PRAVILNIK
O VRSTAMA ALTERNATIVNIH INVESTICIONIH FONDOVA

("Sl. glasnik RS", br. 61/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom se propisuju:

1) vrste alternativnih investicionih fondova (u daljem tekstu: AIF) koje se mogu osnovati u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Republika), imovina u koju mogu da ulažu i ograničenja ulaganja;

2) uslovi pod kojima je određene vrste AIF-ova dozvoljeno nuditi malim investitorima; i

3) kriterijumi za procenu ispunjavanja uslova za poluprofesionalne investitore.

Član 2

U Republici Srbiji mogu se osnovati, odnosno organizovati:

1) AIF-ovi sa javnom ponudom,

2) AIF-ovi sa privatnom ponudom.

AIF-ovi iz stava 1. ovog člana mogu se osnovati, odnosno organizovati kao otvoreni ili zatvoreni AIF-ovi.

AIF-om koji nema svojstvo pravnog lica upravlja DZUAIF, a zatvorenim AIF-om koji ima svojstvo pravnog lica može upravljati DZUAIF, ili može biti osnovan kao zatvoreni AIF koji ima svojstvo pravnog lica sa internim upravljanjem.

Investitori u AIF-u

Član 3

Udeli u AIF-u sa javnom ponudom mogu se nuditi malim investitorima, kao i profesionalnim i poluprofesionalnim investitorima, u skladu sa zakonom koji uređuje alternativne investicione fondove (u daljem tekstu: Zakon).

Udeli u AIF-u sa privatnom ponudom se mogu nuditi profesionalnim i poluprofesionalnim investitorima, u skladu sa Zakonom.

Udeli u zatvorenom AIF-u koji ima svojstvo pravnog lica, a koji je osnovan u formi akcionarskog društva nude se u skladu sa Zakonom i zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.

Poluprofesionalni investitori

Član 4

Poluprofesionalni investitor je investitor koji ispunjava uslove iz člana 2. stav 1. tačka 34) podtačka (1) Zakona.

Poluprofesionalni investitor koji ulaže u podfondove krovnog fonda, mora ispuniti uslove iz člana 2. stav 1. tačka 34) podtačka (1) Zakona za svaki pojedinačni podfond u koji ulaže.

Poluprofesionalnim investitorima smatraju se relevantna lica u odnosu na DZUAIF, ukoliko su investitori u AIF-u kojim taj DZUAIF upravlja, i na njih se ne primenjuju odredbe člana 2. stav 1. tačka 34) Zakona i stava 2. ovog člana.

Procena primerenosti poluprofesionalnog investitora

Član 5

U cilju procene primerenosti poluprofesionalnog investitora iz člana 178. stav 1. Zakona, DZUAIF je dužan da prikupi podatke o investicionim ciljevima investitora, njegovoj finansijskoj situaciji, kao i znanju i iskustvu u oblasti ulaganja.

Prikupljeni podaci o investicionim ciljevima investitora moraju da obuhvate podatke o planiranom trajanju ulaganja, spremnosti na preuzimanje rizika, profilu rizičnosti investitora i svrsi ulaganja.

Prikupljeni podaci o finansijskoj situaciji investitora moraju da obuhvate podatke o izvoru i visini redovnih prihoda investitora i njegovoj imovini, uključujući podatke o likvidnim sredstvima, ulaganjima, nepokretnostima i redovnim finansijskim obavezama.

Prikupljeni podaci o znanju i iskustvu investitora koji su potrebni za razumevanje rizika povezanih sa ulaganjem u udele u AIF-u moraju da obuhvate sledeće:

1) vrste imovine, usluga i transakcija sa kojima je investitor upoznat;

2) prirodu, obim i učestalost transakcija investitora sa finansijskim instrumentima, kao i drugim oblicima imovine u koju AIF može da ulaže i period u kom su one izvršene;

3) stručnu spremu i zanimanje investitora.

DZUAIF je dužan da investitoru na jasan i razumljiv način da podatke o bitnim karakteristikama AIF-a, kao i vrstama i značaju svih rizika povezanih sa ulaganjem u konkretan AIF, i da pribavi od investitora posebnu potpisanu izjavu o razumevanju i prihvatanju istih.

Na osnovu podataka prikupljenih u skladu sa Zakonom i ovim članom, DZUAIF je dužan da proceni da li je ulaganje u udele određenog AIF-a primereno za investitora i sastavi izveštaj o primerenosti koji je dužan da dostavi investitoru.

DZUAIF ne sme da navodi investitore na uskraćivanje podataka neophodnih za procenu primerenosti.

DZAUIF može da smatra verodostojnim podatke koje je prikupio od investitora, osim ukoliko zna ili mora znati da su podaci očigledno zastareli, netačni ili nepotpuni.

II AIF SA JAVNOM PONUDOM

Dozvoljena ulaganja AIF-a sa javnom ponudom

Član 6

Imovina AIF-a sa javnom ponudom isključivo se može ulagati u:

1) prenosive hartije od vrednosti ili instrumente tržišta novca:

(1) koji su listirani ili se njima trguje na regulisanom tržištu, odnosno multilateralnoj trgovačkoj platformi (MTP) u Republici i/ili državi članici Evropske unije i Evropskog ekonomskog prostora (u daljem tekstu: država članica), i

(2) koji su listirani na službenom listingu berze u državi koja nije država članica (u daljem tekstu: treća država) ili kojima se trguje na drugom regulisanom tržištu u trećoj državi koje redovno posluje, priznato je i otvoreno za javnost, pod uslovom da je takvo ulaganje predviđeno prospektom AIF-a sa javnom ponudom;

2) investicione jedinice otvorenih investicionih fondova sa javnom ponudom (u daljem tekstu: UCITS fond);

3) investicione jedinice UCITS fondova i udele u drugim otvorenim investicionim fondovima koji zadovoljavaju uslove iz Zakona, a koji su dozvolu za rad dobili u državi članici ili u trećoj državi, pod sledećim uslovima:

(1) takvi investicioni fondovi dobili su dozvolu za rad od Komisije za hartije od vrednosti (u daljem tekstu: Komisija), odnosno nadležnog organa države članice ili nadležnog organa treće države sa kojima je osigurana saradnja sa Komisijom, a koji podležu jednakom nadzoru kakav je propisan Zakonom,

(2) stepen zaštite članova drugih investicionih fondova je jednak stepenu zaštite koja je propisana za članove UCITS fonda, posebno u delu koji se odnosi na odvojenost imovine, zaduživanje, davanje zajmova i prodaju prenosivih hartija od vrednosti i instrumenata tržišta novca bez pokrića,

(3) o poslovanju tih investicionih fondova izveštava se u polugodišnjim i godišnjim izveštajima, kako bi se omogućila procena imovine i obaveza, dobiti i poslovanja tokom izveštajnog perioda, i

(4) prospektom, odnosno pravilima UCITS fonda ili drugog investicionog fonda čije se investicione jedinice ili udeli nameravaju sticati, predviđeno je da najviše 10% njegove imovine može biti uloženo u investicione jedinice drugog UCITS fonda ili udele drugih investicionih fondova;

4) udele u AIF-ovima sa javnom ponudom koji su dobili dozvolu Komisije da nude udele u AIF-u malim investitorima;

5) udele u AIF-u sa javnom ponudom koji su dozvolu za rad, odnosno dozvolu za ponudu malim investitorima dobili od strane nadležnog organa države članice ili treće države sa kojima je obezbeđena saradnja sa Komisijom, a koji podležu nadzoru za koji Komisija smatra da je istovetan onome propisanom Zakonom, i čija su ograničenja vezana za ulaganje i zaduživanje jednaka ili veća od dozvoljenih ulaganja i ograničenja ulaganja iz čl. 6-15. ovog pravilnika, pod sledećim uslovima:

(1) stepen zaštite članova takvih AIF-ova je isti ili veći od onog stepena zaštite koji je propisan za AIF-ove iz tačke 4) ovog stava, a posebno u delu propisanom odredbama Zakona i podzakonskim aktima Komisije u vezi sa odvojenošću imovine, zaduživanjem i davanjem zajmova,

(2) o poslovanju takvih AIF-ova izveštava se u polugodišnjim i godišnjim izveštajima kako bi se omogućila procena imovine i obaveza, dobiti i poslovanja tokom izveštajnog perioda, i

(3) pravilima poslovanja, odnosno prospektom AIF-a u čije udele se ulaže je predviđeno da se najviše 15% neto vrednosti njegove imovine može uložiti u investicione jedinice, akcije ili udele investicionog fonda;

6) depozite kod banaka koji su raspoloživi na prvi zahtev i koji dospevaju za najviše 12 meseci, pod uslovom da banka ima registrovano sedište u Republici ili drugoj državi članici ili, ako banka ima registrovano sedište u trećoj državi, pod uslovom da podleže nadzoru za koji Komisija smatra da je jednak onome propisanim pravom Evropske unije (u daljem tekstu: EU);

7) izvedene finansijske instrumente kojima se trguje na regulisanim tržištima iz tačke 1) ovog stava ili izvedene finansijske instrumente kojima se trguje izvan regulisanih tržišta iz tačke 1) ovog stava (u daljem tekstu: OTC izvedeni finansijski instrumenti) pod sledećim uslovima:

(1) imovina na koju se odnosi izvedeni finansijski instrument se sastoji od finansijskih instrumenata obuhvaćenih tač. 1) do 9) ovog stava, finansijskih indeksa, kamatnih stopa, deviznih kurseva ili valuta, u koje AIF može da ulaže u skladu sa svojim investicionim ciljevima navedenim u prospektu AIF-a,

(2) druge ugovorne strane u transakcijama sa OTC izvedenim finansijskim instrumentima su institucije koje podležu prudencijalnom nadzoru i pripadaju kategorijama kojima dozvolu izdaje Komisija,

(3) da se u navedene OTC izvedene finansijske instrumente ulaže isključivo u svrhu zaštite imovine AIF-a ili u svrhu postizanja ciljeva ulaganja, i

(4) da je prospektom AIF-a predviđeno ulaganje u takve instrumente i da je prikazan uticaj takvih instrumenata na rizičnost AIF-a;

8) instrumente tržišta novca kojima se ne trguje na regulisanim tržištima iz tačke 1) ovog stava, a čije je izdavanje ili izdavalac regulisan u svrhu zaštite investitora i štednih uloga, na način da:

(1) izdala ih je ili za njih garantuje Republika, Narodna banka Srbije, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave Republike, druga država članica ili jedinica lokalne i regionalne samouprave ili centralna banka druge države članice, Evropska centralna banka, EU ili Evropska investiciona banka, treća država ili, u slučaju federalne države, jedna od članica koje čine federaciju, ili javno međunarodno telo kojem pripadaju jedna ili više država članica, u skladu sa propisima,

(2) izdalo ih je društvo čijim se hartijama od vrednosti trguje na regulisanim tržištima iz tačke 1) ovog stava, ili

(3) izdao ih je ili za njih garantuje subjekt koji podleže prudencijalnom nadzoru ili subjekt koji podleže pravilima nadzora koja su barem jednako stroga kao ona propisana Zakonom i zakonom koji uređuje otvorene investicione fondove sa javnom ponudom;

9) robu kojom se trguje na robnim berzama;

10) nepokretnosti koje ispunjavaju uslove iz člana 184. stav 2. Zakona;

11) nedavno izdate prenosive hartije od vrednosti i izvedene finansijske instrumente uz shodnu primenu odredbi zakona kojim se uređuje osnivanje i poslovanje otvorenih investicionih fondova sa javnom ponudom u delu koji se odnosi na dozvoljena ulaganja.

DZUAIF je dužan da obezbedi da ukupna izloženost AIF-a sa javnom ponudom prema izvedenim finansijskim instrumentima ni u kom slučaju nije veća od 110% neto vrednosti imovine tog AIF-a.

Izloženost iz stava 2. ovog člana računa se uzimajući u obzir trenutnu vrednost osnovne imovine, rizik druge ugovorne strane, buduća tržišna kretanja i raspoloživo vreme za likvidaciju pozicija.

Imovina AIF-a sa javnom ponudom se može ulagati u izvedene finansijske instrumente u skladu sa investicionom politikom AIF-a i ograničenjima iz člana 7. stav 1. tač. 4) i 7) i člana 12. stav 1. tač. 4) i 7) ovog pravilnika, uz uslov da ukupna izloženost prema osnovnoj imovini ne prelazi ograničenja iz člana 7. stav 1. i člana 12. stav 1. ovog pravilnika.

Kada se imovina AIF-a sa javnom ponudom ulaže u izvedene finansijske instrumente čija je osnovna imovina indeks, elementi indeksa se ne uključuju u obračun ograničenja iz člana 7. i člana 12. stav 1. ovog pravilnika.

Kada prenosiva hartija od vrednosti ili instrument tržišta novca sadrži ugrađeni izvedeni finansijski instrument, taj izvedeni finansijski instrument se uzima u obzir prilikom računanja ukupne izloženosti.

Ograničenja ulaganja otvorenog AIF-a sa javnom ponudom

Član 7

Ulaganje imovine otvorenog AIF-a sa javnom ponudom podleže sledećim ograničenjima:

1) najviše 10% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u prenosive hartije vrednosti ili instrumente tržišta novca jednog izdavaoca;

2) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u depozite kod jedne iste banke iz člana 6. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika, pri čemu se u obzir uzima i novac na računima iz člana 181. stav 6. Zakona;

3) izloženost AIF-a riziku druge ugovorne strane kod transakcija sa OTC izvedenim finansijskim instrumentima ne sme da bude veća od:

(1) najviše 10% vrednosti imovine AIF-a kada je druga strana u transakciji banka navedena u članu 6. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika,

(2) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a u trenutku sticanja, ako su ispunjeni svi sledeći uslovi:

- druga ugovorna strana je banka iz člana 6. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika,

- to je jedini OTC izvedeni finansijski instrument u AIF-u,

- AIF ne može da izgubi više od iznosa koji je plaćen prilikom početnog sticanja izvedenog finansijskog instrumenta,

- ulaganjem u izvedeni finansijski instrument se postiže specifična struktura ili strategija ulaganja, kao što je na primer fond sa zaštićenom glavnicom, i

- u prospektu, odnosno pravilima AIF-a je izričito predviđena mogućnost ulaganja u OTC izvedene finansijske instrumente do 20% vrednosti imovine AIF-a i opisani su svi rizici koji proizlaze iz takvog ulaganja i specifične strukture ili strategije ulaganja,

(3) najviše 5% vrednosti imovine AIF-a kada je druga strana u transakciji drugo pravno lice;

4) nezavisno od pojedinačnih ograničenja propisanih u tač. 1)-3) ovog stava, AIF sa javnom ponudom ne sme kombinovati:

(1) ulaganja u prenosive hartije od vrednosti odnosno instrumente tržišta novca čiji je izdavalac isto pravno lice,

(2) depozite kod tog lica ili

(3) izloženosti koje proizlaze iz transakcije sa OTC izvedenim finansijskim instrumentima zaključenih sa tim licem,

na način koji bi doveo do ulaganja više od 20% vrednosti imovine AIF-a u jedno lice;

5) izuzetno od ograničenja iz tačke 1) ovog stava, najviše 35% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti ili instrumente tržišta novca čiji je izdavalac ili za koje garantuje Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave Republike, druga država članica ili jedinica lokalne i regionalne samouprave države članice, treća država ili javno međunarodno telo kojem pripadaju jedna ili više država članica, u skladu s propisima;

6) izuzetno od ograničenja iz tačke 1) ovog stava najviše 25% neto vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u garantovane obveznice (covered bonds) koje izdaju banke koje imaju registrovano sedište u Republici ili drugoj državi članici koje su na osnovu posebnog zakona predmet posebnog javnog nadzora u cilju zaštite investitora u te obveznice. Sredstva od izdavanja takvih obveznica moraju biti uložena u skladu sa posebnim zakonom u imovinu koja će do dospeća obveznica omogućiti ispunjenje obaveza koje proizlaze iz obveznica i koja bi se, u slučaju neispunjenja obaveza izdavaoca, najpre iskoristila za isplatu glavnice i stečenih kamata iz tih obveznica. Ako je više od 5% neto vrednosti imovine AIF-a uloženo u takve obveznice jednog izdavaoca, ukupna vrednost takvih ulaganja koja čine više od 5% neto vrednosti imovine AIF-a ne sme da pređe 80% neto vrednosti imovine AIF-a;

7) nezavisno od pojedinačnih ograničenja propisanih u tač. 1)-6) ovog stava, otvoreni AIF-a sa javnom ponudom ne sme kombinovati ulaganje u prenosive hartije od vrednosti ili instrumente tržišta novca čiji je izdavalac jedno pravno lice, i izvedene finansijske instrumente koje je to lice izdalo, uključujući OTC izvedene finansijske instrumente zaključene sa tim licem, na način koji bi doveo da ulaganja više od 35% vrednosti imovine AIF-a u to lice;

8) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti i/ili instrumente tržišta novca čiji su izdavaoci povezana lica u skladu sa zakonom koji uređuje privredna društva ili blisko povezana lica u skladu sa zakonom koji uređuje tržište kapitala. Navedena pravna lica se smatraju istim licem u smislu ograničenja iz tač. 3) i 6) ovog stava;

9) najviše 10% vrednosti imovine AIF-a može se uložiti u robu iz člana 6. stav 1. tačka 9) ovog pravilnika;

10) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može se uložiti u nepokretnosti iz člana 6. stav 1. tačka 10) ovog pravilnika;

11) najviše 10% vrednosti imovine AIF-a može se uložiti u jednu nepokretnost (zemljište ili objekat) u trenutku sticanja nepokretnosti, a ukupna izloženost prema toj nepokretnosti može se povećati najviše do 20% vrednosti imovine AIF-a ako je to povećanje posledica rasta vrednosti ulaganja. Susedne nepokretnosti ili nepokretnosti koje se nalaze u neposrednoj blizini smatraju se jednom nepokretnošću u smislu ovog člana;

12) ukupna vrednost pozajmljenih sredstava iz stava 2. ovog člana ne sme preći 20% vrednosti imovine.

DZUAIF može u svoje ime, a za račun AIF-a sa javnom ponudom, pozajmljivati sredstva sa ciljem korišćenja tih sredstava za otkup udela u AIF-u, pod uslovom da novčana sredstva raspoloživa u imovini AIF-a nisu dovoljna za tu svrhu.

U slučaju zajma iz stava 2. ovog člana, ukupan iznos obaveza koje podležu otplati iz imovine AIF-a prema svim ugovorima o zajmu, kreditu ili drugom pravnom poslu koji je po svojim ekonomskim efektima jednak zajmu, ne sme prelaziti 10% vrednosti imovine AIF-a u trenutku uzimanja tih zajmova.

DZUAIF može za zajednički račun članova AIF-a sa javnom ponudom, da koristi tehnike i instrumente vezane uz prenosive hartije od vrednosti u svrhu efikasnog upravljanja portfoliom koji uključuju, ali nisu ograničeni na repo ugovore i pozajmljivanje hartija od vrednosti.

Na tehnike i instrumente iz stava 4. ovog člana shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i poslovanje otvorenih investicionih fondova sa javnom ponudom i propisa donetih na osnovu tog zakona.

Ograničenja ulaganja otvorenog AIF-a sa javnom ponudom kod replikovanja indeksa

Član 8

Izuzetno od ograničenja iz člana 7. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika i nezavisno od ograničenja ulaganja iz člana 11. ovog pravilnika, do 20% vrednosti imovine otvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u akcije ili dužničke hartije od vrednosti jednog izdavaoca, ako je cilj strategije ulaganja AIF-a sa javnom ponudom replikovanje određenog akcijskog indeksa ili obvezničkog indeksa koji priznaje Komisija.

Replikovanje indeksa u smislu stava 1. ovog člana je replikovanje osnovne imovine indeksa, a u tu svrhu dozvoljeno je i korišćenje izvedenih finansijskih instrumenata.

Indeks iz stava 1. ovog člana mora da ispunjava sledeće uslove:

1) njegov sastav je dovoljno diversifikovan tako što su elementi indeksa usklađeni sa načelima raspodele rizika iz st. 1. i 4. ovog člana;

2) predstavlja adekvatnu referentnu vrednost tržišta na koje se odnosi;

3) objavljuje se na adekvatan način.

Izuzetno od ograničenja iz stava 1. ovog člana, do 35% vrednosti imovine otvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u akcije ili dužničke hartije od vrednosti jednog izdavaoca kada je to neophodno za replikovanje indeksa i opravdano posebnim tržišnim uslovima, a naročito na uređenim tržištima na kojima je određena prenosiva hartija od vrednosti ili instrument tržišta novca dominantan. Dozvoljeno je ulaganje do 35% vrednosti imovine AIF-a sa javnom ponudom u akcije ili dužničke hartije od vrednosti samo za jednog izdavaoca.

Ograničenje ulaganja otvorenog AIF-a sa javnom ponudom u prenosive hartije od vrednosti i instrumente tržišta novca čiji su izdavaoci, odnosno za koje garantuju javni organi

Član 9

Izuzetno od člana 7. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika, do 100% vrednosti imovine otvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti i instrumente tržišta novca čije je izdavalac ili za njih garantuje Republika, Narodna banka Srbije, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave Republike, država članica, jedinica lokalne i regionalne samouprave države članice, treće države ili javno međunarodno telo kome pripadaju jedna ili više država članica, u skladu s propisima i pod uslovom da:

1) je zaštita članova AIF-a jednaka onoj zaštiti koju imaju članovi AIF-a čija se imovina ulaže u skladu sa ograničenjima iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika;

2) se imovina AIF-a sastoji od najmanje šest različitih emisija hartija od vrednosti ili instrumenata tržišta novca, ali vrednost niti jedne pojedinačne emisije hartija od vrednosti ili instrumenta tržišta novca ne prelazi 30% vrednosti imovine AIF-a;

3) u prospektu AIF-a i u promotivnim materijalima AIF-a budu navedene autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, druga država članica ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave države članice, treća država ili javno međunarodno telo kome pripadaju jedna ili više država članica u čije hartije od vrednosti namerava da se uloži više od 35% vrednosti imovine AIF-a.

Ograničenja ulaganja otvorenog AIF-a sa javnom ponudom u investicione jedinice, udele i akcije investicionih fondova

Član 10

Najviše 30% neto vrednosti imovine otvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u investicione jedinice, udele ili akcije jednog investicionog fonda iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika, a najviše 40% vrednosti imovine AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo udele u AIF-u investicionih fondova iz člana 6. stav 1. tač. 4) i 5) ovog pravilnika.

Imovina investicionog fonda iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika u koji je AIF sa javnom ponudom uložio, ne uračunava se u obračun ograničenja ulaganja iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika.

Ako se imovina otvorenog AIF-a sa javnom ponudom ulaže u investicione jedinice ili udele, odnosno akcije investicionih fondova kojima upravlja, direktno ili na osnovu delegiranja, isto društvo za upravljanje ili neko drugo društvo sa kojim je to društvo za upravljanje povezano zajedničkom upravom ili kontrolom, ili značajnim posrednim ili neposrednim međusobnim vlasničkim udelom, takvo društvo za upravljanje ili drugo društvo ne smeju naplaćivati ulaznu ili izlaznu naknadu kod ulaganja AIF-a u investicione jedinice, udele ili akcije tih drugih investicionih fondova.

Ako se značajan deo imovine otvorenog AIF-a sa javnom ponudom ulaže u investicione jedinice, udele ili akcije investicionih fondova iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika, u prospektu AIF-a, uz najvišu naknadu za upravljanje koju je moguće naplatiti iz imovine samog AIF-a, mora biti jasno naznačena i najviša naknada za upravljanje koju je moguće naplatiti iz imovine drugih investicionih fondova u koje namerava da ulaže.

U slučaju iz stava 4. ovog člana, u revidiranim godišnjim izveštajima AIF-a mora jasno biti naveden najviši procenat naknade za upravljanje koja je naplaćena iz imovine AIF-a i iz imovine drugog investicionog fonda u koji je taj AIF uložio.

Ograničenja ulaganja otvorenog AIF-a sa javnom ponudom radi sprečavanja značajnog uticaja nad izdavaocem

Član 11

Otvoreni AIF sa javnom ponudom može steći najviše:

1) 10% akcija sa pravom glasa jednog izdavaoca;

2) 15% akcija bez prava glasa jednog izdavaoca;

3) 15% dužničkih hartija od vrednosti jednog izdavaoca;

4) 30% udela u AIF-u pojedinog investicionog fonda iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika;

5) 15% instrumenata tržišta novca jednog izdavaoca;

6) ograničenja iz tač. 3) do 5) ovog stava mogu se zanemariti u trenutku sticanja ako u tom trenutku nije moguće obračunati ukupan broj ili vrednost instrumenata u opticaju.

Ograničenja iz stava 1. ovog člana ne primenjuju se na prenosive hartije od vrednosti i instrumente tržišta novca čiji je izdavalac ili za koje garantuje Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave Republike, država članica, jedinica lokalne i regionalne samouprave države članice, treća država ili javno međunarodno telo kome pripadaju jedna ili više država članica, u skladu s propisima.

Ograničenja ulaganja zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom

Član 12

Ulaganje imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom podleže sledećim ograničenjima:

1) najviše 15% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti ili instrumente tržišta novca jednog izdavaoca iz člana 6. stav 1. tač. 1) i 8) ovog pravilnika;

2) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u depozite kod jedne iste banke iz člana 6. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika, pri čemu se u obzir uzima i novac na računima iz člana 181. stav 6. Zakona;

3) izloženost AIF-a riziku druge ugovorne strane kod transakcija sa OTC izvedenim finansijskim instrumentima ne sme da bude veća od:

(1) najviše 10% vrednosti imovine AIF-a kada je druga strana u transakciji banka navedena u članu 6. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika,

(2) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a u trenutku sticanja, ako su ispunjeni svi sledeći uslovi:

- druga ugovorna strana je banka iz člana 6. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika,

- to je jedini OTC izvedeni finansijski instrument u AIF-u,

- AIF ne može da izgubi više od iznosa koji je plaćen prilikom početnog sticanja izvedenog finansijskog instrumenta,

- ulaganjem u izvedeni finansijski instrument se postiže specifična struktura ili strategija ulaganja, kao što je na primer fond sa zaštićenom glavnicom, i

- u prospektu, odnosno pravilima AIF-a je izričito predviđena mogućnost ulaganja u OTC izvedene finansijske instrumente do 20% vrednosti imovine AIF-a i opisani su svi rizici koji proizlaze iz takvog ulaganja i specifične strukture ili strategije ulaganja,

(3) najviše 5% vrednosti imovine AIF-a kada je druga strana u transakciji drugo pravno lice;

4) nezavisno od pojedinačnih ograničenja propisanih u tač. 1)-3) ovog stava, zatvoreni AIF sa javnom ponudom ne sme kombinovati:

(1) ulaganja u prenosive hartije od vrednosti odnosno instrumente tržišta novca čiji je izdavalac isto pravno lice;

(2) depozite kod tog lica; ili

(3) izloženosti koje proizlaze iz transakcije sa OTC izvedenim instrumentima zaključenih sa tim licem na način koji bi doveo do ulaganja više od 20% vrednosti imovine AIF-a u jedno lice;

5) izuzetno od ograničenja iz tačke 1) ovog stava, najviše 35% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti ili instrumente tržišta novca čiji je izdavalac ili za koje garantuje Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave Republike, druga država članica ili jedinica lokalne i regionalne samouprave države članice, treća država ili javno međunarodno telo kojem pripadaju jedna ili više država članica, u skladu s propisima;

6) izuzetno od ograničenja iz tačke 1) ovog stava najviše 25% neto vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u garantovane obveznice (covered bonds) koje izdaju banke koje imaju registrovano sedište u Republici ili drugoj državi članici koje su na osnovu posebnog zakona predmet posebnog javnog nadzora u cilju zaštite investitora u te obveznice. Sredstva od izdavanja takvih obveznica moraju biti uložena u skladu sa posebnim zakonom u imovinu koja će do dospeća obveznica omogućiti ispunjenje obaveza koje proizlaze iz obveznica i koja bi se, u slučaju neispunjenja obaveza izdavaoca, najpre iskoristila za isplatu glavnice i stečenih kamata iz tih obveznica. Ako je više od 5% neto vrednosti imovine AIF-a uloženo u takve obveznice jednog izdavaoca, ukupna vrednost takvih ulaganja koja čine više od 5% neto vrednosti imovine AIF-a ne sme da pređe 80% neto vrednosti imovine AIF-a;

7) nezavisno od pojedinačnih ograničenja propisanih u tač. 1)-6) ovog stava, zatvoreni AIF sa javnom ponudom ne sme kombinovati ulaganje u prenosive hartije od vrednosti ili instrumente tržišta novca čiji je izdavalac jedno pravno lice, i izvedene finansijski instrumente koje je to lice izdalo, uključujući OTC izvedene finansijske instrumente zaključene sa tim licem, na način koji bi doveo do ulaganja više od 35% vrednosti imovine AIF-a;

8) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti i/ili instrumente tržišta novca čiji su izdavaoci povezana lica u smislu zakona koji uređuje privredna društva ili blisko povezana lica u smislu zakona koji uređuje tržište kapitala. Navedena pravna lica se smatraju istim licem u smislu ograničenja iz tač. 3) i 6) ovog stava;

9) najviše 10% vrednosti imovine AIF-a može se uložiti u robu iz člana 6. stav 1. tačka 9) ovog pravilnika;

10) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženi u nepokretnosti iz člana 6. stav 1. tačka 10) ovog pravilnika;

11) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može se uložiti u jednu nepokretnost (zemljište ili objekat) u trenutku sticanja nepokretnosti, a ukupna izloženost prema toj nepokretnosti može se povećati najviše do 20% vrednosti imovine AIF-a ako je to povećanje posledica rasta vrednosti ulaganja. Susedne nepokretnosti ili nepokretnosti koje se nalaze u neposrednoj blizini smatraju se jednom nepokretnošću;

12) ukupna vrednost pozajmljenih sredstava iz stava 2. ovog člana ne sme preći 20% vrednosti imovine.

DZUAIF može za zajednički račun članova, odnosno akcionara zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom, da koristi tehnike i instrumente vezane uz prenosive hartije od vrednosti u svrhu efikasnog upravljanja portfoliom koji uključuju, ali nisu ograničeni na repo ugovore i pozajmljivanje hartija od vrednosti.

Na tehnike i instrumente iz stava 2. ovog člana shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i poslovanje otvorenih investicionih fondova sa javnom ponudom i propisa donetih na osnovu tog zakona.

Ako DZUAIF namerava da uloži više od 40% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom u nelistirane prenosive hartije od vrednosti, poslovno ime AIF-a mora sadržati reči "zatvoreni AIF sa javnom ponudom za ulaganje u nelistirane prenosive hartije od vrednosti".

Ograničenja ulaganja zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom kod replikovanja indeksa

Član 13

Izuzetno od ograničenja iz člana 12. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika i nezavisno od ograničenja ulaganja iz člana 16. ovog pravilnika, do 20% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u akcije ili dužničke hartije od vrednosti jednog izdavaoca, ako je cilj strategije ulaganja AIF-a sa javnom ponudom replikovanje određenog akcijskog indeksa ili obvezničkog indeksa koji priznaje Komisija.

Replikovanje indeksa u smislu stava 1. ovog člana je replikovanje osnovne imovine indeksa, a u tu svrhu dozvoljeno je i korišćenje izvedenih finansijskih instrumenata.

Indeks iz stava 1. ovog člana mora da ispunjava sledeće uslove:

1) njegov sastav je dovoljno diverzifikovan tako što su elementi indeksa usklađeni sa načelima raspodele rizika iz st. 1. i 4. ovog člana;

2) predstavlja adekvatnu referentnu vrednost tržišta na koje se odnosi;

3) objavljuje se na adekvatan način.

Izuzetno od ograničenja iz stava 1. ovog člana, do 35% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u akcije ili dužničke hartije od vrednosti jednog izdavaoca kada je to neophodno za replikovanje indeksa i opravdano posebnim tržišnim uslovima, a naročito na uređenim tržištima na kojima je određena prenosiva hartija od vrednosti ili instrument tržišta novca dominantan. Dozvoljeno je ulaganje do 35% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom u akcije ili dužničke hartije od vrednosti samo za jednog izdavaoca.

Ograničenje ulaganja zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom u prenosive hartije od vrednosti i instrumente tržišta novca čiji su izdavaoci, odnosno za koje garantuju javni organi

Član 14

Izuzetno od člana 12. stav 1. tač. 4) i 5) ovog pravilnika, do 100% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti i instrumente tržišta novca čije je izdavalac ili za njih garantuje Republika, Narodna banka Srbije, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave Republike, država članica, jedinica lokalne i regionalne samouprave države članice, treće države ili javno međunarodno telo kome pripadaju jedna ili više država članica, u skladu s propisima i pod uslovom da:

1) je zaštita članova, odnosno akcionara AIF-a jednaka onoj zaštiti koju imaju članovi AIF-a čija se imovina ulaže u skladu sa ograničenjima iz člana 6. stav 1. ovog pravilnika;

2) se imovina AIF-a sastoji od najmanje šest različitih emisija hartija od vrednosti ili instrumenata tržišta novca, ali vrednost niti jedne pojedinačne emisije hartija od vrednosti ili instrumenta tržišta novca ne prelazi 30% vrednosti imovine AIF-a;

3) u prospektu AIF-a i u promotivnim materijalima AIF-a budu navedene autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, druga država članica ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave države članice, treća država ili javno međunarodno telo kome pripadaju jedna ili više država članica u čije hartije od vrednosti namerava da se uloži više od 35% vrednosti imovine AIF-a.

Ograničenja ulaganja zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom u investicione jedinice, udele i akcije investicionih fondova

Član 15

Najviše 30% neto vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u investicione jedince, udele ili akcije jednog investicionog fonda iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika, a najviše 40% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom može biti uloženo u udele investicionih fondova iz člana 6. stav 1. tač. 4) i 5) ovog pravilnika.

Imovina investicionog fonda iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika u koji je zatvoreni AIF sa javnom ponudom uložio ne uračunava se u obračun ograničenja ulaganja iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika.

Ako se imovina zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom ulaže u investicione jedinice, udele, odnosno akcije investicionih fondova kojima upravlja, direktno ili na osnovu delegiranja, isto društvo za upravljanje ili neko drugo društvo sa kojim je to društvo za upravljanje povezano zajedničkom upravom ili kontrolom, ili značajnim posrednim ili neposrednim međusobnim vlasničkim udelom, takvo društvo za upravljanje ili drugo društvo ne smeju naplaćivati ulaznu ili izlaznu naknadu kod ulaganja AIF-a u investicione jedinice, udele ili akcije tih drugih investicionih fondova.

Ako se značajan deo imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom ulaže u investicione jedinice, udele ili akcije investicionih fondova iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika, u prospektu AIF-a, uz najvišu naknadu za upravljanje koju je moguće naplatiti iz imovine samog AIF-a, mora biti jasno naznačena i najviša naknada za upravljanje koju je moguće naplatiti iz imovine drugih investicionih fondova u koje se namerava ulaganje.

U slučaju iz stava 4. ovog člana, u revidiranim godišnjim izveštajima AIF-a mora biti jasno naveden najviši procenat naknade za upravljanje koja je naplaćena iz imovine AIF-a i iz imovine drugog investicionog fonda u koji je taj AIF uložio.

Ograničenja ulaganja zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom u cilju sprečavanja značajnog uticaja nad izdavaocem

Član 16

Zatvoreni AIF sa javnom ponudom može steći najviše:

1) 25% akcija sa pravom glasa jednog izdavaoca;

2) 15% akcija bez prava glasa jednog izdavaoca;

3) 25% dužničkih hartija od vrednosti jednog izdavaoca;

4) 30% udela u AIF-u pojedinog investicionog fonda iz člana 6. stav 1. tač. 2)-5) ovog pravilnika;

5) 15% instrumenata tržišta novca jednog izdavaoca;

6) ograničenja iz st. 3)-5) ovog stava mogu se zanemariti u trenutku sticanja ako u tom trenutku nije moguće obračunati ukupan broj ili vrednost instrumenata u opticaju.

Ograničenja iz stava 1. ovog člana ne primenjuju se na prenosive hartije od vrednosti i instrumente tržišta novca čiji je izdavalac ili za koje garantuje Republika, Narodna banka Srbije, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave Republike, država članica, jedinica lokalne i regionalne samouprave države članice, treće države ili javno međunarodno telo kome pripadaju jedna ili više država članica, u skladu s propisima.

Zatvoreni AIF sa javnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti

Član 17

Ako se za zatvoreni AIF sa javnom ponudom osnuje, odnosno organizuje kao AIF za ulaganje u nepokretnosti, na ulaganje takvog AIF-a se ne primenjuju ograničenja iz člana 12. ovog pravilnika.

Ograničenja ulaganja zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti

Član 18

Ulaganje imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti podleže sledećim ograničenjima ulaganja:

1) najmanje 70% vrednosti imovine AIF-a mora biti uloženo u nepokretnosti iz člana 184. Zakona;

2) najviše 15% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u udele ili akcije privrednih društava iz člana 184. stav 3. tačka 1) Zakona. Povezana lica u smislu zakona koji uređuje privredna društva ili blisko povezana lica u smislu zakona koji uređuje tržište kapitala smatraju se jedim licem;

3) najviše 20% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u udele AIF-a iz člana 184. stav 3. tačka 2) Zakona;

4) najviše 10% vrednosti imovine AIF-a može biti uloženo u prenosive hartije od vrednosti ili izvedene finansijske instrumente iz člana 184. stav 3. tačka 3) Zakona;

5) AIF može steći najviše 25% dužničkih hartija od vrednosti iz jedne emisije ili akcija sa pravom glasa jednog izdavaoca, uz izuzetak akcija društva posebne namene iz člana 184. stav 2. tačka 4) Zakona;

6) svaka pojedinačna nepokretnost ne sme u trenutku sticanja prelaziti 20% vrednosti imovine AIF-a. Susedne nepokretnosti i nepokretnosti koje se nalaze u neposrednoj blizini smatraju se jednom nepokretnošću u smislu ovog člana.

Najviše 30% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti može biti uloženo u imovinu iz člana 184. stav 4. Zakona.

Izuzetno od člana 175. stav 7. Zakona, ograničenja ulaganja iz stava 1. ovog člana, mogu biti prekoračena u prve tri godine od dana osnivanja, odnosno organizovanja zatvorenog AIF-a sa javnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti.

III AIF SA PRIVATNOM PONUDOM

Dozvoljena ulaganja AIF-a sa privatnom ponudom

Član 19

AIF sa privatnom ponudom može ulagati u bilo koju imovinu iz člana 185. Zakona, u skladu sa investicionom politikom i ciljevima ulaganja predviđenim pravilima poslovanja AIF-a, Zakonom i ovim pravilnikom.

Ograničenja ulaganja AIF-a sa privatnom ponudom opšte prirode

Član 20

AIF sa privatnom ponudom opšte prirode podleže sledećim ograničenjima ulaganja:

1) AIF može ulagati u imovinu iz člana 185. stav 1. tač. 1) i 4)-10) Zakona;

2) ulaganja AIF-a se moraju sastojati od najmanje šest različitih ulaganja u imovinu iz člana 185. stav 1. tač. 1) i 4)-10) Zakona;

3) tri ulaganja najveće vrednosti iz tačke 2) ovog stava ne smeju da pređu vrednost od 60% vrednosti imovine AIF-a.

DZUAIF je dužan da u pravilima poslovanja AIF-a propiše da su uplate poluprofesionalnih investitora u AIF sa privatnom ponudom opšte prirode jednokratne bez obaveze daljih uplata.

AIF privatnog kapitala (private equity)

Član 21

Ulaganja imovine AIF-a privatnog kapitala u privredne subjekte moraju biti u formi vlasničkih instrumenata ili instrumenata nalik vlasničkim instrumentima u skladu sa članom 189. stav 2. Zakona.

Instrumenti nalik vlasničkim instrumentima iz stava 1. ovog člana obuhvataju vrstu instrumenata finansiranja koja predstavlja kombinaciju vlasničkog kapitala i duga, pri čemu je profit od takvih instrumenata povezan sa dobiti ili gubitkom pravnog lica u koje je AIF privatnog kapitala uložio svoju imovinu, a otplata instrumenata u slučaju neispunjenja obaveza nije potpuno obezbeđena.

Instrumenti nalik vlasničkim instrumentima iz stava 1. ovog člana uključuju, ali nisu ograničeni na različite instrumente finansiranja, kao što su:

1) subordinisani krediti (subordinated loans);

2) tiho partnerstvo (silent participation);

3) zajmovi sa učešćem (participating loans);

4) pravo na udeo u dobiti (profit participating rights);

5) konvertibilne obveznice (convertible bonds);

6) obveznice sa varantima (bonds with warrants).

Iz imovine AIF-a privatnog kapitala, kao moguću dopunu vlasničkim instrumentima i instrumentima nalik vlasničkim iz stava 1. ovog člana, ali ne i kao zamenu za njih, dozvoljeno je davati obezbeđene i neobezbeđene zajmove, kao što je kratkoročno finansiranje likvidnosti (bridge financing), koji su odobreni od strane AIF-a privatnog kapitala isključivo privrednom subjektu u koji je AIF privatnog kapitala već uložio, pod uslovom da se za takve zajmove ne upotrebljava više od 30% veličine AIF-a privatnog kapitala iz člana 22. stav 2. ovog pravilnika.

Član 22

Uplate članova, odnosno akcionara u AIF privatnog kapitala, su višestruke, a vrše se na poziv DZUAIF-a na osnovu preuzetih obaveza uplate kapitala članova, odnosno akcionara u skladu sa pravilima poslovanja AIF-a.

Veličina AIF-a privatnog kapitala podrazumeva ukupan uplaćeni kapital i obaveze uplate kapitala na poziv od strane članova, odnosno akcionara AIF-a, u roku utvrđenom pravilima poslovanja ili osnivačkim aktom AIF-a.

Obaveza uplate kapitala znači svaku obavezu na osnovu koje je član, odnosno akcionar AIF-a privatnog kapitala dužan, u roku utvrđenom u pravilima poslovanja ili osnivačkim aktom AIF-a privatnog kapitala, da stekne investicione jedinice ili da izvrši uplatu kapitala.

Najniži iznos ukupne obaveze uplate pojedinačnog člana, odnosno akcionara AIF-a privatnog kapitala iznosi 250.000 evra ili ekvivalentnu vrednost u drugoj valuti, na način propisan pravilima poslovanja i prospektom AIF-a, kada postoji obaveza njegovog objavljivanja.

Pravila poslovanja AIF-a privatnog kapitala moraju propisivati postupanje u slučaju kada član, odnosno akcionar AIF-a ne izvrši uplatu kapitala.

Ograničenja ulaganja AIF-a privatnog kapitala

Član 23

DZUAIF je dužan da u pravilima poslovanja AIF-a privatnog kapitala propiše minimalni broj ulaganja i dinamiku ulaganja AIF-a privatnog kapitala.

Najmanje 70% vrednosti imovine AIF-a privatnog kapitala mora biti uloženo u imovinu iz člana 21. ovog pravilnika, koja se utvrđuje na osnovu iznosa koji se dobija nakon što se odbiju svi relevantni troškovi, u okviru vremenskog perioda koji je određen pravilima poslovanja AIF-a.

Najviše 30% vrednosti imovine AIF-a privatnog kapitala se koristi za sticanje imovine koja nije imovina iz člana 21. ovog pravilnika, obračunate na osnovu iznosa koji se dobija nakon što su odbijeni svi relevantni troškovi.

Pod relevantnim troškovima iz st. 2. i 3. ovog člana smatraju sve sve naknade i troškovi koje direktno ili indirektno snose članovi, odnosno akcionari AIF-a i koji su ugovoreni između članova, odnosno akcionara AIF-a i DZUAIF-a.

Dati zajmovi iz člana 21. stav 4. ovog pravilnika ulaze u obračun ograničenja iz stava 2. ovog člana.

DZUAIF može za račun AIF-a privatnog kapitala uzimati kredite i zajmove, izdavati dužničke finansijske instrumente ili davati jemstva samo ako je takvo uzimanje kredita i zajmova, izdavanje dužničkih finansijskih instrumenata ili garancija kao i najveći iznos finansijskog leveridža, definisano pravilima poslovanja AIF-a.

DZUAIF je dužan da u pravilima poslovanja AIF-a privatnog kapitala propiše postupke i mehanizme koji će članovima, odnosno akcionarima AIF-a, omogućiti donošenje odluke o prenosu poslova upravljanja na drugi DZUAIF u slučaju neispunjenja uslova iz st. 1. i 2. ovog člana.

Član 24

DZUAIF je dužan da u pravilima poslovanja AIF-a privatnog kapitala propiše postupke i mehanizme koji će članovima, odnosno akcionarima AIF-a omogućiti:

1) učešće u potvrđivanju odluke o izboru revizora AIF-a;

2) učešće u odlučivanju o promeni investicione strategije i/ili ciljeva AIF-a, ograničenja ulaganja i sektora ulaganja koja su sastavni deo pravila poslovanja AIF-a;

3) učešće u usvajanju finansijskih izveštaja AIF-a;

4) donošenje odluke o prenosu upravljanja na drugi DZUAIF;

5) davanje drugih saglasnosti i odobrenja DZUAIF-u;

6) dobijanje informacija o stanju imovine AIF-a, investicionim mogućnostima ili o drugim uslovima bitnim za upravljanje imovinom AIF-a.

AIF preduzetničkog kapitala (venture capital)

Član 25

Ulaganja imovine AIF-a preduzetničkog kapitala u privredne subjekte moraju biti u formi vlasničkih instrumenata ili instrumenata nalik vlasničkim instrumentima u skladu sa članom 191. stav 2. Zakona.

Iz imovine AIF-a preduzetničkog kapitala, kao moguću dopunu vlasničkim instrumentima i instrumentima nalik vlasničkim iz stava 1. ovog člana, ali ne i kao zamenu za njih, dozvoljeno je davati obezbeđene ili neobezbeđene zajmove, kao što je kratkoročno finansiranje likvidnosti (bridge financing), koji su odobreni od strane AIF-a preduzetničkog kapitala isključivo privrednom subjektu u koji je AIF preduzetničkog kapitala već uložio, pod uslovom da se za takve zajmove ne upotrebljava više od 30% veličine AIF-a preduzetničkog kapitala iz člana 26. stav 6. ovog pravilnika.

Uplate u AIF preduzetničkog kapitala mogu biti i višekratne u skladu sa pravilima poslovanja AIF-a.

Ograničenja ulaganja AIF-a preduzetničkog kapitala

Član 26

Najmanje 70% imovine AIF-a preduzetničkog kapitala se ulaže u imovinu iz stava 8. ovog člana, obračunate na osnovu iznosa koji se može uložiti nakon što su odbijeni svi relevantni troškovi, u vremenskom periodu utvrđenom pravilima poslovanja AIF-a.

Najviše 30% vrednosti imovine AIF-a preduzetničkog kapitala koristi se za sticanje imovine koja nije imovina iz stava 8. ovog člana, obračunate na osnovu iznosa koji se dobija nakon što su odbijeni svi relevantni troškovi.

Pod relevantnim troškovima iz st. 1 i 2. ovog člana smatraju sve naknade i troškovi koje direktno ili indirektno snose članovi, odnosno akcionari AIF-a i koji su ugovoreni između članova AIF-a i DZUAIF-a.

U cilju obezbeđivanja da AIF preduzetničkog kapitala ne doprinosi razvijanju sistemskih rizika i da se takav AIF prilikom investiranja koncentriše na ulaganje u privredne subjekte iz stava 7. ovog člana, nije dozvoljena upotreba finansijskog leveridža od strane AIF-a preduzetničkog kapitala.

DZUAIF-u koji upravlja AIF-om preduzetničkog kapitala može se zaduživati, izdavati dužničke finansijske instrumente ili davati garancije za AIF preduzetničkog kapitala, pod uslovom da su takva zaduživanja, izdavanje dužničkih finansijskih instrumenata ili garancije pokriveni obavezom uplate kapitala na poziv i ne dovode do povećanja izloženosti AIF-a iznad nivoa obaveza uplate kapitala.

Veličina AIF-a preduzetničkog kapitala podrazumeva ukupan uplaćeni kapital i obaveze uplate kapitala na poziv od strane članova, odnosno akcionara AIF-a, u roku utvrđenom pravilima poslovanja ili osnivačkim aktom AIF-a, a relevantni troškovi podrazumevaju sve naknade i troškove koje direktno ili indirektno snose članovi, odnosno akcionari AIF-a, a koji su ugovoreni između DZUAIF-a i članova, odnosno akcionara AIF-a preduzetničkog kapitala.

Privredni subjekt iz člana 191. stav 1. Zakona je privredni subjekt koji:

1) nije listiran, niti se njime trguje na regulisanom tržištu ili multilateralnoj trgovinskoj platformi u smislu zakona kojim se uređuje tržište kapitala u Republici, državi članici i/ili trećoj državi, u vreme kada se isti stiče za račun AIF-a;

2) ima manje od 250 zaposlenih, ostvaruje manje od 50.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti na dan uplate po zvaničnom srednjem kursu dinara koji utvrđuje Narodna banka Srbije prihoda godišnje i čija ukupna aktiva iznosi manje od 43.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti na dan uplate po zvaničnom srednjem kursu dinara koji utvrđuje Narodna banka Srbije;

3) nije subjekt za zajednička ulaganja;

4) nije banka ili bankarski holding u smislu zakona kojim se uređuje poslovanje banaka, investiciono društvo u smislu zakona kojim se uređuje tržište kapitala ili osiguravajuće društvo u smislu zakona kojim se uređuje osnivanje i poslovanje društava za osiguranje;

5) ima sedište u Republici, državi članici ili trećoj državi.

Imovina AIF-a preduzetničkog kapitala može se ulagati u:

1) vlasničke instrumente ili instrumente nalik vlasničkim instrumentima:

(1) koje je izdao privredni subjekt iz stava 7. ovog člana, a AIF ih je stekao direktno od tog subjekta;

(2) koje je izdao privredni subjekt iz stava 7. ovog člana u zamenu za vlasnički instrument izdat od strane subjekta iz stava 7. ovog člana, ili

(3) koje je izdao subjekt koji je većinski vlasnik privrednog subjekta iz stava 7. ovog člana i koje je AIF preduzetničkog kapitala stekao u zamenu za vlasnički instrument koje je izdao subjekt iz stava 7. ovog člana;

2) obezbeđene ili neobezbeđene zajmove koje AIF preduzetničkog kapitala daje privrednom subjektu u koji je AIF preduzetničkog kapitala već ulagao, pod uslovom da se za takve zajmove ne koristi više od 30% veličine AIF-a;

3) udele ili akcije privrednog subjekta iz stava 7. ovog člana stečene od postojećih članova ili akcionara tog subjekta;

4) udele u AIF-u jednog ili više drugih AIF-ova preduzetničkog kapitala, pod uslovom da ti AIF-ovi preduzetničkog kapitala i sami nisu uložili više od 10% veličine AIF-a u AIF-ove preduzetničkog kapitala.

AIF sa privatnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti

Član 27

AIF sa privatnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti može se osnovati, odnosno organizovati samo kao zatvoreni AIF.

AIF sa privatnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti može ulagati u imovinu iz člana 185. Zakona, s tim što najviše 30% vrednosti imovine zatvorenog AIF-a sa privatnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti može biti uloženo u imovinu koja nije imovina iz člana 192. Zakona, obračunate na osnovu iznosa koji se može uložiti nakon što su odbijeni svi relevantni troškovi.

Pod relevantnim troškovima iz stava 2. ovog člana smatraju sve naknade i troškovi koje direktno ili indirektno snose članovi, odnosno akcionari AIF-a i koji su ugovoreni između članova, odnosno akcionara AIF-a i DZUAIF-a.

AIF za ulaganje u nepokretnosti mora u svom poslovnom imenu, odnosno nazivu sadržati reči "za ulaganje u nepokretnosti".

Obaveze uplate članova, odnosno akcionara AIF-a sa privatnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti su jednokratne, bez obaveze za dodatnim uplatama.

Fond fondova

Član 28

Fond fondova može ulagati u imovinu iz člana 185. Zakona, s tim što najviše 30% vrednosti imovine fonda fondova može biti uloženo u imovinu koja nije imovina iz člana 193. Zakona, obračunate na osnovu iznosa koji se može uložiti nakon što su odbijeni svi relevantni troškovi.

Pod relevantnim troškovima iz stava 1. ovog člana smatraju sve naknade i troškovi koje direktno ili indirektno snose članovi, odnosno akcionari fonda fondova i koji su ugovoreni između članova, odnosno akcionara fonda fondova i DZUAIF-a.

Obaveze uplate članova, odnosno akcionara fonda fondova su jednokratne, bez obaveze za dodatnim uplatama.

Hedž fond

Član 29

Hedž fond može ulagati u imovinu iz člana 185. Zakona, u skladu sa pravilima poslovanja AIF-a.

Specijalizovani AIF

Član 30

Specijalizovani AIF može ulagati u imovinu iz člana 185. Zakona, s tim što najmanje 70% neto vrednosti imovine mora biti uloženo u specifično područje koje je predmet ulaganja AIF-a, obračunate na osnovu iznosa koji se može uložiti nakon što su odbijeni svi relevantni troškovi.

Pod relevantnim troškovima iz stava 1. ovog člana smatraju se sve naknade i troškovi koje direktno ili indirektno snose članovi, odnosno akcionari specijalizovanog AIF-a i koji su ugovoreni između članova, odnosno akcionara specijalizovanog AIF-a i DZUAIF-a.

Obaveze uplate članova, odnosno akcionara specijalizovanog AIF-a su jednokratne, bez obaveze za dodatnim uplatama.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 31

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Odredbe člana 2. stav 1. tačka 1), člana 3. stav 1, kao i čl. 6-18, ovog pravilnika počeće da se primenjuju od 1. januara 2021. godine.