ZAKLJUČAKO USVAJANJU SMERNICA ZA UKLJUČIVANJE ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U RADNE GRUPE ZA IZRADU PREDLOGA DOKUMENATA JAVNIH POLITIKA I NACRTA, ODNOSNO PREDLOGA PROPISA("Sl. glasnik RS", br. 8/2020) |
1. Usvajaju se Smernice za uključivanje organizacija civilnog društva u radne grupe za izradu predloga dokumenata javnih politika i nacrta, odnosno predloga propisa, koje čine sastavni deo ovog zaključka.
2. Zadužuje se Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom da, u saradnji sa nadležnim organima državne uprave koji odluče da uključe predstavnike organizacija civilnog društva, sprovodi postupak predviđen ovim smernicama.
3. Preporučuje se organima državne uprave da na svojoj internet stranici i portalu e-uprava pri obaveštavanju javnosti o početku izrade predloga dokumenta javnih politika i nacrta, odnosno predloga propisa javnost obaveste i o nameri da formiraju radnu grupu za njegovu izradu.
4. Preporučuje se organima autonomne pokrajine i organima jedinica lokalne samouprave da prilikom izrade predloga dokumenata javnih politika i nacrta, odnosno predloga propisa koji su u njihovoj nadležnosti uključe u radne grupe predstavnike civilnog društva na transparentan način.
5. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
SMERNICE ZA UKLJUČIVANJE ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U RADNE GRUPE ZA IZRADU PREDLOGA DOKUMENATA JAVNIH POLITIKA I NACRTA, ODNOSNO PREDLOGA PROPISA
1. Ovim smernicama uređuje se postupak izbora predstavnika organizacija civilnog društva u radne grupe za izradu predloga dokumenata javnih politika i nacrta, odnosno predloga propisa, a koje osnivaju organi državne uprave (u daljem tekstu: radna grupa).
2. Postupak utvrđen ovim smernicama po pravilu se primenjuje u slučajevima kada nadležni predlagač odluči da u radnu grupu za izradu dokumenta javne politike, odnosno propisa, imenuje predstavnike organizacija civilnog društva kao zainteresovanih strana i ciljnih grupa, u skladu sa propisima koji uređuju planski sistem Republike Srbije i metodologiju upravljanja javnim politikama, analizu efekata javnih politika i propisa i sadržaj pojedinačnih dokumenata javnih politika.
3. Svrha Smernica je usmeravanje rada organa državne uprave u pravcu daljeg unapređenja uključivanja organizacija civilnog društva u postupke izrade propisa i dokumenata javnih politika definisanog Smernicama za uključivanje organizacija civilnog društva u proces donošenja propisa ("Službeni glasnik RS", broj 90/14) koje je Vlada usvojila Zaključkom 05 broj 011-8872/2014 od 26. avgusta 2014. godine.
4. Pojedini izrazi koji se koriste u ovim smernicama imaju sledeće značenje:
1) Predstavnik organizacija civilnog društva (u daljem tekstu: predstavnik OCD) jeste fizičko lice koje je u radnu grupu imenovano na predlog organizacije civilnog društva čiji je član, u postupku uređenom ovim smernicima.
Predstavnikom OCD ne smatra se fizičko lice koje je nadležni predlagač neposredno angažovao u svojstvu eksperta radi pružanja stručne pomoći radnoj grupi nadležnoj za pripremu predloga dokumenta javne politike ili nacrta, odnosno predloga propisa;
2) Organizacije civilnog društva (u daljem tekstu: OCD) su udruženja, fondacije i zadužbine osnovane i registrovane saglasno pozitivnim propisima Republike Srbije.
Ostali izrazi koji se odnose na proces izrade propisa i dokumenata javnih politika koriste se u značenju koje je definisano propisima kojima se uređuje državna uprava, odnosno planski sistem Republike Srbije.
5. Svi pojmovi upotrebljeni u ovim smernicama u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koje se odnose.
II IZBOR PREDSTAVNIKA OCD U RADNE GRUPE
6. Kada se sprovodi postupak izbora predstavnika OCD u radne grupe uređen ovim smernicama, vodi se računa o:
1) Komplementarnim ulogama organa državne uprave i OCD u izradidokumenata javnih politika i propisa - u izradi predloga dokumenta javne politike i nacrta, odnosno predloga propisa, organi državne uprave i OCD imaju različite, ali komplementarne uloge: organi državne uprave odgovorni su za pripremu i sprovođenje postupka izrade predloga dokumenta javne politike i nacrta, odnosno predloga propisa, a OCD imaju pravo da kao zainteresovane strane aktivno učestvuju u ovim procesima u obimu i na način predviđen propisima kojim se uređuje planski sistem Republike Srbije i metodologija upravljanja javnim politikama, analiza efekata javnih politika i propisa i sadržaj pojedinačnih dokumenata javnih politika;
2) Partnerstvu organa državne uprave sa zainteresovanim stranama i ciljnim grupama - dokumenta javnih politika i propisi pripremaju se u procesu koji podrazumeva uključivanje pod jednakim uslovima svih zainteresovanih strana i ciljnih grupa;
3) Transparentnosti i javnosti kriterijuma i postupka izbora - izbor predstavnika OCD u radne grupe vrši se na osnovu jasnih, prethodno definisanih kriterijuma u postupku otvorenom za javnost u svim njegovim fazama i uređenom ovim smernicama;
4) Stručnosti i reprezentativnosti predstavnika OCD - predstavnik OCD imenuje se u radnu grupu imajući u vidu njegove stručne kvalifikacije i relevantno iskustvo i predstavlja OCD na čiji predlog je imenovan;
5) Kontinuitetu i planiranjuizrade dokumenata javnih politika i propisa - kada nadležni predlagač tako odluči, izbor predstavnika OCD u radne grupe sastavni je deo procesa planiranja i izrade dokumenata javnih politika i propisa. Nadležni predlagač pravovremeno planira sprovođenje postupka izbora predstavnika OCD u radne grupe, imajući u vidu trajanje postupka uređenog ovim smernicama, a saglasno srednjoročnom planu i godišnjem Planu rada Vlade;
6) Proporcionalnosti - nadležni predlagač po pravilu inicira, a Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom sprovodi postupak izbora predstavnika OCD kod izrade predloga dokumenta javne politike koji ima značajne efekte na fizička lica (uključujući i osetljive kategorije stanovništva), i/ili na pravna lica, i/ili na budžet Republike Srbije, i/ili na životnu sredinu i/ili organe javne vlasti, a naročito u oblastima obrazovanja, konkurentnosti, socijalne zaštite i zdravstva, saglasno propisu kojim se uređuje metodologija upravljanja javnim politikama, analiza efekata javnih politika i propisa i sadržaj pojedinačnih dokumenata javnih politika.
Postupak izbora predstavnika OCD po pravilu se sprovodi i prilikom izrade nacrta zakona kojim se bitno menja pravni režim u određenoj oblasti ili kojim se uređuju pitanja koja posebno zanimaju javnost, odnosno prilikom pripreme podzakonskih akata kojima se razrađuju pojedine njihove odredbe ili se određuje način izvršenja pojedinih odredaba, a u skladu sa propisima kojima se uređuje državna uprava.
Rukovodilac nadležnog predlagača može pokrenuti postupak izbora predstavnika OCD i u drugim slučajevima kada to smatra potrebnim.
Rukovodilac nadležnog predlagača može imenovati više predstavnika OCD.
7) Ravnomernoj regionalnoj zastupljenosti - prilikom izbora predstavnika OCD u radnu grupu vodi se računa o adekvatnoj teritorijalnoj zastupljenosti OCD, naročito u pripremi predloga dokumenata javnih politika i predloga, odnosno nacrta propisa za koje je ex ante analiza pokazala da mogu imati efekat na lokalni i regionalni razvoj i pitanja povezana sa njima;
8) Poštovanju jednakosti i nediskriminacije - u postupku izbora predstavnika OCD u radnu grupu poštuju se ljudska i manjinska prava garantovana Ustavom i zakonom. Kandidati koje OCD predlažu za članove radne grupe ne mogu biti diskrimisani po osnovu javnih i političkih stavova, članstva u OCD i njihovim savezima u zemlji i inostranstvu, niti po osnovu bilo kog drugog ličnog svojstva definisanog Ustavom i zakonom;
9) Rodnoj ravnopravnosti - prilikom izbora predstavnika OCD u radne grupe rukovodilac nadležnog predlagača vodi računa o rodnoj ravnopravnosti. U ostvarivanju rodne ravnopravnosti organ državne uprave poštuje Preporuku 2003(3) Komiteta ministara Saveta Evrope o balansiranom učešću muškaraca i žena u procesu pripreme javnih politika, kao i strateška dokumenta i pozitivnopravne propise Republike Srbije u ovoj oblasti;
10) Zabrani sukoba interesa - u postupku izbora OCD vodi se računa da se za predstavnika OCD u radnu grupu ne imenuje lice koje je funkcioner ili državni službenik u organu državne uprave, službi Vlade ili javnoj agenciji, odnosno funkcioner ili službenik u organu autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave;
11) Zaštiti podataka o ličnosti - u postupku izbora predstavnika OCD u radne grupe, poštuju se prava u vezi sa zaštitom podataka o ličnosti, u skladu sa zakonom koji uređuje ovu materiju.
III POSTUPAK IZBORA PREDSTAVNIKA OCD U RADNE GRUPE
7. Kada nadležni predlagač u cilju uvažavanja rezultata sprovedenih konsultacija odluči da uključi predstavnike OCD u radnu grupu u skladu sa ovim smernicama, o tome podnosi zahtev Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom.
8. Za potrebe sprovođenja postupka, Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom formira komisiju za izbor predstavnika OCD za članove radne grupe (u daljem tekstu: Komisija) sastavljenu od predstavnika nadležnog predlagača i predstavnika Kancelarije za saradnju sa civilnim društvom, sa zadatkom da u što kraćem roku predloži njegovom rukovodiocu predstavnike OCD u radnoj grupi.
9. Postupak se sprovodi kroz objavljivanje javnog poziva za dostavljanje predloga kandidata za članstvo u radnoj grupi (u daljem tekstu: Javni poziv) na internet stranicama nadležnog predlagača i Kancelarije za saradnju sa civilnim društvom.
Javni poziv po pravilu sadrži: informacije o nazivu i cilju predloga dokumenta javne politike i nacrta, odnosno predloga propisa koji se priprema, zadatke radne grupe, cilj, oblast i pravo učešća na javnom pozivu, kriterijume za izbor kandidata koji mogu obuhvatati i određeni sistem bodovanja, potrebnu dokumentaciju kojom se dokazuje ispunjenost kriterijuma, kao i rok za podnošenje prijava.
10. Na osnovu sprovedenog postupka i vrednovanja pristiglih prijava na Javni poziv, Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom dostavlja rukovodiocu nadležnog predlagača predlog za imenovanje predstavnika OCD u radnu grupu.
11. Uzimajući u obzir dostavljen predlog iz tačke 10. ovih Smernica, rukovodilac nadležnog predlagača donosi konačnu odluku o imenovanju predstavnika OCD koja može biti sastavni deo odluke o imenovanju svih članova radne grupe.
12. Direktor Kancelarije za saradnju sa civilnim društvom daje opis dobre prakse za postupanje u sprovođenju predviđenog postupka, uključujući definisanje kriterijuma za izbor i sistema bodovanja podnetih prijava na Javni poziv.
13. Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom prati primenu ovih smernica, informiše Vladu i objavljuje na svojoj internet stranici Godišnji izveštaj o primeni Smernica i drugih načina uključivanja OCD u radne grupe (u daljem tekstu: Godišnji izveštaj), najkasnije do kraja prvog kvartala tekuće za prethodnu godinu.
Godišnji izveštaj po pravilu prati statistike o formiranim radnim grupama, ukupnom uključivanju OCD u radne grupe, sprovedenim postupcima u skladu sa ovim smernicama, drugim načinima uključivanja, sadrži preporuke za unapređenje procesa, ali može sadržati i druge potrebne elemente.
Priprema Godišnjeg izveštaja u delu koji se odnosi na primenu propisa kojim se uređuje metodologija upravljanja javnim politikama, analiza efekata javnih politika i propisa i sadržaj pojedinačnih dokumenata javnih politika vrši se u saradnji sa Republičkim sekretarijatom za javne politike.
14. U skladu sa odlukom nadležnog predlagača, ove smernice shodno se primenjuju na postupak imenovanja predstavnika OCD u radne grupe za pripremu drugih planskih dokumenata (dokumenti razvojnog planiranja i ostali planski dokumenti).
15. Ove smernice ne primenjuju se na uključivanje OCD u radne grupe čiji je postupak već predviđen nekim posebnim propisom ili drugim smernicama, odnosno kada je posebnim propisom ili drugim smernicama već uređen proces pripreme planskih dokumenata na drugačiji način.
16. Organi državne uprave mogu i samostalno, kada tako odluče, sprovesti postupak imenovanja predstavnika OCD u radne grupe vodeći se odredbama tačke 6. ovih smernica, uz odgovarajuće konsultacije i pružanje obaveštenja Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom.