UREDBA
O POSTUPKU OBAVEŠTAVANJA O INCIDENTIMA U INFORMACIONO-KOMUNIKACIONIM SISTEMIMA OD POSEBNOG ZNAČAJA

("Sl. glasnik RS", br. 11/2020)

Predmet Uredbe

Član 1

Ovom uredbom uređuje se postupak obaveštavanja o incidentima u informaciono-komunikacionim sistemima od posebnog značaja (u daljem tekstu: IKT sistemi od posebnog značaja) koji mogu da imaju značajan uticaj na narušavanje informacione bezbednosti.

Uredbom se uređuje i lista, vrste i značaj incidenata prema nivou opasnosti, kao i postupanje i razmena informacija o incidentima između organa čiji su predstavnici imenovani u Telo za koordinaciju poslova informacione bezbednosti (u daljem tekstu: Telo za koordinaciju).

Postupak obaveštavanja o incidentima

Član 2

Operatori IKT sistema od posebnog značaja dostavljaju obaveštenja o incidentima u IKT sistemu koji mogu da imaju značajan uticaj na narušavanje informacione bezbednosti bez odlaganja, a najkasnije narednog radnog dana od dana saznanja o nastanku incidenta, u skladu sa zakonom.

Obaveštenja o incidentima dostavljaju se preko veb stranice ministarstva nadležnog za informacionu bezbednost (u daljem tekstu: Ministarstvo) ili Nacionalnog centra za prevenciju bezbednosnih rizika u IKT sistemima (u daljem tekstu: Nacionalni CERT) u jedinstveni sistem za prijem obaveštenja o incidentima (u daljem tekstu: jedinstveni sistem) kojeg održava Ministarstvo.

Operatori IKT sistema od posebnog značaja koji obavljaju poslove finansijskih institucija i poslove vođenja registra podataka o obavezama fizičkih i pravnih lica prema finansijskim institucijama obaveštenja o incidentima dostavljaju Narodnoj banci Srbije, bez odlaganja, najkasnije narednog radnog dana od dana saznanja o nastanku incidenta.

Operatori IKT sistema od posebnog značaja koji obavljaju delatnosti u oblasti elektronskih komunikacija obaveštenja o incidentima dostavljaju regulatornom telu za elektronske komunikacije (u daljem tekstu: RATEL), bez odlaganja, najkasnije narednog radnog dana od dana saznanja o nastanku incidenta.

Narodna banka Srbije i RATEL primljena obaveštenja iz st. 3. i 4. ovog člana dostavljaju u jedinstveni sistem, bez odlaganja, a najkasnije narednog radnog dana od dana prijema tih obaveštenja, u skladu sa zakonom.

Organi koji, u skladu sa ovom uredbom, postupaju u slučaju incidenata u IKT sistemima od posebnog značaja i razmenjuju podatke o tim incidentima dužni su da obezbede zaštitu podataka o tim incidentima u skladu sa propisima i da te podatke koriste isključivo u svrhu za koju su pribavljeni.

Sadržaj obaveštenja o incidentu

Član 3

Obaveštenje o incidentu mora da sadrži sledeće podatke:

1) naziv podnosioca prijave, broj telefona i adresa elektronske pošte,

2) vrstu i opis incidenta,

3) datum i vreme početka incidenta i trajanje incidenta,

4) posledice koje je incident izazvao,

5) preduzete aktivnosti radi ublažavanja posledica incidenta,

6) po potrebi, druge relevantne informacije.

U slučaju hitnosti obaveštenje o incidentu se dodatno prijavljuje telefonskim putem, putem elektronske pošte ili na drugi odgovarajući način.

Ministarstvo, Narodna banka Srbije i RATEL mogu bliže urediti postupak obaveštavanja o incidentima, u skladu sa ovom uredbom.

Lista incidenata prema vrstama

Član 4

Vrste incidenata u IKT sistemima od posebnog značaja koji mogu da imaju značajan uticaj na narušavanje informacione bezbednosti svrstavaju se u grupe incidenata, u skladu sa Listom incidenata prema vrstama koja je data u Prilogu 1. koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Značaj incidenata

Član 5

Incidenti u IKT sistemima od posebnog značaja koji mogu da imaju značajan uticaj na narušavanje informacione bezbednosti svrstavaju se prema nivou opasnosti, imajući u vidu posledice incidenta, u skladu sa Klasifikacijom incidenta prema nivou opasnosti (u daljem tekstu: Klasifikacija) koja je data u Prilogu 2. koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Prikupljanje, analiza i razmena informacija o rizicima za bezbednost IKT sistema

Član 6

Po prijemu obaveštenja o incidentu u IKT sistemu od posebnog značaja, Nacionalni CERT postupa u skladu sa nadležnostima utvrđenim zakonom, odnosno prikuplja, analizira i razmenjuje informacije o rizicima za bezbednost IKT sistema, kao i incidentu, i u vezi toga obaveštava, pruža podršku, upozorava i savetuje operatora IKT sistema od posebnog značaja i vrši druge poslove iz svoje nadležnosti.

Nacionalni CERT, nakon izvršene analize, utvrđuje nivo opasnosti od incidenta, u skladu sa Klasifikacijom incidenata prema značaju nivoa opasnosti (Prilog 2).

Upozoravanje i savetovanje javnosti o incidentima koji mogu da imaju značajan uticaj na narušavanje informacione bezbednosti IKT sistema od posebnog značaja u Republici Srbiji, Nacionalni CERT preduzima nakon dobijene saglasnosti Ministarstva.

Postupanje u slučaju incidenta koji je vezan za izvršenje krivičnog dela, ugrožavanje odbrane Republike Srbije ili ugrožavanje nacionalne bezbednosti

Član 7

Organi iz člana 2. ove uredbe bez odlaganja dostavljaju obaveštenja o incidentima nadležnim organima, u skladu sa zakonom, ako je incident povezan sa:

1) izvršenjem krivičnih dela koja se gone po službenoj dužnosti,

2) značajnim narušavanjem informacione bezbednosti, koje ima ili može imati za posledicu ugrožavanje odbrane Republike Srbije,

3) značajnim narušavanjem informacione bezbednosti, koje ima ili može imati za posledicu ugrožavanje nacionalne bezbednosti.

Postupanje u slučaju incidenta nivoa opasnosti "veoma visok"

Član 8

U slučaju incidenta kojem je u skladu sa Klasifikacijom utvrđen nivo opasnosti "veoma visok" Nacionalni CERT bez odlaganja obaveštava o tome Ministarstvo koje potom obaveštava Republički štab za vanredne situacije koji postupa u skladu sa nadležnostima utvrđenim propisima.

U slučaju incidenta iz stava 1. ovog člana Ministarstvo saziva sednicu Tela za koordinaciju.

Tokom trajanja incidenta Nacionalni CERT redovno obaveštava Ministarstvo i Telo za koordinaciju o preduzetim aktivnostima, a po završetku incidenta dostavlja izveštaj o ishodu incidenta najkasnije u roku od tri dana, putem jedinstvenog sistema.

Postupanje u slučaju incidenta nivoa opasnosti "visok"

Član 9

U slučaju incidenta kojem je u skladu sa Klasifikacijom utvrđen nivo opasnosti "visok" Nacionalni CERT bez odlaganja obaveštava o tome Ministarstvo koje potom saziva sednicu Tela za koordinaciju.

Nacionalni CERT saziva sastanak sa predstavnicima Ministarstva, CERT-a organa vlasti i CERT-ovima samostalnih operatora radi međusobne koordinacije tokom reagovanja po prijavljenom incidentu, a u skladu sa nadležnostima.

Po potrebi, sastancima iz stava 2. ovog člana prisustvuju i predstavnici posebnih CERT-ova, kao i druga lica.

U slučaju da je neophodno, inspektor za informacionu bezbednost može da zabrani korišćenje postupaka i tehničkih sredstava kojima se ugrožava ili narušava informaciona bezbednost u IKT sistemu od posebnog značaja i za to ostavi rok, u skladu sa zakonom.

Tokom trajanja incidenta Nacionalni CERT redovno obaveštava Ministarstvo i Telo za koordinaciju o preduzetim aktivnostima, a po završetku incidenta dostavlja izveštaj o incidentu najkasnije u roku od tri dana, putem jedinstvenog sistema.

Po izvršenoj proceni, Ministarstvo može da obavesti javnost o incidentu, ili dati saglasnost Nacionalnom CERT-u za obaveštavanje javnosti.

Postupanje u slučaju incidenta nivoa opasnosti "srednji"

Član 10

U slučaju incidenta kojem je u skladu sa Klasifikacijom utvrđen nivo "srednji" Nacionalni CERT bez odlaganja obaveštava o tome Ministarstvo koje potom, u slučaju da se proceni da je potrebno, saziva sednicu Tela za koordinaciju.

Nacionalni CERT priprema predlog preporuka za postupanje i stupa u kontakt sa IKT sistemom od posebnog značaja u kome se desio incident u cilju primene predloženih preporuka za postupanje.

Tokom trajanja incidenta Nacionalni CERT redovno obaveštava Ministarstvo o preduzetim aktivnostima, a po završetku incidenta dostavlja izveštaj o incidentu najkasnije u roku od tri dana, putem jedinstvenog sistema.

Po izvršenoj proceni, Ministarstvo može obavestiti javnost o incidentu, ili dati saglasnost Nacionalnom CERT-u za obaveštavanje javnosti.

Postupanje u slučaju incidenta nivoa opasnosti "nizak"

Član 11

U slučaju incidenta kojem je u skladu sa Klasifikacijom utvrđen nivo opasnosti "nizak" Nacionalni CERT obaveštava o tome Ministarstvo.

Nacionalni CERT po potrebi priprema predlog preporuka za postupanje i stupa u kontakt sa IKT sistemom od posebnog značaja u kome se desio incident.

Tokom trajanja incidenta Nacionalni CERT redovno obaveštava Ministarstvo o preduzetim merama, a po završetku incidenta dostavlja izveštaj o incidentu najkasnije u roku od tri dana, putem jedinstvenog sistema.

Prestanak važenja ranijeg propisa

Član 12

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o postupku dostavljanja podataka, listi, vrstama i značaju incidenata i postupku obaveštavanja o incidentima u informaciono-komunikacionim sistemima od posebnog značaja ("Službeni glasnik RS", broj 94/16).

Završna odredba

Član 13

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

 

LISTA INCIDENATA PREMA VRSTAMA

Grupa incidenata

Vrsta incidenta

Instaliranje zlonamernog softvera u okviru IKT sistema (malver, engl. "malware")

Virus

Crv
(engl. "worm")

Ransomver
(engl. "ransomware")

Trojanac

Špijunski softver
(engl. "spyware")

Rutkit
(engl. "rootkit")

Neovlašćeno prikupljanje podataka

Skeniranje portova

Presretanje podataka između računara i servera
(engl. "sniffing")

Socijalni inženjering
(lažno predstavljanje i drugi oblici)

Kompromitovanje ili curenje podataka
(engl. "data breaches")

Prevara

Fišing
(engl. "phishing")

Neovlašćeno korišćenje resursa
(engl. "cryptojacking" i drugi oblici)

Pokušaji upada u IKT sistem

Pokušaj iskorišćavanja ranjivosti sistema

Pokušaj otkrivanja kredencijala
(engl. "brute force attack", "dictionary attack" i sl.)

Upad u IKT sistem

Otkrivanje ili neovlašćeno korišćenje privilegovanih naloga
(engl. "privileged account compromise")

Otkrivanje ili neovlašćeno korišćenje neprivilegovanih naloga
(engl. "unprivileged account compromise")

Neovlašćeni pristup aplikaciji

Mreža zaraženih uređaja
(engl. "botnet")

Nedostupnost ili ograničena dostupnost IKT sistema

Napad sa ciljem onemogućavanja ili ometanja funkcionisanja IKT sistema
(engl. "denial-of-service attack" - DoS)

Distribuirani napad sa ciljem onemogućavanja ili ometanja funkcionisanja IKT sistema
(engl. "distributed denial-of-service attack" - DDoS)

Sabotaža

Prekid u funkcionisanju sistema ili dela sistema
(engl. "outage")

Ugrožavanje bezbednosti podataka

Neovlašćen pristup podacima

Neovlašćena izmena ili brisanje podataka

Kriptografski napad

Operativni incidenti

Otkazivanje hardverskih komponenti

Problemi u radu sa softverskim komponentama

Incidenti fizičko-tehničke bezbednosti

Krađa hardverskih komponenti

Požar

Poplava

Ostali incidenti

Incidenti koji ne spadaju u gore navedene kategorije

 

Prilog 2.

 

KLASIFIKACIJA INCIDENTA PREMA NIVOU OPASNOSTI

Nivo opasnosti

Posledice incidenta

Veoma visok

U slučaju nastupanja okolnosti ugrožavanja, ometanja rada ili onemogućavanja rada IKT sistema od posebnog značaja, a kada su rizici, pretnje ili nastale posledice incidenta po stanovništvo, materijalna dobra ili životnu sredinu takvog obima i intenziteta da njihov nastanak ili posledice nije moguće sprečiti ili otkloniti redovnim delovanjem nadležnih organa i službi, zbog čega je za njihovo ublažavanje i otklanjanje neophodno upotrebiti posebne mere, dodatne snage i sredstva uz pojačan režim rada.

Visok

Kada su rizici i pretnje ili nastale posledice incidenta po stanovništvo, materijalna dobra ili životnu sredinu takvog obima i intenziteta da je njihov nastanak ili posledice moguće sprečiti ili otkloniti redovnim delovanjem nadležnih organa i službi.

Srednji

Kada su rizici, pretnje ili nastale posledice incidenta takvog obima i intenziteta da mogu biti otklonjena zajedničkim delovanjem IKT sistema od posebnog značaja u kome se incident desio i Nacionalnog CERT-a.

Nizak

Kada su rizici, pretnje ili nastale posledice incidenta takvog obima i intenziteta da mogu biti otklonjene delovanjem IKT sistema od posebnog značaja.