STRUČNO UPUTSTVO
O RADU TREZORA GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 34/2020)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Stručnim uputstvom o radu trezora Grada Beograda (u daljem tekstu: Uputstvo) se reguliše način izvršenja budžeta Grada Beograda, interna kontrola finansijskih transakcija, budžetsko računovodstvo i izveštavanje i sadržina obrazaca koji se koriste u radu trezora.

Član 2

Sekretarijat za finansije - Sektor trezora (u daljem tekstu Sektor trezora) u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu, obavlja poslove:

- Finansijsko planiranje, i to: projekcije i praćenje priliva na Konsolidovani račun trezora Grada Beograda (u daljem tekstu: KRT) i zahteva za izvršavanje budžeta Grada, definisanje mesečnih kvota na osnovu zahteva direktnih korisnika budžetskih sredstava Grada Beograda, utvrđivanje likvidnosti i izveštavanje na dnevnom nivou, kontrola rashoda i izdataka, koja obuhvata upravljanje procesima odobravanja preuzimanja obaveza i odobravanje plaćanja na teret budžetskih sredstava i realizacija zahteva za plaćanje;

- Upravljanje sredstvima na KRT-u na koji se uplaćuju prihodi i sa kojeg se vrše plaćanja iz budžeta, i to: upravljanje likvidnošću, upravljanje finansijskim sredstvima, upravljanje primanjima od zaduživanja;

- Budžetsko računovodstvo i izveštavanje, i to: obrada plaćanja i evidentiranje prihoda, finansijsko izveštavanje, priprema i izrada svih izveštaja za izradu završnog računa Grada Beograda, i izrada konsolidovanog izveštaja Grada Beograda;

- Centralizovani obračun primanja zaposlenih, izabranih, postavljenih i angažovanih lica, u Gradskoj upravi Grada Beograda, organima i službama Grada Beograda.

Član 3

Izvršenje budžeta obuhvata postupke i uslove za određivanje i promenu kvota kao ograničenja potrošnje, saglasno zakonu kojim se uređuje budžetski sistem, procedure plaćanja koja su uređene posebnim aplikativnim rešenjem - SAP sistem i čine elektronsku komunikaciju direktnih budžetskih korisnika Grada Beograda sa Sektorom trezora, a kojima se izvršavaju rashodi i izdaci utvrđeni Odlukom o budžetu Grada Beograda, kao i rashodi i izdaci u periodu privremenog finansiranja.

Budžetski izvršioci u sistemu izvršenja budžeta Grada Beograda su:

1. kod direktnih korisnika budžetskih sredstava (u daljem tekstu: DBK):

- zamenici načelnika Gradske uprave - Sekretari sekretarijata, rukovodioci organa i direktori službi Grada Beograda i podsekretari odnosno zamenici rukovodioca i zamenici direktora;

- lica koja vrše kontrolu i overavanje tačnosti knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se podnosi zahtev za plaćanje;

- lica koja vrše pripremu zahteva za plaćanje.

2. kod indirektnih korisnika budžetskih sredstava (u daljem tekstu: IBK):

- direktor indirektnog budžetskog korisnika ili lice koje on ovlasti i zamenik direktora;

- lica koje po sistematizaciji vrše funkciju kontrole i overavanja tačnosti knjigovodstvenih isprava;

- lica koje po sistematizaciji vrši pripremu zahteva za plaćanje.

3. u Sekretarijatu za finansije:

- zamenik načelnika Gradske uprave - sekretar Sekretarijata za finansije i podsekretar Sekretarijata, kao i lica iz Sektora trezora po ovlašćenju sekretara Sekretarijata za finansije;

- lica koja vrše poslove kontrole zahteva za plaćanje;

- lica koja neposredno vrše poslove izvršenja (plaćanja).

II IZVRŠENJE BUDŽETA

Član 4

Postupak za određivanje i uslovi za promenu kvota

Kvote se donose na mesečnom nivou do kraja budžetske godine, i to najkasnije poslednjeg radnog dana u mesecu za naredni mesec.

Kvote se utvrđuju na trećem nivou ekonomske klasifikacije za izvor finansiranja 01 - opšti prihodi i primanja budžeta.

Direktni budžetski korisnici podnose svoje predloge mesečnih kvota Sektoru trezora, na osnovu tromesečnih planova izvršenja budžeta podnetih Sekretarijatu za finansije - Sektoru za budžet, kroz SAP sistem i u pisanoj formi sa obrazloženjem, koje preciznije objašnjava predložene tj. potrebne iznose.

Visina kvote utvrđuje se Rešenjem o utvrđivanju sredstava i određivanju visine kvota za izvršenje rashoda i izdataka budžeta Grada Beograda, od strane sekretara odnosno podsekretara Sekretarijata za finansije.

Član 5

Prilikom određivanja mesečnih kvota uzima se u obzir visina sredstava planirana Odlukom o budžetu Grada Beograda za DBK i likvidna mogućnost budžeta. Utvrđivanje mesečnih kvota vrši se na osnovu procenjenih prihoda za naredni mesec i podnetih predloga od strane direktnih budžetskih korisnika. Procedura evidentiranja prvobitnih kvota je sastavni deo Ovog uputstva i nalazi se u prilogu (Prilog 1).

Promene mesečnih kvota vrše se izmenom Rešenja o utvrđivanju visine kvota kada se javi potreba za korekcijom visine ukupno utvrđenog iznosa kvota, u skladu sa nivoom ostvarenih prihoda.

Pojedinačne promene kvota u okviru DBK-a vrše se po potrebi u toku meseca. Zahteve za promenu dodeljenih kvota direktni budžetski korisnici dostavljaju kroz SAP sistem i u papirnoj formi. Pri odlučivanju po zahtevu za promenu kvota Sektor trezora se rukovodi projekcijom prihoda i primanja budžeta, izvršenjem budžeta korisnika iz prethodnog perioda i ocene uspešnosti finansijskog planiranja, kao i dostavljenog obrazloženja. Nakon obavljene kontrole vrši odobravanje ili odbijanje predloženih izmena. Procedure za promenu kvota, kao i obrazac su sastavni deo ovog uputstva i nalaze se u prilogu (Prilog 2 i 2a).

Matematički obračun raspoložive mesečne kvote vrši se automatski kroz SAP sistem.

Plaćanja mogu da se vrše do visine utvrđenih mesečnih kvota.

III PLAĆANJE I TRANSFER SREDSTAVA

Član 6

Plaćanja u smislu Uputstva označavaju izdavanje naloga za plaćanje obaveza, na osnovu zahteva za plaćanje i transfer sredstava.

Na osnovu izvršenog plaćanja evidentiraju se rashodi i izdaci i smanjuje se saldo na podračunima KRT-a.

Izuzetno, plaćanje u postupku sprovođenja prinudne naplate, označava direktno zaduženje aproprijacije nadležnog budžetskog korisnika.

Član 7

Plaćanja iz budžeta se zasnivaju na ispravnoj računovodstvenoj dokumentaciji i ostaloj finansijskoj dokumentaciji (ugovori, zaključci za tekuću budžetsku godinu i dr.). Pravni osnov i iznos preuzetih obaveza, koji proističu iz izvorne knjigovodstvene dokumentacije, moraju biti potvrđeni u pisanoj formi pre plaćanja obaveze.

U slučaju izvršenja većeg ili pogrešnog plaćanja, korisnik je obavezan da odmah izvrši povraćaj sredstava u budžet. Ako se sredstva vrate u istoj fiskalnoj godini u kojoj je plaćanje izvršeno, za iznos vraćenih sredstava umanjuje se realizacija odgovarajuće aproprijacije ekonomske klasifikacije korisnika budžetskih sredstava kome je izvršen povraćaj (minusni zahtev), a ako se sredstva vrate u narednoj fiskalnoj godini uvećava se opšti prihod budžeta (na uplatni račun).

Rukovodilac direktnog budžetskog korisnika je odgovoran za zakonitu, namensku i ekonomičnu upotrebu sredstava.

Planirana sredstva za rashode i izdatke, utvrđena Odlukom o budžetu Grada Beograda, izvršavaju se na osnovu donetih finansijskih planova, utvrđenih mesečnih kvota, a srazmerno ostvarenim prihodima budžeta.

Član 8

Plaćanja Grada Beograda obavljaju se preko Uprave za trezor Ministarstva finansija RS, putem sistema elektronskog platnog prometa eSPP, do 14 časova. Osim kada su u pitanju plaćanja čiji rok izmirenja novčanih obaveza može da ima za posledicu obustavu dela prihoda od poreza na zarade, plaćanje se obavlja do 15,30 časova.

DBK su u obavezi da zahteve za plaćanje sa dokumentacijom dostave Sekretarijatu za finansije - Sektoru trezora, najmanje tri radna dana pre isteka zakonskog roka za izmirenje novčanih obaveza. Plaćanja se ne vrše prvog radnog dana u mesecu.

Utvrđene su tri vrste zahteva za plaćanje, i to:

- Zahtev za plaćanje sa preuzetom obavezom - koristi za vršenje plaćanja kada postoji prethodno odobrena preuzeta obaveza, evidentirana kroz aplikativno rešenje Sekretarijata za finansije (Prilog 3);

- Zahtev za plaćanje bez preuzete obaveze - koristi se kada se vrši prenos sredstava sa KRT-a fizičkim licima, isplate gotovine po osnovu: naknada za službeno putovanje (dnevnice, putni i ostali troškovi), solidarne pomoći, kao i kada se sprovode izvršene prinudne naplate (Prilog 4); i

- Zahtev za transfer sredstava koristi se za plaćanje tj. transfer sredstava IBK i korisnicima drugih nivoa vlasti (Prilog 5).

Vrste zahteva za plaćanje i transfer sredstava su povezane sa odgovarajućim tipom zahteva kroz SAP sistem. Forme zahteva za plaćanje i transfer sredstava su definisane u SAP sistemu i čine sastavni deo ovog uputstva.

Zahtevi za plaćanje se podnose u dva primerka zajedno sa pratećom originalnom dokumentacijom o nastaloj poslovnoj promeni (ugovor, predračun, faktura registrovana u Centralnom registru faktura, potpisana od strane lica koji je ispravu kontrolisao, otpremnica, obračun kamate, zapisnik, sredstva obezbeđenja i druga dokumentacija u zavisnosti od vrste plaćanja).

Zahtevi za transfer sredstava se podnose u dva primerka zajedno da pratećom dokumentacijom o nastaloj poslovnoj promeni - kopije dokumentacije indirektnih korisnika.

Obavezni prateći dokument Zahteva za plaćanje i transfer sredstava je Rešenje o rasporedu sredstava, koje donosi odgovorno lice direktnog budžetskog korisnika.

Rešenje o rasporedu sredstava je jednoobrazno, sadrži relevantne podatke na osnovu kojih treba da se realizuje plaćanje. Pravni osnov Rešenja mora biti usklađen sa važećim propisima, overeno i potpisano (nije dozvoljeno korišćenje faksimila) od strane odgovornog lica direktnog budžetskog korisnika. Forme Rešenja o rasporedu sredstava su propisane ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo (Prilog 6 i 7).

Zahtevi za plaćanje, sadrže osnovne elemente:

- podatke o direktnom budžetskom korisniku (naziv, JBKJS);

- broj zahteva, datum kreiranja zahteva;

- podatke o poveriocu (naziv, PIB, matični broj, broj računa na koji se plaća);

- iznos koji se plaća;

- opis namene sredstava;

- podatke iz finansijskog plana (ekonomska klasifikacija, funkcionalna klasifikacija, izvor finansiranja, naziv programa/projekta/programske aktivnosti, računovodstveni dokument);

- potpisi odgovornih lica za odobrenje zahteva za plaćanje od strane direktnog budžetskog korisnika i

- potpisi odgovornih lica za odobrenje plaćanja od strane Sekretarijata za finansije.

Direktni budžetski korisnici su u obavezi da prate realizaciju podnetih zahteva za plaćanje i odgovorni su za istinitost, tačnost i zakonitost podnetih zahteva. Razdvajanje dužnosti lica u sistemu plaćanja su sastavni deo ovog uputstva i nalaze se u prilogu (Prilog 8).

Rukovodilac DBK-a ne može ovlašćenjem da prenese na druga lica odobravanje zahteva za plaćanje i transfer sredstava.

Član 9

U Sektoru trezora vrši se interna kontrola zahteva za plaćanje i zahteva transfer sredstava, rešenja o rasporedu sredstava i prateće dokumentacije, a u cilju odobravanja plaćanja i sprečavanja nenamenskog trošenja budžetskih sredstava. Zahtevi odobreni za plaćanje, realizuju se po planu plaćanja na određeni dan.

U slučaju utvrđivanja nepravilnosti kod predmetnog zahteva za plaćanje i zahteva za transfer sredstava, odnosno nedostataka kada je prateća dokumentacija u pitanju, kontrolor uz napomenu na samom zahtevu i kroz aplikativno rešenje, evidentira razlog vraćanja zahteva i isti sa dokumentacijom vraća DBK-u radi otklanjanja nedostataka.

U slučaju da DBK ne prihvati razloge za vraćanje zahteva, putem pisane izjave, rukovodilac DBK-a može navesti razloge zbog kojih insistira na plaćanju.

Nakon izvršene interne kontrole, sekretar ili podsekretar Sekretarijata za finansije ili lice iz Sektora trezora, po ovlašćenju dobijenom od strane sekretara Sekretarijata za finansije, potpisivanjem daje nalog za plaćanje, čime potvrđuje da je stanje likvidnosti Grada Beograda pozitivno i da se na računu Grada Beograda nalazi iznos sredstava dovoljan za izmirenje konkretne obaveze.

DBK, u slučaju hitnosti plaćanja, šalje urgenciju elektronskim putem, sekretaru i podsekretaru Sekretarijata za finansije i kao i rukovodiocu Sektora trezora.

Član 10

Sektor trezora, na dan preuzimanja izvoda računa Izvršenja budžeta Grada Beograda utvrđuje izvršene povraćaje sredstava i prinudne naplate u korist odnosno na teret KRT-a.

Procedure za povraćaj sredstava (Prilog 9) i Rešenje za povraćaj sredstava (Prilog 9a), kao i Procedure za sprovođenje prinudnih naplata (Prilog 10) i Rešenje o rasporedu sredstava - prinudna naplata (Prilog 10a) su propisane ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo.

Član 11

Preknjižavanje se vrši samo kada su plaćanja već izvršena. Zahtev za preknjižavanje kreira direktni budžetski korisnik na osnovu finansijske dokumentacije i dostavlja ga Sektoru trezora, gde se nakon formalne i suštinske kontrole odobrava i vrši preknjižavanje po podnetom zahtevu.

Preknjižavanjem rashoda i izdataka mogu se menjati: funkcionalna, ekonomska i podekonomska klasifikacija, izvor, program, projekat, programska aktivnost, iznos (u slučaju da plaćeni iznos treba podeliti na više budžetskih linija) i drugo.

Preknjižavanje iz ovog člana vrši se po Procedurama za preknjižavanje rashoda i izdataka (Prilog 11), kao i Rešenja za korekciju knjiženja - odobrenje (Prilog 11a) i Rešenja za korekciju knjiženja - zaduženje (Prilog 11b) propisanim ovim uputstvom.

Član 12

Obaveze prema korisnicima budžetskih sredstava izvršavaju se srazmerno ostvarenim prihodima i primanjima budžeta.

Ako se u toku godine prihodi i primanja ne ostvaruju u skladu sa planom, rashodi i izdaci iz budžeta će se realizovati po prioritetima, i to: obaveze utvrđene zakonskim propisima na postojećem nivou, minimalni stalni troškovi neophodni za nesmetano funkcionisanje korisnika budžetskih sredstava i osnovni rashodi za zaposlene.

Ukoliko se ne ostvare prihodi i primanja iz drugih izvora finansiranja, rashodi i izdaci planirani po tom osnovu neće se izvršavati na teret opštih prihoda i primanja budžeta.

Direktni budžetski korisnik je obavezan da izmirenje rashoda i izdataka prvo vrši iz drugih izvora finansiranja, tj. iz prihoda prenetih iz prethodne i ranijih godina i iz sopstvenih prihoda, ukoliko su planirana Odlukom o budžetu, a nakon što potroši sredstva iz navedenih izvora, za realizaciju rashoda i izdataka vrši prenos sredstava iz izvora 01 - opšti prihodi i primanja budžeta.

Član 13

Sektor trezora vrši dnevno planiranje likvidnosti budžeta Grada Beograda i priprema plan dnevnih plaćanja, za naredni radni dan.

Ukoliko je zakonski rok plaćanja faktura registrovanih u Centralom registru faktura istekao, a isto ima za posledicu obustavu, od strane Ministarstva finansija RS, prenosa pripadajućeg dela poreza na zarade gradu Beogradu, u tom slučaju Sektor trezora može da vrši izmirenje novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama koje nisu obuhvaćene planom dnevnih plaćanja.

Član 14

Uvidom u aplikaciju Ministarstva finansija RS - Centralni registar faktura, Sektor trezora vrši pregled i kontrolu rokova izmirenja faktura i drugih zahteva za isplatu, izdatih od strane poverilaca u komercijalnim transakcijama između korisnika sredstava budžeta Grada Beograda i privrednih subjekata, odnosno između subjekata javnog sektora, u kojima su ti korisnici dužnici, a u cilju izmirenja novčanih obaveza u rokovima utvrđenim nadležnim zakonom.

U postupku kontrole rokova izmirenja registrovanih faktura i drugih zahteva za isplatu u komercijalnim transakcijama korisnika sredstava budžeta Grada Beograda, Sektor trezora sačinjava izveštaje o izvršenoj kontroli.

Sektor trezora vodi i ažurira evidenciju o aplikativnim ovlašćenjima direktnih budžetskih korisnika sa podacima o administratorima i lokalnim korisnicima koji su registrovani i ovlašćeni za rad u Centralnom registru faktura.

Postupanje korisnika sredstava budžeta Grada Beograda, u cilju poštovanja zakonskih rokova izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama u kojima su ti korisnici dužnici, uređeno je Instrukcijom o postupanju korisnika sredstava budžeta Grada Beograda u cilju poštovanja rokova izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama (broj I-01 br. 031-424/2018 od 8. novembra 2018. godine).

Član 15

Obaveze direktnih budžetskih korisnika u pripremi i dostavi dokumentacije koja predstavlja osnov za tačan i pravovremen obračun i isplatu zarada za imenovana, postavljena i zaposlena lica, odnosno za lica angažovana po osnovu ugovora u Gradskoj upravi, organima i službama Grada Beograda, utvrđene su Instrukcijom za dostavu i obradu dokumentacije za obračun i isplatu zarada i naknada za izvršeni posao (broj I-01 br. 031-11635/2020).

Član 16

Sektor trezora vrši obračun i isplatu naknade troškova, odnosno naknade novčanih i drugih primanja i pripadajućih poreskih obaveza i vodi Centralizovani obračun i isplata naknada troškova i drugih primanja u skladu sa Uredbom o naknadi troškova i otpremnini državnih službenika i nameštenika, kojom se detaljno utvrđuje pravo državnih službenika i nameštenika, način obračuna i isplate i u delu naknade troškova po osnovu službenog putovanja u zemlji i inostranstvu, kao i u skladu sa Kolektivnim ugovorom Gradske uprave Grada Beograda, Službe za centralizovane javne nabavke i kontrolu nabavki, Službe za budžetsku inspekciju, Službu za internu reviziju Grada Beograda i Kancelariju za mlade.

Procedure za obračun i isplatu navedenih naknada (Prilog 12) i pripadajući obrasci (Prilog 12a, 12b, 12v i 12g) propisani su ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 17

Ovim uputstvom propisana je Procedura obračuna i isplate ugovorenih i drugih primanja fizičkim licima van radnog odnosa (Prilog 13).

Fizička lica koja nisu u radnom odnosu u gradu Beograda, mogu u skladu sa propisima ostvariti pravo na naknade primanja, novčane pomoći i druga davanja i pravo na naknadu troškova i drugih rashoda.

IV ZADUŽIVANJE, INVESTIRANJE, AKTIVIRANJE SREDSTAVA OBEZBEĐENJA

Član 18

Zaduživanje Grada Beograda, kao lokalne vlasti, podrazumeva uzimanje kredita ili emitovanje dugoročnih hartija od vrednosti (municipalnih obveznica), koje mogu kupovati domaća i strana pravna i fizička lica, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.

Zaduživanje može da se vrši u zemlji i inostranstvu, odnosno na domaćem i inostranom tržištu, u domaćoj i stranoj valuti.

Zaduživanje Grada Beograda vrši se nakon usvajanja Odluke o zaduženju, po prethodno dobijenoj saglasnosti za zaduživanje od Ministarstva finansija RS.

Dugoročno zaduživanje predstavlja zaduživanje za kapitalne investicione rashode čiji je rok otplate, ne računajući period mirovanja, najmanje pet godina.

Dug je novčana obaveza ili obaveza otplaćivanja novčanog zaduživanja.

Član 19

Grad Beograd se može zaduživati za finansiranje tekuće likvidnosti, koja nastaje usled neuravnoteženosti kretanja u javnim prihodima i javnim rashodima i radi finansiranja ili refinansiranja kapitalnih investicionih rashoda planiranih Odlukom o budžetu Grada Beograda.

Uputstvom su definisane Procedure za dugoročno zaduživanje Grada Beograda (Prilog 14 i 14a), sa posebnim procesima zaduživanja kod inostranih kreditora i kod domaćih poslovnih banaka i čine njegov sastavni deo.

Član 20

Sektor trezora vrši servisiranje javnog duga. 

Procedure za povlačenje tranši kredita i realizacija kredita, propisane su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo (Prilog 15).

Član 21

U cilju smanjenja troškova zaduživanja vrši se plasiranje sredstva, nakon redovnog dnevnog izvršenja budžeta Grada Beograda, po kamatnoj stopi koja nije niža od referentne kamatne stope Narodne banke Srbije.

Plasiranje viška likvidnih sredstava KRT-a Grada Beograda vrši se nakon donetog Zaključka gradonačelnika. Procedura plasiranja viška likvidnih sredstava (Prilog 16) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 22

DBK Grada Beograda koji učestvuju u finansiranju projekata kod republičkih i pokrajinskih nivoa vlasti i kod drugih pravnih lica, za čije finansiranje se zahteva menica, kao sredstvo finansijskog obezbeđenja, potrebno je da obaveste Sekretarijat za finansije zvaničnim dopisom, koji treba da sadrži podatke o poveriocu kojem je izdata menica i kopiju dokumentacije kao prilog.

Procedura za postupanje prilikom izdavanja menica DBK propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 17).

Član 23

U slučaju neispunjenja neke od ugovornih obaveza direktni budžetski korisnici dostavljaju Sekretarijatu za finansije zahtev da se instrument obezbeđenja podnese na aktiviranje/naplatu.

Procedura za postupanje prilikom aktiviranja/naplate instrumenta obezbeđenja propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 18).

Član 24

Direktni budžetski korisnici su dužni da postupaju u skladu sa Uredbom o jedinstvenoj tarifi po kojoj se naplaćuju naknade za usluge koje vrši Uprava za trezor. Ministarstvo finansija - Uprava za trezor naplaćuje naknade za izvršene usluge po važećem tarifniku koji je sastavni deo uredbe.

V IZVEŠTAVANJE

Član 25

U Sektoru trezora pripremaju se sledeći izveštaji:

1. Dnevni izveštaj o izvršenim plaćanjima sa računa izvršenja budžeta Grada Beograda;

2. Dnevni izveštaj o stanju na podračunima konsolidovanog računa trezora Grada Beograda;

3. Dnevni izveštaj likvidnosti budžeta Grada Beograda;

4. Dnevni, nedeljni, polumesečni i mesečni izveštaj o izvršenoj kontroli, u Centralnom registru faktura, zakonskih rokova izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama korisnika sredstava budžeta Grada Beograda;

5. Izveštaj o mesečnom i kvartalnom izvršenju rashoda i izdataka u skladu sa Pravilnikom o sadržaju i načinu finansijskog izveštavanja o planiranim i ostvarenim prihodima i primanjima i planiranim i izvršenim rashodima i izdacima jedinice lokalne samouprave;

6. Izveštaj o kreditnoj zaduženosti;

7. Dnevni, nedeljni, mesečni izveštaj o stanju javnog duga, sa promenama o povlačenjima i plaćanjima obaveza po kreditima;

8. Mesečni izveštaj o investiranju novčanih sredstava na konsolidovanom računu trezora Grada Beograda;

9. Kvartalni i godišnji izveštaj o izvršenju budžeta;

10. Završni račun budžeta Grada Beograda, Konsolidovani izveštaj završnih računa budžeta Grada i Gradskih opština, i

11. Ostali finansijski izveštaji po zahtevu menadžmenta Grada i za potrebe informisanja javnosti.

Član 26

Način pripreme, sastavljanja i podnošenja finansijskih izveštaja direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava, kao i sadržina obrazaca za finansijske izveštaje uređen je Pravilnikom o načinu pripreme, sastavljanja i podnošenja finansijskih izveštaja korisnika budžetskih sredstava, korisnika sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje i budžetskih fondova ("Službeni glasnik RS", broj 18/15 i 104/18).

Postupanje korisnika budžetskih sredstava Grada Beograda u vođenju i organizaciji budžetskog računovodstva detaljnije je regulisano Pravilnikom o budžetskom računovodstvu i računovodstvenim politikama ("Službeni list Grada Beograda", broj 24/19).

Postupanje korisnika budžetskih sredstava i gradskih opština Grada Beograda u postupku pripreme, sastavljanja i podnošenja finansijskih izveštaja detaljnije je regulisano Instrukcijom o postupanju korisnika budžetskih sredstava i gradskih opština Grada Beograda u postupku pripreme, sastavljanja i podnošenja finansijskih izveštaja ("Službeni list Grada Beograda", broj 84/19).

Direktni budžetski korisnici su dužni da usaglase podatke iz svojih pomoćnih evidencija sa podacima u glavnoj knjizi trezora. Takođe, usaglašavaju podatke o izvršenju svog finansijskog plana sa podacima završnih računa indirektnih budžetskih korisnika. Na osnovu usaglašenih podataka pristupa se izradi konsolidovanog finansijskog izveštaja.

Član 27

Kalendar za podnošenje godišnjih finansijskih izveštaja propisan je Zakonom o budžetskom sistemu, i to:

1. 28. februar - indirektni korisnici sredstava budžeta lokalne vlasti pripremaju godišnji finansijski izveštaj za prethodnu budžetsku godinu i podnose ga nadležnim direktnim korisnicima sredstava budžeta lokalne vlasti;

2. 28. februar - drugi korisnici javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora osnovani od strane lokalne vlasti pripremaju godišnji finansijski izveštaj za prethodnu budžetsku godinu i podnose ga nadležnom organu lokalne vlasti;

3. 31. mart - direktni korisnici sredstava budžeta lokalne vlasti pripremaju godišnji izveštaj, koji sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu i podnose ga lokalnom organu uprave nadležnom za finansije, a direktni korisnici sredstava budžeta lokalne vlasti koji u svojoj nadležnosti imaju indirektne korisnike sredstava budžeta lokalne vlasti kontrolišu, sravnjuju podatke iz njihovih godišnjih izveštaja o izvršenju budžeta i sastavljaju konsolidovani godišnji izveštaj o izvršenju budžeta koji sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu, koji podnose lokalnom organu uprave nadležnom za finansije;

4. 30. april - lokalni organ uprave nadležan za finansije priprema nacrt odluke o završnom računu budžeta lokalne vlasti sa obrazloženjem koje sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu i dostavlja ga nadležnom izvršnom organu lokalne vlasti;

5. 1. jun - nadležni izvršni organ lokalne vlasti dostavlja skupštini lokalne vlasti predlog odluke o završnom računu budžeta lokalne vlasti sa obrazloženjem koje sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu;

6. 30. jun - lokalni organ uprave nadležan za finansije podnosi Upravi za trezor odluku o završnom računu budžeta lokalne vlasti usvojenu od strane skupštine lokalne vlasti i podnosi izveštaj o izvršenju budžeta lokalne vlasti, izuzev lokalnih organa uprave nadležnih za poslove finansija gradskih opština u sastavu grada, odnosno Grada Beograda, koji svoje odluke o završnim računima budžeta i izveštaje o izvršenju budžeta dostavljaju, odnosno podnose gradu, odnosno gradu Beogradu u pisanoj i elektronskoj formi;

7. 1.jul - lokalni organ uprave nadležan za poslove finansija grada sastavlja konsolidovani izveštaj grada i podnosi Upravi za trezor.

Rokovi iz stava 1. ovog člana predstavljaju krajnje rokove u kalendaru za podnošenje godišnjih finansijskih izveštaja i drugih akata.

Procedure za pripremu Nacrta odluke o završnom računu konsolidovanog izveštaja Grada Beograda, Izveštaja konsolidovanih završnih računa Grada i gradski opština i procedure za kvartalno izveštavanje propisane su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo (Prilog 19, Prilog 19a i Prilog 19b).

Član 28

Direktni budžetski korisnici su dužni da na zahtev Sekretarijata za finansije dostave dodatne podatke koji su neophodni za izradu izveštaja.

VI SADRŽAJ I VOĐENJE GLAVNE KNJIGE

Glavna knjiga trezora

Član 29

Glavna knjiga trezora je poslovna knjiga svih računa koja se vodi po sistemu dvojnog knjigovodstva, u kojoj se sistematski obuhvataju stanja i evidentiraju sve promene na imovini, obavezama, kapitalu, prihodima i rashodima. Glavna knjiga trezora vodi se u Sektoru trezora, u aplikativnom rešenju - SAP sistem.

Član 30

Glavna knjiga trezora sadrži sve transakcije i poslovne događaje, prihode i primanja, rashode i izdatke DBK-a sa izvorima finansiranja. Knjiženja u glavnoj knjizi trezora su dnevno ažurna i vrše se automatski elektronskim preuzimanjem izvoda podračuna konsolidovanog računa trezora Grada Beograda, kroz SAP sistem.

Evidencija transakcija i poslovnih događaja kod direktnih budžetskih korisnika mora biti ažurna i u skladu sa transakcijama i poslovnim događajima evidentiranim u glavnoj knjizi trezora.

Direktni budžetski korisnici vode svoje pomoćne evidencije i usklađuju ih sa glavnom knjigom trezora.

Glavna knjiga trezora jeste osnova za pripremanje konsolidovanih finansijskih izveštaja. Vođenje poslovnih knjiga propisano je Uredbom o budžetskom računovodstvu.

VII KORISNICI SREDSTAVA I PODRAČUNI KONSOLIDOVANOG RAČUNA GRADA BEOGRADA

Član 31

Sektor trezora vodi evidenciju direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava i ostalih korisnika u nadležnosti direktnih korisnika budžetskih sredstava.

U cilju pripreme predloga za utvrđivanje i objavljivanje spiska korisnika javnih sredstava Republike Srbije, Sektor trezora vrši ažuriranje, verifikaciju i održavanje podataka o korisnicima javnih sredstava koji pripadaju javnom sektoru u okviru Grada Beograda.

Verifikacija baze podataka korisnika javnih sredstava se vrši jednom godišnje, a proces verifikacije korisnika javnih sredstava (Prilog 20), kao i Spisak direktnih, indirektnih i ostalih korisnika budžeta Grada Beograda (Prilog 20a) čini sastavni deo ovog uputstva i nalazi se u prilogu.

Član 32

Utvrđivanje i evidentiranje (upis, brisanje i promena podataka) korisnika javnih sredstava, kao i pravnih lica i drugih subjekata koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta u evidenciju korisnika javnih sredstava kod Ministarstva finansija - Uprave za trezor, propisano je Pravilnikom o načinu utvrđivanja i evidentiranja korisnika javnih sredstava i o uslovima i načinu za otvaranje i ukidanje podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za trezor ("Službeni glasnik RS", br. 99/18 i 40/19) i vodi se na lokalnom nivou u Sektoru trezora Sekretarijata za finansije.

Procedure za evidentiranje korisnika javnih sredstava u evidenciju korisnika javnih sredstava predstavljaju sastavni deo ovog uputstva i nalaze se u prilogu (Prilog 21).

Član 33

Sektor trezora odobrava otvaranje i/ili gašenje podračuna u okviru KRT-a Grada Beograda, u skladu sa Pravilnikom o načinu utvrđivanja i evidentiranja korisnika javnih sredstava i o uslovima i načinu za otvaranje i ukidanje podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za trezor Ministarstva finansija RS.

Otvaranje i/ili gašenje se odobrava na osnovu dostavljenog pisanog zahteva direktnog budžetskog korisnika, sa dokumentacijom propisanom od strane Uprave za trezor Ministarstva finansija RS i odgovarajućeg akta Grada Beograda kojim se nalaže otvaranje i/ili gašenje podračuna.

Sektor trezora dostavlja nalog za otvaranje i/ili gašenje podračuna sa dokumentacijom Upravi za trezor Ministarstva finansija RS. Procedure za otvaranje i/ili gašenje podračuna po tipovima korisnika javnih sredstava čine sastavni deo ovog uputstva i nalaze se u prilogu (Prilog 22).

Član 34

Sektor trezora može uputiti zahtev Upravi za trezor Ministarstva finansija RS za otvaranje evidencionih računa prihoda u okviru konsolidovanog računa trezora Grada Beograda (Prilog 22a).

Član 35

Glavna knjiga podračuna je sastavni deo glavne knjige trezora.

VIII BAZE MATIČNIH PODATAKA

Član 36

U cilju formiranja međusobno povezane jedinstvene elektronske baze matičnih podataka radi obezbeđenja visokog stepena kontrole prihoda i primanja i rashoda i izdataka Grada Beograda, u Sektoru trezora sprovodi se ažuriranje, održavanje i čuvanje jedinstvene elektronske matične baze podataka kontnog plana za budžetski sistem, u skladu sa Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem ("Službeni glasnik RS", broj 16/16, 49/16, 107/16, 46/17, 114/17, 20/18, 36/18, 93/18, 104/18, 14/19, 33/19, 68/19 i 84/19). Obrazac za otvaranje/izmenu konta propisan je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 23).

IX VANREDNO ILI RATNO STANJE

Član 37

Sektor trezora u slučaju proglašenja vanrednog ili ratnog stanja u skladu sa Ustavom Republike Srbije, obavlja poslove iz svojih redovnih aktivnosti po prioritetima, a u skladu sa donetim merama.

Radi očuvanja likvidnosti Grada Beograda u vreme trajanja vanrednog ili ratnog stanja prioritet u plaćanjima imaju:

- rashodi za zaposlene;

- troškovi za redovno funkcionisanje organa, službi, ustanova i ostalih korisnika budžeta Grada Beograda;

- izmirenje obaveza u rokovima predviđenih zakonom;

- izmirenje registrovanih ugovorenih novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama u zakonskim rokovima plaćanja i

- izmirenje ugovorenih obaveza po osnovu kredita.

Obaveze Grada Beograda po prioritetima će se realizovati dnevnom dinamikom po rokovima dospeća.

Plaćanja se vrše redovnom procedurom. Plaćanja se mogu obaviti na osnovu dostavljenih overenih, potpisanih i skeniranih zahteva za plaćanje, zahteva za transfer sredstava, rešenja o rasporedu sredstava i prateće dokumentacije (fakture, zaključci, kao i ugovori u delu koji se odnose na plaćanja i dr.), elektronskim putem. Procedura za plaćanja obaveza kod dokumentacije dostavljene elektronskim putem, propisana je ovim uputstvom i data je u prilogu (Prilog 24).

Nakon prestanka vanrednog ili ratnog stanja, realizovane predmete dostavljene elektronskim putem, potrebno je dostaviti Sekretarijatu za finansije - Sektoru za računovodstvene usluge DBK originalnu knjigovodstvenu dokumentaciju radi njenog kompletiranja.

Plaćanja se obavljaju u skladu sa obaveštenjima donetim od strane Ministarstva finansija - Uprave za trezor.

Plaćanja se zasnivaju na ispravnoj računovodstvenoj dokumentaciji. Za realizaciju i internu kontrolu mogu biti prihvaćene fakture dobijene elektronskim putem, na osnovu kojih se nedvosmisleno može saznati osnov, vrsta i sadržaj poslovne promene, u skladu sa Zakonom o računovodstvu.

Nakon prestanka vanrednog ili ratnog stanja, realizovane fakture u originalu, potrebno je dostaviti Sekretarijatu za finansije - Sektoru za za računovodstvene usluge DBK, radi naknadnog prilaganja ostaloj knjigovodstvenoj dokumentaciji.

U zavisnosti od trajanja vanrednog ili ratnog stanja, a u cilju očuvanja stabilnosti budžeta Grada Beograda može doći do primene člana 62. Zakona o budžetskom sistemu.

Član 38

Sva dokumentacija propisana Instrukcijom za dostavu i obradu dokumentacije za obračun i isplatu zarada i naknada za izvršeni posao (broj I-01 br.031-11635/2020), o evidenciji prisustva na radu zaposlenih, tokom trajanja vanrednog ili ratnog stanja, dostavlja se elektronskim putem Sekretarijatu za finansije - Sektoru trezora.

Obračun i isplata plata se vrši na osnovu potpisanih, overenih i skeniranih dokumenata dostavljenih elektronskim putem, izuzev doznaka za bolovanje preko 30 dana koje se moraju dostaviti u originalu (u papirnoj formi). Procedura za prijem dokumentacije za obračun i isplata plata zaposlenih kod dokumentacije dostavljene elektronskim putem, propisana je ovim uputstvom i data je u prilogu (Prilog 25).

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 39

Uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".

Ovo uputstvo je sastavni deo Uputstva o radu u oblasti planiranja, pripreme i izvršenja budžeta, budžetskog računovodstva i izveštavanja.

Član 40

Sastavni deo Uputstva čine prilozi, i to:

Prilog 1

Evidentiranje prvobitnih kvota;

Prilog 2

Evidentiranje promena kvota;

Prilog 2a

Zahtev za promenu kvote

Prilog 3

Obrazac - Zahtev za plaćanje sa preuzetom obavezom;

Prilog 4

Obrazac - Zahtev za plaćanje bez preuzete obaveze;

Prilog 5

Obrazac - Zahtev za transfer sredstava;

Prilog 6

Rešenje o rasporedu sredstava;

Prilog 7

Rešenje o rasporedu sredstava - transfer;

Prilog 8

Razdvajanje dužnosti u sistemu plaćanja;

Prilog 9

Procedura za povraćaj sredstava;

Prilog 9a

Rešenje za povraćaj sredstava;

Prilog 10

Procedura za prinudne naplate;

Prilog 10a

Rešenje o rasporedu sredstava - prinudna naplata;

Prilog 11

Procedura za preknjižavanje;

Prilog 11a

Rešenje za korekciju knjiženja - odobrenje;

Prilog 11b

Rešenje za korekciju knjiženja - zaduženje;

Prilog 12

Procedure za centralizovani obračun i isplatu naknada troškova i drugih primanja;

Prilog 12a

Obrazac - TREBOVANJE dopuna BusPlus;

Prilog 12b

Obrazac - Putni nalog za službeno putovanje;

Prilog 12v

Obrazac - Naredba za obračun troškova službenog putovanja u inostranstvo - SPI;

Prilog 12g

Obrazac - Naredba za obračun troškova službenog putovanja u zemlji - SPZ;

Prilog 13

Obračun i isplata ugovorenih i drugih primanja fizičkim licima van radnog odnosa;

Prilog 14

Procedura za dugoročno zaduživanje Grada Beograda;

Prilog 14a

Procesi zaduživanja kod domaćih poslovnih banaka i inokreditora;

Prilog 15

Procedura za povlačenje tranši kredita i realizacija;

Prilog 16

Procedura plasiranja (investiranja) viška likvidnih sredstava;

Prilog 17

Procedura za postupanje prilikom zahteva organizacionih jedinica (OJ) Gradske uprave za izdavanje menica;

Prilog 18

Procedura za postupanje prilikom zahteva organizacionih jedinica Gradske uprave za naplatu instrumenata obezbeđenja;

Prilog 19

Procedura za pripremu nacrta odluke o završnom računu;

Prilog 19a

Procedura za pripremu izveštaja konsolidovanih završnih računa Grada i Gradskih opština;

Prilog 19b

Procedura za kvartalno izveštavanje;

Prilog 20

Verifikacija podataka korisnika javnih sredstava;

Prilog 20a

Spisak direktnih, indirektnih i ostalih korisnika budžeta Grada Beograda

Prilog 21

Procedure za evidentiranje korisnika javnih sredstava u evidenciju KJS i otvaranje i ukidanje podračuna;

Prilog 22

Otvaranje i ukidanje dinarskih i deviznih podračuna konsolidovanog računa Trezora kod Uprave za trezor;

Prilog 22a

Otvaranje i/ili ukidanje podračuna konsolidovanog računa Trezora kod Uprave za trezor;

Prilog 24

Procedura za plaćanja obaveza kod dokumentacije dostavljene elektronskim putem

Prilog 25

Procedura za obračun i isplatu plata kod dokumentacije dostavljene elektronskim putem

Priloge 1-25, koji su sastavni deo ovog stručnog uputstva, objavljene u "Sl. listu grada Beograda", br. 34/2020, možete pogledati OVDE