ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA UŽICA

("Sl. list grada Užica", br. 5/2012 i 4/2020)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Grada Užica; dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; postavljenje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica su:

1) Skupština grada;

2) Gradonačelnik;

3) Gradsko veće;

4) Gradske uprave;

5) Osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;

6) Građani i udruženja građana i druge organizacije.

II NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

1. Skupština grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara grada i odredbi Zakona o vanrednim situacijama, (u daljem tekstu: Zakon) Skupština grada Užica vrši sledeće poslove:

1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada Užica i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;

2) donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

3) planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada Užica;

4) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

5) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2. Gradonačelnik

Član 4

Gradonačelnik je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju i obavlja sledeće poslove:

1) predlaže Skupštini Grada zamenika komandanta, načelnika, i članove Gradskog štaba za vanredne situacije;

2) donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji Grada Užica na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

3) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;

4) usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

5) predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, na usvajanje;

6) naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica opšte namene;

7) ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

8) naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;

9) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

10) odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu;

11) odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

12) odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;

13) ostvaruje saradnju sa drugim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;

14) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

15) izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.

16) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

3. Gradsko veće

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Gradsko veće vrši sledeće poslove:

1) Usvaja Procenu rizika od katastrofa,

2) Usvaja Plan smanjenja rizika od katastrofa,

3) Usvaja Plan zaštite i spasavanja,

4) Usvaja operativne planove i druga planska dokumenta u vezi sa sprovođenjem zaštite i spasavanja,

5) Donosi odluku o formiranju jedinica civilne zaštite,

6) Određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na predlog Gradskog štaba,

7) Rešava u drugostepenom postupku o pravima i obavezama pripadnika jedinica civilne zaštite,

8) Obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

9) Donosi odluku o dodeli pomoći zbog pretrpljene štete od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

10) Prati realizaciju preventivnih mera u funkciji smanjenja rizika od katastrofa,

11) Vrši i druge poslove u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

4. Gradske uprave

Član 6

Gradske uprave i službe, u okviru svojih nadležnosti, u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove:

1) prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;

2) učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije Grada Užica i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

3) obavljaju poslove u vezi sa privremenim pomeranjem i evakuacijom stanovništva;

4) učestvuju u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

5) organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;

6) ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu;

7) obavljaju i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 7

Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada Užica obavljaju se u gradskoj upravi nadležnoj za poslove zaštite i spasavanja.

Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove:

1) izrađuje predlog Procene ugroženosti teritorije Grada Užica u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užice, Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima Grada i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;

2) izrađuje Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;

3) nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane Grada Užica);

4) obavlja poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene;

5) planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

6) vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite i sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti;

7) prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

8) obavlja poslove u vezi sa nabavkom i održavanjem sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada Užica;

9) organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji Grada;

10) usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;

11) ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu;

12) izrađuje plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;

13) obavlja stručne i administrativno tehničke poslove potrebne za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;

14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

5. Gradski štab za vanredne situacije

Član 8

Objedinjavanje koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Užica sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.

Član 9

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije može narediti sledeće mere:

1) mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;

2) angažovanje osposobljenih pravnih lica;

3) uvođenje dežurstva pravnim licima;

4) poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

5) posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

6) poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

7) evakuaciju stanovništva;

8) određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

9) posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl.);

10) privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

11) privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

12) obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

13) narediti korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

14) sprovoditi i druge mere radi sprečavanja opasnosti ili otklanjanja posledica vanredne situacije.

III CIVILNA ZAŠTITA

Član 10

Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i, s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.

Član 11

U ostvarivanju zakonom utvrđenih zadataka civilne zaštite subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica u skladu sa zakonom i drugim propisima pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:

1) preventivne mere;

2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;

4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Poverenici civilne zaštite

Član 12

Radi vršenja zadataka civilne zaštite u mesnoj zajednici imenuju se poverenik i zamenik poverenike.

Izuzetno od odredbe stava 2. ovog člana u mesnim zajednicama koje obuhvataju više naselja, u razruđenim naseljima, kao i u mesnim zajednicama sa velikim brojem stanovnika može se imenovati više poverenika i zamenika poverenika ukoliko je to potrebno zbog uspešnog sprovođenja mera civilne zaštite.

Odluku o ličnoj i materijalnoj formaciji poverenika i zamenika poverenika donosi Gradsko veće na predlog Gradskog štaba.

Poverenike i zamenike poverenika imenuje Gradski štab.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju status pripadnika civilne zaštite.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.

Član 12a

Radi vršenja zadataka civilne zaštite u Gradskoj opštini Sevojno obrazuje se Operativni štab za vanredne situacije.

Operativni štab za vanredne situacije Gradske opštine Sevojno čine po funkciji predsednik opštine - komandant Štaba, zamenik predsednika opštine - zamenik komandanta i 5 članova koje imenuje Skupština gradske opštine Sevojno uz saglasnost Gradskog štaba za vanredne situacije.

Operativni štab za vanredne situacije Gradske opštine Sevojno sprovodi naredbe Gradskog štaba i organizuje sprovođenje zadataka civilne zaštite u skladu sa njima.

Operativni štab za vanredne situacije Gradske opštine Sevojno predlaže Gradskom štabu poverenike i zamenike poverenika na svojoj teritoriji.

Jedinice civilne zaštite opšte namene

Član 13

Jedinice civilne zaštite obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite.

U gradu Užicu formiraju se 2 jedinice civilne zaštite opšte namene ranga čete sa po 3 voda i 1 jedinica za uzbunjivanje ranga odeljenja sa ukupno 200 pripadnika.

Odlukom Gradskog veća na predlog Gradskog štaba u gradu Užicu, mogu se u slučaju potrebe, formirati privremene dodatne jedinice civilne zaštite opšte namene sastavljene od dobrovoljaca, radno sposobnog stanovništva, zaposlenih u javnom sektoru, privrednim i drugim subjektima.

Lične formacije jedinica, zone, zadaci i način upotrebe, raspored pripadnika jedinica civilne zaštite i druga pitanja od značaja za formiranje jedinica civilne zaštite utvrdiće se odlukom Gradskog veća na predlog Gradskog štaba.

Zakonom i ovom Odlukom predviđene poslove u vezi sa jedinicama civilne zaštite izvršava gradska uprava nadležna za vanredne situacije.

Član 13a

Jedinice civilne zaštite opremaju se odgovarajućom opremom i materijalno-tehničkim sredstvima koja su neophodna za ličnu zaštitu pripadnika jedinice i za sprovođenje i izvršavanje zadataka civilne zaštite u skladu sa odlukom o materijalnoj formaciji jedinica civilne zaštite koju donosi Gradsko veće na predlog Gradskog štaba.

Dodeljenu uniformu, zaštitnu i drugu opremu, pripadnici jedinica civilne zaštite su u obavezi da koriste isključivo namenski, prilikom obuke i izvršavanja zadataka civilne zaštite.

Oprema i sredstva za izvršavanje zadataka civilne zaštite, koja se zbog svojih karakteristika mora održavati, skladištiti ili periodično koristiti može biti data na korišćenje subjektima čiji su pripadnici uključeni u jedinice civilne zaštite ili drugim subjektima sistema smanjenja rizika od katastrofa što se reguliše ugovorom.

Član 13b

U cilju prikupljanja informacija, koordinacije prijema i distribucije informacija, održavanja veza i izvršavanja drugih zadataka u vezi sa komunikacijom u vanrednoj situaciji u okviru gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja formira se situacioni centar.

Način rada, broj pripadnika, lična i materijalna formacija situacionog centra utvrđuje se odlukom Gradskog veća na predlog Gradskog štaba.

Situacioni centar se obavezno aktivira naredbom Gradonačelnika u slučaju proglašenja vanredne situacije ili neposredno pred njeno nastupanje, kao i u drugim situacijama po proceni Gradskog štaba.

U zavisnosti od očekivanog obima zadataka situacioni centar se aktivira delimično ili u celosti što se utvrđuje naredbom o aktiviranju.

Pripadnici situacionog centra imaju status pripadnika civilne zaštite.

Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje

Član 14

Gradsko veće određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Užica u skladu sa zakonom.

Stavljanje u pripravnost ili angažovanje subjekata od posebnog značaja u vanrednoj situaciji, kao i za potrebe vežbi civilne zaštite vrši se na osnovu naredbe Gradskog štaba, a u situacijama kada je potrebno hitno angažovanje i na osnovu naredbe

Gradonačelnika ili službe nadležne gradske uprave uz prethodnu saglasnost Gradonačelnika.

Gradsko veće sa subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje zaključuje ugovor kojim se uređuje način njihovog angažovanja i troškovi stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja subjekata od posebnog značaja.

Sredstava za nadoknadu troškova stavljanja u pripravnost odnosno angažovanje obezbeđuju se na teret budžeta grada Užica.

Član 14a

Organizacione celine subjekata koji su Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama definisani kao snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama (Crveni krst Srbije, Gorska služba spasavanja, Vatrogasni savez Srbije, Savez radio amatera Srbije i druga udruženja građana i organizacije čija je delatnost od posebnog interesa za razvoj i funkcionisanje sistema) koje deluju na teritoriji grada Užica i koje raspolažu resursima za smanjenje rizika od katastrofa mogu se angažovati za sprovođenje mera zaštite i spasavanja i mera civilne zaštite na način predviđen za angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje.

Za programske aktivnosti organizacionih celina iz stava 1. ovog člana kojima se smanjuje rizik o katastrofa ili jača otpornost zajednice na katastrofe ili jačaju kapaciteti subjekta za ispunjavanja zakonom utvrđenih zadataka mogu se iz budžeta grada Užica, u skladu sa zakonom, odobravati sredstva za njihovu realizaciju.

Lična, uzajamna i kolektivna zaštita

Član 15

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite organi Grada, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu, priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.

U realizaciju navedenih aktivnosti uključuju se i poverenici civilne zaštite.

Procena ugroženosti, Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, Plan funkcionisanja civilne zaštite

Član 16

Nosilac izrade Procene ugroženosti, Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, Plana funkcionisanja civilne zaštite za Grad Užice je gradska uprava nadležna za zaštitu i spasavanje u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim gradskim upravama, javnim preduzećima i ustanovama i drugim subjektima zaštite i spasavanja, u skladu sa Zakonom i odgovarajućim podzakonskim aktima.

Dokumenta iz stava 1. ovog člana razmatra Gradski štab za vanredne situacije i dostavlja ih Gradskom veću Grada Užica na usvajanje.

IV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 17

Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta Grada i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Iz budžeta Grada finansira se:

1) pripremanje, opremanje i obuka Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

2) troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

3) izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;

4) prilagođavanje i održavanje objekata za sklanjanje stanovništva, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;

5) obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;

6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

V PRIZNANJA I NAGRADE

Član 18

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Užica dodeljuju se priznanja i nagrade.

Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.

Vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu utvrdiće Gradsko veće Grada Užica.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 19

Postavljenje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Gradsko veće Grada Užica će doneti akt o određivanju osposobljenih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Užica u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 19a

Odluke o ličnim i materijalnim formacijama propisanim ovom Odlukom doneće Gradsko veće u roku od 6 meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 20

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Užica".