ODLUKAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA ZA REŠAVANJE VIŠKA ZAPOSLENIH U POSTUPKU PRIVATIZACIJE("Sl. glasnik RS", br. 9/2015, 84/2015, 109/2015, 16/2016, 82/2016, 5/2017, 92/2017, 29/2018, 59/2018, 3/2019, 1/2020 i 11/2020) |
1. Ovom odlukom utvrđuje se Program za rešavanje viška zaposlenih u postupku privatizacije (u daljem tekstu: Program).
2. Program je odštampan uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.
3. Za sprovođenje Programa zaduženo je ministarstvo nadležno za poslove rada i zapošljavanja, koje šestomesečno dostavlja izveštaj Vladi o sprovođenju Programa.
4. Subjekti privatizacije koji ne mogu da obezbede sredstva za rešavanje viška zaposlenih iz sopstvenih izvora, mogu ostvariti pravo na obezbeđivanje sredstava iz budžeta Republike Srbije, u skladu sa ovom odlukom.
5. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o utvrđivanju Programa za rešavanje viška zaposlenih u procesu racionalizacije, restrukturiranja i pripreme za privatizaciju ("Službeni glasnik RS", br. 64/05, 89/06, 85/08, 90/08 - ispravka, 15/09, 21/10, 46/10, 9/11, 6/12, 63/13, 21/14 i 129/14).
Lica koja su do dana stupanja na snagu ove odluke ostvarila pravo na posebnu novčanu naknadu u skladu sa odlukom iz stava 1. ove tačke ostvaruju prava utvrđena tom odlukom.
6. Ova odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalna odredba Odluke o dopuni
Odluke o utvrđivanju Programa za rešavanje viška zaposlenih u postupku privatizacije za 2015. godinu
("Sl. glasnik RS", br. 84/2015)
2. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o utvrđivanju Programa za rešavanje viška zaposlenih u postupku privatizacije za 2015. godinu
("Sl. glasnik RS", br. 109/2015)
7. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2016. godine.
Samostalna odredba Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o utvrđivanju Programa za rešavanje viška zaposlenih u postupku privatizacije za 2015. i 2016. godinu
("Sl. glasnik RS", br. 16/2016)
3. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o utvrđivanju Programa za rešavanje viška zaposlenih u postupku privatizacije
za 2015, 2016, 2017. i 2018. godinu
("Sl. glasnik RS", br. 59/2018)
4. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalna odredba Odluke o izmenama
Odluke o utvrđivanju Programa za rešavanje viška zaposlenih u postupku privatizacije za 2015, 2016, 2017. i 2018. godinu
("Sl. glasnik RS", br. 3/2019)
2. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
ZA REŠAVANJE VIŠKA ZAPOSLENIH U POSTUPKU PRIVATIZACIJE
Programom za rešavanje viška zaposlenih u postupku privatizacije (u daljem tekstu: Program) određuju se nosioci aktivnosti utvrđivanja viška zaposlenih, način rešavanja viška zaposlenih, izvori i način odobravanja sredstava.
Cilj Programa je stvaranje ekonomskih uslova za profitabilno poslovanje i rast produktivnosti kroz poslovnu konsolidaciju privrednih društava kao i rešavanje radnopravnog statusa viška zaposlenih u smislu obezbeđenja sredstava za ulaganje u novo zapošljavanje - samozapošljavanje, podizanje mogućnosti za novo zapošljavanje ili za prevazilaženje problema u periodu traženja novog zaposlenja kroz aktivno traženje posla.
Program se primenjuje na subjekte privatizacije sa većinskim državnim, odnosno društvenim kapitalom u postupku privatizacije za koje je objavljen Javni poziv za prikupljanje pisama o zainteresovanosti, u skladu sa Zakonom o privatizaciji ("Službeni glasnik RS", br. 83/14 i 46/15 - u daljem tekstu: subjekti privatizacije) kao i na zavisna društva, koja su poslovala u okviru subjekta privatizacije, a kod kojih se postupak privatizacije sprovodi kroz pokretanje stečaja, uključujući i subjekte privatizacije nad kojim treba biti pokrenut stečaj u skladu sa Akcionim planom za okončanje postupka privatizacije za 188 subjekata kroz pokretanje stečaja (u daljem tekstu: Akcioni plan), kao i na preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, koja posluju kao zavisna društva u okviru subjekta privatizacije i na subjekte privatizacije od strateškog značaja, koji su određeni aktom Vlade.
Program se primenjuje i na preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koja posluju sa državnim, odnosno društvenim kapitalom.
II NOSIOCI AKTIVNOSTI UTVRĐIVANJA VIŠKA ZAPOSLENIH
Subjekti privatizacije su dužni da:
1) sagledaju poslovno i finansijsko stanje, kao i perspektive daljeg razvoja na osnovu programa poslovno-finansijske konsolidacije, u skladu sa zakonom;
2) formiraju tim za sprovođenje postupka utvrđivanja viška zaposlenih. Članovi tima u privrednim društvima mogu biti i predstavnici jedinica lokalne samouprave, Nacionalne službe za zapošljavanje, reprezentativnih sindikata i udruženja poslodavaca osnovanih na nivou jedinica lokalne samouprave, privredne komore i dr.;
3) utvrde pravnu i ekonomsku osnovanost utvrđivanja viška zaposlenih, kao i osnovanost statusne promene - izdvajanje pojedinih preduzeća ili delova tih preduzeća i njihovo osamostaljivanje na ekonomskim principima, u cilju racionalizacije poslovanja i broja zaposlenih, u skladu sa zakonom;
4) obaveste Nacionalnu službu za zapošljavanje o pokretanju postupka utvrđivanja viška zaposlenih;
5) utvrde broj potrebnih radnika i ukupan višak zaposlenih, kao osnov za utvrđivanje nove organizacije i sistematizacije poslova, uz obavezu da organi upravljanja i drugi nadležni organi u čijem delokrugu rada je poslovanje privrednih društava, prilikom izrade Programa vode računa da isto može da obavlja svoju delatnost i nakon realizacije Programa;
6) zaključe sporazum o međusobnom regulisanju prava i obaveza po osnovu rada, ukoliko prema zaposlenom koji je utvrđen kao višak imaju obaveze po bilo kom osnovu iz radnog odnosa;
7) sprovedu anketu među zaposlenima o njihovim namerama i spremnosti za prihvatanje opcija za rešavanje socijalno-ekonomskog položaja pre i nakon prestanka radnog odnosa;
8) donesu predlog Programa i da ga dostave reprezentativnim sindikatima i Nacionalnoj službi za zapošljavanje, u skladu sa Zakonom o radu;
9) razmotre predloge Nacionalne službe zapošljavanja i mišljenje sindikata i da ih obaveste o svom stavu, kao i da na osnovu predloženih mera aktivne politike zapošljavanja od strane Nacionalne službe za zapošljavanje sprovedu i organizuju potrebne aktivnosti;
10) utvrde i dostave Program ministarstvu nadležnom za poslove rada i zapošljavanja;
11) u roku od 30 dana od dana prenosa sredstava po odobrenom Programu, izvrše obaveze iz odobrenog Programa i o tome dostave izveštaj ministarstvu nadležnom za poslove rada i zapošljavanja. Ukoliko je nakon odobravanja sredstava subjektu privatizacije, sproveden postupak privatizacije, ovu obavezu dužno je da izvrši društvo nad kojim je sproveden postupak privatizacije.
Ministarstvo nadležno za poslove rada i zapošljavanja podnosi subjektu privatizacije odnosno društvu nad kojim je sproveden postupak privatizacije, zahtev za povraćaj sredstava, u roku od 15 dana od dana utvrđivanja da sredstva nisu utrošena, odnosno da su nenamenski utrošena.
Nacionalna služba za zapošljavanje ostvaruje neposrednu saradnju sa subjektom privatizacije i obavezna je da, u postupku utvrđivanja viška zaposlenih, aktivno učestvuje u realizaciji Programa, odnosno da:
1) formira stručno operativne timove za pružanje stručne pomoći i informisanje o pravima i mogućnostima rešavanja radnopravnog i socijalnog statusa viška zaposlenih;
2) dostavi poslodavcu predlog mera u cilju da se spreči ili na najmanju meru smanji broj otkaza ugovora o radu;
3) posreduje i dovodi u kontakt poslodavce koji iskazuju višak zaposlenih i poslodavce koji iskazuju potrebu za zapošljavanjem;
4) informiše i individualno ili grupno savetuje zaposlene u privrednim društvima o mogućnostima zapošljavanja i ostvarivanju prava;
5) predloži programe mera aktivne politike zapošljavanja;
6) obavlja i druge poslove u skladu sa svojom delatnošću.
III NAČIN REŠAVANJA VIŠKA ZAPOSLENIH
Program rešavanja viška zaposlenih odobrava ministarstvo nadležno za poslove rada i zapošljavanja.
Zaposleni koji je utvrđen kao višak, može dobrovoljno da se opredeli za jednu od opcija, koja je za njega najpovoljnija, i to za:
1) otpremninu u visini dinarske protivvrednosti 200 evra za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu, po srednjem kursu, na dan dostavljanja spiskova viška zaposlenih od strane poslodavca, s tim da ukupna visina otpremnine ne može biti veća od 8.000 evra u dinarskoj protivvrednosti;
2) otpremninu u visini zbira jedne trećine zarade zaposlenog za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu kod poslodavca kod koga ostvaruje pravo na otpremninu, s tim da ukupna visina otpremnine ne može biti veća od 8.000 evra u dinarskoj protivvrednosti, po srednjem kursu, na dan dostavljanja spiskova viška zaposlenih od strane poslodavca;
3) otpremninu u iznosu od šest (6) prosečnih zarada po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike - za zaposlene koji imaju više od 15 navršenih godina rada u radnom odnosu.
Zaposleni ne može da ostvari pravo na otpremninu za isti period za koji mu je već isplaćena otpremnina kod istog ili drugog poslodavca.
Pravo na novčanu naknadu u skladu sa propisima o zapošljavanju mogu ostvariti ona lica čija je ukupna visina isplaćene otpremnine, u skladu sa ovom odlukom, manja ili ista od visine otpremnine utvrđene u skladu sa Zakonom o radu.
Izuzetno, za subjekte privatizacije nad kojima treba biti pokrenut stečaj u skladu sa Akcionim planom kao i u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom kod kojih se radnopravni status svih zaposlenih rešava kroz Program, mogu se obezbediti sredstva za isplatu otpremnine pri odlasku u penziju, za zaposlene koji ispunjavaju jedan od uslova za ostvarivanje prava na penziju u skladu sa propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju, sredstva za ove namene mogu se obezbediti u budžetu Republike Srbije u visini dve (2) prosečne zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Ukoliko subjekt privatizacije ili preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom zasnuje radni odnos ili radno angažuje po bilo kom osnovu lice koje je utvrđeno kao višak zaposlenih i kome je isplaćena otpremnina iz budžeta Republike Srbije, u obavezi je da izvrši povraćaj isplaćenih sredstava u budžet Republike Srbije, sa pripadajućom zateznom kamatom, počev od dana isplate sredstava iz budžeta Republike Srbije na tekući račun subjekta privatizacije ili preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom.
Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, koje je višak zaposlenih rešilo isplatom otpremnine iz budžeta Republike Srbije za svako novo zasnivanje radnog odnosa ili radno angažovanje u obavezi je da pribavi prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove privrede i ministarstva nadležnog za poslove rada i zapošljavanja.
Za realizaciju Programa koriste se:
1) sredstva izdvojena u budžetu Republike Srbije;
2) sredstva koja obezbeđuje Nacionalna služba za zapošljavanje, u skladu sa zakonom.
Sredstva iz budžeta Republike Srbije za ostvarivanje Programa odobravaju se rešenjem ministra nadležnog za poslove rada i zapošljavanja, a na predlog Radne grupe za razmatranje i ocenu dokumentacije Programa (u daljem tekstu: Radna grupa).
Radnu grupu čine predstavnici Ministarstva finansija, Ministarstva privrede, ministarstva nadležnog za poslove rada i zapošljavanja i predstavnici reprezentativnih socijalnih partnera na republičkom nivou.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za Radnu grupu obavlja ministarstvo nadležno za poslove rada i zapošljavanja.
Uz zahtev za obezbeđenje sredstava, subjekt privatizacije i preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, dostavlja: program rešavanja viška zaposlenih, odluka nadležnog organa o usvajanju Programa rešavanja viška zaposlenih, odluku o formiranju tima za sprovođenje postupka utvrđivanja viška zaposlenih, važeći i novi akt o sistematizaciji i organizaciji poslova, mišljenje Nacionalne službe za zapošljavanje, mišljenje ministarstva nadležnog za poslove privatizacije, mišljenje ministarstva nadležnog za zaštitu osoba sa invaliditetom, mišljenje reprezentativnih sindikata, primer sporazuma o međusobnom regulisanju prava i obaveza po osnovu rada, kopiju rešenja o upisu u Registar privrednih subjekata, kopije radnih knjižica zaposlenih koji su utvrđeni kao višak i izjavu direktora pod materijalnom i krivičnom odgovornošću za tačnost dostavljenih podataka, overenu kod nadležnog organa.
Izuzetno, subjekti privatizacije koji imaju od nula do pet zaposlenih, kao i subjekti privatizacije nad kojima treba biti pokrenut stečaj, u skladu sa Akcionim planom dostavljaju uz zahtev za obezbeđenje sredstava, program rešavanja viška zaposlenih, odluka nadležnog organa o usvajanju Programa rešavanja viška zaposlenih, mišljenje ministarstva nadležnog za poslove privatizacije, kopije radnih knjižica zaposlenih koji su utvrđeni kao višak, kopiju rešenja o upisu u Registar privrednih subjekata i izjavu direktora pod materijalnom i krivičnom odgovornošću za tačnost dostavljenih podataka, overenu kod nadležnog organa.