ODLUKA
O ZAŠTITI OPŠTINSKIH PUTEVA I ULICA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 17/2020)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovom odlukom bliže se uređuje obavljanje poslova koji se odnose na zaštitu opštinskih puteva i ulica na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: opštinskih puteva i ulica) u slučajevima raskopavanja i zauzeća, hitnih radova, režima saobraćaja u zimskom periodu i održavanja sportske, druge priredbe ili aktivnosti na opštinskim putevima i ulicama.

Definicije

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

1) Pravno lice je javno preduzeće, javno komunalno preduzeće i druga lica koja u skladu sa zakonom i drugim propisima imaju pravo da vrše izvođenje radova na opštinskom putu i ulici (u daljem tekstu: pravno lice);

2) Linijski infrastrukturni objekat jeste opštinski put i ulica, javna železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, produktovod, gasovod, derivacioni cevovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura i sl. koji može biti nadzemni ili podzemni, čija izgradnja je predviđena odgovarajućim planskim dokumentom, kao i objekti u njihovoj funkciji.

II ZAŠTITA OPŠTINSKIH PUTEVA I ULICA

Član 3

Zaštita opštinskog puta i ulice je skup mera i zabrana kojima se sprečava oštećenje opštinskog puta i ulice i obezbeđuju uslovi za bezbedno odvijanje saobraćaja za vreme izvođenja radova na polaganju instalacija u opštinski put i ulicu i zaštitni pojas opštinskog puta i ulice, izvođenja radova pored opštinskog puta i ulice, zauzeća opštinskog puta i ulice postavljanjem gradilišnih ograda i skela, građevinske mehanizacije, građevinskog materijala i sl., održavanja sportskih, drugih priredbi ili aktivnosti na opštinskom putu i ulici i dr.

Pravno lice koje upravlja linijskim infrastrukturnim objektom, postrojenjem, uređajem, instalacijom, vodovima i dr., ugrađenim u opštinski put i ulicu, dužno je da održava taj objekat, postrojenje, uređaj, instalaciju i vod, na način kojim se ne oštećuje opštinski put i ulica, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja ili ne ometa održavanje opštinskog puta i ulice.

III MERE SPREČAVANJA OŠTEĆENJA OPŠTINSKOG PUTA I ULICE I OMETANJA BEZBEDNOSTI ODVIJANJA SAOBRAĆAJA

Raskopavanje i zauzeće

Član 4

Raskopavanje opštinskog puta i ulice je izvođenje radova na opštinskom putu i ulici u cilju izgradnje, rekonstrukcije, sanacije podzemnih i nadzemnih instalacija odnosno objekata linijske infrastrukture, kao i priključenja na sisteme istih.

Raskopavanjem opštinskog puta i ulice vrši se rušenje kolovozne, trotoarske odnosno biciklističke konstrukcije (sečenje, iskop, vađenje i sl.) za potrebe iskopa rova, iskop materijala ispod predmetnih konstrukcija u gabaritu rova do projektovane dubine, ponovno zatrpavanje rova odgovarajućim materijalom i izgradnju nove kolovozne, trotoarske odnosno biciklističke konstrukcije i njeno vraćanje u prvobitno i tehnički ispravno stanje.

Zauzeće opštinskog puta i ulice je uređenje i obezbeđenja gradilišta postavljanjem zaštitnih ograda i skela, odlaganja materijala i sl. radi izvođenja građevinskih i drugih radova na delu opštinskog puta i ulice ili pored opštinskog puta i ulice.

Radi sprečavanja ugrožavanja stabilnosti opštinskog puta i ulice i obezbeđivanja uslova za nesmetano odvijanje saobraćaja na opštinskom putu i ulici, nosilac prava službenosti na opštinskom putu i ulici, koncesionar i nosilac prava građenja kao i drugih prava u skladu sa zakonom, može da izvodi radove na opštinskom putu i ulici (građenje, odnosno postavljanje vodovoda, kanalizacije, toplovoda, železničke pruge i drugih sličnih objekata, kao i telekomunikacionih i elektro vodova, instalacija, postrojenja i sl.), ako je za izvođenje tih radova, prethodno pribavio saglasnost Upravljača puta JP "Putevi Beograda" (u daljem tekstu: upravljač puta) i rešenje organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.

Član 5

Radovi na dovođenju zauzete i raskopane površine u prvobitno i tehnički ispravno stanje moraju se izvesti u skladu sa Tehničkim uputstvom za izvođenje radova na raskopavanju odnosno zauzeću opštinskog puta i ulice na teritoriji grada Beograda, važećom zakonskom regulativom, propisima, pravilnicima, uputstvima, standardima i normativima za predmetnu vrstu radova.

Tehničko uputstvo iz stava 1. ovog člana sadrži tehničke uslove, odnosno uputstvo za popravku i vraćanje zauzete odnosno raskopane površine opštinskog puta i ulice u prvobitno i tehnički ispravno stanje radi očuvanja njegove upotrebne vrednosti, utvrđeno je Prilogom 1, koji je sastavni deo ove odluke.

Radovi na opštinskom putu i ulici planiraju se i izvode u vreme najmanjeg saobraćajnog intenziteta i u skladu sa planovima održavanja i rekonstrukcije opštinskih puteva i ulica grada Beograda.

Pravna lica iz člana 3. stav 2. ove odluke dužna su da upravljaču puta dostave godišnje planove radova na objektima linijske infrastrukuture na opštinskim putevima i ulicama najkasnije do 1. oktobra tekuće godine za narednu godinu, kako bi isti bili vremenski usklađeni sa godišnjim programom radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti opštinskih puteva i ulica koje priprema upravljač puta i dostavlja organizacionoj jedinici gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja, na dalje postupanje.

Član 6

Zahtev za izdavanje rešenja i saglasnosti za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice iz člana 4. ove odluke podnosi investitor radova ili lice koje on ovlasti, najkasnije osam dana od dana planiranog početka izvođenja radova.

Zahtev treba da sadrži:

1) puni naziv investitora i izvođača radova sa tačnim adresama sedišta, matični broj i PIB investitora;

2) odgovorno lice sa kontakt telefonom i e-mail adresom;

3) tačno mesto izvođenja radova (opština, ulica, broj najbliže zgrade, ili preciznija odrednica lokacije);

4) razlog traženog zauzeća odnosno raskopavanja;

5) vreme izvođenja radova, odnosno trajanja zauzeća.

Vreme izvođenja radova podrazumeva precizno definisani rok, po deonicama i fazama, datum početka i završetka radova koji uključuje i rok za dovođenje zauzetog odnosno raskopanog dela opštinskog puta i ulice u prvobitno i tehnički ispravno stanje.

Član 7

Uz zahtev za izdavanje saglasnosti koju izdaje Upravljač puta za radove na raskopavanju opštinskog puta i ulice prilaže se:

1) odgovarajuće odobrenje za izgradnju propisanu zakonom kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje;

2) izvod iz tehničke dokumentacije urađene za potrebe izvođenja radova koji sadrži priloge iz kojih će se sagledati obim građevinskih radova na javnoj saobraćajnoj površini (tehnički izveštaj, situacija na katastrsko-topografskoj podlozi, karakteristični poprečni profili i drugo);

3) situacioni prikaz raskopavanja odnosno zauzeća na katastarsko topografskoj podlozi u tri primerka, u odgovarajućoj razmeri, sa obračunatim površinama i ucrtanim i iskotiranim granicama;

4) izjava odgovornog lica Investitora data pod materijalnom i krivičnom odgovornošću da je dostavljena tehnička dokumentacija iz tačke 2) ovog stava u skladu sa odobrenjem iz tačke 1) ovog stava kao i da su tačni podaci navedeni u zahtevu, a koji se odnose na obim građevinskih radova iz tačke 3) ovog stava;

5) saglasnost za postavljanje instalacija uz dokaz o plaćenoj naknadi u skladu sa odlukom kojom je propisan iznos naknade;

6) izjava odgovornog lica Investitora, data pod materijalnom i krivičnom odgovornošću da će zauzetu i raskopanu površinu opštinskog puta i ulice vratiti u prvobitno i tehnički ispravno stanje;

7) izjava - saglasnost za pribavljanje podataka iz službenih evidencija;

8) ovlašćenje za podnošenje zahteva.

Član 8

Uz zahtev za izdavanje saglasnosti koju izdaje Upravljač puta za zauzeće opštinskog puta i ulice prilaže se:

1) odgovarajuće odobrenje za izgradnju propisanu zakonom kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje;

2) situacioni prikaz zauzeća, na katastarsko-topografskoj podlozi u odgovarajućoj razmeri koji sadrži ucrtane i iskotirane granice svih elemenata za obračun površina koje se zauzimaju;

3) izjava odgovornog lica investitora data pod materijalnom i krivičnom odgovornošću da će zauzetu površinu opštinskog puta i ulice vratiti u prvobitno i tehnički ispravno stanje;

4) izjava - saglasnost za pribavljanje podataka iz službenih evidencija.

Član 9

Saglasnost upravljača puta sadrži tehničke uslove sa uputstvom za popravku i vraćanje zauzete odnosno raskopane površine opštinskog puta i ulice u prvobitno i tehnički ispravno stanje radi očuvanja njegove upotrebne vrednosti, koja se izdaje u skladu sa Prilogom 1.

Upraljač opštinskog puta i ulice može da izmeni površinu iz člana 7. stav 1. tačke 3) ove odluke u skladu sa kriterijumima iz Priloga 1.

Član 10

Uz zahtev za izdavanje rešenja za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice koji izdaje organizaciona jedinica Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja prilaže se:

1) projekat privremenog režima saobraćaja i obezbeđenja zone radova, koji izrađuje pravno ili fizičko lice sa odgovarajućom licencom;

2) odgovarajuće odobrenje za izgradnju propisanu zakonom kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje;

3) saglasnost upravljača puta;

4) saglasnost organizacione jedinice nadležne za poslove obavljanja javnog prevoza ukoliko se u zoni radova kreću vozila javnog prevoza;

5) druge saglasnosti JKP/JP i drugih institucija u čijoj su nadležnosti instalacije i objekti koji mogu biti ugroženi predmetnim raskopavanjem/zauzećem;

6) potvrda o prijavi radova u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje sa početkom izvođenja radova i rokom završetka radova;

7) izjava - saglasnost za pribavljanje podataka iz službenih evidencija;

8) dokaz o uplati administrativne takse za podnošenje zahteva i za izdavanje rešenja.

Rešenje iz člana 4. stav 4. sadrži naročito: podatke o investitoru koji vrši raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice, mesto na kome se vrši raskopavanje i zauzeće, vreme raskopavanje i zauzeća koji uključuje i rok u kome je investitor dužan da dovede raskopani odnosno zauzeti deo opštinskog puta i ulice u prvobitno i tehnički ispravno stanje i uputstvo o pravnom sredstvu.

Na rešenje iz stava 2. ovog člana može se izjaviti žalba Gradskom veću, kao drugostepenom organu.

Organizaciona jedinica gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja je dužna da rešenje iz stava 2. ovog člana dostavi u najkraćem roku organizacionoj jedinici gradske uprave nadležne za poslove javnih prihoda i komunalnoj miliciji, a podnosiocu zahteva, ministarstvu unutrašnjih poslova, organizacionoj jedinici gradske uprave nadležnoj za inspekcijske poslove (u daljem tekstu: inspekcija za puteve) i upravljaču puta, uz overeni projekat iz stava 1. tačka 1) ovog člana.

Član 11

Investitor radova dužan je, u skladu sa overenim projektom iz člana 10. stav 1. tačka 1). ove odluke, prilikom izvođenja građevinskih radova radi zauzeća ili raskopavanja opštinskih puteva i ulica, da:

1) gradilište propisno obezbedi odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom i održava za vreme trajanja radova;

2) gradilište propisno ogradi i osvetli;

3) gradilište uredi tako da se omogući nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja, prolaz pešaka i prilaz zgradama.

Prilikom izvođenja građevinskih radova iz stava 1.ovog člana, investitor radova dužan je i da:

1) stalno održava red i čistoću, tako da se prolaznici ili vozila ne prljaju, da se materijal ne rastura, ne raznosi i da se ne stvara prašina ili blato;

2) preduzme mere za zaštitu komunalnih objekata, signalizacije i opreme puta, elemenata opremanja i uređenja javnih površina i slično (slivnika, drveća i dr.);

3) svakog dana posle završenog posla prostor oko gradilišta opere i očisti.

Član 12

Ukoliko, usled raskopavanja ili zauzeća, nastanu oštećenja na objektu trećeg lica ili linijskom infrastrukturnom objektu, investitor je dužan da bez odlaganja, a najkasnije prvog narednog dana obavesti o oštećenju vlasnika objekta odnosno pravno lice nadležno za održavanje infrastrukturnog objekta.

Investitor je odgovoran za svaku štetu učinjenu trećim licima koja je posledica izvođenja radova iz člana 4. ove odluke i dužan je da snosi sve troškove nastale u vezi sa otklanjanjem oštećenja.

Član 13

Investitor je dužan da potpuno oslobodi zauzetu i raskopanu saobraćajnu površinu, o svom trošku, za slučaj da organizaciona jedinica Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja iz razloga bezbednosti saobraćaja, izvođenja radova na investicionom održavanju ulice ili iz drugih opravdanih razloga donese rešenje pre isteka roka važnosti izdatog rešenja.

Član 14

Nadzor nad izvođenjem radova na vraćanju zauzete i raskopane površine opštinskog puta i ulice u prvobitno i ispravno stanje vrši Upravljač puta odnosno privredno društvo koje ono ovlasti.

Ukoliko se prilikom nadzora utvrdi da se investitor ne pridržava uslova iz izdate saglasnosti i rešenja iz člana 4. ove odluke, upravljač puta obavestiće o tome nadležnu inspekciju za puteve.

Član 15

Investitor je dužan da po završetku radova odmah bez odlaganja, o tome obavesti Upravljača puta uz izjavu koju potpisuje i overava pečatom nadzorni organ Upravljača puta.

Nadzorni organ upravljača puta izjavom datom pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću konstatuje:

- da su radovi na raskopavanju i zauzeću izvedeni u skladu sa saglasnošću za raskopavanje odnosno zauzeće upravljača puta i rešenjem organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja;

- da su radovi na raskopavanju i zauzeću koji su vezani za dovođenje u prvobitno i tehnički ispravno stanje saobraćajnih površina opštinskog puta i ulice, izvedeni u skladu sa tehničkom dokumentacijom, važećom zakonskom regulativom, propisima, pravilnicima, uputstvima, standardima i normativima za predmetnu vrstu radova, kao i u skladu sa odredbama Priloga 1. (zauzeće sa raskopavanjem);

- da su dostavljeni svi potrebni atesti i da su izvršena sva potrebna ispitivanja u toku građenja (tekuća i kontrolna), o čemu je dostavljena odgovorajuća dokumentacija, a koji su vezani za dovođenje u prvobitno stanje saobraćajnih površina opštinskog puta i ulice (zauzeće sa raskopavanjem);

- da prilikom zauzeća saobraćajnih površina opštinskog puta i ulice nije došlo do bilo kakvog oštećenja istih, odnosno da je izvršena popravka oštećenja nastalih tokom zauzeća (zauzeće bez raskopavanja);

- da je dostavljena foto dokumentacija zone intervencije po završetku radova.

Član 16

Garantni rok za kvalitet izvedenih radova iz člana 4. ove odluke iznosi dve godine od dana završetka radova.

U slučaju da u garantnom roku dođe do oštećenja na opštinskom putu i ulici u zoni izvođenja radova iz stava 1. ovog člana, popravku oštećenja dužan je da izvrši investitor, odnosno Upravljač puta na teret investitora.

Član 17

Na opštinskom putu i ulici nije dozvoljeno raskopavanje u garantnom roku od dve godine od dana završetka njegove izgradnje ili rekonstrukcije.

Izuzetno, raskopavanje može biti dozvoljeno po prethodno pribavljenoj saglasnosti i uslovima Upravljača puta, odnosno saglasnosti i uslovima investitora u slučaju kada izvedeni radovi na opštinskom putu i ulici nisu predati Upravljaču na upravljanje.

Član 18

Upravljač puta dužan je da sprovodi aktivnosti na kontroli raskopavanja i zauzeća opštinskog puta i ulice, utvrđivanja bespravnih radova na opštinskom putu i ulici i u zaštitnom pojasu.

Upravljač puta dužan je da, kada utvrdi postajanje aktivnosti kojima se oštećuje ili bi se mogao oštetiti opštinski put i ulica ili ugroziti odvijanje i bezbednost saobraćaja na opštinskom putu i ulici bez odlaganja, podnese prijavu inspekciji za puteve.

Hitni radovi

Član 19

U slučaju iznenadnog oštećenja, odnosno kvara na objektu, postrojenju, uređaju, instalaciji ili vodu ugrađenom u opštinski put i ulicu, kao i na tramvajskom ili drugom koloseku, usled kojih bi bila ugrožena bezbednost saobraćaja, bezbednost i zdravlje ljudi ili usled kojih bi nastala veća materijalna šteta, lice koje upravlja tim objektima dužno je da bez odlaganja, odnosno hitno pristupi otklanjanju oštećenja, odnosno kvara.

Za izvođenje hitnih radova na otklanjanju oštećenja objekata iz stava 1. ovog člana koji ne traju duže od 24 časa, nije potrebno pribavljanje saglasnosti i rešenja propisanih odredbama ove odluke.

Ukoliko radovi na otklanjanju iznenadnih oštećenja iz stava 1. ovog člana traju duže od 24 sata, investitor je dužan da pribavi saglasnost Upravljača puta i rešenje organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.

Član 20

Pravna lica koja vrše hitne radove iz člana 19. stav 2. dužna su da bez odlaganja obaveste organizacionu jedinicu gradske uprave nadležnu za poslove saobraćaja i Upravljača puta.

Prijavu podnose pravna lica koja vrše hitne radove i koja obavezno sadrži:

- naziv pravnog lica koje vrši hitne radove;

- predmet hitnih radova;

- tačno vreme i broj prijave kvara;

- lokaciju hitnih radova (naziv opštinskog puta i ulice, opštine i dela grada na kojoj se nalazi, deonicu opštinskog puta i ulice, na kojoj se vrše hitni radovi i sl.);

- oznaku deonice opštinskog puta i ulice, na kojem se vrše hitni radovi (kolovoz, levi/desni trotoar, parking u regulaciji javnih saobraćajnih površina i sl.);

- skicu uže lokacije sa obeleženim mestom hitnih radova;

- način obezbeđenja zone radova privremenom saobraćajnom signalizacijom odobrenom od strane organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja;

- vreme početka hitnih radova (datum i čas);

- specifičnosti lokacije na kojoj se vrše hitni radovi (zona mosta, podvožnjaka, nadvožnjaka, tunela i sl.).

Ukoliko se radovi izvode na opštinskom putu i ulici na kome saobraćaju vozila javnog gradskog prevoza, pravno lice iz stava 1. ovog člana dužno je da bez odlaganja obavesti i organizacionu jedinicu Gradske uprave nadležnu za poslove obavljanja javnog prevoza.

Član 21

Pravna lica koja vrše hitne radove iz člana 19. stav 2. dužna su da izvrše obeležavanje lokacije raskopane površine propisnom saobraćajnom signalizacijom i da na vidnom mestu postave tablu sa natpisom "Hitni radovi" na kojoj će biti ispisan naziv pravnog lica koje vrši hitne radove.

Član 22

Pravno lice koje vrši hitne radove iz člana 19. stav 2. je dužno da nakon okončanja radova pisanim putem o tome obavesti Upravljača puta uz izjavu datu pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću da su radovi na raskopavanju i zauzeću koji su vezani za dovođenje u prvobitno i
tehnički ispravno stanje saobraćajnih površina opštinskog puta i ulice, izvedeni u skladu sa važećom zakonskom regulativom, propisima, pravilnicima, uputstvima, standardima i normativima za predmetnu vrstu radova, kao i u skladu sa odredbama Priloga 1.

Pravno lice je dužno da, uz izjavu iz prethodnog stava, Upravljaču puta dostavi i foto dokumentaciju zone izvršenih hitnih radova.

Režim saobraćaja u zimskom periodu

Član 23

Upravljač puta najkasnije do 1. oktobra tekuće godine pokreće postupak za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja, za period od 1. novembra tekuće kalendarske godine do 1. aprila naredne kalendarske godine.

Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja donosi rešenje iz stava 1. ovog člana najkasnije do 15. oktobra tekuće kalendarske godine.

Rešenje iz stava 2. ovog člana je sastavni deo plana zimskog održavanja opštinskih puteva i ulica koji donosi Upravljač puta i sadrži program aktivnosti na zimskom održavanju sa prikazom lokacija na koje se vrši postavljanje saobraćajnih znakova za period iz stava 1. ovog člana.

Upravljač puta dužan je da putem sredstava javnog informisanja blagovremeno obavesti učesnike u saobraćaju o izmeni režima saobraćaja na opštinskim putevima i ulicama u periodu od 1. novembra tekuće kalendarske godine do 1. aprila naredne kalendarske godine.

Upravljač puta dužan je da o postavljenoj saobraćajnoj signalizaciji u skladu sa izmenom režima saobraćaja iz stava 1. ovog člana obavesti ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove i inspekciju za puteve.

Održavanje sportske i druge priredbe na opštinskom putu i ulici

Član 24

Sportske, druge priredbe i aktivnosti na opštinskom putu i ulici održavaju se na osnovu izdate dozvole nadležne organizacione jedinice ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima.

Ukoliko je prilikom održavanja sportske, druge priredbe ili aktivnosti na opštinskom putu i ulici potrebno obustaviti saobraćaj ili izvršiti druge izmene u režimu saobraćaja, dozvola iz stava 1. ovog člana se izdaje po prethodno pribavljenoj saglasnosti organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.

Organizator sportske, druge priredbe ili aktivnosti na opštinskom putu i ulici podnosi zahtev za dobijanje saglasnosti iz stava 2. ovog člana na osnovu saobraćajnog projekta, prethodne saglasnosti Upravljača puta i prethodne saglasnosti organizacione jedinica Gradske uprave nadležne za poslove obavljanje javnog prevoza ukoliko izmena režima saobraćaja podrazumeva i izmenu obavljanja javnog linijskog prevoza.

Izdatu saglasnost organizator iz stava 3. ovog člana dužan je da dostavi organu nadležnom za unutrašnje poslove.

IV OBAVEZE UPRAVLJAČA PUTA

Član 25

U slučaju da Upravljač puta utvrdi da je opštinski put i ulica u takvom stanju da:

1) saobraćaj nije moguć ili je moguć samo saobraćaj pojedinih vrsta vozila,

2) saobraćaj pojedinih vrsta vozila može biti štetan za opštinski put i ulica,

3) to zahtevaju osnovani razlozi koji se odnose na zaštitu opštinskog puta i ulice i bezbednost saobraćaja 

dužan je da pokrene postupak kod organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja za ograničavanje korišćenja opštinskog puta i ulice.

Istovremeno sa aktivnostima iz stava 1. ovog člana, Upravljač puta dužan je da preduzme mere obezbeđenja opštinskog puta i ulice postavljanjem privremene saobraćajne signalizacije, o čemu će obavestiti organizacionu jedinicu Gradske uprave nadležnu za poslove saobraćaja, ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, i javnost putem sredstava javnog informisanja.

Član 26

Upravljač puta dužan je da blagovremeno i na pogodan način obaveštava javnost i korisnike opštinskih puteva i ulica o stanju i prohodnosti tih puteva, a u slučaju ograničenja, obustave i zabrane saobraćaja na opštinskim putevima i ulicama, u roku od 48 časova pre početka primene navedenih mera, izuzev ako nije neodložno.

V MERE ZABRANE PREDUZIMANJA ODREĐENIH AKTIVNOSTI NA OPŠTINSKOM PUTU I ULICI

Član 27

Na opštinskom putu i ulici zabranjeno je:

1. trajno zauzimanje opštinskog puta i ulice, a privremeno zauzimanje je moguće uz prethodno pribavljeno rešenje organizacione jedinice nadležne za poslove saobraćaja;

2. izvođenje radova na opštinskom putu i ulici koji nisu u vezi sa izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom puta bez rešenja organizacione jedinice nadležne za poslove saobraćaja;

3. izvođenje radova nosilaca prava službenosti i drugih prava ustanovljenih na putu, kojima se oštećuje opštinski put i ulica ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja;

4. uklanjanje, premeštanje, oštećenje i sl. saobraćajne signalizacije i opreme opštinskog puta i ulice, bez rešenja organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja;

5. postavljanje saobraćajne signalizacije i opreme bez rešenja organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja;

6. sprečavanje oticanja voda sa puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečavanje daljeg oticanja voda ka njihovim recipijentima;

7. postavljanje i korišćenje svetla ili drugih svetlosnih uređaja na putu i pored puta, kojima se ometa odvijanje saobraćaja na opštinskom putu i ulici;

8. nanošenje blata na opštinski put i ulicu.

VI NADZOR

Član 28

Nadzor nad primenom ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja.

Član 29

Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke vrši organizaciona jedinice Gradske uprave nadležna za inspekcijske poslove, preko inspektora za puteve.

Kontrolu nad primenom ove odluke u skladu sa Zakonom o komunalnoj miliciji i posebnom odlukom, u delu koji se odnosi za zaštitu opštinskih puteva i ulica i pripadajućih putnih objekata od nepropisnog zauzeća i oštećivanja, odnosno svakog činjenja kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put ili ometati odvijanje saobraćaja na putu i dr., vrši Komunalna milicija.

Član 30

U vršenju inspekcijskog nadzora inspektor za puteve ima pravo i dužnost da proverava da li:

1. nadzirani subjekat poseduje rešenje za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice, radi izvođenja radova na izgradnji ili rekonstrukciji priključka na opštinski put i ulica;

2. nadzirani subjekat poseduje rešenje za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice, radi izvođenja radova na postavljanju vodovoda, kanalizacije, toplovoda, železničke pruge i drugih sličnih objekata, kao i telekomunikacionih i elektro vodova, instalacija, postrojenja i sl. na opštinskom putu i ulici;

3. nadzirani subjekat poseduje rešenje za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice radi izvođenja radova na izgradnji, odnosno postavljanju vodovoda, kanalizacije, toplovoda, železničke pruge i drugih sličnih objekata, kao i telekomunikacionih i elektro vodova, instalacija, postrojenja i sl. u zaštitnom pojasu opštinskog puta i ulice.

Član 31

U vršenju inspekcijskog nadzora inspektor za puteve je ovlašćen da:

1. naloži obustavu radova na opštinskom putu i ulici do pribavljanja rešenja za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice radi izvođenja radova na izgradnji, odnosno rekonstrukciji priključka na opštinski put i ulicu;

2. naloži obustavu radova do pribavljanja rešenja za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice radi izvođenja radova na izgradnji, odnosno postavljanju vodovoda, kanalizacije, toplovoda, železničke pruge i drugih sličnih objekata, kao i telekomunikacionih i elektro vodova, instalacija, postrojenja i sl. na opštinskom putu i ulici;

3. naloži obustavu radova do pribavljanja rešenja za raskopavanje i zauzeće opštinskog puta i ulice radi izvođenja radova na izgradnji, odnosno postavljanju vodovoda, kanalizacije, toplovoda, železničke pruge i drugih sličnih objekata, kao i telekomunikacionih i elektro vodova, instalacija, postrojenja i sl. u zaštitnom pojasu opštinskog puta i ulice;

4. naloži Investitoru radova da saobraćajnu signalizaciju postavi u skladu sa overenim projektom iz člana 10. stav 1. tačka 1). ove odluke;

5. naloži Upravljaču puta da vodi evidenciju o aktima donetim u vršenju javnih ovlašćenja;

6. naloži nadziranom subjektu pribavljanje saglasnosti za otklanjanje oštećenja, odnosno kvara na objektu, postrojenja, uređaja, instalacija ili vodova ugrađenih u opštinski put i ulica kojim se oštećuje opštinski put i ulica ili ugrožava bezbednost saobraćaja;

7. naloži rušenje odnosno uklanjanje ograde, drveća i drugih zasada u zaštitnom pojasu opštinskog puta i ulice koji su podignuti tako da ometaju preglednost opštinskog puta i ulice, ugrožavaju bezbednost saobraćaja i ometaju ili sprečavaju radove na održavanju puta;

8. naloži uklanjanje građevinskog i drugog materijala ostavljenog pored opštinskog puta i ulice kojim se umanjuje preglednost na opštinskom putu i ulici;

9. naloži Upravljaču puta da na pogodan način obavesti javnost i korisnike opštinskih puteva i ulica o stanju i prohodnosti opštinskog puta i ulice.

VII KAZNENE ODREDBE

Član 32

Novčanom kaznom od 150.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1. ako izvodi radove na opštinskom putu i ulici bez rešenja organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja (član 4. stav 4. i 27. stav 1. tačka 1.);

2. ako radove na dovođenju zauzete i raskopane površine na opštinskom putu i ulici u prvobitno i tehnički ispravno stanje ne izvrši u roku propisanom rešenjem organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja (član 10. stav 2.);

3. ako postupa suprotno članu 17. ove odluke;

4. ako gradilište propisno ne obezbedi odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom i ne održava za vreme trajanja radova u skladu sa overenim projektom iz člana 10. stav 1. tačka 1) ove odluke (član 11. stav 1. tačka 1.);

5. ako postupa suprotno zabranama iz člana 27. tač. 4. i 5. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 75.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice novčanom kaznom od 25.000 dinara.

Član 33

Novčanom kaznom od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1. ako se prilikom izvođenja radova na opštinskom putu i ulici ne pridržava uslova iz rešenja organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja (član 4. stav 4.);

2. ako ne oslobodi zauzetu saobraćajnu površinu u skladu sa članom 13. ove odluke;

3. ako hitne radove koji traju duže od 24 časa ne vrši u skladu sa članom 19. stav 3. odluke;

4. ako hitne radove iz člana 19. stav 2. odluke preduzme suprotno članu 20. odluke;

5. ako gradilište propisno ne ogradi i ne osvetli u skladu sa overenim projektom iz člana 10. stav 1. tačka 1) ove odluke (član 11. stav 1. tačka 2);

6. ako ne preduzme mere za zaštitu komunalnih objekata, signalizacije i opreme puta, elemenata opremanja i uređenja javnih površina i slično (slivnika, drveća i dr.) (član 11. stav 2. tačka 2) odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 50.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice novčanom kaznom od 15.000 dinara.

Član 34

Novčanom kaznom od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1. ako gradilište ne uredi tako da se omogući nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja, prolaz pešaka i prilaz zgradama (član 11. stav 1. tačka 3) odluke);

2. ako ne održava red i čistoću na gradilištu tako da se prolaznici ili vozila ne prljaju, da se materijal ne rastura, ne raznosi i da se ne stvara prašina ili blato član 11. stav 2. tačka 1) odluke);

3. ako svakog dana posle završenog posla prostor oko gradilišta ne opere i ne očisti (član 11. stav 2. tačka 3) odluke);

4. ako postupa suprotno zabranama iz člana 27. tač. 6, 7. i 8. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 25.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice novčanom kaznom od 10.000 dinara.

Član 35

Novčanom kaznom od 150.000 dinara kazniće se za prekršaj upravljač puta:

1. ako postupa suprotno članu 14. ove odluke;

2. ako postupa suprotno članu 18. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice upravljača puta novčanom kaznom od 25.000 dinara.

Član 36

Za prekršaje propisane čl. 32-34. ove odluke, inspektor za puteve odnosno komunalni milicionar izdaje prekršajni nalog, u skladu sa zakonom.

Za prekršaje propisane članom 35. ove odluke prekršajni nalog izdaje inspektor za puteve, u skladu sa zakonom.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 37

Stupanjem na snagu ove odluke prestaju da važe čl. 19-28. Odluke o ulicama, lokalnim i nekategorisanim putevima ("Službeni list Grada Beograda", br. 3/01, 15/05 i 29/07 - dr. odluka), a ostali članovi te odluke, u delu koji se odnosi na zaštitu opštinskih puteva i ulica, primenjivaće se ako nisu u suprotnosti sa ovom odlukom.

Član 38

Ova odluka stupa na snagu osmog dana oda dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".

 

Prilog 1

TEHNIČKO UPUTSTVO ZA IZVOĐENJE RADOVA NA RASKOPAVANJU ODNOSNO ZAUZEĆU OPŠTINSKIH PUTEVA I ULICA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

 

1. UVOD

Ovim uputstvom uređuje se postupak raskopavanja javnih puteva na teritoriji grada Beograda zbog planiranih i hitnih radova na podzemnim instalacijama i postupak zauzeća opštinskih puteva i ulica radi izvođenja građevinskih i drugih radova, uređenja i obezbeđenja gradilišta postavljanjem zaštitnih ograda i skela, odlaganja materijala i td., a koji nisu u vezi sa održavanjem opštinskih puteva i ulica.

Svako raskopavanje opštinskih puteva i ulica prouzrokuje trajne promene u strukturi, nosivosti i kvalitetu ugrađenih materijala. S obzirom na to, treba ga izvoditi tako da se u zoni raskopane površine, nakon završetka radova, uspostavi stanje koje će po tehničkim i ostalim karakteristikama odgovarati prethodnom stanju. Radi osiguranja kvaliteta izvedenih radova treba poštovati uslove i smernice iz teksta koji sledi.

2. OPŠTI USLOVI

Raskopavanje opštinskih puteva i ulica podrazumeva rušenje kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije (sečenje, iskop, vađenje i sl.) za potrebe iskopa rova, iskop materijala ispod kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije u gabaritu rova do projektovane dubine, ponovno zatrpavanje rova odgovarajućim materijalom i izgradnju nove kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno njeno vraćanje u prvobitno i ispravno stanje. Isto važi i u slučaju parkinga u regulaciji javnih saobraćajnih površina. Navedeno podrazumeva i vraćanje saobraćajne signalizacije u svemu u prvobitno i ispravno stanje. Šematski prikaz poprečnog preseka rova u kolovozu dat je na slici 1. (isti odnosi važe i za druge saobraćajne površine u regulaciji opštinskih puteva i ulica).

Slika 1. - Šematski prikaz poprečnog preseka rova u kolovozu

Površina raskopavanja rova je površina određena širinom raskopavanja rova i dužinom istog.

Instalacioni vodovi, kao i kanalice, zaštitne cevi/ kolone, kablovska kanalizacija, kasete, galerije, kanali, komore i dr., koji su locirani podzemno u odnosu na javne saobraćajne površine (u smislu opštinskih puteva i ulica), ne smeju postavljati/ugrađivati u slojeve kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije. Dubina postavljanja ne sme biti manja od propisane. Minimalna dubina gornje ivice/ kote navedenih elemenata ne sme biti manja od 80 cm u slučaju kada se postavljaju ispod kolovoza, odnosno 65 cm u slučaju trotoara/biciklističke staze (navedeno važi u slučaju da je debljina kolovozne konstrukcije do 80 cm, odnosno debljina trotoarske/biciklističke konstrukcije do 65 cm, u suprotnom dubina gornje ivice/kote navedenih elemenata mora biti veća od debljine kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije). Radi zaštite napred navedenih elemenata podzemnih instalacija prilikom izvođenja radova na održavanju i rekonstrukciji kolovoznih/trotoarskih/biciklističkih konstrukcija sa pripadajućim putnim elementima/ objektima, postavljanju saobraćajne signalizacije i sl. potrebno je predvideti zaštitni sloj u skladu sa konkretnim uslovima, uz pridržavanje svih važećih propisa, normativa i pravila struke. Isti kriterijumi važe i u slučaju parkinga u regulaciji javnih saobraćajnih površina.

Izuzetno od navedenog u prethodnom stavu dopušta se postavljanje u površinske slojeve kolovozne konstrukcije elemenata za sistem adaptilnog upravljanja ili regulisanja saobraća, čije je funkcionisanje uslovljeno plitkim postavljanjem. Takođe, izuzetno može se dopustiti lokalno pliće polaganje instalacija sa potrebnim zaštitama ukoliko je to uslovljeno prostornim/tehničkim mogućnostima i ograničenjima (npr. zona ukrštanja dva instalaciona voda, priključenje na postojeće instalacije/objekte koji su postavljeni pliće, u slučaju ako je neprihvatljivo izmeštanje postojećih instalacija u investiciono/tehničkom smislu, neposredna zona konstruktivnih elemenata inženjerskih konstrukcija i sl.).

Potrebno je da se dubina polaganja instalacija definiše sa posebnom pažnjom obzirom da je prilikom budućih rekonstrukcija kolovoznih konstrukcija moguće da se ugrade deblje kolovozne konstrukcije od postojećih (veće saobraćajno opterećenje, kvalitetnije kolovozne konstrukcije, drugačiji tipovi konstrukcija, i sl.), kao i izvrši zamena materijala u podtelu. Isto važi i za trotoarske/ biciklističke konstrukcije, kao i za konstrukcije na parkinzima u regulaciji javnih saobraćajnih površina.

Navedeno iz razloga da se preventivnim merama izbegnu moguća izmeštanja predmetnih instalacija prilikom budućih rekonstrukcija saobraćajnih površina. Takođe, dubinu polaganja instalacija definisati sa posebnom pažnjom i za slučaj kada planirane saobraćajne površine nisu u celini privedene nameni do trenutka izvođenja radova, odnosno dubinu polaganja instalacija definisati tako da se prilikom izgradnje planiranih saobraćajnih površina izbegnu moguća izmeštanja predmetnih instalacija.

Raskopavanje saobraćajnih površina radi izvođenja radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju, sanaciji podzemnih instalacionih vodova, i sl. mogu izvoditi samo za to kvalifikovana, ovlašćena lica sa odgovarajućom, mehanizacijom i opremom.

Investitor radova mora vršiti kontrolu kvaliteta izvođenja radova i ugrađenih materijala.

U toku izvođenja radova nadzorni organ Upravljača puta vršiće kontrolu izvođenja radova. Nadzorni organ Upravljača puta se stara o ispunjenosti svih uslova za kvalitetno izvođenje radova na raskopavanju koji su vezani za dovođenje saobraćajnih površina u prvobitno i ispravno stanje, shodno tehničkoj dokumentaciji, važećoj zakonskoj regulativu, propisima, pravilnicima, uputstvima, standardima i normativima za predmetnu vrstu radova, kao i u skladu sa uslovima i smernicama koji su dati u ovom Prilogu 1 - Tehničkom uputstvu za izvođenje radova na raskopavanju odnosno zauzeću javnih površina na teritoriji grada Beograda.

Pre početka radova potrebno je da Investitor izvrši obeležavanje površine raskopavanja rova i površine koja se vraća u prvobitno stanje propisanom saobraćajnom signalizacijom u skladu sa odgovarajućim aktom koji izdaje organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja, da istu održava u propisanom i ispravnom stanju tokom izvođenja radova, a nakon završetka radova da istu ukloni i da saobraćajnu signalizaciju vrati u prvobitno i ispravno stanje. Potrebno je da Investitor propisno ogradi i osvetli gradilište. Gradilište mora biti propisno označeno odgovarajućom gradilišnom tablom. Potrebno je da pravno lice koje vrši hitne radove izvrši obeležavanje predmetne lokacije propisanom privremenom saobraćajnom signalizacijom.

Tokom izvođenja radova treba omogućiti bezbedno odvijanje saobraćaja, prolaz pešaka i prilaz zgradama.

Potrebno je da Investitor tokom izvođenja radova održava red i čistoću tako da se vozila i pešaci ne prljaju, ne oštećuju i ne ugrožavaju, a materijal ne rastura, ne raznosi i da se ne stvara prašina ili blato. Svakodnevno, kao i po završetku radova gradilište je potrebno očistiti i oprati.

Pri izvođenju radova potrebno je zaštititi slivnike kišne kanalizacije i poklopce kanalizacije.

U toku radova neupotrebljiv materijal potrebno je odmah odvoziti sa gradilišta, a upotrebljiv propisno deponovati.

Prilikom sanacije kolovozne konstrukcije kao i konstrukcije na trotoarima/biciklističkim stazama, posebno obratiti pažnju na kvalitet i način izvođenja spoja između saniranog i preostalog dela kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije, kao i na spoj sa objektima (šahtovi, slivnici, galerije i sl.), npr. upotrebom veznih traka itd. Isto se odnosi i na parkinge u regulaciji javnih saobraćajnih površina.

Po pravilu, sanaciju raskopanih površina je potrebno izvršiti odmah, sukcesivnim izvođenjem pojedinačnih vrsta radova do potpune sanacije. Izuzetno, u slučajevima izvođenja radova na niskim temperaturama i na saobraćajnim površinama koje zahtevaju da se prati sleganje nasutog materijala u rovu, moguće je izvođenje sanacije raskopane površine u dve faze. U tom slučaju prva faza podrazumeva takvo izvođenje privremene sanacije kojom će se osigurati normalna i bezbedna upotreba saobraćajne površine do izvođenja konačne sanacije u drugoj fazi.

Prilikom izvođenja radova neophodno je vršiti kontrolu kvaliteta izvedenih radova u skladu sa važećim standardima, pravilnicima i normativima za ovu vrstu radova.

3. RUŠENJE POSTOJEĆE KOLOVOZNE, TROTOARSKE, BICIKLISTIČKE KONSTRUKCIJE I KONSTRUKCIJE PARKINGA

Sečenje gornjih slojeva kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije (obično zastora/završne obrade trotoara i gornje podloge i sl.) vrši se pogodnim sredstvima tako da se dobiju ravne, vertikalne ivice i površine pravilnog oblika. Zahvaćena površina gornjih slojeva kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije je po pravilu obostrano šira za 10-20 cm u odnosu na širinu raskopavanja rova, a iz razloga kako bi se kolovozna/trotoarska/biciklistička konstrukcija mogla adekvatno vratiti u prvobitno i ispravno stanje. Saglasno navedenom širina kolovozne/ trotoarske/ biciklističke površine, koju je potrebno porušiti (iseći, iskopati, izvaditi) u celini (svi slojevi) i delimično (samo pojedini gornji slojevi) i vratiti u prvobitno stanje je minimlno obostrano šira za 10-20 cm u odnosu na širinu raskopavanja rova (videti sl. 1). Isto se odnosi i na parkinge u regulaciji javnih saobraćajnih površina.

U slučaju da je zastor izrađen od prefabrikovanih betonskih elemenata, kamenih ploča, kamene kocke, kamenih prizmi i sl., iste je potrebno pažljivo izvaditi u potrebnoj širini i odložiti kako ne bi došlo do njihovog oštećenja do ponovne ugradnje. Sve oštećene elemente je potrebno zameniti elementima istog tipa, oblika, boje i sl.

Napred navedeno izvesti u skladu sa konkretnim uslovima, a na način da nakon sanacije kolovozne/trotoarske/ biciklističke konstrukcije, odnosno konstrukcije parkinga, ne dođe do naknadnih oštećenja u eksploataciji.

Širina raskopavanja rova i širina kolovozne/ trotoarske/ biciklističke konstrukcije, koju je potrebno porušiti u celini (svi slojevi) i delimično (samo pojedini gornji slojevi) i vratiti u prvobitno stanje, moraju biti takve da je obezbeđen potreban prostor za propisno izvođenje radova na polaganju instalacionih vodova, nasipanju rova, kao i za vraćanje kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije u prvobitno stanje. Isto se odnosi i na parkinge u regulaciji javnih saobraćajnih površina.

Površina kolovozne/ trotoarske/ biciklističke konstrukcije koju je potrebno porušiti u celini (svi slojevi) i delimično (samo pojedini gornji slojevi) i vratiti u prvobitno stanje zavisi pored napred navedenog i od sledećih kriterijuma:

1. Kod rovova koji su podužno postavljeni duž saobraćajnice, ako je podužna ivica sečenog/porušenog kolovoznog zastora/završne obrade trotoara/biciklističke staze, udaljena od ivice trotoara/kolovoza/biciklističke staze manje od 35 cm, onda se i na toj preostaloj površini (užoj od 35 cm) skida završni sloj i presvlači novim slojem duž rova.

2. Kod rovova koji su podužno postavljeni duž saobraćajnice, ukoliko je izvršeno presvlačenje kolovoza predmetnog opštinskih puteva i ulica ili obnavljanje završnog sloja trotoarske/biciklističke konstrukcije u periodu kraćem od dve godine od planiranog datuma početka radova, neophodno je uraditi novi kolovozni zastor na celoj širini kolovoza (ukoliko su kolovozi za različite smerove vožnje razdvojeni razdelnim pojasom, presvlačenje novim zastorom uraditi na kolovozu na kome se vrši raskopavanje), odnosno novi završni sloj trotoara/biciklističke staze u celokupnoj dužini rova.

3. Kod rovova koji su poprečno postavljeni u odnosu na saobraćajnicu, ukoliko je izvršeno presvlačenje kolovoza predmetnog opštinskih puteva i ulica ili obnavljanje završnog sloja trotoarske/biciklističke konstrukcije u periodu kraćem od dve godine od planiranog datuma početka radova, neophodno je uraditi novi kolovozni zastor, odnosno završni sloj trotoara/biciklističke konstrukcije na površini koja je obostrano šira za po min. 1 m od ivice rova i to celom dužinom rova.

Kriterijumi navedeni u tač. 1. 2. i 3. se odnose i na parkinge u regulaciji javnih saobraćajnih površina.

Kriterijumi navedeni u tač. 2. i 3. važe i u slučaju kada se vrši raskopavanje opštinskih puteva i ulica koji je u garantnom roku.

U okviru Saglasnosti za raskopavanje odnosno zauzeće opštinskih puteva i ulica preciziraće se uslovi navedeni u tač. 2. i 3. za svaki pojedinačan slučaj, saglasno dinamici izvođenja radova na predmetnom javnom putu odnosno u okviru Saglasnosti definisaće se konačna površina kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno parkinga u regulaciji javnih saobraćajnih površina, koja se vraća u prvobitno stanje (površina će se definisati na nivou tačnosti obračuna iste na osnovu grafičkog priloga u papirnoj formi ili na drugi pogodan način). Vezano za radove iz tač. 2. i 3., potrebno je da se nadzorni organ Upravljača puta saglasi sa karakteristikama novog kolovoznog zastora, odnosno završnog sloja trotoara/biciklističke staze/parkinga, koji se ugrađuju, a u skladu sa karakteristikama slojeva koji su bili izvedeni u prethodne dve godine, kao i da prati izvođenje navedenih radova.

Površina raskopavanja rova i preliminarna površina kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno parkinga u regulaciji javnih saobraćajnih površina, koja se vraća u prvobitno stanje, prikazuje se u Situacionom prikazu raskopavanja/zauzeća koji se podnosi Upravljaču puta uz Zahtev za izdavanje saglasnosti za raskopavanje odnosno zauzeće opštinskih puteva i ulica.

Situacioni prikaz raskopavanja/zauzeća potrebno je uraditi na katastarsko-topografskoj podlozi, u odgovarajućoj razmeri, sa obračunatim površinama i ucrtanim i iskotiranim granicama. Sadržaj situacionog prikaza prilagoditi konkretnom slučaju, npr ucrtati relevantne ivične linije opštinskih puteva i ulica (kolovoza, trotoara, biciklističke staze, razdelnog pojasa, ivičnog zelenila, parkinga, tramvajske baštice i koloseke i sl.), granicu iskopa rova tj. površinu raskopavanja rova, preliminarnu granicu kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno parkinga koja se vraća u prvobitno stanje i prostor potreban za bezbednu organizaciju gradilišta, a saglasno sa Projektom saobraćajne signalizacije a na koji odgovarajući akt izdaje organizaciona jedinica gradske uprave Grada Beograda nadležna za poslove saobraćaja. Takođe, situacioni prikaz je potrebno adekvatno iskotirati, npr. širinu i dužinu rova, rastojanja preliminarnih ivica kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno parkinga koja se vraća u prvobitno stanje u odnosu na ivice rova i u odnosu na relevante ivične linije opštinskih puteva i ulica, kako na karakterističnim mestima tako i na mestima sa minimalnim rastojanjima i sl. Uz situacioni prikaz po potrebi priložiti detalje u odgovarajućoj razmeri (adekvatno iskotirane), radi jasnog sagledavanja navedenog. Na situacionom prikazu potrebno je dati obračunate površine zavisno od konkretnog slučaja, npr: površinu raskopavanja rova, preliminarnu površinu kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno parkinga koja se vraća u prvobitno stanje (videti sl. 1 i napred definisane kriterijume) i neophodno potrebnu površinu zauzeća za organizaciju gradilišta. Za slučaj da se prilikom izvođenja predmetnih radova raskopavaju i/ili zauzimaju i kolovoz i trotar/ biciklistička staza odnosno parking, napred navedene površine dati i po strukturi tj. pojedinačno za kolovoz i trotar/biciklističku stazu odnosno parking. Takođe, za slučaj fazne izgradnje istu adekvatno grafički prikazati.

4. ISKOP ROVA

Iskop rova izvodi se u zavisnosti od karakteristika materijala, dubine rova, nivoa podzemnih voda i sl., na način kojim će biti obezbeđena sigurnost ljudi i susednih objekata, površina i sl. (razupiranje rova i osiguranje bočnih strana iskopa, crpljenje vode iz rova i dr. po važećim propisima, standardima, normativima i sl.).

Neupotrebljiv materijal potrebno je odmah odvoziti sa gradilišta.

Upotrebljiv materijal privremeno se deponuje na za to određena mesta. Ukoliko postoji mogućnost da se deponuje uz rov, deponovati ga tako da ne ugrozi rov od obrušavanja. Deponovani materijal ne sme da sprečava prirodno oticanje vode, niti da se raznosi po okolnom terenu, tj. do ponovne upotrebe treba ga primereno zaštititi od padavina.

5. NASIPANJE ROVA

Temeljenje instalacije mora biti izvedeno na nosivom i obrađenom tlu. Tlo treba biti obrađeno, očišćeno od mulja, organskih i raskvašenih materijala, minimalno do dubine od 30 cm u odnosu na dno rova. Dno rova mora biti fino isplanirano sa predviđenim nagibom rova, potrebne zbijenosti.

Pre polaganja instalacionih vodova u rov, treba proveriti da oni nisu oštećeni.

Zonu instalacije rova sa podlogom instalacionog voda izvesti u svemu u skladu da tehničkom dokumentacijom, odnosno u slučaju hitnih radova u skladu sa vrstom instalacionog voda i konkretnim uslovima na lokaciji. Pri nasipanju instalacione zone treba paziti da instalacioni vod ostane na projektovanom mestu.

Po završetku nasipanja i nabijanja zaštitnog sloja oko instalacionog voda, potrebno je položiti neprekinutu upozoravajuću PVC traku na površinu zaštitnog sloja. Boja i natpis PVC trake odgovaraju vrsti instalacionog voda.

Nasipanje instalacione zone i zone ispune vršiti u skladu da tehničkom dokumentacijom, odnosno krupnozrnim ili sitnozrnim materijalom odgovarajućih karakteristika, saglasno karakteristikama instalacionog voda, inženjersko-geološkim karakteristikama sredine, dubini rova itd., u slojevima sa zbijanjem do potrebne zbijenosti (krupnozrno tlo/materijal je šljunkovito peskoviti materijal ili drobljeni agregat sa više od 50% zrna krupnijih od 0,0075 mm, sitnozrno tlo/materijal je glinovito ili prašinasto tlo sa više od 50% zrna sitnijih od 0,075 mm). Moguća je primena samougradivog betona male čvrstoće (MB 1,5 do MB 3) uz adekvatan način ugradnje, takođe saglasno karakteristikama instalacionog voda, inženjersko-geološkim karakteristikama sredine, dubini rova i sl.

Posteljica je neophodno da zadovolji zahtevane karakteristike, uključujući i potrebnu nosivost.

Nadzorni organ Upravljača puta zadržava pravo da zahteva zatrpavanje rova samougradivim betonom male čvrstoće (MB 1,5 do MB 3).

6. VRAĆANJE KOLOVOZNE, TROTOARSKE, BICIKLISTIČKE KONSTRUKCIJE I KONSTRUKCIJE PARKINGA U PRVOBITNO I ISPRAVNO STANJE

Struktura slojeva kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije na saobraćajnim površinama zahvaćenim raskopavanjem treba da bude nakon završetka radova identična ili što sličnija kolovoznoj/trotoarskoj/biciklističkoj konstrukciji na okolnom neraskopanom području. Nosivost kolovozne konstrukcije koja se vraća u prvobitno stanje mora biti jednaka ili veća od nosivosti kolovozne konstrukcije na okolnim neraskopanom području. Pri vraćanju u prvobitno i ispravno stanje svih saobraćajnih površina posebno treba voditi računa o adekvatnom odvodnjavanju i poštovanju nivelacionih odnosa. Zastor kolovoza, kao i završni sloj trotoara/biciklističke staze, moraju biti iste vrste kao i postojeći (prvobitni). Isto važi i u slučaju parkinga u regulaciji javnih saobraćajnih površina. Pored navedenog potrebno je i sve putne elemente vratiti u prvobitno i ispravno stanje.

U poglavlju 3. Priloga 1. su kriterijumi za određivanje površine kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno parkinga, koja se vraća u prvobitno stanje.

Dozvoljena je ugradnja asfaltnih slojeva koji moraju zadovoljavati standarde za bitumenizirani noseći sloj i za zastor od asfalt betona u pogledu karakteristika asfaltne mešavine i karakteristika uzoraka iz izvedenog sloja, ukoliko to Projektom kolovozne konstrukcije nije drugačije propisano. Pri ručnom ugrađivanju mora biti obezbeđen prevoz asfaltne mase posebnim vozilom.

Ukoliko se radovi izvode u zimskom periodu, pri temperaturama vazduha nižim od +5 ºC, raskopana površina se sanira privremenim asfaltnim slojem, koji će se ukloniti pre nego što se pristupi konačnoj sanaciji. Troškovi sanacije (privremene i konačne) padaju na teret Investitora.

Posebno pažljivo treba izvesti spoj završnog sloja između zone raskopavanja i postojeće zone. Spoj starog i novog asfalta, kao i spoj novog asfalta i objekata (šahtovi, slivnici, galerije i sl.) obavezno osigurati upotrebom veznih traka.

Po vraćanju u prvobitno i ispravno stanje kolovozne/trotoarske/trotoarske konstrukcije odnosno konstrukcije parkinga, eventualno oštećenu saobraćajnu signalizaciju neophodno je obnoviti i u svemu vratiti u prvobitno i ispravno stanje.

7. HITNI RADOVI

Napred navedeni uslovi i smernice važe i u slučaju hitnih radova, uvažavajući njihove specifičnosti. S obzirom na to da se kod hitnih radova ne raspolaže sa tehničkom dokumentacijom za konkretno raskopavanje opštinskih puteva i ulica, poželjno je da pravno lice koje vrši hitne radove izvrši uvid u raspoloživu arhivsku dokumentaciju (projekat izvedenog stanja i sl.) ukoliko raspolaže sa istom, kako bi radove na raskopavanju i popravci raskopanih površina bili izvedeni u skladu sa prvobitnom stanjem. Ukoliko je u rovu u kome je smeštena instalacija/infrastrukturni objekat na kojem se vrše hitni radovi, smeštena i instalacija/infrastrukturni objekat koji je u nadležnosti drugog pravnog lica, potrebno je obezbediti i prisustvo njegovih stručnih službi. Neophodan je poseban oprez i odgovornost napred navedenih subjekata prilikom izvođenja ovih radova s obzirom na to da se ne raspolaže tehničkom dokumentacijom za sanaciju kvara i vraćanje u prvobitno stanje, uz stručno sagledavanje postojećeg stanja, inženjersko-geoloških karakteristika lokacije, vrste i karakteristika instalacionog voda/infrastrukturnog objekta, potrebne dubine iskopa, strukture i veličine saobraćajnog opterećenja, vremenskih uslova, mehanizacije sa kojom se raspolaže i sl., a sa ciljem da se na licu mesta definišu svi potrebni postupci, mere, vrsta materijala, način ugrađivanja i sl. kako bi se nakon završetka radova uspostavilo stanje koje će po tehničkim i ostalim karakteristikama odgovarati prvobitnom stanju. Radovi se moraju izvesti u skladu sa važećom zakonskom regulativom, propisima, pravilnicima, uputstvima, standardima i normativima za predmetnu vrstu radova, kao i u skladu sa uslovima i smernicama koji su dati u ovom Prilogu 1.

Prijava raskopavanja puta radi hitnih radova koji ne traju duže od 24 časa šalje se na e-mail adresu Upravljača puta sa naznakom "hitni radovi" i na e-mail adresu organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.

8. ZAUZEĆE

Površina zauzeća opštinskih puteva i ulica je ukupno zauzeta površina opštinskih puteva i ulica potrebna za izvođenje radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju, sanaciji i sl. objekata koji se postavljaju u ili na opštinski put ili ulice ili objekata u neposrednoj blizini odnosno pored opštinskih puteva i ulica.

Svako raskopavanje prati zauzeće opštinskih puteva i ulica. Površina zauzeća je po pravilu veća od površne raskopavanja. Prilikom raskopavanja opštinskih puteva i ulica, pored površine kolovozne/trotoarske/biciklističke konstrukcije odnosno parkinga koja se vraća u prvobitno stanje (uključuje i površinu raskopavanja rova), obično se zauzima i deo opštinskih puteva i ulica građevinskom mehanizacijom, materijalom, saobraćajnom i drugom opremom, zaštitnim branicima i sl.

Moguće je samo zauzeće površine opštinskih puteva i ulica bez njenog raskopavanja, ukoliko se ista zauzima za potrebe formiranja i osiguranja drugih gradilišta (postavljanje zaštitne ograde, skele, mehanizacije, formiranje početnog fronta radova kod izgradnje saobraćajnica i sl.).

Zauzetu površinu nakon završetka zauzeća u svemu vratiti u prvobitno i ispravno stanje.

Naročito je potrebno voditi računa o sledećem:

- tokom izvođenja radova treba omogućiti bezbedno odvijanje saobraćaja, prolaz pešaka i prilaz zgradama;

- tokom izvođenja radova potrebno je da investitor održava red i čistoću tako da se vozila i pešaci ne prljaju, ne oštećuju i ne ugrožavaju, a materijal ne rastura, ne raznosi i da se ne stvara prašina ili blato. Svakodnevno, kao i po završetku radova gradilište je potrebno očistiti i oprati;

- prilikom izlaska sa gradilišta na opštinski put ili ulice neophodno je pranje točkova kamiona i druge opreme;

- gradilište je potrebno formirati tako da ne dođe do izlivanja vode, zaprljane vode, i sl. na opštinski put ili ulice;

- gradilište je potrebno zaštititi i sve aktivnosti izvoditi tako da se prašina ne širi na opštinski put ili ulice;

- skele, fiksirana mehanizacija i sl. postavljaju se propisno i na potrebne podmetače;

- pri izvođenju radova potrebno je zaštititi slivnike kišne kanalizacije i poklopce kanalizacije;

- radovima na gradilištu ni na koji način ne sme biti ugrožena stabilnost opštinskih puteva i ulica, uključujući i funkcionisanje infrastrukture. Sva eventualna oštećenja opštinskih puteva i ulica, uključujući i njegov zastor/završnu obradu i saobraćajnu signalizaciju moraju se vratiti u prvobitno i ispravno stanje.

9. DRUGI SLUČAJEVI RASKOPAVANJA

Za radove na tramvajskim i drugim kolosecima, objektima, postrojenjima, uređajima i dr. koji se ugrađuju u opštinski put ili ulice, u slučaju podbušivanja, i sl. primenjuju se opšti uslovi i smernice dati u ovom tehničkom uputstvu, a saglasno sa njihovim specifičnostima.