ODLUKAO ODRŽAVANJU ČISTOĆE NA POVRŠINAMA JAVNE NAMENE I UPRAVLJANJU KOMUNALNIM OTPADOM("Sl. list grada Niša", br. 12/2020 - prečišćen tekst) |
Ovom odlukom propisuje se način obavljanja komunalnih delatnosti održavanja čistoće na površinama javne namene i upravljanja komunalnim otpadom, prava i obaveze vršioca navedenih komunalnih delatnosti, prava i obaveze korisnika komunalne usluge.
Održavanje čistoće na površinama javne namene je čišćenje i pranje asfaltiranih, betonskih, popločanih i drugih površina javne namene, prikupljanje i odvoženje komunalnog otpada sa tih površina, održavanje i pražnjenje posuda za otpatke na površinama javne namene kao i održavanje javnih česmi, bunara, fontana, kupališta, plaža i toaleta.
Upravljanje komunalnim otpadom je sakupljanje komunalnog otpada, njegovo odvoženje, tretman i bezbedno odlaganje uključujući upravljanje, održavanje, saniranje i zatvaranje deponija, kao i selekcija sekundarnih sirovina i održavanje, njihovo skladištenje i tretman.
Održavanje čistoće na površinama javne namene i upravljanje komunalnim otpadom obavlja Javno komunalno preduzeće "Mediana"- Niš (u daljem tekstu: komunalno preduzeće).
Korisnici komunalnih usluga, u smislu ove odluke, su fizička lica, pravna lica i preduzetnici, koji su vlasnici, zakupci i korisnici stambenih i poslovnih objekata i prostorija.
II ODRŽAVANJE ČISTOĆE NA POVRŠINAMA JAVNE NAMENE
Održavanje čistoće na površinama javne namene vrši se prema programu komunalnog preduzeća, koji sadrži:
1. površine javne namene predviđene za održavanje čistoće na području Grada Niša, po područjima mesnih kancelarija;
2. vreme, dinamiku i način održavanja čistoće (čišćenje, pranje, polivanje ulica, trgova, prolaza, prilaza, platoa, mostova i dr.);
3. broj i vrstu potrebnih posuda za sakupljanje komunalnog otpada i korpi za otpatke na površinama javne namene i dinamiku njihovog pražnjenja;
4. iznos naknade za izvršenje poslova iz programa.
Komunalno preduzeće donosi program iz stava 1. ovog člana, najkasnije do decembra tekuće godine za narednu godinu.
Saglasnost na program održavanja čistoće na površinama javne namene daje Gradsko veće Grada Niša.
U skladu sa programom i važećim propisima, komunalno preduzeće za sakupljanje komunalnog otpada sa površina javne namene postavlja na navedenim površinama dovoljan broj posuda za komunalni otpad, na način koji omogućava njihovo lako pražnjenje, pranje, održavanje i uz ispunjenje sanitarno-tehničkih uslova.
Posude za otpad iz stava 1. ovog člana postavljaju se samo izuzetno na površine namenjene pešačkom saobraćaju, kao i na javna parkirališta.
Ukoliko se posude za otpad iz stava 1. ovog člana postavljaju na javna parkirališta, potrebno je pribaviti prethodnu saglasnost JKP "Parking-servis" Niš.
Za sakupljanje komunalnog otpada sa površina javne namene koriste se posude za komunalni otpad, čija se područna lokacija za postavljanje, izgled i vrsta materijala od koga se izrađuju definiše Katalogom urbanog mobilijara (u daljem tekstu: Katalog), koji usvaja Gradsko veće.
Kada se posude za komunalni otpad postavljaju na površine javne namene oko objekta u režimu zaštićenog prirodnog, kulturnog i istorijskog dobra, pribavlja se i mišljenje Zavoda za zaštitu prirode, odnosno Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Gradska uprava Grada Niša - sekretarijat nadležan za poslove saobraćaja, po zahtevu komunalnog preduzeća, ukoliko se posuda postavlja na javnu saobraćajnu površinu, izdaje saglasnost za postavljanje.
Izuzetno od propisanog stavom 3. ovog člana, a poštujući uslove iz stava 1. ovog člana, komunalno preduzeće može na javne površine postaviti i posude koje nisu obuhvaćene Katalogom, a neophodne su za održavanje čistoće na površinama javne namene, ukoliko su propisane ovom odlukom i planirane Programom preduzeća iz člana 5. ove odluke.
Za sakupljanje komunalnog otpada na teritoriji Grada Niša, osim za sakupljanje opasnog otpada, koriste se sledeće posude za komunalni otpad:
1. Korpa;
2. Kontejner:
a) tipizirani kontejner:
- zapremine 1.100 l i
b) tipizirani kontejner za podzemno sakupljanje otpada:
- zapremine 3 m3 i
- zapremine 5 m3,
v) posude za ambalažni otpad zapremine do 2 m3
3. Kanta:
Tipizirana plastična kanta:
- zapremine ≤120 l,
- zapremine 240 l i
Tipizirane kontejnere za podzemno sakupljanje otpada na površinama javne namene postavlja komunalno preduzeće u skladu sa važećim propisima.
Za sakupljanje komunalnog otpada sa lokacije na kojoj se nalazi industrija, osim opasnog otpada, komunalno preduzeće može posebnim ugovorom ugovoriti sakupljanje i odvoz i iz drugih posuda (tipizirani kontejneri veće zapremine, tipizirani kontejneri sa sopstvenim mehanizmom za presovanje otpada i dr.), kojim će se regulisati i dinamika odvoza, kao i ostali elementi od značaja za pružanje komunalne usluge.
Komunalno preduzeće izrađuje i ažurira Katastar posuda za sakupljanje komunalnog otpada na površinama javne namene, koji obuhvata mikrolokaciju, vrstu i broj posuda za komunalni otpad koje postavlja komunalno preduzeće.
Za održavanje čistoće na površinama javne namene komunalnom preduzeću pripada naknada iz sredstava lokalnih javnih prihoda, u skladu sa izvršenim poslovima predviđenim programom.
O održavanju čistoće na površinama javne namene na kojima su izgrađeni objekti od opšteg interesa i objekti namenjeni za javno korišćenje (autobuska i železnička stanica, aerodrom, pijaca, benzinske stanice, otvoreni sportski objekti, bazeni i sl.) staraju se preduzeća, odnosno lica koja posluju, upravljaju i koriste navedene objekte.
Za održavanje čistoće na površinama javne namene, odnosno za odvoženje i odlaganje otpadaka sa površina javne namene iz stava 1. ovog člana, komunalno preduzeće zaključuje poseban ugovor sa korisnikom.
O održavanju čistoće u stambenim i stambeno-poslovnim zgradama, odnosno poslovnim zgradama, kao i pripadajućeg zemljišta za redovnu upotrebu, stara se stambena zajednica, odnosno vlasnici poslovnih prostora.
Za vršenje poslova iz stava 1. ovog člana stambena zajednica može zaključiti ugovor sa komunalnim preduzećem, kojim se određuje vreme i način održavanja čistoće, cena za izvršene usluge i druga pitanja od značaja.
U hitnim i opravdanim slučajevima (epidemiološki razlozi, državni praznici, određene svečanosti), Gradonačelnik grada može narediti čišćenje, pranje i polivanje određenih površina javne namene mimo vremena i dinamike predviđene programom.
III SAKUPLJANJE, ODVOŽENJE I ODLAGANJE KOMUNALNOG OTPADA
Komunalni otpad i drugi prirodni i veštački otpaci iz stambenih i poslovnih objekata i prostorija, do odvoženja, sakupljaju se u određene posude za komunalni otpad.
Posude za komunalni otpad smeštaju se u smećaru pripadajuću objektu korisnika, a ukoliko ista ne postoji ili je aktom nadležnog organa zabranjeno korišćenje iste, lokacija za smeštaj posude za komunalni otpad određuje se na parceli pripadajućoj objektu korisnika.
Posuda za komunalni otpad mora biti udaljena od ulaza u pripadajući objekat maksimalno 25 metara, a minimalno 5 metara, i ista mora biti ograđena ili vizuelno skrivena zelenilom, ili u posebnom boksu na platou koji je betoniran ili na drugi način obezbeđen.
Posuda za komunalni otpad ne sme se postaviti protivno zabranama propisanim važećim zakonskim propisima (propisima iz oblasti bezbednosti u saobraćaju kojima se obezbeđuje bezbednost saobraćaja i dr.).
O lokaciji i načinu uređenja prostora za sakupljanje komunalnog otpada, kao i broju, vrsti i tipu posuda za sakupljanje komunalnog otpada, odlučuje Gradska uprava Grada Niša - sekretarijat nadležan za komunalne delatnosti, uz pribavljeno mišljenje komunalnog preduzeća, na okolnosti određivanja broja i vrste posuda za sakupljanje komunalnog otpada.
Izuzetno, ukoliko prilikom razmatranja zahteva za određivanje broja, vrste i tipa posuda, kao i lokacije i načina uređenja prostora za sakupljanje komunalnog otpada, iz postojećeg stanja na terenu bude utvrđeno da nije moguće odrediti lokaciju koja ispunjava sve uslove iz stava 3. ovog člana, Gradska uprava Grada Niša - sekretarijat nadležan za komunalne delatnosti će locirati posude za komunalni otpad tako da se obezbedi redovno i kontinuirano sakupljanje i odvoženje komunalnog otpada, uz najmanje ograničenja za korisnike navedene komunalne usluge i poštovanje odredaba iz stava 2. i 4. ovog člana.
Korisnici ove komunalne usluge (vlasnici, zakupci i korisnici stanova, stambenih objekata, poslovnih objekata i prostorija) dužni su da obezbede određeni prostor za sakupljanje otpada i odgovarajući broj i vrstu posuda za komunalni otpad, u skladu sa rešenjem iz stava 5. ovog člana.
Zapremina potrebnog-minimalnog broja posuda za sakupljanje otpada za objekte kolektivnog i individualnog stanovanja, izračunava se na sledeći način:
Za kolektivni tip stanovanja potreban broj posuda određuje se prema vrsti tipskih posuda:
- na svakih 15 domaćinstava po 1 tipski kontejner zapremine 1100 litara ili zapreminski ekvivalent;
- na svakih 40 domaćinstava po 1 podzemni kontejner zapremine 3000 litara ili zapreminski ekvivalent.
Za individualni tip stanovanja po jedna tipska posuda zapremine 120 litara po domaćinstvu.
Zapremina potrebnog-minimalnog broja posuda za sakupljanje otpada za objekte poslovnog prostora, određuje se na sledeći način:
Kategorija korisnika |
Zapremina posude |
I - kategorija: kiosci, privremeni objekti i sl. |
|
do 10 m2 |
120 litara |
preko 10 m2 |
Odgovarajući broj zapreminskih ekvivalenata na svakih 10 m2 |
II - kategorija: osiguravajuća društva, banke, turističke agencije, fondovi, mediji, agencije, zanatlije, apoteke, knjigovodstvene agencije, advokatske kancelarije, ostali kancelarijski prostor i sl. |
|
do 100 m2 |
120 litara |
preko 100 m2 |
Odgovarajući broj zapreminskih ekvivalenata na svakih 100 m2 |
III - kategorija: tržni centri, hoteli, trgovinske radnje, ugostiteljske radnje, pijace, objekti zabavnih igara, benzinske i gasne pumpe i sl. |
|
do 100 m2 |
1100 litara |
od 100 m2 do 1000 m2 |
Odgovarajući broj zapreminskih ekvivalenata na svakih 100 m2 |
preko 1000 m2 |
Odgovarajući broj zapreminskih ekvivalenata |
|
na svakih 500 m2 |
IV - kategorija: državni organi i institucije, verski objekti, organi jedinica lokalne samouprave, komunalna preduzeća, diplomatska i druga strana predstavništva, ustanove obrazovanja, nauke, kulture, zdravstva i sporta i sl. |
|
do 500 m2 |
1100 litara |
preko 500 m2 |
Odgovarajući broj zapreminskih ekvivalenata na svakih 500m2 |
V - kategorija: privredni subjekti koji obavljaju proizvodnu delatnost, magacinski prostor, izložbeni prostor, prodajni prostor i sl. |
|
do 1000 m2 |
1100 litara |
preko 1000 m2 |
Odgovarajući broj zapreminskih ekvivalenata na svakih 1000 m2 |
Na teritoriji Grada Niša, vrši se organizovano sakupljanje, transport i primarna obrada izdvojenih razvrstanih reciklabilnih materijala poreklom iz komunalnog otpada koji je po svom sastavu mešovit, kao i odlaganje ostatka komunalnog otpada nakon izdvajanja reciklabilnih materijala - sekundarnih sirovina.
Poslove organizovanog sprovođenja odvajanja i razvrstavanja reciklabilnih materijala iz stava 1, kao i pripremu i upućivanje u proces reciklaže vrši komunalno preduzeće, koje je u obavezi da preuzima neopasan reciklabilni otpad od korisnika poreklom iz mešovitog komunalnog otpada.
Korisnici usluga su dužni da učestvuju u organizovanom sistemu odvajanja i razvrstavanja komunalnog otpada u skladu sa Programom komunalnog preduzeća i odgovorni su za odvajanje reciklabilnih materijala na mestu nastanka, njihov transport i odlaganje u namenske posude.
Komunalno preduzeće donosi Program organizovanog sakupljanja, transporta i primarne obrade izdvojenih razvrstanih reciklabilnih materijala poreklom iz komunalnog otpada (u daljem tekstu: Program), kojim se definišu osnovni elementi primarnog i sekundarnog razvrstavanja komunalnog otpada na teritoriji Grada Niša (dinamika, rokovi, tehnički uslovi, eventualne subvencije prema korisnicima i dr.).
Program donosi nadzorni odbor komunalnog preduzeća uz saglasnost Gradskog veća Grada Niša.
Preduzeća, preduzetnici i druge organizacije kod kojih nastaju otpadne materije, koje imaju upotrebnu vrednost i mogu se koristiti kao sekundarne sirovine, dužni su da postupaju sa tim otpadom u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi razvrstavanja, odlaganja, korišćenja i skladištenja.
Preduzeća, preduzetnici i druge organizacije kod kojih nastaju otpaci, koji imaju svojstvo opasnih materija, dužni su da postupaju u skladu sa posebnim propisima o njihovom sakupljanju i skladištenju.
Zabranjeno je odlaganje otpada iz stava 1. i 2, koji nastaju u obavljanju delatnosti, u posude za komunalni otpad.
Novi korisnici usluga (vlasnici, zakupci i korisnici stambenih, poslovnih i drugih objekata) dužni su da nabave određeni broj posuda za sakupljanje komunalnog otpada i odlaganje otpadaka koji nastaju u obavljanju delatnosti i da obezbede prostor za sakupljanje komunalnog otpada i smeštaj posuda za komunalni otpad pre početka korišćenja stambenog objekta, odnosno pre početka obavljanja delatnosti u poslovnom objektu.
Novi korisnici usluga (preduzeća, druga pravna lica i preduzetnici) dužni su da pre početka rada komunalnom preduzeću pruže dokaz o nabavci posude za komunalni otpad.
Odvoženje komunalnog otpada vrši se prema programu komunalnog preduzeća koji sadrži:
- vreme i dinamiku odvoženja komunalnog otpada, po područjima mesnih kancelarija;
- vreme pranja i dezinfekcije tipskih posuda za komunalni otpad.
Program iz stava 1. ovog člana komunalno preduzeće donosi do decembra tekuće godine za narednu godinu.
Saglasnost na program odvoženja komunalnog otpada daje Gradsko veće Grada Niša.
U slučaju izuzetnih vremenskih prilika, epidemioloških i drugih opravdanih razloga, Gradonačelnik grada može odrediti da se u pojedinim delovima grada komunalni otpad odvozi mimo vremena i dinamike predviđene programom.
Korisnici komunalne usluge u objektima individualnog stanovanja su dužni da u vreme odvoženja otpada posudu za komunalni otpad iznesu na površinu javne namene, ispred svojih objekata, pored trase prolaska vozila za transport otpada, a da po izvršenoj usluzi istu vrate na mesto.
Korisnici koji stanuju u delovima naselja u kojima zbog specifičnosti prostornog uređenja nije moguće postavljanje posuda za komunalni otpad ili je vozilima komunalnog preduzeća potpuno onemogućen prilaz, dužni su da u vreme odvoženja otpada posudu za komunalni otpad iznesu na mesto gde je taj prilaz dostupan, a koje odredi komunalno preduzeće.
O vremenu i mestu sa koga će se vršiti odvoz u skladu sa stavom 2. ovog člana komunalno preduzeće blagovremeno obaveštava komunalnu inspekciju, komunalnu miliciju i korisnike usluga.
Korisnici komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom plaćaju cenu za sakupljanje i odvoženje (transport) komunalnog otpada komunalnom preduzeću.
Cena utvrđena za sakupljanje i odvoženje (transport) otpada plaća se mesečno i obračunava se po kvadratnom metru stambenog i poslovnog prostora, u skladu sa aktom o metodologiji obračuna cene komunalne usluge koji donosi nadzorni odbor komunalnog preduzeća uz saglasnost Gradskog veća Grada Niša.
Sakupljanje i odvoženje otpadaka iz stambenih i poslovnih objekata koji se ne smatraju komunalnim otpadom (dotrajali aparati iz domaćinstava, nameštaj, delovi sanitarne opreme, napuštene stvari i drugi nepotrebni predmeti) komunalno preduzeće organizuje najmanje dva puta godišnje po posebnom programu, na koji saglasnost daje Gradsko veće Grada Niša i koji sadrži:
1. vreme i način uklanjanja krupnih otpadaka;
2. broj i vrsta vozila za sakupljanje i odvoženje krupnog otpada;
3. iznos naknade za izvršenje poslova iz programa.
Za izvršenje programa iz stava 1. ovog člana komunalnom preduzeću pripada naknada iz sredstava lokalnih javnih prihoda.
Komunalno preduzeće je dužno da na zahtev korisnika iznosi otpatke koji ne spadaju u komunalni otpad (šljaka, šut, građevinski materijal, krupni otpaci i sl.) i za to naplati korisniku propisanu cenu.
Komunalno preduzeće je dužno da odveze otpatke iz stava 1. ovog člana i po nalogu nadležnog komunalnog inspektora, a na teret korisnika.
Po nalogu nadležnog inspektora, iz ekoloških i zdravstveno-sanitarnih razloga, komunalni otpad i otpatke iz stava 1. ovog člana komunalno preduzeće je dužno da odveze, a na teret korisnika.
Komunalni otpad, krupni otpaci i druge otpadne materije odvode se i odlažu na deponiju otpadnih materija.
Lokacija za uređenje prostora za sakupljanje otpadnih materija - deponija, određuje se u skladu sa urbanističkim planovima i mora biti određena, uređena i opremljena u skladu sa kriterijumima utvrđenim posebnim propisima.
Uz deponiju mora postojati objekat namenjen za pranje i dezinfekciju vozila i svako vozilo se posle pražnjenja mora oprati i dezinfikovati.
Postojeće deponije u naseljenim mestima na teritoriji grada urediće se na način utvrđen posebnim propisima u pogledu najnužnijih mera zaštite životne sredine, u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ove odluke.
Zabranjeno je bacanje komunalnog otpada i drugog otpada koji se ne smatra komunalnim otpadom (šut, zemlja, građevinski materijal, nameštaj, kućni aparati, delovi sanitarne opreme i slično) i izvoženje i deponovanje šuta, viška zemlje i drugog otpada sa gradilišta na prostorima koji nisu za to predviđeni (stvaranje divljih deponija).
Licu koje postupi suprotno zabrani iz stava 1. ovog člana, komunalni inspektor će naložiti uklanjanje divlje deponije o njegovom trošku.
Ukoliko lice iz stava 2. ovog člana ne postupi po nalogu komunalnog inspektora, uklanjanje divlje deponije izvršiće se na njegov teret, preko drugog lica.
Gradska uprava Grada Niša - sekretarijat nadležan za komunalne delatnosti može odrediti da se višak zemlje sa gradilišta izvozi i deponuje radi nasipanja i nivelacije određenih terena van deponije.
Odvoženje i deponovanje industrijskog otpada komunalno preduzeće vrši na način i po postupku određenim posebnim propisima, o čemu zaključuje ugovor sa korisnikom.
Komunalnom preduzeću za sanaciju divljih deponija na teritoriji Grada pripada naknada.
Odlaganje komunalnog otpada vrši se prema programu odlaganja komunalnog otpada, koji komunalno preduzeće donosi do decembra tekuće godine za narednu godinu.
Saglasnost na program iz stava 1. daje Gradsko veće Grada Niša.
Korisnici komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom plaćaju cenu za odlaganje komunalnog otpada komunalnom preduzeću, koje tako prikupljena sredstva koristi u skladu sa važećim propisima i programom iz prethodnog člana.
Cena utvrđena za odlaganje komunalnog otpada plaća se mesečno i obračunava se po kvadratnom metru stambenog i poslovnog prostora, u skladu sa aktom o metodologiji obračuna cene komunalne usluge koji donosi nadzorni odbor komunalnog preduzeća uz saglasnost Gradskog veća Grada Niša.
IV PRAVA I OBAVEZE KOMUNALNOG PREDUZEĆA I KORISNIKA
Komunalno preduzeće je dužno da:
1. održava čistoću na površinama javne namene, u skladu sa programom;
2. postavi dovoljan broj korpi i posuda za otpatke, u skladu sa programom; redovno ih prazni i čisti prostor oko njih;
3. odvozi komunalni otpad, u skladu sa programom;
4. pri odvoženju komunalnog otpada, ne podiže prašinu, ne stvara buku, ne oštećuje posude za komunalni otpad, prostorije i površine na kojima se one nalaze ili kroz koje se komunalni otpad iznosi, rasuti komunalni otpad odmah pokupi i ukloni;
5. da uklanja krupne otpatke, u skladu sa programom, kao i na poziv korisnika;
6. preko sredstava javnog informisanja upozna javnost sa programima iz člana 5, 15, 18, 21. i 26. ove odluke; izda pisanu saglasnost o vršenju usluga odvoza komunalnog otpada, na osnovu pruženog dokaza o nabavci posude za komunalni otpad od strane korisnika;
7. privremeno uskrati odvoženje komunalnog otpada korisniku ako ne poseduje odgovarajuće posude za komunalni otpad;
8. preduzme operativne mere i druge posebne mere propisane Odlukom o komunalnim delatnostima i Odlukom o minimumu procesa rada;
9. pridržava se utvrđenog reda prvenstva u pružanju komunalnih usluga u slučaju više sile;
10. ima pravo na naknadu iz lokalnih javnih prihoda i naplatu cene od neposrednih korisnika za pružene usluge.
Preduzeće ima pravo da naplati cenu za održavanje čistoće i kada uslugu ne izvrši, ako korisnik onemogući njeno izvršenje.
Komunalno preduzeće je dužno da najmanje jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 1. ove odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.
Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i komunalnog preduzeća, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.
Komunalno preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi Grada Niša - sekretarijatu nadležnom za komunalne delatnosti, izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom komunalnog preduzeća, Gradska uprava Grada Niša - sekretarijat nadležan za komunalne delatnosti, sačinjava informaciju sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću Grada Niša.
Gradsko veće Grada Niša, nakon razmatranja informacije i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, nalaže komunalnom preduzeću da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
Korisnik je dužan da:
1. obezbedi prostor za komunalni otpad, odnosno prostor za smeštaj posuda za komunalni otpad;
2. sakuplja i odlaže komunalni otpad u posude za komunalni otpad;
3. nabavi potreban broj i tip posuda za komunalni otpad; komunalnom preduzeću pruži dokaz o nabavci posude za komunalni otpad;
4. obezbedi da prostor na kome se nalaze posude za komunalni otpad bude pristupačan i omogućava odvoženje komunalnog otpada; komunalnom preduzeću omogući zaduženje i kontrolu stambenog i poslovnog prostora (pruži na uvid dokumentaciju-projekat o veličini prostora, overi potpisom - pečatom Zapisnik o utvrđivanju osnova za obračun naknade za iznošenje komunalnog otpada);
5. komunalnom preduzeću plaća propisanu, odnosno ugovorenu cenu za izvršenu uslugu;
6. u posude za komunalni otpad ne odlaže krupne otpatke, zapaljive, štetne i opasne materije; komunalnom preduzeću prijavi sve promene (naziva, adresa, tekućih računa, statusa, preseljenja, promene veličine poslovno- stambenog prostora, vlasnika, korisnika i sl.) u roku od 3 dana; komunalnom preduzeću izmiri sva dugovanja, pre odjave vršenja komunalne usluge, o čemu se daje pisana potvrda; da potvrdu o izmirenju dugovanja komunalnom preduzeću, priloži nadležnim organima lokalne samouprave, Trgovinskom sudu, prilikom odjave delatnosti, prodaje poslovno-stambenog prostora, gašenja preduzeća i sl;
7. sa otpacima koji imaju upotrebnu vrednost postupa u skladu sa propisima;
8. sa otpacima koji imaju svojstvo opasnih materija postupa u skladu sa propisima;
9. zaključi ugovor sa komunalnim preduzećem za odvoz komunalnog otpada koji nastaju u obavljanju delatnosti.
V ZAŠTITA ČISTOĆE NA POVRŠINAMA JAVNE NAMENE
Radi održavanja i zaštite čistoće na površinama javne namene izvođači građevinskih radova dužni su da:
1. čiste površine javne namene ispred gradilišta dokle dopire rasturanje prašine i građevinskog materijala;
2. kvase rastresiti materijal za vreme rušenja i transporta, kao i pristupne puteve;
3. održavaju funkcionalnost slivnika, otvorenih odvodnih kanala za atmosferske vode u neposrednoj blizini i na samom gradilištu;
4. očiste točkove od blata pre izlaska sa gradilišta, odnosno očiste zaprljani kolovoz i druge površine od blata;
5. deponovani građevinski materijal obezbede od rasturanja ili raznošenja po površinama javne namene;
6. površine javne namene koje oštete, kao i mesta za postavljanje posuda za otpad, dovedu u ispravno stanje odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana oštećenja;
7. obezbede da se zemlja i drugi rastresiti materijal (pesak, šljunak, kreč) ne rasipa;
8. očiste površinu gradilišta od smeća i šuta pre uklanjanja ograde gradilišta.
Organizator manifestacije ili druge aktivnosti na javnoj površini je dužan da, pre početka manifestacije ili druge aktivnosti, sa komunalnim preduzećem zaključi ugovor o održavanju čistoće na javnoj površini.
U slučaju kada je organizator manifestacije ili druge aktivnosti na javnoj površini Grad Niš ili gradska opština, ugovor iz stava 1. se ne zaključuje, već organizator obaveštava komunalno preduzeće.
Ukoliko organizator manifestacije iz stava 1. ovog člana ne zaključi ugovor u skladu sa stavom 1, komunalni inspektor će naložiti komunalnom preduzeću da po završetku manifestacije ili druge aktivnosti o trošku organizatora očisti predmetnu javnu površinu.
Prevoz lakog i rastresitog materijala (strugotine, hartije i dr.) mora da se obavlja tako da se onemogući njegovo rasipanje.
Prevoz ogreva, građevinskog i drugog materijala ili tečnih materijala mora da se obavlja vozilima koja su obezbeđena tako da je sprečeno rasipanje ovih materija.
Kada se istovar ili utovar materijala iz stava 1. i 2. ovog člana obavlja na površini javne namene, ona mora da bude očišćena i oprana nakon završenog istovara ili utovara.
Prilikom izvođenja radova na održavanju i zaštiti drugih površina javne namene (uređenja zelenih javnih površina, puteva i sl.), izvođač radova je dužan da, u cilju obezbeđivanja sigurnosti korisnika površine javne namene, pre početka izvođenja radova upozori korisnike o radovima koje će izvoditi.
Radi održavanja i zaštite čistoće na površinama javne namene nije dozvoljeno:
1. bacanje hartije i drugih otpadaka van korpi za otpatke i posuda za sakupljanje komunalnog otpada kao i izbacivanje otpada iz putničkih i teretnih vozila.
2. izlivanje otpadnih voda, držanje otpadnih materija i sl;
3. pranje vozila, cepanje drva, uglja i sl;
4. spaljivanje komunalnog otpada;
5. u posude za komunalni otpad bacanje žara, sipanje vode, štetnih i zapaljivih materija;
6. vađenje i rasipanje komunalnog otpada iz posuda za komunalni otpad;
7. istovaranje van deponija zemlje, otpadnog građevinskog materijala, industrijskog i zanatskog otpada, šljake, šuta, ambalaže i drugog otpada;
8. trešenje tepiha, ponjava, kesa usisivača sa balkona i terasa;
9. opravljanje i servisiranje motornih vozila.
Nadzor nad primenom ove odluke i nad zakonitošću rada preduzeća, odnosno preduzetnika koji obavljaju ovu komunalnu delatnost vrši Gradska uprava Grada Niša - sekretarijat nadležan za komunalne delatnosti.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i nad obavljanjem komunalne delatnosti vrši komunalni inspektor.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor može narediti licu izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka.
Ukoliko lice na postupi po nalogu inspektora, naložena mera izvršiće se preko drugog pravnog lica.
Troškove izvršenja mere snosi lice koje nije postupilo po nalogu inspektora.
Poslove komunalne milicije obavlja komunalni milicionar.
Komunalni milicionar u obavljanju poslova komunalne milicije, pored zakonom utvrđenih ovlašćenja, postupa u skladu sa ovlašćenjima utvrđenim ovom odlukom.
Ukoliko komunalni milicionar, u obavljanju poslovi komunalne milicije, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
Za prekršaje propisane ovom odlukom, komunalni inspektor, odnosno komunalni milicionar izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.
Novčanom kaznom u iznosu od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj komunalno preduzeće ako:
1. ne postavlja posude za komunalni otpad u skladu sa članom 6. i 13.
2. ne održava čistoću na površinama javne namene u skladu sa programom iz člana 5;
3. komunalni otpad ne odvozi u skladu sa programom odvoženja komunalnog otpada (član 18);
4. komunalni otpad ne odlaže u skladu sa programom odlaganja komunalnog otpada (član 26);
5. prilikom odvoženja komunalnog otpada ne postupa u skladu sa članom 28. tačka 4;
6. na površinama javne namene ne postavi dovoljan broj korpi za otpatke, ne prazni ih i ne čisti prostor oko njih (član 28. tačka 2);
7. ne uklanja krupne otpatke (član 28. tačka 5);
8. ne upozna javnost sa programima održavanja čistoće (član 28. tačka 6);
9. ne pere i ne dezinfikuje vozila i kontejnere (član 23);
10. industrijski otpad ne deponuje na propisan način (član 25. stav 5);
11. ne postupi po naredbi, nalogu Gradonačelnika grada (član 12. i član 18. stav 4).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u komunalnom preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 6.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj korisnik, pravno lice ako:
1. ne obezbedi prostor za komunalni otpad, odnosno prostor za smeštaj posuda (član 13, 17. i 31. tačka 1);
2. postupa suprotno zabranama iz člana 25. stav 1;
3. ne sakuplja i ne odlaže komunalni otpad u posude za komunalni otpad (član 31. tačka 2);
4. ne obezbedi da prostor na kome se nalaze posude za komunalni otpad bude pristupačan tako da je omogućeno iznošenje komunalnog otpada (član 31. tačka 4);
5. kao korisnik i novi korisnik komunalne usluge ne nabavi i obezbedi posude za komunalni otpad (član 13. i 31. tačka 3);
6. u posude za komunalni otpad odlaže krupne otpatke, zapaljive, štetne i opasne materije (član 31. tačka 6);
7. ako postupa suprotno zabranama iz člana 36;
8. odlaže otpad koji nastaje u obavljanju delatnosti, u posude za komunalni otpad (član 16. stav 3); ne omogući komunalnom preduzeću da izvrši zaduženje i kontrolu stambeno-poslovnog prostora.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 20.000 dinara
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice novčanom kaznom u iznosu od 6.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice kao izvođač građevinskih radova ako:
1. ne očisti površinu javne namene ispred gradilišta (član 32. tačka 1);
2. ne spreči prljanje prostora van gradilišta za vreme rušenja ili transporta (član 32. tačka 2.);
3. ne održava funkcionalnost slivnika i odvodnih kanala (član 32. tačka 3);
4. ne očisti vozilo pre izlaska iz gradilišta i zaprljani kolovoz (član 32. tačka 4);
5. ne obezbedi od rasturanja i rasipanja građevinski materijal (član 32. tačka 7. i član 35);
6. u roku od 3 dana od dana oštećenja površine javne namene, odnosno mesta za postavljanje posuda za otpad, ne dovede površinu, odnosno mesto u ispravno stanje (član 32. tačka 6);
7. ukloni ogradu gradilišta pre nego što očisti komunalni otpad i šut (član 32. tačka 8);
8. ne otkloni otpatke sa površina javne namene, nastale izvođenjem radova na površinama javne namene (član 34. stav 3);
9. ne upozori korisnike o radovima koje će izvoditi (član 35);
10. postupa suprotno zabranama iz člana 36. tačka 2, 7. i 9.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice novčanom kaznom u iznosu od 20.000 dinara.
Postupci koji nisu okončani do 29.1.2020. godine, okončaće se po odredbama ove odluke.
Prečišćen tekst Odluku o održavanju čistoće na površinama javne namene i upravljanju komunalnim otpadom obuhvata:
- Odluku o održavanju čistoće na površinama javne namene i upravljanju komunalnim otpadom ("Službeni list Grada Niša", broj 3/2014 - prečišćen tekst), iz koje u prečišćen tekst nije unet član 36, kojim je utvrđena primena odredaba Odluke o komunalnim delatnostima na sva pitanja koja nisu uređena ovom odlukom, član 37, kojim je utvrđeno da će se postupci koji nisu okončani do određenog roka okončati po odredbama ove odluke i član 38, kojim je utvrđen rok za usklađivanje opštih akata komunalnog preduzeća sa odredbama odluke;
- Odluku o izmenama i dopuni Odluke o održavanju čistoće na površinama javne namene i upravljanju komunalnim otpadom ("Službeni list Grada Niša", broj 18/2017), iz koje u prečišćen tekst nije unet član 7, kojim je utvrđeno koji će se postupci, koji nisu okončani do dana stupanja na snagu odluke, okončati po odredbama odluke i član 8, kojim je utvrđeno kada ta odluka stupa na snagu i
- Odluku o izmenama i dopunama Odluke o održavanju čistoće na površinama javne namene i upravljanju komunalnim otpadom ("Službeni list Grada Niša", broj 3/2020), iz koje u prečišćen tekst nije unet član 21, kojim je ovlašćena Služba za poslove Skupštine Grada da sačini i objavi prečišćen tekst, član 22, kojim je utvrđeno brisanje u Odluci o komunalnom redu ("Službeni list Grada Niša", broj 57/2014, 98/2015, 18/2017, 18/2018, 18/2018-dr. odluka i 85/2019) podtačke: "Korpe za otpatke i đubrijere" i članova 51. i 52, i član 23, kojim je utvrđeno kada ta odluka stupa na snagu.