PRAVILNIK
O POSTUPKU DODELE I KONTROLE KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA PODSTICANJE PROGRAMA ILI NEDOSTAJUĆEG DELA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA KOJA REALIZUJU UDRUŽENJA

("Sl. list grada Kikinde", br. 1/2020)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuju uslovi, kriterijumi, obim, način, postupak dodele, kao i način i postupak kontrole korišćenja i vraćanja sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa koje realizuju udruženja, a koji su od javnog interesa.

Pojam udruženja i primena pravilnika

Član 2

Pod udruženjem, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom, upisana u registar nadležnog organa u skladu sa zakonom.

Ovaj pravilnik se ne primenjuje na finansiranje, odnosno sufinansiranje programa koje je uređeno posebnim zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona.

Program od javnog interesa

Član 3

Programom od javnog interesa koji se finansira ili sufinansira iz sredstava budžeta grada, u smislu ovog pravilnika, smatraju se programi u oblastima utvrđenim zakonom kojim se uređuje rad udruženja.

Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.

Sadržina programa

Član 4

Program iz člana 3. ovog pravilnika naročito sadrži: oblast u kojoj se program realizuje, teritoriju na kojoj bi se program realizovao, vreme i dužinu trajanja programa, cilj, vrstu i obim aktivnosti koje bi se vršile u toku realizacije programa i ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje programa.

Sredstva za podsticanje programa

Član 5

Sredstva za podsticanje programa od javnog interesa koja realizuju udruženja obezbeđuju se u budžetu grada, a njihov iznos opredeljuje se odlukom o budžetu za svaku kalendarsku godinu.

Sredstva opredeljena odlukom iz stava 1. ovog člana dodeljuju se udruženjima čiji su programi odobreni na osnovu sprovedenog javnog konkursa i zaključenih ugovora o realizaciji tih programa.

Davalac sredstava je grad Kikinda.

II POSTUPAK ZA DODELU SREDSTAVA

Godišnji plan javnih konkursa

Član 6

Gradonačelnik grada Kikinde, odgovoran za izvršenje budžeta, na predlog Sekretarijata za društvene delatnosti nadležnog za oblasti koje će se podsticati u tekućoj godini, utvrđuje Godišnji plan raspisivanja javnih konkursa, u skladu sa odlukom o budžetu, a najkasnije do 31. januara tekuće godine dostavlja ga Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom Vlade RS.

Kriterijumi za izbor programa

Član 7

Izbor programa koji će se finansirati sredstvima budžeta grada vrši se primenom sledećih kriterijuma:

1) reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost;

2) ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi;

3) sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa;

4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva budžeta, da li su ispunjene ugovorne obaveze.

Bliža merila za izbor programa primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, kao i dopunske kriterijume koji su specifični za određenu oblast utvrđuju se aktom gradonačelnika, na predlog organizacione jedinice, odnosno gradske uprave nadležne za tu oblast.

Konkurs

Član 8

Javni konkurs za dodelu sredstava za finansiranje, odnosno sufinansiranje programa od javnog interesa (u daljem tekstu: konkurs), raspisuje gradonačelnik i oglašava ga na internet prezentaciji grada.

Obaveštenje o konkursu iz stava 1. ovog člana mora biti vidljivo sve vreme trajanja konkursa na internet prezentaciji grada.

Sadržina konkursa

Član 9

Konkurs obavezno sadrži:

1) oblast od javnog interesa za koju se konkurs raspisuje;

2) iznos sredstava koja su opredeljena za konkurs;

3) najmanji i najveći iznos sredstava koja se odobravaju po programu, odnosno projektu;

4) udruženja koja imaju pravo učešća;

5) kriterijume za ocenu programa na osnovu kojih će se dodeljivati sredstva;

6) vreme trajanja programa;

7) precizne rokove u kojima se konkurs sprovodi;

8) informaciju o dokumentaciji koju prilaže podnosilac programa uz popunjen obrazac predloga programa;

9) naznačenje organa kome se prijave podnose i način podnošenja prijave;

Pravo učešća na konkursu

Član 10

Na konkursu može da učestvuje udruženje:

1) koje je registrovano u skladu sa zakonom koji uređuje status i rad udruženja;

2) čiji ciljevi se, prema statutarnim odredbama, ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje;

3) koje je registrovano najmanje šest meseci za obavljanje delatnosti iz oblasti za koju se konkurs raspisuje;

4) koje je direktno odgovorno za pripremu i izvođenje programa i

5) koje nije u postupku likvidacije, stečajnom postupku ili pod privremenom zabranom obavljanja delatnosti.

Konkursna komisija

Član 11

Za sprovođenje konkursa, gradonačelnik obrazuje konkursnu komisiju za sprovođenje konkursa (u daljem tekstu: komisija).

Komisija se imenuje rešenjem, za svaki konkurs posebno.

Komisija može imati tri ili pet članova.

Rešenjem o obrazovanju komisije utvrđuju se broj i sastav komisije, zadaci komisije i rokovi za njihovo izvršenje, kao i druga pitanja značajna za rad komisije.

Rešenje o obrazovanju komisije objavljuje se na internet prezentaciji grada.

Komisija na prvoj sednici bira predsednika komisije.

Članovi komisije ne dobijaju naknadu za svoj rad.

Način rada komisije

Član 12

Predsednik komisije koordinira rad komisije i vodi sednice.

Komisija radi i odlučuje u punom sastavu i o svom radu vodi zapisnik.

Komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Izjava o nepostojanju sukoba interesa

Član 13

Svaki član komisije je dužan da, na Obrascu broj 1, potpiše pisanu izjavu da nema privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem konkursa.

Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana komisije pre nego što potpiše izjavu iz stava 1. ovog člana.

Obrazac broj 1 odštampan je uz ovu odluku i sastavni je deo ove odluke.

Prijava

Član 14

Udruženja - učesnici konkursa podnose prijavu organu za podnošenje prijava utvrđenom konkursom.

Prijava se podnosi na Obrascu broj 2, u toku trajanja konkursa.

Prijavu podnosi zakonski zastupnik udruženja i druge organizacije u skladu sa zakonom i opštim aktima podnosioca.

Prijava se podnosi za jedan ili više programa ili projekata koji se odnose na jednu ili više oblasti u skladu sa sadržinom javnog konkursa.

Prijava se podnosi u pisanoj formi, na pisarnici Gradske uprave.

Obrazac broj 2 odštampan je uz ovu odluku i sastavni je deo ove odluke.

Postupanje po podnetim prijavama

Član 15

Služba Gradske uprave celokupnu konkursnu dokumentaciju odmah po prijemu dostavlja komisiji.

Komisija otvara prijave i proverava ispunjenost uslova za učešće na konkursu i blagovremenost prijava.

Neblagovremene prijave, kao i prijave koje je podnelo udruženje koje ne ispunjava uslove za učešće na konkursu odbacuju se bez razmatranja.

Nepotpune prijave, odnosno nepotpuno ili neprecizno predstavljeni programi ili ostala konkursna dokumentacija, ne razmatraju se.

Postupak ocenjivanja programa

Član 16

Komisija vrši ocenu uredno podnetih programa, primenom kriterijuma i merila utvrđenih konkursom.

Komisija ima diskreciono pravo u odlučivanju po podnetoj prijavi, odnosno u svakom konkretnom slučaju ocenjujući svrsishodnost finansiranja i sufinansiranja programa i projekata udruženja koji ispunjavaju uslove iz pravilnika i javnog konkursa, određuje iznos finansiranja i sufinansiranja s obzirom na raspoloživa sredstva u Budžetu grada Kikinde.

Komisija je dužna da za svaki program koji se razmatra sačini obrazloženje u kome se obavezno navode razlozi za odgovarajuće ocenjivanje tog programa.

Vrednovanje i rangiranje programa

Član 17

Komisija utvrđuje listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa.

Učesnici konkursa imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od tri radna dana od dana objavljivanja Liste rangiranja.

Na Listu rangiranja učesnici konkursa imaju pravo prigovora u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.

Rešenje o prigovoru, koja mora biti obrazložena, gradonačelnik donosi na predlog komisije, u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.

Odluka o izboru programa

Član 18

Odluku o izboru programa koji se podstiču sredstvima naznačenim u konkursu, donosi gradonačelnik, prema redosledu utvrđenom u Listi rangiranja, u okviru sredstava koja su obezbeđena za taj konkurs.

Odluka iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet prezentaciji grada.

Rešenje o dodeli sredstava

Član 19

Na osnovu odluke o izboru programa, gradonačelnik donosi rešenje o dodeli sredstava udruženju za realizaciju odobrenog programa.

III KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Korišćenje sredstava

Član 20

Sredstva koja se u skladu sa ovim pravilnikom dodele udruženju za realizaciju programa jesu namenska sredstva i mogu da se koriste isključivo za realizaciju odobrenog programa i u skladu sa ugovorom koji zaključuju grad Kikinda i udruženje - korisnik sredstava.

Prenos sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje prenos sredstava i otvaranje računa korisnika javnih sredstava.

Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a sadrži naročito:

1. naziv i sadržinu programa,

2. iznos sredstava koji se dodeljuje iz budžeta opštine/grada za realizaciju tog programa,

3. način na koji se dodeljena sredstava za realizaciju programa prenose udruženju,

4. ukupnu vrednost programa,

5. datum početka i završetka realizacije programa,

6. konkretne obaveze ugovornih strana,

7. sadržinu izveštaja i način i rokove za podnošenje izveštaja,

8. instrumente obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze i povraćaj neutrošenih sredstava,

9. vreme trajanja ugovora,

10. uslove za raskid ugovora pre isteka roka na koji je zaključen,

11. prava i obaveze ugovornih strana u slučaju raskida ugovora pre isteka vremena na koji je zaključen,

12. prava i obaveze ugovornih strana u slučaju nepoštovanja ugovorom predviđenog načina pravdanja sredstava i

13. način rešavanja sporova.

Korisnik sredstava dužan je da pre sklapanja ugovora dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog programa nisu na drugi način već obezbeđena, kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa.

Ukoliko se nosilac odobrenog programa ne odazove pozivu za zaključenje ugovora u roku od osam dana od dana prijema poziva, smatraće se da je povukao predlog programa.

Praćenje realizacije programa

Član 21

Gradska uprava, odnosno organizaciona jedinica gradske uprave - Sekretarijat za društvene delatnosti nadležan za oblast koja se podstiče prati realizaciju programa za koji su odobrena sredstva u skladu sa ovom odlukom.

Praćenje realizacije programa obuhvata:

1) obavezu udruženja da obaveštava nadležni organ o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;

2) pregledanje izveštaja od strane nadležnog organa;

3) monitoring posete predstavnika nadležnog organa;

4) obavezu udruženja da omogući predstavnicima nadležnog organa da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa;

5) prikupljanje informacija od korisnika programa;

6) druge aktivnosti predviđene ugovorom.

Udruženje odnosno realizator programa je dužno da nadležnom organu omogući praćenje realizacije programa.

Izveštavanje

Član 22

Udruženje izrađuje periodične i završne narativne i finansijske izveštaje.

Periodični i završni narativni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: detaljan opis aktivnosti i rezultata realizacije programa u odnosu na planirane aktivnosti definisane ugovorom, kako bi se mogla izvršiti procena uspešnosti od strane nadležnog organa, obrazloženje za svako odstupanje od programa i pregled korektivnih mera čije se preduzimanje planira od strane korisnika sredstava.

Periodični i završni finansijski izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: prikaz budžeta, koji je sastavni deo ugovora, sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i kopiju celokupne računovodstvene dokumentacije koja opravdava nastale troškove.

Dostavljanje, pregledanje i procena izveštaja

Član 23

Udruženje dostavlja periodične i završne narativne i finansijske izveštaje u rokovima predviđenim zaključenim ugovorom.

Nadležni organ pregleda i razmatra izveštaje iz stava 1. ovog člana.

Pregledom finansijskih izveštaja nadležni organ utvrđuje da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak istih.

Plaćanja i izdaci koji nisu u skladu sa ugovornim obavezama ili su bez pripadajuće računovodstvene dokumentacije, neće biti priznati, o čemu se nosilac programa obaveštava pisanim putem.

Pregledom narativnog izveštaja nadležni organ ostvaruje uvid i vrši procenu kvaliteta i uspešnosti programa u smislu realizacije postavljenih ciljeva.

O izvršenoj proceni nadležni organ obaveštava korisnika sredstava.

Udruženje na zahtev nadležnog organa dostavlja dopunu i dodatno objašnjenje navoda iznetih u izveštaju u roku od osam dana od prijema zahteva nadležnog organa za dostavu dopune dokumentacije.

Monitoring poseta

Član 24

U cilju praćenja realizacije programa, nadležni organ može realizovati monitoring posete.

Pod monitoring posetom, u smislu ove uredbe, smatra se: poseta udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika nadležnog organa sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.

Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.

Za programe čije trajanje je duže od šest meseci i čija je vrednost odobrenih sredstava veća od 500.000,00 dinara, kao i za programe koji traju duže od godinu dana, nadležni organ realizuje najmanje jednu monitoring posetu u toku trajanja programa, odnosno najmanje jednom godišnje.

Preraspodela odobrenog iznosa sredstava

Član 25

Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od gradonačelnika radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa.

Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse.

Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pisane saglasnosti, odnosno nakon potpisivanja aneksa ugovora sa davaocem sredstava.

Postupanje u slučaju nepravilnosti

Član 26

Nadležni organ obaveštava korisnika sredstava da će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava sa pripadajućom kamatom ukoliko su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju nadležni organ da utvrdi da su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako utvrdi nenamenski utrošak sredstava.

Raskid ugovora i povraćaj sredstava

Član 27

Ako se prilikom praćenja realizacije programa utvrdi nenamensko trošenje sredstava gradonačelnik je dužan da raskine ugovor, zahteva povraćaj prenetih sredstava, a udruženje je dužno da sredstva vrati u celokupnom iznosu.

Izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci

Član 28

Nadležni organ izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.

Nadležni organ može sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva programa za koja su dodeljena sredstva na konkursu za dodelu sredstava, ukoliko oceni da bi to dovelo do unapređenja stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja ranijeg propisa

Član 29

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Pravilnik o finansiranju projekata i programa udruženja i organizacija (Službeni lista grada Kikinde, broj 21/18).

Sprovođenje započetih postupaka

Član 30

Postupci dodele sredstava koji su otpočeli pre stupanja na snagu ove odluke a nisu okončani, sprovešće se prema propisima koji su važili pre stupanja na snagu ove odluke.

Stupanje na snagu

Član 31

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom listu grada Kikinde.