UREDBA

O USLOVIMA, NAČINU PRIBAVLJANJA I RASPOLAGANJA POKRETNIM STVARIMA U JAVNOJ SVOJINI I NAČINU VOĐENJA EVIDENCIJE, KAO I NAČINU PRIBAVLJANJA RADOVA I USLUGA U INOSTRANSTVU ZA POTREBE PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE ANGAŽOVANIH U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA

("Sl. glasnik RS", br. 66/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovom uredbom propisuju se uslovi, način pribavljanja i raspolaganja pokretnim stvarima u javnoj svojini (u daljem tekstu: pokretne stvari) i način vođenja evidencije, kao i način pribavljanja radova i usluga, u inostranstvu za potrebe pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane angažovanih u multinacionalnim operacijama.

Član 2

Odredbe ove uredbe primenjuju se na pribavljanje pokretnih stvari, radova i usluga u inostranstvu za potrebe multinacionalnih operacija van granica Republike Srbije (u daljem tekstu: multinacionalne operacije), tokom priprema, upućivanja, angažovanja i povlačenja iz multinacionalnih operacija i raspolaganje pokretnim stvarima koje se nalaze u inostranstvu.

Član 3

Pojedini pojmovi koji se koriste u ovoj uredbi, imaju sledeće značenje:

1) nadležni organ su Ministarstvo odbrane, Ministarstvo unutrašnjih poslova, drugi organi državne uprave i pravna lica čije je učešće u multinacionalnim operacijama odobreno i kojima su dodeljena budžetska sredstva za tu namenu u skladu sa zakonom kojim se uređuje upotreba Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije;

2) nadležni starešina je stariji nacionalni predstavnik ili komandant nacionalnog kontingenta u multinacionalnoj operaciji, odnosno pojedinac koji samostalno izvršava zadatke u multinacionalnoj operaciji;

3) naoružanje i vojna oprema su dobra navedena u odluci kojom se utvrđuje nacionalna kontrolna lista naoružanja i vojne opreme i odluci kojom se utvrđuje nacionalna kontrolna lista robe dvostruke namene, u skladu sa zakonom;

4) otuđenje pokretnih stvari podrazumeva prodaju i davanje pokretnih stvari;

5) pokretne stvari obuhvataju naoružanje i vojnu opremu i ostala dobra koja su potrebna pripadnicima Vojske Srbije i drugih snaga odbrane angažovanih u multinacionalnim operacijama;

6) pribavljanje pokretnih stvari podrazumeva nabavku i donaciju od pravnih i fizičkih lica i drugih subjekata za potrebe pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u inostranstvu;

7) pribavljanje radova je obezbeđenje izvođenja radova ili projektovanja i izvođenja radova od pravnih i fizičkih lica i drugih subjekata za potrebe pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u inostranstvu;

8) pribavljanje usluga je obezbeđenje usluga od pravnih i fizičkih lica i drugih subjekata za potrebe pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u inostranstvu;

9) raspolaganje pokretnim stvarima je davanje stvari na korišćenje i otuđenje pokretnih stvari.

II USLOVI I NAČIN PRIBAVLJANJA POKRETNIH STVARI, RADOVA I USLUGA

Član 4.

Nabavke pokretnih stvari, radova i usluga van granica Republike Srbije sprovode se ako postoji potreba da se predmet nabavke obezbedi od pravnih i fizičkih lica ili drugih subjekata u inostranstvu, a međunarodnim ugovorom kojim je organizovana multinacionalna operacija nije obezbeđen osloncem na kapacitete zemlje domaćina ili na kapacitete nacionalnih kontingenata drugih država.

Za nabavku pokretnih stvari potrebno je da budu ispunjeni sledeći uslovi:

1) da se pokretne stvari ne mogu obezbediti stavljanjem na raspolaganje pokretnih stvari na korišćenju u zemlji ili njihov transport van granica Republike Srbije do zone multinacionalne operacije nije ekonomski opravdan;

2) da nabavka pokretnih stvari u Republici Srbiji i njihov transport van granica Republike Srbije do zone multinacionalne operacije nije ekonomski opravdana.

Za nabavku radova i usluga potrebno je da bude ispunjen uslov da ne postoje kapaciteti da se sopstvenim snagama i sredstvima izvrše potrebne usluge i radovi.

Izuzetno od st. 1. do 3. ovog člana nabavka pokretnih stvari, radova i usluga može se izvršiti ako je obezbeđenje predmeta nabavke potrebno izvršiti hitno zbog vanrednih okolnosti ili nepredviđenih događaja.

O ispunjenosti uslova za nabavku pokretnih stvari, radova i usluga van granica Republike Srbije iz st. 1. do 4. ovog člana odlučuje rukovodilac nadležnog organa ili lice koje on ovlasti.

Član 5

Nabavke za potrebe podrške učešća Vojske Srbije i drugih snaga odbrane na području multinacionalnih operacija, sprovode se:

1) prikupljanjem pismenih ponuda, kao osnovnim metodom;

2) neposrednom pogodbom, u specifičnim situacijama;

3) neposrednom kupovinom na lokalnom tržištu, u specifičnim situacijama.

Celokupna dokumentacija u vezi sa nabavkama iz stava 1. ovog člana izrađuje se na srpskom jeziku. Za deo dokumenata koji se dostavlja subjektima na tržištu, uključenim u proces nabavke, izrađuje se prepis, po pravilu na engleskom jeziku.

Član 6

Prikupljanje pismenih ponuda u postupku sprovođenja nabavki primenjuje se kada postoji mogućnost dobijanja pismenih ponuda od strane ponuđača, koji su tokom ispitivanja lokalnog tržišta iskazali interes za poslovanje sa kontingentima Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, kao i u uslovima povoljne bezbednosne situacije.

Neposredna pogodba u postupku sprovođenja nabavki primenjuje se kada ne postoje mogućnosti pribavljanja pismenih ponuda od potencijalnih ponuđača koji su u procesima inicijalnog ispitivanja i istraživanja lokalnih tržišta iskazali interes za poslovanje sa kontingentima Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, a načelno pod uslovima nepovoljne bezbednosne situacije i ograničene slobode kretanja, sprovođenja postupka sa udaljene lokacije i monopola na tržištu.

Neposredna kupovina na lokalnom tržištu u postupku sprovođenja nabavki primenjuje se kada ne postoji mogućnost realizacije nabavki na način propisan u st. 1. i 2. ovog člana.

Član 7

Način postupanja nadležnog starešine i procedure za sprovođenje postupaka nabavki propisanih ovom uredbom uređuje rukovodilac nadležnog organa.

Član 8

Nadležni starešina i drugo lice upućeno u multinacionalnu operaciju može, po zahtevu nadležnog organa, otvoriti devizni račun kod ovlašćene banke u zemlji u kojoj se izvršava multinacionalna operacija, a radi doznačavanja sredstava od strane nadležnog organa u skladu sa propisima kojima se uređuje držanje deviza rezidenata na računima u inostranstvu.

Doznačena devizna sredstva iz stava 1. ovog člana mogu se koristiti za plaćanje obaveza pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnoj operaciji u vezi sa izvršavanjem zadataka kontingenta, odnosno pojedinca u toj multinacionalnoj operaciji, pod uslovom da se te obaveze ne mogu uopšte ili u potrebnom roku izmiriti iz Republike Srbije.

Plaćanje obaveza iz stava 2. ovog člana, po pravilu, vrši se bezgotovinski, a izuzetno i u gotovini, ukoliko je takvo plaćanje uslovljeno stanjem na terenu.

Član 9

Odluku o prijemu donacije pokretnih stvari u inostranstvu za potrebe multinacionalnih operacija donosi rukovodilac nadležnog organa pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuju donacije.

Ugovor, protokol ili sporazum o prijemu donacije pokretnih stvari iz stava 1. ovog člana zaključuje rukovodilac nadležnog organa ili lice koje on ovlasti, kojim se određuje predmet i vrednost donacije.

III RASPOLAGANJE POKRETNIM STVARIMA

Član 10

Za zakonito raspolaganje pokretnim stvarima u skladu sa ovom uredbom odgovoran je nadležni starešina.

Kontrolu zakonitog raspolaganja pokretnim stvarima u multinacionalnoj operaciji za lica iz svog sastava vrši rukovodilac nadležnog organa ili lice koje on ovlasti.

Član 11

Korišćenje pokretnih stvari vrši se u skladu sa prirodom i namenom pokretnih stvari, a radi realizacije zadataka misije multinacionalnih operacija obuhvaćenih Godišnjim planom realizacije učešća Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama.

Pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane ne mogu koristiti pokretne stvari za obavljanje privrednih i drugih uslužnih delatnosti u inostranstvu, osim delatnosti koje se odnose na logističku podršku zajedničkih snaga, u skladu sa međunarodnim ugovorom kojim je organizovana konkretna multinacionalna operacija.

Član 12

Za namensko korišćenje i upotrebu pokretnih stvari koje su mu poverene tokom izvođenja multinacionalne operacije odgovara pripadnik Vojske Srbije i drugih snaga odbrane - učesnik multinacionalne operacije, pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje upotreba Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije i zaključenim ugovorom o angažovanju u odobrenoj multinacionalnoj operaciji.

Član 13

Pokretne stvari koje nisu ispravne za dalju upotrebu, a njihovo dovođenje u ispravno stanje nije ekonomski opravdano, kao i pokretne stvari koje više nisu potrebne pripadnicima Vojske Srbije i drugim snagama odbrane u multinacionalnim operacijama, a njihovo vraćanje u zemlju nije ekonomski opravdano mogu se otuđiti.

O otuđenju pokretnih stvari odlučuje rukovodilac nadležnog organa u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.

Predlog za otuđenje pokretnih stvari mora da sadrži obrazloženje iz kojeg se može utvrditi postojanje razloga opravdanosti otuđenja pokretnih stvari i načina na koji otuđenje pokretnih stvari treba izvršiti.

Otuđenje pokretnih stvari može se vršiti, po pravilu, u postupku javnog oglašavanja, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda, a izuzetno, neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom kojim se uređuje javna svojina i ovom uredbom.

Najniža prodajna cena pokretnih stvari koje se otuđuju iz javne svojine utvrđuje se u odnosu na visinu tržišne vrednosti predmetne ili slične pokretne stvari na osnovu:

1) nabavne cene iz ugovora o nabavci;

2) amortizacije pokretne stvari;

3) upotrebljivosti, kompletnosti i kvalitativnog stanja pokretne stvari;

4) tržišnih uslova (ponuda i potražnja);

5) stvarnih troškova prodaje (takse, oglašavanje, skladištenje, otpremanje i slično).

Pokretne stvari koje nisu otuđene u postupku javnog oglašavanja, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda mogu se otuđiti neposrednom pogodbom.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, pokretne stvari mogu se otuđiti iz javne svojine neposrednom pogodbom, ali ne ispod procenjene tržišne vrednosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, uz posebno obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti otuđenja i razloga zbog kojih se otuđenje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda.

Izuzetno od stava 7. ovog člana, pokretne stvari mogu se otuđiti iz javne svojine i ispod tržišne cene, odnosno bez naknade, ako postoji interes za takvim raspolaganjem, kao što je otklanjanje posledica elementarnih nepogoda.

Način postupanja i procedure za raspolaganje pokretnim stvarima, kao i primopredaju pokretnih stvari uređuje rukovodilac nadležnog organa.

IV EVIDENCIJA POKRETNIH STVARI

Član 14

O pokretnim stvarima na korišćenju u multinacionalnim operacijama vodi se posebna evidencija pokretnih stvari u obliku pomoćne knjige.

Posebna evidencija pokretnih stvari iz stava 1. ovog člana sadrži bitna dokumenta koja obezbeđuju revizorski trag za promene na pokretnim stvarima.

Način postupanja i procedure za vođenje evidencije iz stava 1. ovog člana, usklađivanje stanja u evidenciji sa stvarnim stanjem, kao i prenos računovodstvenih isprava od mesta formiranja do mesta knjiženja i arhiviranja, uređuje rukovodilac nadležnog organa.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 15

Nadležni organi koji imaju angažovane snage u multinacionalnim operacijama doneće podzakonska akta u skladu sa ovlašćenjima iz ove uredbe u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe.

Nadležni organi koji stupanjem na snagu ove uredbe nemaju angažovane snage u multinacionalnim operacijama, doneće podzakonska akta u skladu sa ovlašćenjima iz ove uredbe u roku od 90 dana od dana donošenja odluke o upotrebi njihovih snaga u multinacionalnim operacijama, u skladu sa zakonom kojim se uređuje upotreba Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije.

Član 16

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".