IFRIC TUMAČENJE 21

Dažbine

("Sl. glasnik RS", br. 92/2019)

Reference

- IAS 1 Prezentacija finansijskih izveštaja

- IAS 8 Računovodstvene politike, promene računovodstvenih procena i greške

- IAS 12 Porez na dobitak

- IAS 20 Računovodstvo državnih davanja i obelodanjivanje državne pomoći

- IAS 24 Obelodanjivanja povezanih strana

- IAS 34 Periodično finansijsko izveštavanje

- IAS Rezervisanja, potencijalne obaveze i potencijalna imovina

- IFRIC 6 Obaveze koje se javljaju od učešća na posebnom tržištu - Odlaganje električne i elektronske opreme

Istorijat

1 Država može da nametne entitetu plaćanje dažbina. Komitet za tumačenja Međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja dobio je dosta zahteva u kojima se traže smernice za računovodstveno obuhvatanje dažbina u finansijskim izveštajima entiteta koji plaća dažbine. Pitanja su se odnosila na to kada treba da se prizna obaveza plaćanja dažbina koje se računovodstveno obuhvataju u skladu sa IAS 37, Rezervisanja, potencijalne obaveze i potencijalna imovina.

Delokrug

2 Ovo tumačenje se primenjuje na računovodstveno obuhvatanje obaveze plaćanja dažbina ako je ta obaveza u skladu sa IAS 37. Takođe se primenjuje na računovodstveno obuhvatanje obaveze plaćanja dažbina čije su vreme i iznos tačno određeni.

3 Ovo tumačenje se ne primenjuje na računovodstveno obuhvatanje troškova koji proističu iz priznavanja obaveze plaćanja dažbina. Entiteti treba da primenjuju ostale standarde kada donose odluku da li je iz priznavanja obaveze plaćanja dažbina nastala imovina ili rashod.

4 Za svrhe ovog tumačenja, dažbine su odlivi resursa koji predstavljaju ekonomske koristi, a koje država nameće entitetima u skladu sa zakonodavstvom (zakonima i/ili propisima), osim:

(a) onih odliva resursa koji su u delokrugu ostalih standarda (kao što je porez na dobitak što je u delokrugu standarda IAS 12 Porez na dobitak); i

(b) novčane i druge kazne za kršenje zakona.

"Država" se odnosi na vladu, vladine agencije i slična državna tela na lokalnom, nacionalnom ili međunarodnom nivou.

5 Plaćanja koja entitet vrši prilikom pribavljanja imovine, ili za pružanje usluga u skladu sa ugovorom sa državom, ne ispunjavaju definiciju dažbine.

6 Od entiteta se ne zahteva da primenjuje ovo tumačenje na obaveze koje proističu iz šema za trgovinu emisijama štetnih gasova.

Pitanja

7 Da bi se razjasnilo računovodstveno obuhvatanje obaveza za plaćanje dažbina, ovo tumačenje se bavi sledećim pitanjima:

(a) šta je obavezujući događaj koji prouzrokuje priznavanje obaveze plaćanja dažbina?

(b) da li ekonomski pritisak da se nastavi sa poslovanjem u narednom periodu stvara konstruktivnu obavezu plaćanja dažbine koja će se aktivirati poslovanjem u tom budućem periodu?

(c) da li pretpostavka stalnosti poslovanja implicira da entitet ima sadašnju obavezu plaćanja dažbine koja će se aktivirati poslovanjem u tom budućem periodu?

(d) da li priznavanje obaveze plaćanja dažbina nastaje u nekom trenutku u vremenu ili, u određenim okolnostima, progresivno tokom vremena?

(e) šta je obavezujući događaj koji prouzrokuje priznavanje obaveze plaćanja dažbina koja je aktivirana ako je dostignut neki minimalni prag?

(f) da li su principi priznavanja obaveze plaćanja dažbina u godišnjim finansijskim izveštajima i periodičnim finansijskim izveštajima isti?

Konsenzus

8 Obavezujući događaj koji prouzrokuje priznavanje obaveze plaćanja dažbina je aktivnost koja aktivira plaćanje dažbine, kao što je identifikovano zakonom. Na primer ako je aktivnost koja aktivira plaćanje dažbine generisanje prihoda u tekućem periodu, a izračunavanje iznosa dažbine je zasnovano na prihodu koji je generisan u prethodnom periodu, obavezujući događaj za tu dažbinu je generisanje prihoda u tekućem periodu. Generisanje prihoda u prethodnom periodu je neophodno ali nije dovoljno da bi se stvorila sadašnja obaveza.

9 Entitet nema konstruktivnu obavezu plaćanja dažbine koja će biti aktivirana poslovanjem u budućem periodu kao rezultat toga što postoji ekonomski pritisak da entitet nastavi sa poslovanjem u tom budućem periodu.

10 Sastavljanje finansijskih izveštaja u skladu sa pretpostavkom stalnosti poslovanja ne implicira da entitet ima sadašnju obavezu da plaća dažbinu koja će se aktivirati poslovanjem u budućem periodu.

11 Obaveza plaćanja dažbine se priznaje progresivno ako se obavezujući događaj javlja tokom nekog vremenskog perioda (to jest, ako se aktivnost koja aktivira plaćanje dažbine, kao što je identifikovano zakonom, javlja tokom nekog vremenskog perioda). Na primer, ako je obavezujući događaj generisanje prihoda tokom nekog vremenskog perioda, odgovarajuća obaveza se priznaje kada entitet generiše prihod.

12 Ako se obaveza plaćanja dažbine aktivira kada je dostignut neki minimalni prag, računovodstveno obuhvatanje obaveze koja proizilazi iz te obaveze, treba da bude dosledno principima utvrđenim u paragrafima 8-14 ovog tumačenja (posebno, paragrafima 8 i 11). Na primer, ako je obavezujući događaj dostizanje nekog minimalnog praga aktivnosti (kao što je minimalni iznos prihoda ili broj prodatih ili izrađenih proizvoda), odgovarajuća obaveza se priznaje kada je dostignut taj minimalni prag aktivnosti.

13 Entitet treba da primeni iste principe za priznavanje i periodičnom finansijskom izveštaju kao što primenjuje na godišnje finansijske izveštaje. Kao rezultat toga, u periodičnom finansijskom izveštaju, obaveza plaćanja dažbine;

(a) ne priznaje se ako ne postoji sadašnja obaveza da se dažbina plati na kraju međuperioda; i

(b) priznaje se ako postoji sadašnja obaveza da se dažbina plati na kraju međuperioda.

14 Entitet treba da priznaje imovinu ako je unapred platio dažbinu ali još uvek nema sadašnju obavezu da plati tu dažbinu.

Prilog A

DATUM STUPANJA NA SNAGU I PRELAZNE ODREDBE

Ovaj prilog je sastavni deo ovog tumačenja i ima istu važnost kao ostali delovi ovog tumačenja.

A1 Entitet primenjuje ovo tumačenje na godišnje periode koji počinju 1. januara 2014. godine ili kasnije. Ranija primena je dozvoljena. Ako entitet primenjuje ovo tumačenje na raniji period, on tu činjenicu obelodanjuje.

A2 Izmene u računovodstvenim politikama koje proizilaze iz početka primene ovog tumačenja treba da se računovodstveno obuhvate retrospektivno u skladu sa standardom IAS 8, Računovodstvene politike, promene računovodstvenih procena i greške