PRAVILNIK
O NAČINU IZVRŠAVANJA OBAVEZA JAVNIH MEDIJSKIH SERVISA TOKOM PREDIZBORNE KAMPANJE

("Sl. glasnik RS", br. 11/2020)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se bliža pravila za izvršavanje obaveza javnih medijskih servisa u vezi sa emitovanjem programa u predizbornoj kampanji.

Značenje izraza u ovom pravilniku

Član 2

Predizborna kampanja jeste period koji započinje objavljivanjem akta nadležnog organa javne vlasti o raspisivanju izbora u službenom glasilu, odnosno objavljivanjem liste elektora elektronske skupštine određene nacionalne manjine u službenom glasilu, a završava se otvaranjem biračkih mesta radi sprovođenja izbora, odnosno sa početkom održavanja elektronske skupštine nacionalne manjine.

Predizborni program jeste programski sadržaj koji je namenjen informisanju o predizbornim aktivnostima podnosilaca izbornih lista i kandidata, njihovom predstavljanju i političkom oglašavanju.

Informisanjem o predizbornim aktivnostima podnosilaca izbornih lista i kandidata smatra se programski sadržaj koji se emituje, bez novčane ili druge naknade, kao redovna novinarska aktivnost u okviru informativnog programa ili posebne emisije isključivo posvećene predizbornoj kampanji, u cilju izveštavanja o predizbornim radnjama podnosilaca izbornih lista ili kandidata, idejama i mišljenjem koje su izneli tokom tih radnji ili da bi se, u vidu intervjua ili diskusije (npr. TV ili radio duel, javno sučeljavanje i sl.), raspravila određena pitanja nastala u vezi sa njihovim aktivnostima, idejama i mišljenjem.

Predstavljanje izbornih lista ili kandidata jeste programski sadržaj koji se emituje bez novčane ili druge naknade i ima za cilj da, posredstvom posebne emisije isključivo posvećene izborima, upozna javnost sa aktivnostima, idejama i mišljenjem svih podnosilaca izbornih lista ili kandidata.

Političko oglašavanje jeste javno saopštenje emitovano u vidu oglasne poruke, u zamenu za novčanu ili drugu naknadu, kojim se preporučuju podnosilac izborne liste ili kandidat ili njihove aktivnosti, njihove ideje ili stavovi u cilju njihovog uspeha na izborima.

Javni medijski servisi jesu Javna medijska ustanova "Radio-televizija Srbije" i Javna medijska ustanova "Radio-televizija Vojvodine".

Izrazi izbori, podnosilac izborne liste, odnosno predloga kandidata, kandidat sa izborne liste, odnosno liste kandidata, politički subjekt, politička stranka i koalicija imaju značenje utvrđeno zakonima kojim se uređuje izbor narodnih poslanika i finansiranje političkih aktivnosti.

Način emitovanja predizbornog programa

Član 3

Predizborni program mora biti jasno odvojen od ostatka programa zvukom i slikom (najavna i odjavna špica) i jasno označen tekstualnim obaveštenjem (npr. predizborni program, predsednički izbori, politički marketing, izborni marketing, političke reklame i sl.), tokom celog trajanja programa.

Predizborni program se ne sme emitovati u toku i najmanje deset minuta pre ili nakon emitovanja dečje emisije, odnosno emisije namenjene maloletnicima.

Političke oglasne poruke ne mogu biti emitovane zajedno, odnosno u istom bloku sa oglasnim porukama koje nemaju političku prirodu.

Predizborni program ne sme se emitovati 48 časova pre dana održavanja izbora i na dan održavanja izbora do zatvaranja biračkih mesta.

Zabrana iz stava 4. ovog člana ne odnosi se na mogućnost javnog medijskog servisa da u tom periodu izveštava javnost o neposrednom toku izbornog postupka (npr. objavljivanje podataka o izlaznosti, prenošenje atmosfere sa određenih biračkih mesta ili prenošenje toka sednice elektronske skupštine i sl.).

Zabrana prikrivenog ili posrednog preporučivanja izbornih lista ili kandidata

Član 4

Zabranjeno je prikriveno emitovati predizborni program u vidu informativnog ili druge vrste programa.

Javni medijski servis može u informativnim emisijama, izvan programa koji se odnosi na predizbornu kampanju, obaveštavati o aktuelnim zbivanjima i aktivnostima državnih organa i funkcionera, poštujući pravila profesionalizma, objektivnosti i novinarske etike.

Javni medijski servis je dužan da, u okviru programskih sadržaja iz stava 2. ovog člana, vodi računa da izveštavanje ne sadrži posebno promotivno upućivanje na podnosioce izbornih lista, kandidate sa izbornih lista ili njihove aktivnosti, ideje ili političke stavove.

Zabranjeno je tokom predizborne kampanje emitovati igrane, dokumentarne, zabavne ili druge slične programske sadržaje u kojima se pojavljuje funkcioner ili istaknuti predstavnik podnosioca izborne liste ili kandidat.

Zabrana iz stava 4. ovog člana ne odnosi se na programske sadržaje koji su proizvedeni najmanje četiri godine pre nego što su izbori raspisani.

Funkcioner ili istaknuti predstavnik podnosioca izborne liste ili kandidat ne sme se tokom predizborne kampanje pojaviti u programu javnog medijskog servisa kao voditelj, spiker, prezenter, reporter, novinar ili u drugom sličnom svojstvu, bez obzira na prirodu programskog sadržaja.

Informisanje o predizbornim aktivnostima podnosilaca izbornih lista ili kandidata

Član 5

Javni medijski servis je dužan da prilikom informisanja o predizbornim aktivnostima podnosilaca izbornih lista i kandidata obezbedi njihovu zastupljenost u programu bez diskriminacije, imajući u vidu značaj političkih stranaka i kandidata, odnosno značaj događaja u kojima oni učestvuju.

Informisanje iz stava 1. ovog člana mora biti istinito, objektivno, potpuno i blagovremeno, te se na njega primenjuju odredbe člana 47. stav 1. tačka 1) Zakona o elektronskim medijima ("Službeni glasnik RS", br. 83/14 i 6/16 - dr. zakon) i odredbe podzakonskog akta kojim se bliže uređuje ispunjavanje obaveza pružalaca medijskih usluga u vezi sa poštovanjem prava na istinito, potpuno i blagovremeno informisanje.

Informisanje o toku i rezultatima izbora i istraživanju javnog mnjenja

Član 6

Javni medijski servis može podatke o toku i rezultatima izbora označiti kao zvanične samo ako su oni saopšteni od strane nadležnog organa javne vlasti, dok podaci saopšteni od strane nekog drugog lica moraju biti označeni kao nezvanični.

Zabranjeno je objavljivanje rezultata anketa sprovedenih prilikom izlaska birača sa birališta u kojima bi se pokazalo kako su birači glasali, pre zatvaranja svih biračkih mesta u zemlji.

Javni medijski servis ne može objaviti rezultate istraživanja javnog mnjenja povodom raspisanih izbora u udarnom terminu emisije vesti (npr. naslovi, "hedovi", vest dana, prva ili najvažnija vest i sl.).

Izveštaji agencija koje ispituju javno mnjenje mogu se objavljivati samo uz uslov da se imenuje naručilac ankete, uzorak na kome je objavljeno ispitivanje, način i vreme trajanja istraživanja.

Predstavljanje izbornih lista i kandidata

Član 7

Javni medijski servis je dužan da u svom programu ravnomerno i bez diskriminacije, pod istim programskim i tehničkim uslovima, predstavi sve izborne liste i kandidate, pridržavajući se sporazuma zaključenog u skladu sa članom 51. Zakona o izboru narodnih poslanika ("Službeni glasnik RS", br. 35/00, 57/03 - US, 72/03 - dr. zakon, 18/04, 85/05 - dr. zakon, 101/05 - dr. zakon, 104/09 - dr. zakon, 28/11 - US i 36/11).

Predstavljanje izbornih lista i kandidata povodom raspisanih izbora za nacionalne savete nacionalnih manjina

Član 8

Javna medijska ustanova "Radio-televizija Srbije" dužna je da u svom programu ravnomerno, bez diskriminacije i pod istim programskim i tehničkim uslovima, predstavi sve izborne liste i kandidate povodom raspisanih izbora za nacionalne savete nacionalnih manjina.

Javna medijska ustanova "Radio-televizija Vojvodine" dužna je da u svom programu, pod uslovima iz stava 1. ovog člana, predstavi sve izborne liste podnete radi izbora članova nacionalnih saveta koje su registrovane na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine.

Političko oglašavanje tokom predizborne kampanje

Član 9

Javni medijski servis dužan je da emituje političke oglasne poruke svih zainteresovanih podnosilaca izbornih lista i kandidata pod jednakim programskim, tehničkim i finansijskim uslovima.

Ako je više podnosilaca izbornih lista ili kandidata zainteresovano za emitovanje svojih političkih oglasnih poruka u programu, a ne postoje tehnički uslovi da se njihovi interesi zadovolje u celosti, javni medijski servis je dužan da vreme namenjeno političkom oglašavanju raspodeli na podnosioce izbornih lista ili kandidate srazmerno njihovoj iskazanoj zainteresovanosti.

Na način emitovanja sadržaja političke oglasne poruke primenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje oblast televizijskog i radijskog oglašavanja.

Za istinitost i tačnost političkog oglašavanja odgovoran je oglašivač, a za njegovu usklađenost sa odredbama zakona kojim se uređuje način emitovanja oglasne poruke, odgovoran je javni medijski servis.

Završna odredba

Član 10

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".