ODLUKA
O KOMUNALNOM INSPEKCIJSKOM NADZORU

("Sl. list grada Vršca", br. 4/2020)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređenja

Član 1

Ovom odlukom bliže se uređuju sadržina i postupak komunalnog inspekcijskog nadzora, ovlašćenja i dužnosti komunalnog inspektora i druga pitanja od značaja za komunalni inspekcijski nadzor.

Na pitanja koja nisu uređena ovom odlukom primenjuju se odredbe posebnih zakona kojima se uređuje komunalni inspekcijski nadzor i shodno i supsidijarno odredbe zakona kojima se uređuju inspekcijski nadzor i opšti upravni postupak.

Komunalni inspekcijski nadzor

Član 2

Komunalni inspekcijski nadzor je inspekcijski nadzor nad izvršavanjem zakona i drugih propisa u poslovima iz izvorne nadležnosti opštine/grada, koji je u delokrugu komunalne inspekcije.

Komunalni inspekcijski nadzor obuhvata nadzor u pogledu korišćenja i održavanja objekata za snabdevanje vodom za piće, odvođenja i prečišćavanja atmosferskih i otpadnih voda, održavanja šahti, hidranata i slivnika, održavanja kanalizacije, upravljanja komunalnim otpadom, upravljanja i uređenja grobalja, sahranjivanja, pogrebne delatnosti, upravljanja javnim parkiralištima, funkcionisanja i održavanja objekata javne rasvete, upravljanja pijacama, održavanja puteva, ulica, trgova, kolovoza i trotora, održavanja, uređenja i čišćenja javnih površina, održavanja, uređenja i čišćenja javnih zelenih površina, poslova zoohigijene, kontrole stanja komunalnih objekata, uređaja i instalacija, načina i bezbednosti njihovog korišćenja, komunalnog reda, stanovanja i održavanja zgrada, i druge poslove u oblastima od neposrednog interesa za građane.

Komunalni inspekcijski nadzor obuhvata nadzor nad javnim komunalnim i drugim javnim preduzećima koje je osnovao grad, odnosno nad privrednim subjektima kojima je povereno vršenje komunalne delatnosti.

Komunalni inspektor

Član 3

Poslove komunalnog inspekcijskog nadzora iz člana 1. ove odluke za teritoriju grada Vršca komunalna inspekcija obavlja preko komunalnog inspektora.

Prilikom vršenja nadzora, komunalni inspektor ima službenu legitimaciju kojom dokazuje svojstvo inspektora.

Legitimaciju komunalnog inspektora izdaje načelnik Gradske uprave.

Obrazac i sadržina legitimacije komunalnog inspektora propisana je Pravilnikom o izgledu obrasca službene legitimacije inspektora ("Službeni glasnik RS", broj 81/15).

II OVLAŠĆENJA I DUŽNOSTI KOMUNALNOG INSPEKTORA

Ovlašćenja i dužnosti u pogledu delokruga, vođenja postupka, izvođenja dokaza, utvrđivanja činjenica, izricanja i preduzimanja mera

Član 4

Komunalni inspektor je ovlašćen da:

1. kontroliše upravljanje neopasnim komunalnim otpadom;

2. kontroliše čišćenje i održavanje javnih površina oko preduzeća, ustanova, sportskih terena i objekata, poslovnih i stambenih objekata, gradilišta, neizgrađenih placeva, stovarišta, kao i ostalih javnih površina;

3. kontroliše održavanje javnih zelenih površina;

4. kontroliše vodovodnu i kanalizacionu instalaciju;

5. kontroliše održavanje javne rasvete;

6. kontroliše održavanje fasada, oluka i klima uređaja, kao i održavanje, čišćenje i uređenje izloga i površine oko zgrada;

7. kontroliše oglašavanje na otvorenim površinama;

8. kontroliše zauzeće javnih površina manjim montažnim objektima privremenog karaktera, tezgama, vitrinama, frižiderima, izložbenim stalcima, žardinjerama, letnjim baštama, havarisanim vozilima, poljoprivrednim priključnim mašinama i drugim stvarima i predmetima, skladištenje robe i ambalaže ispred radnji i drugih objekata na ulici, trotoarima, skverovima i ostalim površinama javne namene;

9. kontroliše upravljanje, uređenje i održavanje pijacama, javnim parkiralištima i grobljima;

10. kontroliše održavanje uličnih otvora (šahti i slivnika) i hidranata;

11. kontroliše održavanje drugih objekata i površina od opšteg, odnosno javnog interesa, čija funkcionalnost, izgled i čistoća utiču na izgled i uređenje naseljenog mesta;

12. kontroliše istovar, utovar i pretovar ogrevnog, građevinskog i drugog materijala i robe sa aspekta komunalnog reda, iznošenje kućnog i uličnog neopasnog otpada, zelenog i kabastog otpada, šljake, ugljene prašine, šuta, pepela i sl;

13. kontroliše ispuštanje otpadnih i fekalnih voda, i održavanje septičkih jama;

14. kontroliše sakupljanje i odvođenje atmosferskih voda sa javnih površina;

15. kontroliše izvođenje radova od strane investitora na površinama javne namene, vraćanje javnih površina u prvobitno stanje i njihovo čišćenje nakon završetka radova;

16. kontroliše održavanje katastarskih parcela u građevinskoj zoni koje su vidljive sa javne površine, odnosno površine javne namene ili površine u javnom korišćenju;

17. kontroliše uslove držanja domaćih životinja i obavljanje poslova zoohigijene;

18. kontroliše radno vreme ugostiteljskih i zanatskih objekata;

19. nadzire primenu propisa u oblasti stanovanja i održavanja zgrada;

20. vrši uvid u opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju vršilaca komunalne delatnosti i drugih pravnih i fizičkih lica;

21. vrši identifikaciju lica putem uvida u ličnu ispravu ili drugu javnu ispravu sa fotografijom;

22. sasluša i uzima izjave od odgovornih lica, prisutnih lica i svedoka;

23. vrši uviđaj, odnosno pregleda objekte, postrojenja i uređaje za obavljanje komunalne delatnosti i poslovne prostorije radi prikupljanja neophodnih podataka;

24. vrši uviđaj, odnosno pregleda objekte, postrojenja i uređaje koji služe korišćenju komunalnih usluga, uključujući i one koje predstavljaju unutrašnje instalacije i pripadaju korisniku komunalne usluge;

25. fotografiše i snimi prostor u kome se vrši inspekcijski nadzor, kao i stvari koje su predmet nadzora;

26. zapisnikom nalaže ili predlaže mere za otklanjanje nezakonitosti, odnosno nepravilnosti u određenom roku, radi usaglašavanja poslovanja i postupanja sa zakonom, podzakonskim propisima i odlukama Skupštine Grada, a ukoliko nadzirani subjekat ne postupi po naloženim merama iz zapisnika, donosi rešenje o nalaganju mera, osim kod neregistovanih subjekata kada se mere izriču samo rešenjem;

27. okončava postupak zapisnikom ukoliko stranka u roku koji je određen zapisnikom izvrši naložene mere;

28. naloži korisniku izvršenje utvrđenih obaveza kao i otklanjanje nedostataka na unutrašnjim instalacijama i da pristupi tim instalacijama prilikom izvršenja rešenja kojim je naložio otklanjanje nedostataka ili isključenje korisnika sa komunalnog sistema;

29. naredi rešenjem uklanjanje stvari i drugih predmeta sa površina javne namene ako su oni tu ostavljeni protivno propisima;

30. naloži rešenjem uklanjanje, odnosno premeštanje vozila, kao i postavljanje uređaja kojima se sprečava odvoženje vozila sa površina javne namene ako su ostavljena protivno propisima;

31. zabrani rešenjem odlaganje otpada na mestima koja nisu određena za tu namenu;

32. zabrani rešenjem spaljivanje otpada izvan za to određenog postrojenja;

33. zabrani paljenje trave i drugog rastinja, otpadne predmete i materijale na putu i duž putnog pojasa;

34. zabrani rešenjem odlaganje komunalnog otpada van za to određenih komunalnih kontejnera i tipskih posuda;

35. zabrani rešenjem premeštanje komunalnih kontejnera od strane neovlašćenih lica, kao i njihovo oštećenje i uništenje;

36. zabrani rešenjem bacanje gorućih predmeta i neohlađenog pepela u komunalne kontejnere i korpe za otpad;

37. zabrani rešenjem odlaganje komunalnog otpada na mestima koja nisu određena kao odlagališta, transfer stanice ili registrovane komunalne deponije i na pristupne puteve tim lokacijama;

38. zabrani rešenjem odlaganje otpadnog građevinskog materijala, zemlje i ostalog građevinskog materijala van za to određene lokacije;

39. zabrani rešenjem odlaganje otpada, zemlje, građevinskog materijala i otpadnih materija u vodotoke i na obale vodotoka;

40. zabrani rešenjem oštećenje i uništenje vodovodne i kanalizacione instalacije;

41. zabrani rešenjem oštećenje i uništenje instalacije javne rasvete;

42. zabrani rešenjem oštećenje i uništenje dečijih igrališta, ograda, klupa i ostalog imobilijara i opreme na igralištima;

43. zabrani rešenjem oštećenje i uništenje zelenih površina, zasada i ostalog pratećeg imobilijara i opreme;

44. zabrani rešenjem oštećenje i uništenje objekata od opšteg javnog interesa;

45. zabrani rešenjem zauzeće i uređenje površina javne namene bez odobrenja nadležne službe;

46. zabrani obavljanje komunalne delatnosti subjektu koji tu delatnost obavlja suprotno odredbi člana 9. Zakona o komunalnim delatnostima;

47. naredi obustavljanje radova koji se bespravno izvode na javnim površinama ili protivno važećim propisima i izdatoj dokumentaciji;

48. naredi uklanjanje snega i leda sa puteva, ulica i trotoara kao i uklanjanje ledenica sa krovova i terasa;

49. naredi trajno uklanjanje zasada koji oštećuju ili mogu da oštete mrežu javnih instalacija;

50. naredi potkresivanje drveća koje dodiruje elektro i telefonsku mrežu i javnu rasvetu;

51. naredi obavezu vršenja zoohigijenske delatnosti;

52. odredi rokove za otklanjanje nepravilnosti ili nedostataka, odnosno za izvršenje rešenja;

53. izdaje prekršajni nalog kada je za prekršaj u nadležnosti komunalne inspekcije od prekršajnih sankcija predviđena jedino novčana kazna u fiksnom iznosu i podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno prijavu za privredni prestup ili krivično delo kada oceni da postoji sumnja je povredom propisa učinjen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo;

54. vrši nadzor nad radom poljočuvarske službe i

55. preduzima i druge radnje i mere utvrđene zakonom i odlukama Skupštine grada.

Samostalnost u radu 

Član 5

Komunalni inspektor obaveštava neposredno pretpostavljenog, rukovodioca inspekcije i načelnika Gradske uprave o pojavama bitnijeg narušavanja samostalnosti i nezakonitog uticaja na njegov rad.

Razlika u ovlašćenjima komunalne inspekcije i komunalne milicije

Član 6

Za razliku od komunalne milicije, koja izuzetno može biti ovlašćena na vođenje upravnog postupka i donošenje rešenja, komunalna inspekcija vodi postupak komunalnog inspekcijskog nadzora, kao poseban upravni postupak, što uključuje sačinjavanje zapisnika i donošenje rešenja kojim se izriču upravne mere.

Izuzetno, u jednostavnim i očiglednim stvarima narušavanja komunalnog reda, koje su manjeg obima i značaja i ne zahtevaju vođenje upravnog postupka, izricanje upravne mere i praćenje njenog izvršenja, a u kojima inspektor zatekne lice u vršenju prekršaja (bacanje kućnog i drugog komunalnog otpada van posuda za odlaganje otpada, parkiranje vozila na javnim zelenim površinama i drugo), komunalna inspekcija ovlašćena je da, bez vođenja upravnog postupka, izda prekršajni nalog, koji sadrži utvrđene činjenice i dokaze.

III POSTUPAK KOMUNALNOG INSPEKCIJSKOG NADZORA

Pokretanje postupka komunalnog inspekcijskog nadzora po predstavci

Član 7

Pri pokretanju postupka komunalnog inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti, komunalni inspektor uzima u obzir prijave i druge predstavke pravnih i fizičkih lica kojima se inicira postupak komunalnog inspekcijskog nadzora, i odlučuje o pokretanju postupka u skladu sa zakonom.

Nalog za komunalni inspekcijski nadzor

Član 8

Kada se zaustavljanjem ili ostavljanjem vozila, odnosno postavljanjem ili ostavljanjem objekata, uređaja i drugih stvari i predmeta suprotno propisanim obavezama ometa vršenje komunalne usluge, korišćenje komunalnih objekata ili puta ili kada je neophodno preduzimanje hitnih mera u javnom interesu, odnosno kada to zahtevaju razlozi sprečavanja ili otklanjanja neposredne opasnosti po komunalni red i druga dobra i prava koja štiti komunalna inspekcija, komunalni inspekcijski nadzor može se vršiti bez izdavanja naloga za komunalni inspekcijski nadzor.

Obaveze nadziranih subjekata

Član 9

Pravna i fizička lica dužna su da komunalnom inspektoru omoguće nesmetano obavljanje nadzora, da mu bez odlaganja daju potrebne podatke i stave na uvid i raspolaganje potrebnu dokumentaciju i druge dokaze, ako komunalni inspektor ne može da ih pribavi po službenoj dužnosti, i izjasne se o činjenicama koje su od značaja za vršenje nadzora.

Zapisnik

Član 9

O svakom izvršenom nadzoru i preduzetim radnjama komunalni inspektor sastavlja zapisnik, u skladu sa zakonom.

Izuzetno, u slučaju iz člana 6. stav 2. ove odluke komunalni inspektor ne sastavlja zapisnik.

Posebna mera naredbe

Član 10

Komunalni inspektor, u vršenju inspekcijskog nadzora iz člana 8. ove odluke, narediće rešenjem korisniku, odnosno sopstveniku, ako je prisutan, da odmah ukloni stvari, odnosno predmete, pod pretnjom prinudnog izvršenja.

Ako se lice iz stava 1. ovog člana ne nalazi na licu mesta, komunalni inspektor će, bez saslušanja stranke, doneti rešenje kojim će naložiti da se vozila, stvari i drugi predmeti uklone u određenom roku, koji se može odrediti i na minute.

Rešenje iz stava 2. ovog člana lepi se na te stvari, odnosno predmete uz naznačenje dana i časa kada je nalepljeno i time se smatra da je dostavljanje izvršeno, a docnije oštećenje, uništenje ili uklanjanje ovog rešenja ne utiče na valjanost dostavljanja.

Ako lice iz stava 1. ovog člana ne postupi po datom nalogu, komunalni inspektor će odrediti postavljanje uređaja kojim se sprečava odvoženje vozila, odnosno odrediće da se vozila, stvari i drugi predmeti uklone o trošku korisnika, odnosno sopstvenika, na mesto koje je za to određeno.

Trošak iz stava 4. ovog člana se utvrđuje aktom nadležnog Skupštine Grada i može da obuhvata troškove postupka, odnošenja vozila, stvari i drugog predmeta, ležarine i druge dospele troškove.

Žalba protiv rešenja iz st. 1. i 2. ovog člana ne odlaže njegovo izvršenje.

Mere za otklanjanje nepravilnosti

Član 11

Ako komunalni inspektor prilikom vršenja nadzora utvrdi da propis nije primenjen ili da je nepravilno primenjen, naložiće mere i rok za otklanjanje nepravilnosti zapisnikom, a ukoliko stranka ne postupi po naloženim merama iz zapisnika doneće rešenje o otklanjanju utvrđene nepravilnosti i odrediće rok za njeno otklanjanje.

Na rešenje komunalnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja, osim ako je zakonom drugačije predviđeno.

Žalba ne odlaže izvršenje rešenja komunalnog inspektora, osim ako je zakonom drugačije određeno.

Kada, u skladu sa ovom odlukom, žalba ne odlaže izvršenje rešenja, komunalni inspektor može iz opravdanih razloga odrediti da žalba odlaže izvršenje rešenja, što obrazlaže u rešenju.

Opravdani razlozi podrazumevaju da odlaganje izvršenja nije protivno javnom interesu, odnosno da nije u pitanju hitna mera, odnosno radnja koja ne trpi odlaganje.

Rešenje Gradskog veća je konačno u upravnom postupku i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Saradnja u komunalnom inspekcijskom nadzoru

Član 12

Komunalni inspektor u obavljanju poslova sarađuje sa organom unutrašnjih poslova, komunalnom milicijom i drugim inspekcijama, u skladu sa zakonom.

Saradnja iz stava 1. ovog člana obuhvata naročito: međusobno obaveštavanje, razmenu informacija, pružanje neposredne pomoći i preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti od značaja za obavljanje poslova komunalnog inspekcijskog nadzora.

Kada komunalni inspektor utvrdi povredu propisa čiju primenu kontroliše drugi organ, odnosno druga inspekcija, dužan je da o tome obavesti nadležni organ, odnosno nadležnu inspekciju.

IV KAZNENE ODREDBE

Prekršaji

Član 13

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 150.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1. onemogući, ometa ili vređa komunalnog inspektora u vršenju poslova komunalnog inspekcijskog nadzora;

2. ne dostavi tražene podatke, koje komunalni inspektor nije mogao da pribavi po službenoj dužnosti, u roku koji odredi komunalni inspektor, ili na drugi način otežava, neopravdano odlaže ili produžava (odugovlači) vršenje komunalnog inspekcijskog nazdora;

3. ne postupi po rešenju komunalnog inspektora.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu u fiksnom iznosu od 25.000,00 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik, novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 75.000,00 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 25.000,00 dinara.

Za prekršaje iz ovog člana, komunalni inspektor izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom kojim se uređuju prekršaji.

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj fizičko lice u jednostavnim i očiglednim stvarima narušavanja komunalnog reda (član 6. stav 2).

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 14

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vršca".