ODLUKAO JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA POŽAREVCA("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 19/2019) |
Ovom odlukom propisuju se način organizovanja, uslovi obavljanja i uslovi korišćenja javnog linijskog prevoza putnika (u daljem tekstu: linijski prevoz) na teritoriji grada i prigradskim naseljima Požarevca (u daljem tekstu: grad), a naročito:
1. uslovi za obavljanje linijskog prevoza,
2. prava i obaveze prevoznika i korisnika usluge prevoza,
3. potrebna sredstva za obavljanje linijskog prevoza na teritoriji grada Požarevca i izvori iz kojih se ona obezbeđuju,
4. način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju linijskog prevoza,
5. način postupanja i ovlašćenja grada u slučaju prekida obavljanja linijskog prevoza, nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode, prekid isporuke energenata za rad ili štrajk), kao i red prvenstva u linijskom prevozu kad usled više sile dođe do smanjenog obima u vršenju linijskog prevoza,
6. izrada i kontrola ostvarenja reda vožnje,
7. organizacija sistema praćenja i upravljanja vozilima linijskog prevoza,
8. organizacija sistema naplate usluge prevoza, prodaje voznih isprava, kontrole putnika i dr.
Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku Gradske uprave Grada Požarevca daje predloge za organizovano i trajno obavljanje i razvoj linijskog prevoza, obim i kvalitet usluge linijskog prevoza u skladu sa materijalnim mogućnostima Grada.
Svi pojmovi upotrebljeni u ovoj odluci u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.
Linijski prevoz je komunalna delatnost od opšteg interesa kojom se obezbeđuje normalno funkcionisanje Grada i zadovoljenje osnovnih potreba stanovništva za kretanjem.
Prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju je obavljanje prevoza putnika na području grada Požarevca i drugim naseljenim mestima na teritoriji grada Požarevca, kao i između naseljenih mesta na teritoriji grada Požarevca.
Tarifni sistem obuhvata:
- načela, principe i dr.;
- područje primene (granice zona, i dr.);
- sistem karata u linijskom prevozu (pojedinačne, pretplatne, i dr.);
- uslove korišćenja prevoza, kategorije korisnika usluge, način i postupak izdavanja i plaćanja - cene voznih isprava;
- način i postupak za korekciju cene;
- sistem naplate i kontrole putnika, i
- sistem prodaje usluge (prodajna mreža i dr.).
Tarifni sistem linijskog prevoza na teritoriji Grada utvrđuje se posebnim aktima - Odluka o tarifnom sistemu i Cenovnik karata, koji donosi Skupština Grada Požarevca.
II ORGANIZACIJA LINIJSKOG PREVOZA
Linijski prevoz se obavlja autobusima, (u daljem tekstu: vozila) na unapred utvrđenim linijama i prema utvrđenom redu vožnje, uz unapred utvrđenu tarifu i ostale uslove prevoza u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Nadležno Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku daje predloge za efikasniju organizaciju i obavljanje autobuskog prevoza.
Linijski prevoz na teritoriji grada Požarevac u smislu odredaba ove odluke obavlja se kao gradski i prigradski prevoz.
Prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju obavlja se autobusima:
1. na stalnim linijama - svakodnevno tokom cele godine,
2. na sezonskim linijama - periodično (za učenike, studente i dr.),
3. na vanrednim linijama - za vreme održavanja kulturnih, umetničkih, sportskih i drugih manifestacija.
Linije se utvrđuju u skladu sa potrebama stanovništva, prostornim razvojem grada, razmeštajem zona atraktivnosti (zone rada - poslovne aktivnosti, školske ustanove, zdravstvene ustanove, ustanove kulture) i saobraćajno-tehničkim uslovima.
Linije se određuju godišnjim planom linija koji priprema Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku Gradske uprave Grada Požarevca, a donosi ga Gradsko veće Grada Požarevca u poslednjem tromesečju tekuće, za narednu godinu.
Plan linija sadrži:
- broj i naziv linije,
- dužina linije,
- trasa linije,
- broj angažovanih vozila po tipu vozila (zglob- no, vozilo standardne dužine, minibus),
- broj polazaka radnim danom, subotom i nedeljom za zimski i letnji red vožnje,
- stajališta i
- vrstu linijskog prevoza (G - gradski, P - prigradski).
Izmena i dopuna plana vrši se po potrebi, po postupku predviđenom za njegovo donošenje, uz analizu opravdanosti.
Uspostavljanje nove linije ili izmena trase postojeće linije vrši se aktom o uspostavljanju, koji u formi rešenja donosi Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku Gradske uprave grada Požarevca. Rešenje mora da sadrži sve elemente predviđene Planom linija.
Elementi rada linija koje su Konkursom ustupljene prevoznicima ne mogu se menjati u roku važenja Ugovora za više od 20%, osim u slučajevima nastanka vanrednih okolnosti.
Vanredne linije otvara prevoznik na osnovu ukazane potrebe privremenog karaktera i održava ih dok traje potreba, ali ne duže od 5 dana, na osnovu zaključka Gradskog veća Grada Požarevca, a po prethodno pribavljenom mišljenju Odeljenja za komunalne delatnosti i energetiku Gradske uprave Grada Požarevca.
Način i uslovi za obavljanje javnog linijskog prevoza putnika
Linijski prevoz u skladu sa zakonom obavljaju privredna društva koja su registrovana za obavljanje ove delatnosti i koja zadovoljavaju uslove propisane Zakonom, kojima grad poverava ugovorom obavljanje ovog prevoza (u daljem tekstu: prevoznik).
Poveravanje linijskog prevoza vrši se na osnovu javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs), na period trajanja od 5 do 10 godina u zavisnosti od inicijalnih ulaganja što je propisano Projektom javno-privatnog partnerstva.
Ukoliko prevoznik preuzme obavezu ulaganja sredstava u ovu delatnost (nabavku novih vozila sa svom propisanom i dopunskom opremom), period na koji se poveravanje vrši može se produžiti za period povraćaja uloženih sredstava, ali ne duže od 10 godina.
Izgled vozila i vrstu dopunske opreme propisuje Komisija za javno-privatno partnerstvo i čini sastavni deo Konkursne dokumentacije (Pravilnik o vozilima).
Odluku o raspisivanju konkursa donosi Skupština Grada Požarevca.
Konkurs raspisuje nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave za poslove javnih nabavki, a sprovode ga Komisije (za izbor najpovoljnijeg ponuđača i tehničke komisije za pregled vozila i prostora za parkiranje i održavanje vozila) koje obrazuje Gradonačelnik.
Konkurs obuhvata javni oglas kao opšti deo i konkursnu dokumentaciju kao poseban deo.
Javni oglas se oglašava u dnevno-informativnom listu i obavezno sadrži:
- linije koje se poveravaju sa svim elementima iz Plana linija,
- vreme za koje se poverava prevoz,
- ko ima pravo učešća na konkursu,
- način i rok za podnošenje prijave,
- obavezu podnošenja dokaza o uplati takse i propisanih garancija (pismo banke da će izdati odgovarajuće garancije) za učešće na konkursu,
- mesto i vreme javnog otvaranja prijava prispelih na konkurs,
- način i rokovi rada Komisija za izbor najpovoljnijeg ponuđača u prvom i drugom stepenu odlučivanja, i dr.
Konkursna dokumentacija iz stava 2. ovoga člana sadrži:
- podatke o obaveznoj sadržini prijave,
- uslove za obavljanje linijskog prevoza,
- izvod iz važećeg plana linija za linije (pakete linija) koje su predmet konkursa,
- isprave kojima podnosilac prijave dokazuje da ispunjava uslove za obavljanje javnog linijskog prevoza,
- broj i vrstu vozila potrebnih (uključujući i propisana rezervna vozila) za obavljanje prevoza na linijama koje su predmet konkursa,
- dokaze da vozila kojima će obavljati prevoz ispunjavaju tehničke uslove za obavljanje javnog linijskog prevoza (definisana Pravilnikom o vozilima koji je sastavni deo Konkursne dokumentacije),
- propisane izjave (date u Konkursnoj dokumentaciji) i nacrt Ugovora koji moraju da budu potpisani od strane odgovornog lica Ponuđača,
- kriterijume za vrednovanje ponude,
- upozorenje da će se prevozniku koji odustane od obavljanja prevoza naplatiti garancija za učešće na konkursu,
- način vrednovanja ponuda, i dr.
Komisije iz člana 10. ove odluke vodi zapisnik o bitnim činjenicama i toku postupka koji potpisuju predsednik i članovi Komisije.
Komisija je dužna da u roku do 45 dana od dana otvaranja prijava, razmotri prispele prijave, utvrdi predlog rang liste i sačini izveštaj.
Izveštaj Komisije sadrži:
1. tekst odluke o raspisivanju konkursa,
2. broj i sadržinu prispelih prijava,
3. podatke o neblagovremenim i nepotpunim prijavama,
4. izveštaje tehničkih komisija o pregledu vozila i objekata za smeštaj i održavanje vozila,
5. način primene kriterijuma za vrednovanje prijave,
6. predlog rang liste sa obrazloženjem.
Zapisnik, izveštaj i predlog rang liste iz stava 3. ovog člana Komisija dostavlja Gradskom veću, a Odluku o izvršenom izboru donosi Skupština Grada Požarevca.
Odsek za poslove organa Grada dužan je da odluku o izvršenom izboru dostavi svim učesnicima konkursa u roku od osam dana i objavi na oglasnoj tabli zgrade Gradske uprave.
Načelnik Gradske uprave i učesnik koji je izabran na konkursu najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema odluke zaključuju Ugovor.
Ugovor, pored elemenata utvrđenih zakonom, obavezno sadrži: linije koje se poveravaju i uslove pod kojima se iste poveravaju, vremenski period na koji se vrši poveravanje, rok otpočinjanja obavljanja linijskog prevoza, međusobna prava i obaveze ugovornih strana, visinu naknade za obavljanje linijskog prevoza, način rešavanja sporova između ugovornih strana, kaznene odredbe - penali za neizvršenje ugovorenih obaveza, uslove raskida ugovora pre vremena na koji je zaključen i prava i obaveze koje iz toga proističu.
Rok na koji se zaključuje javno-privatno partnerstvo, propisuje se Projektom javno-privatnog partnerstva za obavljanje delatnosti javnog prevoza putnika.
Kada se učesnik koji je izabran na konkursu ne odazove pozivu za zaključenje ugovora, smatraće se da je odustao, u kom slučaju mu se naplaćuje garancija za ozbiljnost prijave.
Ugovor se može jednostrano raskinuti pre vremena na koji je zaključen u slučaju da prevoznik ne ispunjava svoje ugovorne obaveze i u drugim slučajevima propisanim u Ugovoru.
U slučaju kada na konkurs nije podneta nijedna prijava, odnosno kada od prispelih prijava nijedna ne ispunjava uslove konkursa, kao i u slučaju raskida ugovora pre isteka ugovorenog roka, načelnik Gradske uprave će u skladu sa zakonom privremeno, a najduže na period do šest meseci, izvršiti poveravanje linijskog prevoza prikupljanjem ponuda ili neposrednom pogodbom.
Privremeno poveravanje linijskog prevoza se može vršiti i u slučaju prekida u obavljanju delatnosti zbog drugih nepredviđenih okolnosti kao i u slučaju uvođenja probnih linija.
Prvenstvo u ovim slučajevima imaju učesnici Konkursa koji su ispunili sve tražene uslove, a na raspolaganju imaju dopunske kapacitete.
Registraciju linija linijskog prevoza vrši Gradsko veće Grada Požarevca, a na osnovu predloga Odeljenja za komunalne delatnosti i energetiku.
Promene na uspostavljenim linijama linijskog prevoza kao što su: produženje, skraćenje, izmena trase, uspostavljanje i ukidanje stajališta i dr. odobrava Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku i o tome donosi odgovarajuće rešenje.
Registar linija linijskog prevoza sadrži:
1. akt o uspostavljanju linije,
2. podatke o prevozniku (naziv prevoznika, izvod iz registra o vršenju delatnosti javnog linijskog prevoza putnika, i važeće rešenje za otpočinjanje i obavljanje javnog linijskog prevoza putnika nadležnog ministarstva Republike Srbije, potpisani Ugovor) i
3. podatke o terminusu.
Akt o uspostavljanju linije iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži:
1. broj i naziv linije,
2. vrstu linije,
3. trasu i dužinu linije,
4. registrovani red vožnje za radni dan subotu i nedelju, za zimski i letnji red vožnje,
5. naziv i lokacije stajališta na liniji u oba smera,
6. međustajališna rastojanja,
7. naziv terminusa odnosno autobuske stanice,
8. tarifni sistem u kojem se obavlja prevoz na liniji,
9. napomene (datum promene elemenata linije sa datumom primene, promene tarifne zone, datum primene reda vožnje i sl.).
Podaci o terminusu sadrže:
1. naziv terminusa,
2. elemente iz čl. 23. i 24. ove odluke,
3. naziv linija koje koriste terminus, odnosno vrše promenu smera kretanja.
Promene u planu linija Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku unosi u registar iz stava 1. ovog člana.
Red vožnje je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji i sadrži:
- broj i naziv linije,
- vrstu linije (G - gradski P - prigradski),
- naziv sezonskog reda vožnje sa periodom važenja (letnji od 1. jula do 31. avgusta i zimski od 1. septembra tekuće do 30. juna naredne godine),
- početak važenja reda vožnje,
- vreme polaska sa terminusa u gradskom (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika), odnosno vreme polaska, dolaska i prolazna vremena sa svih stajališta u prigradskom linijskom prevozu (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika),
- vreme rada linije,
- oznaka tarifnog sistema,
- broj vozila na radu,
- tip vozila, i
- napomene.
Izuzetno, Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku može izmeniti akt iz stava 1. ovog člana u skladu sa članom 1. stav 3. ove odluke.
Akt iz stava 1. ovog člana može biti u elektronskom obliku kada se sačinjava kao elektronski dokument u skladu sa Zakonom kojim se uređuje elektronski dokument i Zakonom kojim se uređuje elektronski potpis.
Prevoznik započinje obavljanje linijskog prevoza po prijemu rešenja o odobravanju rada na liniji za period važenja plana linija.
Prevoznik ne može obavljati linijski prevoz bez izdatog i overenog reda vožnje koji čini sastavni deo rešenja iz stava 1. ovog člana.
Overa reda vožnje podrazumeva stavljanje pečata, datum overe i potpis lica iz Odeljenja za komunalne delatnosti i energetiku, odnosno kad je red vožnje sačinjen kao elektronski dokument potpisuje se kvalifikovanim elektronskim potpisom.
III USLOVI ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA
Linijski prevoz se može obavljati kao dnevni prevoz sa polascima u periodu od 04 do 24 časa i kao noćni prevoz sa polascima u periodu od 00 do 04 časova.
Linijski prevoz se obavlja na:
- stalnim linijama - svakodnevno, u toku godine,
- sezonskim linijama - u određenom periodu u toku godine (izletnička i sl.),
- privremenim linijama - za vreme održavanja sajmova, manifestacija iz oblasti sporta i kulture, vanrednih događaja, prekida saobraćaja zbog više sile, izvođenja radova zbog rekonstrukcije puta, probna linija i sl.
Probne linije su linije privremenog karaktera koje se uspostavljaju u skladu sa potrebama linijskog prevoza i zahtevima stanovništva. Period testiranja opravdanosti uvođenja probne linije ne može biti duži od šest meseci. O potrebi uspostavljanja probne linije odlučuje Gradsko veće na predlog Odeljenja za komunalne delatnosti i energetiku. Po isteku probnog perioda i utvrđivanja opravdanosti pokreće se postupak za unošenje u plan linija i izbor prevoznika koji će na liniji raditi.
Izuzetno period testiranja probne linije može se produžiti za dodatnih šest meseci, do okončanja postupka za poveravanje prevoza na ovoj liniji u skladu sa odredbama ove odluke.
Objekti infrastrukture u linijskom prevozu
Objekti infrastrukture neophodni za obavljanje linijskog prevoza, koji se vrši autobusima su: stajališta, terminusi i stanice sa svojom infrastrukturom.
Stajalište mora biti vidno obeleženo stajališnom oznakom, a na kolovozu oznakom: "BUS".
Stajališna oznaka sadrži naziv stajališta, broj stajališta i broj linije, a na terminusima linije i izvod iz važećeg reda vožnje.
Stajališna oznaka, pored podataka iz stava 2. ovog člana, može da sadrži i druge podatke od interesa za bolje informisanje putnika.
Skupština grada posebnom odlukom određuje stajališta na gradskim i prigradskim linijama.
Grad se stara o postavljanju i održavanju nadstrešnica autobuskih stajališta, stajališnih oznaka i informacionih panoa, kao i izgradnji i održavanju terminusa.
Održavanje i obeležavanje saobraćajnih površina i površina za stajališta na kolovozu vrši se u skladu sa Programom održavanja horizontalne i vertikalne signalizacije.
Stajalište može biti opremljeno i drugim sadržajima za potrebe putnika kao što su:
- nadstrešnice,
- informacioni panoi - koji se mogu postaviti na važnijim saobraćajnim čvorovima (terminusima više linija, tačke presecanja na mreži gde se susreće više linija, stajališta sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza), mogu biti štampanog ili izmenjivog sadržaja, kao nezavisna konstrukcija ili u sklopu stajališnih oznaka, odnosno nadstrešnica, sadrže podatke od interesa za bolje informisanje putnika,
- ostala saobraćajna oprema i druga oprema u funkciji javnog prevoza. Na pojedinim stajalištima nadstrešnica može da sadrži i objekat za prodaju novina, cigareta i pratećeg pribora.
Ulazak i izlazak putnika iz vozila vrši se samo na označenim i registrovanim stajalištima.
Ulaz i izlaz putnika dopušten je na stajalištu dok vozilo stoji, osim u slučaju većih zastoja kada se može, na bezbedan način, vršiti i izvan stajališta.
Terminus može biti zajednički za veći broj linija.
Terminus mora imati prostor za vozila i površinu za ulazak i izlazak putnika iz vozila.
Prostor za vozila sadrži: površinu za kretanje i promenu smera kretanja vozila (okretnicu) i površinu za zaustavljanje vozila.
Terminus može imati površinu za stajanje vozila u rezervi.
Za održavanje terminusa u zimskim uslovima - čišćenje snega i leda nadležan je upravljač javnog puta.
Na terminusima više linija, sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza, može se postaviti terminusni objekat koji sadrži:
- sanitarni čvor,
- prostor za saobraćajno-tehničko osoblje, i dr.
Terminusni objekat može imati sadržaje od interesa za prevoznika i putnike.
Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku aktom iz člana 4. stav 4. ove odluke bliže uređuje saobraćajno-tehničke uslove za izgradnju, održavanje i eksploataciju stajališta i terminusa linijskog prevoza.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se reguliše obavljanje prevoza u drumskom saobraćaju.
Konkursnom dokumentacijom - Pravilnikom o vozilima biće bliže definisani tehnički opisi za vozila u javnom prevozu kao i potrebna dopunska oprema.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju biti pre upućivanja u saobraćaj čista i provetrena i obojena prepoznatljivom bojom prevoznika, ako ugovorom kojim se prevoz poverava nije drugačije određeno.
Vozila u obavljanju linijskog prevoza u zimskom periodu kada je spoljna temperatura ispod 10°celzijusa moraju biti zagrejana. U letnjem periodu vozila moraju biti provetrena, odnosno kada je spoljna temperatura iznad 25° celzijusa moraju biti rashlađena, ukoliko poseduju sistem za rashlađivanje.
Vozilo kojim se vrši prevoz mora biti vidno obeleženo oznakama od značaja za informisanje putnika, i to:
1. na prednjoj strani ispisan broj i naziv linije u smeru kretanja ili terminusa, a na zadnjoj i ulaznoj strani vozila ispisan broj linije na programibilnom promenljivom elektronskom displeju;
2. na bočnoj strani vozila ispisan naziv i sedište prevoznika (dimenzija 800 x 550 mm, slova visine 100 mm) i stiliziran grb grada Požarevac;
3. na desnoj prednjoj i zadnjoj strani vozila (na sredini između branika i vetrobranskog stakla) i sa desne strane vozila ispred prednjih vrata identifikacioni broj vozila koji izdaje nadležna organizaciona jedinica.
Kada se vozilom ne vrši redovan prevoz ili se ne primaju putnici, na prednjoj strani vozila postavlja se odgovarajuća oznaka "vanredna vožnja", "za garažu", "u kvaru".
Spoljašnjost vozila (bočne strane) može biti oslikana reklamnim porukama.
Reklame i drugi natpisi, ne smeju se nalaziti na staklenim površinama (vrata i prozori) ili mestima na kojima zaklanjaju vidik ili prekrivaju propisane oznake i obaveštenja o prevozu.
Reklame se mogu postavljati i u unutrašnjosti vozila na posebnim konstrukcijama u zoni vrata, koje moraju da budu bezbedne i bez oštrih ivica kako ne bi bila ugrožena bezbednost putnika u vozilu.
Rešenje o zakupu prostora na ili unutar prevoznog sredstva izdaje Odeljenje za imovinsko pravne poslove.
U vozilu kojim se obavlja prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju mora se nalaziti:
1. putni nalog popunjen na propisan način, overen i potpisan od strane ovlašćenog lica i lica odgovornog za kontrolu tehničke ispravnosti vozila,
2. važeći red vožnje, odnosno fotokopija važećeg reda vožnje overena pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika,
3. odluka o visini cena prevoza i saglasnost organa grada na tu odluku.
IV PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA I KORISNIKA PREVOZA
Prevoznik je dužan:
- da linijski prevoz vrši u svemu prema elementima linije sadržanim u registru i redu vožnje, osim u slučajevima kada je određeno drugačije u skladu sa odredbom člana 43. stav 2. i člana 44. ove odluke,
- da prilikom obavljanja linijskog prevoza u svakom vozilu poseduje izvod iz izdatog overenog reda vožnje, koji može biti u elektronskom obliku u skladu sa odredbama ove odluke,
- da u obavljanju linijskog prevoza primenjuje tarifni sistem iz člana 3. i cenu usluge prevoza iz člana 39. ove odluke,
- da postupa u skladu sa članom 25. ove odluke, i
- i da poštuje sve preduzete obaveze iz potpisanog Ugovora.
Vozač je dužan:
- da vozilo zaustavlja na svim stajalištima prema registrovanom redu vožnje i da prilikom zaustavljanja otvori vrata (smatra se da je vozilo zaustavljeno na stajalištu kada je prednji deo vozila poravnat sa stajališnom oznakom),
- da dozvoli ulazak i izlazak putnika samo iz prva dva vozila, ukoliko dužina stajališta omogućava istovremeno zaustavljanje više vozila,
- da omogući izlazak putnika iz vozila na bezbedan način i izvan stajališta u slučaju dužeg zastoja,
- da vozilo zaustavi na posebno određenoj i obeleženoj površini na terminusu i da omogući putnicima ulazak u vozilo odmah po pristajanju, osim u vozilu koje je u rezervi ili u kvaru i zaustavljeno na za to rezervisanoj površini,
- da za vreme stajanja na terminusu preduzme odgovarajuće radnje u cilju obezbeđenja vozila od nekontrolisanog kretanja,
- da se pridržava reda vožnje na liniji, osim u slučajevima predviđenim čl. 43. i 44. ove odluke,
- da pokrene vozilo tek kada se uveri da su sva vrata zatvorena,
- da ne puši u vozilu,
- da se prema putnicima ophodi sa pažnjom i predusretljivo,
- da se stara o održavanju reda u vozilu i
- prodaje karte u vozilu.
Poštuje i druge odredbe i vodi evidencije koje su propisane Ugovorom i Pravilnikom o saobraćajnom osoblju (sastavni deo Konkursne dokumentacije).
Vozač neće dozvoliti ulazak u vozilo:
- licu koje je vidljivo pod uticajem alkohola,
- licu obolelom od zarazne bolesti,
- detetu do šest godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe,
- licu čiji prtljag može izazvati povredu putnika ili oštećenja autobusa. Posebno se to odnosi na zapaljive i eksplozivne materijale,
- licu koje u vozilo uvodi domaće životinje, osim pasa vodiča za slepe osobe.
Vozač ne sme dozvoliti boravak drugih lica u prostoru izdvojenom i namenjenom vozaču.
Za vreme vožnje vozač ne sme razgovarati sa putnicima niti koristiti mobilni telefon.
Korisnik usluge - putnik je lice koje se zatekne u vozilu linijskog prevoza, osim voznog osoblja.
Za korišćenje usluge prevoza putnik je dužan da u vozilu ima važeću i ispravnu voznu ispravu.
Na zahtev kontrolora ili drugog ovlašćenog lica putnik je dužan da pokaže voznu ispravu.
Po ulasku u vozilo linijskog prevoza kontrolor i drugo lice ovlašćeno se predstavlja legitimacijom.
Ukoliko putnik u vozilu ne poseduje važeću i ispravnu voznu ispravu, odnosno odbije da je pokaže, dužan je da ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu, na zahtev kontrolora plati doplatnu kartu u visini utvrđenoj aktom iz člana 39. stav 2. ove odluke i potom nastavi započetu vožnju.
Putniku iz stava 5. ovog člana koji ne postupi po zahtevu kontrolora, kontrolor će uručiti opomenu koja obavezno sadrži:
- podatke o putniku (ime, prezime, matični broj i sl.),
- visinu naknade utvrđene aktom iz člana 39. stav 2. ove odluke,
- datum dospeća,
- liniju javnog prevoz i garažni broj i vozila,
- datum izdavanja i potpis i službeni broj kontrolora.
Putnik je po uručenju opomene iz stava 6. ovog člana dužan da se udalji iz vozila na prvom narednom stajalištu.
Vrste voznih isprava, način njihovog korišćenja i uslovi pod kojima pojedine kategorije putnika mogu koristiti javni prevoz bez naknade, odnosno uz umanjenje naknade (povlašćene kategorije) i kontrola putnika utvrđuju se aktom iz člana 3. stav 1. odluke.
Prilikom ulaska u vozilo na prednja vrata i zauzimanja mesta za sedenje prednost imaju invalidi, trudnice, lica sa malom decom i stare i nemoćne osobe. Za ove osobe postoje obezbeđena i rezervisana mesta za sedenje u zoni iza prednjih vrata.
Putnik može u vozilo uneti ručni prtljag, dečja kolica, invalidska kolica, lovačku ili sportsku opremu (pušku u futroli bez naboja, skije, pribor za ribolov i slično) i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika.
Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu. Prtljag iz stava 1. ovog člana potrebno je smestiti na način da zauzima što manje prostora u vozilu, da ne ometa niti da na bilo koji način ugrožava ostale putnike i saobraćajno osoblje.
U vozilo nije dozvoljeno unositi:
- vatreno oružje, eksplozivne lako zapaljive predmete i tekućine;
- predmete koji mogu ugroziti život, zdravlje i imovinu putnika i vozno osoblje;
- predmete koji mogu ozlediti, isprljati, oštetiti ili uznemiriti putnike u vozilu ili vozno osoblje.
Izuzetno od stava 1. alineje 1. ovog člana dozvoljeno je pripadnicima policije i Vojske Srbije kada su na službenom zadatku nošenje ličnog naoružanja i to na način utvrđen posebnim propisima.
Putnicima je zabranjeno:
1. ometati vozača, odnosno drugo ovlašćeno lice u vozilu u obavljanju službe;
2. bacati otpatke ili na drugi način zagađivati i uništavati opremu vozila, vozilo i njegove oznake, pisati po unutrašnjosti vozila;
3. pušiti u vozilu;
4. zadržavati se u delu vozila na način kojim se ometa naplata vozne karte, onemogućuje ili otežava pravilan raspored putnika u vozilu, odnosno ulazak ili izlazak iz vozila;
5. onemogućavati otvaranje i zatvaranje vrata kao i nasilno otvarati vrata na vozilu;
6. ulaziti i izlaziti iz vozila u pokretu, hvatati se ili voziti na spoljnom delu vozila;
7. prosjačenje, prodaja proizvoda, svako ponašanje u smislu držanja manifestacija (sviranje i pevanje) i sl. u vozilu.
Vozač, odnosno ovlašćeno lice u vozilu dužno je opomenuti putnika koji postupa suprotno odredbama iz stava 1. ovog člana a ukoliko i pored opomene putnik izvrši koju od navedenih radnji, vozač će pozvati putnika da napusti vozilo.
Stvari nađene u vozilu predaju se vozaču ili ovlašćenom licu koji su dužni da nalazaču izdaju potvrdu u kojoj će upisati ime i prezime, odnosno naziv prevoznika, broj linije, registarski broj vozila, vreme pronalaska stvari, opis stvari i ime, prezime i adresa nalazača.
Ako se za vreme vožnje ne javi vlasnik nađene stvari, službeno lice kojem je ta stvar predata, je dužan po završetku vožnje odmah predati službi prevoznika.
Prevoznik je dužan da nađene stvari preda u roku od sedam dana ustanovi koja se stara o nađenim stvarima.
Sa nađenim stvarima postupaće se prema propisima o nađenim stvarima.
V SREDSTVA ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA
Sredstva za obavljanje linijskog prevoza obezbeđuju se iz prihoda od prodaje usluge prevoza i iz budžeta grada.
Cena usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje se posebnim aktom koji donosi Skupština Grada Požarevca na osnovu načela i elemenata za određivanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti, na predlog Gradskog veća i po pribavljenom mišljenju Odeljenja za komunalne delatnosti i energetiku.
VI OBEZBEĐIVANJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa odredbama ove odluke tako da kontinuirano i nesmetano pruža uslugu linijskog prevoza korisnicima, u skladu sa odredbama ove odluke i potpisanim Ugovorom obezbedi propisan obim, vrstu i kvalitet usluge.
Prevoznik je dužan da na osnovu pisanog naloga načelnika Gradske uprave vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem linijskog prevoza, za koje se obezbeđuju dodatna novčana sredstva.
U slučaju iznenadnog zastoja ili kraćeg poremećaja u saobraćaju prevoznik je dužan da organizuje prevoz na način da putnici u najmanjoj mogućoj meri osete posledice poremećaja odnosno da u što kraćem roku preduzme mere za ponovno uspostavljanje redovnog prevoza.
U slučaju prekida saobraćaja zbog kvara vozila prevoznik je dužan da putnicima omogući da istim kartama nastave započetu vožnju drugim vozilom.
Prevoznik se obavezuje da u slučaju neispravnosti vozila isto ukloni sa trase linije u roku od 45 minuta.
Odstupanja od registrovanog reda vožnje na liniji u smislu skraćenja, produženja, delimične izmene trase i izmene u ponuđenom kapacitetu linije kao i zamene tipa vozila mogu se vršiti izuzetno, iz opravdanih razloga.
Pod opravdanim razlozima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se elementarne nepogode (snežni nanosi, posledice poplava i sl.), znatna oštećenja ulica, puteva i putnih objekata, saobraćajne nezgode, manifestacije, radovi na putu i sl. čime je onemogućeno redovno odvijanje prevoza na liniji i preraspodela kapaciteta na druge linije zbog izmene saobraćajne situacije u gradu usled mera nadležnog organa dok ti razlozi postoje.
Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za inspekcijske poslove, utvrđuje da li je prevoznik morao odstupiti od registrovanog reda vožnje.
Kad organizaciona jedinica iz stava 3. ovog člana utvrdi da prevoznik nije morao odstupiti od registrovanog reda vožnje, postupiće u skladu sa propisanim ovlašćenjima i odredbama iz potpisanog Ugovora.
Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti odnosno sprečiti da dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju linijskog prevoza, prevoznik mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida.
Mere koje prevoznik preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:
1. radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, tj. razloga zbog kojih je došlo do prekida u pružanju usluge linijskog prevoza,
2. hitne popravke vozila kojima se obezbeđuje obavljanje linijskog prevoza, i
3. preduzima i druge mere koje utvrdi nadležna organizaciona jedinica.
VII OBAVLJANJE GRADSKOG I PRIGRADSKOG PREVOZA PUTNIKA U DELU KOJI OBUHVATA JAVNI LINIJSKI PREVOZ BRODOM, SKELOM I ČAMCEM
Prevoznik koji obavlja javni linijski prevoz brodom, skelom i čamcem za privredne svrhe mora da ima zaposlen odgovarajući broj članova posade za ta plovila u skladu sa propisom kojim se uređuje najmanji broj članova posade za bezbednu plovidbu koje moraju imati brodovi i druga plovila trgovačke mornarice.
Prevoznik koji obavlja javni linijski prevoz brodom ili skelom za privredne svrhe mora da ima najmanje jedan registrovani brod ili skelu o čemu dostavlja sledeće dokaze:
1. Odobrenje za obavljanje delatnosti vozara unutrašnje plovidbe izdato u skladu sa zakonom kojim se uređuje trgovačka plovidba;
2. Opremljenost u pogledu tehničkog kapaciteta:
1) kao dokaz prava svojine: izvod iz upisnika brodova unutrašnje plovidbe i važeće brodsko svedočanstvo;
2) kao dokaz o pravu zakupa: kopija ugovora uz izvod iz upisnika brodova unutrašnje plovidbe i važeće brodsko svedočanstvo;
3) kao dokaz o pravu upotrebe celog broda ili skele na određeno vreme: kopija ugovora uz izvod iz upisnika brodova unutrašnje plovidbe i važeće brodsko svedočanstvo;
3. Polisu osiguranja u skladu sa zakonom o obaveznom osiguranju u saobraćaju.
Prevoznik koji obavlja javni linijski prevoz čamcem za privredne svrhe neophodno je da ima najmanje jedan čamac registrovan za privredne svrhe o čemu dostavlja sledeće dokaze:
1. Opremljenost u pogledu tehničkog kapaciteta:
1) kao dokaz prava svojine: brodsko svedočanstvo, odnosno plovidbenu dozvolu;
2) kao dokaz o pravu zakupa: kopija ugovora uz brodsko svedočanstvo, odnosno plovidbenu dozvolu;
2. Polisu osiguranja u skladu sa zakonom o obaveznom osiguranju u saobraćaju.
VIII NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA GRADSKE UPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da u slučaju prekida u obavljanju linijskog prevoza nastalog u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka kao i kad usled više sile dođe do smanjenog obima linijskog prevoza, o tome obavesti Gradsko veće Grada Požarevca.
Kada Gradsko veće primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu linijskog prevoza, dužno je da bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva i način obavljanja linijskog prevoza u skladu sa potrebama, preraspodelom preostalih kapaciteta i uvođenjem rezervnih vozila prevoznika,
2. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje usluge,
3. angažuje drugog prevoznika za obavljanje linijskog prevoza neposrednom pogodbom, do otklanjanja poremećaja, i
4. u tvrdi razloge i eventualno odgovornost za prekid odnosno poremećaj nastao iz drugih razloga u pružanju usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete i primeni kaznene odredbe iz potpisanog Ugovora.
U slučaju prekida linijskog prevoza usled štrajka prevoznika, prevoznik je obavezan da obezbedi minimalno 75% od planiranog obima rada u obavljanju linijskog prevoza u skladu sa aktom Grada Požarevca odnosno zaključenim Ugovorom.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku Gradske uprave Grada Požarevca, a posebno se stara o obezbeđivanju ugovorom preuzetih obaveza, organizuje i vrši nadzor nad obavljanjem linijskog prevoza i zaštiti sredstava od prodaje voznih isprava, kao i nad korišćenjem ove komunalne usluge.
Inspekcijski nadzor vrši saobraćajni inspektor Odeljenja za inspekcijske poslove Gradske uprave.
U periodu do uvođenja sistema za daljinsko upravljanje i kontrolu saobraćaja obaveza prevoznika će biti dostavljanje odgovarajućih izveštaja o realizaciji planiranog reda vožnje, na osnovu kojih će Odeljenje za budžet i finansije utvrđivati stepen realizacije. Detalji izveštaja biće definisani u Konkursnoj dokumentaciji.
Po uspostavljanju sistema za daljinsko upravljanje i kontrolu saobraćaja Odeljenje za komunalne delatnosti i saobraćaj utvrđivaće stepen realizacije planiranog reda vožnje na osnovu izveštaja dobijenih od sistema.
U skladu sa zakonom, inspektor za drumski saobraćaj ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:
1. pregleda vozila kojima se obavlja linijski prevoz,
2. kontroliše važeće i overene redove vožnje,
3. utvrđuje identitet prevoznika, vozača i drugih odgovornih lica za obavljanje linijskog prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava,
4. kontroliše prevozna dokumenta u obavljanju linijskog prevoza,
5. kontroliše ispunjenje ugovorenih obaveza iz potpisanog Ugovora, i
6. pregleda opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju prevoznika.
Kontrolu primene ove odluke i komunalno-policijske poslove, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima vrši Komunalna policija.
U skladu sa zakonom, u vršenju inspekcijskog nadzora saobraćajni inspektor je ovlašćen, u skladu sa zakonom, da:
1. kontroliše da li se delatnost linijskog prevoza obavlja na način i pod uslovima utvrđenim zakonom, ovom odlukom, potpisanim Ugovorom i propisima donetim na osnovu istih,
2. naredi izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka,
3. preduzima druge mere utvrđene zakonom.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik ako:
1. obavlja prevoz, a ne ispunjava uslove iz člana 8. ove odluke;
2. obavlja prevoz, a ne ispunjava uslove propisane članom 9. ove odluke;
3. obavlja prevoz, suprotno uslovima predviđenim članom 6. ove odluke;
4. koristi autobuska stajališta koja Grad nije odredio za linijski prevoz putnika (član 22. ove odluke);
5. otpočne i obavlja prevoz putnika bez ugovora o obavljanju prevoza ili otpočne obavljanje prevoza putnika bez dokaza o ispravnosti vozila i bez registrovanog i overenog reda vožnje (član 15. stav 1. ove odluke);
6. ako se ne pridržava registrovanog i overenog reda vožnje (član 18. ove odluke);
7. u toku važenja reda vožnje postupi suprotno odredbi člana 19. ove odluke;
8. obustavi obavljanje linijskog prevoza, skrati liniju, produži ili delimično izmeni trasu suprotno odredbama člana 49. ove odluke;
9. obustavi obavljanje prevoza suprotno odredbi člana 49. ove odluke;
10. utvrdi i primenjuje cene prevoza suprotno i bez saglasnosti nadležnog organa.
Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 60.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj prevoznik, ako:
1. u vozilu kojim obavlja prevoz putnika nema važeći red vožnje (član 31.ove odluke),
2. u vozilu kojim obavlja prevoz putnika nema putni nalog popunjen, overen i potpisan na propisan način (član 31. ove odluke),
3. u vozilu kojim obavlja prevoz nema važeće cene sa rešenjem o saglasnosti (član 31. ove odluke),
4. u vozilu kojim obavlja prevoz nema istaknut naziv linije na propisan način (član 30. odluke),
5. ne obavesti korisnike o početku primene reda vožnje (član 19. ove odluke),
6.ukoliko vozač ne zaustavlja vozilo na stajalištima koja su uneta u red vožnje.
Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 7.500,00 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik i drugo pravno lice ako onemogući ili ometa saobraćajnog inspektora u vršenju službene dužnosti, ili ne dostavi tražene podatke u određenom roku, ili dostavi netačne podatke i ako ne izvrši ili u određenom roku ne izvrši rešenje saobraćajnog inspektora.
Za radnje iz prethodnog stava kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000,00 dinara.
Novčanom kaznom na licu mesta u fiksnom iznosu od 10.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj fizičko lice ako postupa u suprotnosti sa odredbama člana 36. ove odluke.
Novčanom kaznom na licu mesta u fiksnom iznosu od 25.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj fizičko lice koje obavlja javni prevoz putnika na teritoriji Grada Požarevca, a nije registrovano za obavljanje te vrste prevoza (član 19. ove odluke).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevac".