POSLOVNIK
GRADSKE IZBORNE KOMISIJE

("Sl. list grada Niša", br. 20/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se pitanja organizacije, sastava, nadležnosti, uslova i načina rada i odlučivanja Gradske izborne komisije, kao i druga pitanja od značaja za rad komisije (u daljem tekstu: Komisija).

Član 2

Sedište Komisije je u Nišu, u zgradi Gradske uprave Grada Niša, ul. Nikole Pašića broj 24.

Član 3

Komisija ima pečat i štambilj.

Pečat je kružnog oblika, a u sredini pečata otisnut je grb Republike Srbije. U spoljnom krugu pečata, u gornjem delu, ispisane su reči: "Republika Srbija". U srednjem krugu, u gornjem delu, ispisane su reči: "Grad Niš", a u donjem delu: "Niš". U unutrašnjem krugu ispisane su reči: "Gradska izborna komisija". Tekst pečata je ispisan srpskim jezikom i ćiriličkim pismom.

Štambilj je pravougaonog oblika i ispisan je na srpskom jeziku i ćiriličkim pismom. U prvom redu ispisane su reči: "Republika Srbija", a u drugom redu: "Grad Niš", u trećem redu: "Gradska izborna komisija", u četvrtom redu prostor za broj predmeta, u petom redu prostor za datum i vreme, a u šestom redu reč: "Niš".

II SASTAV KOMISIJE

Član 4

Komisiju čine članovi u stalnom (imenovani članovi) i članovi u proširenom sastavu (opunomoćeni članovi).

Član 5

Komisiju u stalnom sastavu čine predsednik i članovi koje imenuje Skupština Grada, a u proširenom sastavu i po jedan opunomoćeni predstavnik podnosioca izborne liste, koji je predložio najmanje dve trećine kandidata od ukupnog broja odbornika koji se bira.

Političke stranke i koalicije političkih stranaka nacionalnih manjina koje predlože najmanje jednu trećinu kandidata za odbornike od ukupnog broja odbornika koji se bira, imaju pravo na svog predstavnika u proširenom sastavu Komisije.

Član 6

Komisija ima sekretara koga imenuje Skupštine Grada, koji učestvuje u radu Komisije bez prava odlučivanja.

Član 7

Predsednik, članovi Komisije u stalnom i proširenom sastavu i njen sekretar imaju zamenike.

Zamenici iz prethodnog stava imaju ista prava i odgovornosti kao i članovi koje zamenjuju.

Za predsednika, zamenika predsednika, sekretara i zamenika sekretara Komisije imenuje se lice koje je diplomirani pravnik.

Član 8

Komisija, danom proglašenja izborne liste, istovremeno rešenjem utvrđuje koji podnosilac izborne liste ispunjava uslove za određivanje svojih predstavnika u proširenom sastavu ovog organa.

Rešenje o ispunjenju ili neispunjenju uslova za određivanje opunomoćenog predstavnika podnosioca izborne liste u proširenom sastavu, Komisija dostavlja podnosiocu izborne liste u roku od 24 časa od donošenja tog rešenja.

Podnosilac izborne liste određuje svog opunomoćenog predstavnika u Komisiji i o tome obaveštava Komisiju.

Komisija utvrđuje prošireni sastav u roku od 24 časa od prijema obaveštenja o licima koja ulaze u prošireni sastav.

Ako podnosilac izborne liste ne odredi opunomoćenog predstavnika u Komisiji, najkasnije pet dana pre dana određenog za održavanje izbora, Komisija nastavlja da radi i da punovažno odlučuje bez predstavnika podnosioca izborne liste.

Član 9

Rešenje o imenovanju Komisije objavljuje se u "Službenom listu Grada Niša".

III NADLEŽNOST KOMISIJE

Član 10

Komisija obavlja sledeće poslove:

1) stara se o zakonitom sprovođenju izbora;

2) organizuje tehničke pripreme za izbore;

3) prati primenu i daje objašnjenja u vezi sa primenom propisa o izborima;

4) propisuje obrasce i pravila i utvrđuje rokove za sprovođenje izbornih radnji propisanih zakonima;

5) određuje i oglašava broj i adresu biračkih mesta, pri čemu naročito vodi računa o ravnomernoj raspoređenosti birača na biračkim mestima i dostupnosti biračkog mesta biračima;

6) određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;

7) utvrđuje broj glasačkih listića za biračka mesta, overava ih i zajedno sa overenim izvodom iz biračkog spiska, zapisnički, predaje biračkim odborima;

8) utvrđuje da li je izborna lista sastavljena i podneta u skladu sa zakonom;

9) proglašava izborne liste;

10) utvrđuje da li podnosilac izborne liste ima položaj političke stranke nacionalne manjine, u skladu sa zakonom;

11) utvrđuje i objavljuje zbirnu izbornu listu;

12) određuje način čuvanja i rukovanja izbornim materijalom;

13) utvrđuje i objavljuje ukupne rezultate izbora odbornika;

14) utvrđuje broj mandata koji pripadaju svakoj izbornoj listi;

15) izdaje uverenje odborniku da je izabran;

16) podnosi izveštaj Skupštini Grada o sprovedenim izborima za odbornike;

17) dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave i republičkom organu nadležnom za poslove statistike podatke o sprovođenju i rezultatima izbora za odbornike, neposredno po završetku izbora;

18) rešava o prigovorima koji su joj upućeni;

19) odlučuje o naknadama za rad članova Komisije i biračkog odbora i sekretara komisije;

20) određuje naknadu za rad članova radnog tela i lica koja učestvuju u radu radnog tela i obavljanju drugih poslova u sprovođenju izbora posebnom odlukom;

21) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

U svom radu Komisija shodno primenjuje uputstva i druge akte Republičke izborne komisije.

IV PRAVA I OBAVEZE

Predsednik Komisije

Član 11

Predsednik Komisije:

- predstavlja Komisiju,

- saziva sednice Komisije i predsedava sednicama,

- potpisuje akte Komisije,

- odobrava službena putovanja u zemlji i inostranstvu,

- stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja u skladu sa propisima i blagovremeno,

- stara se o primeni ovog poslovnika i

- obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim poslovnikom.

Predsednik Komisije može da ovlasti sekretara Komisije da potpisuje akte Komisije koja se odnose na pitanja operativnog karaktera.

Zamenik predsednika Komisije

Član 12

Zamenik predsednika Komisije obavlja dužnosti predsednika Komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije, a može da obavlja i poslove za koje ga predsednik Komisije ovlasti.

Članovi Komisije

Član 13

Članovi Komisije imaju pravo i obavezu:

- da redovno prisustvuju sednicama Komisije,

- da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici,

- da obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije.

Sekretar Komisije

Član 14

Sekretar Komisije:

- priprema sednice Komisije,

- koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,

- pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,

- priprema nacrte akata iz nadležnosti Komisije i predlaže predsedniku nacrt dnevnog reda sednice i akte koje treba uvrstiti u dnevni red sednice,

- stara se o zakonitosti rada i odlučivanja Komisije,

- daje stručna tumačenja, objašnjenja i pravna obrazloženja na sednicama Komisije,

- stara se o upotrebi pečata, dostavljanju i objavljivanju odluka Komisije,

- po nalogu i u ime Komisije obavlja komunikaciju i korespondenciju sa drugim državnim organima, organizacijama i trećim licima,

- obavlja i druge poslove koje mu Komisija poveri.

V NAČIN RADA

Član 15

Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.

Komisija radi u proširenom sastavu od dana utvrđivanja tog sastava do završetka izbora.

Član 16

Komisija je samostalna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.

Sazivanje sednice

Član 17

Komisija radi u sednicama.

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije, a u slučaju njegove sprečenosti ili odsutnosti, njegov zamenik.

U slučaju da sednici ne prisustvuju ni predsednik ni zamenik predsednika Komisije, sednicom predsedava najstariji prisutni član Komisije, koji je diplomirani pravnik.

Zamenik predsednika, zamenik sekretara i zamenici članova Komisije učestvuju u radu Komisije u slučaju odsutnosti lica koje oni zamenjuju.

Član 18

Poziv za sednicu Komisije, sa predlogom dnevnog reda, upućuje se članovima Komisije u pisanom obliku, a po potrebi, sednice se sazivaju telefonom ili na drugi odgovarajući način.

Poziv i materijal za sednicu Komisije, članovima Komisije može se dostavljati i u elektronskom obliku uz njihovu saglasnost, a po dostavi adrese elektronske pošte.

U slučaju sprečenosti da prisustvuje sednici Komisije član Komisije je dužan da obavesti svog zamenika i da mu dostavi poziv za sednicu Komisije, sa predlogom dnevnog reda.

Član 19

Komisija radi i punovažno odlučuje ako na sednici prisustvuje većina njenih članova, odnosno njihovih zamenika.

Član 20

Sekretar Komisije učestvuje u radu Komisije, na taj način što, bez prava odlučivanja, pruža stručnu pomoć članovima Komisije na sednici, prilikom rada i odlučivanja.

Tok sednice

Član 21

Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika prethodne sednice, ukoliko je sačinjen i blagovremeno dostavljen članovima Komisije.

Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član Komisije, odnosno zamenik člana. Ukoliko nema iznetih primedbi na zapisnik, predsedavajući stavlja na glasanje zapisnik u predloženom tekstu.

O iznetim primedbama na zapisnik, Komisija odlučuje redom kojim su iznete u raspravi.

Nakon odlučivanja o primedbama na zapisnik, predsedavajući konstatuje da je zapisnik usvojen u predloženom tekstu, odnosno sa prihvaćenim primedbama.

Član 22

Dnevni red sednice predlaže predsednik, a utvrđuje Komisija.

Pravo da predloži izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ima svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.

O predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici.

Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.

Član 23

Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda. Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, Komisiju sa predlogom upoznaje predsednik Komisije, ili član Komisije kojeg je odredio (izvestilac).

Na predlog predsednika ili člana Komisije, Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog od učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči na pet minuta

Održavanje reda na sednici

Član 24

Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima Komisije prijavljenim za učešće u raspravi.

Kada proceni da je to neophodno, predsedavajući može da odredi pauzu.

Odlučivanje

Član 25

Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu o tački dnevnog reda, nakon čega se prelazi na odlučivanje.

Komisija donosi odluke većinom glasova svih članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu. Pravo glasa imaju samo članovi Komisije, a zamenici članova samo u slučaju odsustva člana kojeg zamenjuju.

Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.

Komisija uvek glasa za usvajanje predloga.

Ukoliko predlog o kojem se glasa ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je predlog odbijen.

Odlučivanje po prigovorima

Član 26

Ukoliko je u toku rasprave iznet predlog za odbacivanje prigovora, predsedavajući stavlja na glasanje prvo taj predlog. Ukoliko je izneto više predloga za odbacivanje prigovora, o predlozima se glasa redom kojim su izneti u diskusiji. Ako neki predlog bude usvojen, o ostalima se ne glasa.

Ukoliko u toku diskusije ne bude iznet predlog za odbacivanje prigovora, odnosno nijedan od iznetih predloga ne bude usvojen, Komisija se izjašnjava o usvajanju prigovora.

Predsedavajući uvek stavlja na glasanje predlog da se prigovor usvoji.

Ako predlog da se prigovor usvoji ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je prigovor odbijen.

Član 27

U postupku po prigovorima, o pitanjima koja nisu izričito uređena zakonom, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

Zapisnik

Član 28

O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik. Zapisnik sadrži osnovne podatke o radu na sednici, naročito predloge o kojima se raspravljalo, sa imenima učesnika u raspravi, odluke, zaključke i druga akta koji su na sednici doneti, kao i o rezultate svih glasanja na sednici.

Diskusije učesnika u raspravi unose se u zapisnik samo na zahtev člana Komisije.

Nakon usvajanja, zapisnik potpisuju predsednik i sekretar Komisije.

O sačinjavanju i čuvanju zapisnika stara se sekretar Komisije.

Član 29

Komisija može posebnim aktom da odredi i zaduži člana Komisije za proučavanje pojedinih pitanja delokruga Komisije, izrade predloga akata, izveštaja i drugih dokumenata, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji između sednica: prijem kandidatura, provera izbornog materijala, koordinacija i edukacija članova biračkih odbora i slično.

Za rad i obavljanje poslova iz prethodnog stava, članu komisije pripada naknada koja se utvrđuje posebnom odlukom Komisije.

Član 30

Za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova u vezi sa organizacijom i sprovođenjem izbora Komisija obrazuje radno telo.

Radno telo se obrazuju iz reda zaposlenih i postavljenih lica u službama Grada i Gradskoj upravi Grada Niša, na predlog predsednika i sekretara Komisije.

Odlukom o obrazovanju radnog tela utvrđuju se sastav i zadaci radnog tela.

Predsednik i sekretar Komisije organizuju i koordiniraju rad radnog tela.

Naknadu za rad članova radnog tela posebnom odlukom utvrđuje Komisija.

VI ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI

Član 31

Članovi i zamenici članova Komisije i ostala lica angažovana na obavljanju poslova za potrebe Komisije dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.

VII FINANSIJSKO POSLOVANJE

Član 32

Sredstva za rad Komisije i ostalih organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora obezbeđuju se u budžetu Grada Niša.

Komisija donosi finansijski plan potrebnih sredstava za redovan rad i troškove sprovođenje izbora i izveštaj o utrošenim sredstvima za redovan rad i sprovođenje izbora.

O pripremi predloga finansijskog plana, realizaciji i izveštavanju iz stava 2. ovog člana stara se sekretar Komisije.

Nalogodavci za isplatu sredstava iz stava 1. ovog člana su predsednik i sekretar Komisije.

Član 33

Predsednik, sekretar, članovi Komisije i njihovi zamenici, kao i članovi radnih tela, imaju pravo na naknadu za rad.

Visina naknade za rad u Komisiji, (dnevnice, putne troškove i izgubljene zarade u vezi sa održavanjem sastanka) utvrđuje se posebnom odlukom Komisije.

Nalogodavac za isplatu sredstava je predsednik Komisije.

VIII DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE

Član 34

Na kancelarijsko i arhivsko poslovanje Komisije primenjuju se propisi kojima se uređuju kancelarijsko poslovanje i arhivsko poslovanje.

Komisija propisuje način čuvanja, rukovanja i korišćenja izbornog materijala.

Komisija utvrđuje listu kategorija registraturskog materijala s rokovima čuvanja, u skladu sa zakonom.

Član 35

Komisija obezbeđuje čuvanje izbornih akata i izveštaja o rezultatima izbora sa izbornim materijalima i rukovanje tim materijalima, u skladu sa zakonom.

Član 36

U Komisiji se vodi skraćeni delovodni protokol, sređuje i čuva dokumentacija, sa kojom se postupa u skladu sa propisima.

IX JAVNOST RADA KOMISIJE

Član 37

Rad Komisije je javan.

Komisija obezbeđuje javnost rada:

- omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prisustvuju sednicama Komisije,

- omogućavanjem zainteresovanim domaćim, stranim i međunarodnim organizacijama i udruženjima (posmatrači) da prate rad Komisije tokom izbornog postupka,

- objavljivanjem akata Komisije u "Službenom listu Grada Niša", u skladu sa ovim poslovnikom, - objavljivanjem Informatora o radu Komisije i omogućavanjem pristupa informacijama od javnog značaja kojima raspolaže Komisija, u skladu sa zakonom,

- objavljivanjem akata i informacija o radu Komisije na internet stranici Komisije,

- izdavanjem saopštenja za javnost i

- održavanjem konferencija za medije i davanjem izjava za medije, u skladu sa ovim poslovnikom.

Član 38

Predstavnicima sredstava javnog informisanja koji prisustvuju sednici Komisije stavljaju se na raspolaganje materijali pripremljeni za rad na sednici Komisije.

Zainteresovanim domaćim, međunarodnim i stranim organizacijama i udruženjima (posmatrači) Komisija odobrava praćenje rada Komisije tokom izbornog postupka, u skladu sa pravilima koje propisuje Komisije.

Ispunjenost uslova za praćenje rada Komisije konstatuje predsedavajući na sednici Komisije.

Član 39

Opšti i pojedinačni akti Komisije objavljuju se u "Službenom listu Grada Niša".

O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.

Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom listu Grada Niša" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije. Ispravka iz stava 1. ovog člana objavljuje se na isti način kao i akt koji se ispravlja.

Komisija može da ovlasti sekretara Komisije da utvrdi prečišćen tekst opšteg akta Komisije. Ovlašćenje za utvrđivanje prečišćenog teksta opšteg akta može da bude sadržano u aktu kojim se menja opšti akt, ili u posebnom zaključku koji donosi Komisija.

Član 40

Komisija objavljuje Informator o svom radu.

Lice ovlašćeno za postupanje po zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja je sekretar Komisije.

O zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja koji se odnose na izborni materijal odlučuje Komisija.

Član 41

Komisija ima svoju internet stranicu na kojoj se objavljuju opšti akti Komisije, izveštaji o rezultatima izbora, informacije o održanim sednicama Komisije i saopštenja za javnost, kao i druge informacije i dokumenta koji nastaju u radu ili u vezi sa radom Komisije, a od značaja su za informisanje javnosti.

O ažuriranju internet stranice Komisije stara se sekretar Komisije.

X OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE

Član 42

Prostorne i tehničke uslove za rad Komisije obezbeđuje Gradska uprava Grada Niša.

XI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 43

Pitanja koja se odnose na rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti odlukom ili zaključkom Komisije, u skladu sa odredbama ovog poslovnika.

Član 44

Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Gradske izborne komisije ("Službeni list Grada Niša", broj 20/2016).

Član 45

Ovaj poslovnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".