ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA UŽICA("Sl. list grada Užica", br. 5/2012 i 4/2020) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Grada Užica; dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; postavljenje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica su:
1) Skupština grada;
2) Gradonačelnik;
3) Gradsko veće;
4) Gradske uprave;
5) Osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;
6) Građani i udruženja građana i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara grada i odredbi Zakona o vanrednim situacijama, (u daljem tekstu: Zakon) Skupština grada Užica vrši sledeće poslove:
1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada Užica i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
2) donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
3) planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada Užica;
4) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
5) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradonačelnik je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju i obavlja sledeće poslove:
1) predlaže Skupštini Grada zamenika komandanta, načelnika, i članove Gradskog štaba za vanredne situacije;
2) donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji Grada Užica na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
3) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
4) usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
5) predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, na usvajanje;
6) naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica opšte namene;
7) ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
8) naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
9) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
10) odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu;
11) odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
12) odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
13) ostvaruje saradnju sa drugim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
14) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
15) izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.
16) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Gradsko veće vrši sledeće poslove:
1) Usvaja Procenu rizika od katastrofa,
2) Usvaja Plan smanjenja rizika od katastrofa,
3) Usvaja Plan zaštite i spasavanja,
4) Usvaja operativne planove i druga planska dokumenta u vezi sa sprovođenjem zaštite i spasavanja,
5) Donosi odluku o formiranju jedinica civilne zaštite,
6) Određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na predlog Gradskog štaba,
7) Rešava u drugostepenom postupku o pravima i obavezama pripadnika jedinica civilne zaštite,
8) Obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,
9) Donosi odluku o dodeli pomoći zbog pretrpljene štete od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,
10) Prati realizaciju preventivnih mera u funkciji smanjenja rizika od katastrofa,
11) Vrši i druge poslove u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.
Gradske uprave i službe, u okviru svojih nadležnosti, u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove:
1) prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;
2) učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije Grada Užica i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
3) obavljaju poslove u vezi sa privremenim pomeranjem i evakuacijom stanovništva;
4) učestvuju u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
5) organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
6) ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu;
7) obavljaju i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada Užica obavljaju se u gradskoj upravi nadležnoj za poslove zaštite i spasavanja.
Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove:
1) izrađuje predlog Procene ugroženosti teritorije Grada Užica u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užice, Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima Grada i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;
2) izrađuje Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;
3) nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane Grada Užica);
4) obavlja poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene;
5) planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
6) vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite i sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti;
7) prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
8) obavlja poslove u vezi sa nabavkom i održavanjem sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada Užica;
9) organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji Grada;
10) usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;
11) ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu;
12) izrađuje plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;
13) obavlja stručne i administrativno tehničke poslove potrebne za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;
14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
5. Gradski štab za vanredne situacije
Objedinjavanje koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Užica sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije može narediti sledeće mere:
1) mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
2) angažovanje osposobljenih pravnih lica;
3) uvođenje dežurstva pravnim licima;
4) poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
5) posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
6) poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
7) evakuaciju stanovništva;
8) određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
9) posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl.);
10) privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
11) privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
12) obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
13) narediti korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
14) sprovoditi i druge mere radi sprečavanja opasnosti ili otklanjanja posledica vanredne situacije.
Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i, s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.
U ostvarivanju zakonom utvrđenih zadataka civilne zaštite subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica u skladu sa zakonom i drugim propisima pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:
1) preventivne mere;
2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;
4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Radi vršenja zadataka civilne zaštite u mesnoj zajednici imenuju se poverenik i zamenik poverenike.
Izuzetno od odredbe stava 2. ovog člana u mesnim zajednicama koje obuhvataju više naselja, u razruđenim naseljima, kao i u mesnim zajednicama sa velikim brojem stanovnika može se imenovati više poverenika i zamenika poverenika ukoliko je to potrebno zbog uspešnog sprovođenja mera civilne zaštite.
Odluku o ličnoj i materijalnoj formaciji poverenika i zamenika poverenika donosi Gradsko veće na predlog Gradskog štaba.
Poverenike i zamenike poverenika imenuje Gradski štab.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju status pripadnika civilne zaštite.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.
Radi vršenja zadataka civilne zaštite u Gradskoj opštini Sevojno obrazuje se Operativni štab za vanredne situacije.
Operativni štab za vanredne situacije Gradske opštine Sevojno čine po funkciji predsednik opštine - komandant Štaba, zamenik predsednika opštine - zamenik komandanta i 5 članova koje imenuje Skupština gradske opštine Sevojno uz saglasnost Gradskog štaba za vanredne situacije.
Operativni štab za vanredne situacije Gradske opštine Sevojno sprovodi naredbe Gradskog štaba i organizuje sprovođenje zadataka civilne zaštite u skladu sa njima.
Operativni štab za vanredne situacije Gradske opštine Sevojno predlaže Gradskom štabu poverenike i zamenike poverenika na svojoj teritoriji.
Jedinice civilne zaštite opšte namene
Jedinice civilne zaštite obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite.
U gradu Užicu formiraju se 2 jedinice civilne zaštite opšte namene ranga čete sa po 3 voda i 1 jedinica za uzbunjivanje ranga odeljenja sa ukupno 200 pripadnika.
Odlukom Gradskog veća na predlog Gradskog štaba u gradu Užicu, mogu se u slučaju potrebe, formirati privremene dodatne jedinice civilne zaštite opšte namene sastavljene od dobrovoljaca, radno sposobnog stanovništva, zaposlenih u javnom sektoru, privrednim i drugim subjektima.
Lične formacije jedinica, zone, zadaci i način upotrebe, raspored pripadnika jedinica civilne zaštite i druga pitanja od značaja za formiranje jedinica civilne zaštite utvrdiće se odlukom Gradskog veća na predlog Gradskog štaba.
Zakonom i ovom Odlukom predviđene poslove u vezi sa jedinicama civilne zaštite izvršava gradska uprava nadležna za vanredne situacije.
Jedinice civilne zaštite opremaju se odgovarajućom opremom i materijalno-tehničkim sredstvima koja su neophodna za ličnu zaštitu pripadnika jedinice i za sprovođenje i izvršavanje zadataka civilne zaštite u skladu sa odlukom o materijalnoj formaciji jedinica civilne zaštite koju donosi Gradsko veće na predlog Gradskog štaba.
Dodeljenu uniformu, zaštitnu i drugu opremu, pripadnici jedinica civilne zaštite su u obavezi da koriste isključivo namenski, prilikom obuke i izvršavanja zadataka civilne zaštite.
Oprema i sredstva za izvršavanje zadataka civilne zaštite, koja se zbog svojih karakteristika mora održavati, skladištiti ili periodično koristiti može biti data na korišćenje subjektima čiji su pripadnici uključeni u jedinice civilne zaštite ili drugim subjektima sistema smanjenja rizika od katastrofa što se reguliše ugovorom.
U cilju prikupljanja informacija, koordinacije prijema i distribucije informacija, održavanja veza i izvršavanja drugih zadataka u vezi sa komunikacijom u vanrednoj situaciji u okviru gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja formira se situacioni centar.
Način rada, broj pripadnika, lična i materijalna formacija situacionog centra utvrđuje se odlukom Gradskog veća na predlog Gradskog štaba.
Situacioni centar se obavezno aktivira naredbom Gradonačelnika u slučaju proglašenja vanredne situacije ili neposredno pred njeno nastupanje, kao i u drugim situacijama po proceni Gradskog štaba.
U zavisnosti od očekivanog obima zadataka situacioni centar se aktivira delimično ili u celosti što se utvrđuje naredbom o aktiviranju.
Pripadnici situacionog centra imaju status pripadnika civilne zaštite.
Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje
Gradsko veće određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Užica u skladu sa zakonom.
Stavljanje u pripravnost ili angažovanje subjekata od posebnog značaja u vanrednoj situaciji, kao i za potrebe vežbi civilne zaštite vrši se na osnovu naredbe Gradskog štaba, a u situacijama kada je potrebno hitno angažovanje i na osnovu naredbe
Gradonačelnika ili službe nadležne gradske uprave uz prethodnu saglasnost Gradonačelnika.
Gradsko veće sa subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje zaključuje ugovor kojim se uređuje način njihovog angažovanja i troškovi stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja subjekata od posebnog značaja.
Sredstava za nadoknadu troškova stavljanja u pripravnost odnosno angažovanje obezbeđuju se na teret budžeta grada Užica.
Organizacione celine subjekata koji su Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama definisani kao snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama (Crveni krst Srbije, Gorska služba spasavanja, Vatrogasni savez Srbije, Savez radio amatera Srbije i druga udruženja građana i organizacije čija je delatnost od posebnog interesa za razvoj i funkcionisanje sistema) koje deluju na teritoriji grada Užica i koje raspolažu resursima za smanjenje rizika od katastrofa mogu se angažovati za sprovođenje mera zaštite i spasavanja i mera civilne zaštite na način predviđen za angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje.
Za programske aktivnosti organizacionih celina iz stava 1. ovog člana kojima se smanjuje rizik o katastrofa ili jača otpornost zajednice na katastrofe ili jačaju kapaciteti subjekta za ispunjavanja zakonom utvrđenih zadataka mogu se iz budžeta grada Užica, u skladu sa zakonom, odobravati sredstva za njihovu realizaciju.
Lična, uzajamna i kolektivna zaštita
Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite organi Grada, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.
Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu, priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.
U realizaciju navedenih aktivnosti uključuju se i poverenici civilne zaštite.
Procena ugroženosti, Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, Plan funkcionisanja civilne zaštite
Nosilac izrade Procene ugroženosti, Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, Plana funkcionisanja civilne zaštite za Grad Užice je gradska uprava nadležna za zaštitu i spasavanje u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim gradskim upravama, javnim preduzećima i ustanovama i drugim subjektima zaštite i spasavanja, u skladu sa Zakonom i odgovarajućim podzakonskim aktima.
Dokumenta iz stava 1. ovog člana razmatra Gradski štab za vanredne situacije i dostavlja ih Gradskom veću Grada Užica na usvajanje.
IV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA
Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta Grada i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Iz budžeta Grada finansira se:
1) pripremanje, opremanje i obuka Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;
2) troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
3) izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;
4) prilagođavanje i održavanje objekata za sklanjanje stanovništva, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;
5) obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;
6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Užica dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.
Vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu utvrdiće Gradsko veće Grada Užica.
Postavljenje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Gradsko veće Grada Užica će doneti akt o određivanju osposobljenih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Užica u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Odluke o ličnim i materijalnim formacijama propisanim ovom Odlukom doneće Gradsko veće u roku od 6 meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Užica".