PRAVILNIK
O SADRŽINI, POSTUPKU IZRADE I DONOŠENJA PROGRAMA KOMASACIJE

("Sl. glasnik RS", br. 62/2020)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuje sadržina, postupak izrade i donošenja programa komasacije.

Član 2

Pojedini izrazi korišćeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) teritorija za komasaciju (u daljem tekstu: komasaciono područje) je područje jedne ili više katastarskih opština ili njihovih delova koje se uređuje komasacijom;

2) program komasacije predstavlja osnovu za uređenje zemljišne teritorije komasacijom, kao i osnovu za donošenje odluke o sprovođenju komasacije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište (u daljem tekstu: Zakon);

3) nosilac izrade programa komasacije je pravno lice ili preduzetnik, koje angažuje jedinica lokalne samouprave za potrebe izrade programa komasacije;

4) učesnici komasacije su vlasnici i držaoci parcela koje čine komasaciono područje na koje se odnosi izrada programa komasacije, uključujući i lica koja imaju pravni interes na zemljištu u komasacionom području, kao i imaoci prava na parcelama koje se ne nalaze u komasacionom području, a na čije korišćenje utiču ili mogu uticati mere sprovedene u postupku sprovođenja komasacije;

5) mere krčenja predstavljaju radove na uklanjanju drveća i rastinja na obraslim parcelama za koje je u trenutku donošenja programa komasacije kao vrsta zemljišta u katastru nepokretnosti upisano "poljoprivredno zemljište", a koje se u toku sprovođenja komasacije privode nameni za poljoprivrednu proizvodnju;

6) Odbor za komasaciju je telo koje mogu obrazovati učesnici komasacije u skladu sa Zakonom;

7) nadležni organ jedinice lokalne samouprave je organ jedinice lokalne samouprave koji se stara o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja, koji obavlja poslove koji prethode usvajanju programa komasacije.

Član 3

Program komasacije sadrži sledeće podatke koji se odnose na komasaciono područje:

1) razloge zbog kojih se sprovodi komasacija i ciljeve komasacije čija realizacija je merljiva;

2) stanje poljoprivredne proizvodnje u komasacionom području i demografske, sociološke i ekonomske uslove u naseljima koja se graniče sa komasacionim područjem;

3) pregled prirodnih, klimatskih i drugih uslova za proizvodnju poljoprivrednih kultura, prirodna svojstva i način korišćenja zemljišta;

4) pregled površina i faktičkog stanja šuma;

5) pregled stanja hidroloških i vodoprivrednih uslova (uređenje i regulacija reka, hidrotehničke melioracije, uređenje bujica, zaštita od erozije i izgradnja vodoprivrednih objekata, zaštita voda i dr.), sa posebnim osvrtom na stanje vodosnabdevanja domaćinstava i poljoprivrednih površina;

6) predlog mera za zaštitu od erozije, ako ih je potrebno sprovesti u postupku komasacije;

7) pregled stanja postojeće mreže puteva, poljskih (atarskih) puteva, šumskih i inspekcijsko-radnih staza uz vodne objekte, puteva na nasipima za odbranu od poplava, staza i sl., sa posebnim osvrtom na postojeću mrežu nekategorisanih puteva, odnosno na važeći projekat nekategorisanih puteva na komasacionom području, ako taj projekat postoji, kao i informacije o faktičkom stanju postojeće mreže poljskih puteva;

8) pregled stanja kanala za odvodnjavanje i navodnjavanje, sistema i opreme za odvodnjavanje i navodnjavanje sa planom za postojeće mreže sistema ili izgradnju nove mreže sistema za odvodnjavanje ili navodnjavanje;

9) pregled stanja postojećeg prostornog i urbanističkog uređenja komasacionog područja koji uključuje podatke sadržane u svim prostornim i urbanističkim planovima koji se odnose na površinu obuhvaćenu komasacionom područjem, sa ocenom u kojoj meri će komasacija doprineti realizaciji postojećih planskih akata u delu u kom ti akti nisu sprovedeni;

10) ocenu postojećeg stanja u oblasti zaštite životne sredine sa predlogom mera za njeno očuvanje i unapređenje, kao i ocenu potencijalnih rizika po životnu sredinu koji mogu nastati preduzimanjem određenih radova u postupku sprovođenja komasacije;

11) predlog za obezbeđivanje dodatnih površina namenjenih za zajedničke potrebe i/ili izgradnju objekata javne namene u slučaju kada za to postoji javni interes, a naročito za objekte komunalne infrastrukture, poljske puteve, igrališta, parkove, poljozaštitne pojaseve, seoska groblja;

12) predlog za obezbeđivanje novih površina namenjenih za zajedničke potrebe i/ili izgradnju objekata javne namene u slučaju kada za to postoji javni interes u skladu sa zakonom kojim se uređuje eksproprijacija i koje se mogu obezbediti iz zemljišta u svojini Republike Srbije ili svojini jedinice lokalne samouprave, a naročito za linijske infrastrukturne objekte, površine za sport i rekreaciju, sportske terene, biciklističke staze, staze za šetanje ili trčanje, parkinge, deponije, objekte za sakupljanje, preradu ili uništavanje otpada životinjskog porekla;

13) pregled stanja postojećeg premera u komasacionom području (godina realizacije premera, projekcija, metoda premera, razmera planova);

14) podatke o postojećoj geodetskoj mreži u komasacionom području;

15) podatke o statusu katastra nepokretnosti na komasacionom području sa procenom ažurnosti podataka u odnosu na faktičko stanje;

16) podatke o statusu digitalnog katastarskog plana na komasacionom području;

17) podatke o granici katastarske opštine (da li postoje numerički podaci premera, skica omeđavanja i zapisnik o razgraničenju, podatak o broju graničnih tačaka, metodi kojom su granične tačke snimljene i broju uništenih međnih tačaka (ako ovaj podatak postoji), podatke o eventualnoj promeni granice katastarske opštine u postupku izrade i održavanja katastra nepokretnosti);

18) podatke o granici građevinskog područja, ako je usvojena;

19) podatke o sprovedenim komasacijama (da li je i kada na komasacionom području sprovedena komasacija i ako jeste kakvi su njeni efekti na uređenje zemljišta i stanje putne i kanalske mreže);

20) podatke o pravu svojine na komasacionom području prema oblicima svojine (ukupan broj parcela, ukupan broj listova nepokretnosti, prosečna površina parcele, prosečan broj parcela po listu nepokretnosti i dr.);

21) pregled površina poljoprivrednog zemljišta po kulturama i klasama i prema oblicima svojine, sa posebnim osvrtom na površine i stanje površine višegodišnjih zasada voća i vinove loze;

22) stanje poljozaštitnih pojaseva sa predlogom mera za podizanje novih;

23) pregled poljoprivrednog zemljišta u javnoj svojini, sa posebnim osvrtom na identifikaciju površina za koje je potrebno preduzeti mere krčenja;

24) identifikaciju svih površina za koje je potrebno preduzeti mere krčenja;

25) broj parcela prikazan prema grupama površina od po 100 m2, za parcele u građevinskom i vangrađevinskom području;

26) podatke o teretima i ograničenjima na komasacionom području po vrstama tereta;

27) pregled mera i radova u postupku komasacije sa dinamikom izvođenja;

28) predračunsku vrednost radova, izvore i način obezbeđenja finansijskih sredstava iskazanih u ukupnom i pojedinačnom iznosu za svaku od aktivnosti koje se izvode u okviru radova iz tačke 27) ovog člana;

29) podatke o održanim konsultacijama sa organima, ustanovama i organizacijama koji imaju interes za izgradnju objekata i organima nadležnim za upravljanje objektima iz tač. 11) i 12) ovog člana;

30) podatke o održanoj javnoj raspravi, u skladu sa članom 9. ovog pravilnika;

31) podatke o podnetim mišljenjima, predlozima i savetima u skladu sa članom 9. ovog pravilnika;

32) priloge, koji obavezno sadrže zapisnik o održanim konsultacijama iz člana 8. stav 3. ovog pravilnika i zapisnik o sprovedenoj javnoj raspravi iz člana 9. stav 5. ovog pravilnika.

Član 4

U programu komasacije navode se izvori na osnovu kojih su utvrđene činjenice koje sadrži taj program, kao i način njihovog utvrđivanja i metodologija primenjena za njihovo utvrđivanje, ako ih je prikupio neposredno nosilac izrade programa komasacije.

Član 5

Postupak izrade programa komasacije sastoji se iz:

1) donošenja odluke o izradi programa komasacije;

2) izbora nosioca izrade programa komasacije;

3) održavanja javne rasprave radi prikupljanja informacija o konkretnim potrebama stanovništva u pogledu izvođenja radova u komasacionom području i radi upoznavanja javnosti sa ciljevima komasacije;

4) konsultacija sa organima nadležnim za poslove prostornog planiranja i organima, ustanovama i organizacijama iz člana 3. tačka 29) ovog pravilnika;

5) izrade nacrta programa komasacije;

6) javnog uvida u nacrt programa komasacije;

7) izrade predloga programa komasacije;

8) dostavljanja predloga programa komasacije na saglasnost ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Član 6

Odluku o izradi programa komasacije donosi skupština jedinice lokalne samouprave.

Član 7

Izradi programa komasacije pristupa se nakon izbora nosioca izrade programa komasacije.

Za potrebe prikupljanja činjenica i analiza koje čine sadržinu programa komasacije nosilac izrade programa komasacije može angažovati stručne ustanove, organizacije i stručna lica koja imaju znanja i iskustva za obavljanje tih poslova, o čemu se navode podaci u programu komasacije.

U postupku izrade programa komasacije nosilac izrade programa razmatra sve predloge organa, ustanova i organizacija iz člana 3. tačka 29) ovog pravilnika, kao i javnosti, u skladu sa čl. 8. i 9. ovog pravilnika.

Član 8

U postupku izrade programa komasacije nosilac izrade programa komasacije obavlja konsultacije sa organima nadležnim za poslove prostornog planiranja i organima, ustanovama i organizacijama iz člana 3. tačka 29) ovog pravilnika.

Organi nadležni za prostorno planiranje i organi, ustanove i organizacije iz člana 3. tačka 29) ovog pravilnika tokom konsultacija obaveštavaju nosioca izrade programa komasacije o svim postojećim ili budućim planovima koji mogu da utiču na izradu programa komasacije.

O održanim konsultacijama iz stava 1. ovog člana izrađuje se zapisnik sa zaključcima, koji je sastavni deo priloga programa komasacije.

Član 9

Nakon obavljanja konsultacija iz člana 8. ovog pravilnika, nosilac izrade programa komasacije u saradnji sa nadležnim organom jedinice lokalne samouprave sprovodi javnu raspravu, tokom koje učesnicima komasacije objašnjava ciljeve i prednosti uređenja zemljišne teritorije komasacijom.

Tokom sprovođenja javne rasprave učesnici komasacije iznose trenutne teškoće i potrebe (od otežanog korišćenja poljoprivrednog zemljišta do komunalnih, socijalnih, društvenih i drugih teškoća) lokalnog stanovništva koje mogu biti zadovoljene izvođenjem određenih investicionih i drugih radova u postupku komasacije, a zainteresovana lica mogu da daju svoje komentare i predloge o sadržini programa komasacije.

Javna rasprava sprovodi se organizovanjem sastanaka sa lokalnim stanovništvom, edukacijom stanovništva o značaju i ciljevima komasacije, rasprave putem sredstava javnog informisanja i sl.

Tokom održavanja javne rasprave učesnici komasacije mogu dati mišljenja, predloge i savete individualno i preko Odbora za komasaciju.

O sprovođenju javne rasprave nadležni organ jedinice lokalne samouprave sačinjava zapisnik, koji je sastavni deo priloga programa komasacije.

Član 10

Nakon održane javne rasprave, nosilac izrade programa komasacije izrađuje nacrt programa komasacije koji nadležni organ jedinice lokalne samouprave objavljuje na zvaničnoj internet prezentaciji jedinice lokalne samouprave i u sredstvima javnog informisanja, o čemu bez odlaganja obaveštava Ministarstvo i organizaciju nadležnu za geodetske poslove.

Učesnici komasacije i Odbor za komasaciju mogu pisanim putem uložiti prigovore na objavljeni nacrt programa komasacije.

Prigovori iz stava 2. ovog člana dostavljaju se nosiocu izrade programa komasacije preko nadležnog organa jedinice lokalne samouprave u roku od 30 dana od dana objavljivanja nacrta programa komasacije na zvaničnoj internet prezentaciji jedinice lokalne samouprave.

Prigovori iz stava 2. ovog člana, zajedno sa obrazloženjem nosioca izrade programa komasacije za prihvatanje i neprihvatanje prigovora, sastavni su deo programa komasacije.

Član 11

Ako u postupku provere programa komasacije Ministarstvo utvrdi da taj program sadrži nedostatke, Ministarstvo će ga sa primedbama vratiti nadležnom organu jedinice lokalne samouprave, radi ispravljanja ukazanih nedostataka.

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".