UREDBAO POJEDINOSTIMA POSTUPKA I KRITERIJUMIMA KOJI SE PRIMENJUJU ZA PRISTUP USLUGAMA KOJE SE PRUŽAJU U USLUŽNIM OBJEKTIMA("Sl. glasnik RS", br. 57/2019 i 13/2020) |
Ovom uredbom, radi nesmetanog funkcionisanja tržišta železničkih usluga, bliže se uređuju pojedinosti postupka i kriterijumi koji se primenjuju za pristup uslugama koje se pružaju u uslužnim objektima.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
1) ad hoc zahtev jeste zahtev za pristup uslužnom objektu ili za uslugu u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza koja je povezana sa ad hoc zahtevom za trasu kojim se traži pojedinačna trasa voza;
2) Informacija o uslužnom objektu jeste dokument koji sadrži detaljne informacije neophodne za pristup uslužnom objektu i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza;
3) kapacitet uslužnog objekta jeste maksimalna tehničko-tehnološka mogućnost korišćenja uslužnog objekta i pružanja usluge u periodu radnog vremena uslužnog objekta, uzimajući u obzir vreme koje je potrebno za pristup uslužnom objektu i odlazak iz njega;
4) osnovna usluga jeste usluga u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza koja se pruža u bilo kojem od uslužnih objekata;
5) povezani uslužni objekti jesu uslužni objekti koji su u neposrednoj blizini i pri čemu je potrebno proći kroz jedan uslužni objekat da bi se došlo do drugog uslužnog objekta;
6) postupak koordinacije jeste postupak u toku kojeg operator uslužnog objekta i podnosioci zahteva uređuju suprotstavljene potrebe za pristupom uslužnom objektu ili uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza koje se odnose na isti kapacitet uslužnog objekta;
7) prenamena jeste promena namene uslužnog objekta radi upotrebe tog objekta u druge svrhe.
Informacija o uslužnom objektu
Informacija o uslužnom objektu izrađuje se proporcionalno veličini, tehničkim karakteristikama i značaju uslužnog objekta.
Operatori uslužnih objekata objavljuju Informaciju o uslužnom objektu, besplatno, na internet stranici, uz ukazivanje na tu internet stranicu upravljaču infrastrukture.
Internet stranica iz stava 2. ovog člana se navodi u Izjavi o mreži.
Izuzetno, operatori uslužnih objekata mogu, umesto načina objavljivanja utvrđenog stavom 2. ovog člana, pružiti upravljaču infrastrukture odgovarajuće informacije koje se mogu objaviti.
Ako je uslužni objekat povezan sa mrežom koloseka koji nisu deo javne železničke infrastrukture, operator uslužnog objekta dostavlja upravljaču infrastrukture podatke o internet stranici ili informacije o vlasniku, odnosno korisniku tog koloseka, koje se mogu objaviti.
Upravljač infrastrukture u Izjavi o mreži ili na svojoj internet stranici navodi rok za dostavljanje informacije o uslužnom objektu iz st. 2. i 4. ovog člana.
Informacija o uslužnom objektu iz stava 2. ovog člana objavljuje se u skladu sa članom 17. stav 6. Zakona o železnici (u daljem tekstu: Zakon).
Operatori uslužnih objekata su dužni da blagovremeno, a najkasnije u roku od sedam dana od dana nastanka promene informacija o uslužnom objektu, obaveste podnosioce zahteva koji su podneli zahtev za pristup uslužnim objektima ili su se pretplatili na jednu ili više usluga u uslužnim objektima o svim bitnim promenama informacija o uslužnom objektu.
U slučaju uslužnih objekata kojima upravlja više od jednog operatora uslužnog objekta ili ako usluge u uslužnom objektu pruža više od jednog davaoca usluga, operatori, odnosno davaoci usluga moraju da ostvare saradnju kako bi:
1) svoje informacije o uslužnim objektima učinili dostupnim na jednom mestu;
2) naveli u svojim informacijama o uslužnim objektima sve operatore uslužnog objekta koji su odgovorni za odlučivanje o zahtevima za pristup uslužnom objektu ili uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza u tom objektu.
Ako operatori uslužnih objekata ili pružaoci usluga u uslužnom objektu ne ostvare saradnju u smislu stava 9. ovog člana, Direkcija za železnice (u daljem tekstu: Direkcija) može odrediti operatora uslužnog objekta koji će informacije o uslužnim objektima učiniti dostupnim na jednom mestu.
Svi troškovi nastali prilikom objavljivanja Informacije o uslužnom objektu u situaciji kada uslužnim objektom upravlja više operatora uslužnih objekata ili uslugu pruža više davaoca usluga, dele se među svim operatorima uslužnih objekata i davaoca usluga na jednake delove.
Direkcija može tražiti od operatora uslužnog objekta dodatne informacije o razlozima za određivanje pojedine usluge u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza za osnovnu, dodatnu i prateću uslugu iz člana 15. Zakona.
Podnosioci zahteva mogu tražiti od operatora uslužnih objekata iz člana 15. stav 2. tač. 1)-7) Zakona informacije o raspoloživim kapacitetima uslužnog objekta, koji su neophodni za pristup uslužnim objektima i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza.
Operatori uslužnih objekata dužni su da, ukoliko je tehnički moguće, ažurne informacije iz stava 2. ovog člana i informacije o promenama tehničkih karakteristika i privremenim ograničenjima kapaciteta uslužnog objekta koji mogu imati značajan uticaj na rad uslužnog objekta, uključujući i period obavljanja planiranih radova u uslužnom objektu, učine dostupnim na internet stranici.
Saradnja pri dodeljivanju kapaciteta uslužnog objekta i njegovo korišćenje
Zahtev za pristup uslužnim objektima i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza (u daljem tekstu: zahtev) podnose železnički prevoznici ili međunarodne grupacije železničkih prevoznika ili druga lica i pravni subjekti, kao što su nadležni organi, pošiljaoci, špediteri i operatori u kombinovanom transportu, koji imaju interes za obavljanje javne usluge ili komercijalni interes za pribavljanje kapaciteta infrastrukture (u daljem tekstu: podnosioci zahteva) u rokovima koje određuju operatori uslužnih objekata.
Radi obezbeđivanja usklađenosti rokova, operatori uslužnih objekata prilikom utvrđivanja rokova za podnošenje zahteva, uzimaju u obzir rokove i kriterijume prioriteta za postupak dodele infrastrukturnih kapaciteta koje je naveo upravljač infrastrukture u Izjavi o mreži.
Operatori uslužnih objekata, operatori povezanih uslužnih objekata i upravljač infrastrukture dužni su da u neposrednoj saradnji obezbede usklađenost dodele infrastrukturnih kapaciteta i kapaciteta u uslužnim objektima.
U saradnji iz stava 3. ovog člana, na sopstveni zahtev, mogu da učestvuju podnosioci zahteva.
U zahtevu iz stava 4. ovog člana, podnosilac zahteva može tražiti da u saradnji iz stava 3. ovog člana učestvuju i subjekti odgovorni za davanje pristupa kolosecima povezanim sa uslužnim objektom koji su neophodni za pristup uslužnim objektima i koji omogućavaju pružanje usluga za potrebe železničkog prevoza.
Ako podnosilac zahteva traži dodatne ili prateće usluge koje u uslužnom objektu osim operatora uslužnog objekta koji odobrava pristup uslužnom objektu pruža jedan ili više operatora uslužnog objekta, podnosilac zahteva može tražiti učešće svih operatora uslužnih objekata koji dodatne ili prateće usluge u uslužnom objektu pružaju u saradnji.
Ako raspored za postupak dodele kapaciteta infrastrukture upravljača infrastrukture nije okončan, zahtevi se ne mogu odbiti iz razloga što tražena trasa voza nije dodeljena.
Operatori uslužnih objekata i upravljač infrastrukture moraju voditi računa o međusobnoj usklađenosti odluka koje donose.
Operatori uslužnih objekata, upravljač infrastrukture i podnosioci zahteva, po potrebi, ostvaruju saradnju radi obezbeđivanja efikasnog saobraćanja vozova prema uslužnim objektima i iz uslužnih objekata.
Za vozove koji se koriste u železničkim teretnim terminalima, uključujući i vozove na lukama na unutrašnjim vodama, saradnja iz stava 9. ovog člana uključuje razmenu informacija o praćenju i određivanju pozicije vozova, ako je taj podatak dostupan, predviđenom vremenu dolaska voza i odlaska voza u slučaju kašnjenja i poremećaja saobraćaja vozova.
Operatori uslužnih objekata su dužni da, na zahtev Direkcije, pismeno podnose dokaze da su u prethodne tri godine ostvarili saradnju u smislu ovog člana.
Zahtevi za pristup uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza
Podnosioci zahteva u zahtevu navode za koji su uslužni objekat i/ili uslugu u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza tražili pristup.
Operatori uslužnih objekata ne mogu uslovljavati pristup uslužnom objektu ili usluzi u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza kupovinom drugih usluga koje nisu povezane sa traženom uslugom.
Operator uslužnog objekta je dužan da potvrdi prijem zahteva bez odlaganja.
Ako zahtev ne sadrži sve potrebne podatke za donošenje odluke o dodeli kapaciteta za pristup uslužnim objektima i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza u skladu sa informacijom o uslužnom objektu, operator tog uslužnog objekta obaveštava podnosioca zahteva da zahtev ne sadrži sve potrebne podatke i određuje rok od najmanje sedam dana od dana prijema zahteva za dostavljanje podataka koji nedostaju.
Ako se potrebni podaci ne dostave u roku iz stava 4. ovog člana zahtev se može odbiti.
Ako podnosilac zahteva dostavi sve potrebne podatke, operator uslužnog objekta, odgovara na zahteve u roku koji utvrđuje Direkcija.
U postupku utvrđivanja rokova za odgovor na zahtev Direkcija uzima u obzir rok za objavljivanje Izjave o mreži, pri čemu može utvrditi različite rokove za različite uslužne objekte i usluge.
Operator uslužnog objekta nakon odgovora na zahtev iznosi ponudu za pristup uslužnom objektu.
Operator uslužnog objekta određuje rok u kome ponuda iz stava 3. ovog člana važi, u skladu sa potrebama podnosioca zahteva.
Upravljač infrastrukture je dužan da odgovori na ad hoc zahteve koji se odnose na pristup uslužnim objektima iz člana 15. stav 2. tač. 1), 2), 3), 4), 6), 7), 8) i 9) Zakona i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza u najkraćem mogućem roku, a najduže u roku od pet radnih dana od dana prijema zahteva.
Za ad hoc zahteve koji se odnose na pristup uslužnim objektima navedenim u članu 15. stav 2. tač. 1), 2), 3), 4), 6), 7), 8) i 9) Zakona i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza, rokove za obradu zahteva utvrđuje Direkcija.
Prilikom određivanja rokova iz stava 5. ovog člana Direkcija uzima u obzir rokove koji su utvrđeni u članu 39. stav 2. Zakona.
U slučaju da podnosilac zahteva podnese zahtev nakon isteka godišnjeg roka za podnošenje zahteva koji je utvrdio operator uslužnog objekta za pristup uslužnim objektima iz člana 15. stav 2. tač. 1), 2), 3), 4), 6), 7), 8) i 9) Zakona i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza, rokove za obradu zahteva utvrđuje Direkcija.
Prilikom određivanja rokova iz stava 7. ovog člana Direkcija uzima u obzir rokove koje je upravljač infrastrukture utvrdio u Izjavi o mreži.
Za uslužne objekte iz člana 15 stav 2. tačka 5) Zakona i usluge u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza iz člana 15. stav 5. tačka 5) Zakona, operator uslužnog objekta je dužan da podnosiocu zahteva dostavi odgovor na zahtev u roku iz stava 1. ovog člana.
Rok za odgovor na zahtev iz stava 9. ovog člana računa se od dana kada je podnosilac zahteva obavešten o oceni tehničke kompatibilnosti železničkih vozila sa uslužnim objektom i opremom u uslužnom objektu.
Operatori uslužnih objekata koji pružaju dodatne i pomoćne usluge odgovaraju na zahteve za te usluge u roku koji odredi Direkcija.
Ako podnosilac zahteva podnese ad hoc zahteve za više usluga u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza koje se pružaju u jednom uslužnom objektu i traži njihovu istovremenu dodelu, operatori uslužnog objekta i pružaoci dodatnih i pratećih usluga, odgovaraju na te zahteve u roku iz stava 6. ovog člana.
Rokovi iz st. 2. 6. i 11. ovog člana mogu se produžiti uz pisanu saglasnost podnosioca zahteva.
Prava pristupa železničkoj infrastrukturi i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza ne mogu se preneti na druge podnosioce zahteva.
Ako podnosilac zahteva ne namerava da iskoristi pravo pristupa uslužnom objektu ili usluzi u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza koje mu je dodelio operator uslužnog objekta, podnosilac zahteva o tome obaveštava operatora uslužnog objekta bez odlaganja.
Ako operator uslužnog objekta primi zahtev koji je sukobljen sa drugim zahtevom ili se odnosi na kapacitet uslužnog objekta koji je već dodeljen, operator uslužnog objekta u saradnji sa podnosiocima zahteva preduzima radnje da postupkom koordinacije obezbedi usklađivanja svih zahteva.
Ukoliko je podnosilac zahteva podneo zahtev za pružanje dodatnih i pratećih usluga, postupak koordinacije iz stava 1. ovog člana uključuje i pružaoce dodatnih i pomoćnih usluga.
Operator uslužnog objekta pribavlja saglasnost podnosioca zahteva za svaku izmenu već odobrenog prava pristupa uslužnom objektu.
Ako operatori uslužnih objekata imaju kapacitet uslužnog objekta koji odgovara potrebama podnosioca zahteva u uslužnom objektu ili ako se očekuje da će takvi kapaciteti biti dostupni u toku ili nakon postupka koordinacije, operatori uslužnih objekata ne mogu odbiti zahtev.
Operatori uslužnih objekata mogu, u cilju obezbeđivanja usklađivanja svih zahteva iz stava 1. ovog člana, predlagati preduzimanje mera za iskorišćenje raspoloživog kapaciteta do njegovog maksimuma koji je moguć bez dodatnih ulaganja u resurse ili objekte, a naročito:
1) predlaganje drugačijeg vremena korišćenja uslužnog objekta;
2) promenu radnog vremena ili smena u uslužnom objektu;
3) omogućavanje podnosiocu zahteva da samostalno pruža usluge u uslužnom objektu u slučajevima kada operator uslužnog objekta nema interesa ili mogućnosti za pružanje tih usluga.
Podnosioci zahteva i operatori uslužnih objekata mogu zajednički tražiti od Direkcije da učestvuje u postupku usklađivanja zahteva.
Ako se zahtevi odnose na kapacitet uslužnog objekta i/ili su već dodeljeni, a ne mogu su uskladiti u postupku iz stava 1. ovog člana pri čemu postoji mogućnost otežavanja rada uslužnog objekta, Direkcija može tražiti od operatora uslužnog objekta da preduzme mere u cilju omogućavanja ispunjavanja dodatnih zahteva za pristup tom objektu.
Kriterijumi za davanje prioriteta
Ako se zahtevi ne mogu uskladiti u postupku iz člana 8. stav 1. ove uredbe operatori uslužnog objekta određuju kriterijume za davanje prioriteta dodeljivanja kapaciteta uslužnog objekta.
Kriterijumi iz stava 1. ovog člana moraju biti nediskriminatorski, objektivni i objavljeni u Informaciji o uslužnom objektu.
Operator uslužnog objekta, pri određivanju kriterijuma iz stava 1. ovog člana, uzima u obzir karakteristike koje se odnose na namenu objekta, svrhu i prirodu usluge železničkog prevoza na koju se odnosi zahtev, u cilju obezbeđivanja efikasnog korišćenja raspoloživih kapaciteta.
Operator uslužnog objekta, pri određivanju kriterijuma iz stava 1. ovog člana, osim karakteristika iz stava 3. ovog člana može uzeti u obzir i:
1) postojeći ugovor između operatora uslužnog objekta i podnosioca zahteva;
2) nameru i mogućnost korišćenja traženih kapaciteta, uključujući i slučajeve iz prethodnog perioda, ako ih ima, kada podnosilac zahteva nije iskoristio dodeljeni kapacitet ili nije iskoristio deo dodeljenog kapaciteta i razloge zbog kojih nije koristio dodeljeni kapacitet;
3) već dodeljene trase voza koje su povezane sa uslugama za koje se podnosi zahtev;
4) kriterijume za davanje prioriteta pri dodeli kapaciteta železničke infrastrukture;
5) blagovremeno podnošenje zahteva.
Ako se zahtevi ne mogu uskladiti u postupku iz člana 8. stav 1. ove uredbe, operator uslužnog objekta bez odlaganja o tome obaveštava podnosioca zahteva i Direkciju, po njenom zahtevu.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, operator uslužnog objekta i podnosilac zahteva zajednički procenjuju da li postoje izvodljive alternative za pružanje usluga prevoza robe i putnika na toj trasi ili na alternativnim trasama pod ekonomski prihvatljivim uslovima.
Podnosilac zahteva, u postupku zajedničke procene iz stava 2. ovog člana, ne mora da otkriva svoju poslovnu strategiju.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, operator uslužnog objekta predlaže izvodljive alternative, uključujući uslužne objekte u drugim državama, na osnovu informacija o drugim uslužnim objektima, informacija objavljenih na internet stranicama i informacija dobijenih od podnosioca zahteva. U postupku predlaganja mogućih alternativa, naročito se uzimaju u obzir:
1) zamenljivost uslužnog objekta za koji se traži alternativa sa alternativnim uslužnim objektom uzimajući u obzir operativne karakteristike uslužnih objekata;
2) zamenljivost uslužnog objekta za koji se traži alternativa sa alternativnim uslužnim objektom uzimajući u obzir fizičke i tehničke karakteristike uslužnih objekata;
3) uticaj na atraktivnost i konkurentnost usluga železničkog prevoza na način predviđen od strane podnosioca zahteva;
4) dodatni trošak za podnosioca zahteva.
Operator uslužnog objekta dužan je da poštuje poverljivost poslovnih informacija koje je dobio od podnosioca zahteva.
Podnosilac zahteva proverava podatke o kapacitetu predloženog alternativnog uslužnog objekta koji nisu javno dostupni.
Podnosilac zahteva vrši procenu da li predložena alternativa omogućava pružanje predviđene usluge prevoza pod ekonomski održivim uslovima i tu procenu dostavlja operatoru uslužnog objekta u roku koji je odredio sa operatorom uslužnog objekta.
Podnosilac zahteva može tražiti od operatora uslužnog objekta da se ne pokreće postupak zajedničke procene iz stava 2. ovog člana.
Operator uslužnog objekta može odbiti zahtev ako se:
1) zahtev ne može ispuniti postupkom usklađivanja zahteva;
2) nakon zajedničke procene utvrdi da ne postoji izvodljiva alternativa;
3) nakon zajedničke procene ne može da se dogovori sa podnosiocem zahteva oko utvrđivanja izvodljive alternative;
4) izvodljiva alternativa utvrdila sa podnosiocem zahteva.
Operatori uslužnog objekta iz člana 15. stav 2. tač. 1), 2), 3), 4), 7) i 9) Zakona su dužni da u pisanom obliku obrazlože iz kojih razloga zahtev nije mogao biti odobren posle sprovedenog postupka usklađivanja iz člana 8. stav 1. ove uredbe, uz navođenje razmatranih alternativa i razloge zbog kojih je predložena alternativa zadovoljavajuća i izvodljiva za potrebe podnosioca zahteva, a na osnovu dostupnih informacija.
Ako je podnosilac zahteva tražio od operatora uslužnog objekta da se ne pokreće postupak zajedničke procene iz člana 10. stav 2. ove uredbe, operator uslužnog objekta može odbiti zahtev bez ispunjavanja obaveza utvrđenih u stavu 2. ovog člana.
Ako podnosilac zahteva više puta nije platio prava pristupa koja su već dodeljena i korišćena, operator uslužnog objekta može tražiti finansijske garancije radi zaštite planiranih prihoda i iskorišćenosti objekta.
Zahtev koji se podnosi Direkciji
Ako nije dostupna izvodljiva alternativa i nije moguće ispuniti sve zahteve za relevantan uslužni objekat, podnosilac zahteva može podneti zahtev za pokretanje postupka Direkciji, u roku od 30 dana od dana saznanja za odbijanje njegovog zahteva, u skladu sa Zakonom.
Ako podnosilac zahteva podnese zahtev iz stava 1. ovog člana Direkciji, Direkcija procenjuje uticaj i opravdanost odluke operatora uslužnog objekta o dodeli odgovarajućeg dela kapaciteta uslužnog objekta podnosiocu zahteva na osnovu sledećih kriterijuma:
1) ugovorne obaveze i održivosti poslovnih modela drugih korisnika predmetnog uslužnog objekta;
2) ukupan deo kapaciteta uslužnog objekta koji je već dodeljen drugim korisnicima na koje odluka utiče;
3) investiranje drugih korisnika u uslužni objekat;
4) postojanje izvodljivih alternativa za zadovoljavanje potreba drugih korisnika na koje ta odluka utiče, uključujući alternative u drugim državama u slučaju međunarodnih železničkih usluga;
5) održivost poslovnog modela operatora uslužnog objekta;
6) pravo pristupa infrastrukturi sa kojom je uslužni objekat povezan.
Uslužni objekti koji se ne koriste
Ako se uslužni objekat iz člana 15. stav 2. Zakona ne koristi najmanje dve uzastopne godine, a operatoru tog objekta su železnički prevoznici izrazili interes za pristup, vlasnik tog uslužnog objekta je obavezan da objavi da je eksploatacija objekta dostupna za lizing ili zakup kao železnički uslužni objekat, u celosti ili delimično, osim ako operator tog uslužnog objekta dokaže da je u toku postupak vraćanja u prethodno stanje zbog čega nije moguća njegova upotreba od strane bilo kog železničkog prevoznika.
Informacije o objektima iz stava 1. ovog člana objavljuju se u skladu sa članom 3. ove uredbe.
Period od dve uzastopne godine iz stava 1. ovog člana počinje da se računa poslednjeg dana u kome je usluga u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza pružena u tom uslužnom objektu.
Podnosilac zahteva koji je zainteresovan za korišćenje uslužnog objekta iz stava 1. ovog člana može dostaviti izjavu o zainteresovanosti za korišćenje uslužnog objekta operatoru uslužnog objekta. Podnosilac zahteva o svojoj zainteresovanosti za korišćenje uslužnog objekta iz stava 1. ovog člana i obaveštava Direkciju.
Podnosilac zahteva u izjavi o zainteresovanosti iz stava 4. ovog člana navodi potrebu železničkog prevoznika za upotrebom uslužnog objekta, a operator uslužnog objekta može odlučiti da nastavi sa upotrebom uslužnog objekta na način koji odgovara potrebama železničkog prevoznika.
Ako vlasnik, odnosno korisnik uslužnog objekta nije operator uslužnog objekta, operator uslužnog objekta obaveštava vlasnika, odnosno korisnika uslužnog objekta o izjavi o zainteresovanosti iz stava 4. ovog člana u roku od deset dana od dana prijema izjave o zainteresovanosti.
Vlasnik, odnosno korisnik uslužnog objekta objavljuje obaveštenje da je uslužni objekat u celosti ili delimično dostupan za lizing ili zakup, osim ako se operator uslužnog objekta ne odluči da nastavi sa upotrebom uslužnog objekta posle dostavljanja izjave o zainteresovanosti.
Pre objavljivanja obaveštenja iz stava 7. ovog člana, vlasnik, odnosno korisnik uslužnog objekta, mora dozvoliti operatoru uslužnog objekta da dostavi svoje mišljenje o objavljivanju obaveštenja iz stava 7. ovog člana u roku od četiri nedelje od dana prijema obaveštenja iz stava 6. ovog člana. Operator uslužnog objekta može da podnese prigovor na objavljivanje obaveštenja iz stava 7. ovog člana podnošenjem dokumenata koji dokazuju da je u toku prenamena uslužnog objekta koja je pokrenuta pre dostavljanja izjave o zainteresovanosti.
Vlasnik, odnosno korisnik uslužnog objekta dužan je da obavesti Direkciju o procesu prenamene i može tražiti od operatora uslužnog objekta dokumentaciju radi procene verodostojnosti postupka prenamene uslužnog objekta.
Ako je procena o verodostojnosti iz stava 9. ovog člana nezadovoljavajuća za vlasnika, odnosno korisnika uslužnog objekta, Direkcija zahteva da vlasnik, odnosno korisnik uslužnog objekta objavi obaveštenje da je uslužni objekat u celosti ili delimično dostupan za lizing ili zakup.
Vlasnik, odnosno korisnik uslužnog objekta iz stava 1. ovog člana, na svojoj internet stranici objavljuje obaveštenje o lizingu ili zakupu uslužnog objekta i tome obaveštava Direkciju i upravljača infrastrukture na čiju mrežu je uslužni objekat povezan. Obaveštenje o lizingu ili zakupu uslužnog objekta mora da sadrži sve potrebne informacije koje omogućavaju zainteresovanim pravnim licima da podnesu ponudu za preuzimanje uslužnog objekta, u celini ili delimično, a naročito:
1) podatke o proceduri izbora zainteresovanih pravnih lica koja mora biti transparentna i nediskriminatorska i mora uzeti u obzir cilj obezbeđivanja optimalne i efikasne upotrebe kapaciteta uslužnog objekta;
2) kriterijume za izbor zainteresovanih pravnih lica;
3) glavne karakteristike tehničke opreme uslužnog objekta;
4) adresu i rok za podnošenje ponuda od najmanje 30 dana od dana objavljivanja obaveštenja.
Upravljač infrastrukture na čiju mrežu je uslužni objekat povezan dužan je da objavi obaveštenje iz stava 11. ovog člana na svojoj internet stranici.
Vlasnik, odnosno korisnik uslužnog objekta, vrši izbor ponude za preuzimanje uslužnog objekta i dostavlja ponudu bez odlaganja.
U slučaju uslužnih objekata u lukama i pristaništima na unutrašnjim vodama koji se ne koriste, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje plovidba i luke na unutrašnjim vodama.
Odredbe člana 3. i čl. 5-13. ove uredbe ne primenjuju se na uslužne objekte ili usluge pod uslovom da:
1) uslužni objekti ili usluge nemaju strateški značaj za funkcionisanje tržišta usluga železničkog prevoza, posebno u pogledu stepena korišćenja uslužnog objekta, vrste i obima prevoza koji bi mogao imati uticaj na vrstu usluga koje se nude u uslužnom objektu;
2) uslužni objekti posluju ili se usluge pružaju u konkurentnom tržišnom okruženju u kojima postoji više konkurenata koji nude uporedive usluge;
3) primena odredaba ove uredbe može imati negativan uticaj na funkcionisanje tržišta uslužnog objekta.
Odluku o ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana, na zahtev operatora uslužnih objekata, donosi Direkcija i tu odluku objavljuje na svojoj internet stranici u roku od 14 dana od dana donošenja odluke.
Ako uslužni objekti i usluge prestanu da ispunjavaju uslove iz stava 1. ovog člana, Direkcija donosi odluku o ukidanju odluke iz stava 2. ovog člana.
Usklađenost sa propisima Evropske unije
Ova uredba je usklađena sa načelima iz Implementacione Uredbe Komisije (EU) 2017/2177 od 22. novembra 2017. godine o pristupu uslužnim objektima i uslugama u vezi sa obavljanjem železničkog prevoza.
Upravljač infrastrukture i Direkcija dužni su da u neposrednoj saradnji, a posle sprovedenih konsultacija sa železničkim prevoznicima, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove uredbe, pripreme zajednički model koji operatori uslužnog objekta mogu koristiti za dostavljanje informacija o uslužnom objektu.
Zajednički model iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet stranici upravljača infrastrukture i Direkcije.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2020. godine.
Samostalni članovi Uredbe o izmeni
Uredbe o pojedinostima postupka i kriterijumima koji se primenjuju za pristup uslugama koje se pružaju u uslužnim objektima
("Sl. glasnik RS", br. 13/2020)
Član 2
Upravljač infrastrukture dužan je da posle sprovedenih konsultacija sa Direkcijom, podnosiocima zahteva, železničkim prevoznicima, operatorima uslužnih objekata i drugim zainteresovanim stranama, u roku od osam meseci od dana stupanja na snagu ove uredbe, pripremi model koji operatori uslužnog objekta mogu koristiti za dostavljanje informacija o uslužnom objektu.
Model iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet stranici upravljača infrastrukture i po potrebi će se revidirati i ažurirati.
Član 3
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".