UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA FINANSIRANJE AKTIVNOSTI I MERA UNAPREĐENJA I RAZVOJA OBLASTI ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIJA I INFORMACIONOG DRUŠTVA U 2020. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 21/2020)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program korišćenja sredstava Budžetskog fonda za finansiranje aktivnosti i mera unapređenja i razvoja oblasti elektronskih komunikacija i informacionog društva u 2020. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Aktivnosti i mere unapređenja i razvoja oblasti elektronskih komunikacija i informacionog društva koje će se finansirati, kao i iznos sredstava, utvrđeni su Programom iz člana 1. ove uredbe.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA FINANSIRANJE AKTIVNOSTI I MERA UNAPREĐENJA I RAZVOJA OBLASTI ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIJA I INFORMACIONOG DRUŠTVA U 2020. GODINI

I. Iznos sredstava

Programom korišćenja sredstava Budžetskog fonda za finansiranje aktivnosti i mera unapređenja i razvoja oblasti elektronskih komunikacija i informacionog društva u 2020. godini (u daljem tekstu: Program) utvrđuje se iznos od 2.282.628.000 dinara za realizaciju programskih aktivnosti, i to:

1) širokopojasna komunikaciona infrastruktura;

2) razvoj informaciono-komunikacione infrastrukture u ustanovama obrazovanja, nauke i kulture;

3) razvoj informaciono-komunikacione infrastrukture u osnovnim i srednjim školama u Republici Srbiji "Povezane škole" - Faza II.

II. Namena sredstava

Programske aktivnosti sprovodi Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija (u daljem tekstu: Ministarstvo), u cilju:

1) unapređenja širokopojasne komunikacione infrastrukture kroz izgradnju nedostajuće pristupne infrastrukture u ruralnim naseljima i povezivanjem javnih ustanova i domaćinstava na širokopojasnu mrežu;

2) povezivanja osnovnih i srednjih škola, ostalih ustanova obrazovanja, ustanova nauke i ustanova kulture na obrazovnu i naučno-istraživačku računarsku mrežu Informaciono-komunikacione ustanove "Akademska mreža Republike Srbije - AMRES", putem iznajmljivanja veza i postavljanjem lokalne bežične mreže za pristup u svim školama, ostalim ustanovama obrazovanja, ustanovama nauke i ustanovama kulture;

3) razvoja informaciono-komunikacione infrastrukture u osnovnim i srednjim školama u Republici Srbiji "Povezane škole" - Faze II.

III. Raspodela sredstava

Ukupan iznos sredstava za realizaciju programskih aktivnosti u 2020. godini iznosi 2.282.628.000 dinara i raspodela sredstava po vrstama aktivnosti (Tabela - Raspodela sredstava), vršiće se na sledeći način:

Tabela - Raspodela sredstava

Programska aktivnost

Ekonomska klasifikacija

Iznos sredstava

UKUPNO

0009

Širokopojasna komunikaciona infrastruktura

Usluge po ugovoru

423

1.420.000

5.220.000

Zgrade i građevinski objekti

511

3.800.000

 

0010

Razvoj informaciono-komunikacione infrastrukture u ustanovama obrazovanja, nauke i kulture

Usluge po ugovoru

423

1.000

187.408.000

Specijalizovane usluge

424

154.000.000

 

Mašine i opreme

512

33.407.000

 

5003

Razvoj informaciono-komunikacione infrastrukture u osnovnim i srednjim školama u Republici Srbiji - "Povezane škole" - Faza II

Zgrade i građevinski objekti

511

41.800.000

2.090.000.000

Mašine i opreme

512

2.048.200.000

 

UKUPNO

2.282.628.000

IV. Sprovođenje Programa

Sprovođenje Programa uključuje realizaciju programske aktivnosti "Širokopojasna komunikaciona infrastruktura", definisanoj u delu I. tačka 1) Programa, kojom se unapređuje širokopojasna komunikaciona infrastruktura kroz izgradnju nedostajuće pristupne infrastrukture u ruralnim naseljima i povezivanjem javnih ustanova i domaćinstava na širokopojasnu mrežu. Ova programska aktivnost sprovodi se u cilju zajedničke izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u "belim zonama" u Republici Srbiji, uključujući povezivanje osnovnih škola i domaćinstava u ruralnim predelima, na način i pod uslovima bliže definisanim u ovom delu Programa.

Zajednička izgradnja realizovaće se kroz dva segmenta, i to:

- middle mile segment, koji predstavlja mrežnu infrastrukturu koja povezuje završni segment infrastrukture sa ostalim mrežnim pružaocima usluga, glavnim telekomunikacionim operatorima i celokupnom internet mrežom, a čiju će izgradnju finansirati Ministarstvo; i

- lastmile segment, koji predstavlja lokalnu mrežnu infrastrukturu izgrađenu na tehnološki neutralnoj osnovi koja je najbliža krajnjim korisnicima što podrazumeva pokrivenost korisnika pristupnim mrežama, odnosno raspoloživost određene pristupne mreže ali ne nužno i pretplatu ili korišćenje usluge fiksnog širokopojasnog pristupa.

A) Pregled postojećeg stanja dostupnosti širokopojasnog pristupa internetu i analiza potreba za davanjem podsticaja za izgradnju širokopojasne komunikacione infrastrukture u belim zonama ruralnih predela Republike Srbije

Ministarstvo je tokom 2017. i 2018. godine, u saradnji sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), izradilo detaljnu analizu stanja po pitanju dostupnosti fiksnog širokopojasnog pristupa internetu, kao i studiju kojom su predloženi različiti modeli podsticaja izgradnji fiksne širokopojasne infrastrukture u zavisnosti od geografskih, demografskih, kao i socio-ekonomskih specifičnosti određenih delova teritorije Republike Srbije. Ministarstvo je u drugoj polovini 2019. godine, u saradnji sa operatorima elektronskih komunikacija izradilo mape dostupnosti fiksnog širokopojasnog pristupa u Republici Srbiji i rezultati su pokazali da u Republici Srbiji postoji nešto više od pola miliona domaćinstava u ruralnim predelima gde ne postoji ekonomski interes operatora za razvoj infrastrukture koja se zasniva na pristupu sledeće generacije ("bele i sive NGA zone").

Pristup sledeće generacije (NGA) podrazumeva uvođenje optičkih elemenata mreže u cilju uvođenja širokopojasnih servisa sa značajno unapređenom brzinom i pouzdanošću pri čemu se pod NGA podrazumeva FTTH, FTTB, VDSL i kablovski DOCSIS 3.0.

Bele NGA zone predstavljaju područja u kojima ne postoji NGA mreža i ne postoje planovi operatora za njihovu izgradnju tokom naredne tri godine.

Sive NGA zone predstavljaju sva područja u kojima postoji najviše jedna NGA mreža ili postoje planovi operatora za izgradnju najviše jedne NGA mreže tokom naredne tri godine.

Prepoznato je 1.518 naselja u Republici Srbiji sa 251.960 domaćinstava u kojima je potencijalno opravdana intervencija putem kapitalnih podsticaja, jer u istim ispod 40% domaćinstava ima mogućnost širokopojasnog pristupa nove generacije, kao i kao i 1.370 naselja sa 70.712 domaćinstava u kojima je prepoznata potreba za intervencijom koja bi takođe mogla biti realizovana putem kapitalnih podsticaja.

Tabela 1: Prikaz kategorizacije naselja prema stepenu dostupnosti fiksne širokopojasne infrastrukture

Širokopojasni pristup

Broj naselja

Broj domaćinstava

% od ukupnog broja domaćinstava

Prosečan broj domaćinstava

Potreba za sprovođenjem podsticajne mere

Bez ikakvog fiksnog širokopojasnog pristupa

1.370

70.712

2,84%

52

Postoji

Ispod 40% domaćinstava sa mogućnošću 30 Mbps+ pristupa

1.518

251.960

10,13%

166

Postoji

Između 40% i 60% domaćinstava sa mogućnošću 30 Mbps+ pristupa

436

229.970

9,25%

527

Potencijalno postoji. Neophodno je pratiti stanje i intervenisati po potrebi, a nakon što se završi sa naseljima iz prethodne dve kategorije.

Preko 60% domaćinstava sa mogućnošću 30 Mbps+ pristupa

989

894.895

35,98%

905

Ne postoji

Preko 40% domaćinstava sa mogućnošću 100 Mbps+ pristupa

356

1.039.584

41,80%

2.920

Ne postoji

 

Slika 1. Kategorizacija naselja prema pokrivenosti širokopojasnim internetom

Rezultati sprovedene analize stanja pokazali su da su podsticajne mere države neophodne kako bi se izgradila infrastruktura i omogućio ravnomeran regionalan razvoj u Republici Srbiji, jer se u regionima sa visokom penetracijom širokopojasnog pristupa javlja značajan uticaj na porast BDP i zapošljavanje. Pozitivan efekat realizacije podsticajnih mera ogleda se, pre svega, kroz razvoj ruralnih oblasti, povezivanje privrednih regiona, razvoj industrijskih zona, kao i povećanje upotrebe novih tehnologija i inovacija u poslovanju i obrazovanju.

Rezultati sprovedene analize stanja u potpunosti su usklađeni sa prioritetnim ciljevima Vlade koji, između ostalog, podrazumevaju poboljšanje i proširenje pristupa obrazovnim mogućnostima za sve učenike u Republici Srbiji i korišćenje digitalnih tehnologija u obrazovanju. Takođe, širokopojasni pristup internetu i informaciono-komunikacionim tehnologija utiče na brže, sigurnije i efikasnije poslovanje čime se povećava produktivnost preduzeća i smanjuju troškovi poslovanja. To dalje ukazuje i da izgradnja širokopojasnih komunikacionih mreža omogućava zapošljavanje, digitalni masovni rad, kao i porast broja radnih mesta u svim sektorima.

B) Cilj i način realizacije i finansiranja izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u belim i sivim zonama ruralnih predela Republike Srbije

Realizaciju aktivnosti na izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture u belim i sivim zonama ruralnih predela Republike Srbije sprovodiće Ministarstvo.

Za realizaciju aktivnosti izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u belim i sivim zonama ruralnih predela Republike Srbije, Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2020. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 84/19):

1) opredeljena su sredstva u iznosu od 5.220.000 dinara;

2) planirana su sredstva u iznosu 2.129.400.000 dinara (18.000.000 evra) kroz projektni zajam sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj, kroz realizaciju projekta "Izgradnja širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije - Faza 1" (u daljem tekstu: Projekat).

Cilj Projekta je zajednička izgradnja širokopojasne komunikacione infrastrukture u "belim ili sivim zonama" u Republici Srbiji kako bi se podsticajima države omogućilo povezivanje na internet najmanje 600 škola, odnosno javnih ustanova, mesnih zajednica i drugih objekata republičkih i organa lokalne samouprave (u daljem tekstu: objekti javne namene) i, prema procenama, približno 90.000 domaćinstava na definisanim teritorijama u okolini objekata javne namene. Projekat će se sprovoditi u skladu sa propisima kojima se uređuje državna pomoć1. Uslovi za realizaciju Projekta podrazumevaju sledeće:

1) da se radi o beloj ili sivoj zoni, odnosno da na definisanoj teritoriji ne postoji više od jedne širokopojasne mreže nove generacije;

2) da ne postoji investicioni plan jednog ili više operatora elektronskih komunikacija da izgradi fiksnu širokopojasnu mrežu nove generacije, uz mogućnost davanja državnih podsticaja i u oblastima u kojima postoje trenutna ili planirana privatna ulaganja, ukoliko takva ulaganja nisu dovoljna za postizanje ciljeva Projekta;

3) da se podsticajem države u izgradnju širokopojasne mreže mora omogućiti značajno poboljšanje u pogledu dostupnosti širokopojasnih usluga, kapaciteta, brzina i konkurencije, u korist potrošača;

4) da se ostalim operatorima mora omogućiti efikasan pristup subvencionisanoj mreži kako bi se povećao izbor i konkurencija i istovremeno izbeglo stvaranje dominantnog položaja;

5) sprovođenje transparentnog i nediskriminatorskog postupka odnosno Javnog poziva kojim će se minimizirati podsticaji države i koji će biti dodeljeni operatoru koji dostavi ekonomski najpovoljniju prijavu;

6) vođenje centralizovane baze podataka o izgrađenoj infrastrukturi.2

Sprovođenje Projekta obuhvata sledeće korake:

1) pripremu, raspisivanje i sprovođenje Javnog poziva u cilju odabira operatora elektronskih komunikacija (u daljem tekstu: operator) i uspostavljanja saradnje Ministarstva i operatora u oblasti zajedničke izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije;

2) izgradnju zajedničke širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije čija realizacija otpočinje nakon stupanja na snagu zakona kojim se ratifikuje sporazum sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj kojim se odobrava projektni zajam u iznosu od 2.129.400.000 dinara (18.000.000 evra).

Za realizaciju ovog projekta Ministarstvo će raspisati Javne pozive za učešće operatora na zajedničkoj izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije. S obzirom da se Projekat realizuje na celoj teritoriji Republike Srbije, Javnim pozivima može biti obuhvaćen jedan ili više objekata javne namene sa pripadajućim domaćinstvima i pravnim licima sa sedištem na teritoriji definisanoj Javnim pozivom (naselje ili deo naselja, više naselja itd.). Javni poziv biće sproveden u skladu sa Programom, na transparentan, ravnopravan i nediskriminatoran način. Pravo učešća na Javnom pozivu imaju svi operatori koji obavljaju ili su ovlašćeni da obavljaju delatnost elektronskih komunikacija u Republici Srbiji. Javnim pozivom se:

_______
1 Zakon o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19) i Uredba o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13 i ٩٧/13).
2 Uslovi za sprovođenje Projekta u skladu su sa Smernicama Evropske komisije za primenu pravila o državnoj pomoći u vezi sa brzim razvojem širokopojasnih mreža 2013/C 25/01, koje su dostupne na linku: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013XC0126(01)&from=GA

1) propisuju uslovi koje operatori moraju da ispune za učestvovanje na Javnom pozivu;

2) definiše način prijavljivanja, potrebna dokumentacija, kao i rok za podnošenje prijava za zajedničku izgradnju širokopojasne komunikacione infrastrukture (u daljem tekstu: prijava), koji ne može biti kraći od 20 dana od dana objavljivanja Javnog poziva na internet stranici Ministarstva i na portalu e-Uprava;

3) utvrđuju kriterijumi za ocenjivanje i postupak odabira prijava operatora koji će učestvovati u zajedničkoj izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture, vodeći računa o investicionim troškovima koje će snositi Ministarstvo.

Za potrebe sprovođenja Javnog poziva Ministarstvo obrazuje stručnu Komisiju (u daljem tekstu: Komisija) i svojim aktom bliže uređuje sastav, broj članova i druga pitanja značajna za rad Komisije. Komisija utvrđuje Listu vrednovanja i rangiranja (u daljem tekstu: Lista) prijava operatora u roku koji ne može biti duži od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prijava. Lista prijava operatora se objavljuje na internet stranici Ministarstva i na portalu e-Uprava. Na Listu prijava operatora, učesnici Javnog poziva odnosno operatori koji su dostavili prijave, imaju pravo prigovora u roku od pet dana od dana objavljivanja Liste. Odluku o prigovoru učesnika Javnog poziva donosi Ministarstvo u roku od 20 dana od dana prijema prigovora. Odluku o izboru prijave operatora koji će učestvovati na zajedničkoj izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije, Ministarstvo donosi u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora. Ova odluka objavljuje se na internet stranici Ministarstva i na portalu e-Uprava.

Međusobna prava i obaveze Ministarstva i operatora čije su prijave odabrane u okviru sprovedenog Javnog poziva uređuju se Ugovorom koji se zaključuje u cilju realizacije Projekta zajedničke širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije. Ugovorni odnos Ministarstva i operatora zasniva se na načelima zaštite javnog interesa, efikasnosti, transparentnosti, jednakog i pravičnog tretmana, slobodne tržišne utakmice, proporcionalnosti, zaštite životne sredine, autonomije volje i ravnopravnosti ugovornih strana.3 Ugovorom se naročito uređuju sledeća pitanja i rokovi od značaja za zajedničko sprovođenje projektnih aktivnosti:

1) sprovođenje ugovorenih aktivnosti zajedničke izgradnje širokopojasne infrastrukture koje otpočinje nakon ratifikacije sporazum sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj kojim se odobrava projektni zajam;

2) rokovi za izgradnju midmile infrastrukture;

3) rok u kojem se operator obavezuje da na definisanoj teritoriji izgradi lastmile infrastrukturu. Ministarstvo Javnim pozivom uređuje procenat domaćinstava na definisanoj teritoriji kojima operator mora obezbediti dostupnost usluge širokopojasnog pristupa nove generacije;

4) ustupanje izgrađene širokopojasne infrastrukture (u javnom vlasništvu) na korišćenje izabranom operatoru na period od 25 godina, uz obavezu operatora da izgrađenu infrastrukturu održava i omogućava kontinuirano pružanje elektronskih komunikacionih usluga u skladu sa zakonom;

5) obaveza operatora da, u toku perioda važenja Ugovora, zasnuje pretplatnički odnos u okviru kojeg će obezbediti i pružati bez naknade uslugu širokopojasnog pristupa brzinom ne manjom od 100 Mb/s korisnicima objekata javne namene navedenim u Javnom pozivu;

6) obaveza operatora da Ministarstvu omogući praćenje realizacije Projekta u toku celokupnog perioda važenja ugovora.

Pre otpočinjanja sprovođenja Javnog poziva, Ministarstvo će u skladu sa članom 30. Zakona o državnoj pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19) Komisiji za kontrolu državne pomoći podneti prijavu državne pomoći koja će sadržati jasne, dalje aktivnosti u pogledu derivatnih akata propisanih Programom, a naročito nacrt javnog poziva, ugovora i drugih akata čiji je pravni osnov propisan Programom. Postupak Javnog poziva biće otpočet nakon dobijanja mišljenja, odnosno rešenja kojim Komisija ocenjuje usklađenost sa pravilima o dodeli državne pomoći, odnosno kojim potvrđuje ispunjenost kriterijuma za dodelu državne pomoći.

_______
3 Značenje i sadržina ovih načela definisana je u zakonu kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo.