ODLUKAO PROMENI OSNIVAČKOG AKTA JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA "KOMUNALIJE" SREMSKA MITROVICA("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 16/2016 i 14/2019) |
Ovom Odlukom, u cilju usklađivanja sa odredbama Zakona o javnim preduzećima, vrši se promena Osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" iz Sremske Mitrovice ("Službeni list grada Sremska Mitrovica", broj 2/13 od 22.02.2013. godine), koje je upisano u registar Agencije za privredne registre rešenjem broj BD. 33024/2015 od 07.07.2005. godine.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" osniva se i posluje radi obezbeđivanja uslova za obavljanje
- trajno sakupljanje komunalnog otpada, njegovo odvoženje, tretman i bezbedno odlaganje uključujući pravljanje, održavanje, saniranje i zatvaranje deponija, kao i selekcija sekundarnih sirovina i održavanje, njihovo skladištenje i tretman, kao delatnosti od opšteg interesa, kao i redovnog zadovoljavanja potreba korisnika proizvoda i usluga.
- održavanje čistoće na površinama javne namene, pranje asfaltiranih, betonskih, popločanih i drugih površina javne namene, prikupljanje i odvoženje komunalnog otpada sa tih površina, održavanje i pražnjenje posuda za otpatke na površinama javne namene kao i održavanje javnih česmi, bunara, fontana, kupališta, plaža i toaleta;
- održavanje javnih zelenih površina, tekuće i investiciono održavanje i sanacija zelenih rekreativnih površina i priobalja;
- upravljanje pijacama, komunalno opremanje, održavanje i organizacija delatnosti na zatvorenim i otvorenim prostorima, koji su namenjeni za obavljanje prometa poljoprivredno-prehrambenih i drugih proizvoda;
- upravljanje javnim parkiralištima i održavanje uslova za korišćenje javnih saobraćajnih površina i posebnih prostora određenih za parkiranje motornih vozila, kao i uklanjanje i premeštanje parkiranih vozila i postavljanje uređaja kojima se sprečava odvoženje vozila po nalogu nadležnog organa;
- upravljanje i održavanje groblja i objekata, koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela i krematorijuma), sahranjivanje ili kremiranje, održavanje pasivnih grobalja i spomen obeležja, kao i prevoz posmrtnih ostataka umrlog od mesta smrti do mrtvačnice na groblju ili do krematorijuma;
- hvatanje, zbrinjavanje, veterinarska nega i smeštaj napuštenih i izgubljenih životinja (pasa i mačaka) u prihvatilišta za životinje, lišavanje života za neizlečivo bolesne i povređene napuštene i izgubljene životinje, kontrola i smanjenje populacije napuštenih pasa i mačaka, neškodljivo uklanjanje leševa životinja sa površina javne namene do objekata za sakupljanje, preradu ili uništavanje otpada životinjskog porekla, sprovođenje mera kontrole i smanjenja populacije štetnih organizama, glodara i insekata sprovođenjem mera dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije na površinama javne namene.
Ovom Odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze osnivača i Javnog komunalnog preduzeća " Komunalije" u obavljanju delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove Odluke, a naročito:
- naziv, sedište i matični broj osnivača;
- poslovno ime i sedište Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
- pretežna delatnost Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
- prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije" i Javnog preduzeća "Komunalije" prema osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
- zastupanje Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- organi Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
- podatak o udelima osnivača u osnovnom kapitalu izraženog u procentima;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva Javno komunalno preduzeće "Komunalije".
Osnivač Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" je:
Grad Sremska Mitrovica, ulica Svetog Dimitrija broj 13, matični broj 08898774.
Prava osnivača ostvaruje Skupština grada Sremska Mitrovica.
Pravni status javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Odgovornost za obaveze javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", osim u slučajevima propisanim zakonom.
Osnivač je dužan da obezbedi da se delatnost od opšteg interesa iz člana 2. ove Odluke obavlja u kontinuitetu.
Zastupanje i predstavljanje javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" zastupa i predstavlja direktor.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" posluje pod sledećim poslovnim imenom: Javno komunalno preduzeće "Komunalije" Sremska Mitrovica.
Skraćeno poslovno ime je JKP "Komunalije" Sremska Mitrovica.
O promeni poslovnog imena odlučuje Nadzorni odbor Javnog komunalno preduzeća "Komunalije", uz saglasnost osnivača.
Sedište Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" je u Sremskoj Mitrovici, ulica Stari Šor broj 114.
O promeni sedišta Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
Pečat, štambilj i znak javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" poseduje svoj pečat i štambilj sa ispisanim tekstom na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.
Pečat je okruglog oblika i sadrži puno poslovno ime i sedište Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Štambilj je pravougaonog oblika i sadrži puno poslovno ime, sedište Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" i mesto za datum i broj.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" ima svoj znak koji sadrži naziv i sedište Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", a koji će biti definisan Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Upis javnog preduzeća u registar
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" se za obavljanje svoje delatnosti od opšteg interesa, utvrđene ovom odlukom, upisuje u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i postupak registracije, u skladu sa zakonom.
Unutrašnja organizacija javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" posluje kao jedinstvena radna celina.
Aktom direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.
Pretežna delatnost Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" je:
- 38.11 Skupljanje otpada koji nije opasan
Osim navedene pretežne delatnosti, Javno komunalno preduzeće "Komunalije" će se baviti i drugim delatnostima, kao što su:
• 38.20 tretman i odlaganje otpada,
• 38.21 tretman i odlaganje otpada koji nije opasan,
• 38.22 tretman i odlaganje opasnog otpada,
• 38.32 ponovna upotreba razvrstanih materijala,
• 39.00 sanacija, rekultivacija i druge usluge u oblasti upravljanja otpadom,
• 52.21 uslužne delatnosti u kopnenom saobraćaju,
• 68.20 iznajmljivanje vlastitih ili iznajmljenih nekretnina i upravljanje njima,
• 81.10 usluge održavanja objekata,
• 81.21 usluge redovnog čišćenja,
• 81.22 usluge ostalog čišćenja zgrada i opreme,
• 81.29 usluge ostalog čišćenja,
• 81.30 usluge uređenja i održavanja okoline,
• 96.03 pogrebne i srodne delatnosti,
• 96.09 ostale nepomenute lične uslužne delatnosti,
Pored delatnosti iz st. 1 i 2 ovog člana Preduzeće može obavljati i druge delatnosti utvrđene ovim aktom koje nemaju karakter delatnosti od opšteg interesa a u skladu sa Zakonom i to:
• 01.19 gajenje ostalih jednogodišnjih i dvogodišnjih biljaka,
• 01.29 gajenje ostalih višegodišnjih biljaka,
• 46.77 trgovina na veliko otpacima i ostacima,
• 49.41 drumski prevoz tereta,
• 52.10 skladištenje,
• 52.24 manipulacija teretom,
• 46.22 trgovina na veliko cvećem i sadnicama,
• 47.76 trgovina na malo cvećem, sadnicama, semenjem i đubrivom u specijalizovanim prodavnicama,
• 46.77 Trgovina na veliko otpacima i ostacima
• 47.89 trgovina na malo ostalom robom na tezgama i pijacama.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" može bez upisa u registar da vrši i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, ukoliko za te delatnosti ispunjava uslove predviđene zakonom.
O promeni delatnosti Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača, u skladu sa zakonom.
Uslovi za obavljanje delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) bezbednosti i zdravlja na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine i
5) drugih uslova propisanih zakonom.
Osnivačka prava i ulaganje kapitala javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" može, uz prethodnu saglasnost osnivača, osnovati društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove Odluke, kao i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, u skladu sa Zakonom o privrednim društvima.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" može ulagati kapital u već osnovana društva kapitala, uz prethodnu saglasnost osnivača.
Na odluku Nadzornog odbora iz stava 1. i 2. ovog člana saglasnost daje Skupština grada/opštine.
Osnovni kapital u Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije" ima ukupnu vrednost u iznosu od 205.550.371,23 dinara.
Nenovčani ulog u ukupnom iznosu od 205.550.371,23 dinara i to
1) Zemljište u vrednosti od 57.897,596,93 dinara
2) Građevinski objekti u vrednosti od 82.495.876,00 dinara
3) Oprema u vrednosti od 63.507.604,63 dinara
4) Prava (nematerijalna dobra) u vrednosti 1.649.293,67 dinara
Novčani ulog u vrednosti od 1.000,00 dinara.
Osnovni kapital u iznosu od 205.550.371,23 dinara predstavlja jedan udeo, 100% u vlasništvu Grada Sremska Mitrovica.
Iznos osnovnog kapitala iz stava 1. ovog člana upisuje se u odgovarajući registar Agencije za privredne registre i predstavlja upisani kapital Javnog komunalnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Usklađivanje osnovnog kapitala preduzeća vrši se u skladu sa zakonom.
Vrednost nenovčanog uloga osnivača utvrđuje se na osnovu procene izvršene na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Imovinu Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u Javno komunalno preduzeće "Komunalije" prenosom prava korišćenja, bez prenosa prava svojine, Javno komunalno preduzeće "Komunalije" ne može da raspolaže, niti da ih dalje ustupa na korišćenje, bez saglasnosti Osnivača.
Javno komunalno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", u skladu sa zakonom i aktima Skupštine grada.
Po osnovu ulaganja sredstava iz stava 1. ovog člana grad stiče udele u Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije", kao i prava po osnovu tih udela.
Kapital u Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije" podeljen na udele upisuje se u registar.
Povećanje i smanjenje osnivačkog kapitala
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" odlučuje Skupština grada, kao osnivač u skladu sa zakonom.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije", u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
• prodajom proizvoda i usluga,
• iz kredita,
• iz donacija i poklona,
• iz budžeta osnivača i budžeta Republike Srbije, budžeta autonomne pokrajine i
• iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet grada, po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u skladu sa zakonom i Odlukom o budžetu grada za narednu godinu.
Načela za određivanje cene usluga
Elementi za obrazovanje cena proizvoda i usluga Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" uređuju se posebnom odlukom, koju donosi Nadzorni odbor, po uz saglasnost osnivača, u skladu sa zakonom.
Visina naknade za pružene usluge formira se u skladu sa načelima propisanim zakonom kojim je uređena komunalna delatnost, i to:
• načelom "potrošač plaća";
• načelom "zagađivač plaća";
• načelom dovoljnosti cene da pokrije poslovne rashode;
• načelom usaglašenosti cena komunalnih usluga sa načelom pristupačnosti;
• načelom nepostojanja razlike u cenama između različitih kategorija potrošača, sem ako se razlika zasniva na različitim troškovima obezbeđivanja komunalne usluge.
Cene proizvoda i usluga preduzeća
Elementi za određivanje cena komunalnih usluga su:
1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;
2) rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima vršioca komunalne delatnosti na koje je jedinica lokalne samouprave dala saglasnost;
3) dobit vršioca komunalne delatnosti.
Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.
Usvajanje zahteva za izmenu cena
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" je obavezno da zahtev za izmenu cena proizvoda i usluga uključi u svoj godišnji program poslovanja, u skladu sa članom 27. ove Odluke.
Kada se značajnije promene vrednosti elemenata, koji su uključeni u metodologiju za obračunavanje cena, Javno komunalno preduzeće "Komunalije" može da tokom poslovne godine da podnese osnivaču detaljno obrazložen zahtev za odobrenje izmene cena komunalnih usluga, zajedno sa izmenama godišnjeg programa poslovanja.
Izmene godišnjeg programa poslovanja sa predlogom za izmenu cena dostavljaju se Skupštini grada.
Unapređenje rada i razvoja preduzeća
Unapređenje rada i razvoja Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu poslovne strategije i razvoja.
Planovima i programom rada iz stava 1. ove Odluke, utvrđuju se poslovna politika i razvoj Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.
Planovi i programi rada Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" moraju se zasnivati na zakonima kojima se uređuju određeni odnosi u delatnostima kojima se bavi Javno komunalno preduzeće "Komunalije".
Planovi i programi Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" su:
- godišnji programa poslovanja,
- srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog komunalnog preduzeća,
- dugoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog komunalnog preduzeća,
- finansijski planovi i
- drugi planovi i programi (posebni programi za korišćenje subvencije, garancije ili drugih sredstava).
Plan i program Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" iz stava 1. alineja 1 i alineja 4. ovog člana, dostavljaju se Skupštini grada Sremska Mitrovica najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Planovi i programi se smatraju donetim kada na njih saglasnost da Skupština grada Sremska Mitrovica.
Godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" sadrži, naročito:
1) planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama;
2) planirane nabavke;
3) plan investicija;
4) planirani način raspodele dobiti, odnosno planirani način pokrića gubitka;
5) elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga;
6) plan zarada i zapošljavanja;
7) kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju.
Izmene i dopune godišnjeg, programa poslovanja mogu se vršiti isključivo iz strateških i državnih interesa ili ukoliko se bitno promene okolnosti u kojima javno preduzeće posluje.
Ako Nadzorni odbor Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" do početka kalendarske godine ne donese godišnji program poslovanja, do donošenja tog programa zarade zaposlenima se obračunavaju i isplaćuju na način i pod uslovima utvrđenim godišnjim, odnosno trogodišnjim programom poslovanja za prethodnu godinu.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" je dužno da Gradskom veću dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" je dužno da Skupštini grada dostavi godišnji izveštaj i finansijske izveštaje na saglasnost.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
VI PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", grad, kao osnivač ima sledeća prava:
- pravo upravljanja Javnim komunalnim preduzećem "Komunalije" na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti Javnog komunalnog preduzeća;
- pravo da budu informisani o poslovanju Javnog komunalnog preduzeća;
- pravo da učestvuju u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka Javnog komunalnog preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza i
- druga prava u skladu sa zakonom.
Radi obezbeđenja opšteg interesa u delatnosti za koju je Javno komunalno preduzeće "Komunalije" osnovano, Skupština grada daje saglasnost na:
- Statut Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa.
- ulaganja kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji.
- odluku o zaduživanju Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" i
- druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovim ugovorom.
Gradonačelnik daje saglasnost na Akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.
Kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje redovno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
Nesmetano funkcionisanje postrojenja i opreme
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje postrojenja i drugih objekata neophodnih za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.
VII POSLOVANJE POD TRŽIŠNIM USLOVIMA
Poslovanje pod tržišnim uslovima
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" posluje po tržišnim uslovima, radi sticanja dobiti, u skladu sa zakonom.
Pružanje usluga korisnicima sa teritorije drugih opština
U obavljanju svoje pretežne delatnosti, Javno komunalno preduzeće "Komunalije" svoje proizvode i usluge može isporučivati, odnosno pružati i korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova, pod uslovom da se ni na koji način ne ugrožava redovno, kontinuirano i kvalitetno snabdevanje krajnjih korisnika sa teritorije grada Sremska Mitrovica.
Isporuku proizvoda i pružanje usluga iz stava 1. ovog člana Javno komunalno preduzeće "Komunalije" obavlja u skladu sa posebno zaključenim ugovorima.
Organi Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" su:
1) nadzorni odbor
2) direktor.
Sastav Nadzornog odbora
Nadzorni odbor Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.
Predsednika i članove nadzornog odbora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, imenuje Skupština grada, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom, statutom grada i ovom Odlukom.
Član nadzornog odbora iz reda zaposlenih predlaže se na način i po postupku koji je utvrđen Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Uslovi za članove Nadzornog odbora
Za predsednika i člana nadzornog odbora Javnog komunalnog preduzeća " Komunalije" imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove :
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Predsednik i članovi nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja, u skladu sa Programom za dodatno stručno usavršavanje koji utvrđuje Vlada.
Nadzorni odbor, direktor i izvršni direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u nadzornom odboru.
Prestanak mandata članova Nadzornog odbora
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1) Javno komunalno preduzeće "Komunalije" ne dostavi godišnji program, odnosno trogodišnji poslovanja u rokovima propisanim zakonom;
2) Nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice javnog preduzeća deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
3) se utvrdi da deluje na štetu Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
4) u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadležnost Nadzornog odbora
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog komunalnog preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog člana;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) donosi Statut Javnog komunalnog preduzeća;
7) nadzire rad direktora;
8) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti Javnog komunalnog preduzeća, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) donosi investicione programe i kriterijume za investiciona ulaganja;
11) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa ovim zakonom, statutom i odlukom osnivača;
12) donosi odluku o davanju ili oduzimanju prokure;
13) zaključuje ugovor o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
14) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;
15) donosi odluku o visini cena usluga;
16) odlučuje o ulaganju kapitala Javnog komunalnog preduzeća;
17) odlučuje o statusnim promenama Javnog komunalnog preduzeća;
18) odlučuje o osnivanju zavisnih društava kapitala;
19) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Javnog komunalnog preduzeća;
20) odlučuje o izdavanju, prodaji i kupovini udela, kao i prodaji udela u Javnom preduzeću ili kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;
21) donosi akt o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora;
22) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 6), 9), 14), 15), 19), 20), i 22) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Skupštine grada.
Odluke iz stava 1. tač. 16), 17) i 18) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Skupštine opštine/grada.
Odluke iz stava 1. tač. 21) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Gradskog veća.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na direktora ili drugog zaposlenog u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.
Visina naknade iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se u skladu podzakonskim aktima.
Direktora preduzeća imenuje Skupština grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Direktor Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" zasniva radni odnos na određeno vreme.
Direktor preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Nadležnosti direktora
1) predstavlja i zastupa Javno komunalno preduzeće "Komunalije";
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
4) odgovara za zakonitost rada Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) predlaže donošenje posebnog programa korišćenja sredstava iz budžeta grada (subvencije, garancije ili korišćenje drugih sredstva);
9) izvršava odluke Nadzornog odbora;
10) bira izvršne direktore;
11) bira predstavnike Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno komunalno preduzeće "Komunalije", po prethodno pribavljenoj saglasnosti Skupštine grada;
12) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
13) donosi akt o sistematizaciji;
14) predlaže Nadzornom odboru donošenje akta o isplati stimulacije izvršnim direktorima;
15) predlaže Nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz delokruga direktora;
16) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i Statutom preduzeća;
17) donosi plan nabavki za tekuću godinu;
18) donosi odluke u postupcima javnih nabavki i nabavki na koje se ne primenjuje zakon o javnim nabavkama,
19) vrši druge poslove određene zakonom, ovom Odlukom i Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Uslovi za izbor direktora
Za direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje, na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja;
6) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
7) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
8) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
9) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Uslovi za imenovanje direktora iz stava 1. ovog člana propisani su zakonom, a Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora preduzeća.
Izvršni direktor
Direktor može birati izvršne direktore za vođenje poslova iz određenih oblasti od značaja za uspešno funkcionisanje Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru.
Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor, u skladu sa ovom Odlukom i Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije".
Za izvršnog direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" bira se lice koje ispunjava uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje, na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
5) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
6) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Pored uslova iz stava 1. ovog člana, lice koje se bira za izvršnog direktora mora imati tri godine radnog iskustva na poslovima za koje će biti zadužen u javnom preduzeću.
Javno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Zarada direktora i izvršnog direktora
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju, u skladu sa podzakonskim aktom.
Odluku o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora donosi Nadzorni odbor Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", uz saglasnost Gradskog veća.
Odluka o isplati stimulacije izvršnog direktora donosi se na predlog direktora.
Postupak imenovanja direktora
Direktor javnog preduzeća imenuje se nakon sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Statutom grada i ovom Odlukom.
Javni konkurs sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora.
Komisija jedinice lokalne samouprave ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.
Komisiju iz stava 3. ovog člana obrazuje Skupština grada.
Predsednik i članovi komisije ne mogu biti narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, odbornici u skupštini grada Sremska Mitrovica, kao ni izabrana, imenovana i postavljena lica u organima grada.
Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" donosi Skupština grada, na predlog Gradskog veća.
Inicijativu za donošenje odluke iz stava 1. Ovog člana može pokrenuti i Nadzorni odbor Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", preko resorne gradske uprave.
Resorna Gradska uprava dostavlja Gradskom veću tekst oglasa o javnom konkursu.
Oglas o javnom konkursu sadrži naročito: podatke o Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije", poslovima, uslovima za imenovanje direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", mestu rada, stručnoj osposobljenosti, znanjima i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku i načinu njihove provere, roku u kome se podnose prijave, podatke o licu zaduženom za davanje obaveštenja o javnom konkursu, adresu na koju se prijave podnose, kao i podatke o dokazima koji se prilažu uz prijavu.
Oglas o javnom konkursu za izbor direktora Javnog komunalnog preduzeća " Komunalije" objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", u Službenom listu grada Sremska Mitrovica, u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike Srbije, kao i na internet stranici grada Sremska Mitrovica.
Rok za objavljivanje oglasa iz stava 4. ovog člana u "Službenom glasniku Republike Srbije" ne može biti duži od osam dana od dana donošenja odluke o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora javnog preduzeća.
Prijava na javni konkurs za izbor direktora javnog preduzeća podnosi se u roku od 30 dana od dana objavljivanja javnog konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Neblagovremene, nerazumljive i prijave uz koje nisu priloženi svi potrebni dokazi, Komisija odbacuje zaključkom protiv koga nije dopuštena posebna žalba.
Po sprovedenom postupku predviđenom zakonom, Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora, dostavlja zapisnik sa rang listom kandidata radnom telu Skupštine grada nadležnom za kadrovska i administrativna pitanja, koja predlaže Skupštini grada imenovanje direktora.
Rešenje o imenovanju direktora je konačno.
Rešenje o imenovanju direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", sa obrazloženjem, objavljuje se u "Službenom glasniku RS", Službenom listu grada Sremska Mitrovica i na internet stranici grada Sremska Mitrovica.
Imenovani kandidat dužan je da stupi na funkciju u roku od osam dana od dana objavljivanja rešenja o imenovanju u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Rok iz stava 1. ovog člana, iz naročito opravdanih razloga, može se produžiti za još osam dana.
Mandat direktora
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Ostavka direktora
Ostavka se u pisanoj formi podnosi Skupštini grada.
Razrešenje
Predlog za razrešenje direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", podnosi radno telo Skupštine grada nadležno za kadrovska i administrativna pitanja.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", preko nadležne gradske uprave.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice, radno telo Skupštine grada nadležno za kadrovska i administrativna pitanja, predlaže skupštini grada donošenje odgovarajućeg rešenja.
Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Skupština grada razrešava ili može razrešiti direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" pod uslovima predviđenim zakonom.
Suspenzija direktora
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica, Skupština grada donosi rešenje o suspenziji direktora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Vršilac dužnosti direktora
Skupština grada može imenovati vršioca dužnosti direktora do imenovanja direktora javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu ili u slučaju suspenzije direktora.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora javnog preduzeća.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor javnog preduzeća.
IX POREMEĆAJI U RADU USLED VIŠE SILE
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije", Skupština grada, može preduzeti mere propisane zakonom, radi obezbeđenja uslova za nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
• promenu unutrašnje organizacije Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
• razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenog organa Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije";
• ograničenje prava pojedinih delova Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima;
• ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
• druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, u skladu sa odlukom Vlade, Skupština grada može u Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije" utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju, autonomnu pokrajinu ili grad Sremska Mitrovica.
U javnom preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
U slučaju da u javnom preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, Skupština grada, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.
Statutom, opštim aktima i drugim aktima Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" bliže se uređuju unutrašnja organizacija Javnog komunalnog preduzeća, delokrug organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Javnog komunalnog preduzeća, u skladu sa zakonom i ovim ugovorom.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se kolektivnim ugovorom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" u skladu sa zakonom i aktima osnivača.
Kolektivni ugovor Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" mora biti saglasan sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.
Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju kolektivnim ugovorom, opštim aktima Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" ili ugovorom o radu.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" dužno je da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
Dostupnost informacija od javnog značaja Javno komunalno preduzeće "Komunalije" vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju Javnog komunalnog preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Opšti akti Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" su Statut i drugi opšti akti utvrđena zakonom.
Statut je osnovni opšti akt Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Drugi opšti akti Javnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Javnom komunalnom preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije".
Javno komunalno preduzeće "Komunalije" dužno je da Statut i druga opšta akta usaglasi sa zakonom i ovom Odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani ukoliko Nadzorni odbor ne donese dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona o javnim preduzećima, odnosno najkasnije do 4. marta 2017. godine.
Javno komunalno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom i Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica".
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Osnivački akt Javnog komunalnog preduzeća "Komunalije" Sremska Mitrovica ("Službeni list grada Sremska Mitrovica", br. 2/13 i 7/13).