PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA DEPOZITARA OTVORENOG INVESTICIONOG FONDA SA JAVNOM PONUDOM

("Sl. glasnik RS", br. 61/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se:

1) detaljniji uslovi za obavljanje poslova depozitara otvorenog investicionog fonda sa javnom ponudom (u daljem tekstu: depozitar) i postupak izdavanja dozvole za obavljanje poslova depozitara;

2) sadržina ugovora o obavljanju poslova depozitara;

3) uslovi i postupak za davanje saglasnosti za delegiranje poslova depozitara na druge kreditne institucije;

4) način usaglašavanja u slučaju razlika između obračunate neto vrednosti imovine otvorenog investicionog fonda sa javnom ponudom (u daljem tekstu: UCITS fond) iz člana 99. stav 1. tačka 2) Zakona, odnosno obračunatog prinosa UCITS fonda iz člana 99. stav 1. tačka 4) Zakona od strane društva za upravljanje otvorenim investicionim fondom sa javnom ponudom (u daljem tekstu: društvo za upravljanje) i depozitara;

5) način na koji depozitar obaveštava Komisiju za hartije od vrednosti (u daljem tekstu: Komisija) o nepravilnostima i/ili nezakonitostima koje su posledica aktivnosti društva za upravljanje;

6) razmena informacija između depozitara kada glavni i prateći UCITS fond imaju različite depozitare, kao i nepravilnosti koje se odnose na glavni UCITS fond koje mogu imati negativne posledice na prateći UCITS fond;

7) postupak davanja prethodne saglasnosti na imenovanje lica koje će rukovoditi depozitarom;

8) sadržina i način objavljivanja pravila poslovanja depozitara (u daljem tekstu: pravila poslovanja);

9) način postupanja depozitara i društva za upravljanje u slučajevima stavljanja van snage i oduzimanja dozvole za obavljanje poslova depozitara;

10) učestalost, način i standardizovana forma obaveštavanja Komisije od strane depozitara;

11) obim i sadržina izveštaja revizora o ispunjenju obaveza depozitara.

Član 2

Depozitar je kreditna institucija sa sedištem u Republici Srbiji koja ima dozvolu Komisije za obavljanje poslova depozitara u skladu sa Zakonom o otvorenim investicionim fondovima sa javnom ponudom ("Službeni glasnik RS", broj 73/19 - u daljem tekstu: Zakon).

Depozitar za UCITS fond, u skladu sa Zakonom, obavlja sledeće poslove:

1) kontrolne poslove;

2) praćenje toka novca UCITS fonda;

3) poslove čuvanja imovine UCITS fonda.

Član 3

Zahtevi koji se podnose Komisiji u skladu sa ovim pravilnikom, podnose se na odgovarajućim obrascima koji su dostupni na internet stranici Komisije.

Uz zahtev se prilažu propisani dokumenti u originalu, overenom prepisu ili overenoj fotokopiji, ako drugačije nije propisano, a uz dokumente na stranom jeziku se prilaže i prevod ovlašćenog sudskog tumača.

Kada se Komisiji dostavlja izvod iz nadležnog stranog registra on mora da sadrži poslovno ime, adresu sedišta, broj pod kojim se to pravno lice vodi u matičnom registru i naziv države u kojoj je to lice registrovano.

Strane javne isprave moraju da sadrže apostil, kada je strana javna isprava izdata u stranoj državi koja je ratifikovala Hašku konvenciju o ukidanju potrebe legalizacije stranih javnih isprava, osim ukoliko između strane države i Republike Srbije postoji uzajamnost od oslobođenja od legalizacije stranih javnih isprava.

U slučaju da konkretna strana država nije ratifikovala Hašku konvenciju o ukidanju potrebe legalizacije stranih javnih isprava ili nema uzajamnosti od oslobođenja od legalizacije stranih javnih isprava strane javne isprave se legalizuju u skladu sa zakonom koji uređuje legalizaciju isprava u međunarodnom prometu.

II DOZVOLA ZA OBAVLJANJE POSLOVA DEPOZITARA

Zahtev za izdavanje dozvole za obavljanje poslova depozitara

Član 4

Zahtev za izdavanje dozvole za obavljanje poslova depozitara kreditna institucija podnosi na obrascu "Depozitar UCITS fonda - Dozvola" i koji sadrži:

1) naziv i sedište depozitara;

2) ime i prezime, JMBG i stepen obrazovanja rukovodioca depozitara;

3) kontakt podatke depozitara;

4) datum podnošenja zahteva; i

5) potpis lica ovlašćenog za zastupanje depozitara.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana dostavlja se sledeća dokumentacija:

1) dokaz da je kreditna institucija član Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti;

2) pravila poslovanja;

3) dokaz da kreditna institucija ima poseban organizacioni deo za obavljanje poslova depozitara;

4) dokaz da kreditna institucija ispunjava uslove kadrovske i organizacione osposobljenosti i tehničke opremljenosti za obavljanje poslova depozitara;

5) odluku o imenovanju lica koje će rukovoditi depozitarom;

6) dokumentacija o ispunjenosti uslova lica imenovanog za rukovodioca depozitara;

7) dokaz o uplati naknade;

8) druga dokumentacija po zahtevu Komisije.

Uslovi za obavljanje poslova depozitara

Član 5

Kreditne institucije mogu obavljati poslove depozitara ako ispunjavaju uslove organizacione i kadrovske osposobljenosti i tehničke opremljenosti za obavljanje poslova depozitara u skladu sa odredbama Zakona i ovog pravilnika.

Organizaciona i kadrovska osposobljenost

Član 6

Depozitar je dužan da uspostavi, primenjuje i redovno ažurira efikasne i primerene interne akte kojima se uređuje:

1) unutrašnja organizacija jedinice koja obavlja poslove depozitara, međusobni odnos i način komunikacije, protoka informacija i podataka između te organizacione jedinice i drugih delova depozitara;

2) sistematizacija radnih mesta organizacione jedinice koja obavlja poslove depozitara s pojedinim radnim zadacima, odgovornostima i ovlašćenjima;

3) fizička odvojenost organizacione jedinice koja obavlja poslove depozitara od drugih organizacionih jedinica depozitara;

4) način obavljanja poslova depozitara iz člana 2. stav 2. ovog pravilnika;

5) sistem unutrašnje kontrole koji obezbeđuje poštovanje internih odluka i procedura;

6) način obezbeđivanja sigurnosti, celovitosti i tajnosti podataka.

Pod dokazom o organizacionoj i kadrovskoj osposobljenosti iz člana 4. stav 2. tačka 4) ovog pravilnika podrazumeva se dostavljanje odgovarajuće dokumentacije o ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog pravilnika.

Tehnički uslovi

Član 7

Depozitar ispunjava tehničke uslove za obavljanje poslova depozitara ako minimalno poseduje:

1) adekvatan informacioni sistem;

2) programsku podršku za obavljanje poslova depozitara;

3) uspostavljene komunikacione veze za primanje naloga i opštu komunikaciju sa klijentima putem SWIFT-a, telefaksa, telefona i interneta;

4) uspostavljene postupke i procedure za primanje naloga klijenata za raspolaganje finansijskim instrumentima i novčanim sredstvima u pisanoj formi.

Informacioni sistem depozitara mora biti organizovan na način kojim se obezbeđuje tačnost i pouzdanost pri prikupljanju, unosu, obradi, prenosu i upotrebi podataka kojima raspolaže depozitar.

Depozitar dostavlja opis osnovnih tehničkih karakteristika informacionog sistema koji koristi (sa planom inovacije postojećeg hardvera i softvera zbog zastarevanja), a koji mora biti adekvatan u odnosu na obim i kompleksnost poslova koje depozitar obavlja.

Depozitar obezbeđuje potreban broj radnih stanica, koje moraju biti pouzdane, adekvatnog kapaciteta, zaštićene od kvara i međusobno povezane sigurnom lokalnom mrežom.

Zahtevi bezbednosti i pouzdanosti

Član 8

Depozitar je dužan da obezbedi:

1) kontinuitet rada informacionog sistema, koji podrazumeva:

(1) formiranje istovremeno duplih podataka (mirror hard disk) na serverima i obezbeđenje rezervnog servera (back up server),

(2) rezervni izvor napajanja električnom energijom informacionog sistema koji omogućava završetak rada svih započetih poslova,

(3) planove i postupke za funkcionisanje informacionog sistema i telekomunikacija za slučaj vanrednih okolnosti,

(4) plan i procedure oporavka podataka u slučaju havarije, s tim da oporavak ne sme trajati duže od 72 sata,

2) zaštitu hardvera i softvera od neovlašćenog pristupa podacima, i to detaljnim nadzorom (procedure za registrovanje, analizu i kontrolu svake aktivnosti u sistemu), kontrolom pristupa preko dodele ovlašćenja i autorizacije korisnika;

3) kontrolu pristupa resursima sistema i to: fizičko obezbeđenje, alarm, identifikaciona kontrola na ulazu u zgradu, u računarske (serverske) sale i sistem za prismotru i kontrolu;

4) pouzdanost informacionog sistema pravljenjem sigurnosnih kopija podataka (back up); odnosno propisivanjem sistema i procedura za pravljenje ovakvih kopija, kao i da je čuvanje ovakvih informacija i podataka obezbeđeno na drugoj lokaciji;

5) adekvatnu obuku zaposlenih o korišćenju informacionog sistema i procedurama propisanim za njegovu zaštitu;

6) čuvanje poslovne knjige i dokumentacije najmanje pet godina od isteka poslovne godine na koju se dokumentacija odnosi.

Pod dokazom o tehničkoj opremljenosti iz člana 4. stav 2. tačka 4) ovog pravilnika podrazumeva se dostavljanje odgovarajuće dokumentacije o ispunjenosti uslova iz čl. 7. i 8. ovog pravilnika.

Dozvola za obavljanje poslova depozitara

Član 9

Komisija u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva iz člana 4. ovog pravilnika donosi rešenje o izdavanju dozvole za obavljanje poslova depozitara, ako utvrdi da su ispunjeni uslovi utvrđeni Zakonom i ovim pravilnikom.

Rešenjem iz stava 1. ovog člana istovremeno se daje saglasnost na pravila poslovanja i saglasnost na imenovanje lica koje će rukovoditi poslovima depozitara.

Komisija donosi rešenje kojim odbija zahtev za izdavanje dozvole za obavljanje poslova depozitara, ako utvrdi da postoji jedan ili više od razloga za odbijanje zahteva propisanih Zakonom i ovim pravilnikom.

Registar dozvola za obavljanje delatnosti depozitara

Član 10

Komisija vodi registar izdatih i oduzetih dozvola za obavljanje delatnosti depozitara.

Ugovor o obavljanju usluga depozitara

Član 11

Depozitar zaključuje sa društvom za upravljanje ugovor o obavljanju usluga depozitara u pisanoj formi za svaki UCITS fond posebno.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana depozitar se obavezuje da će obavljati poslove u skladu sa članom 98. stav 1. Zakona, a društvo za upravljanje se obavezuje da plaća naknadu depozitaru.

Ugovor iz stava 1. ovog člana, mora sadržati sledeće podatke:

1) opis poslova koje obavlja depozitar i postupaka koji se primenjuju za svaku vrstu imovine u koju UCITS fond ulaže, a koja se zatim poverava depozitaru na čuvanje;

2) način na koji će se vršiti poslovi čuvanja imovine i poslovi nadzora, s obzirom na vrstu imovine i geografsko područje u koje UCITS fond namerava da ulaže, sa listom država i uslovima za promenu i brisanje takve liste, a u skladu sa pravilima i prospektom UCITS fonda;

3) garanciju depozitara da imovina UCITS fonda neće biti ugrožena ukoliko depozitar bude delegirao poslove čuvanja imovine na drugu kreditnu instituciju, osim u slučaju iz člana 106. stav 3. Zakona;

4) trajanje i uslove za raskid i izmene ugovora, uključujući i postupak za raskid ugovora, i ukoliko je primenjivo način na koji depozitar dostavlja sve potrebne informacije i dokumentaciju novom depozitaru;

5) obaveze čuvanja poverljivosti podataka koje se primenjuju na obe ugovorne strane u skladu sa propisima koji uređuju poslovnu tajnu, s tim što ove obaveze ne mogu uticati na pravo Komisije da pristupi poslovnoj dokumentaciji UCITS fonda i depozitara;

6) postupak i način na koji depozitar dostavlja društvu za upravljanje sve potrebne informacije za obavljanje njegovih poslova, uključujući i ostvarivanje prava u vezi sa imovinom kako bi se omogućilo društvu za upravljanje da blagovremeno i tačno imaju uvid u račune UCITS fonda;

7) postupak i način na koji društvo za upravljanje dostavlja depozitaru, odnosno obezbeđuje depozitaru pristup svim potrebnim informacijama za obavljanje njegovih poslova, uključujući i postupak koji obezbeđuje da depozirar dobije informacije od trećih lica koje imenuje društvo za upravljanje;

8) postupak koji se primenjuje u slučaju izmene pravila i prospekta UCITS fonda, kojim se detaljno definišu situacije u kojima je potrebno obavestiti depozitara o takvim izmenama;

9) sve informacije koje se moraju razmeniti između društva za upravljanje, trećeg lica koje postupa u ime i za račun društva za upravljanje, sa jedne strane i depozitara sa druge strane, a u vezi sa prodajom, upisom, isplatom, izdavanjem, poništavanjem i otkupom investicionih jedinica u UCITS fondu;

10) sve informacije koje se moraju razmeniti između društva za upravljanje, trećeg lica koje postupa u ime i za račun društva za upravljanje, sa jedne strane i depozitara sa druge strane, a u vezi sa vršenjem nadzorne i kontrolne funkcije depozitara;

11) u slučaju kada ugovorne strane imenuju treća lica za obavljanje dela njihovih poslova, obavezu da se informacije o takvim licima redovno dostavljaju i na zahtev jedne ugovorne strane, kriterijumi na osnovu kojih su treća lica izabrana;

12) informacije o dužnostima i odgovornostima ugovornih strana u vezi sa sprečavanjem pranja novca i finansiranja terorizma;

13) informacije o svim računima koji su otvoreni u ime društva za upravljanje i postupak koji obezbeđuje da društvo za upravljanje bude obavešteno o svakom novom računu koji je otvoren u ime društva za upravljanje;

14) informacije u vezi sa procedurama u slučaju nastanka vanrednih okolnosti vezanih za imovinu UCITS fonda, uključujući i podatke o licu koje depozitar može kontaktirati u društvu za upravljanje u takvim okolnostima;

15) obavezu depozitara da obavesti društvo za upravljanje kada utvrdi da odvajanje imovine nije dovoljno za zaštitu u slučaju insolventnosti lica na koje su delegirani poslovi depozitara u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom;

16) postupak koji obezbeđuje da depozitar, u okviru svojih ovlašćenja ima mogućnost da kontroliše rad društva za upravljanje i proceni kvalitet dostavljenih informacija, uključujući i način na koji se može pristupiti poslovnim knjigama društva za upravljanje ili izvršiti fizički uvid u dokumentaciju;

17) postupak koji obezbeđuje da društvo za upravljanje može izvršiti proveru poslovanja depozitara, u vezi sa ugovorom iz stava 1. ovog člana;

18) odredbe o odgovornosti depozitara prema UCITS fondu ili članovima UCITS fonda.

Sastavni deo ugovora iz stava 1. ovog člana su procedure za procenu vrednosti imovine (dostavljanje podataka i metodologija obračuna vrednosti) i način usklađivanja razlika u tom obračunu.

Ugovorom o pružanju usluga depozitara može biti predviđeno da ugovorne strane međusobno razmenjuju potrebne informacije elektronskim putem, pod uslovom da se obezbedi adekvatno evidentiranje takvih informacija.

Društvo za upravljanje dostavlja Komisiji kopiju zaključenog ugovora iz stava 1. ovog člana, kao i naknadne izmene i dopune ugovora.

Raskid ugovora o obavljanju usluga depozitara

Član 12

Ukoliko jedna od ugovornih strana namerava da raskine ugovor o obavljanju usluga depozitara, dužna je da o tome obavesti drugu ugovornu stranu najkasnije tri meseca pre nameravanog raskida ugovora.

Ugovor se smatra raskinutim od momenta zaključenja ugovora sa novim depozitarom, a nakon isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Depozitar obaveštava Komisiju o datumu raskida ugovora i razlozima za raskid ugovora iz stava 1. ovog člana.

Član 13

Depozitar je dužan da narednog dana od dana raskida ugovora, preda imovinu, dokumentaciju i arhivu UCITS fonda depozitaru sa kojim je društvo koje upravlja tim fondom zaključilo ugovor.

Obaveze depozitara i rok iz stava 1. ovog člana shodno se primenjuju i kada novo društvo za upravljanje na osnovu ugovora o prenosu prava upravljanja, preuzme upravljanje postojećim fondom, i obavesti depozitara da je zaključilo ugovor sa drugim depozitarom za obavljanje usluga depozitara za taj UCITS fond.

Delegiranje poslova depozitara

Član 14

Depozitar može delegirati drugoj kreditnoj instituciji samo poslove čuvanja imovine iz člana 101. stav 1. Zakona i to po dobijanju prethodne saglasnosti Komisije za delegiranje poslova na drugu kreditnu instituciju.

Zahtev za dobijanje prethodne saglasnosti za delegiranje poslova depozitara iz člana 101. stav 1. Zakona podnosi se na obrascu "Depozitar UCITS fonda - Delegiranje poslova", i sadrži:

1) naziv i sedište kreditne institucije na koju se delegiraju poslovi depozitara (u daljem tekstu: poddepozitar);

2) poslove koji se delegiraju;

3) ime i prezime, JMBG i stepen obrazovanja rukovodioca poddepozitara;

4) kontakt podatke poddepozitara.

Uz zahtev iz stava 2. ovog člana se dostavljaju:

1) ugovor o delegiranju koji predviđa da je depozitar u svako doba u mogućnosti da sa dužnom pažnjom i efikasno vrši nadzor nad obavljanjem delegiranih poslova;

2) za poddepozitara - izvod Agencije za privredne registre, odnosno odgovarajućeg registra strane države;

3) fotokopiju dozvole za rad Narodne banke Srbije, odnosno odgovarajućeg nadležnog organa poddepozitara iz strane države;

4) izjava depozitara o objektivnim razlozima zbog kojih se delegiranje sprovodi;

5) izjava depozitara o načinu odabira poddepozitara;

6) izjava depozitara da poddepozitar ispunjava i da će za vreme dok je ugovor o delegiranju na snazi kontinuirano ispunjavati sledeće uslove:

(1) ima odgovarajuću unutrašnju strukturu i iskustvo potrebno i primereno prirodi i kompleksnosti imovine UCITS fonda koja mu je poverena na čuvanje,

(2) da je to lice:

- koje podleže prudencijalnom nadzoru i nadzoru prema odredbama merodavnog prava (uključujući zahteve o adekvatnosti kapitala) koje je usklađeno sa relevantnim propisima Evropske unije,

- nad kojim se redovno vrši periodična nezavisna eksterna revizija kako bi se obezbedilo i potvrdilo da to lice ima u posedu i/ili ima nadzor nad finansijskim instrumentima koji su mu povereni na čuvanje,

7) izjava poddepozitara da:

(1) će odvajati imovinu klijenata depozitara od sopstvene imovine i imovine depozitara tako da se u bilo kojem trenutku može utvrditi koja imovina pripada klijentima tog depozitara,

(2) će preduzimati sve potrebne radnje kako bi obezbedio da u slučaju nesolventnosti trećeg lica, imovina UCITS fonda koju treće lice drži na čuvanju ne ulazi u stečajnu i/ili likvidacionu masu trećeg lica,

(3) bez dozvole društva za upravljanje i prethodnog obaveštavanja depozitara neće raspolagati imovinom UCITS fonda koja mu je poverena na čuvanje,

(4) će ispunjavati obaveze i poštovati zabrane iz čl. 101. i 102. Zakona;

8) dokaz o uplati naknade Komisiji.

Komisija u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva donosi rešenje o davanju saglasnosti za delegiranje poslova depozitara na drugu kreditnu instituciju, ako utvrdi da su ispunjeni uslovi utvrđeni Zakonom i ovim pravilnikom.

Usaglašavanje razlika između obračuna vrednosti imovine UCITS fonda i obračuna prinosa UCITS fonda od strane društva za upravljanje i depozitara

Član 15

Depozitar radi kontrole obračuna, preko finansijsko-informativnih servisa, obezbeđuje podatke o tržišnoj vrednosti hartija od vrednosti i drugoj imovini koje čine imovinu UCITS fonda.

Depozitar može od društva za upravljanje zahtevati da mu dostavi i podatke koje on ne može pribaviti na način iz stava 1. ovog člana, kao i dokaze koji potvrđuju te podatke.

Depozitar vrši upoređivanje svojih podataka sa podacima društva za upravljanje o neto vrednosti imovine, vrednosti i promeni broja (prodatih, odnosno otkupljenih u odnosu na prethodni izveštaj) investicionih jedinica i o prinosu UCITS fonda.

Usaglašene podatke o vrednostima iz stava 3. ovog člana, depozitar dostavlja Komisiji, u elektronskoj formi najkasnije narednog radnog dana u odnosu na dan za koji se vrši obračun.

Ako utvrdi razlike u obračunu, depozitar je dužan da o tome odmah obavesti društvo za upravljanje, radi utvrđivanja razloga neusaglašenosti i provere da li su greške učinjene i u nekom od prethodnih obračuna.

Društvo za upravljanje, odnosno depozitar dužni su da uočene greške isprave istog dana kada se utvrdi razlika u obračunu, odnosno razlog neusaglašenosti, a ako to nije moguće učiniti, depozitar odmah obaveštava Komisiju o neusaglašenosti, razlozima i merama koje se preduzimaju radi usaglašavanja.

Obaveštavanje o utvrđenim nepravilnostima i/ili nezakonitostima u poslovanju društva za upravljanje

Član 16

Depozitar je dužan da propiše i primenjuje proceduru o postupanju u slučajevima kada u obavljanju poslova iz Zakona utvrdi nepravilnosti i/ili nezakonitosti koje su posledica aktivnosti društva za upravljanje, a koje predstavljaju kršenje obaveza društva za upravljanje određenih Zakonom, pravilima UCITS fonda ili prospektom.

Kada depozitar, pri izvršavanju svojih dužnosti i obaveza iz Zakona, utvrdi nepravilnosti i/ili nezakonitosti iz stava 1. ovog člana o istim bez odlaganja pisanim putem i u elektronskoj formi obaveštava Komisiju.

Obaveštenje iz stava 2. ovog člana sadrži sledeće podatke:

1) naziv UCITS fonda na koji se odnose utvrđene nepravilnosti;

2) opis utvrđenih nepravilnosti/nezakonitosti, uz navođenje odredbe Zakona, podzakonskog akta, prospekta i/ili pravila UCITS fonda suprotno kojoj je postupano;

3) datum nastanka utvrđene nepravilnosti i/ili nezakonitosti;

4) datum kada je predmetna nepravilnost i/ili nezakonitost utvrđenja;

5) kada je to moguće, procenu eventualne štete prouzrokovane članovima UCITS fonda, odnosno posledice koje bi mogle nastupiti za članove zbog nastale nezakonitosti i/ili nepravilnosti;

6) dokumentaciju na osnovu koje je utvrđena navedena nepravilnost/nezakonitost, odnosno iz koje proizlazi da je do navedene nepravilnosti/nezakonitosti došlo.

Procedurom iz stava 1. ovoga člana predviđa se čuvanje dokumentacije i vođenje evidencije o utvrđenim nepravilnostima i/ili nezakonitostima u poslovanju društva za upravljanje, koja sadrži podatke iz stava 3. ovog člana, kao i informaciju o načinu i vremenu kada je utvrđena nepravilnost i/ili nezakonitost otklonjena.

Smatra se da je depozitar dostavio dokumentaciju iz stava 3. ovog člana danom prijema od strane Komisije.

Razmena informacija između depozitara glavnog i pratećeg UCITS fonda

Član 17

Ukoliko glavni i prateći UCITS fond imaju različite depozitare, ti depozitari su dužni da zaključe ugovor o razmeni informacija kako bi se obezbedilo da oba depozitara ispunjavaju svoje obaveze određene Zakonom.

Na razmenu informacija, koja je potrebna u obimu određenom stavom 1. ovog člana, ne primenjuju se odredbe drugih zakona koje bi mogle ograničiti Zakonom određen obim razmene informacija.

Ako depozitar glavnog UCITS fonda pri obavljanju poslova depozitara za glavni UCITS fond utvrdi nezakonitosti i/ili nepravilnosti koje bi mogle imati negativne posledice na prateći UCITS fond, o tome je dužan da odmah, bez odlaganja, obavestiti Komisiju, društvo za upravljanje i depozitara pratećeg UCITS fonda.

Nepravilnosti i nezakonitosti iz stava 3. ovog člana, između ostalog, uključuju:

1) greške u obračunu neto vrednosti imovine glavnog UCITS fonda;

2) greške u transakcijama izdavanja ili otkupa investicionih jedinica glavnog UCITS fonda koje se odnose na prateći UCITS fond;

3) greške u plaćanju ili kapitalizaciji dobiti glavnog UCITS fonda ili u obračunu mogućeg povezanog poreza po odbitku;

4) povrede investicionih ciljeva i investicione politike glavnog UCITS fonda, navedenih u njegovim pravilima, prospektu ili ključnim informacijama; i

5) povrede ograničenja ulaganja kako su propisana Zakonom, pravilima, prospektom ili ključnim informacijama.

III RUKOVODILAC DEPOZITARA

Član 18

Rukovodilac depozitara je lice odgovorno za poslovanje organizacione jedinice koja obavlja poslove depozitara unutar kreditne institucije.

Zahtev za davanje saglasnosti na imenovanje rukovodioca depozitara

Član 19

Zahtev za davanje saglasnosti na odluku o imenovanju rukovodioca depozitara podnosi se na obrascu "Depozitar - Rukovodilac".

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana dostavlja se:

1) odluka nadležnog organa kreditne institucije, sa odložnim uslovom da će sa imenovanim licem zasnovati radni odnos, odnosno zaključiti aneks ugovora o radu za obavljanje tih poslova, po dobijanju saglasnosti Komisije;

2) upitnik koji je koji je dostupan na internet stranici Komisije ("Upitnik - rukovodilac depozitara");

3) uverenje nadležnog organa da:

(1) protiv imenovanog lica nije pokrenuta istraga,

(2) protiv imenovanog lica nije podignuta optužnica,

(3) se protiv imenovanog lica ne vodi postupak,

(4) imenovano lice nije pravosnažno osuđivano za krivična dela i privredne prestupe propisane Zakonom;

4) izjavu imenovanog lica, datu pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću, da nije član uprave brokersko-dilerskog društva, ovlašćene banke; društva za upravljanje UCITS fondom, alternativnim investicionim fondom ili dobrovoljnim penzijskim fondom, i sa njima povezanim licima;

5) dokaz o odgovarajućoj poslovnoj reputaciji i ugledu - preporuka pravnog lica kod koga je imenovano lice zaposleno ili bilo zaposleno u poslednje tri godine (preporuke sadrže mišljenje o profesionalnim i etičkim kvalitetima imenovanog lica);

6) dokaz o radnom iskustvu u trajanju od najmanje tri godine na poslovima u vezi sa hartijama od vrednosti (potvrda pravnog lica o vrsti poslova i periodu obavljanja tih poslova i isprava sa podacima o stažu iz Republičkog fonda penzionog i invalidskog osiguranja).

Ukoliko je doneta odluka o ponovom imenovanju lica koje ima saglasnost Komisije, umesto zahteva iz stava 1. ovog člana, depozitar dostavlja odluku o imenovanju i overenu izjavu imenovanog lica da i dalje ispunjava uslove propisane Zakonom.

Odlučivanje Komisije

Član 20

Prilikom odlučivanja o poslovnoj reputaciji lica koje će rukovoditi poslovima depozitara, Komisija ceni dobijene podatke iz popunjenog upitnika iz člana 19. stav 2. tačka 2) ovog pravilnika, kao i ostale relevantne informacije, a naročito:

1) da li se protiv imenovanog lica vodi istražni ili krivični postupak;

2) da li je imenovano lice bilo ili je trenutno predmet ispitivanja zbog kršenja običaja ili standarda drugog domaćeg ili stranog regulatornog organa ili organizacije koja obavlja funkciju centralnog registra, berze, profesionalnog udruženja ili organa državne uprave ili agencije;

3) da li je imenovano lice bilo direktor ili član uprave privrednog subjekta ili druge organizacije nad kojom je pokrenut stečaj, ili je odbijena ili brisana registracija, ili je odbijeno davanje dozvole za rad ili je ista oduzeta.

Saglasnost

Član 21

Komisija donosi rešenje o davanju prethodne saglasnosti na odluku o imenovanju lica koje će rukovoditi poslovima depozitara, ukoliko se na osnovu dostavljene dokumentacije može zaključiti da to lice ima dobru poslovnu reputaciju i ispunjava propisane uslove za imenovanje člana uprave.

Komisija donosi rešenje o odbijanju zahteva za davanje prethodne saglasnosti na odluku o imenovanju lica koje će rukovoditi poslovima depozitara, ukoliko se na osnovu dostavljene dokumentacije ne može zaključiti da predloženo lice ima dobru poslovnu reputaciju i da ispunjava propisane uslove za imenovanje člana uprave.

Povlačenje saglasnosti

Član 22

Komisija povlači saglasnost na odluku o imenovanju lica koje će rukovoditi poslovima depozitara ukoliko je rešenje o davanju prethodne saglasnosti na odluku o imenovanju lica koje će rukovoditi poslovima depozitara:

1) doneto na osnovu neistinitih podataka; ili

2) ukoliko je došlo do promene okolnosti u pogledu poslovne reputacije tog lica, a te promene su takve da bi dovele do odbijanja zahteva da su postojale u trenutku podnošenja zahteva.

U slučaju iz stava 1. ovog člana Komisija donosi rešenje kojim se ukida rešenje o davanju prethodne saglasnosti i nalaže depozitaru da u primerenom roku predloži drugo lice za rukovodioca depozitara.

IV PRAVILA POSLOVANJA

Član 23

Depozitar donosi pravila poslovanja kojim se propisuju vrste i način obavljanja poslova depozitara, na koja prethodnu saglasnost daje Komisija.

Depozitar je dužan da zahtev za davanje saglasnosti Komisije na pravila poslovanja podnese na obrascu "Depozitar UCITS fonda - Akta".

Uz zahtev iz stava 2. ovog člana se dostavlja:

1) odluka nadležnog organa kreditne institucije o usvajanju pravila poslovanja;

2) tekst pravila poslovanja;

3) dokaz o uplaćenoj naknadi.

Pravilima poslovanja posebno se utvrđuju:

1) vrste usluga depozitara koje obavlja depozitar;

2) način postupanja sa hartijama od vrednosti, novčanim sredstvima i dugom imovinom klijenta;

3) prava i obaveze depozitara i njegovih klijenata:

(1) način evidentiranja imovine UCITS fonda,

(2) postupak kontrole obračunavanja neto vrednosti imovine i investicione jedinice UCITS fonda,

(3) postupak kontrole obračunavanja prinosa UCITS fonda,

(4) postupak upravljanja imovinom UCITS fonda u slučaju oduzimanja dozvole za rad društvu za upravljanje,

(5) postupak unovčavanja imovine fonda u slučaju raspuštanja UCITS fonda.

Izmena pravila poslovanja

Član 24

Komisija daje prethodnu saglasnost na svaku izmenu pravila poslovanja.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, depozitar je dužan da podnese zahtev za izmenu pravila poslovanja na obrascu iz člana 23. stav 2. ovog pravilnika.

Uz zahtev iz stava 2. ovog člana se dostavlja:

1) odluka nadležnog organa kreditne institucije o usvajanju izmena pravila poslovanja sa obrazloženjem;

2) prečišćen tekst pravila poslovanja koja se menjaju;

3) dokaz o uplaćenoj naknadi.

Saglasnost

Član 25

Komisija donosi rešenje o davanju prethodne saglasnosti na pravila poslovanja, odnosno njihove izmene, ukoliko utvrdi da su predložena pravila poslovanja, odnosno predložene izmene u skladu sa Zakonom i drugim važećim propisima.

Ukoliko Komisija utvrdi da neke odredbe pravila poslovanja nisu u skladu sa Zakonom i drugim važećim propisima, zaključkom nalaže podnosiocu zahteva da u primerenom roku izvrši potrebna usklađivanja teksta.

Nakon postupanja po zaključku iz stava 2. ovog člana, Komisija donosi rešenje o davanju saglasnosti na pravila poslovanja, odnosno izmene tog akta, a ukoliko podnosilac zahteva ne postupi po tom zaključku Komisija donosi rešenje o odbijanju zahteva.

Objavljivanje

Član 26

Depozitar je dužan da, najmanje 7 dana pre početka primene, na svojoj internet stranici objavi pravila poslovanja i sve izmene istih.

V NAČIN POSTUPANJA DEPOZITARA I DRUŠTVA ZA UPRAVLJANJE U SLUČAJEVIMA STAVLJANJA VAN SNAGE ILI ODUZIMANJA DOZVOLE ZA OBAVLJANJE POSLOVA DEPOZITARA

Član 27

U slučajevima kada je depozitaru oduzeta ili stavljena van snage dozvola za obavljanje delatnosti depozitara, u skladu sa članom 114. Zakona, društvo za upravljanje je dužno da odmah, bez odlaganja, raskine ugovor o obavljanju usluga depozitara, zaključi ugovor sa novim depozitarom i o tome obavesti Komisiju.

Ako društvo za upravljanje ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, Komisija donosi rešenje kojim određuje novog depozitara i utvrđuje rok u kom je društvo za upravljanje dužno da zaključi ugovor sa tim depozitarom a koji ne može biti duži od 30 dana.

U slučaju da društvo za upravljanje ne zaključi ugovor sa novim depozitarom određenim rešenjem Komisije iz stava 2. ovog člana, UCITS fondovi za koje je depozitar kome je oduzeta ili stavljena van snage dozvola za obavljanje delatnosti depozitara obavljao poslove depozitara moraju biti raspušteni, u saglasnosti sa odredbama Zakona.

Član 28

U slučaju iz člana 27. st. 1. i 2. ovoga pravilnika, depozitar je dužan da prenese sredstva UCITS fonda na depozitara sa kojim je društvo za upravljanje zaključilo ugovor, odmah po zaključivanju istog, pri čemu mora predati i svu dokumentaciju i arhivu UCITS fonda za koji je do tada obavljao poslove depozitara, i to u pisanom i/ili elektronskom obliku.

Član 29

Društvo za upravljanje dužno je da obustavi izdavanje i otkup investicionih jedinica do zaključenja ugovora o obavljanju poslova depozitara s drugim depozitarom ukoliko je nastupila nemogućnost izračunavanja neto vrednosti imovine fonda, pri čemu je dužno da se pridržava člana 47. Zakona.

Društvo za upravljanje je dužno da u slučaju iz člana 27. st. 1. i 2. ovog pravilnika o tome dostavi obaveštenje poddepozitaru.

VI STANDARDIZOVANA FORMA IZVEŠTAVANJA DEPOZITARA

Član 30

Depozitar je dužan da dostavi Komisiji:

1) mesečne izveštaje o poslovanju na obrascu "Depozitar - Mesečni izveštaj" - do 15. u mesecu za prethodni mesec;

2) godišnje izveštaje o poslovanju na obrascu "Depozitar - Godišnji izveštaj" - do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu;

3) obaveštenje o promeni propisanih uslova za obavljanje delatnosti za koju je dobijena dozvola - u roku od 8 dana od dana nastanka te promene;

4) druge podatke i informacije po zahtevu Komisije - u roku koji odredi Komisija.

Obaveštenje o promeni propisanih uslova za obavljanje delatnosti

Član 31

Depozitar je dužan da obavesti Komisiju o promeni uslova za obavljanje poslova depozitara na osnovu kojih je ta kreditna institucija dobila dozvolu za obavljanje poslova depozitara, a naročito u pogledu nastupanja okolnosti na osnovu kojih Komisija povlači saglasnost za izbor lica koje rukovodi depozitarom.

Depozitar je dužan da, pre podnošenja prijave za upis u registar privrednih subjekata promene poslovnog imena i adrese, obavesti Komisiju o promeni koju vrši, i Komisiji:

1) u slučaju promene poslovnog imena - podnese zahtev za davanje saglasnosti na izmene pravila poslovanja;

2) u slučaju promene adrese - podnose dokaz o ispunjenosti uslova organizacione osposobljenosti i tehničke opremljenosti.

Obaveštenja iz st. 1. i 2. ovog člana sadrže opis događaja o kom se daje obaveštenje i datum njegovog nastupanja.

VII OBIM I SADRŽINA IZVEŠTAJA REVIZORA O ISPUNJENJU OBAVEZA DEPOZITARA

Član 32

Revizija izvršavanja obaveza depozitara, u smislu ovog pravilnika je postupak provere i ocene:

1) adekvatnosti obavljanja obaveza depozitara;

2) adekvatnosti politika, procedura i drugih internih akata depozitara kojima su uređene obaveze depozitara;

3) postupanja depozitara u skladu sa članom 17. ovog pravilnika.

Revizor koji obavlja poslove revizije za kreditnu instituciju dužan je da do 30. aprila tekuće godine dostavi izvod iz izveštaja o reviziji finansijskih izveštaja kreditne institucije za prethodnu godinu koji se odnosi na izvršavanje obaveza depozitara.

Član 33

Na osnovu obavljene revizije ispunjavanja obaveza depozitara iz člana 32. ovog pravilnika, ovlašćeni revizor sastavlja izveštaj o obavljenoj reviziji, odnosno o ispunjenju obaveza depozitara u skladu sa Zakonom, propisima kojim se uređuje revizija i pravilima revizorske struke.

Član 34

Izveštaj ovlašćenog revizora iz člana 33. ovog pravilnika obavezno sadrži:

1) ocenu adekvatnosti obavljanja obaveza i dužnosti depozitara donetu na osnovu procene:

(1) ispunjavanja organizacionih zahteva vezanih za dužnosti i obaveze depozitara,

(2) politika, procedura i drugih internih akata depozitara koje se odnose na dužnosti i obaveze depozitara,

(3) sprovođenja donetih politika, procedura i drugih internih akata;

2) mišljenje o postupanju depozitara u skladu sa članom 17. ovog pravilnika;

3) popis nedostataka koji su utvrđeni pri revizorskom pregledu oblasti iz iz stava 1. ovog člana;

4) konstatacije u pogledu ispunjavanja preporuka revizora iz proteklih godina.

Izveštaj ovlašćenog revizora iz člana 33. ovog pravilnika sastavljaju i potpisuju ovlašćeni revizor u svoje ime i odgovorna osoba društva za reviziju u ime društva.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 35

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za obavljanje delatnosti kastodi banke ("Službeni glasnik RS", broj 41/11).

Član 36

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".