PROGRAM

OBEZBEĐENJA KADROVSKIH USLOVA ZA BOLJU DOSTUPNOST I PRISTUPAČNOST U KORIŠĆENJU PRIMARNE ZDRAVSTVENE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA SREMSKA MITROVICA ZA 2020. GODINU

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 18/2019)

 

I UVOD

Zdravstvena zaštita, kako je definisana važećim Zakonom o zdravstvenoj zaštiti Republike Srbije, jeste organizovana i sveobuhvatna delatnost društva sa osnovnim ciljem da se ostvari najviši mogući nivo očuvanja zdravlja građana i porodice.

Zdravstvena zaštita obuhvata sprovođenje mera i aktivnosti za očuvanje i unapređenje zdravlja građana, sprečavanje, suzbijanje i rano otkrivanje bolesti, povreda i drugih poremećaja zdravlja i blagovremeno, delotvorno i efikasno lečenje zdravstvenu negu i rehabilitaciju.

Zdravstvena delatnost je delatnost kojom se obezbeđuje zdravstvena zaštita građana, a koja se sprovodi kroz sistem zdravstvene zaštite. Mere i aktivnosti zdravstvene zaštite moraju biti zasnovane na naučnim dokazima, bezbedne, delotvorne i efikasne i u skladu sa stručnim standardima, usvojenim vodičima dobre prakse, protokolima lečenja i načelima profesionalne etike.

Sistem zdravstvene zaštite u Republici Srbiji čine zdravstvene ustanove, visokoškolske ustanove koje izvode akreditovane studijske programe za sticanje odgovarajućih znanja i veština za obavljanje poslova u oblasti zdravstvene zaštite i druga pravna lica za koja je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti, privatna praksa, zdravstveni radnici i zdravstveni saradnici, kao i organizacija i finansiranje zdravstvene zaštite.

Društvena briga za zdravlje stanovništva ostvaruje se na nivou Republike, autonomne pokrajine, jedinice lokalne samouprave, poslodavca i pojedinca.

Društvena briga za zdravlje na nivou autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave, obuhvata mere za obezbeđivanje i sprovođenje zdravstvene zaštite od interesa za građane na teritoriji autonomne pokrajine, opštine odnosno grada.

Grad kao lokalna samouprava, u cilju zdravstvene zaštite od interesa za svoje građane, može da obezbedi uslove za bolju dostupnost i pristupačnost u korišćenju zdravstvene zaštite na njenoj teritoriji u zdravstvenim ustanovama u javnoj svojini za koje se, zbog nedostatka finansijskih sredstava u sistemu obaveznog zdravstvenog osiguranja, sredstva ne mogu obezbediti na osnovu ugovora zaključenog sa organizacijom za obavezno zdravstveno osiguranje, niti iz sopstvenih prihoda zdravstvene ustanove, a do stvaranja uslova da se kadrovska obezbeđenost finansira iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, ili iz sopstvenih prihoda zdravstvene ustanove.

II PRIMARNA ZDRAVSTVENA ZAŠTITA NA NIVOU GRADA SREMSKA MITROVICA

Grad Sremska Mitrovica doneo je svoj Plan javnog zdravlja za period 2018-2025. godine. U ovom dokumentu kao jedan od opštih ciljeva u vezi zdravlja stanovništva predviđeno je "Unapređenje sistema zdravstvene zaštite na teritoriji Grada Sremska Mitrovica". Kao jedan od specifičnih ciljeva koji će dovesti do ostvarenja ovog opšteg cilja predviđeno je obezbeđenje "bolje dostupnosti i pristupačnosti zdravstvene zaštite- kadrovska obezbeđenost". Realizacija ovog specifičnog cilja ostvarivaće se na osnovu analize kadrovske obezbeđenosti u primarnoj zdravstvenoj zaštiti- u službi zdravstvene zaštite odraslog stanovništva, a u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima za obavljanje zdravstvene delatnosti u zdravstvenim ustanovama i drugim oblicima zdravstvene službe.

Grad Sremska Mitrovica je osnivač Doma zdravlja Sremska Mitrovica, prema ranije važećim propisima. U pogledu osnivača Doma zdravlja, došlo je do promene u zakonskoj regulativi, a tako što je AP Vojvodina preuzela ovu ulogu.

Dom Zdravlja Sremska Mitrovica pruža usluge primarne zdravstvene zaštite, u okviru službi i pripadajućih ambulanti, a sve u cilju efikasnijeg i racionalnijeg obavljanja delatnosti u Domu zdravlja.

Služba opšte medicine je organizaciona jedinica za zdravstvenu zaštitu odraslog stanovništva Doma zdravlja Sremska Mitrovica u čijem sklopu se nalazi 11 zdravstvenih stanica, 18 ambulanti, od čega u samom gradu Sremska Mitrovica se nalazi 2 zdravstvene stanice i 5 ambulanti, a u naseljenim mestima Grada Sremska Mitrovica kao lokalne samouprave nalazi se 9 zdravstvenih stanica i 13 ambulanti.

III KADROVSKA OBEZBEĐENOST NA TERITORIJI GRADA SREMSKA MITROVICA ZA 2020. GODINU

U skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, Zavod za javno zdravlje Sremska Mitrovica predstavlja regionalnu ustanovu za praćenje i analizu zdravstvenog stanja stanovništva za teritoriju okruga za koju je osnovan, prati rad i organizaciju zdravstvenih ustanova. U skladu sa potrebama prati i sačinjava pojedinačne analize gradova/opština sa teritorije okruga.

U pripremi kadrovske analize, koja se radi u okviru Analize zdravstvenog stanja stanovništva Grada Sremska Mitrovica, a posmatrajući službe primarne zdravstvene zaštite, korišćeni su podaci prikupljeni redovnom zdravstveno statističkom evidencijom, a dobijeni od samih zdravstvenih ustanova. Analiza zdravstvenog stanja stanovništva jedne lokalne zajednice predstavlja jedan od najrelevantnijih argumenata za evaluaciju efikasne implementacije zdravstvene politike ali i definisanih strateških opredeljenja u zdravstvenom sektoru, kao i u drugim segmetima društva.

Cilj svake analize jeste da se identifikuju prepreke koje stoje na putu usvajanja zdrave javne politike u svim sektorima i da se iste i uklone. Cilj je da zdraviji izbor bude i lakši izbor za stvaraoce politike. Potreba svih relevantnih činioca treba da je usmerena na stvaranje jednakosti u domenu zdravlja. Cilj je da se smanje razlike u zdravstvenom statusu i da se osiguraju mogućnosti i sredstva koja će omogućiti ljudima da u potpunosti razviju svoj zdravstveni potencijal i da ostvaruju svoja prava na zdravlje.

Zdravlje je jedno od osnovnih prava svakog čoveka, preduslov blagostanja i kvalitetnog života. Isto tako zdravstveno stanje stanovništva je jedan od pokazatelja za merenje napretka i osnova stalnog ekonomskog rasta.

Koncept kvaliteta zdravstvene zaštite kome svaka lokalna samouprava treba da teži jeste stepen spremnosti za zadovoljenje ukupnih pacijentovih potreba i stepen dostizanja željenih ishoda/rezultata uz usaglašenost sa sredstvima/resursima.

Organizacija i rad zdravstvene službe grada Sremska Mitrovica

Na teritoriji Grada Sremska Mitrovica zdravstvenu zaštitu stanovništvu pružaju 4 ustanove: Dom zdravlja Sremska Mitrovica - ustanova koja pruža usluge za primarni nivo zdravstvene zaštite, zatim Apoteka Sremska Mitrovica, takođe ustanova primarnog nivoa zdravstvene zaštite i pruža farmaceutsku zdravstvenu delatnost, Opšta bolnica Sremska Mitrovica, regionalna ustanova sekundarnog nivoa zdravstvene zaštite, kao i Zavod za javno zdravlje Sremska Mitrovica koja je ustanova na više nivoa zdravstvene zaštite i takođe pokriva teritoriju celog Sremskog okruga (300.988 stanovnika, IZZJ Batut-procena broja stanovnika za 2017. godinu). Grad Sremska Mitrovica ima 76.449 stanovnika (procena broja stanovništva, 2017. godina, IZZJ-Batut).

Pokrivenost i obezbeđenost stanovništva na teritoriji grada Sremska Mitrovica, biće prikazana kroz strukturu i broj zaposlenih u samom Domu zdravlja Sremska Mitrovica, odnosno na primarnom nivou zdravstvene zaštite, na dan 31.12.2018. godine-godišnji izveštaji ustanove koji su dostavljeni u Zavod za javno zdravlje Sremska Mitrovica kao i na dan 30.09.2019. godine ove zdravstvene ustanove.

Korišćenje vanbolničke zdravstvene zaštite

U analizi korišćenja vanbolničke zdravstvene zaštite odabrani parametri za evaluaciju i procenjivanje preuzeti su iz podataka zdravstvene ustanove (broj poseta i kadrovi), a izračunati u skladu sa normativima Pravilnika o bližim uslovima za obavljanje zdravstvene delatnosti u zdravstvenim ustanovama i drugim oblicima zdravstvene službe (Pravilnik je objavljen u "Sl. glasniku RS", br. 43/2006, 112/2009, 50/2010, 79/2011, 10/2012 - dr. pravilnik i 119/2012 - dr. pravilnik, 22/13,16/2018), u daljem tekstu Pravilnik.

Služba opšte medicine

U službi zdravstvene zaštite odraslih na teritoriji grada, kada posmatramo Dom zdravlja Sremska Mitrovica i analizirajući rad ove službe-opšte medicine, kadrovska struktura u 2018. godini, na dan 31.12.2018. godine je sledeća: 37 doktora medicine (18 specijalista, 3 doktora medicine na specijalizaciji i 16 lekara opšte prakse), 2 više medicinske sestre tehničara i 52 medicinske sestre tehničara sa srednjom stručnom spremom. Sa ovim brojem lekara nije u potpunosti zadovoljavajuća obezbeđenost-pokrivenost stanovništva, jer je prosečno za grad Sremska Mitrovica 1.696 stanovnika po lekaru (normativ je 1/1600 stanovnika). Na teritoriji grada broj odraslog stanovništva je 62.777. Broj lekara zaposlenih u ovoj službi je ispod normativa predviđen Pravilnikom. Ukupan broj poseta u ovoj službi Doma zdravlja Sremska Mitrovica je 373.771, što po doktoru iznosi 10.101 poseta na godišnjem nivou, prema normativu mera izvršenja je 7.350 na godišnjem nivou. Po lekaru broj poseta na dan, prosečno iznosi 46 poseta, a normativ/mera izvršenja je 35 poseta po lekaru. Sve ovo govori u prilog velike opterećenosti lekara u ovoj službi Doma zdravlja Sremska Mitrovica sa postojećim brojem lekara, a koji je ispod normativa koji predviđa Pravilnik / normativ je 39 lekara. Na dan 30.09.2019. godine kadrovska struktura u ovoj službi je ista. Broj lekara je 37. Broj poseta za prvih devet meseci je 275.044. Ukupan broj poseta po lekaru za ovaj period je 7.434 što je već, u ovom momentu, više od norme izvršenja koja je predviđena Pravilnikom, a broj poseta po lekaru na dan je za pomenuti period takođe već jednak meri izvršenja a to je 35. Očekivanja su da će na kraju 2019. godine broj poseta po lekaru i broj poseta na dnevnom nivou preći normativ predviđen Pravilnikom. Prema istim izvorima podataka-statistički izveštaji ove ustanove, zdravstvena zaštita se obezbeđuje na 29 punktova. Da li je u suprotnosti sa čl. 13. st. 4. Zak. o zdrav. zaštiti?

IV DEFINISANJE PROBLEMA U POGLEDU KADROVSKE OPREMLJENOSTI DOMA ZDRAVLJA

Kadrovskim planom za Dom zdravlja Sremska Mitrovica za 2018. godinu, koji je u skladu sa Zakonom o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 68/2015 i 81/2016 - odluka US), donelo Ministarstvo zdravlja Republike Srbije, utvrđeno je da ukupan broj zaposlenih (na neodređeno i na određeno vreme) u Domu zdravlja Sremska Mitrovica može biti najviše do 408, od toga najviše do 338 zaposlenih (na neodređeno i na određeno vreme) obavljaju poslove za potrebe obaveznog zdravstvenog osiguranja na osnovu ugovora sa Republičkim fondom za zdravstveno osiguranje (tj. sredstva za plate i putne troškove obezbeđuju se iz sredstava RFZO).

Kadrovskim planom za Dom zdravlja Sremska Mitrovica za 2017. godinu, utvrđeno je da ukupan broj zaposlenih (na neodređeno i na određeno vreme) može biti 420, od čega najviše do 367 zaposlenih (na neodređeno i na određeno vreme) obavljaju poslove za potrebe obaveznog zdravstvenog osiguranja. Prema Kadrovskom planu iz 2013. godine za Dom zdravlja Sremska Mitrovica je utvrđeno da ukupan broj zaposlenih može biti najviše 425 (na neodređeno i na određeno vreme). Od toga najviše do 414 zaposlenih je moglo biti zaposleno na teret sredstava RFZO.

Kadrovskim planom za Dom zdravlja Sremska Mitrovica za 2017. godinu u odnosu na Kadrovski plan za Dom zdravlja Sremska Mitrovica za 2013. godinu broj zaposlenih čije se plate finansiraju iz sredstava RFZO je smanjen za 47 zaposlenih, dok je Kadrovskim planom za Dom zdravlja Sremska Mitrovica za 2018. godinu u odnosu na Kadrovski plan za Dom zdravlja Sremska Mitrovica za 2017. godinu broj zaposlenih čije se plate finansiraju iz sredstava RFZO smanjen za 39 zaposlenih.

Iz gore navedenog primetno je da je donošenjem Kadrovskog plana za Dom zdravlja Sremska Mitrovica za 2018. godinu u odnosu na prethodna dva Kadrovska plana (2013 i 2017) broj zaposlenih u Domu zdravlja Sremska Mitrovica čije se plate finansiraju iz sredstava RFZO smanjen za čak 76 zaposlenih.

Prestankom rada zaposlenih po raznim osnovama (odlazak u starosnu penziju, odlazak u invalidsku penziju, prestanak radnog odnosa na lični zahtev) Dom zdravlja ima velikih organizacionih problema sa pružanjem zdravstvene zaštite stanovništva grada Sremska Mitrovica. Zbog nedovoljnog broja zaposlenih, svako korišćenje godišnjeg odmora, plaćenog odsustva, kao i privremene sprečenosti za rad zaposlenih, pravi ozbiljne probleme u organizaciji rada službi. Obezbeđivanje novog kadra podrazumeva obezbeđivanje sredstava za plate zaposlenih, dodatke na plate i druge naknade u skladu sa zakonom, odnosno kolektivnim ugovorom, kao i doprinose za obavezno socijalno osiguranje. Za privremeno odsutnog radnika neophodno je angažovati zamenu i obezbediti drugi izvor finansijskih sredstava, jer se isti ne mogu finansirati iz sredstava RFZO.

Dom zdravlja Sremska Mitrovica ima smetnje u organizovanju pružanja zdravstvene zaštite i zbog razuđenosti punktova Doma zdravlja na kojima se pruža zdravstvena zaštita. Ova zdravstvena ustanova pruža zdravstvenu zaštitu na 29 punktova, a najudaljeniji punkt je na 40 km od Sremske Mitrovice.

V ZAKLJUČAK

Analizirajući kadrovsku obezbeđenost/pokrivenost stanovništva na teritoriji Grada Sremska Mitrovica za 2018. godinu i prvih devet meseci 2019. godine, uočava se da je nedovoljna pokrivenost stanovništva lekarima u službi odraslog stanovništva/služba opšte medicine/ gde i najveći broj stanovnika ima kontakt sa zdravstvenom službom. U 2018. godini, kao i u periodu prvih devet meseci 2019. godine uočava se da su lekari u ovoj službi opterećeni posetama korisnika zdravstvenih usluga/ pacijenata. Prema Pravilniku o bližim uslovima za obavljanje zdravstvene delatnosti u zdravstvenim ustanovama i drugim oblicima zdravstvene službe ("Sl. glasnik RS", br. 43/2006, 112/2009, 50/2010, 79/2011, 10/2012 - dr. pravilnik i 119/2012 - dr. pravilnik, 22/13,16/2018), u službi opšte medicine potrebno je da bude 39 lekara opšte medicine. Imajući u vidu postojeći broj lekara-37, sve ukazuje da postoji deficit lekara u ovoj službi. Broj poseta po lekaru na godišnjem nivou u 2018. godini je 10.101 (mera izvršenja je prema Pravilniku 7.350 poseta na godišnjem nivou), a na devet meseci je 7.434 što je već svakako veće izvršenje nego što je predviđeno Pravilnikom. Broj poseta po lekaru na dnevnom nivou iznosi 46, a normativ je 35 poseta. Sve ukazuje na veliku opetrećenost lekara u ovoj službi Doma zdravlja Sremska Mitrovica i na opravdanost finansiranja lekara od strane osnivača, odnosno (ovo brisati s obzirom da će se osnivač verovatno promeniti) lokalne samouprave a u cilju pružanja adekvatnih zdravstvenih usluga našim sugrađanima u kontinuitetu.

VI PREDLOG MERA

Imajući u vidu opredeljenost Grada Sremska Mitrovica, kao odgovorne lokalne samouprave da dostignute standarde u ovako važnoj oblasti kakva je zdravstvena zaštita stanovništva održi na dostignutom nivou, kao i da obezbedi više standarde dostupnosti i pristupačnosti zdravstvene zaštite za svoje građane, polazeći od analize broja poseta lekaru i opterećenosti lekara u službi opšte medicine u 2018. godini i prvih devet meseci 2019. godine, a što će se prema očekivanjima nastaviti i u 2020. godini, potrebno je da Grad Sremska Mitrovica, u skladu sa mogućnostima budžeta, u 2020. godini obezbedi finansiranje sledeće strukture zaposlenih:

red. br.

radno mesto

broj zaposlenih

1

doktor medicine

10

Obezbeđivanje kadra podrazumeva obezbeđivanje sredstava za plate zaposlenih, dodatke na plate i druge naknade u skladu sa zakonom, odnosno kolektivnim ugovorom, kao i doprinose za obavezno socijalno osiguranje.

Sredstva će se planirati Odlukom o budžetu Grada Sremska Mitrovica za 2020. godinu.