PROGRAM

MERA PODRŠKE ZA SPROVOĐENJE POLJOPRIVREDNE POLITIKE I POLITIKE RURALNOG RAZVOJA GRADA BEOGRADA ZA 2020. GODINU

("Sl. list grada Beograda", br. 6/2020)

 

I OPŠTE INFORMACIJE I TABELARNI PRIKAZ PLANIRANIH MERA

Analiza postojećeg stanja

Geografske i administrativne karakteristike: Beograd je glavni i najveći grad Republike Srbije i prostire se na ukupnoj površini od 323.496 hektara. Region Beograda čine teritorijalne jedinice, i to: naseljena mesta (157), mesne zajednice (275), katastarske opštine (174), ulice (8.603) i kućni brojevi (292.742). Teritorija grada Beograda je podeljena na 17 gradskih opština, koje imaju svoje lokalne organe vlasti. Prema Statutu Grada Beograda iz 2008. godine, Grad Beograd se sastoji od 17 gradskih opština: 1) Barajevo, 2) Voždovac, 3) Vračar, 4) Grocka, 5) Zvezdara, 6) Zemun, 7) Lazarevac, 8) Mladenovac, 9) Novi Beograd, 10) Obrenovac, 11) Palilula, 12) Rakovica, 13) Savski venac, 14) Sopot, 15) Stari grad, 16) Surčin i 17) Čukarica. Beograd se prostire na 323.496 hektara površine, pri čemu se uže gradsko područje prostire na 35.996 hektara. Ukupan broj stanovnika u gradu Beogradu, prema popisu iz 2011. godine, iznosi 1.659.440, a ukupan broj domaćinstava 606.433. Prosečna gustina naseljenosti u Beogradu je 513 stanovnika po km2. Najgušće naseljena opština je opština Vračar sa 19.628 stanovnika po km2, dok je najmanja gustina stanovništva u opštini Sopot sa 75 stanovnika na km2.

Prirodni uslovi i životna sredina: Zaštita životne sredine i poboljšanje ekoloških aspekata života u velikom gradu zahteva temeljan planski rad i značajne investicije usmerene na otklanjanje niza slabosti koje su generisane u prošlosti. Region Beograda treba da u tekućoj deceniji poveća prostor zaštićenih područja. Urgentni ekološki problemi Beograda čine pitanja: - smanjenja potrošnje fosilnih goriva i povećanje iskorišćavanja obnovljivih i kontinualnih izvora energije; - intenziviranje korišćenja obnovljivih izvora energije i povećanje energetske efikasnosti; - smanjenja emisije materija produkata sagorevanja u vazduhu; - smanjenja buke; - prerade otpadnih voda; - sakupljanja i reciklaže otpada; - reciklaže i zbrinjavanja industrijskog i opasnog otpada. Beograd se sastoji iz dve prirodne geološke celine. Prva je prostor Panonske nizije, a druga brežuljkasti tereni Šumadije. Usled urbanističkog razvoja, tokom proteklih vremena, stanje zemljišta je dobilo tipove koji su nastali uticajem ekonomske i urbane aktivnosti ljudi. Sa tog aspekta Beograd ima sledeće tipove zemljišta: urbano-građevinsko; suburbano-građevinsko i mešovito zemljište; industrijsko zemljište; komunalno zemljište; poljoprivredno zemljište; šumsko zemljište; vodno i nisko zemljište i degradirano zemljište. Na području Beograda zabeležena je tendencija uvećanja sezonskih i godišnjih temperatura vazduha. Intenzitet povećanja temperature u Srbiji najveći je u zoni Beograda. U toku proteklog stoleća temperatura u gradu je neprekidno rasla. Srednja temperatura prve decenije XX veka bila je 11,3 °C, dok je temperatura poslednje decenije 12,5 °C. U poslednjih dvadeset godina uočljiv je pozitivan trend godišnje temperature vazduha u Beogradu. Ukoliko se ovakav trend nastavi, postojeća i buduća vegetacija na području Beograda razvijaće se u uslovima povišene temperature i smanjene količine padavina u odnosu na dosadašnje prilike. Ovakav trend promena ukazuje i na pojačanje letnjih temperaturnih ekstrema na samom području grada, što dodatno otežava uslove za razvoj vegetacije. Ovim klimatskim promenama moraju se prilagoditi i planirani radovi na pošumljavanju, u prvom redu kroz izbor odgovarajućih biljnih vrsta. Na području Beograda šumske kulture se prostiru na približno 62 hiljade hektara. Do degradacije zemljišta dolazi usled prirodnih i antropogenih uticaja, pre svega eolske erozije, klizišta, opadanja poroznosti zemljišta.

Na području Beograda se pod različitim vrstama i stepenima klizišta nalazi prostor od oko 377 km2. Zemljište na području Beograda je izloženo značajnom procesu degradacije usled ispuštanja zagađujućih materija. Bitan činilac stanja životne sredine Beograda predstavlja kvantitet i kvalitet zelenih površina. U zelenu infrastrukturu grada ulaze: šume, parkovi, drvoredi, skverovi, zeleni koridori, posebni zeleni kompleksi i neuređene šume. Ukupna površina pod šumama je 61.987 ha. Regionalnim prostornim planom Beograda predviđeno je da se pošumljavanjem formira 2,335 ha novih šumskih površina VI bonitetne klase i 379 ha V bonitetne klase. Drveće se odabira u skladu sa prirodnim potencijalom staništa. Uvećanjem ukupne površine šuma i stepena šumovitosti poboljšaće se u velikoj meri kvalitet životne sredine u celini. U beogradskom regionu postoji raznovrsna flora i fauna, gde je posebna egzotična oaza dva ratna ostrva, opkoljena vodenom površinom ušća Save u Dunav, nadomak najužeg centra Beograda. Očuvanost i ekološka plastičnost ritske i vodene vegetacije, koja se najčešće imenuje kao gustiš, šikara i baruštine, te velika okolna vodena površina pogoduje ishrani, zadržavanju i razmnožavanju mnogih životinjskih vrsta. Zbog svega toga ali i relativnog mira i izolovanosti ostrva najbrojniji najlepši i najzanimljiviji stanovnici ostrva su ptice. Malo ratno ostrvo potpuno je obraslo belom vrbom i puzavicama. U toplom dobu godine na njemu se gnezde čaplje - šute, gakovi i male čaplje. Takođe tu su i mali kormorani, poreklom iz čuvenog Pančićevog rita. Na Velikom ratnom ostrvu (površina oko 2 km2) se nalazi nekoliko različitih vegetativnih zona u kojima dominira bagremac. Tokom proleća u trstičnom delu uz obalu Velikog ratnog ostrva, dolazi do izražaja lepota cvetova belog lokvanja žabogriza i naročito vodenog ljutića, koji kanalu daje izgled raskošne livade. Ukupno je zabeleženo oko 192 vrste ptica od kojih se na samom ostrvu gnezdi oko 40. Gotovo 97% svih zabeleženih vrsta svrstane su u različite kategorije ugroženosti, većina je trajno zaštićena zakonom, a neke su stalni članovi crvene knjige ne samo Srbije, već Evrope, pa i sveta. Plavetne, močvarne i velike senice, detlići, veliki, mali i sirijski, zelene i sive žune, vuge, trstenjaci, barske koke, crvene čaplje, liske, slavuji, kosovi, crvendaći, grmuše, laste, bregunice, muharice, zebe, vivci, želari, ševe, prdavac, galebovi, sivi sokolovi, eje, orlovi belorepani, divlje patke gluvare, kašikare i mnoge druge. Na Ratnom ostrvu je otkriven primerak slepog miša koji je težak svega četiri grama i spada u posebnu vrstu patuljastih slepih miševa, a to je ujedno najmanji sisar koji je otkriven na teritoriji Evrope. Još nije poznato šta sve čini faunu Velikog ratnog ostrva. Kanal Veliki Galijaš je prirodno mrestilište riba.

Stanje i trendovi u ruralnom području

Demografske karakteristike i trendovi: Prosečna gustina naseljenosti u Beogradu je 513 stanovnika po km2. Najgušće naseljena opština je opština Vračar sa 19.628 stanovnika po km2, dok je najmanja gustina stanovništva u opštini Sopot sa 75 stanovnika na km2. Broj stanovnika je u Beogradu tokom proteklih pedeset pet godina porastao sa 942.190, koliko je prema popisu bilo stanovnika 1961. godine, na 1.659.440 u 2011. godini. Depopulacija i nepovoljna starosna struktura su najznačajnije demografske karakteristike ruralnih područja grada Beograda, nastalih kao posledica intenzivnih procesa industrijalizacije i urbanizacije centralnog gradskog područja i pojedinih gradskih opština u posleratnom periodu. Pored navedenog perioda industrijalizacije posle Drugog svetskog rata, počev od pedesetih godina, praćen je i intenzivnom deagrarizacijom ruralnih područja, migracijama stanovništva pretežno na relaciji periferija - centar grada, ali i sa pratećim trendom dinamičnih eksternih migracija. Ukupan broj domaćinstava u Beogradu iznosi 606.433. Najveći broj domaćinstava nalazi se u opštini Novi Beograd i iznosi 81.073, a najmanji broj u opštini Sopot i iznosi 6.864, koje su istovremeno i najnaseljenija, odnosno najmanje naseljena opština grada. Prosečan broj stanovnika po domaćinstvu na teritoriji grada Beograda je tri, pri čemu prosečno domaćinstvo na opštinama Vračar, Savski Venac i Stari Grad čine dva člana. Od ukupnog broja stanovnika Beograda 785.826, odnosno 47,35% je muško, a 873.614, odnosno 52,65% je žensko. Prema popisu iz 2011. godine, u populaciji mlađoj od 24 godine broj muškog stanovništva je veći od broja ženskog. Populacija starija od 25 godina većinski je ženskog pola.

Broj stanovnika i gustina naseljenosti u gradskim opštinama
(Izvor: Statistički godišnjak Beograda za 2014. godinu)

 

Površina
(u hektarima)

Broj stanovnika
(popis iz 2011)

Gustina naseljenosti
(broj stanovnika/ km2)

Grad Beograd

323.496

1.659.440

513

Barajevo

21.310

27.110

127

Voždovac

14.852

158.213

1.065

Vračar

287

56.333

19.628

Grocka

29.955

83.907

280

Zvezdara

3.149

151.808

4.821

Zemun

14.974

168.170

1.123

Lazarevac

38.351

58.622

153

Mladenovac

33.900

53.096

157

Novi Beograd

4.071

214.506

5.269

Obrenovac

41.014

72.524

177

Palilula

45.059

173.521

385

Rakovica

3.011

108.641

3.608

Savski venac

1.406

39.122

2.782

Sopot

27.071

20.367

75

Stari Grad

540

48.450

8.972

Surčin

28.847

43.819

152

Čukarica

15.699

181.231

1.154

Diverzifikacija ruralne ekonomije: Period od 2010. do 2014. godine obeležilo je produbljivanje negativnih tendencija na tržištu rada koje su se ispoljile pod neposrednim uticajem globalne ekonomske krize. To je samo dodatno potvrdilo empirijsku pretpostavku o "ranjivosti" tržišta rada srpske ekonomije koja se nalazi u tranziciji duže od dve decenije. Tokom perioda od 2010. do 2014. godine, prosečna godišnja stopa rasta formalne zaposlenosti na nacionalnom nivou je bila negativna i iznosila je -1,5%, dok je u Beogradskom regionu izmeren prosečan pad broja formalno zaposlenih od 1,9%. U Beogradskom regionu je čak došlo do rasta formalne zaposlenosti kod pravnih lica, što pokazuje pozitivna prosečna godišnja stopa rasta od 0,2%, dok, s druge strane, negativna stopa rasta od 10,8% ukazuje na drastičan pad broja privatnih preduzetnika i zaposlenih kod njih u ovom regionu. U procesu diverzifikacije poljoprivrednih gazdinstava dodatni prihodi koji bi mogli da se ostvare u domaćinstvu su od ruralnog turizma. Savremeni način života, pogotovo za stanovnike iz velikih gradova i urbanih sredina stvara preduslov za razvoj ruralnog turizma. Potencijal za ulaganje u razvoj turizma je kategorizacija smeštajne ponude u seoskom domaćinstvu i ugostiteljska ponuda sa pratećim sadržajima (etno-restorani, etno-sela i etno-kompleksi). Grad Beograd, Sekretarijat za privredu omogućava kategorizaciju seoskih turističkih domaćinstava. Pored smeštaja potencijalnim turistima se nudi i realizacija programa rekreacije i zabave za posetioce kao i hrana koja ima karakteristike lokalnih obeležja. Za razvoj turističke ponude veoma su značajni prirodni resursi, zaštićena područja Avale i Kosmaja, mineralne i termalne vode banje Selters i Koraćička u Mladenovcu, banja Ovča, jezera Duboki potok, Očaga, šume Bojčinska, Lipovačka, Guberevačke šume, obala Save sa Nautičkim selom, Biser, raznoliko kulturno-istorijsko nasleđe, arheološko nalazište "Belo brdo" u Vinči, kosmajski manastiri, Manastir Fenek, stare čaršije, crkve brvnare u Barajevu i Lazarevcu, Matića kuća u Barajevu, spomen kosturnica u Lazarevcu i dr. Kopovi Kolubare i TENT Obrenovac su izuzetni potencijali za razvoj ponude industrijskog turizma. Upoznavanje sa starim zanatima, obuka za pripremu tradicionalnih obroka i zimnice kao i boravak dece u obrazovnim farmama značajno bi dodatno zaposlili lokalno stanovništvo i uvećalo prihode. Tokom perioda od 2010 do 2014. godine, kako je prethodno napomenuto, uočava se neprekidan blagi pad zaposlenosti sve do 2015. godine, kada se uočava značajan nagli skok zaposlenosti. Trend neznatnog smanjenja zaposlenosti je nastavljen u 2016. godini u odnosu na 2015. godinu, gde je zaposlenost pala za 0,1%. Međutim, u 2017. godini se uočava rast zaposlenosti u odnosu na 2016. godinu za 3,5%, a rast zaposlenosti se nastavlja i u 2018. godini, gde je broj zaposlenih lica u odnosu na 2017. godinu porastao za 26.443 zaposlena.

Formalna zaposlenost Beogradskom regionu prema poslovnim subjektima, 2010-2018. godina
(Izvor: Statistički godišnjak Beograda 2018)

 

Ukupno

Pravna lica

Preduzetnici

2010

596.801

469.006

127.795

2011

576.904

461.203

115.702

2012

566.806

468.706

98.101

2013

562.992

472.172

90.820

2014

559.231

469.961

89.270

2015

670.296

597.193

69.976

2016

669.845

593.146

73.581

2017

691.555

609.082

79.459

2018

717.998

629.921

85.349

Ruralna infrastruktura: Odredbama Zakona o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije, ruralne oblasti su sve teritorije naseljenih mesta osim gradova koji predstavljaju ekonomski, administrativni, geografski i kulturni centar šireg područja i imaju više od 100.000 stanovnika. Prema definiciji OECD ruralne opštine/gradovi imaju gustinu stanovništva ispod 150 stanovnika po km2. Grad Beograd se sastoji od 17 gradskih opština među kojima su i opštine sa manje od 150 stanovnika po km2, i to Sopot i Barajevo. Gradske opštine Mladenovac i Lazarevac imaju neznatan broj stanovnika više od maksimalnog broja stanovnika po km2 koji je definicijom odredio OECD. Takođe, većina rubnih opština koje su pre izmene statuta grada Beograda imale status prigradskih opština karakterišu odlike područja koja nisu urbana. Na teritoriji Beograda registrovano je po popisu poljoprivrede iz 2012. godine 33.244 poljoprivredna gazdinstva. Prema istim podacima, broj jednoosovinskih i dvoosovinskih traktora i kombajna je 32.382. Prema podacima Statističkog godišnjaka Grada Beograda za 2018. godinu, broj konja je 811, grla goveda 46.692, ovaca 72.641, svinja 415.837, živina 821.789, koza 9.414 i košnica pčela 43.688. Beograd raspolaže sa 147.330 ha korišćenog poljoprivrednog zemljišta, a od toga je 116.677 ha oranica i bašti, a na 14.349 ha poljoprivrednog zemljišta se gaji voće. Površina poljoprivrednog zemljišta pod vinogradima je 782 ha, a pod rasadnicima 39 ha, i površina pod livadama i pašnjacima 15.481 ha. Ruralna područja visoko su zavisna od poljoprivrede, zatim prehrambene industrije, rudarstva i energetike u pojedinim opštinama kao što su Obrenovac i Lazarevac. Učešće uslužnih delatnosti, i posebno kvartarnog sektora u strukturi ruralne ekonomije značajno je manje izraženo. Grad Beograd nema usvojenu strategiju poljoprivrede i ruralnog razvoja koja se donosi za šestogodišnji period. Izrađen je nacrt Strategije Grada Beograda za period od 2016. do 2021. godine sa posebnim delom teksta koji se odnosi na poljoprivredu. Teritoriju grada Beograda, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u sastav grada. U okviru zakonom utvrđene teritorije grada, obrazovane su gradske opštine čije područje čine naseljena mesta, odnosno područja 174 katastarske opštine koje ulaze u njen sastav. Gradske opštine grada Beograda su: Barajevo, Voždovac, Vračar, Grocka, Zvezdara, Zemun, Lazarevac, Mladenovac, Novi Beograd, Obrenovac, Palilula, Rakovica, Savski venac, Sopot, Stari grad, Surčin i Čukarica. Sa preko 140 naselja, od kojih neka imaju značaj evropske metropole (Beograd), neke subregionalnog centra u Srbiji (Obrenovac, Lazarevac, Mladenovac), nekoliko manjih urbanih centara, pa sve do velikog broja seoskih i poluurbanih naselja, grad Beograd kao metropolu i deo regiona odlikuje velika raznolikost. S obzirom na to da u Beogradu postoje opštine u kojima je izražena poljoprivredna proizvodnja, tri opštine su se izdvojile primenom OECD klasifikacija ruralnosti (OECD definicija ruralnosti: ruralna naselja su ona sa gustinom naseljenosti ispod 150 stanovnika/km2). Po toj klasifikaciji, opštine Barajevo, Sopot i Surčin u Beogradu podvedene su pod ruralne oblasti.

Pokazatelji razvoja poljoprivrede

Poljoprivredno zemljište: Prema podacima Statističkog godišnjaka Beograda u 2018. godini na teritoriji grada Beograda nalazi se ukupno 147.330 hektara korišćenog poljoprivrednog zemljišta, što čini 44% ukupne teritorije grada Beograda. Od ukupne površine korišćenog poljoprivrednog zemljišta obradivo poljoprivredno zemljište - oranice i bašte obuhvataju 116.667 hektara ili 79%, voćnjaci, vinogradi, rasadnici i ostali stalni zasadi obuhvataju 15.172 hektara ili 10% i livade i pašnjaci obuhvataju 15.481 hektara ili 10%. Strukturu obradivih površina na teritoriji Beograda čine: oranice i bašte sa 79%, voćnjaci i vinogradi sa 10 % i livade i pašnjaci sa oko 10% ukupnih obradivih površina. Beogradski region se sastoji od 17 opština, one se međusobno razlikuju po površini poljoprivrednog zemljišta koju zauzimaju, ali i po strukturi. Najveću površinu korišćenog poljoprivrednog zemljišta zauzima Obrenovac sa 22.940 hektara prema podacima popisa poljoprivrede iz 2012. godine. U Beogradu postoje opštine koje su geografski locirane u centru grada kao što su Vračar, Stari grad i Savski venac i kao takve ne zauzimaju poljoprivredne površine. Najviše obradivih poljoprivrednih površina ima u Obrenovcu, a zatim na Paliluli, u Mladenovcu i Lazarevcu. Oranice i bašte su najviše zastupljene u opštini Palilula, dok se u Grockoj stanovništvo najviše bavi uzgajanjem raznih vrsta voća. Pašnjaci, kao vrsta neobradivog zemljišta pogodnog za razvoj stočarstva dominiraju u opštini Čukarica. Republika Srbija je u 2018. godini raspolagala sa 3.486.908 hektara korišćenog poljoprivrednog zemljišta, pri čemu se 4,22% nalazilo u Beogradskom regionu. Posmatrajući trogodišnji period od 2010. do 2012. godine primećuje se stabilnost u obimu poljoprivrednog zemljišta. Beogradski region nije pokazao znatne oscilacije u ukupnom poljoprivrednom zemljištu Republike Srbije. U 2010. godini Beogradu je pripadalo 4,30% poljoprivredne površine, dok je u 2011. zabeležen neznatan pad od 0,04 procentna poena, pa je Beogradski region zauzimao 4,26% ukupne poljoprivredne površine, da bi u 2017. godini iznosio 4,31%, a u 2018. godini 4,22%. U Beogradskom regionu je u 2018. godini zasejano 116.677 hektara obradive poljoprivredne površine. Žita se seju na najvećem delu površine (77.651 ha ili 66%), zatim sledi krmno bilje (19.720 ha ili 16,9%), industrijsko bilje (9.701 ha ili 8.31%), povrće, bostan i jagode (5.874 ha ili 5,03%), šećerna repa (1.744 ha ili 1,49%), krompir (1.073 ha ili 0,92%), mahunarke (267 ha ili 0,22%), cveće (43 ha ili 0,04%), ostali usevi na oranicama i baštama (6 ha ili 0,005%), i ugari (598 ha ili 0,5%). Tokom posmatranog perioda od 2010. do 2018. godine, najveće promene se beleže u uzgajanju živine čiji je broj značajno rastao do 2015. godine. Međutim, taj broj je u 2016. godini u odnosu na 2015. godinu u padu, a u 2017. godini u neznatnom porastu u odnosu na 2016. godinu. U 2018. godini uočava se rapidno smanjenje broja živine u odnosu na 2017. godinu, i to za 326.518. Govedarstvo je najviše zastupljeno u opštini Palilula, dok se uzgajanjem svinja najviše bave stanovnici opštine Obrenovac. Živina se u najvećem broju uzgaja u Mladenovcu. Ukupna poljoprivredna površina se sastoji od obradivog i neobradivog zemljišta. Struktura poljoprivredne površine u Republici Srbiji odgovara strukturi u beogradskom regionu, pa tako u 2012. godini najveće učešće uzima obradiva površina od oko 84%, dok neobradive površine zauzimaju oko 16% zemljišta. Prosečna veličina poljoprivrednog gazdinstva na teritoriji grada Beograda iznosi 4,6 ha. U Beogradu je zabeleženo postojanje 33.244 poljoprivrednih gazdinstava prema popisu poljoprivrede od 2012. godine, od čega se najviše broji u Obrenovcu, Mladenovcu, Lazarevcu i Grockoj. Dominiraju gazdinstva sa malim brojem članova, odnosno jedno do dva lica. Područje grada Beograda pripada dvema prirodnim celinama: Panonskoj niziji na severu i brežuljkastim terenima Šumadije na jugu. U geološko-geomorfološkom smislu, na području grada Beograda prisutne su sledeće osnovne kategorije terena: - niskoravničarski tereni fluvijalnog genetskog tipa (aluvijalne zaravni Save, Dunava, Tamiša i Kolubare, i donjih delova njihovih pritoka, aluvijalno-barski tereni, rečno-terasne zaravni i aluvijalno-proluvijalni tereni); - eolske i eolsko-akvatične zaravni Srema; - tereni neogenog pobrđa; - brdsko-planinski tereni i - geotehnički tereni, tj. tereni formirani antropogenom delatnošću. Prema intenzitetu obrade mogu se izdvojiti intenzivno i ekstenzivno obrađivane poljoprivredne površine, među kojima se dalje uočavaju posebne specifičnosti u zavisnosti od tipa predela kome pripadaju (lesna zaravan, aluvijalna zaravan, pobrđe i brdsko-planinsko područje). Od značajnih problema koji se odnose na ugrožavanje kvaliteta poljoprivrednog zemljišta mogu se navesti sledeći: - prenamena poljoprivrednog zemljišta (najčešće nekontrolisana) u građevinsko industrijsko zemljište; - starost i ugroženost nasipa za zaštitu od poplava; - nedovoljno razvijeni sistemi za odvodnjavanje i navodnjavanje; - neadekvatna primena pesticida i veštačkih đubriva, kao i korišćenje vode neodgovarajućeg kvaliteta za navodnjavanje. Najplodnija zemljišta nalaze se severno od Save i Dunava, u Panonskoj ravnici i u okolini Obrenovca. Preko 50% ukupnog poljoprivrednog zemljišta nalazi se u opštinama: Obrenovac, Palilula, Mladenovac i Lazarevac, dok poljoprivredne proizvodnje nema u opštinama Stari grad, Savski venac i Vračar. Glavni poljoprivredni proizvodi koji se gaje na teritoriji grada prema podacima iz 2018. godine su žitarice (pšenica, tritikale, raž, ječam, ovas, kukuruz) zasejane na 77.651 ha, stočno krmno bilje zasejano na 19.720 ha, industrijsko bilje (šećerna repa, suncokret, soja, uljana repica) zasejano na 9.701 ha, povrće, bostan i jagode zasejani na 5.874 ha, voće zasađeno na 14.349 ha, grožđe zasađeno na 782 ha i dr. Površine poljoprivrednog zemljišta na teritoriji grada Beograda prema katastarskim klasama i kulturama su vrlo heterogene, od čega zavise i proizvodne osobine ovog zemljišta. Najveće učešće prema kategorijama korišćenja poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini imaju njive (78,34%) koje su istovremeno i najpogodnije za davanje u zakup. Ukupna navodnjavana površina je 6.109 ha ili 4.5% od ukupno korišćene površine. Od tog broja 61,1% se navodnjava površinski, 14,7% orošavanjem i 24,2% kap po kap. Na području svih opština koje pripadaju Beogradu navodnjavanje se primenjuje na individualnim poljoprivrednim gazdinstvima za većinu malih sistema za navodnjavanje (uglavnom metodom kapanja i orošavanja) u zatvorenom prostoru (plastenici i staklenici), odakle stiže najveća količina povrća na gradske pijace. Površina zemljišta obuhvaćena sistemom za odvodnjavanje u regionu Beograda je 115.350 ha, pri čemu se oko 65.000 ha odnosi na zemljište koje se koristi za poljoprivrednu proizvodnju. Od ukupne površine obuhvaćene sistemom za odvodnjavanje oko 29% ukupne površine i 43% korišćenog poljoprivrednog zemljišta je stvarno odvodnjavano. Odvodnjavanje zemljišta se može vršiti kanalima za odvodnjavanje ili ispumpavanjem. Ukupna površina teritorije beogradskog regiona je pokrivena kanalima za odvodnjavanje u dužini od 1.060 km u 2013. godini, što je više u odnosu na prethodne dve godine kada su se kanali protezali na 878 km. Na teritoriji grada Beograda je u 2013. godini postojalo 27 crpnih stanica koje su služile za odvodnjavanje. Određeni broj stanica je reverzibilnog karaktera i može se koristiti i za navodnjavanje u sušnim periodima. Hidromelioracioni sistemi na teritoriji Beograda se nalaze u okviru pet melioracionih područja. Prema Operativnom planu za odbranu od poplava Srbije za 2013. godinu, ukupna dužina kanalske mreže na pomenutim područjima iznosi 1.836,4 km. Recipijenti područja, pod nazivom: Beograd Dunav 1, Beograd Dunav 2, Beograd Sava 1, Beograd Sava 2 su Dunav, Tamiš i Sava. Sistemi melioracionog područja Beograd Morava za recipijente, osim Save, imaju i reku Kolubaru, Topčidersku reku, Beljanicu, Turiju, Peštan, Lukavicu i Ljig.

Višegodišnji zasadi: Za Beograd voćarsko-vinogradarska proizvodnja predstavlja značajan sektor poljoprivredne proizvodnje, kao i značajan izvor sirovine za prerađivačku industriju. U svim opštinama grada Beograda, sa izuzetkom opština Savski venac, Vračar i Stari grad, u kojima ne postoje uslovi za ovu proizvodnju, zastupljena je voćarska proizvodnja. Povoljniji su uslovi u opštinama južno od Save i Dunava, gde ova proizvodnja ima veći intenzitet. U proizvodnji je zastupljeno jabučasto, jezgrasto, koštičavo, jagodičasto voće, kao i grožđe. Kod zasada voća najzastupljenije je koštičavo voće sa 68% od ukupne površine zasada voća. Šljiva je najzastupljenije koštičavo voće po površini zasada, odnosno 30,4% od ukupne površine koštičavog voća, dok višnja učestvuje sa 10,5%. Jabučasto voće učestvuje po zasađenoj površini sa 20% od ukupnih površina pod voćem. Jabuka po zasađenoj površini u okviru grupe jabučastog voća participira sa 80%. Najmanje je zastupljeno jezgrasto voće, odnosno orah i lešnik, koji po površini zasada učestvuju sa svega 5,50%. Značajna je i proizvodnja jagodastog voća, odnosno jagoda, malina i kupina. Na području Beograda 15.032 gazdinstava se bavi voćarstvom. Ukupna površina pod voćem je 14.349 ha. Od toga na 12.896 ha se primenjuje plantažni način uzgoja, a na 1.453 ha ekstenzivni. Vinogradarstvom se bavi 3.217 gazdinstava na teritoriji grada na ukupnoj površini od 782 ha. Jabuke se gaje na 2.371 ha, kruške na 392 ha, breskve na 1.617 ha, kajsije na 2.489 ha, višnje na 1.104 ha, trešnja na 1.421 ha, šljive na 3.229 ha, orasi na 202 ha, lešnici na 588 ha.

Stočni fond: Stočarska proizvodnja na teritoriji grada Beograda ima veliki značaj, koji se ogleda pre svega kroz proizvodnju stočarskih proizvoda koji služe za ishranu stanovništva (mleko, jaja, med i vuna). Prema podacima Statističkog godišnjaka grada Beograda za 2018. godinu, proizvodnja kravljeg mleka je 99.846 litara, što je za čak 5.864 litara manje u odnosu na 2017. godinu; proizvodnja jaja je 77.469 što je za 16.905 komada manje u odnosu na 2017. godinu; meda 510 t, što je za 85 t više u odnosu na 2017. godinu, vune je 106 t, što je za 6 t manje u odnosu na 2017. godinu. Stočarstvo je značajno i kao sirovinska osnova za prehrambenu industriju. Razvoj stočarstva je od značaja i za razvoj pratećih industrija - proizvodnje stočne hrane, industrije mašina i opreme za poljoprivrednu proizvodnju i sl. Zavisno od prirodnih uslova, strukture korišćenih poljoprivrednih površina, ekonomske situacije i strukture stanovništva, koje utiču na razvoj stočarstva, u pojedinim opštinama su u manjoj ili većoj meri razvijene pojedine linije stočarske proizvodnje. Govedarstvo (37,13%) je najviše zastupljeno u opštini Palilula, a za njom sledi Obrenovac (18,14%) i Mladenovac (12,46%). Svinjarstvom se najviše bave stanovnici opštine Obrenovac (27,65%) i Palilula (19,04%), dok se ovce najviše gaje u Lazarevcu (24,01%). Gajenje živine je isplativo za stanovnike prigradskih opština što se može videti na osnovu njihove brojnosti. Bilo da se gaji za sopstvene potrebe ili je namenjena za dalju prodaju, živina je najbrojnija u Mladenovcu (28,33%), Surčinu (18,83%) i Obrenovcu (12,22%). Pčelarstvo predstavlja malu, ali izuzetno atraktivnu poljoprivrednu delatnost, koja poslednjih godina počinje da se tržišno usmerava u pravcu prihvatanja uslova i standarda EU. Različite vrste meda koje potiču sa geografskog područja Srbije su visokog kvaliteta i u ukupnom ekonomskom obimu poljoprivredne proizvodnje pčelarska proizvodnja učestvuje sa 0,5%. Prema anketi iz 2018. godine, na teritoriji grada Beograda ima ukupno 43.688 košnica pčela. Najveći deo društvenog proizvoda poljoprivrede i ribarstva grada Beograda se ostvaruje iz privatne svojine, koja ima sve veći značaj za formiranje društvenog proizvoda poljoprivrede. Akvakultura se obavlja u pastrmskim i šaranskim ribnjacima. Pastrmski ribnjaci su locirani u brdsko planinskim krajevima, a šaranski u ravničarskim. Potencijal povećanja proizvodnje pastrmki je ograničen resursima čistih vodenih tokova, dok je potencijal za razvoj šaranskog ribarstva tako reći neograničen. U 2012. godini je proizvedeno 7,66 hiljada tona ribe u objektima za akvakulturu. U tom periodu je uvezeno 32.757 tona, dok je izvezeno 562 tone proizvoda ribarstva. U strukturi stočnog krmnog bilja u periodu od 2013. godine do 2018. godine dominira proizvodnja kukuruza za silažu, sledi proizvodnja lucerke i deteline. U 2018. godini, proizvodnja kukuruza za silažu je bila 76.887 t, proizvodnja lucerke je bila: 51.775 t, proizvodnja deteline 24.001 t.

Mehanizacija, oprema i objekti: Poljoprivredni proizvođači shvataju da nizak nivo opremljenosti gazdinstava mehanizacijom predstavlja ograničavajući faktor razvoja poljoprivrede. Broj traktora je indikator koji ukazuje na razvijenost poljoprivredne proizvodnje, pre svega zemljoradnje u beogradskim opštinama. Na teritoriji grada Beograda prema Popisu poljoprivrede u 2012. godini ukupno ima 22.564 dvoosovinskih traktora, i 8.376 jednoosovinskih traktora, kombajna 1.442 i priključnih mašina 74.812. Ukupan broj objekata za smeštaj stoke je 59.146, objekata za smeštaj poljoprivrednih proizvoda na gazdinstvu: koševa za kukuruz je 17.765, ambara je 8.217 i silosa je 193, objekata za smeštaj poljoprivrednih mašina i opreme na gazdinstvu je 13.920, sušara je 231, objekata za silažu na gazdinstvima je 636, hladnjača 192, staklenika 146 i plastenika 4.994. Prema raspoloživim podacima Privredne komore Beograda, mlinska industrija Beograda ima dovoljno kapaciteta za smeštaj i preradu pšenice - silose i podna skladišta ukupnog kapaciteta od 200.000 t na godišnjem nivou. Mlinski kapaciteti na nivou Beograda iznose oko 160.000 t. Otkup pšenice će zavisiti isključivo od finansijske sposobnosti mlinske industrije koja kupuje pšenicu za sopstvene potrebe. Od značajnijih poljoprivrednih preduzeća na teritoriji grada Beograda koja se između ostalog bave proizvodnjom i preradom ratarskih proizvoda ili su njihovi veliki potrošači treba izdvojiti sledeća: Kompanija Al Dahra (ranije PKB Korporacija); Beogradska pekarska industrija; Klas a.d.; Žitoprodukt; Dragan Marković a.d.; Kolubara usluge; Štark; Institut za kukuruz Zemun polje; Institut za stočarstvo Zemun; "Makovica" a.d. i drugi. Ova poljoprivredna preduzeća i zadruge raspolažu velikim obradivim površinama, mehanizacijom, stručnim kadrom i smeštajnim kapacitetima koji omogućuju adekvatnu organizaciju proizvodnje i postizanje značajnih prinosa u ratarskoj proizvodnji. Prostor za skladištenje stajnjaka uslovljen je tipom stajnjaka, njegovom namenom i količinom. Dnevna količina stajnjaka koji krava proizvede zavisi od načina držanja, kao i ishrane. Stajnjak se pakuje u visine od oko dva metra, gde bi zapremina čvrstog stajnjaka iznosila oko 800 kg/m3. Za razliku od čvrstog stajnjaka, skladištenje tečnog stajnjaka je nešto zahtevnije jer iziskuje jamu izgrađenu od nepropusnog materijala, transport od štale do jame sistemom kanala, nagiba, upotrebom pumpi i cisterni kao i drugom pratećom opremom. Čvrsti i tečni stajnjak se koristi za đubrenje njiva, odnosno poboljšanja strukture zemljišta. Prednost tečnog stajnjaka u odnosu na čvrsti, je i u njegovoj upotrebi za proizvodnju biogasa, što iziskuje dodatne građevine i prateću opremu.

Radna snaga: Broj aktivnih registrovanih poljoprivrednih gazdinstava prema popisu poljoprivrede iz 2012. godine je 33.244, i isto toliko je i nosilaca poljoprivrednih gazdinstava. Menadžera (nosioca) poljoprivrednih gazdinstava je 4.477 žena, a 28.767 muškaraca. Kvalifikacija menadžera (nosilaca poljoprivrednog gazdinstva) odnosno donosilaca odluka na poljoprivrednim gazdinstvima je takva da radno iskustvo iz poljoprivredne prakse ima 18.337. Nepovoljna je starosna struktura na gazdinstvima. Među opštinama koje imaju karakteristike ruralnih područja, najveće učešće starijih od 50 godina imaju gazdinstva u opštinama Sopot i Grocka, a najmlađa populacija registrovana je na gazdinstvima u opštinama Lazarevac, Mladenovac i Obrenovac.

Struktura poljoprivrednih gazdinstava: Popisom poljoprivrede 2012. godine u Beogradu je zabeleženo postojanje 33.244 poljoprivrednih gazdinstava, od čega: u Obrenovcu 5.536, Mladenovcu 5.221, Lazarevcu 4.831, Grockoj 4.043, Sopotu 2.708, Barajevu 2.668, Surčinu 2.131, Paliluli 1.705, Voždovcu 1.675, Čukarici 1.326, Zemun 889, Zvezdari 224, Rakovici 202 i Novom Beogradu 85, dok pojedine gradske opštine poput Vračara, Savskog venca i Starog Grada nemaju poljoprivrednih gazdinstava na svojoj teritoriji. Od ukupnog broja registrovanih poljoprivrednih gazdinstava porodično poljoprivredno gazdinstvo čini 99,5%, a pravna lica i preduzetnici 0,5%. U tabeli koja sledi dat je prikaz gazdinstava u Beogradu prema broju članova i stalno zaposlenih. Posmatrajući dobijene podatke može se primetiti da dominiraju gazdinstva sa malim brojem članova, odnosno jedno do dva lica. Najviše takvih gazdinstava ima u Obrenovcu, Mladenovcu i Lazarevcu. Slede poljoprivredna gazdinstva koja imaju nešto više članova, od tri do četiri lica. Najviše takvih je u Mladenovcu, a zatim u Obrenovcu, Lazarevcu i Grockoj. Najviše gazdinstava koja broje sedam i više lica ima u Mladenovcu, a slede ih gazdinstva u Paliluli, Obrenovcu i Lazarevcu.

Gazdinstva prema broju članova i stalno zaposlenih na gazdinstvu

Opština

Ukupno

1 - 2 člana

3 - 4 člana

5 - 6 članova

7 i više članova

Barajevo

2.688

1.947

655

63

3

Voždovac

1.675

1.278

373

21

3

Vračar

/

/

/

/

/

Grocka

4.043

2.702

1.162

170

9

Zvezdara

224

182

37

4

1

Zemun

889

652

213

17

7

Lazarevac

4.831

3.257

1.367

196

11

Mladenovac

5.221

3.195

1.724

280

22

Novi Beograd

85

58

24

3

/

Obrenovac

5.536

3.699

1.614

212

11

Palilula

1.705

1.243

381

62

19

Rakovica

202

170

25

4

3

Savski venac

/

/

/

/

/

Sopot

2.708

1.966

662

75

5

Stari Grad

/

/

/

/

/

Surčin

2.131

1.709

377

36

9

Čukarica

1.326

1.065

230

28

3

Ukupno Beograd

33.244

23.123

8.844

1.171

106

Proizvodnja poljoprivrednih proizvoda: Grad Beograd kao razvijen industrijski i trgovački centar, bez obzira što ima relativno velike površine plodnog poljoprivrednog zemljišta i povoljne prirodne uslove za bavljenje poljoprivredom, ima veoma mali procenat stanovništva koje se bavi isključivo poljoprivrednom proizvodnjom. U skladu s tim, kao i pod uticajem opštih političkih i ekonomskih uslova, deo ukupnog društvenog proizvoda koji se ostvaruje iz delatnosti poljoprivrede veoma je mali. Ratarska proizvodnja po svom obimu, strukturi i složenosti predstavlja jedan od najznačajnijih sektora poljoprivredne proizvodnje na nivou grada Beograda koja takođe predstavlja i jedan od najvažnijih faktora prehrambene stabilnosti i sigurnosti grada. Na teritoriji grada postoje odgovarajući uslovi za organizovanje ratarske proizvodnje pogotovu u opštinama koje se nalaze severno od Save i Dunava, gde su parcele znatno veće u odnosu na parcele opština koje se nalaze južno od ovih reka, gde je teren više brežuljkast i pogodniji za voćarsku proizvodnju. Međutim, celokupnu ratarsku proizvodnju karakteriše nedostatak sredstava za finansiranje tekuće proizvodnje i sve veće smanjenje raspoloživih obradivih površina usled nekontrolisane promene namene poljoprivrednog zemljišta. Od ukupno 116.677 ha pod oranicama i baštama, u 2018. godini na teritoriji grada Beograda ratarska proizvodnja se odvijala na 110.156 ha, odnosno na 94,4% površina. Od ratarskih kultura dominiraju površine pod žitaricama sa 67%, zatim površine pod stočnim krmnim biljem sa 17%, a najmanje oraničnih površina se nalazi pod mahunarkama, svega 0,22%. Od žitarica najviše je površina pod kukuruzom 32.769 ha i pšenicom 31.063 ha. Od povrtnog bilja u 2018. godini paprika zauzima 593 ha, paradajz 977 ha, kupus i kelj 601 ha, jagode na 981 ha. Od industrijskog bilja najveće površine su pod sojom 5.273 ha, šećernom repom 1.744 ha i suncokretom 2.418 ha. Prema podacima iz 2018. godine na teritoriji Beograda je bilo 46.692 grla goveda, 145.837 svinja, 72.641 ovaca, 9.414 koza, 821.789 komada živine, a broj košnica u 2018. godini je 43.688. Trenutno na teritoriji Beograda mali broj proizvođača (individualnih gazdinstava i preduzeća) ima sertifikovanu organsku proizvodnju, i to uglavnom u oblasti ratarstva, povrtarstva, voćarstva, kao i prerade voća. Imajući u vidu visok rast inostrane tražnje za organskim proizvodima, blizinu, veličinu i potencijal tržišta Beograda, više cene ovih proizvoda u odnosu na proizvode hemijski tretirane, kao i veoma povoljne ekološke uslove za organsku proizvodnju u pojedinim opštinama grada (pre svega Sopot i Barajevo), jedan od načina razvijanja konkurentnosti celokupnog poljoprivrednog sektora Beograda jeste veća orijentacija proizvođača na organsku proizvodnju.

Zemljoradničke zadruge i udruženja poljoprivrednika: Prema podacima Zadružnog saveza Beograda, na teritoriji grada Beograda registrovano je pedeset šest (56) zemljoradničkih zadruga i jedan zadružni savez. Od ovog ukupnog broja registrovanih zadruga aktivnih je trideset jedna (31) zadruga i jedan zadružni savez. Pet (5) zadruga je u stečaju. Dvadeset zadruga je neaktivno ili je u blokadi. Svaka od ovih zadruga broji najmanje stotinu zadrugara. Ukupan broj kooperanata sa kojim zadruge na teritoriji grada Beograda sarađuju je preko 4.500 koperanata. Osnovne delatnosti zadruga su: stočarstvo, voćarstvo, povrtarstvo, ratarstvo, pčelarstvo kao i otkup i plasman poljoprivrednih proizvoda. Zadruge se sreću sa sledećim problemima: - nerešeno pitanje vlasničkih odnosa nad imovinom u zadrugama (nerešeni vlasnički odnosi predstavljaju veliku prepreku za uspešnije poslovanje zadruga), - nepoštovanje zadružnih principa i zadružnih vrednosti u radu zadruga (poslovanje zadruga po zadružnim principima je obaveza propisana od strane Međunarodnog zadružnog saveza i Zakona o zadrugama), - nepostojanje zadružne revizije (Zadružna revizija je propisana zakonom i odnosi se na kontrolu primene zadružnih principa u poslovanju zadruge, kao i kontrolu poslovanja zadruge uopšte. Ta zakonska odredba se ne poštuje, a uz to i ne postoje licencirani zadružni revizori), - otežan pristup zadruga tržištu kapitala (bankarski krediti za finansiranje poljoprivredne proizvodnje i investicije u poljoprivredi su krajnje nepovoljni), - nedovoljna obuhvaćenost zadruga merama agrarne politike Srbije (zadruge su mali korisnici sredstava agrarnog budžeta), - finansijska iscrpljenost i nelikvidnost zadruga (hronična nestašica sopstvenih obrtnih sredstava za nabavku repromaterijala i zasnivanje polj. proizvodnje), - smanjenje obima prometa roba i usluga u zadrugama (značajan promet poljoprivrednih proizvoda preko 30%, pre svega voća i povrća i žive stoke obavlja se preko nakupaca u tzv. sivoj zoni i predstavlja krajnje nelojalnu konkurenciju zadrugama u poslovima koji su njihova osnovna delatnost). Takođe, prisutna je dalja devastacija zadružne imovine kroz primenu osporenih odredbi Zakona o stečaju. Novim zakonom o zadrugama koji je stupio na snagu 7. januara 2016. godine, država i Grad stimulišu formiranje zadruga, omogućena je lakša registracija zadruga i omogućeno je bolje poslovanje zadruga.

Transfer znanja i informacija: Transfer znanja u oblasti poljoprivrede sprovodi se kroz sistem formalnog obrazovanja svih nivoa (od srednjeg obrazovanja do doktorskih studija), putem različitih vrsta obuka organizovanih od strane obrazovnih i istraživačkih ustanova i organizacija, Poljoprivredne savetodavne stručne službe (u daljem tekstu: PSSS-a), privatnih privrednih društava, projektnih jedinica, medija itd. Savetodavni sistem u poljoprivredi obuhvata 36 PSSS: 23 na području uže Srbije, čiji rad je pod monitoringom Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine (u daljem tekstu: MPZŽS) i 12 PSSS i Enološka stanica čiji rad je pod monitoringom Pokrajinskog sekretarijata za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo. Za transfer znanja i pružanje podrške poljoprivrednim proizvođačima na teritoriji grada Beograda zadužena je Poljoprivredna savetodavna i stručna služba Mladenovac, d.o.o. sa 6 zaposlenih poljoprivrednih inženjera. Teritorijalno PSSS Mladenovac pokriva teritorije opština: Mladenovac, Sopot, Lazarevac, Barajevo, Voždovac, Čukarica i Rakovica. Institut za primenu nauke u poljoprivredi (IPN) Beograd, takođe obavlja veliki broj delatnosti u cilju podizanja nivoa znanja poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača i primene naučnih dostignuća u poljoprivrednoj proizvodnji i razvoju sela. IPN prati aktivnosti i vrši koordinaciju rada Poljoprivredne savetodavne i stručne službe Srbije. Organizovani transfer znanja preko PSSS i IPN stiže do relativno malog broja korisnika. Korisnici često informacije prihvataju sa rezervom i retko se usuđuju da investiraju sopstvena sredstva u sticanje novih znanja i veština. Mogućnosti koje pružaju privatno-javna partnerstva u domenu kreiranja i transferu znanja i tehnologija, kao i većeg uključivanja drugih aktera (zadruga, privatnih konsultantskih privrednih subjekata i agencija, nevladinog sektora i drugih) nisu dovoljno iskorišćene.

TABELARNI PRIKAZ PLANIRANIH MERA I FINANSIJSKIH SREDSTAVA

Tabela 1. Mere direktnih plaćanja

Redni broj

Naziv mere

Šifra mere

Planirani budžet za tekuću godinu bez prenetih obaveza (u RSD)

Iznos podsticaja po jedinici mere (apsolutni iznos u RSD)

Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%)

Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD)

Prenete obaveze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UKUPNO

 

 

 

 

Tabela 2. Mere kreditne podrške

Redni broj

Naziv mere

Šifra mere

Planirani budžet za tekuću godinu bez prenetih obaveza (u RSD)

Iznos podsticaja po jedinici mere (apsolutni iznos u RSD)

Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%)

Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD)

Prenete obaveze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UKUPNO

 

 

 

 

Tabela 3. Mere ruralnog razvoja

Redni broj

Naziv mere

Šifra mere

Planirani budžet za tekuću godinu bez prenetih obaveza (u RSD)

Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%)

Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD)

Prenete obaveze

1

Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava

101

240.000.000,00

80

0,00

0,00

 

UKUPNO

 

240.000.000,00

 

Tabela 4. Posebni podsticaji

Redni broj

Naziv mere

Šifra mere

Planirani budžet za tekuću godinu bez prenetih obaveza (u RSD)

Iznos podsticaja po jedinici mere (apsolutni iznos u RSD)

Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%)

Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD)

Prenete obaveze

1

Podsticaji za promotivne aktivnosti u poljoprivredi i ruralnom razvoju

402

5.200.000,00

0,00

100

0,00

0,00

 

UKUPNO

 

5.200.000,00

 

 

Tabela 5. Mere koje nisu predviđene u okviru mera direktnih plaćanja, mera kreditne podrške, mera ruralnog razvoja i posebnih podsticaja

Redni broj

Naziv mere

Šifra mere

Planirani budžet za tekuću godinu bez prenetih obaveza (u RSD)

Iznos podsticaja po jedinici mere (apsolutni iznos u RSD)

Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%)

Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD)

Prenete obaveze

1

Podrška pružanju saveta i informacija poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima i zadrugama

601

20.000.000,00

0,00

100

0,00

0,00

 

UKUPNO

 

20.000.000,00

 

 

Tabela 6. Tabelarni prikaz planiranih finansijskih sredstava

Budžet

Vrednost u RSD

Ukupan iznos sredstava iz budžeta AP/JLS planiranih za realizaciju Programa podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja (bez prenetih obaveza)

265.200.000,00

Planirana sredstva za direktna plaćanja

0,00

Planirana sredstva za kreditnu podršku

0,00

Planirana sredstva za podsticaje merama ruralnog razvoja

240.000.000,00

Planirana sredstva za posebne podsticaje

5.200.000,00

Planirana sredstva za mere koje nisu predviđene u okviru mera direktnih plaćanja, kreditne podrške i u okviru mera ruralnog razvoja

20.000.000,00

Prenete obaveze

0,00

Ciljna grupa i značaj promene koja se očekuje za korisnike: Ciljna grupa su registrovani poljoprivredni proizvođači sa teritorije grada Beograda koji imaju formirane zasade voća ali ne raspolažu protivgradnom mrežom i sistemom za navodnjavanje, registrovani poljoprivredni proizvođači koji se bave biljnom proizvodnjom u zatvorenom ili otvorenom prostoru, registrovani poljoprivredni proizvođači koji se bave proizvodnjom meda i proizvoda od meda, registrovani poljoprivredni proizvođači koji se bave stočarstvom u cilju povećanja proizvodnje mleka i mesa, bolje snabdevenosti tržišta grada Beograda mesom, mlekom i mlečnim proizvodima, unapređenje genetskog potencijala, ukrupnjavanje stada kao i povećanje broja grla specijalizovanih rasa goveda, koza i ovaca kao i registrovani poljoprivredni proizvođači koji ispunjavaju uslove za nabavku nove poljoprivredne mehanizacije - traktora i priključnih mašina, u cilju jačanja konkurentnosti poljoprivrednih gazdinstava i modernizacije zastarele poljoprivredne mehanizacije. Nakon realizovanja mera očekuje se značajno povećanje prinosa koji će korisniku omogućiti uvećan i redovan izvor prihoda.

Informisanje korisnika o mogućnostima koje pruža Program podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja: Informisanje korisnika o mogućnostima koje program pruža će se uz podršku Službe za informisanje vršiti prezentacijom programa elektronskim i štampanim sredstvima javnog informisanja kao i putem interneta, odnosno na zvaničnom sajtu grada Beograda i društvenim mrežama. Kratkim vestima i reportažama vršiće se najava aktivnosti u vezi sa Programom mera kao i prezentacija postignutih rezultata. Planirane su tribine u prisustvu poljoprivrednih proizvođača, koje će se održati u prostorijama gradskih opština koje imaju na svom području značajnu poljoprivrednu proizvodnju i poljoprivredna gazdinstva koja čine ciljnu grupu za realizaciju mera. Takođe, redovno će biti obaveštavane stručne službe i predstavnici opštinskih uprava o pripremi i realizaciji Programa mera u cilju informisanja poljoprivrednika putem lokalnih sredstava informisanja, internet stranica i oglasnih tabli koje uređuju gradske opštine.

Monitoring i evaluacija: Praćenje će se vršiti neposrednim uvidom u realizaciju mera iz Programa mera od strane predstavnika Sekretarijata. Monitoring je predviđen tekstom Javnog poziva za dodelu podsticajnih sredstava kao i ugovorom koji sačinjava predstavnik Sekretarijata i korisnik sredstava i odnosi se na mogućnost vršenja kontrole bez prethodne najave u periodu koji se odnosi na vreme u kojem korisnik ne sme da otuđi predmet investicije. Takođe, predmet nadzora je i funkcionalnost predmetne investicije. Evaluacija je takođe predviđena tekstom javnog poziva za dodelu podsticajnih sredstava kao i pomenutim ugovorom i odnosi se na obavezu korisnika sredstava da na zahtev davaoca sredstava dostavi Sekretarijatu podatke o vrsti kulture i sorte koje će se gajiti, ostvaren prinos i prihod koji se ostvaruje po jedinici površine kao i obim plasmana ostvarene proizvodnje na tržištu.

II OPIS PLANIRANIH MERA

2.1. Naziv i šifra mere: 101 Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava.

2.1.1. Obrazloženje: tehničko-tehnološka opremljenost poljoprivrednog sektora zahteva značajnije investicije u modernizaciju proizvodnje poljoprivrednih gazdinstava registrovanih na teritoriji grada Beograda, kao i opremu, tehnologiju i jačanje proizvodnog lanca. U skladu sa Strategijom Grada Beograda 2016-2021. godine i Akcionim planom koji je sastavni deo ove strategije, najveći deo planiranih budžetskih sredstava je upravo namenjen rastu konkurentnosti. Relativno male površine kojima raspolažu gazdinstva uslovljavaju intenzivnu poljoprivrednu proizvodnju koja obezbeđuje visok prihod po jedinici površine. Gazdinstva koja se bave proizvodnjom povrća, voća i drugih proizvoda, karakteriše specijalizovana proizvodnja a ključni problem ovog sektora je nedostatak sredstava za zasnivanje intenzivne proizvodnje u zaštićenim uslovima. Proizvodnja meda i pčelinjih proizvoda ne zahteva veliku površinu poljoprivrednog zemljišta i velika ulaganja, ali zahteva visok nivo znanja pa je ovde neophodna edukacija. Mera investicije u materijalna sredstva poljoprivrednih gazdinstava podržava mala i srednja poljoprivredna gazdinstva u cilju unapređenja procesa proizvodnje, produktivnosti, konkurentnosti kao i tehnološkog osposobljavanja gazdinstava u skladu sa EU standardima, a sve radi postizanja veće ekonomske efikasnosti, veće orijentisanosti ka tržištu i dugoročne održivosti.

2.1.2. Ciljevi mere: tehničko-tehnološka opremljenost poljoprivrednog sektora zahteva značajnije investicije u modernizaciju proizvodnje poljoprivrednih gazdinstava registrovanih na teritoriji grada Beograda, kao i u opremu, tehnologiju i jačanje proizvodnog lanca. U skladu sa Strategijom grada Beograda 2016-2021. godine i Akcionim planom koji je sastavni deo ove strategije, najveći deo planiranih budžetskih sredstava je upravo namenjen rastu konkurentnosti. Relativno male površine kojima raspolažu gazdinstva uslovljavaju intenzivnu poljoprivrednu proizvodnju koja obezbeđuje visok prihod po jedinici površine. Gazdinstva koja se bave proizvodnjom povrća, voća i drugih proizvoda, karakteriše specijalizovana proizvodnja a ključni problem ovog sektora je nedostatak sredstava za zasnivanje intenzivne proizvodnje u zaštićenim uslovima. Proizvodnja meda i pčelinjih proizvoda ne zahteva veliku površinu poljoprivrednog zemljišta i velika ulaganja, ali zahteva visok nivo znanja pa je ovde neophodna edukacija. Mera investicije u materijalna sredstva poljoprivrednih gazdinstava podržava mala i srednja poljoprivredna gazdinstva u cilju unapređenja procesa proizvodnje, produktivnosti, konkurentnosti kao i tehnološkog osposobljavanja gazdinstava u skladu sa EU standardima, a sve radi postizanja veće ekonomske efikasnosti, veće orijentisanosti ka tržištu i dugoročne održivosti. Sektor - Mleko Zavisno od prirodnih uslova, strukture korišćenja poljoprivrednih površina, ekonomske situacije i strukture stanovništva, i ostalih faktora koji utiču na razvoj stočarstva, u pojedinim opštinama su u manjoj ili većoj meri razvijene pojedine linije stočarske proizvodnje. Stočarska proizvodnja na teritoriji grada Beograda ima veliki značaj, koji se ogleda pre svega kroz proizvodnju i izvoz stočarskih proizvoda koji služe za ishranu stanovništva (meso, mleko, jaja, med i vune). Stočarstvo je značajan izvor sirovina za prehrambenu industriju. Razvoj stočarstva je veoma bitan i za razvoj pratećih industrija - proizvodnje stočne hrane, industrije mašina, opreme za poljoprivrednu proizvodnju i sl. Ključni problem ovog sektora ogleda se u konstantnom smanjenju broja grla stoke, kao i smanjenju količine proizvedenog i otkupljenog mleka i mesa. Sektor - Voće, grožđe, povrće (uključujući pečurke) i cveće. - Iako ova gazdinstva karakteriše specijalizovana proizvodnja, ključni problem ovog sektora je usitnjenost poseda, nedovoljna edukacija i nedovoljna primena savremene tehnologije proizvodnje, zastarelost mehanizacije. Prosečna površina poljoprivrednog zemljišta kojim raspolaže poljoprivredno gazdinstvo na teritoriji grada Beograda iznosi oko 4,5 ha. Visoki troškovi proizvodnje i nemogućnost uticaja na cene u lancu ishrane dovode do niskog nivoa profita, a samim tim i do nemogućnosti investiranja u nove kapacitete. Nizak stepen obrazovanja i stručne osposobljenosti stvara poteškoće kada je reč o pravilnoj upotrebi savremene opreme i korišćenju inputa, primeni savremenih metoda u proizvodnji povrća i voća u zaštićenim uslovima kao i načina navodnjavanja. Na teritoriji grada relativno mali broj gazdinstava se bavi proizvodnjom cveća i to pre svega u zaštićenom prostoru. To su uglavnom usko specijalizovana gazdinstva koja su dobro organizovana i sarađuju međusobno po pitanju zajedničke nabavke inputa proizvodnje i plasmana proizvoda. Sektor - Pčelarstvo. Pčelarstvo predstavlja izuzetno atraktivnu poljoprivrednu delatnost, koja poslednjih godina počinje da se tržišno usmerava u pravcu prihvatanja uslova i standarda Evropske unije. Med sa geografskog područja Srbije se ističe kvalitetom i tražen je na tržištu zemalja Evropske unije. Pčelarstvo može biti dopunska delatnost na poljoprivrednom gazdinstvu jer ne zahteva veliku površinu i velika ulaganja. Takođe, uz značajna ulaganja može biti profitabilna osnovna delatnost. Prosečan prinos meda po košnici u prethodnim godinama u uslovima obilnih padavina se znatno smanjio. Gazdinstvo sa 50 košnica može da obezbedi egzistenciju za višečlanu porodicu. Problem je nestandardan kvalitet meda i nepostojanje velikih kupaca kao i nizak nivo znanja u vezi sa novim tehnologijama i tradicionalnim veštinama.

2.1.3. Veza mere sa nacionalnim programima za ruralni razvoj i poljoprivredu: komplementarnost mera koje realizuje Sekretarijat za privredu Gradske uprave Grada Beograda sa merama definisanim NNPP Republike Srbije je u sledećim sektorima: 1. U sektoru proizvodnje mleka; 2. U sektoru proizvodnje mesa; 3. U sektoru proizvodnje voća, grožđa, povrća, hmelja i cveća; 4. U sektoru proizvodnje ostalih useva; 5. U sektoru pčelarstva. Moguće dvostruko finansiranje ća se sprečavati potpisivanjem izjave od strane korisnika podsticajnih sredstava, čime će garantovati punom moralnom, materijalnom i krivičnom odgovornošću da ne koristi bespovratna podsticajna sredstva od strane drugih budžetskih korisnika za istu namenu. Sekretarijat za privredu Gradske uprave Grada Beograda nema mogućnost provere dvostrukog finansiranja istih zahteva korisnika.

2.1.4. Krajnji korisnici: krajnji korisnici su fizička lica - nosioci registrovanih poljoprivrednih gazdinstava u Registru poljoprivrednih gazdinstava u skladu sa Zakonom o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju.

2.1.5. Ekonomska održivost: podnosilac zahteva za sredstva nije u obavezi da dokaže ekonomsku održivost ulaganja kroz određenu formu biznis plana ili projekta.

2.1.6. Opšti kriterijumi za korisnike: da podnosilac zahteva ima prebivalište na teritoriji grada Beograda; - da je podnosilac zahteva nosilac registrovanog porodičnog poljoprivrednog gazdinstva na teritoriji grada Beograda; - da su katastarske parcele gazdinstva na teritoriji grada Beograda; - da nosilac zahteva ne koristi bespovratna podsticajna sredstva od strane drugih budžetskih korisnika za istu namenu.

2.1.7. Specifični kriterijumi: u sektoru proizvodnje mleka prihvatljivi korisnici treba da: 1) u RPG imaju prijavljen stočni fond (podatke o vrsti životinja i broju gazdinstva (HID) na kojima se drže ili uzgajaju); 2) imaju u svom vlasništvu, odnosno u vlasništvu člana registrovanog poljoprivrednog gazdinstva, 1-19 mlečnih krava; 3) u slučaju nabavke novih mašina i opreme za navodnjavanje, imaju u svom vlasništvu, odnosno u vlasništvu člana registrovanog poljoprivrednog gazdinstva maksimalno do 100 mlečnih krava; 4) u slučaju kada se radi o nabavci kvalitetnih priplodnih grla, na kraju investicije imaju u svom vlasništvu, odnosno u vlasništvu člana registrovanog poljoprivrednog gazdinstva: 3-100 krava mlečnih rasa. U sektoru proizvodnje mesa prihvatljivi korisnici treba da: 1) u RPG imaju prijavljen stočni fond (podatke o odgovarajućoj vrsti životinja i broju gazdinstva (HID) na kojima se drže ili uzgajaju); 2) u Registru objekata, odnosno odobrenih objekata (u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje registracija, odnosno odobravanje objekata za uzgoj, držanje i promet životinja) imaju registrovane, odnosno odobrene objekte sa kapacitetima za tov/uzgoj: manje od 20 junadi i/ili manje od 150 grla ovaca/koza i/ili manje od 30 krmača i/ili manje od 100 tovljenika svinja u turnusu i/ili od 1.000 do 3.999 brojlera u turnusu; 3) u slučaju kada se radi o nabavci kvalitetnih priplodnih grla, na kraju investicije imaju u svom vlasništvu, odnosno u vlasništvu člana registrovanog poljoprivrednog gazdinstva: 5-100 krava tovnih rasa, ili 10-300 grla ovaca/koza, ili 10-400 grla svinja. U sektoru pčelarstva prihvatljivi korisnici treba da imaju 5-500 košnica prijavljenih u Centralnoj bazi podataka o obeležavanju životinja kod Uprave za veterinu. U sektoru proizvodnje voća, grožđa, povrća, hmelja i cveća, prihvatljivi korisnici treba da: 1) u RPG imaju upisano poljoprivredno zemljište pod proizvodnjom odgovarajućih biljnih kultura; 2) imaju: manje od 2 ha jagodičastog voća i hmelja; odnosno manje od 5 ha drugog voća, odnosno 0,1-50 ha cveća, odnosno 0,2-100 ha vinove loze; 3) imaju manje od 0,5 ha plastenika ili manje od 3 ha proizvodnje povrća na otvorenom prostoru; 4) za investicije vezane za proizvodnju grožđa, budu upisani i u Vinogradarski registar, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast vinogradarstva i vinarstva; U sektoru proizvodnje ostalih useva, prihvatljivi korisnici treba da: 1) u RPG imaju upisano poljoprivredno zemljište pod proizvodnjom odgovarajućih biljnih kultura; 2) imaju do 50 ha pod ostalim usevima, odnosno do 100 ha pod ostalim usevima za investicije usmerene za nabavku mašina i opreme za navodnjavanje. Specifični kriterijumi za nabavku traktora. U Primarnoj biljnoj proizvodnji: 1) do 0,5 ha povrća, voća i cveća u zaštićenom prostoru; 2) do 2 ha jagodičastog voća, odnosno do 5 ha ostalog voća; 3) do 2 ha grožđa na parcelama koje su upisane i u Vinogradarski registar u skladu sa zakonom koji uređuje vino. 4) do 3 ha povrća (na otvorenom polju); 5) od 0,1 do 50 ha cveća na otvorenom polju; 6) do 50 ha aromatičnog i lekovitog bilja; 7) do 2 ha žitarica, industrijskog i krmnog bilja. U primarnoj stočarskoj proizvodnji: 1) u Registru ima prijavljen odgovarajući stočni fond (podatke o vrsti životinja i broju gazdinstva (HID) na kojima se drže ili uzgajaju); 2) u zavisnosti od vrste proizvodnje ima do najviše 19 mlečnih krava, odnosno ima ukupni kapacitet objekata upisanog u registar objekata, odnosno Registar odobrenih objekata, u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo, i to: - do najviše 19 goveda i/ili do najviše 149 ovaca o koza i/ili do najviše 29 krmača i/ili do najviše 99 tovnih svinja po turnusu i/ili do najviše 3.999 brojlera po turnusu i/ili do najviše 399 tovnih ćurki po turnusu.

2.1.8. Lista investicija u okviru mere:

Šifra investicije

Naziv investicije

101.1.1

Nabavka kvalitetnih priplodnih grla mlečnih rasa: goveda, ovaca i koza

101.1.10

Mašine za dopunsku obradu zemljišta

101.1.11

Mašine za đubrenje zemljišta

101.1.12

Mašine za setvu

101.1.13

Mašine za zaštitu bilja

101.1.14

Mašine za ubiranje odnosno skidanje useva

101.1.15

Mašine za transport

101.1.17

Mašine i oprema za navodnjavanje useva

101.1.3

Oprema za mužu, hlađenje i čuvanje mleka na farmi, uključujući sve elemente, materijale i instalacije

101.1.5

Mašine i oprema za pripremu stočne hrane, za hranjenje i napajanje životinja (mlinovi i blenderi/mešalice za pripremu stočne hrane; oprema i dozatori za koncentrovanu stočnu hranu; ekstraktori; transporteri; miks prikolice i dozatori za kabastu stočnu hranu;

101.1.9

Mašine za primarnu obradu zemljišta

101.2.10

Mašine za primarnu obradu zemljišta

101.2.11

Mašine za dopunsku obradu zemljišta

101.2.12

Mašine za đubrenje zemljišta

101.2.13

Mašine za setvu

101.2.14

Mašine za zaštitu bilja

101.2.15

Mašine za ubiranje odnosno skidanje useva

101.2.16

Mašine za transport

101.2.18

Mašine i oprema za navodnjavanje useva

101.2.5

Mašine i oprema za skladištenje i pripremu stočne hrane, za hranjenje i pojenje životinja (mlinovi i blenderi/mešalice za pripremu stočne hrane; oprema i dozatori za koncentrovanu stočnu hranu; ekstraktori; transporteri; miks prikolice i dozatori za kabastu st

101.4.16

Nabavka opreme za orezivanje, drobljenje, sečenje i uklanjanje ostataka nakon rezidbe voćnih vrsta

101.4.19

Mašine za primarnu obradu zemljišta

101.4.2

Podizanje i opremanje plastenika za proizvodnju povrća, voća, cveća i rasadničku proizvodnju

101.4.20

Mašine za dopunsku obradu zemljišta

101.4.21

Mašine za đubrenje zemljišta

101.4.22

Mašine za setvu

101.4.23

Mašine za sadnju

101.4.24

Mašine za zaštitu bilja

101.4.25

Mašine za ubiranje odnosno skidanje useva

101.4.26

Mašine za transport

101.4.28

Mašine, uređaji i oprema za navodnjavanje useva

101.4.3

Podizanje, nabavka i opremanje sistema protivgradne zaštite u voćnjacima i višegodišnjim zasadima

101.4.4

Podizanje/nabavka žičanih ograda oko višegodišnjih zasada

101.5.1

Mašine za primarnu obradu zemljišta

101.5.10

Mašine i oprema za navodnjavanje useva

101.5.2

Mašine za dopunsku obradu zemljišta

101.5.3

Mašine za đubrenje zemljišta

101.5.4

Mašine za setvu

101.5.5

Mašine za sadnju

101.5.6

Mašine za zaštitu bilja

101.5.7

Mašine za ubiranje odnosno skidanje useva

101.5.8

Mašine za transport

101.6.2

Nabavka opreme za pčelarstvo

101.6.3

Nabavka vozila i prikolica za transport pčelinjih društava

2.1.9. Kriterijumi selekcije:

Redni broj

Tip kriterijuma za izbor

Da/Ne

Bodovi

1

Bavljenje organskom proizvodnjom

da

5

2

Broj članova poljoprivrednog gazdinstva

da

3

3

Godine starosti nosioca poljoprivrednog gazdinstva

da

3

4

Nosilac poljoprivrednog gazdinstva se isključivo bavi poljoprivredom

da

5

2.1.10. Intenzitet pomoći: Intenzitet pomoći za sve investicije iznosi 80% ukupnih prihvatljivih troškova, ali da ne prelazi maksimalni iznos podsticajnih sredstava koji će biti utvrđen javnim pozivima. Minimalni iznosi podsticajnih sredstava zavise od iznosa dostavljenih predračuna, odnosno računa za nabavku predmeta javnih poziva.

2.1.11. Indikatori/pokazatelji:

Redni broj

Naziv pokazatelja

1

Ukupan broj podnetih zahteva

2

Ukupan broj Sektora mera obuhvaćenih podsticajnim sredstvima

3

Ukupan broj korisnika podsticajnih sredstava

4

Broj grla stoke, broj nabavljene i postavljene opreme u oblasti voćarstva, povrtarstva i pčelarstva, kao i broj nabavljenih priključnih mašina i traktora.

2.1.12. Administrativna procedura: mera će biti sprovedena od strane organa lokalne samouprave, odnosno Sekretarijata za privredu Gradske uprave Grada Beograda. Investicije koje će se finansirati u okviru ove mere će biti izabrane u postupku javnih poziva za podnošenje zahteva za korišćenje bespovratnih sredstava. Grad Beograd kao jedinica lokalne samouprave svake godine donosi Program mera podrške poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja (u daljem tekstu: Program mera), objavljuje javne pozive za podnošenje zahteva za dodelu podsticajnih sredstava i sprovodi široku kampanju informisanja. Dostavljeni zahtevi će biti administrativno provereni od strane Komisije Sekretarijata za privredu u smislu kompletnosti, administrativne usaglašenosti i prihvatljivosti. Zahtev se podnosi od strane korisnika na obrascima u skladu sa uslovima koji su propisani javnim pozivom. Detaljne administrativne provere se sprovode Komisijski pre odobravanja zahteva radi utvrđivanja da li je zahtev potpun, podnet na vreme i da li su uslovi za odobravanje zahteva ispunjeni. Zahtevi koji budu dostavljeni blagovremeno i u skladu sa uslovima javnog poziva će biti pregledani po redosledu njihovog pristizanja. Nakon obrade zahteva od strane Komisije Sekretarijata za privredu, biće formirana rang-lista i donet Predlog Odluke sa podnosiocima zahteva koji ispunjavaju uslove u skladu sa Javnim pozivom. Predlog odluke će biti objavljen na zvaničnoj internet-stranici Grada Beograda, kao i na oglasnoj tabli Gradske uprave grada Beograda. Protiv Predloga odluke može se izjaviti prigovor Komisiji. Po isteku roka za prigovor na Predlog odluke, zamenik načelnika Gradske uprave Grada Beograda, sekretar Sekretarijata za privredu donosi Odluku o dodeli podsticajnih sredstava koja će biti objavljena na zvaničnoj internet-stranici Grada Beograda, kao i na oglasnoj tabli Gradske uprave Grada Beograda. Nakon dobijanja saglasnosti gradonačelnika na Odluku o dodeli podsticajnih sredstava, zamenik načelnika Gradske uprave Grada Beograda, sekretara Sekretarijata za privredu zaključuje sa korisnikom podsticajnih sredstava ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze, nakon čega se vrši isplata podsticajnih sredstava.

2.2. Naziv i šifra mere: 402 podsticaji za promotivne aktivnosti u poljoprivredi i ruralnom razvoju

2.2.1. Obrazloženje: ova mera omogućava unapređenje postojećih i kreiranje novih znanja u skladu sa stvarnim potrebama krajnjih korisnika, implementaciju postojećih znanja i transfer znanja međusobnim povezivanjem kreatora znanja i njihovim povezivanjem sa poljoprivrednim proizvođačima. Ovu meru je neophodno sprovoditi zbog posedovne strukture (veliki broj malih gazdinstava), skromnog znanja i nedostatka dodatnih veština ruralnog stanovništva, niske produktivnosti i niskih prihoda koji se ostvaruju od poljoprivrede. Mere koje je u Programu mera predložio Sekretarijat za privredu nije moguće realizovati bez transfera znanja s obzirom da se radi o oblastima u poljoprivredi koje zahtevaju visok nivo znanja i veština. Planirana su sredstva za obuku za organsku proizvodnju, obuku za pčelare i obuku za voćare. Planirana su sredstva za organizovanje studijskih putovanja mladih poljoprivrednih proizvođača. Ova mera se naslanja na Strategiju Grada Beograda za period od 2016. do 2021. godine, gde je jedno poglavlje posvećeno poljoprivredi i njenom razvoju na teritoriji grada Beograda. Podsticaji za unapređenje sistema kreiranja i transfera znanja su u direktnoj vezi sa NPPR, jer doprinosi ostvarivanju boljih rezultata u funkcionisanju i jačanju ruralne ekonomije. Proteklih godina na predavanjima koje je sproveo Sekretarijat za privredu Gradske uprave Grada Beograda, nova znanja je usvojilo preko 350 učesnika obuka u oblasti voćarstva, pčelarstva i organske proizvodnje poljoprivrednih proizvoda. Broj mladih poljoprivrednika koji su uzeli učešće na studijskom putovanju je bio 40.

2.2.2. Ciljevi mere: povećanje dostupnosti i kvaliteta znanja, jačanje ruralne ekonomije, unapređenje socijalne i ekonomske inkluzije malih i srednjih gazdinstava u ruralnim sredinama, održivi razvoj, zaštita resursa, poboljšanje biodiverziteta i smanjenje migracije stanovništva. Učesnici studijskog putovanja biće u mogućnosti da posete poljoprivredna gazdinstva i preduzeća koji se bave poljoprivrednom proizvodnjom, kao i poseta poljoprivrednim institutima i njihovim oglednim plantažama i poljima. Poljoprivrednici sa teritorije grada Beograda imali bi priliku da se direktno u praksi uvere u prednosti uzgajanja povrća i voća na otvorenom, zatvorenom i poluzatvorenom prostoru. Takođe bi naši poljoprivrednici bili u mogućnosti da se upoznaju sa intenzivnim pčelarenjem, kao i sa intenzivnim voćarstvom i vinogradarstvom. Planiranje sveobuhvatnog razvoja manjih ruralnih celina pokazalo se u Evropskoj uniji kao uspešan model oživljavanja i napretka nerazvijenih ruralnih krajeva.

2.2.3. Veza mere sa nacionalnim programima za ruralni razvoj i poljoprivredu: podsticaji za unapređenje sistema kreiranja i transfera znanja su u direktnoj vezi sa NPPR, jer doprinosi ostvarivanju boljih rezultata u funkcionisanju i jačanju ruralne ekonomije.

2.2.4. Krajnji korisnici: fizička lica - poljoprivredni proizvođači koji imaju prebivalište, registrovano poljoprivredno gazdinstvo i zemljište u okviru gazdinstva na teritoriji grada Beograda.

2.2.5. Ekonomska održivost: korisnici nisu u obavezi da dostave plan ekonomske održivosti.

2.2.6. Opšti kriterijumi za korisnike: korisnici moraju imati prebivalište, registrovano poljoprivredno gazdinstvo i zemljište u okviru gazdinstva na teritoriji grada Beograda.

2.2.7. Specifični kriterijumi: nema specifičnih kriterijuma.

2.2.8. Lista investicija u okviru mere:

Šifra investicije

Naziv investicije

402.1

Informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja

402.2

Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti

2.2.9. Kriterijumi selekcije:

Redni broj

Tip kriterijuma za izbor

Da/Ne

Bodovi

1

Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika

ne

0

2.2.10. Intenzitet pomoći: intenzitet pomoći za investiciju iznosi 100% ukupnih prihvatljivih troškova.

2.2.11. Indikatori/pokazatelji:

Redni broj

Naziv pokazatelja

1

Ukupan broj održanih edukacija/radionica

2

Ukupan broj edukovanih poljoprivrednika koji su stekli sertifikat ili potvrdu o pohađanju obuke

3

Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji su se predstavili na Sajmovima.

4

Ukupan broj mladih poljoprivrednika učesnika studijskog putovanja.

2.2.12. Administrativna procedura: 402.1 - mera će biti sprovedena od strane organa lokalne samouprave odnosno Sekretarijata za privredu, a u skladu sa Programom mera. Sekretarijat za privredu će uputiti pozive na adrese udruženja građana, preduzetnika i pravnih lica za pružanje teorijske i praktične obuke (u oblasti voćarstva, pčelarstva i organske proizvodnje), naučnih i stručnih institucija da dostave ponude za program obuke poljoprivrednika. Dostavljene ponude će biti razmatrane od strane predstavnika Sekretarijata za privredu. Kriterijumi za izbor najpovoljnije ponude će biti navedeni Pozivom. Predstavnici Sekretarijata za privredu na osnovu kriterijuma utvrđuju najpovoljniju ponudu i daju predlog zameniku načelnika Gradske uprave Grada Beograda, sekretaru Sekretarijata za privredu koji donosi Odluku o izboru najpovoljnije ponude. Nakon dobijanja saglasnosti gradonačelnika na Odluku o izboru najpovoljnije ponude biće zaključen Ugovor sa izabranim izvršiocem kojim se regulišu međusobna prava i obaveze. Sekretarijat za privredu će putem sredstava informisanja, internet-stranice, oglasnih tabli koje uređuju gradske opštine i održavanjem tribina, obavestiti zainteresovane poljoprivrednike kada će i u kom roku sprovesti obuku u organizaciji Grada Beograda. Sekretarijat za privredu planira da se i u 2020. godini predstavi na Sajmu etno-hrane i pića, sajmu AGRO BELGRADE 2020, koji se održavaju na Beogradskom sajmu, i na Međunarodnom poljoprivrednom sajmu koji će se održati u Novom Sadu. Na osnovu dobijene saglasnosti na model ugovora Gradskog pravobranilaštva i Zaključka gradonačelnika grada Beograda o davanju saglasnosti Sekretarijatu za privredu da zaključi Ugovor o zakupu prostora, zamenik načelnika Gradske uprave Grada Beograda - sekretar Sekretarijata za privredu će sa ovlašćenim zastupnicima sajmova zaključiti ugovor o davanju sajamskog prostora u zakup ili o vršenju bilo koje usluge koja je vezana za nastup na navedenoj sajamskoj manifestaciji. Sekretarijat za privredu će putem tribina obavestiti zainteresovane poljoprivrednike da mogu uzeti učešće na sajmovima. Mera 402.2 - Mera će biti sprovedena od strane Sekretarijata za privredu, a u skladu sa Programom mera. Sekretarijat za privredu će uputiti Pozive na adrese turističkih agencija ili preduzeće koje se bavi prevozom putnika da dostave ponude za obavljanje usluga prevoza u okviru studijskih putovanja. Dostavljene ponude će biti razmatrane od strane predstavnika Sekretarijata za privredu. Kriterijumi za izbor najpovoljnije ponude će biti navedeni pozivom. Predstavnici Sekretarijata za privredu na osnovu kriterijuma utvrđuju najpovoljniju ponudu i daju predlog zameniku načelnika Gradske uprave Grada Beograda, sekretaru Sekretarijata za privredu koji donosi Odluku o izboru najpovoljnije ponude. Nakon dobijanja saglasnosti gradonačelnika na Odluku o izboru najpovoljnije ponude, biće zaključen Ugovor sa izabranom turističkom agencijom ili preduzećem koje se bavi prevozom putnika kojim se regulišu međusobna prava i obaveze. Sekretarijat za privredu će putem sredstava informisanja, internet stranica, oglasnih tabli koje uređuju gradske opštine i održavanjem tribina, obavestiti zainteresovane poljoprivrednike kada će i u kom roku sprovesti studijsko putovanje.

2.3. Naziv i šifra mere: 601 podrška pružanju saveta i informacija poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima i zadrugama

2.3.1. Obrazloženje: Sekretarijat za privredu će kvartalno štampati poljoprivredni časopis koji će besplatno biti dostupan svim poljoprivrednim proizvođačima sa teritorije grada Beograda, kao i svim stanovnicima Beogradskih opština, u svrhu obaveštavanja o radu Sekretarijata za privredu, svim aktuelnim konkursima iz oblasti poljoprivrede na koje mogu aplicirati, dostignućima u oblasti poljoprivredne proizvodnje, afirmisanje uspešnih poljoprivrednih proizvođača na teritoriji grada Beograda i dr.

2.3.2. Ciljevi mere: informisanje svih stanovnika beogradskih opština o aktivnostima Sekretarijata za privredu vezanih za poljoprivredu.

2.3.3. Veza mere sa nacionalnim programima za ruralni razvoj i poljoprivredu: nema.

2.3.4. Krajnji korisnici: stanovnici svih opština na teritoriji grada Beograda. Učesnici sajmova na kojima učestvuje Sekretarijat za privredu grada Beograda.

2.3.5. Ekonomska održivost: nema

2.3.6. Opšti kriterijumi za korisnike: nema opštih kriterijuma.

2.3.7. Specifični kriterijumi: Nema specifičnih kriterijuma.

2.3.8. Lista investicija u okviru mere:

2.3.9. Kriterijumi selekcije:

Redni broj

Tip kriterijuma za izbor

Da/Ne

Bodovi

1

Nema kriterijuma selekcije

ne

0

2.3.10. Intenzitet pomoći: Intenzitet pomoći za investiciju iznosi 100% ukupnih prihvatljivih troškova.

2.3.11. Indikatori/pokazatelji:

Redni broj

Naziv pokazatelja

1

Broj čitalaca časopisa

2.3.12. Administrativna procedura: Mera će biti sprovedena od strane organa lokalne samouprave odnosno Sekretarijata za privredu, Sekretarijat za privredu će u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", br. 124/12, 14/15 i 68/15) i Pravilnikom o bližem uređivanju postupaka javne nabavke organizacionih jedinica Gradske uprave grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", br. 8/15, 58/15, 08/19 i 39/19), sprovesti postupak za usluge štampanja publikacije, koja će se štampati četiri puta godišnje.

Ovaj program stupa na snagu od momenta objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".