za decu i mlade sa smetnjama u razvoju ima za cilj da obezbedi dostupnost usluge Dnevnog boravka i maksimalno iskorišćenje kapaciteta ove usluge.
5.3. Ostale usluge socijalne zaštite
Ostale usluge socijalne zaštite koji se pružaju korisnicima su: informativne, edukativne i pravne usluge.
Korisnicima se pružaju sve potrebne informacije o uslugama socijalne zaštite, vrstama materijalne podrške i drugim oblicima pomoći, uslovima za ostvarivanje usluga i podrške, potrebnim dokazima, pružaocima usluga i slično.
(Brisan)
6. Postupak za korišćenje usluga socijalne zaštite
Usluge socijalne zaštite iz ove Odluke, pruža Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice, a ukoliko zbog nedostatka kapaciteta pružanje usluge ne može obezbediti Gradski centar za usluge socijalne zaštite, uslugu pružaju ovlašćeni pružaoci usluge izabrani od strane Grada, u skladu sa Zakonom.
Grad zaključuje ugovor sa izabranim pružaocem usluge.
Pružalac usluge dužan je da pruža uslugu u skladu sa najboljim interesom korisnika i propisanim standardima u socijalnoj zaštiti.
Postupak za korišćenje usluga socijalne zaštite pokreće se na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.
Postupak sprovodi Centar za socijalni rad "Užice" iz Užica, (u daljem tekstu: Centar) koji i odlučuje o korišćenju usluge i upućuje korisnika kod pružaoca usluge.
U postupku odlučivanja o korišćenju usluge Centar po potrebi pribavlja mišljenje Interresorne komisije.
Usluga socijalne zaštite iz ove odluke, može se koristiti i direktnim ugovaranjem između korisnika i ovlašćenog pružaoca usluge, u skladu sa Zakonom.
Pružalac usluge donosi pravilnik kojim precizno definiše sva materijalno pravna i procesno pravna pitanja od značaja za realizaciju usluge.
Saglasnost na pravilnik daje Gradonačelnik.
7. Finansiranje usluga socijalne zaštite
Član 52. Sredstva za pružanje usluga socijalne zaštite obezbeđuju se:
- iz budžeta Grada za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji Grada
- iz participacije - učešća korisnika u troškovima usluge
- iz budžeta drugih lokalnih samouprava na čijoj teritoriji korisnici usluge imaju prebivalište
- iz drugih izvora (partnerstva sa nacionalnim i međunarodnim organizacijama, donacija, dobrovoljnih priloga i sl.).
Učešće u troškovima usluge - participacija, zavisi od socijalno-ekonomskog statusa korisnika i može biti:
- u celosti iz sredstava korisnika, njegovog srodnika ili trećeg lica
- delimično iz sredstava korisnika, njegovog srodnika ili trećeg lica i iz budžeta Grada
- u celosti iz budžeta Grada.
Cenu usluga utvrđuje Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Materijalna podrška ima za cilj pomoć korisniku radi prevazilaženja stanja socijalne potrebe u kome se iznenada ili trenutno nađe.
Materijalna podrška može biti direktna, u vidu novčanih i naturalnih davanja i posredna, u vidu subvencija.
Grad obezbeđuje sledeće vidove materijalne podrške:
1) jednokratne novčane pomoći
2) vanredne novčane pomoći
3) jednokratne pomoći u naturi
4) opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite
5) potpuno ili delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga
6) delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga za osobe sa invaliditetom i ratne vojne invalide
7) sufinansiranje vantelesne oplodnje
8) besplatan obrok u Narodnoj kuhinji
9) obezbeđenje ogreva za korisnike novčane socijalne pomoći
10) letovanje učenika iz socijalno ugroženih porodica
11) naknada troškova sahrane.
Jednokratnu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se nađu u stanju socijalne potrebe, u slučajevima vezanim za zadovoljenje osnovnih životnih potreba, otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tešku bolest, prihvat po prestanku smeštaja u ustanovu, kao i u drugim vanrednim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići, a naročito kada nemaju nikakvih prihoda i ne mogu, iz Zakonom predviđenih razloga, da ostvare pravo na redovnu novčanu socijalnu pomoć.
Visina jednokratne pomoći u novcu utvrđuje se u zavisnosti od potreba korisnika i raspoloživih budžetskih sredstava, i može se odobriti najviše do iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca, koja se finansira iz budžeta Republike Srbije, prema poslednjem objavljenom podatku.
Jednokratna novčana pomoć može se odobriti istom korisniku najviše tri puta u toku godine, a samo izuzetno više puta u toku godine, ukoliko ukupna sredstva primljena po ovom osnovu ne prelaze iznos prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Radno sposobni korisnici jednokratne novčane pomoći mogu biti upućeni u javno preduzeće, ustanovu ili drugu javnu službu čiji je osnivač grad Užice, radi obavljanja određenog broja sati društveno korisnog rada srazmerno visini jednokratne novčane pomoći.
Naknada za jedan sat društveno korisnog rada utvrđuje se u visini minimalne neto zarade po radnom času u momentu upućivanja korisnika na rad.
Jednokratnu pomoć odobrava i isplaćuje Centar za socijalni rad, u partnerstvu sa Gradskom upravom za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Centar za socijalni rad će upućivati radno sposobne korisnike jednokratnih novčanih pomoći na obavljanje društveno korisnog rada.
Postupak za upućivanje korisnika na obavljanje društveno korisnog rada definisan je sporazumom Centra i Grada.
Pravo na vanrednu novčanu pomoć mogu ostvariti:
- porodice u kojima nesrećnim slučajem nastupi smrt jednog ili više članova porodičnog domaćinstva
- pojedinac koji se razboli od teške bolesti, odnosno porodice čiji se član razboli od teške bolesti
- pojedinci i porodice u drugim izuzetno teškim situacijama po oceni stručnog tima Centra.
Uslov za ostvarivanje prava na vanrednu novčanu pomoć je da prosečni mesečni prihod porodice u prethodna tri meseca, u odnosu na mesec u kome je podnet zahtev, ne prelazi iznos prosečne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjim objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Vanredna pomoć može se isplatiti najviše u iznosu do jedne i po, prosečne neto zarade u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Pravo na vanrednu novčanu pomoć može se ostvariti samo jednom u toku godine, bez obzira na osnov.
Jednokratna pomoć u naturi daje se u životnim namirnicama, sredstvima za higijenu i sl., u količinama srazmernim broju članova domaćinstva i u skladu sa raspoloživim budžetskim sredstvima.
Crveni krst Užice vrši distribuciju jednokratnih pomoći u naturi korisnicima, na predlog Centra.
Centar sačinjava spisak korisnika za dodelu jednokratne pomoći u naturi, u saradnji sa gradskim i seoskim mesnim zajednicama i udruženjima građana koja deluju u oblasti socijalne zaštite (humanitarne organizacije, udruženja osoba sa invaliditetom i sl.).
4) Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite
Oprema za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite je vid materijalne podrške koji može ostvariti lice koje nije u mogućnosti da od sopstvenih sredstava nabavi opremu, niti su u mogućnosti da je obezbede njegovi srodnici koji su po zakonu dužni da ga izdržavaju.
Oprema za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite obuhvata nabavku odeće i obuće, kao i naknadu troškova prevoza korisnika do ustanove u koju se smešta.
Centar utvrđuje stvarne potrebe korisnika, donosi odluku o visini sredstava potrebnih za opremanje i smeštaj korisnika i vrši nabavku potrebne opreme.
5) Potpuno ili delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga
Oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga mogu koristiti domaćinstva zavisno od mesečnih prihoda, pod uslovom da su u poslednje dve godine pre podnošenja zahteva imali prebivalište na teritoriji grada Užica.
Pod stambeno-komunalnim uslugama podrazumevaju se usluge isporuke vode, isporuke toplotne energije, iznošenja smeća, održavanja stana i korišćenja građevinskog zemljišta.
Oslobađanje od plaćanja usluge isporuke toplotne energije može se ostvariti samo za površinu stambenog prostora koji, prema usvojenim normativima*, odgovara broju članova domaćinstva, nezavisno od stvarne površine stambenog prostora i to:
- 28 m2 |
za jednog člana |
- 32 m2 |
za dva člana |
- 42 m2 |
za tri člana |
- 48 m2 |
za četiri člana |
- 58 m2 |
za pet članova |
- 66 m2 |
za šest članova |
- 77 m2 |
za sedam članova |
- 86 m2 |
za osam članova |
- 97 m2 |
za devet članova |
- 108 m2 |
za deset članova. |
Oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga isporuke vode, iznošenja smeća, održavanja stana i korišćenja građevinskog zemljišta ostvaruje se nezavisno od površine stambenog prostora.
Oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga je potpuno ukoliko prosečni mesečni prihod domaćinstva, u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva, ne prelazi iznos novčane socijalne pomoći utvrđene za isto domaćinstvo u skladu sa Zakonom.
Pravo na delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga, u visini 50% od obračunatih naknada za komunalne usluge, imaju domaćinstva čiji je prosečni mesečni prihod domaćinstva, u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva, do 50% iznad iznosa novčane socijalne pomoći utvrđene za isto domaćinstvo u skladu sa Zakonom.
Osoba koja je bila žrtva porodičnog nasilja može biti oslobođena plaćanja stambeno-komunalnih usluga u potpunosti ili delimično, zavisno od toga da li ispunjava uslove iz člana 71. ili 72. ove Odluke, ukoliko:
- se nalazi u evidenciji Centra za socijalni rad, kao žrtva porodičnog nasilja,
- ima prebivalište na teritoriji grada Užica, najmanje godinu dana neprekidno, u odnosu na datum podnošenja zahteva za oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga
- ne poseduje imovinu po osnovu koje može ostvariti prihod, ili useljivu nekretninu
- je zaključila ugovor o zakupu stana na osnovu koga plaća zakupninu, a vlasnik stana u kome privremeno stanuje, nije korisnik stambeno-komunalnih subvencija.
Oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga priznaje se za period od jedne godine.
*Pravilnik o uslovima i normativima za projektovanje stambenih zgrada i stanova od 01.01.2013. godine
6) Delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga za osobe sa invaliditetom i ratne vojne invalide
Delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga mogu koristiti osobe sa invaliditetom (u daljem tekstu: OSI), koje su članovi udruženja osoba sa invaliditetom sa sedištem na teritoriji grada Užica, i ratni vojni invalidi sa priznatim svojstvom (u daljem tekstu: RVI).
Oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga u visini 50% od iznosa obračunatih naknada za usluge javnih preduzeća čiji je osnivač grad Užice, OSI i RVI mogu ostvariti pod sledećim uslovima:
- da imaju prebivalište na teritoriji grada Užica
- da prosečni mesečni prihod domaćinstva u kome žive, ne prelazi trostruki iznos novčane socijalne pomoći utvrđene za isto domaćinstvo u skladu sa zakonom, u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva.
Oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga u visini 25% od iznosa obračunatih naknada za usluge javnih preduzeća čiji je osnivač grad Užice, OSI i RVI mogu ostvariti pod sledećim uslovima:
- da imaju prebivalište na teritoriji grada Užica
- da prosečni mesečni prihod domaćinstva u kome žive, ne prelazi trostruki iznos novčane socijalne pomoći utvrđene za isto domaćinstvo u skladu sa zakonom, uvećan 50%, u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva.
Delimično oslobađanje od plaćanja isporuke toplotne energije za OSI i RVI mogu ostvariti samo za površinu stambenog prostora koji, prema usvojenim normativima navedenim u članu 71. ove Odluke, odgovara broju članova domaćinstva u kome žive.
Osoba sa invaliditetom podnosi zahtev za priznavanje prava na delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga, udruženju čiji je član, a udruženje zahtev sa kompletnom dokumentacijom i potvrdom da je podnosilac član udruženja po osnovu invaliditeta, prosleđuje Centru.
Delimično oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga za OSI i RVI priznaje se za period od jedne godine.
7) Sufinansiranje vantelesne oplodnje
Sufinansiranje troškova vantelesne oplodnje mogu da ostvare partneri koji su u poslednje dve godine pre objavljivanja javnog poziva, imali prebivalište na teritoriji grada Užica, pod sledećim uslovima:
- da je, i pored odgovarajućeg lečenja, konstatovana neplodnost kod primarnog steriliteta (žene koje nisu rađale), a kod sekundarnog steriliteta u slučaju kada je žena rađala ali nema živo dete;
- da je iskorišćena mogućnost dva pokušaja vantelesne oplodnje na teret sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja.
Javni poziv za sufinansiranje vantelesne oplodnje raspisuje se najviše dva puta u toku kalendarske godine, u skladu sa raspoloživim budžetskim sredstvima.
8) Besplatan obrok u Narodnoj kuhinji
Besplatan obrok u Narodnoj kuhinji obezbeđuje se korisnicima novčane socijalne pomoći.
Izuzetno, besplatan obrok mogu koristiti i druga lica ako je to, po oceni Centra, neophodno.
Organizacija rada Narodne kuhinje (priprema i distribucija obroka) je u nadležnosti Crvenog krsta Užice.
Centar izdaje korisniku potvrdu za Narodnu kuhinju i dostavlja Crvenom krstu spisak korisnika besplatnog obroka.
Crveni krst Užice ima obavezu da vodi evidenciju korisnika besplatnog obroka.
Broj obroka obezbeđuje se prema potrebama korisnika, u skladu sa materijalnim mogućnostima Grada.
9) Obezbeđenje ogreva za korisnike novčane socijalne pomoći
Ogrev za zimu se, kao vid materijalne podrške, obezbeđuje korisnicima novčane socijalne pomoći.
Korisnicima se obezbeđuje podrška u nabavci ogrevnog drveta u količini do 3 m3 po domaćinstvu za jednu grejnu sezonu, u novčanoj protivvrednosti.
Centar utvrđuje listu korisnika, koji ovu podršku mogu ostvariti jednom u toku godine.
10) Letovanje učenika iz socijalno ugroženih porodica
Besplatno letovanje mogu koristiti učenici osnovnih i srednjih škola, koji potiču iz socijalno ugroženih porodica i koji imaju prebivalište na teritoriji grada Užica.
Letovanje se organizuje u Bečićima, Crna Gora, sa smeštajem u objektu Dečijeg odmarališta "Zlatibor" Užice, a broj učenika koji se upućuju na letovanje utvrđivaće se svake godine, u skladu sa raspoloživim sredstvima.
Kriterijumi za izbor učenika su sledeći:
- socijalna ugroženost porodice iz koje učenik potiče - porodica čiji ukupan prihod ne prelazi iznos minimalne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku za mesec maj tekuće godine
- uspeh učenika u prethodnoj školskoj godini sa prosečnom ocenom najmanje 3,00 i primernim vladanjem.
Posle primene prvog kriterijuma škola primenjuje drugi kriterijum ali tako da se kvota popunjava počev od odličnih učenika pa preko učenika sa nižom prosečnom ocenom do učenika sa prosečnom ocenom najmanje 3,00.
Grad angažuje i tri vaspitača koja će se brinuti o učenicima tokom letovanja.
Sva organizaciona pitanja (utvrđivanje termina letovanja, broja i spiska učenika koji se upućuju na letovanje i drugo) su u nadležnosti Odeljenja društvenih delatnosti Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Pravo na naknadu za troškove sahrane priznaje se za:
- korisnika prava na novčanu socijalnu pomoć
- lice koje nema zakonske obveznike izdržavanja
- lice neutvrđenog identiteta
- lice koje je imalo zadnje prebivalište na teritoriji grada ili lice nepoznatog prebivališta, ako je preminulo na teritoriji grada
- lice za koje troškove smeštaja (domskog ili porodičnog), u celosti snosi budžet RS, ako je imalo prebivalište na teritoriji grada.
Naknada troškova se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk, pokrov i krst sa natpisom), sve po najnižoj vrednosti, kao i prevoz, sahranjivanje, taksa za grobno mesto i grobno mesto.
2. Postupak za korišćenje materijalne podrške
Postupak za korišćenje materijalne podrške pokreće se na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.
Po zahtevima za korišćenje materijalne i drugih oblika podrške iz ove Odluke, u prvom stepenu rešava Centar, osim za sufinansiranje vantelesne oplodnje.
Po prijavama za sufinansiranje vantelesne oplodnje odlučuje Gradonačelnik na predlog komisije za sufinansiranje troškova vantelesne oplodnje.
Obaveza je Centra da rešenja o potpunom ili delimičnom oslobađanju od plaćanja stambeno-komunalnih usluga dostavlja nadležnim gradskim javnim preduzećima i Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Po žalbama na prvostepene odluke odlučuje Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Centar donosi pravilnik kojim definiše sva materijalno pravna i procesno pravna pitanja od značaja za ostvarivanje materijalne podrške u socijalnoj zaštiti, osim za sufinansiranje vantelesne oplodnje i letovanje učenika iz socijalno ugroženih porodica.
Saglasnost na pravilnik daje Gradonačelnik.
Za materijalnu podršku - sufinansiranje vantelesne oplodnje i letovanje učenika iz socijalno ugroženih porodica, pravilnik donosi Gradonačelnik na predlog Odeljenja društvenih delatnosti Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
3. Finansiranje materijalne podrške
Materijalna podrška u socijalnoj zaštiti definisana ovom Odlukom finansira se:
- iz budžeta grada Užica, tako što se sredstva namenski prenose Centru
- iz drugih izvora (partnerstva sa nacionalnim i međunarodnim organizacijama, donacija, dobrovoljnih priloga i sl.).
Budžetom grada se opredeljuju i sredstva za materijalne troškove i zarade zaposlenih koji obavljaju poslove vezane za realizaciju materijalne podrške.
4. Postupak planiranja, praćenja i procene kvaliteta usluga i materijalne podrške
Postupak praćenja i procene kvaliteta usluga i ostvarivanja materijalne podrške poverava se Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, u čijoj su nadležnosti poslovi iz oblasti socijalne zaštite.
Centar ima obavezu da:
- vodi posebne evidencije korisnika materijalne podrške u skladu sa ovom Odlukom
- dostavlja godišnji izveštaj o realizaciji vidova podrške iz ove Odluke i utrošku budžetskih sredstava
- dostavlja vanredni izveštaj o realizaciji vidova podrške na traženje Grada
- jednom godišnje vrši preispitivanje uslova za korišćenje usluga i materijalne podrške za svakog korisnika.
Postupak za korišćenje usluga i ostvarivanje materijalne podrške iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da se primenjuje Odluka o socijalnoj zaštiti grada Užica, broj 55-21/11 od 22.12.2011. god. i Odluka o izmenama i dopunama Odluke o socijalnoj zaštiti grada Užica, broj 06-72/12 od 24.12.2012. god.
Ova Odluka stupa na snagu narednog dana od objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o o socijalnoj zaštiti grada Užica
("Sl. list grada Užica", br. 47/2019)
Član 13
Ova Odluka stupa na snagu počev od 01.01.2020. godine i biće objavljena u "Službenom listu grada Užica".