ODLUKA

O PRAVIMA I USLUGAMA SOCIJALNE ZAŠTITE GRADA ŠAPCA

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 16/2018, 29/2018 i 26/2019)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom uređuju se prava i usluge građana u oblasti socijalne zaštite za čije obezbeđivanje je nadležan grad Šabac, zatim nosioci prava, način i uslovi ostvarivanja prava i obezbeđivanja usluga.

Član 2

Prava i usluge socijalne zaštite predviđene ovom Odlukom mogu se obezbediti državljanima Republike Srbije koji imaju prebivalište na teritoriji grada Šapca. Izuzetno:

1) usluga privremenog smeštaja za žrtve porodičnog nasilja (Sigurna kuća) može se obezbediti i žrtvama porodičnog zlostavljanja (zlostavljana i zanemarena deca i nenasilni roditelj), koji imaju prebivalište na teritoriji druge jedinice lokalne samouprave;

2) pravo na jednokratnu novčanu pomoć za privremeni smeštaj, ishranu i troškove prevoza do mesta prebivališta, imaju i lica koja se nađu u stanju izuzetno teške situacije, a nemaju prebivalište na teritoriji grada Šapca.

Korisnici socijalne zaštite mogu biti i strani državljani i lica bez državljanstva, u skladu sa čl.41. Zakona o socijalnoj zaštiti i međunarodnim ugovorima.

Član 3

Sredstva za ostvarivanje prava i obezbeđivanje usluga po ovoj Odluci obezbeđuju se u budžetu grada Šapca.

U budžetu grada Šapca opredeljuju se i potrebna sredstva za finansiranje radnika na obavljanju poslova socijalnog rada iz nadležnosti lokalne samouprave.

Učinjeni troškovi za pružanje prava i usluga korisnika iz člana 2.st.2. ove Odluke, refundiraju se od lokalnih samouprava u kojima ti korisnici imaju mesto prebivališta.

Član 4

Prava i usluge u oblasti socijalne zaštite utvrđene ovom Odlukom ostvaruju pojedinac i porodica.

Porodicom u smislu ove Odluke smatraju se bračni i vanbračni drugovi, deca (bračna, vanbračna, usvojena, uzeta na izdržavanje), srodnici u pravoj liniji, a u pobočnoj do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.

Član 5

Prava u oblasti socijalne zaštite iz nadležnosti grada Šapca u smislu ove Odluke su:

1) Jednokratne pomoći

2) Naknada troškova sahranjivanja

3) Subvencije kod javnih preduzeća

4) Besplatan obrok u narodnoj kuhinji

5) Besplatan prevoz za učenike osnovnih i srednjih škola

Član 6

Usluge socijalne zaštite iz nadležnosti grada Šapca u smislu ove Odluke su:

1) Privremeni smeštaj žrtava porodičnog nasilja - smeštaj u Sigurnu kuću

2) Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju ("Kuća na pola puta")

3) Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima

4) Dnevni boravak za decu, mlade i odrasla lica sa smetnjama u razvoju i drugim mentalnim smetnjama

5) Klub za ostarela lica

6) Pomoć u kući

7) Savetodavno-terapijske i pravne usluge

8) Smeštaj u Prihvatilište i Prihvatnu stanicu za decu i mlade, odrasla i ostarela lica

9) Lični pratilac deteta

10) Predah smeštaj

11) Personalna asistencija.

II PRAVA

Jednokratne pomoći

Član 7

Pravo na jednokratnu pomoć imaju pojedinac ili porodica koji se iznenada ili trenutno nađu u stanju socijalne potrebe, koju ne mogu samostalno prevazići i to naročito u slučajevima: zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, otklanjanja posledica elementarnih nepogoda, postpenalne zaštite, prihvata po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite i drugim vanrednim i izuzetno teškim prilikama.

Zadovoljavanjem osnovnih životnih potreba smatra se naročito: nabavka neophodnih namirnica, lekova, ogreva, opreme za domaćinstvo, udžbenika i školskog pribora za decu, kao i zadovoljenje drugih potreba izazvanih specifičnim stanjem ili situacijom (bolest, invaliditet i drugo).

Pravo na jednokratnu pomoć obezbeđuje se i licu koje se upućuje na domski ili porodični smeštaj, a koje nema sredstava da obezbedi odeću, obuću i troškove prevoza neophodne za realizaciju smeštaja.

Član 8

Jednokratna pomoć pruža se u novčanom iznosu ili naturi.

Pravo na jednokratnu pomoć pojedinac ili porodica mogu ostvariti više puta u kalendarskoj godini, s tim što pojedinačni iznos ovog prava ne može biti veći od prosečne zarade po zaposlenom u gradu Šapcu, u mesecu koji prethodi mesecu u kom se vrši isplata, a određuje se prema stvarnim potrebama u konkretnom slučaju.

Naknada troškova sahranjivanja

Član 9

Osnovna pogrebna oprema ili naknada troškova sahranjivanja, obezbeđuje se u slučaju smrti:

1) Lica koja su bila korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć po propisima o socijalnoj zaštiti

2) Neidentifikovanih lica za koja se ne može utvrditi poslednje prebivalište, a koja su se u trenutku smrti zatekla na teritoriji grada Šapca

3) Lica koje se nalazilo u stanju socijalne potrebe, prema proceni stručnog radnika Centra za socijalni rad "Šabac" (u daljem tekstu: Centar)

Osnovna pogrebna oprema obuhvata: kovčeg, pokrov, nadgrobno obeležje, prevoz korisnika od mesta smrti do mesta sahrane, troškove kapele i hladnjače, kao i grobno mesto ukoliko na drugi način nije obezbeđeno.

Na osnovu rešenja Centra, osnovna pogrebna oprema izdaje se licu koje će obaviti sahranjivanje ili se preuzima od radnika javnog preduzeća koje obavlja poslove sahranjivanja.

Naknada troškova sahranjivanja priznaje se licu koje je obavilo sahranjivanje u visini osnovne pogrebne opreme, koja se izdaje u slučaju smrti lica iz st.1 ovoga člana, prema cenovniku preduzeća koje obavlja poslove sahranjivanja.

Subvencije kod javnih preduzeća

Član 10

Pravo na subvencije kod javnih preduzeća priznaje se građanima u iznosu od 50% naknade za mesečnu potrošnju toplotne energije, iznošenja smeća, isporuku vode i upotrebu kanalizacije.

Pod naknadom u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se isključivo naknada za tekući mesec, bez zaostalih dugova, s tim što je naknada za mesečnu potrošnju isporuke vode i upotrebu kanalizacije ograničena na 3 metra kubna po članu, a najviše za šest članova porodice.

Član 11

Pravo na subvencije kod javnih preduzeća ima pojedinac, odnosno porodica, pod uslovom da:

1) Po članu porodičnog domaćinstva nemaju prihod za prethodni mesec veći od 11.000,00 dinara za podnosioca zahteva, a za svakog narednog člana 10.000,00 dinara.

2) jednoroditeljska porodica sa detetom/decom, starosti do 18 godina (odnosno do 26 godina ako se nalazi na redovnom školovanju) čiji prihod za prethodni mesec prema broju članova porodice ne prelazi iznos minimalne zarade u Republici Srbiji za podnosioca zahteva, a za svakog narednog člana 10.000,00 dinara

3) Ukupan prihod porodice za prethodni mesec prema broju članova porodice ne prelazi iznos minimalne zarade u Republici Srbiji za podnosioca zahteva, a za svakog narednog člana 10.000,00 dinara, ako se u porodici nalazi lice koje je:

- Paraplegičar sa 70% invaliditeta i više

- Distrofičar sa 70% invaliditeta i više

- Lice obolelo od cerebralne i dečije paralize sa 70% invaliditeta i više

- Vojni invalidi i civilni invalidi rata sa 70% invaliditeta i više

- Gluvo lice sa 70% invaliditeta i više

- Slepo lice IV i V kategorije

- Druga lica sa 70% invaliditeta i više

4) Ne poseduje ili koristi drugi stambeni prostor osim stambenog prostora koji za podnosioca zahteva iznosi 45 metara kvadratnih, a za svakog narednog člana porodice još 10 metara kvadratnih, osim za seoska domaćinstva kod kojih nema ograničenja u pogledu površine stambenog prostora

5) Ne poseduje druge objekte (poslovne objekte i drugo)

6) Ne poseduje ili koristi više od 1 hektara zemlje

7) Ne poseduje pokretnu imovinu veće vrednosti, prema proceni stručnog radnika u skladu sa metodama socijalnog rada i socijalne zaštite

Član 11a

Ne može ostvariti pravo na subvencije kod javnih preduzeća pojedinac, odnosno porodica čiji je član:

1) zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju,

2) sposoban za rad, a odbio je ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima

3) kome je prestao radni odnos izjavom njegove volje, njegovom saglasnošću ili njegovom krivicom, zbog disciplinske ili krivične odgovornosti u prethodnih godinu dana od dana podnošenja zahteva, osim ako je po prestanku radnog odnosa nastupila nesposobnost za rad.

Član 12

Za ostarivanje prava na subvencije kod javnih preduzeća, uzimaju se u obzir svi prihodi osim dečijeg dodatka, roditeljskog dodatka, naknade štete izuzev rente, dodatka za pomoć i negu drugog lica ostvaren po bilo kom osnovu, uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica, akcije bez naknade, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju, primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda, novčana socijalna pomoć, otpremnina u slučaju prestanka potrebe za radom zaposlenih usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena i naknada po osnovu socijalnih programa ostvarenih najmanje 12 meseci pre podnošenja zahteva.

Član 13

Za ostvarivanje prava na subvencije kod javnih preduzeća, uzimaju se u obzir sledeći prihodi i primanja pojedinca, odnosno porodice:

1) prihodi i primanja koja se ostvaruju u mesečnim iznosima u visini iznosa ostvarenog u prethodnom mesecu

2) prihodi od poljoprivredne delatnosti, u visini katastarskog prihoda u tekućoj godini, koji ostvaruje vlasnik, plodouživalac ili neposredni korisnik

3) prihodi od izdavanja u zakup nepokretne i pokretne imovine

4) prihodi od drugih imovinskih prava, ako se na te prihode plaćaju porezi

5) prihodi od izdržavanja po osnovu srodstva i drugih pravnih osnova

6) u slučaju da građani privatno obavljaju delatnost, kao prihod se uzima iznos koji služi kao osnovica za obračunavanje doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje u tekućoj godini, a ako je ta osnovica manja od minimalne zarade u Republici Srbiji uzeće se iznos minimalne zarade u Republici Srbiji za prethodni mesec u odnosu na mesec podnošenja zahteva

7) otpremnina u slučaju prestanka potrebe za radom zaposlenih usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena i naknada po osnovu socijalnih programa ako nije prošlo 12 meseci do dana podnošenja zahteva

8) i drugi prihodi.

Prihodi koji se iskazuju kao godišnji prihodi uzimaju se u visini prosečnog mesečnog iznosa.

Za lica u radnom odnosu prihodi iz radnog odnosa uzimaju se u ostvarenom iznosu, a najmanje u visini minimalne zarade u Republici Srbiji za prethodni mesec u odnosu na mesec podnošenja zahteva.

Ako je podnosilac ili član porodice otuđio ili poklonio nepokretnu ili pokretnu imovinu čija vrednost prelazi šestostruki iznos prosečne mesečne zarade u Republici Srbiji, za mesec koji prethodi mesecu u kome je podnet zahtev, ne može ostvariti ovo pravo dok ne protekne period od 12 meseci od dana prodaje, odnosno poklona.

Član 14

Postupak za ostvarivanje prava na subvencije kod javnih preduzeća pokreće se na zahtev stranke, odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staratelja.

Kada je korisnik prava porodica, za nosioca prava određuje se jedan punoletan, poslovno sposoban član porodice.

Pravo na subvencije kod javnih preduzeća priznaje se počev od prvog dana narednog meseca u odnosu na dan podnošenja zahteva, u trajanju od šest meseci. Nakon isteka tog roka, korisnik prava može ponovo podneti zahtev, uz koji dodatno prilaže dokaz da je uredno izmirivao tekuće obaveze za period za koji je ostvario pravo na subvencije kod javnih preduzeća, odnosno da ne kasni u plaćanju više od jednog mesečnog računa.

Korisnik je dužan da prijavi svaku promenu koja je od uticaja na priznavanje i korišćenje priznatog prava u roku od 15 dana od dana nastanka iste.

Besplatan obrok u narodnoj kuhinji

Član 15

Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji ima radno nesposoban pojedinac, korisnik novčane socijalne pomoći za vreme trajanja navedenog prava i radno nesposoban član porodice korisnika novčane socijalne pomoći, za vreme trajanja navedenog prava.

Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji ima i lice pod neposrednim starateljstvom Centra za socijalni rad "Šabac", po proceni voditelja slučaja.

Izuzetno, priznavanje navedenog prava će se izvršiti, ukoliko u postupku utvrđivanja prava na korišćenje narodne kuhinje, stručni radnik Centra za socijalni rad "Šabac" proceni da, iako porodica ili pojedinac ne ispunjavaju formalne uslove propisane ovom Odlukom, nepriznavanje prava na narodnu kuhinju bi ugrozilo životnu egzistenciju te porodice ili pojedinca.

Obrok u narodnoj kuhinji sadrži jedan topli obrok dnevno tokom radnih dana ili paket namirnica, čija količina zavisi od broja članova porodičnog domaćinstva.

Član 15a

Pravo na besplatan obrok u Narodnoj kuhinji priznaje se od dana podnošenja zahteva do utroška sredstava utvrđenih Ugovorom o nabavci obroka za Narodnu kuhinju, odnosno najkasnije do dana isteka roka trajanja navedenog ugovora.

Ukoliko u toku trajanja prava na besplatan obrok u Narodnoj kuhinji dođe do utroška sredstava utvrđenih Ugovorom o nabavci obroka za Narodnu kuhinju, odnosno istekne rok na koji je ugovor zaključen, a u međuvremenu se zaključi novi, Centar je dužan da pokrene reviziju prava po službenoj dužnosti i ukoliko korisnik i dalje ispunjava uslove za korišćenje navedenog prava donese novo, odgovarajuće rešenje.

Član 16

Tokom trajanja prava na besplatan obrok u narodnoj kuhinji, Crveni krst Šabac prati realizaciju i ukazuje Centru na eventualne promene činjeničnog stanja.

Član 16a

Korisnici obroke preuzimaju na punktovima Crvenog krsta Šabac, namenjenim za distribuciju besplatnih obroka iz Narodne kuhinje.

Korisnik prava na besplatan obrok u Narodnoj kuhinji, odnosno njegov zakonski zastupnik dužan je da svaku promenu od uticaja na priznato pravo prijavi nadležnom stručnom radniku Centra u roku od 15 dana od dana nastanka. Ukoliko korisnik prestane sa podizanjem obroka, na za to predviđenim mestima, duže od pet radnih dana i isto nije opravdao nadležnom stručnom radniku Centra, doneće se rešenje o prestanku prava na besplatan obrok u Narodnoj kuhinji.

Besplatan prevoz za učenike osnovnih i srednjih škola

Član 17

Pravo na obezbeđivanje besplatnog prevoza od mesta stanovanja do osnovne škole u okviru školskog područja kojem učenik pripada ili upisane srednje škole na teritoriji grada Šapca, može ostvariti učenik koji ima prebivalište na teritoriji grada Šapca, pod uslovom da potiče iz socijalno ugrožene porodice.

Član 18

Učenik osnovne škole ima pravo na obezbeđivanje besplatnog prevoza pod sledećim uslovima:

1) da je porodica korisnik novčane socijalne pomoći ili prava na dečiji dodatak ili da porodica ne ostvaruje prihod veći od 8.000,00 dinara po članu porodičnog domaćinstva, a ne poseduje ili koristi više od 3 hektara poljoprivrednog zemljišta;

2) da je rastojanje između mesta stanovanja i škole u okviru školskog područja kojem učenik pripada, po izjavi roditelja manje od 4 km.

Član 19

Učenik srednje škole ima pravo na obezbeđivanje besplatnog prevoza pod sledećim uslovima:

1) da je porodica korisnik novčane socijalne pomoći;

2) da je redovan učenik srednje škole koja se nalazi na teritoriji grada Šapca.

Član 19a

Pravo na naknadu troškova prevoza može se priznati i učeniku osnovne i srednje škole, koji ne ispunjava formalne uslove propisane ovom Odlukom, ukoliko je mišljenje i procena Centra za socijalni rad "Šabac" da bi nepriznavanje prava na naknadu troškova prevoza, a s obzirom na celokupnu porodičnu situaciju, ugrozilo dalji nastavak školovanja učenika.

Član 20

Obezbeđivanje besplatnog prevoza podrazumeva da učenici dobijaju mesečnu kartu za autobuski prevoz i obezbeđuje se učenicima za jednu školsku godinu, u periodu dok traje nastava.

Ukoliko je zahtev za obezbeđivanje besplatnog prevoza učenika podnet u toku školske godine, ovo pravo priznaje se danom donošenja rešenja.

Sredstva za kupovinu mesečnih karata obezbeđena su u budžetu grada Šapca.

Član 21

Zahtev sa potrebnom dokumentacijom, podnosi se Gradskoj upravi grada Šapca, Odeljenju za društvene delatnosti, koje o zahtevu odlučuje, rešenjem.

III USLUGE

Privremeni smeštaj žrtava porodičnog nasilja - smeštaj u Sigurnu kuću

Član 22

Usluga privremeni smeštaj žrtava porodičnog nasilja u prihvatilište - smeštaj u Sigurnu kuću, obezbeđuje se deci i nenasilnom roditelju, žrtvama porodičnog zlostavljanja i zanemarivanja, nad kojima se vrši nasilje.

Usluga iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se u situacijama akutnog stanja nasilja u porodici (nanošenje ili pokušaj nanošenja telesne povrede, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje, kao i svako drugo drsko, bezobzirno i zlonamerno ponašanje).

Član 23

Prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja obezbeđuje smeštaj i ishranu, pristup zdravstvenoj zaštiti, pravnu pomoć, savetovanje i konsultacije, psiho-socijalnu podršku, upućivanje na osposobljavanje za rad, povezivanje sa drugim službama u zajednici.

Član 24

Usluga privremenog smeštaja žrtava porodičnog nasilja obezbeđuje se u trajanju od tri meseca, uz mogućnost produženja po proceni stručnog tima Centra.

Član 25

Sredstva za troškove privremenog smeštaja žrtava porodičnog nasilja u prihvatilište, obezbeđuju se u budžetu grada Šapca.

Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju (Kuća na pola puta)

Član 26

Usluga stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju (Kuća na pola puta) obezbeđuje se mladima bez roditeljskog staranja kojima prestaje pravo na smeštaj u ustanovi socijalne zaštite, odnosno u hraniteljskoj porodici, kao i alternativa smeštaju u ustanovi socijalne zaštite, ili drugu porodicu, radi završetka redovnog školovanja ili osposobljavanja za samostalan život, pod uslovom:

1) da ne postoji mogućnost povratka u sopstvenu ili srodničku porodicu

2) da je planom otpusta utvrđeno da je stanovanje uz podršku najcelishodniji oblik zaštite

3) da postoji saglasnost korisnika

Usluga stanovanje uz podršku podrazumeva podršku u smislu besplatnog stanovanja i mesečnog izdržavanja u visini koju posebnom Odlukom utvrdi Gradonačelnik grada Šapca.

Član 27

Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju obezbeđuje se u trajanju od jedne godine, uz mogućnost produženja za još tri meseca, prema proceni stručnog radnika Centra, koji prati korisnika.

Član 28

Usluga stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju, obezbeđuje se u Šapcu, u stanu čiji je nosilac prava korišćenja Centar.

Član 29

Usluga stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju, obezbeđuje se korisniku koji prihvati poštovanje pravila kućnog reda.

Usluga stanovanja može prestati i pre isteka roka predviđenog uputom, ukoliko:

1) korisnik stana izjavi da je na drugi način rešio pitanje stanovanja

2) korisnik stana ne poštuje kućni red

3) korisnik stana koristi stan nenamenski

4) korisnik stana namerno oštećuje stan i ne održava ga u urednom stanju

5) ometa druge korisnike u korišćenju stana

6) promeni mesto prebivališta.

Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima

Član 30

Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je usluga socijalne zaštite koja se organizuje u objektima na području grada Šapca, radi smeštaja u adekvatne stambene jedinice socijalno ugroženih kategorija stanovništva i to: izbeglica i interno raseljenih lica i porodica smeštenih u kolektivnom centru ili neadekvatnom privatnom smeštaju i socijalno ugroženih lica i porodica iz lokalne zajednice, sa angažovanjem porodice domaćina socijalnog stanovanja.

Korisnici usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima su:

1) ostarela lica sposobna da žive samostalno

2) samohrani roditelj sa decom

3) socijalno ugrožena lica i porodice koje zbog fizičkih ili mentalnih bolesti, hronične bolesti ili invaliditeta člana porodice ne mogu da obezbede uslove za pristojan život

4) socijalno-ekonomski ugrožena domaćinstva iz kolektivnog centra, na osnovu prethodno pribavljenog mišljenja Centra za socijalni rad "Šabac".

Korisnici socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima su i domaćin i članovi njegove porodice.

Član 31

Objektima socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima upravlja Centar za socijalni rad "Šabac", tako što kontroliše rad domaćinske porodice, obezbeđuje namensko korišćenje objekta, kontroliše redovno izmirenje računa od strane korisnika i rešava sva sporna pitanja u vezi sa funkcionisanjem objekata.

Centar za socijalni rad "Šabac" sa korisnicima socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima zaključuje ugovor o međusobnim pravima i obavezama.

Dnevni boravak za decu, mlade i odrasla lica sa smetnjama u razvoju i drugim mentalnim smetnjama

Član 32

Usluga dnevnog boravka obezbeđuje se detetu, mladom licu i odraslom licu sa smetnjama u fizičkom ili psihičkom razvoju i detetu ili odraslom licu obolelom od autizma ili druge mentalne smetnje, koje ima pravo na smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu, ako je u zavisnosti od stepena i vrste ometenosti, odnosno vrste mentalne smetnje, mogućnosti i potreba ovih lica i drugih razloga, ovakav vid zaštite najcelishodniji.

Član 33

Korisnicima usluge se u dnevnom boravku obezbeđuju boravak, ishrana, radna i okupaciona terapija, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti, a sve prema sposobnostima, sklonostima i psihičkom razvoju korisnika.

Korisnicima dnevnog boravka za decu i mlade sa smetnjama u razvoju, obezbeđuje se prevoz od mesta stanovanja do boravka i nazad, prema potrebi korisnika, a u skladu sa mogućnostima Centra.

Visinu učešća korisnika u troškovima usluge, utvrđuje posebnom odlukom Gradonačelnik grada Šapca.

Član 34

Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju organizuje se za osobe od 5 do 26 godina starosti, a dnevni boravak za odrasla lica sa smetnjama u razvoju i drugim mentalnim smetnjama za osobe od 27 godina i starije.

Član 35

Usluga dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa smetnjama u razvoju i drugim mentalnim smetnjama organizuje se svakog radnog dana, osim subote i nedelje, u vremenu od 06,00 časova do 18,00 časova.

Klub za ostarela lica

Član 36

Korisnici klubova za ostarela lica u klubu zadovoljavaju svakodnevne životne potrebe u smislu druženja, socijalne integracije i rehabilitacije, razvijanja solidarnosti, samopomoći, učestvovanja u različitim kulturno-zabavnim, rekreativnim i duhovnim aktivnostima, u cilju kvalitetnijeg provođenja slobodnog vremena.

Pomoć u kući

Član 37

Uslugom pomoći u kući obezbeđuje se korisniku podrška u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u sopstvenom domu, kako bi se unapredio i održao kvalitet života i sprečio ili odložio smeštaj u institucije, onda kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, a u skladu sa identifikovanim potrebama lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu sposobna da nezavisno žive bez podrške.

Izbor specifičnog sadržaja usluge direktno zavisi od potreba korisnika, a može da obuhvati:

1) obavljanje kućnih poslova i održavanje domaćinstva (pomoć u nabavci i odlaganju namirnica, pripremanje manjih obroka hrane i hranjenje);

2) pomoć u održavanju lične higijene (pomoć prilikom umivanja, kupanja, češljanja, šišanja, brijanja, sečenja noktiju, presvlačenja);

3) pomoć u održavanju higijene domaćinstva (pranje sudova, čišćenje prostorija, pranje odeće, loženje vatre i sl.);

4) pomoć u kretanju i korišćenju resursa u lokalnoj zajednici (nabavka ogreva, plaćanje računa, obavljanje ili asistiranje u obavljanju drugih administrativnih poslova i sl.);

5) čuvanje i nadzor;

6) praćenje zdravlja i dobrobiti osobe, uključujući posmatranje i evidentiranje promena u telesnom i mentalnom funkcionisanju i izveštavanje nadležne zdravstvene službe, staratelja, voditelja slučaja i sl;

7) pomoć u nabavci lekova i pri uzimanju propisane terapije;

8) pomoć u obavljanju propisanih telesnih vežbi;

9) pomoć ili podsticanje u obavljanju svakodnevnih aktivnosti;

10) pomoć pri odlasku kod lekara i pri korišćenju prevoza;

11) pomoć za učešće u aktivnostima zajednice;

12) saniranje i nega manjih povreda;

13) kontrola vitalnih funkcija (krvni pritisak, nivo šećera u krvi, trigliceridi, telesna temperatura, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.)

Član 38

Korisnici usluge pomoć u kući su:

1) stare i nemoćne osobe (žene preko 60 godina starosti i muškarci preko 65 godina starosti) u jednočlanim ili višečlanim staračkim domaćinstvima;

2) osobe sa invaliditetom koje žive same u domaćinstvu (odrasle osobe sa ostvarenim pravom na tuđu negu i pomoć po svim osnovama, osobe u postupku za ostvarivanje ovog prava i osobe koje imaju utvrđen invaliditet po bilo kom osnovu)

3) porodice sa teško obolelim članom domaćinstva, čije stanje zahteva kontinuiranu negu (polupokretni, nepokretni);

4) osobe sa intelektualnim i drugim mentalnim smetnjama.

Član 38a

Korisnici usluge učestvuju u troškovima usluge srazmerno prihodima porodice, u visini koju posebnom odlukom odredi nadležni organ grada.

U prihode porodice računaju se sva primanja izuzev novčane socijalne pomoći, dodatka za telesno oštećenje, dečijeg dodatka, roditeljskog dodatka, učeničkih i studentskih kredita i stipendija.

Savetodavno-terapijske i pravne usluge

Član 39

Savetovalište pruža savetodavno-terapijske, pravne, edukativne i informativne usluge, kao vid podrške pojedincima i porodicama koje su u krizi, radi unapređivanja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština za samostalan i produktivan život u društvu.

Smeštaj u Prihvatilište i Prihvatnu stanicu za decu, mlade, odrasle i ostarele

Član 40

Prihvatilišta za decu i omladinu, odrasla i ostarela lica obezbeđuju privremeni smeštaj, zadovoljavanje osnovnih potreba, pristup drugim uslugama u zajednici i vremenski ograničene usluge intervencija u kriznim situacijama deci, omladini, odraslim i ostarelim licima, kojima je potrebno neodložno osigurati bezbednost.

Usluga smeštaja u prihvatilištu može trajati najduže šest meseci.

Član 41

Prihvatna stanica za decu i mlade, odrasla i ostarela lica podrazumeva prihvat i zbrinjavanje lica koja se nađu u skitnji i drugim slučajevima u kojima je potrebno organizovano zbrinjavanje dok im se ne omogući povratak u mesto prebivališta ili dok se za njih ne utvrdi drugi oblik socijalne zaštite.

Usluga smeštaja u prihvatnoj stanici može trajati najduže 60 dana.

Član 42

Lica koja imaju sopstvene prihode ili u trenutku smeštaja u prihvatnu stanicu imaju novčana sredstva kojima mogu platiti smeštaj, u obavezi su da plate troškove smeštaja u prihvatnoj stanici tim sredstvima.

Lični pratilac deteta

Član 43

Lični pratilac dostupan je detetu sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljenje osnovnih potreba u svakodnevnom životu, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.

Član 44

Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

Član 45

Aktivnosti ličnog pratioca deteta, planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima.

Član 46

Usluga ličnog pratioca deteta obezbeđuje se u trajanju do 40 časova nedeljno, u skladu sa procenjenim potrebama korisnika, a na osnovu Mišljenja Interresorne komisije grada Šapca za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu i učeniku, o čemu odlučuje Centar za socijalni rad "Šabac", rešenjem.

Pri utvrđivanju potreba i celishodnosti obezbeđivanja usluge lični pratilac deteta, Centar će posebno ceniti porodični status domaćinstva deteta sa smetnjama u razvoju, pri čemu će prednost imati deca iz jednoroditeljskih porodica, koje nemaju drugih članova porodičnog domaćinstva koji mogu preuzeti brigu o detetu, kao i deca iz porodica Koje imaju više dece sa invaliditetom odnosno smetnjama u razvoju.

Visinu učešća korisnika u troškovima usluge, utvrđuje posebnom odlukom Gradonačelnik grada Šapca.

Član 47

Za ostvarivanje ove usluge, potrebno je da su ispunjeni sledeći uslovi, odnosno da je dete:

1) sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu;

2) uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu;

3) koje je ostvarilo pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica ili uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica.

Član 48

Pružalac usluge lični pratilac deteta ima najmanje jednog stručnog radnika.

Neposrednu uslugu ličnog pratioca pruža saradnik-lični pratilac deteta.

Stručni radnik i saradnik-lični pratilac, moraju imati završenu obuku po akreditovanom programu za pružanje usluge ličnog pratioca.

Saradnik-lični pratilac ne može biti član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u prvoj liniji, kao ni brat i sestra po ocu ili majci korisnika.

Predah smeštaj

Član 49

Usluga predah smeštaja predstavlja kratkoročni i povremeni smeštaj deteta sa smetnjama u razvoju, koji se obezbeđuje kao dnevni, vikend ili višednevni smeštaj, radi pružanja podrške korisnicima i njihovim porodicama u održavanju i poboljšanju kvaliteta života, sa ciljem ostanka korisnika u porodici.

Član 50

Usluga predah smeštaja namenjena je deci i mladima sa smetnjama u razvoju, uzrasta od 5 do 26 godina starosti, i to:

1) sa intelektualnim teškoćama i autizmom

2) sa višestrukim smetnjama u razvoju

3) sa senzornim invaliditetom

4) sa fizičkim invaliditetom

Usluga iz stava 1.ovog člana pruža se korisniku do 45 dana u toku kalendarske godine, s tim što može trajati najduže 20 dana u kontinuitetu.

Član 51

Predah smeštajem obezbeđuje se kratkoročna i povremena nega deci i mladima sa smetnjama u razvoju kroz planirane aktivnosti u cilju socijalizacije, unapređenja i razvijanja veština samostalnog života, stvaranja mogućnosti za uključivanje u zajednicu, kao i za razvijanje, očuvanje i unapređenje snaga porodice.

Član 52

O korišćenju usluge, Centar odlučuje, rešenjem. Visinu učešća korisnika u troškovima usluge, utvrđuje posebnom odlukom Gradonačelnik grada Šapca.

Personalna asistencija

Član 52a

Usluga personalne asistencije dostupna je punoletnim licima sa invaliditetom, sa procenjenim I i II stepenom podrške, koja ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, imaju sposobnost za samostalno donošenje odluka, radno su angažovani ili aktivno uključeni u rad različitih udruženja građana, sportskih društava i drugih oblika društvenog angažmana odnosno uključeni su u redovni ili individualni obrazovni program.

Član 52b

Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

Član 52v

Aktivnosti usluge personalne asistencije usmerene su ka održavanju i unapređenju kvaliteta života korisnika, u zavisnosti od identifikovanih potreba i kapaciteta za samostalno obavljanje određenih aktivnosti, kao i kapaciteta porodice korisnika i dostupnih resursa, i po potrebi uključuju:

1) Pomoć u održavanju lične higijene i zadovoljavanju osnovnih ličnih potreba

2) Pomoć u održavanju higijene stana, obavljanju svakodnevnih aktivnosti i zadovoljavanju osnovnih životnih potreba

3) Podizanje, premeštanje i pomoć pri kretanju unutar i izvan korisnikove kuće, radnog mesta i mesta gde se odvijaju društvene i obrazovne aktivnosti, pomoć u korišćenju prevoza

4) Pomoć u korišćenju terapeutskih i zdravstvenih usluga i korišćenju i održavanju pomagala

5) Pomoć pri komunikaciji, socijalnim kontaktima i zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih programa

6) Pomoć pri obavljanju različitih radnih, obrazovnih i društvenih aktivnosti.

Na osnovu identifikovanih potreba i procene dostupnih resursa, pružalac usluge i korisnik određuju obim i vrstu angažovanja personalnog asistenta.

Član 52g

Pružalac usluge ima najmanje jednog stručnog radnika.

Neposrednu uslugu personalne asistencije pruža saradnik-personalni asistent.

Personalni asistent ima završenu osnovnu obuku po akreditovanom programu obuke za pružanje usluge personalne asistencije.

Korisnik usluge personalne asistencije ima završenu obuku po osnovnom programu za korišćenje usluge personalne asistencije.

Jedan personalni asistent po pravilu pruža uslugu za jednog korisnika.

Personalni asistent ne može biti član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji kao ni rođeni brat ni sestra, odnosno brat i sestra po ocu ili majci korisnika.

Personalni asistent angažovan je u radu sa jednim korisnikom, najmanje 20 a najviše 40 sati nedeljno, prema procenjenim potrebama i kapacitetima korisnika, a u skladu sa odredbama o radnom vremenu iz zakona kojim su uređeni radni odnosi.

IV POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Član 53

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke pokreće se na zahtev stranke odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti.

Centar za socijalni rad pokreće postupak po službenoj dužnosti na svoju inicijativu ili povodom inicijative građana ili ovlašćenih organa i drugih pravnih i fizičkih lica.

Kada se kao korisnik pojavljuje porodica, za nosioca prava određuje se jedan punoletan, poslovno sposoban član porodice.

Član 54

O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove Odluke odlučuje u prvom stepenu Centar za socijalni rad, osim o pravu na naknadu troškova prevoza za učenike osnovnih i srednjih škola, o čemu odlučuje Gradska uprava grada Šapca, Odeljenje za društvene delatnosti.

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke vodi se po odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Rok za odlučivanje o zahtevu za jednokratnu pomoć je tri dana od dana podnošenja zahteva.

Član 55

Po žalbama na rešenja prvostepenog organa odlučuje Gradsko veće grada Šapca.

Žalba se predaje neposredno prvostepenom organu, bez priloga takse.

Član 56

Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju o priznatim pravima, a na zahtev Gradske uprave grada Šapca dužan je da dostavi izveštaj o priznatim pravima i utrošenim sredstvima.

V POSTUPAK ZA KORIŠĆENJE USLUGA

Član 57

Postupak za korišćenje usluga iz ove Odluke, sprovodi Centar na zahtev stranke ili po službenoj dužnosti.

Centar odlučuje o korišćenju usluga primenom odredaba zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Ako voditelj slučaja proceni da korisnik ima potrebu za uslugom, Centar korisniku izdaje uput za korišćenje usluge u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Ako voditelj slučaja proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev korisnika će odbiti rešenjem, na koje nezadovoljna stranka može uložiti žalbu Gradskom veću grada Šapca.

Član 58

Usluge predviđene ovom Odlukom, za kojima postoji potreba, a ne može ih obezbediti u potrebnom obimu Centar za socijalni rad "Šabac", nabavljaju se od pružalaca usluga socijalne zaštite, koji je za to licenciran kroz postupak javne nabavke usluga socijalne zaštite, u skladu sa zakonom koji uređuje javne nabavke i Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Ugovor o javnoj nabavci iz stava 1. ovog člana zaključuje se između naručioca usluge, odnosno Grada i odabranog pružaoca usluge socijalne zaštite i njime se obavezno uređuje način plaćanja, praćenje i trajanje pružanja usluge socijalne zaštite, kao i način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 59

Za obezbeđivanje usluge neodložnog smeštaja u Prihvatilište za decu, mlade, odrasla i ostarela lica, za čije ostvarivanje u gradu Šapcu ne postoje uslovi, do dana stvaranja uslova za pružanje ove usluge, korisnici će se upućivati u druge lokalne samouprave gde takva prihvatilišta postoje, na teret sredstava namenjenih za finansiranje socijalne zaštite u gradu Šapcu.

Član 60

Danom stupanja na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o pravima i uslugama socijalne zaštite na teritoriji grada Šapca ("Službeni list grada Šapca", broj 13/11, 7/12, 31/12, 22/14, 29/14, 24/16, 33/16 i 9/17).

Član 61

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".