PRAVILNIK
O DAVANJU DOZVOLE ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI, TRGOVANJU I NADZORU NAD RADOM ROBNE BERZE

("Sl. glasnik RS", br. 8/2020)

 

Deo prvi

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se:

1. zahtev i dokumentacija za davanje dozvole za obavljanje poslova robne berze;

2. kadrovska i organizaciona osposobljenost i tehnička opremljenost robne berze;

3. trgovanje tržišnim materijalom i organizacija trgovanja brodskim prostorom;

4. transparentnost pre i posle transakcije;

5. vođenje evidencija i izveštavanje robne berze; i

6. uslovi i način sprovođenja nadzora.

Značenje izraza

Član 2

Izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1. Komisija je Komisija za hartije od vrednosti;

2. Zakon je Zakon o robnim berzama ("Službeni glasnik RS", broj 52/19);

3. Robna berza je pravno lice koje upravlja, odnosno obavlja delatnost posredovanja u procesu trgovanja robom, nestandardizovanim terminskim ugovorima i brodskim prostorom, određuje i sprovodi pravila i procedure u vezi sa trgovanjem na robnoj berzi;

4. Tržišni materijal je roba i nestandardizovani terminski ugovori kojima se trguje na robnoj berzi;

5. Pravila poslovanja su pravila poslovanja robne berze;

6. Relevantni propisi su Zakon i pravilnici doneti na osnovu Zakona i drugi propisi koje je robna berza dužna da primenjuje;

7. Relevantno lice je:

- član uprave robne berze (direktor, članovi nadzornog odbora),

- lice zaposleno na robnoj berzi;

8. Lična transakcija je transakcija na robnoj berzi koju izvrši relevantno lice delujući van delokruga aktivnosti koje obavlja kao relevantno lice ili koja je izvršena za račun relevantnog lica, lica sa kojim je relevantno lice u rodbinskoj vezi ili s kojim je blisko povezano u smislu zakona kojim se uređuje tržište kapitala ili lica čiji je odnos s relevantnim licem takve prirode da relevantno lice ima neposredan ili posredan materijalni interes od rezultata te transakcije.

Obrasci

Član 3

(1) Obrasci koji se navode u ovom pravilniku se objavljuju na internet stranici Komisije.

(2) Obrasci moraju biti popunjeni uredno, čitljivo i bez naknadnog prepravljanja.

(3) Dokumentacija koja se prilaže uz zahteve propisane ovim pravilnikom podnosi se u originalu ili overenoj fotokopiji i ne može biti starija od 60 dana.

(4) Strana pravna i fizička lica dostavljaju:

1. dokumentaciju u originalu na stranom jeziku, odnosno fotokopiju koja je overena kod notara i sa apostilom; i

2. original prevoda te dokumentacije sačinjen od strane ovlašćenog sudskog tumača.

II DOZVOLA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI ROBNE BERZE

Zahtev za davanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze

Član 4

(1) Zahtev za davanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze podnose Komisiji osnivači na obrascu RB- dozvola.

(2) Zahtev za davanje dozvole obavljanje delatnosti robne berze može da podnese i već osnovano akcionarsko društvo.

(3) Pre registracije osnivanja ili delatnosti robne berze u registar privrednih subjekata, akcionarsko društvo mora dobiti dozvolu za obavljanje delatnosti robne berze.

(4) Uz zahtev za davanje dozvole iz stava 1. ovog člana dostavlja se sledeća dokumentacija:

1. opšta akta: osnivački akt, statut, pravila poslovanja, tarifnik;

2. dokumentacija o osnivačima:

- za pravna lica:

- obrazac RB - osnivač pravno lice,

- izvod iz registra privrednih subjekata,

- za fizička lica:

- obrazac RB- osnivač fizičko lice,

- fotokopija lične karte za domaće fizičko lice, odnosno fotokopija pasoša za strano fizičko lice;

3. dokaz o visini kapitala;

4. izjava o poreklu sredstava, na obrascu RB - poreklo kapitala;

5. dokumentacija o kvalifikacijama i iskustvu članova uprave i to:

- odluka nadležnog organa o imenovanju člana uprave sa obrazloženjem,

- fotokopija lične karte, odnosno fotokopija pasoša za strane državljane,

- poslovna biografija,

- dokaz da izabrano lice ne podleže primeni pravnih posledica osude u smislu člana 8. stav 3. tačka 1) Zakona,

- izjava imenovanog lica da ispunjava uslove iz člana 8. stav 3. tač. 2) i 3) Zakona,

- dokaz o zasnivanju radnog odnosa za direktora;

6. dokumentacija o kadrovskoj osposobljenosti i ispunjavanju minimalnih tehničkih uslova za rad robne berze:

- obrazac RB - kadrovska osposobljenost,

- dokaz da će berza zaposliti sa punim radnim vremenom odgovarajući broj fizičkih lica sa dozvolom za obavljanje poslova brokera,

- organizaciona šema,

- dokaz o poslovnom prostoru sa skicom rasporeda prostorija,

- izjava o ispunjavanju uslova tehničke opremljenosti sa opisom načina ispunjavanja uslova;

7. program funkcionisanja spot i terminskog tržišta, uključujući vrste poslova, procedure za obavljanje istih i adekvatnu organizacionu strukturu;

8. dokaz o uplaćenim naknadama u skladu sa Pravilnikom o tarifi Komisije.

(5) Podnosioci zahteva dostavljaju dodatnu dokumentaciju po zahtevu Komisije.

Dozvola za obavljanje delatnosti robne berze

Član 5

(1) Komisija će prilikom odlučivanja o zahtevu za davanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze istovremeno odlučivati o:

1. zahtevu za davanje prethodne saglasnosti na izbor članova uprave, i

2. zahtevu za davanje prethodne saglasnosti na statut, pravila poslovanja i tarifnik.

(2) Zahtevi iz stava (1) ovog člana podnose se na propisanim obrascima - RB član uprave i RB opšta akta.

(3) U slučaju iz stava (1) ovog člana Komisiji se plaća naknada za svaki zahtev pojedinačno u skladu sa odgovarajućim tarifnim brojem propisanim Pravilnikom o tarifi Komisije.

Rešenje o davanju dozvole za obavljanje delatnosti robne berze

Član 6

(1) Komisija odlučuje o zahtevu za davanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze u roku od 60 dana od dana prijema urednog zahteva.

(2) Komisija donosi rešenje o davanju dozvole za obavljanje delatnosti robne berze kada utvrdi da su ispunjeni uslovi propisani Zakonom i ovim pravilnikom.

(3) Komisija odbija zahtev za obavljanje delatnosti robne berze kada utvrdi da:

1. jedan ili više uslova za dobijanje dozvole iz stava (2) ovog člana nije ispunjen;

2. su podaci koje zahtev sadrži netačni, u značajnoj meri dovode u zabludu ili su izostavljeni neophodni podaci kako bi se informacije iz zahteva mogle pravilno tumačiti;

3. članovi uprave robne berze ne ispunjavaju uslove iz člana 8. stav (3) Zakona;

Saglasnost na statut, pravila poslovanja i tarifnik

Član 7

(1) Komisija daje prethodnu saglasnost na opšta akta i izmene opštih akata robne berze i to: statuta, pravila poslovanja i tarifnika.

(2) Opšta akta robne berze sadrže transparentna i obavezujuća pravila zasnovana na objektivnim kriterijumima za domaće ili strano pravno lice ili registrovano poljoprivredno gazdinstvo koje postaje član robne berze, kao i uslove za isključenje člana, a naročito:

1. prava i obaveze članova robne berze;

2. profesionalne standarde za zaposlene kod članova robne berze koji posluju na robnoj berzi;

3. pravila koja se odnose na transakcije zaključene na robnoj berzi.

(3) Opšta akta robne berze se objavljuju na internet stranici robne berze i moraju biti istaknuta i dostupna članovima u prostorijama robne berze.

(4) U slučaju izmene opštih akata robne berze, te izmene moraju biti objavljene minimalno sedam dana pre početka njihove primene na internet stranici robne berze kao i na drugi pogodan način kako bi bila dostupna članovima robne berze.

Statut

Član 8

(1) Robna berza kao akcionarsko društvo pored osnivačkog akta ima i statut, kojim se uređuje upravljanje društvom i druga pitanja u skladu sa zakonom kojim se uređuju privredna društva.

(2) Statut, kao i njegove izmene i dopune, donosi skupština običnom većinom glasova svih akcionara sa pravom glasa, osim ako je veća većina predviđena statutom.

(3) Izmene statuta i prečišćeni tekst tog dokumenta se, nakon svake izmene i po dobijanju saglasnosti Komisije, registruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija.

(4) Robna berza je dužna da izvrši izmene i dopune statuta naročito radi usklađivanja podataka o:

1. visini upisanog i uplaćenog kapitala, o broju i ukupnoj nominalnoj vrednosti odobrenih akcija, ako postoje;

2. bitnim elementima izdatih akcija svake vrste i klase u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.

Pravila poslovanja

Član 9

(1) Pravila poslovanja robne bliže uređuju pitanja koja se odnose na članstvo na robnoj berzi, listing, pokrivenost naloga, trgovanje, obračun i plaćanje, kontrolu i mere u slučaju povreda pravila, informisanje i čuvanje poslovne tajne i druga pravila u vezi sa berzanskim poslovanjem.

(2) Minimalna sadržina pravila poslovanja robne berze regulisana je posebnim pravilnikom Komisije.

Tarifnik

Član 10

(1) Tarifnikom robne berze utvrđuje se provizija koju robna berza naplaćuje po osnovu transakcija zaključenih na robnoj berzi, naknada za članstvo u robnoj berzi, kao i ostale naknade po osnovu publikacija, edukacija, prodaje licenci i tržišnih informacija.

(2) Robna berza je dužna da naplaćuje naknade za usluge i poslove koje obavlja u skladu sa tarifnikom.

(3) Tarifnik robne berze se objavljuje na internet stranici robne berze najmanje sedam dana pre dana početka primene.

Saglasnost Komisije

Član 11

(1) Komisija donosi rešenje o davanju prethodne saglasnosti na opšta akta iz člana 7. stav (1) ovog pravilnika i njihove izmene, ukoliko utvrdi da je su u skladu sa Zakonom i drugim relevantnim propisima.

(2) Ukoliko Komisija utvrdi da opšti akt ili izmene nisu u skladu sa Zakonom i drugim propisima, zaključkom nalaže podnosiocu zahteva da u određenom roku izvrši potrebna usklađivanja.

(3) Nakon postupanja po zaključku iz stava (2) ovog člana, Komisija donosi rešenje o davanju saglasnosti na opšti akt odnosno izmene tog akta, a ukoliko podnosilac zahteva ne postupi po tom zaključku Komisija donosi rešenje o odbijanju zahteva.

(4) Komisija može izdati nalog za izmenu, dopunu ili donošenje opšteg akta, odnosno povući datu saglasnost na opšti akt i naložiti usvajanje opštih akata.

Obaveza održavanja kapitala

Član 12

(1) Robna berza je dužna da trajno održava minimalni iznos kapitala iz dozvole za obavljanje delatnosti robne berze, u skladu sa uputstvom koje propisuje Komisija.

(2) Ako se kapital robne berze smanji ispod vrednosti iz stava (1) ovog člana, robna berza je dužna da iznos kapitala koji nedostaje obezbedi u roku od šest meseci od dana tog smanjenja.

(3) U slučaju da robna berza ne postupi saglasno stavu (2) ovog člana Komisija robnoj berzi oduzima dozvolu za obavljanje delatnosti robne berze.

III KADROVSKA OSPOSOBLJENOST I MINIMALNI TEHNIČKI USLOVI

Kadrovska osposobljenost

Član 13

(1) Robna berza mora imati najmanje pet zaposlenih fizičkih lica sa dozvolom za obavljanje poslova brokera koju izdaje Komisija.

(2) Robna berza je dužna da pored uslova iz stava (1) ovog člana, ima dovoljan broj zaposlenih odgovarajuće struke i iskustva kako bi se obezbedilo efikasno funkcionisanje sistema unutrašnje kontrole poslovanja.

Poslovni prostor

Član 14

(1) Robna berza je dužna da obezbedi adekvatan poslovni prostor za obavljanje delatnosti iz dozvole za obavljanje delatnosti robne berze.

(2) Robna berza je dužna da obezbedi fizičku, odnosno tehničku zaštitu prostorija, opreme i dokumentacije.

Informacioni sistem

Član 15

(1) Informacioni sistem robne berze mora biti adekvatan u odnosu na obim i složenost poslova koje robna berza obavlja.

(2) Robna berza je dužna da obezbedi efikasnu kontrolu i zaštitu informacionog sistema, koji obezbeđuje sigurnost, potpunost i tajnost podataka, a naročito:

1. zaštitu hardvera i softvera od neovlašćenog pristupa podacima, kontrolom pristupa preko dodele ovlašćenja i autorizacije korisnika;

2. adekvatnu obuku za korišćenje sistema primenom procedura propisanih za njegovu zaštitu;

3. da svako lice koje ima pristup radnoj stanici koja je povezana na informacioni sistem robne berze mora da ima korisničko ime i šifru i dostupnost samo funkcijama koje su neophodne za vršenje posla tog lica, s tim da jedno korisničko ime i šifru može da koristi samo jedno lice;

4. da se u bazu podataka unose samo podaci koji su odobreni i da su u informacioni sistem uneti svi podaci čiji je unos odobren, na način utvrđen aktima robne berze;

5. da se redovno vrši provera tačnosti unetih podataka.

(3) Izvodi iz informacionih sistema robne berze moraju da nose datum i vreme sastavljanja i potpis ovlašćenog lica.

Mere za obezbeđivanje kontinuiteta poslovanja

Član 16

(1) Robna berza je dužna da donese, primenjuje i redovno ažurira mere koje će osigurati kontinuitet poslovanja informacionog sistema, a naročito:

1. zaštita sistema hardverskim i softverskim rešenjima, pouzdanim sistemima za neprekidno napajanje, rezervnim telekomunikacionim vezama i uređajima;

2. pouzdanost informacionog sistema sačinjavanjem najmanje dve kopije podataka na kraju svakog radnog dana, pri čemu se jedna kopija čuva u službenim prostorijama, a druga kopija na drugoj lokaciji;

3. kontinuitet rada informacionog sistema formiranjem sekundarne baze podataka i sekundarnog računarskog sistema;

4. blagovremeno uspostavljanje funkcija i pristupa informacijama za nastavak poslovanja, ako u vanrednim okolnostima nije moguće nesmetano poslovanje;

5. procedure za rekonstrukciju sistema u slučaju oštećenja sistema ili pristupa od strane neovlašćenih lica;

6. redovnu kontrolu i ažuriranje osnovnih tehničkih i programskih funkcija sistema.

Deo drugi

 

IV TRGOVANJE TRŽIŠNIM MATERIJALOM I ORGANIZACIJA TRGOVANJA BRODSKIM PROSTOROM

Trgovanje na robnoj berzi

Član 17

(1) Na robnoj berzi mogu trgovati samo članovi robne berze i to posredstvom brokera iz člana 14. stav 3. Zakona koji zastupaju članove robne berze i trguju na robnoj berzi u ime i za račun članova robne berze.

(2) Izuzetno od stava (1) ovog člana, na robnoj berzi mogu trgovati i Republika Srbija i Narodna banka Srbije, na način propisan opštim aktima robne berze.

(3) Trgovanje na robnoj berzi može biti organizovano kao spot i kao terminsko tržište, u smislu Zakona.

Pravila trgovanja

Član 18

(1) Robna berza je dužna da uspostavi:

1. transparentna i obavezujuća pravila i postupke za pravično i pravilno trgovanje i efikasno izvršavanje naloga; i

2. procedure kojima se omogućava efikasno i blagovremeno zaključenje i saldiranje transakcija.

(2) Robna berza je dužna da obezbedi da svi članovi mogu istovremeno, ravnopravno i pod jednakim uslovima da imaju jednak pristup informacijama o robi, terminskim ugovorima i brodskom prostoru kojima se trguje.

(3) Robna berza je dužna da obezbedi da svi članovi mogu istovremeno, ravnopravno i pod jednakim uslovima da ispostavljaju naloge za kupovinu, odnosno prodaju kroz informacioni sistem robne berze.

(4) Robna berza pravilima poslovanja bliže propisuje uslove za uključenje i trgovanje tržišnim materijalom i organizaciju trgovanja brodskom prostorom, u skladu sa pravilnikom kojim je propisana minimalna sadržina pravila poslovanja robne berze.

V TRANSPARENTNOST TRANSAKCIJA

Objavljivanje podataka pre i posle transakcije

Član 19

(1) Podaci o ponudi i tražnji i o transakcijama izvršenima tokom uobičajenog vremena trgovanja moraju biti dostupni što je moguće više u realnom vremenu, a najkasnije do kraja radnog vremena tog trgovačkog dana.

(2) Podaci o ponudi i tražnji pre transakcije se objavljuju u sistemu robne berze, a podaci o zaključenim transakcijama i na internet stranici robne berze.

Transparentnost pre transakcije

Član 20

(1) Robna berza je dužna da na jednoobrazan način objavljuje podatke o ispostavljenim nalozima za trgovanje na spot tržištu i to minimalno pet najpovoljnijih ponuda za kupovinu i prodaju za svaku vrstu robe kojom se na robnoj berzi trguje.

(2) Na terminskom tržištu, robna berza objavljuje standardizovan set podatka o ponudi i tražnji za svaki nestandardizovani terminski ugovor na takav način da kupci i prodavci mogu da utvrde najpovoljnije uslove pod kojima se terminski trguje pojedinom vrstom robe.

(3) Robna berza je dužna da neprekidno tokom uobičajenog vremena trgovanja objavljuje standardizovane podatke o ponudama za zaključenje ugovora o korišćenju brodskog prostora, sa svim podacima koji su potrebni za identifikaciju najpovoljnijih uslova za transport robe na unutrašnjim vodnim putevima koji se mogu zaključiti na robnoj berzi.

(4) Robna berza pravilima poslovanja bliže uređuje podatke koji se objavljuju u smislu st. (1) do (3) ovog člana.

Transparentnosti posle transakcije

Član 21

(1) Robna berza je dužna da, za transakcije robom koje su izvršene u sistemu kojim upravlja, objavljuje najmanje sledeće:

1. dan trgovanja;

2. identifikacionu oznaku robe;

3. cenu; i

4. količinu.

(2) Robna berza je dužna da, za zaključene terminske ugovore, objavljuje najmanje sledeće:

1. dan zaključenja;

2. identifikacionu oznaku robe;

3. cenu;

4. rok isporuke; i

5. količinu.

(3) Robna berza je dužna da, za zaključene ugovore o korišćenju brodskog prostora, objavljuje najmanje sledeće podatke:

1. dan zaključenja;

2. identifikacionu oznaku robe;

3. veličinu prostora;

4. luku utovara i istovara;

5. količinu i vrstu robe koja se transportuje; i

6. ugovorenu cenu.

(4) Informacije iz st. (1)-(3) ovog člana se javno objavljuju na internet stranici robne berze.

(5) Robna berza pravilima poslovanja bliže uređuje podatke koji se objavljuju u smislu st. (1)-(3) ovog člana.

Odlaganje objavljivanja podataka o velikim transakcijama

Član 22

(1) Robna berza može pravilima poslovanja predvideti mogućnost odloženog objavljivanja podataka o transakcijama, u zavisnosti od vrste ili veličine transakcija, a naročito za transakcije koje su velike u poređenju sa uobičajenom veličinom transakcija na tržištu, a nakon prethodnog odobrenja Komisije.

(2) Nalog na osnovu koga je izvršena transakcija prelazi uobičajenu veličinu ako je jednak ili veći od relevantne minimalne veličine takvog naloga određenog pravilima robne berze.

(3) Osnov za utvrđivanje da li nalog za trgovinu prelazi uobičajenu veličinu je prosečni dnevni promet.

(4) Zahtev za odlaganje objavljivanja podataka o transakciji se podnosi Komisiji odmah nakon zaključenja transakcije.

VI POSLOVNE EVIDENCIJE, LIČNE TRANSAKCIJE, ZBIRNI RAČUNI I GARANTNA SREDSTVA

Vođenje poslovne evidencije

Član 23

(1) Robna berza je dužna da vodi elektronsku evidenciju i dokumentaciju o zaključenim transakcijama tržišnim materijalom i brodskim prostorom i da je čuva na način kojim se:

1. omogućava Komisiji da u svakom trenutku može odmah da pristupi dokumentaciji i evidencijama, kao i da rekonstruiše sve ključne faze obrade svake transakcije;

2. omogućava lako utvrđivanje svih izmena, odnosno sadržaja dokumentacije i evidencija pre takvih korekcija;

3. onemogućava svaka nedozvoljena naknadna izmena dokumentacije ili evidencija.

Unapređenje sistema poslovanja

Član 24

Robna berza je dužna da redovno prati i po potrebi, ažurira i unapređuje sisteme poslovanja, sisteme unutrašnje kontrole, kao i propisane politike i postupke o opštim organizacionim zahtevima.

Lične transakcije

Član 25

(1) Robna berza je dužna da donese, primenjuje i redovno ažurira odgovarajuće mere kojima se sprečava preduzimanje zabranjenih aktivnosti od strane relevantnog lica koje:

1. učestvuje u aktivnostima koje mogu dovesti do sukoba interesa; ili

2. na osnovu aktivnosti koju obavlja u ime robne berze ima pristup insajderskim ili drugim poverljivim informacijama koje se odnose na članove i na transakcije.

(2) Robna berza je dužna da obezbedi da:

1. su sva relevantna lica upoznata sa zabranjenim aktivnostima i merama robne berze u vezi sa ličnim transakcijama i odgovarajućim obaveštavanjima;

2. relevantna lica odmah obaveste robnu berzu o svim ličnim transakcijama;

3. se vode evidencije o svim ličnim transakcijama, a koje moraju uključivati sva odobrenja ili zabrane u vezi sa ličnim transakcijama;

4. u slučaju poveravanja poslova drugom licu, pružalac usluga vodi evidenciju ličnih transakcija relevantnih lica pružaoca usluge i da, na zahtev robne berze, odmah dostavi informacije o ličnim transakcijama.

Zabrana aktivnosti

Član 26

(1) Robna berza je dužna da zabrani relevantnim licima da obavljaju sledeće aktivnosti:

1. da zaključuju lične transakcije ukoliko to uključuje zloupotrebu ili otkrivanje insajderskih ili drugih poverljivih informacija;

2. da nagovara drugo lice na zaključivanje transakcije tržišnim materijalom i brodskim prostorom;

3. da otkriva drugom licu bilo koje informacije ili mišljenja, osim u okviru redovnog ovlašćenja, ako relevantno lice zna, ili bi trebalo znati, da će takvo postupanje uticati na to drugo lice da:

- zaključi transakciju tržišnim materijalom i brodskim prostorom,

- savetuje ili nagovara treće lice na zaključivanje takve transakcije.

Zbirni računi i garantna sredstva

Član 27

(1) Robna berza je dužna da sredstva članova robne berze i garantna sredstva članova vodi na posebnom namenskom računu različitom od poslovnog računa robne berze.

(2) Sredstva sa namenskog računa robne berze mogu se koristiti samo za obračun potraživanja po osnovu zaključenih berzanskih transakcija, odnosno za garanciju izvršenja berzanskih transakcija.

(3) Sredstva iz stava (1) ovog člana ne ulaze u imovinu i stečajnu ili likvidacionu masu robne berze.

(4) Sredstva iz stava (1) ovog člana se vode u vanbilansnoj evidenciji.

(5) Robna berza pravilima poslovanja propisuje način upravljanja sredstvima članova robne berze i sadržinu evidencija koje se u vezi sa tim vode.

Rokovi čuvanja evidencija i poslovne dokumentacije

Član 28

(1) Robna berza je dužna da svu dokumentaciju i evidencije o svim transakcijama tržišnim materijalom i brodskim prostorom čuva najmanje pet godina nakon isteka poslovne godine na koju se ti podaci odnose.

(2) Poslovnu dokumentaciju u kojoj su uređena međusobna prava i obaveze robne berze i njenih članova, robna berza je dužna da čuva najmanje pet godina po isteku poslovne godine u kojoj je raskinut ugovorni odnos sa članom.

(3) Robna berza je dužna da čuva evidencije i poslovnu dokumentaciju u roku dužem od onog propisanog u st. (1) i (2) ovog člana, ukoliko je to potrebno radi okončanja nadzora, odnosno sudskog spora.

(4) Robna berza je dužna da po oduzimanju dozvole za obavljanje delatnosti robne berze celokupnu dokumentaciju i evidencije koje je dužna da čuva saglasno relevantnim propisima preda nadležnom arhivu prema sedištu robne berze i da o tome dostavi potvrdu Komisiji pre upisa ovih promena u Registar privrednih subjekata.

VII IZVEŠTAVANJE

Izveštavanje Komisije

Član 29

(1) Robna berza je dužna da neprekidno ispunjava uslove iz dozvole za obavljanje delatnosti robne berze.

(2) Robna berza je dužna da obavesti Komisiju o promeni koja se odnosi na propisane uslove za dobijanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze, kao i o drugim uslovima koje mora da ispunjava, u roku od osam dana od nastanka promene, a naročito o uslovima koji se odnose na:

1. zakonom propisani minimalni iznos kapitala;

2. nemogućnost izmirenja dospelih novčanih obaveza;

3. upis promena u Registru privrednih subjekata;

4. zakonom propisan minimalan broj brokera;

5. nastupanje okolnosti na osnovu kojih Komisija povlači saglasnost na izbor člana uprave.

(3) U slučaju promene poslovnog imena društva, robna berza podnosi Komisiji zahtev za davanje saglasnosti na izmene opštih akata.

(4) Uz obaveštenje o promeni sedišta ili adrese, robna berza prilaže dokaz da ispunjava uslove iz čl. 14-16. ovog pravilnika.

(5) Obaveštenja iz st. (2)-(4) ovog člana sadrže opis događaja o kom se daje obaveštenje i datum njegovog nastupanja.

Obaveštenja

Član 30

Robna berza je dužna da u roku od tri radna dana od dana donošenja odgovarajuće odluke Komisiji dostavi podatke o prijemu u članstvo, prestanku članstva, izvršenom nadzoru i izrečenim merama prema članu robne berze.

Izveštaji

Član 31

(1) Robna berza je dužna da dostavi Komisiji:

1. dnevni izveštaj o izvršenim transakcijama, najkasnije do kraja radnog dana, koji najmanje sadrži sledeće podatke:

- identifikacionu oznaku tržišnog materijala i brodskog prostora,

- dan trgovanja,

- količinu,

- cenu po zaključenoj transakciji.

2. mesečni izveštaj za prethodni mesec, do 15. u tekućem mesecu, koji najmanje sadrži sledeće podatke o:

- prometu tržišnim materijalom i brodskim prostorom,

- učešću članova robne berze u prometu,

- ostvarenim prihodima i rashodima,

- iznosu pozicije Kapitala na poslednji dan izveštajnog perioda,

- ukupnom iznosu garantnih sredstava svih članova,

- upotrebljenom iznosu garantnih sredstava za saldiranje transakcija,

- nadzoru i merama prema članovima robne berze,

- pokrenutim postupcima arbitraže između članova robne berze.

3. kvartalni izveštaj za prethodni kvartal, do 15. u mesecu kojim počinje tekući kvartal, a koji najmanje sadrži podatke o potraživanjima i obavezama robne berze (Obrazac SRB-PFI i HOV-PFI);

4. godišnji izveštaj o poslovanju, redovan godišnji finansijski izveštaj i revizorski izveštaj, najkasnije četiri meseca nakon završetka poslovne godine.

(2) Uz godišnji izveštaj o poslovanju robna berza dostavlja i dodatak tom izveštaju koji sadrži podatke propisane ovim pravilnikom za mesečni izveštaj.

(3) Redovan godišnji finansijski izveštaj, godišnji izveštaj o poslovanju i revizorski izveštaj se sastavljaju i objavljuju u skladu sa zakonima kojima se uređuju računovodstvo i revizija i podzakonskim aktima donetim na osnovu tih zakona.

(4) Izveštaje iz stava (3) ovog člana robna berza objavljuje na internet stranici u roku iz stava (1) tačka 4. ovog člana.

(5) Izveštaje iz st. (1) i (2) ovog člana robna berza dostavlja u eksel formatu, a Komisija može propisati obrasce za dostavljanje navedenih izveštaja.

VIII NADZOR

Vrste nadzora

Član 32

(1) Komisija sprovodi postupak nadzora nad poslovanjem robne berze u skladu sa Zakonom.

(2) Postupak nadzora nad poslovanjem robne berze može biti kontinuiran i neposredan.

(3) Postupak kontinuiranog nadzora iz stava (2) ovog člana Komisija obavlja praćenjem, prikupljanjem i proverom objavljenih podataka, obaveštenja i izveštaja koje robna berza (subjekt nadzora) dostavlja Komisiji.

(4) Postupak neposrednog nadzora iz stava (2) ovog člana se obavlja u prostorijama subjekta nadzora, Komisije ili pravnog lica sa kojim je subjekt nadzora direktno ili indirektno, polovno, upravljački ili kapitalom povezan.

Postupak prema licima koja nemaju dozvolu

Član 33

Postupak nadzora nad licima koja obavljaju poslove robne berze bez dozvole za obavljanje delatnosti iz člana 5. ovog pravilnika, Komisija sprovodi po službenoj dužnosti, kada raspolaže podacima iz kojih proizilazi da ima osnova za sprovođenje ovakvog nadzora.

Primena pravilnika o nadzoru

Član 34

Na neposredni nadzor nad poslovanjem robne berze, u delu koji nije regulisan ovim pravilnikom, shodno se primenjuje pravilnik koji reguliše postupak nadzora koji sprovodi Komisija, u delu koji se odnosi na postupak neposrednog nadzora, mere i sankcije, kontrolni nadzor, okončanje postupka nadzora i ovlašćena lica Komisije i službene legitimacije.

Oduzimanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze i povlačenje saglasnosti na izbor člana uprave

Član 35

(1) Komisija može privremeno, na period do dve godine, ili trajno, robnoj berzi da oduzme dozvolu za obavljanje delatnosti robne berze, kao i da članu uprave povuče prethodno datu saglasnost, ukoliko utvrdi sledeće:

1. robna berza ne koristi dozvolu za obavljanje delatnosti robne berze u periodu od 12 meseci, otvoreno se odriče dozvole ili nije obavljala delatnost robne berze tokom prethodnih šest meseci;

2. robna berza je dobila dozvolu, odnosno član uprave je dobio saglasnost, na osnovu netačnih, nepotpunih podataka ili na drugi nedozvoljen način;

3. robna berza koja je dobila dozvolu, odnosno član uprave koji je dobio saglasnost, više ne ispunjava uslove propisane za dobijanje dozvole, odnosno saglasnosti;

4. robna berza ili član uprave nije postupio na način i u roku iz rešenja Komisije iz člana 26. st. 2. ili 3. Zakona;

5. robna berza ne izveštava članove robne berze pre i nakon transakcija na propisan način;

6. robna berza ne obaveštava Komisiju pravovremeno i tačno, na propisan način, više od dva puta u periodu od tri godine ili ako na drugi način onemogućava nadzor Komisije nad svojim poslovanjem;

7. robna berza daje posebne uslove članu robne berze čime ga stavlja u privilegovan položaj;

8. robna berza je zloupotrebila sredstva sa namenskog računa ili garantna sredstva članova berze, odnosno ta sredstva je koristila za drugu namenu osim za saldiranje transakcija ili za garanciju dobrog izvršenja transakcija;

9. robna berza ili relevantno lice je izvršilo značajnu povredu odredaba opštih akata robne berze, odredaba Zakona ili ovog pravilnika.

(2) Robna berza ili relevantno lice ima pravo na saslušanje pre nego što Komisija donese rešenje o privremenom ili trajnom oduzimanju dozvole za obavljanje delatnosti robne berze, odnosno rešenje o povlačenju saglasnosti članu uprave.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Usklađivanje poslovanja

Član 36

(1) Pravno lice koje obavlja poslove robne berze dužno je da podnese Komisiji zahtev za davanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze i da se organizuje i uskladi svoja akta sa odredbama Zakona i ovog pravilnika, u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

(2) Pravno lice iz stava (1) ovog člana je dužno da podnese zahtev za davanje dozvole za obavljanje delatnosti robne berze, sa dokumentacijom u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

(3) Iznos kapitala robne berze u postupku usklađivanja izračunava se u skladu sa uputstvom Komisije.

Stupanje na snagu

Član 37

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".