UPUTSTVOO RADU TREZORA GRADA PROKUPLJA("Sl. list grada Prokuplja", br. 4/2020) |
Ovim uputstvom se reguliše način izvršenja budžeta grada Prokuplja, kontrola finansijskih transakcija i propisuju obrasci za procedure za aproprijacije, za plaćanje i transfer sredstava.
Naredbodavac za izvršenje Odluke o budžetu grada Prokuplja je Gradonačelnik i lica koja on odredi.
Budžetski izvršioci konsolidovanog računa Trezora (KRT) grada Prokuplja kod direktnih budžetskih korisnika su:
1. Gradonačelnik i Zamenik gradonačelnika za KRT i račun izvršenja budžeta.
U procesu izvršenja budžeta definišu se sledeće procedure:
1. Procedura za aproprijacije (obrazac - ZA)
2. Procedura za plaćanja i transfer sredstava (obrazac - ZP i ZP1)
Definicija i svrha
Definicija: Aproprijacija je od strane Skupštine grada Prokuplja, Odlukom o budžetu, dato ovlašćenje nadležnom izvršnom organu za trošenje javnih sredstava do određenog iznosa i za određene namene, za budžetsku godinu (u daljem tekstu aproprijacija).
Svrha: Najvažnija svrha procesa aproprijacije je obezbeđenje sprovođenja Odluke o budžetu, u kojoj aproprijacije predstavljaju poziciju, odnosno ekonomsku klasifikaciju na trećem, odnosno četvrtom nivou.
Postoje dva postupka vezana za aproprijacije:
- evidentiranje aproprijacija i
- evidentiranje promena u aproprijacijama, nakon što su prvobitne aproprijacije evidentirane u trezoru.
Postupak evidentiranja aproprijacija koristi se za evidentiranje aproprijacija utvrđenih Odlukom o budžetu, odnosno Odlukom o privremenom finansiranju u trezoru grada Prokuplja.
U slučaju da Skupština ne usvoji Odluku o budžetu pre početka fiskalne godine, finansiranje se odobrava na osnovu Odluke o privremenom finansiranju. Ova Odluka predstavlja osnov za evidentiranje aproprijacija u trezoru u periodu privremenog finansiranja, odnosno dok se ne usvoji Odluka o budžetu.
U roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Odluke o budžetu grada Prokuplja za tekuću godinu, Odeljenje za finansije dostavlja odobrene aproprijacije budžetskim korisnicima (Izvod iz budžeta).
Postupak evidentiranja promena u aproprijacijama - Zahtev za promenu u aproprijaciji (obrazac ZA) koristi se u toku godine kada je potrebno promeniti aproprijaciju koja je evidentirana u trezoru.
Budžetski korisnik zahtev za promenu u aproprijaciji podnosi Službi budžeta u Odeljenju za finansije. Uz zahtev za promenu u aproprijaciji budžetski korisnik prilaže kopiju dokumentacije koja ide u prilog zahtevu i pisano obrazloženje koje mora da sadrži:
- iznos zahteva za promenu;
- budžetsku klasifikaciju (ekonomska, organizaciona, funkcionalna, programska i klasifikacija po izvorima finansiranja);
- razlog zašto je promena aproprijacije neophodna;
- obračun iznosa promene aproprijacije i
- da li su tekuće aproprijacije dovoljne ili ne za finansiranje tražene promene, ako nisu dovoljne, dostavlja se pisano objašnjenje zašto nisu.
Služba za budžet pregleda Zahtev za promenu u aproprijaciji i prateću dokumentaciju i isti zavodi u evidenciju odobrenih zahteva.
Akt o promeni u aproprijacijama (rešenje) priprema Služba za budžet.
Rešenje o promeni u aproprijacijama dostavlja se Službi za trezor Gradske uprave i Upravi za trezor.
Služba za trezor Gradske uprave kontroliše i nadgleda unos akta o promeni u aproprijaciji i stara se da se svi akti blagovremeno unesu u trezor.
Šifre razloga:
U daljem tekstu nalaze se šifre razloga pomoću kojih se identifikuju vrste aproprijacije, odnosno promene u aproprijaciji evidentirane u trezoru.
Šifra razloga |
Naziv razloga |
Opis |
1 |
2 |
3 |
01 |
Budžet |
Popunjava: Služba za budžet |
02 |
Privremeno finansiranje |
Popunjava: Služba za budžet |
03 |
Rebalans budžeta |
Popunjava: Služba za budžet |
04 |
Transfer "u" i "iz" budžetske rezerve |
1. Transfer "u" tekuću budžetsku
rezervu koristi se: |
05 |
Promena dodatnih ostalih izvora prihoda |
Koristi se kako bi se evidentirale aproprijacije
ostalih izvora prihoda i odgovarajuće aproprijacije rashoda. Ostali izvori finansiranja sastoje
se od svih šifara izvora finansiranja osim 01 (Prihodi iz budžeta). |
06 |
Preusmeravanje aproprijacije do 10% vrednosti ekonomske klasifikacije čiji se iznos umanjuje |
Koristi se kako bi se vršilo preusmeravanje
odobrenih aproprijacija unutar korisnika budžeta, sa jedne ekonomske klasifikacije na drugu.
Iznos promene u aproprijaciji ove vrste ne sme da bude veći od kumulativnog iznosa do 10%
smanjene aproprijacije rashoda tokom fiskalne godine. Pošto se aproprijacije određuju na
trećem, odnosno četvrtom nivou ekonomske klasifikacije onda se i računanje do 10% vrši na
ovom nivou (četvrtom). Međutim, iznos promene je uvek ograničen iznosom raspoložive aproprijacije.
Popunjava: Korisnik budžeta - podnosilac zahteva |
2. Procedura za plaćanje i transfer sredstava
Definicija i svrha
Definicija - Plaćanja označavaju sve transakcije koje imaju za rezultat smanjenje stanja finansijskih sredstava na računima.
Za sprovođenje transakcije plaćanja koriste se sledeći zahtevi:
- zahtev za plaćanje koristi se kod direktnih korisnika za plaćanja, sa računa izvršenja budžeta, kod kojih postoji prethodno odobrena preuzeta obaveza evidentirana u pomoćnim knjigama;
- zahtev za transfer sredstava koristi se za transfer sredstava sa računa izvršenja budžeta indirektnim korisnicima i korisnicima javnih sredstava koji imaju tekući račun.
- zahtev za podizanje gotovine koristi se za refundaciju sitnih troškova i podizanje gotovine za troškove putovanja.
Svrha - Proces plaćanja ima za cilj da:
- obezbedi bolje planiranje gotovinskih sredstava putem raspoređivanja plaćanja dobavljačima i primaocima sredstava,
- obezbedi tačno evidentiranje rashoda u finansijskim evidencijama.
Zahtev za plaćanje (obrazac - ZP) u dva primerka priprema direktni korisnik budžetskih sredstava grada Prokuplja kada se identifikuje potreba za plaćanjem i računovodstvena isprava kao što je račun, privremena ili okončana situacija i druga dokumenta. Računovodstvena isprava mora biti potpisana od strane lica koje je ispravu sastavilo, lica koje je ispravu kontrolisalo i lica odgovornog za nastalu poslovnu promenu.
Za plaćanja za koje je sproveden postupak javne nabavke, zaposleni na poslovima javnih nabavki proverava računovodstvenu ispravu i na zahtevu za plaćanje svojim potpisom potvrđuje da je postupak javne nabavke sproveden u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
Lice koje vrši funkciju overavanja zahteva za plaćanje svojim potpisom potvrđuje da je:
- obrazac pravilno popunjen;
- plaćanje u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;
- osnov za plaćanje sadržan u pratećoj dokumentaciji i
- iznos koji se plaća pravilno evidentiran;
Overen zahtev za plaćanje prosleđuje se odgovornom licu za odobravanje. Oba primerka odobrenog zahteva sa računovodstvenom ispravom dostavljaju se Službi za trezor.
Služba za trezor prima i proverava zahtev za plaćanje, vrši overu i podnosi gradonačelniku ili zameniku gradonačelnika na odobravanje. Po dobijenom odobrenju vrši plaćanje u skladu sa Zakonom o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.
Ukoliko se na zahtevu za plaćanje i pratećoj dokumentaciji uoče nedostaci i nepravilnosti, Služba za trezor vraća zahtev Službi za finansije.
Nakon izvršenog plaćanja Služba za trezor, po prijemu i izvršenom knjiženju izvoda Uprave za trezor Filijala Prokuplje, obaveštava direktnog korisnika budžetskih sredstava o sprovedenom plaćanju prethodnog dana, na taj način što mu dostavlja kopiju izvoda i jedan primerak zahteva za plaćanje sa računovodstvenom ispravom.
Lice zaduženo za knjiženje poslovnih promena direktnog korisnika u Službi za finansije na osnovu izvoda Uprave za trezor Filijala Prokuplje sprovodi potrebna knjiženja.
Zahtev za transfer sredstava (ZP1) u dva primerka priprema indirektni korisnik budžetskih sredstava grada Prokuplja kada se identifikuje potreba za transferom sredstava. Indirektni korisnik popunjen zahtev overava, odobrava i zajedno sa kopijama prateće dokumentacije o nastaloj poslovnoj promeni (računovodstvena dokumentacija) prosleđuje Službi za finansije (licu za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika). Indirektni budžetski korisnik uz zahtev za transfer sredstava za koje je sproveden postupak javne nabavke za plaćanje investicionih rashoda, podnosi i kompletnu prateću dokumentaciju kojom potvrđuje da je postupak javne nabavke sproveden u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i saglasnosti Gradskog veća kojima potvrđuje da je odobren početak realizacije investicione aktivnosti. Indirektni budžetski korisnik uz zahtev za transfer sredstava dostavlja i nalog za prenos (Obrazac br. 3) overen i potpisan od strane ovlašćenog lica.
Lice za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika u Službi za finansije zahtev zavodi u knjigu evidencije primljenih zahteva za transfer sredstava i jedan primerak vraća podnosiocu zahteva i svojim potpisom potvrđuje da je:
- obrazac pravilno popunjen;
- transfer u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;
- osnov za transfer sadržan u pratećoj dokumentaciji i
- iznos za transfer pravilno evidentiran.
Lice za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika potpisane obrasce ZP1 prosleđuje nadležnom licu za odobravanje - načelniku Odeljenja u okviru Gradske uprave. Načelnici odeljenja odobravaju zahteve iz svoje nadležnosti.
Lice za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika sve primerke odobrenih zahteva sa računovodstvenom dokumentacijom dostavlja Službi za trezor.
Javna preduzeća podnose zahtev za transfer sredstava za kapitalne subvencije u dva primerka zajedno sa kopijama računovodstvene dokumentacije (ugovor, situacije, račun i sl.) licu za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije u Službi za ekonomski razvoj i investicije.
Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije zahtev zavodi u knjigu evidencije primljenih zahteva za transfer sredstava i jedan primerak vraća podnosiocu zahteva i svojim potpisom potvrđuje da je:
- obrazac pravilno popunjen;
- transfer u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;
- osnov za transfer sadržan u pratećoj dokumentaciji i
- iznos za transfer pravilno evidentiran.
Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije potpisan zahtev prosleđuje načelniku Odeljenja na odobravanje.
Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije sve primerke odobrenog zahteva sa pratećom dokumentacijom i zaključkom gradonačelnika o prenosu sredstava dostavlja Službi za finansije.
Služba za finansije na osnovu dobijenog zahteva za transfer sredstava i računovodstvene dokumentacije dostavlja zahtev za plaćanje Službi za trezor.
Korisnik javnih sredstava, na ime dotacija ostalim neprofitnim institucijama, dostavlja zahtev za transfer sredstava dobijenih po konkursu u dva primerka zajedno sa ugovorom, licu za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po Konkursu nadležnom odeljenju Gradske uprave Prokuplje.
Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po Konkursu u nadležnom odeljenju zahtev zavodi u knjigu evidencije primljenih zahteva za transfer sredstava i jedan primerak vraća podnosiocu zahteva i svojim potpisom potvrđuje da je:
- obrazac pravilno popunjen;
- transfer u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;
- osnov za transfer sadržan u pratećoj dokumentaciji i
- iznos za transfer pravilno evidentiran.
Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po Konkursu potpisan zahtev prosleđuje načelniku Odeljenja na odobravanje.
Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po konkursu sve primerke odobrenog zahteva sa računovodstvenom dokumentacijom (ugovor i zaključak gradonačelnika o prenosu sredstava) dostavlja Službi za finansije.
Služba za finansije na osnovu dobijenog zahteva za transfer sredstava i računovodstvene dokumentacije dostavlja zahtev za plaćanje Službi za trezor.
Služba za trezor prima i proverava zahteve za transfer i zahteve za plaćanje, vrši overu i podnosi gradonačelniku ili zameniku gradonačelnika na odobravanje. Po odobrenju zahteva vrši transfer sredstava i plaćanje u skladu sa Zakonom o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.
Ukoliko se na zahtevu, odnosno računovodstvenoj dokumentaciji uoče nepravilnosti, Služba za trezor vraća zahtev Službi za finansije.
Lice zaduženo za knjiženje poslovnih promena u Službi za trezor, vrši knjiženje na osnovu izvoda Uprave za trezor Filijala Prokuplje, obaveštava lice zaduženo za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika u Službi za finansije o sprovedenom transferu prethodnog dana, na taj način što mu vraća kopiju zahteva za transfer na kojoj je upisan datum plaćanja i potpis odgovornog lica.
Lice zaduženo za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika u Službi za finansije na osnovu kopije zahteva, evidentira sprovedenu poslovnu promenu.
Lice zaduženo za knjiženje poslovnih promena u Službi za trezor, obaveštava direktnog korisnika budžetskih sredstava o sprovedenom plaćanju prethodnog dana na taj način što mu dostavlja kopiju izvoda i zahtev za plaćanje sa računovodstvenom dokumentacijom.
Zahtevi se popunjavaju na obrascima koji su sastavni deo Uputstva o radu trezora grada Prokuplja.
Ovo Uputstvo stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja".
Obrasci koji su sastavni deo ovog uputstva nisu objavljeni u "Sl. listu grada Prokuplja", br. 4/2020.