ODLUKAO UPRAVLJANJU GROBLJIMA I SAHRANJIVANJU NA TERITORIJI GRADA POŽAREVCA("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 19/2019) |
Ovom odlukom uređuju se uslovi i način obavljanja komunalnih delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje, uređivanje i održavanje grobalja, izgradnja objekata na groblju, red na groblju i druga pitanja od značaja za obavljanje komunalnih delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje.
Svi pojmovi upotrebljeni u ovoj odluci u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.
Komunalna delatnost upravljanje grobljima i sahranjivanje obuhvata: upravljanje i održavanje grobalja, održavanje grobnog mesta i naplatu naknade za održavanje grobnog mesta, obezbeđivanje, davanje u zakup i prodaju uređenih grobnih mesta, pokopavanje i ekshumaciju posmrtnih ostataka, kremiranje i ostavljanje pepela pokojnika, održavanje objekata koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela, rozarijum, kolumbarijum, krematorijum), kao i održavanje pasivnih grobalja i spomen-obeležja.
Komunalnu delatnost iz stava 1. ovog člana na teritoriji grada Požarevca obavlja Javno komunalno preduzeće "Komunalne službe" Požarevac (u daljem tekstu: Preduzeće) u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, uslovima propisanim Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalne delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 13/18, 66/18 i 51/19) i ovom odlukom.
Preduzeće je dužno da obavljanje komunalnih delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje i vršenje pogrebnih usluga organizuje tako da obezbedi:
1. trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, drugim propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;
2. propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;
3. preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalnih delatnosti;
4. razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsta komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.
Komunalnu delatnost iz stava 1. ovog člana u seoskim naseljenim mestima na teritoriji grada Požarevca obavlja Javno komunalno preduzeće "Komunalne službe" Požarevac po prethodno donetom Programu održavanja groblja uz podršku mesne i verske zajednice koja se reguliše posebnim ugovorom.
Grobljem, u smislu ove odluke, smatra se zemljište koje je urbanističkim planom ili odlukom Skupštine Grada Požarevca određeno za sahranjivanje umrlih lica.
Urbanističkim planom ili odlukom iz stava 1. ovog člana utvrđuju se lokacija i urbanističko-tehnički uslovi za podizanje objekata neophodnih za obavljanje sahranjivanja, postavljanja komunalnih uređaja i instalacija, spoljnih i unutrašnjih saobraćajnica, kao i za određivanje grobnih mesta, izgradnju grobnica i drugih spomen objekata i podizanje spomenika.
Pod sahranjivanjem, u smislu ove odluke, smatra se pokopavanje posmrtnih ostataka umrlog, odnosno ostavljanje pepela nakon kremiranja posmrtnih ostataka na određena mesta (pretinci za urne), kao i druge radnje koje se u tom cilju preduzimaju.
Sahranjivanje se vrši u skladu sa odgovarajućim sanitarnim propisima, a na način koji odgovara pijetetu prema umrlom, dostojanstvu mesta na kome on počiva, i uz poštovanje osećanja srodnika umrlog i drugih osoba koje su bile bliske sa umrlim.
Sahranjivanje umrlih lica vrši se na grobljima koja se nalaze na teritoriji naseljenog mesta Požarevac, odnosno drugog naseljenog mesta u kome je umrlo lice imalo poslednje mesto prebivališta, ukoliko ovom odlukom nije drugačije propisano.
Umrlo lice se može sahraniti i na drugom groblju ako je za života izrazilo takvu želju, odnosno ako je takvu želju izrazilo lice koje je u obavezi da obezbedi njegovo sahranjivanje, a umrli za života nije izrazio želju gde će biti sahranjen, uz uslov da postoji za to obezbeđeno grobno mesto, odnosno da postoji mogućnost obezbeđenja grobnog mesta.
Lica koja su preminula na teritoriji grada Požarevca, gde su privremeno boravila van mesta svog prebivališta, sahranjuju se na teritoriji grada Požarevca samo u slučaju da ne može da se obezbedi njihovo sahranjivanje u mestu poslednjeg prebivališta, odnosno u drugom mestu.
Sahranjivanje umrlog lica dužni su da obezbede njegovi srodnici, odnosno lica koja bi prema važećim propisima bila obavezna da ga izdržavaju ili da se o njemu staraju, ili druga fizička i pravna lica koja preuzmu obavezu da obezbede sahranjivanje, odnosno koja su dužna da se o tome staraju.
Ako ne postoje lica iz stava 1. ovog člana, ili ako lica koja su dužna da izvrše sahranjivanje to odbiju, odnosno nisu u mogućnosti da sahranjivanje obezbede, sahranjivanje će po utvrđivanju identiteta umrlog izvršiti Preduzeće u skladu sa odredbama ove odluke, koje će podneti prijavu nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada Požarevca radi upisa činjenice smrti u matičnu knjigu umrlih.
Grad snosi troškove sahranjivanja u sledećim slučajevima:
1) Ako ne postoje lica iz stava 1. člana 6, odnosno ukoliko ona ne mogu da se utvrde u roku od 48 sati od trenutka konstatovanja smrti ukoliko je umrli imao poslednje mesto prebivališta na teritoriji grada Požarevca.
2) Ako se ne može utvrditi poslednje mesto prebivališta umrlog ako je lice umrlo ili su njegovi posmrtni ostaci pronađeni na teritoriji grada Požarevca.
3) Zaslužno lice koje je za života dobilo najviši stepen odlikovanja Republike Srbije, lice koje je steklo zvanje akademika Srpske akademije nauka i umetnosti i lice kome je dodeljeno zvanje počasni građanin Grada.
4) Druga lica koja su za života bila istaknuta u oblasti u kojoj su delovala o čemu odluku donosi Gradsko veće Grada Požarevca, a na predlog institucije čiji je član bilo preminulo lice, uz prethodnu saglasnost bračnog druga ili članova uže porodice preminulog lica (dete preminulog lica - bračno, vanbračno, usvojeno; roditelji preminulog lica).
5) Lica koja zbog materijalne, zdravstvene ili socijalne ugroženosti nisu u mogućnosti da snose troškove sahranjivanja što je definisano Odlukom Skupštine Grada Požarevca o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti.
Grad Požarevac će troškove sahranjivanja refundirati za lica iz stava 1. tačka 1) i 2):
1) od lica iz stava 1. člana 6,
2) iz zaostavštine umrlog lica,
3) i z budžeta opštine odnosno grada na čijoj je teritoriji umrli imao poslednje mesto prebivališta.
Troškovi sahranjivanja koje snosi Grad Požarevac obuhvataju: troškove najneophodnije pogrebne opreme (kovčeg najniže vrednosti, pokrov, nadgrobno obeležje), troškove prevoza pokojnika, naknadu za korišćenje rashladne komore, troškove pripreme pokojnika za sahranjivanje (higijenska obrada, oblačenje i sl.), naknadu za korišćenje grobnog mesta za period obaveznog počivanja, troškove iskopa rake, sahranjivanja i izrade humke.
Ukoliko se srodnici umrlog iz člana 7. naknadno utvrde i obrate sa zahtevom za sticanjem prava korišćenja nad grobnim mestom saglasnost na takav zahtev daje Gradsko veće uz obavezu nadoknade svih troškova koje je do tada plaćao Grad.
Nakon refundacije svih troškova Gradu i dostavljanja dokaza o izmirenim obavezama srodnik stiče pravo zaključivanja ugovora sa JKP "Komunalne službe" Požarevac uz preuzimanje obaveze plaćanja svih troškova vezanih za korišćenje i uređenje grobnog mesta.
Ovo pravo se može ostvariti u periodu obaveznog počivanja od 10 godina od dana sahranjivanja.
Svaki smrtni slučaj mora se prijaviti Preduzeću u roku od 8 časova od trenutka utvrđivanja smrti, radi blagovremenog obezbeđivanja grobnog mesta, određivanja vremena sahrane i vršenja drugih usluga u vezi sa sahranjivanjem.
Posmrtni ostaci umrlog, po utvrđivanju smrti, preuzimaju se, prevoze i smeštaju u rashladni uređaj, odnosno u mrtvačnicu, ako na groblju postoji takav objekat, odnosno na drugo odgovarajuće mesto određeno za ispraćaj, ako na groblju ne postoji mrtvačnica.
Zadržavanje posmrtnih ostataka u rashladnom uređaju je vremenski ograničeno na deset dana.
Posmrtni ostaci umrlog se najkasnije jedan sat pre vremena određenog za sahranjivanje smeštaju u mrtvačnicu, odnosno u drugu prostoriju određenu za ispraćaj.
Prilikom smeštaja u mrtvačnicu, odnosno u drugu prostoriju određenu za ispraćaj, vrši se potvrda identiteta umrlog od strane lica iz člana 6. stav 1. ove odluke.
Pokopavanje posmrtnih ostataka umrlog vrši se, po pravilu, u vremenu od 24 do 48 sati od nastupanja smrti.
Izuzetno, na osnovu posebnog odobrenja sanitarne inspekcije, pokopavanje se može izvršiti i pre isteka roka od 24 sata, odnosno i posle isteka roka od 48 sati.
Sahranjivanje umrlih se vrši svakog dana, osim nedeljom i prvog dana državnog, odnosno verskog praznika koji je zakonom određen kao neradni dan.
Odredbe stava 6. ovog člana ne primenjuju se u slučaju kada je određeno da se sahranjivanje, iz sanitarnih ili drugih razloga, mora izvršiti bez odlaganja.
Vreme i mesto sahranjivanja Preduzeće određuje na osnovu:
- potvrde o smrti izdate od strane zdravstvene ustanove odnosno lekara koji je utvrdio smrt, ako je lice umrlo van zdravstvene ustanove;
- potvrde o lokaciji, koja se izdaje na osnovu uvida u grobnu evidenciju uz prilaganje dokaza o pravu korišćenja grobnog mesta;
- potvrde o izvršenom kremiranju, izvoda iz matične knjige umrlih i sprovodnice urne;
- izvoda iz matične knjige umrlih i sprovodnice za lice koje je umrlo van teritorije grada Požarevca.
U seoskim naseljenim mestima smrtni slučaj se prijavljuje mesnoj i verskoj zajednici u njihovom mestu radi blagovremenog obezbeđivanja grobnog mesta, određivanja vremena sahrane i vršenja drugih usluga u vezi sa sahranjivanjem.
U slučaju kada se umrli iz stava 1. ovog člana sahranjuje shodno uslovima iz člana 7. JKP "Komunalne službe" Požarevac preuzima obavezu organizacije sahrane i sahranjivanja.
Preuzimanje i prevoz umrlog se vrši u skladu sa Odlukom o obavljanju komunalne delatnosti pogrebna delatnost na teritoriji Grada Požarevca.
Lica iz člana 6. stav 1. ove odluke dužna su da dozvole preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka u mrtvačnicu ili drugo odgovarajuće mesto određeno za ispraćaj i da prisustvuju preuzimanju posmrtnih ostataka.
Nakon kremiranja, na osnovu potvrde Preduzeća o lokaciji sahranjivanja ili pohranjivanja, urna se šalje Preduzeću, koje u dogovoru sa srodnicima organizuje sahranjivanje, odnosno pohranjivanje u kolumbarijum, rozarijum, porodičnu grobnicu ili grobno mesto.
Na prevoz posmrtnih ostataka u pogledu zaštite od zaraznih bolesti primenjuju se posebni propisi.
Preduzeće je u obavezi da organizuje dežurnu službu za preuzimanje i prevoz umrlih lica, koja će intervenisati svakog dana u vremenu od 0-24 časa na poziv nadležnog organa u slučajevima zadesne smrti na javnom mestu, ubistva, samoubistva, saobraćajne nesreće, kao i u drugim slučajevima kada je to neophodno.
Dežurna služba prilikom intervencije vrši i asanaciju terena, a posmrtne ostatke prevozi do mrtvačnice ili ustanove sudske medicine.
Preduzeće, odnosno drugi vršilac pogrebne delatnosti, dužno je da organizuje pogrebnu svečanost uz uvažavanje volje umrlog lica, njegovih srodnika, kao i drugih bliskih lica, a prema utvrđenom dnevnom rasporedu sahrana.
Prilikom pogrebne svečanosti mogu se vršiti verski obredi, u skladu sa pravilima i običajima verskih zajednica uz poštovanje pijeteta pokojnika.
Oproštaj od umrlog može se obaviti uz učešće hora, orkestra, recitatora, govornika, kao i uz druge prigodne sadržaje koji izražavaju želju pokojnika, odnosno njegovih srodnika.
Na zahtev lica iz člana 6. stav 1. ove odluke Preduzeće će udaljiti lica koja svojim ponašanjem vređaju uspomenu na umrlog, kao i osećanja porodice, srodnika i prijatelja umrlog.
Sahrana po pravilu traje jedan čas, za koje vreme se moraju obaviti sve radnje vezane za sahranjivanje (pogrebna svečanost, verski obredi, zatvaranje grobnog mesta i oblikovanje humke, postavljanje nadgrobnih obeležja, raspoređivanje cveća i venaca i dr.).
Zabranjeno je zajedno sa posmrtnim ostacima umrlog sahranjivati predmete od veće vrednosti ili dragocenosti.
Zlato i dragoceni metali nađeni prilikom sahranjivanja umrlog, odnosno ekshumacije posmrtnih ostataka, predaće se naslednicima, a ukoliko njih nema, ili ne žele da preuzmu te predmete, sa njima se postupa kao sa nađenim stvarima.
Preduzeće može na svakom groblju, gde postoje uslovi za to, odrediti grobno mesto za privremeno sahranjivanje.
Sahranjivanje u grobno mesto iz stava 1. ovog člana Preduzeće može odrediti u trajanju do jedne godine, u slučaju da umrlo lice nema obezbeđeno mesto za sahranjivanje, niti je isto moguće odrediti u kratkom roku, odnosno na opravdani zahtev članova porodice umrlog.
Sahranjivanje u grobno mesto za privremeno sahranjivanje može se izvršiti samo u dvostrukom (limenom i drvenom) sanduku.
Za privremeno sahranjivanje plaća se naknada kao i za redovno sahranjivanje, uz dodatnu mesečnu naknadu za korišćenje grobnog mesta, čiju visinu utvrđuje Preduzeće u svom Cenovniku.
Nakon isteka roka iz stava 2. ovog člana mora se obezbediti redovno sahranjivanje umrlog lica, o trošku lica koje je zatražilo privremeno sahranjivanje.
Pokopavanje patoanatomskog otpada generisanog na teritoriji grada Požarevca može se vršiti u za to predviđenoj parceli na groblju, u skladu sa posebnim propisima.
Na teritoriji grada Požarevca u redovnoj upotrebi su sledeća groblja:
1. Staro groblje, ulica Ohridska, Požarevac,
2. Novo groblje, ulica Bože Dimitrijevića, Požarevac,
3. Groblje u Kostolcu, ulica Porečka, Kostolac.
Groblja u seoskim naseljima na teritoriji grada Požarevca su:
1) Bare,
2) Batovac - novo,
3) Batovac - staro,
4) Beranje,
5) Bradarac,
6) Bratinac,
7) Brežane,
8) Bubušinac,
9) Dragovac,
10) Drmno - novo,
11) Drmno - staro,
12) Dubravica,
13) Živica - novo,
14) Živica - staro,
15) Kasidol,
16) Klenovnik,
17) Kličevac,
18) Lučica,
19) Lučica - Popovac - novo,
20) Lučica - Popovac - staro,
21) Maljurevac - novo,
22) Maljurevac - staro,
23) Nabrđe,
24) Ostrovo,
25) Petka,
26) Poljana - novo,
27) Poljana - staro,
28) Prugovo,
29) Rečica,
30) Kostolac selo,
31) Trnjane,
32) Ćirikovac.
Sahranjivanje umrlih lica može se vršiti samo na groblju koje je u upotrebi, na osnovu odobrenja koje izdaje Preduzeće odnosno verska i mesna zajednica u seoskim naseljima, zavisno od uslova propisanih ovom odlukom, kao i prostornog kapaciteta.
Ako lice iz člana 6. stav 1. ove odluke zahteva da se umrli sahrani na određenom grobnom mestu, dužno je da u prijavi smrtnog slučaja to posebno naznači.
Ukoliko pravo na korišćenje grobnog mesta nije na nesumnjiv način utvrđeno, Preduzeće može izvršiti sahranjivanje na tom mestu, ali zadržava pravo da izvrši prenos posmrtnih ostataka o trošku prijavioca, ako se naknadno utvrdi da je zahtev za sahranjivanje na određeno grobno mesto bio neosnovan.
Na grobljima se vrši sahranjivanje umrlih lica sve dok se odlukom Skupštine grada Požarevca ista ne stave van upotrebe.
U sastavu groblja nalazi se prostor određen za sahranjivanje (parcele grobnica i grobova i mešovite parcele) sa nadgrobnim spomenicima, kao i drugi objekti i uređaji namenjeni za sahranjivanje, korišćenje i održavanje groblja.
Prostor na groblju namenjen za sahranjivanje deli se na grobna polja odnosno parcele, unutar kojih se nalaze grobna mesta.
Parcele na groblju sadrže više grobnih mesta i mogu biti parcele grobnica, parcele grobova i mešovite parcele.
Raspored parcela mora biti u skladu sa Planom uređenja groblja.
Parcele su podeljene na redove i grobna mesta.
Parcele, redovi i grobna mesta su obavezno numerisani.
U sastavu groblja mogu da se nalaze sledeći objekti:
1. rashladna komora,
2. mrtvačnica,
3. drugi objekti neophodni za vršenje delatnosti,
4. komunalni uređaji i instalacije,
5. spoljne i unutrašnje saobraćajnice (putevi i staze),
6. česme i bunari,
7. prodavnice pogrebne opreme,
8. objekti i uređaji za javno osvetljenje.
Grobno mesto se uređuje kao:
1. grobnica,
2. grob,
3. pretinci za urne (kolumbarijum ili rozarijum),
4. osarijum (zajednički grob ili grobnica u koju se pohranjuju posmrtni ostaci umrlih).
Grobnica je mesto namenjeno za sahranjivanje, izgrađeno od čvrstog materijala (cigle, betona i dr.).
Grobnice se grade u skladu sa sanitarnim i drugim propisima i tehničkim pravilima, a u skladu sa Planom uređenja groblja i uz odobrenje Preduzeća.
Grobnice se grade za dva i više pokojnika, koji su članovi porodice.
Grob je mesto namenjeno za sahranjivanje, koje se sastoji od iskopane rupe u zemlji propisane dubine, dužine i širine.
U grob se po pravilu mogu sahraniti samo posmrtni ostaci jednog umrlog lica.
Izuzetno, u jedan grob se može sahraniti istovremeno majka sa mrtvorođenim detetom, odnosno detetom koje je sa njom umrlo.
Nakon isteka roka obaveznog počivanja, u postojeći grob se može dozvoliti sahranjivanje bračnog druga, deteta ili roditelja umrlog lica.
U postojeći grob se može dozvoliti sahranjivanje lica iz stava 4. ovog člana i pre isteka roka obaveznog počivanja, pod uslovom da dubina groba zadovoljava uslove propisane aktom Preduzeća.
Preduzeće je dužno da uspostavi i vodi grobnu evidenciju uz trajno čuvanje podataka o:
1) grobnim mestima;
2) svim preminulim licima sahranjenim na groblju;
3) imenima sahranjenih lica sa naznakom mesta na kome su sahranjeni;
4) premeštanju posmrtnih ostataka;
5) ekshumaciji i određivanju novog mesta počivanja;
6) kremiranim licima i mestima polaganja urni;
7) posebnu evidenciju za sva lica koja su sahranjena o trošku budžeta grada Požarevca;
8) privremenom sahranjivanju umrlih lica.
Nakon prijave potrebe za sahranjivanjem na određenom groblju, Preduzeće određuje grobno mesto.
Grobno mesto se kod prve sahrane daje na korišćenje srodnicima umrlog po sledećem redosledu: bračni drug, dete (bračno, vanbračno, usvojeno), roditelji umrlog.
U slučaju da ne postoje lica iz stava 2. ovog člana, odnosno da ta lica ne žele da budu korisnici grobnog mesta, grobno mesto se daje na korišćenje ostalim srodnicima umrlog u pravoj liniji bez ob- zira na srodstvo, a u pobočnoj liniji do IV stepena srodstva, i to po redosledu po kojem bi ta lica bila pozvana na nasleđivanje.
Ukoliko se na način iz st. 2. i 3. ovog člana ne može odrediti korisnik grobnog mesta, isto se daje na korišćenje bračnim drugovima srodnika umrlog iz st. 2. i 3. ovog člana, po istom redosledu.
Ako ima više lica istog stepena srodstva sa umrlim, grobno mesto se daje na korišćenje jednom od njih, koga oni sporazumno odrede.
U slučaju da lica iz stava 5. ovog člana ne postignu sporazum, grobno mesto se daje na korišćenje licu koje je sa umrlim živelo u istom domaćinstvu, odnosno koje je umrlog izdržavalo ili brinulo o njegovim potrebama, pod uslovom da takvo lice postoji i da želi da bude korisnik grobnog mesta.
Izuzetno, ako nema lica iz st. 2-6 ovog člana, grobno mesto se daje na korišćenje licu koje obezbedi sahranjivanje umrlog.
Posle prve sahrane, u isto grobno mesto mogu se, uz pismenu saglasnost korisnika grobnog mesta, mogu sahraniti lica navedena u ovom članu.
U slučaju smrti korisnika grobnog mesta, pravo korišćenja grobnog mesta pripada licu koje je odlukom nadležnog organa proglašeno za njegovog naslednika, odnosno licu koje dokaže da je naslednik umrlog.
Ukoliko je više lica proglašeno za naslednike, isti su dužni da jednog među sobom pismenim punomoćjem ovlaste da sa Preduzećem, u svojstvu novog korisnika grobnog mesta, zaključi ugovor o korišćenju grobnog mesta, uz obavezu dostavljanja punomoćja Preduzeću.
Korisnik grobnog mesta je dužan da Preduzeću prijavi svaku promenu adrese i drugih bitnih podataka u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Pravo na korišćenje grobnog mesta stiče lice iz člana 26, koje sa Preduzećem zaključi ugovor o korišćenju grobnog mesta.
Ugovor obavezno sadrži: podatke o grobnom mestu, vreme za koje se grobno mesto daje na korišćenje, način određivanja i plaćanja naknade za korišćenje i održavanje grobnog mesta, način održavanja grobnog mesta, uslove za ekshumaciju i način njenog sprovođenja, način korišćenja grobnog mesta koje je utvrđeno kao kulturno dobro, a može sadržati i druge odredbe.
Uređen grob, grobnica i kaseta za pohranjivanje urni mogu se zakupiti za života nezavisno od činjenice smrti, odnosno prijave sahranjivanja, o čemu se sačinjava poseban pismeni ugovor između korisnika i Preduzeća.
Posmrtni ostaci sahranjenih lica počivaju u grobnom mestu najmanje 10 godina od dana sahranjivanja (rok obaveznog počivanja) na koliko se i daje grobno mesto na korišćenje.
Vreme korišćenja grobnog mesta se može produžiti za narednih deset godina ukoliko su ispunjeni sledeći uslovi:
1. da je za korišćenje grobnog mesta u prethodnom periodu uredno plaćena naknada,
2. da se grobno mesto uredno održava,
3. da se grobno mesto ne nalazi na groblju ili delu groblja koje je stavljeno ili će biti stavljeno van upotrebe.
Nakon proteka perioda obaveznog počivanja korisnik je u obavezi da zaključi nov ugovor na period od 10 godina odnosno period produženog počivanja, s tim da naknadu plaća na godišnjem nivou.
Naknada za korišćenje grobnog mesta utvrđuje se pre sahrane i plaća je korisnik unapred, za period od 10 godina odnosno za period obaveznog počivanja.
Visina naknade za korišćenje grobnog mesta utvrđuje se Cenovnikom Preduzeća, na koji saglasnost daje Skupština Grada Požarevca.
Preduzeće može u Cenovniku predvideti mogućnost isplate naknade iz stava 1. ovog člana u ratama, popust u slučaju plaćanja naknade u celosti, odnosno drugu pogodnost plaćanja.
Naknada za korišćenje grobnog mesta je namenskog karaktera i koristi se za uređivanje i održavanje groblja.
Po isteku roka obaveznog počivanja, odnosno produženog roka počivanja, Preduzeće je dužno da pismenim putem opomene korisnika grobnog mesta da će, ukoliko u roku od 90 dana od dana prijema opomene ne uplati naknadu za korišćenje grobnog mesta za narednih 10 godina i na taj način produži rok počivanja, izvršiti ekshumaciju i prenos posmrtnih ostataka umrlog u zajednički grob ili grobnicu (osarijum), a grobno mesto dati na korišćenje drugim licima.
U slučaju da se pismena opomena iz stava 2. ovog člana nije mogla uručiti korisniku grobnog mesta, Preduzeće će putem sredstava javnog informisanja od lokalnog značaja, kao i na svojoj internet stranici, objaviti poziv koji sadrži podatke o grobnom mestu i korisniku grobnog mesta, i pozvati da se u roku od šest meseci javi korisnik grobnog mesta, odnosno lica iz člana 26. ove odluke.
Ako se u roku iz stava 1. ne javi korisnik, odnosno lica iz člana 26, smatraće se da je grobno mesto sa svim sastavnim elementima napušteno, te će se postupiti u skladu sa ovim članom.
Ekshumacija je iskopavanje posmrtnih ostataka umrlih lica.
Ekshumacija se može vršiti:
1) posle proteka roka obaveznog počivanja, odnosno produženog roka počivanja, u skladu sa članom 30. ove odluke;
2) posle proteka roka obaveznog počivanja, a na zahtev korisnika grobnog mesta, odnosno porodice, radi sahranjivanja posmrtnih ostataka na drugom mestu;
3) po nalogu nadležnog organa, u skladu sa posebnim propisima;
4) radi privođenja groblja drugoj nameni, a u skladu sa urbanističkim planom odnosno odlukom Skupštine grada Požarevca;
5) radi sahranjivanja posmrtnih ostataka na drugom mestu kod privremenog sahranjivanja;
6) radi kremiranja već sahranjenih posmrtnih ostataka ili premeštanja u drugo grobno mesto po želji članova uže porodice;
7) u drugim slučajevima određenim posebnim propisima.
Ekshumaciju vrši Preduzeće po pribavljenom odobrenju sanitarnog i komunalnog inspektora, u skladu sa posebnim propisima i Pravilnikom o uslovima i načinu postupanja sa posmrtnim ostacima umrlog lica ("Službeni glasnik RS", br. 96/16).
Ekshumaciji obavezno prisustvuju podnosilac zahteva za ekshumaciju, odnosno ovlašćeno lice nadležnog organa koji je naložio ekshumaciju i zaposleni iz Preduzeća.
Ekshumacija posmrtnih ostataka u cilju njihovog prenošenja ne može se vršiti ako od dana sahranjivanja do dana ekshumacije nije proteklo pet godina.
Izuzetno, iz opravdanih razloga, nadležni organ može odobriti ekshumaciju u periodu drugačijem od stava 2. ovog člana.
Ekshumacija se ne može vršiti u periodu od godinu dana od dana sahranjivanja, izuzev po nalogu nadležnog organa.
Prilikom ekshumacije vodi se računa o pijetetu umrlog.
Troškove ekshumacije snosi lice, odnosno organ, po čijem zahtevu, odnosno nalogu, se ona vrši.
Izuzetno, troškovi ekshumacije koja se vrši radi privođenja groblja drugoj nameni padaju na teret budžeta Grada Požarevca.
Kremiranje posmrtnih ostataka preminulog lica vrši se u krematorijumu.
Prilikom kremiranja Preduzeće je dužno da preduzme odgovarajuće sanitarno-tehničke mere radi zaštite životne sredine.
Kremiranje se može izvršiti ako je takvu želju za života izjavilo preminulo lice ili po nalogu lica iz člana 6. ove odluke koje i snosi troškove kremiranja.
Kremiranje nije dozvoljeno ako postoji izričita izjava preminulog lica data za života ili se na drugi nesumnjiv način može utvrditi da se preminulo lice protivilo kremiranju.
Kremiranje posmrtnih ostataka lica koja nisu umrla prirodnom smrću, može se izvršiti samo po odobrenju organa nadležnog za pokretanje ili vođenje krivičnog postupka.
Posmrtni ostaci koji se kremiraju moraju biti smešteni u laki drveni sanduk bez metalnih delova.
Pepeo kremiranih posmrtnih ostataka preminulog lica stavlja se u urnu odmah po izvršenom kremiranju.
Urna mora biti hermetički zatvorena i napravljena od čvrstog materijala.
Sahranjivanje kremiranih posmrtnih ostataka preminulog lica vrši se ostavljanjem urne u grobno mesto, rozarijum ili kolumbarijum.
Rozarijum je posebno uređena zelena površina sa kasetama koje služe za smeštaj urni.
Kolumbarijum je zid sa nišama u koje se stavljaju urne standardnog oblika i veličine sa podacima preminulog lica čiji se pepeo nalazi u urni (ime i prezime, godina rođenja i godina smrti).
Korisnik mesta u kolumbarijumu ili rozarijumu ima ista prava i obaveze kao i korisnik grobnog mesta.
VI UREĐIVANJE I ODRŽAVANJE GROBLJA
Plan uređenja groblja donosi se za svako groblje posebno na osnovu urbanističkog projekta i sadrži naročito: lokaciju groblja, plan parcelacije grobnih mesta, površinom i oznakom namene, raspored grobnih mesta i drugih objekata i uređaja koji su namenjeni za sahranjivanje i za korišćenje i održavanje groblja, uslove za infrastrukturno opremanje groblja, arhitektonsko-građevinsko oblikovanje grobnica, grobnih znakova, spomenika i drugih objekata na groblju, i dr.
Uređivanje i održavanje grobalja, u smislu ove odluke, vrši Preduzeće.
Za plansko uređivanje i održavanje grobalja za period od pet godina donosi se srednjoročni Plan uređivanja i održavanja groblja (u daljem tekstu: Srednjoročni plan).
Predlog Srednjoročnog plana priprema stručna služba Preduzeća, na osnovu Plana uređenja groblja.
Srednjoročni plan donosi nadležni organ Preduzeća, a saglasnost daje Gradsko veće Grada Požarevca.
Srednjoročni plan sadrži:
1) raspored objekata i parcela na grobljima i raspored grobnih mesta na pojedinim parcelama,
2) planove za izgradnju, rekonstrukciju i adaptaciju objekata i uređaja na groblju,
3) planirane aktivnosti na ozelenjavanju prostora (hortikulturno rešenje),
4) planove za preuređenje delova groblja (parcela), kada grobnim mestima istekne rok obaveznog ili produženog počivanja,
5) mere u cilju postepenog stavljanja van upotrebe groblja ili njegovih delova kada je urbanističkim planom ili odlukom Skupštine Grada Požarevca to određeno,
6) Srednjoročni plan se donosi najkasnije do 1. oktobra tekuće godine za naredni period od pet godina.
Groblja se mogu proširivati do granica utvrđenih urbanističkim planom, odnosno odlukom Skupštine Grada Požarevca.
Groblje se mora uređivati i održavati u skladu sa sanitarnim i drugim propisima u čistom i urednom stanju što podrazumeva redovno čišćenje staza, uklanjanje snega i leda, iznošenje smeća, održavanje zelenih površina, kao i skladu sa ostalim obavezama propisanim godišnjim Planom i programom uređenja groblja, koji donosi Preduzeće (u daljem tekstu: Program).
Predlog Programa priprema stručna služba Preduzeća u skladu sa Srednjoročnim planom i Planom uređenja groblja.
Program donosi nadležni organ Preduzeća, uz saglasnost Gradskog veća Grada Požarevca.
Program sadrži:
1) groblja na području grada na kojima Preduzeće vrši uređenje i održavanje, odnosno specifikaciju lokacija i površina koje se predviđaju za uređenje i održavanje,
2) vrstu i obim radova po lokacijama, u skladu sa tehničko-tehnološkim standardima,
3) vreme, dinamiku, odnosno period obavljanja radova po lokacijama,
4) visinu sredstava potrebnih za realizaciju Programa po lokacijama.
Program mora da obezbedi minimalne tehnološke standarde iz ove oblasti.
Visina sredstava potrebnih za realizaciju Programa po lokacijama utvrđuje se prema Cenovniku Preduzeća, na koji saglasnost daje Gradsko veće Grada Požarevca.
Program se donosi najkasnije do 30. novembra tekuće godine za narednu godinu.
Izgradnja, odnosno rekonstrukcija grobnice ili drugog spomen obeležja, kao i podizanje, prepravka ili uklanjanje spomenika i drugog predmeta na grobu vrši se uz prethodno pribavljanje odobrenja Preduzeća, a u skladu sa Planom uređenja groblja.
Lice koje traži odobrenje za izgradnju dužno je da podnese skicu objekta, odnosno spomenika i potvrdu da je obezbeđeno korišćenje grobnog mesta (parcele).
Izvođač radova je dužan da saglasnost iz stava 1. prikaže na uvid ovlašćenom radniku Preduzeća na groblju pre početka izvođenja radova.
Ako je grobnica ili drugi spomen objekat izgrađen, ili se gradi, odnosno ako je spomenik ili drugi predmet na grobu podignut, ili se podiže protivno stavu 1. ovog člana, Preduzeće je ovlašćeno da podnese prijavu komunalnoj inspekciji Gradske uprave Grada Požarevca, koja može naložiti obustavljanje radova i uklanjanje grobnice, spomen objekta odnosno spomenika ili drugog predmeta, odnosno pribavljanje odobrenja Preduzeća i usklađivanje radova sa Planom uređenja groblja.
Radovi na groblju se mogu izvoditi radnim danima u toku radnog vremena.
Građevinski materijal (šljunak, pesak, cigla, cement, kreč) može se držati na groblju samo za vreme koje je potrebno za izvođenje radova i pod uslovom da se ne ometa saobraćaj na groblju.
Po završetku građevinskih radova na groblju, izvođač je dužan da gradilište bez ikakvog odlaganja čišćenjem dovede u prvobitno stanje.
Ako se prilikom izvođenja radova na groblju pronađu delovi kovčega, kosti i drugo, izvođač je u obavezi da odmah obustavi dalje radove i o tome bez odlaganja obavesti Preduzeće.
Ukoliko izvođač u toku izvođenja radova pronađe predmete od vrednosti dužan je da iste odmah preda Preduzeću.
Za štetu koja eventualno proistekne iz radova koji su izvedeni od strane izvođača radova (urušavanje i pad spomenika, oštećenja i sl.) odgovara izvođač radova, a ukoliko nema njegove krivice, odgovara korisnik grobnog mesta.
Preduzeće nije odgovorno za štetu koju na nadgrobnim spomenicima izvrše treća lica.
Preduzeće može da ukloni sve dodatne predmete i zasade čije je postavljanje odnosno sađenje zabranjeno ovom Odlukom ili uslovljeno izdavanjem pismenog odobrenja.
Nadgrobni spomenik je objekat koji se nalazi na grobu ili grobnici i koji sadrži podatke o licu koje je sahranjeno u grobu ili grobnici.
Nadgrobni spomenik se gradi prema uslovima za arhitektonsko-građevinsko oblikovanje koji su definisani Planom uređenja groblja, i mora da odgovara estetskim kriterijumima i pijetetu.
Nadgrobni spomenik mora biti izgrađen od trajnog materijala (kamena, mramora, granita, betona, legura i sl.).
Nadgrobni spomenik podiže korisnik grobnog mesta.
Pored ličnih podataka lica koje je sahranjeno u grobu ili grobnici (prezime i ime, godina rođenja i smrti), natpis na nadgrobnom spomeniku može da sadrži i imena članova porodice koji podižu spomenik, prigodan natpis, ornament ili sliku.
Zabranjen je natpis kojim se vređaju umrli ili članovi porodice, kao i reči koje su u neskladu sa moralnim načelima.
Lice koje je podiglo spomenik ili njegovi naslednici mogu spomenik ukloniti i postaviti drugi koji je po njihovom mišljenju prikladniji, prema uslovima iz Plana uređenja groblja, i uz pribavljanje novog odobrenja Preduzeća.
Na mestu počivanja pokojnika obavezno je postavljanje trajnog obeležje dokle god grobno mesto ima korisnika kako bi se znalo ko je sahranjen u tom grobnom mestu.
Zabranjeno je postavljanje spomen obeležja van mesta počivanja pokojnika.
Održavanje reda na groblju, podrazumeva određivanje načina ponašanja posetilaca, radno vreme groblja za posetioce i za izvođače radova, kao i druge odredbe.
Akt o određivanju reda na groblju (u daljem tekstu: Pravila ponašanja na groblju) donosi nadležni organ Preduzeća, i isti se postavlja na vidnom mestu kod ulaza na groblje i posetioci su dužni da ga se pridržavaju.
O redu na groblju stara se zaposleni u Preduzeću, koji je aktom o sistematizaciji radnih mesta i poslova zadužen za te poslove.
Posetioci su dužni da se na groblju ponašaju primereno, kako to odgovara mestu i dužnom poštovanju prema mrtvima.
Groblje je otvoreno za posetioce od ponedeljka do petka u vremenu od 7.00 do 19.00 časova u periodu od 1. aprila do 30. septembra, odnosno od 07.00 do 17.00 časova u periodu od 1. oktobra do 31. marta i subotom od 07.00 do 14.00 časova.
Preduzeće može iz naročito opravdanih razloga privremeno zabraniti pristup posetiocima na groblje.
Radno vreme groblja mora se istaći na ulazu u groblje na vidnom mestu.
Na groblju je zabranjeno:
1) ulaženje i zadržavanje van vremena kada je groblje otvoreno za posetioce,
2) pristup deci mlađoj od 7 godina bez pratnje odraslog lica,
3) preskakanje ograde, gaženje zelenih površina, lomljenje drveća, kidanje cveća i drugih zasada,
4) gaženje i prljanje grobnih mesta,
5) nanošenje štete nadgrobnim obeležjima (spomenicima i drugim predmetima na grobnim mestima),
6) narušavanje mira na groblju,
7) uvođenje životinja, osim u slučajevima propisanim zakonom,
8) vožnja bicikla, motocikla i drugog motornog vozila ako to nije odobreno posebnom dozvolom Preduzeća,
9) bacanje uvelog cveća, korova, venaca i drugih predmeta, kao i nanošenje blata, zemlje i druge nečistoće po stazama, putevima i zelenim površinama,
10) ostavljanje hrane na grobnim mestima i drugim mestima na groblju,
11) fotografisanje u vidu zanata bez odobrenja Preduzeća ili korisnika grobnog mesta,
12) prodavanje bilo kakve robe i vršenje drugih usluga bez odobrenja Preduzeća,
13) postavljanje reklama i natpisa,
14) postavljanje klupa i drugih predmeta bez odobrenja Preduzeća,
15) ulaženje u kapelu van vremena određenog za sahranjivanje,
16) paljenje sveća na grobnom mestu izvan kućišta za sveće, hartije, suve trave, korova, uvelog cveća, venaca, ili drugih neupotrebljivih predmeta,
17) izvođenje bilo kakvih dodatnih radova u rozarijumu i kolumbarijumu (postavljanje improvizovane žardinjere, kamene ploče sa slikama, kandila i sl.), kao i sađenje biljaka oko kaseta rozarijuma,
18) montiranje žardinjera, klupa, kandila, kućišta za sveće, ograda i sl. na grobu odnosno grobnici ukoliko to nije predviđeno projektom spomenika,
19) sađenje oko grobova i grobnica svih drvenastih vrsta lišćara, četinara, šiblja i drugog rastinja,
20) vršenje drugih nedozvoljenih radnji koje Preduzeće utvrdi svojim aktom.
VII FINANSIRANJE OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI
Izvori sredstava za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti obezbeđuju se iz:
1. prihoda od pružanja komunalnih usluga;
2. prihoda budžeta Grada;
3. namenskih sredstava drugih nivoa vlasti;
4. drugih izvora, u skladu sa zakonom.
VIII OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI U SLUČAJU NEPLANIRANIH I PLANIRANIH PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće i da istovremeno preduzme sve potrebne mere za otklanjanje uzroka poremećaja, i to:
1. radno angažuje zaposlene u Preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalne delatnosti;
2. izvrši hitnu popravku i zamenu instalacija i uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštitu komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;
3. preduzme i druge mere koje utvrdi odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove komunalne inspekcije.
Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku od 24 sata, Gradsko veće će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine Grada.
Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.
U Preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
U slučaju štrajka, Preduzeće je dužno da obezbedi minimum procesa rada, u skladu sa zakonom, a naročito:
1. kopanje grobnog mesta;
2. sahranjivanje;
3. uređenje grobnog mesta nakon sahranjivanja.
IX KONTINUIRANO IZJAŠNJAVANJE KORISNIKA O KVALITETU PRUŽANJA KOMUNALNIH USLUGA
Preduzeće je dužno da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz ove odluke, u trajanju od najmanje 30 dana.
Javni poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana, Preduzeće objavljuje u sredstvima javnog informisanja od lokalnog značaja, kao i na zvaničnoj internet stranici Grada Požarevca i svojoj internet stranici.
Izjašnjavanje se može organizovati i elektronskim putem.
Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja dostavi Gradskom veću Grada Požarevca izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, Gradsko veće pokreće postupak preispitivanja rada Preduzeća, i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku od 90 dana.
Ukoliko Preduzeće ne otkloni nedostatke iz stava 5. ovog člana, Gradsko veće o tome obaveštava Skupštinu Grada Požarevca, koja dalje postupa u skladu sa Zakonom o komunalnim delatnostima.
Inspekcijski nadzor nad primenom odredaba ove odluke vrši Odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove komunalne inspekcije, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, ovom odlukom i drugim pozitivno-pravnim propisima.
Komunalno-milicijske i druge poslove, kao i kontrolu primene odredaba ove Odluke vrši Komunalna policija, u skladu sa Zakonom o komunalnoj miliciji i drugim propisima.
Ukoliko komunalni milicioner u obavljanju komunalno-milicijskih poslova uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
Fizička lica, pravna lica i preduzetnici dužni su da službenim licima iz člana 48. ove odluke, u vršenju nadzora nad primenom odredaba ove odluke, omoguće nesmetano vršenje pregleda objekata, prostorija i uređaja, da pruže potrebna obaveštenja, kao i da postupaju po nalogu nadležnih inspektora i komunalnih policajaca.
U svim slučajevima postupanja ili nepostupanja, suprotno odredbama ove odluke, kao i u slučajevima kada se aktom nadležnog odeljenja, odnosno službenih lica iz člana 48. ove odluke, nalaže ispunjenje određene obaveze, pa nosilac obaveze ne izvrši dati nalog, te radnje će se izvršiti preko drugog lica, na trošak izvršenika.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbama članova: 20, 25, 28, 30, 31, 32, 34, 37, 39 i 46, ove odluke, i to:
1. pravno lice u iznosu od 100.000 dinara;
2. odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;
3. preduzetnik u iznosu od 50.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbama članova: 4. stav 2, član 12. stav 4, 13, 14, 24, 26, 45. i 47, ove odluke, i to:
1. pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;
2. odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 5.000 dinara;
3. preduzetnik u iznosu od 25.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbama članova: 20, 26, 34 i 39 ove odluke, fizičko lice u iznosu od 20.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbama članova: 14. stav 4, 16. i 43. ove odluke fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da svoje poslovanje uskladi sa zakonom, podzakonskim aktima i odredbama ove odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Vršilac komunalne delatnosti će poslove iz člana 2. stav 4. i članova 34-37 ove Odluke obavljati nakon ispunjenja kadrovskih i tehničkih uslova za obavljanje navedene delatnosti.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o sahranjivanju i grobljima na području Grada Požarevca, ("Službeni glasnik Grada Požarevca", br. 4/09, 10/09 i 3/17).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".