NAREDBA GRADSKOG ŠTABA ZA VANREDNE SITUACIJE
kojom se ublažavaju mere ustanovljene radi zaštite od širenja zarazne bolesti COVID-19 (obavljanje javnog prevoza, obavljanje delatnosti u oblasti trgovine na malo, neposredna prodaja robe kupcima i neposredno vršenje usluga korisnicima usluga u trgovinskim centrima i sličnim objektima) uz primenu preventivnih mera

("Sl. list grada Subotice", br. 21/2020)

I

1. Ublažava se mera kojom je radi zaštite od širenja zarazne bolesti COVID-19 zabranjeno obavljanje javnog prevoza putnika u železničkom saobraćaju i drumskom saobraćaju autobusima.

2. Od 4. maja 2020. godine dozvoljava se obavljanje međumesnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju.

3. Od 8. maja 2020. godine dozvoljava se obavljanje gradskog i prigradskog prevoza putnika u drumskom saobraćaju.

4. Grad Subotica i JP "Subotica trans" dužni su da obavljanje gradskog i prigradskog prevoza organizuju na način dat Instrukcijom za organizovanje javnog gradskog, prigradskog i lokalnog prevoza u primeni mera prevencije, sprečavanja širenja i smanjenja rizika bolesti COVID-19, Kriznog štaba za suzbijanje zarazne bolesti COVID-19 od 28. aprila 2020. godine 08 broj 53-3455/2020-1 (u daljem tekstu: Instrukcija), koja je sastavni deo ove naredbe.

5. Autobuski prevoznici i autobuske stanice dužni su da obavljanje međumesnog linijskog, posebnog linijskog i prevoza putnika za sopstvene potrebe organizuju u skladu sa tač. 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12. i 13. Instrukcije, s tim što su autobuski prevoznici koji međumesni linijski prevoz na linijama do 50 km obavljaju prigradskim autobusima, odnosno na linijama do 15 km prigradskim i gradskim autobusima dužni da u organizaciji prevoza poštuju i tač. 4. i 10. Instrukcije.

6. Pružaoci stanične usluge (JP "Subotica trans") na autobuskim stanicama moraju primeniti preventivne mere kojima se osigurava bezbednost zaposlenih i bezbednost korisnika usluga (obavezna dezinfekcija svih prostorija autobuske stanice, opreme, mobilijara, obavezna upotreba zaštitnih sredstava tj. maski i rukavica, obavezno merenje temperature putnicima u skladu sa posebnim planom mera, koje su sastavni deo akta o proceni rizika, a koji upravljač autobuske stanice donosi u skladu sa zakonom i propisima iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu).

7. U skladu sa mogućnostima autobuskih prevoznika, potrebno je angažovanje što većeg broja autobusa, a u cilju što redovnijeg odvijanja prevoza putnika u drumskom saobraćaju.

8. Autobuski prevoznici sa registrovanim redom vožnje u međumesnom prevozu putnika u drumskom saobraćaju u obavezi su da do 1. septembra 2020. godine obavljaju polaske za koje postoje iskazane potrebe putnika, ali ne manje od 25% polazaka sa registrovanih redova vožnje, nakon čega je neophodno da prevoz obavljaju u skladu sa registrovanim redom vožnje.

II

1. Počev od 4. maja 2020. godine pravna lica i preduzetnici koji obavljaju delatnost u oblasti trgovine na malo, koja obuhvata prodaju hrane i pića tu delatnost, odnosno pružanje usluga mogu da obavljaju, odnosno da posluživanje korisnika vrše i neposredno u zatvorenom prostoru i u prostoru organizovanih bašti na otvorenom - uz primenu preventivnih mera propisanih ovom naredbom i utvrđenih aktom poslodavca.

2. Pravna lica i preduzetnici (poslodavci) koji pružaju usluge u delatnostima iz ove tačke, podtačka 1. ove naredbe, a na način opisan navedenom podtačkom naredbe dužni su da, u odnosu na zaposlene i korisnike usluga, primene sve preventivne mere od uticaja na bezbednost i zdravlje zaposlenih i korisnika usluga, a posebno one koje se odnose na sprečavanje širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 (organizovanje procesa rada koji obezbeđuje održavanje socijalne distance, odnosno međusobnog rastojanja između dva lica od najmanje dva metra, obaveznu dezinfekciju mobilijara, mašina, alata i uređaja za rad posle pružene usluge svakom pojedinačnom korisniku, obaveznu upotrebu zaštitnih sredstava tj. maski i rukavica od strane zaposlenih - za pružanje usluga na otvorenom, kao i dodatne mere, ograničenog broja lica u prostoriji, a u slučaju manjeg rastojanja od dva metra između korisnika pružanje usluga uz primenu staklene, plastične ili slične barijere, obaveznu dezinfekciju prostorija i podova, obaveznu upotrebu zaštitnih sredstava tj. maski i rukavica i od korisnika usluga - za pružanje usluga u zatvorenom prostoru), i da u tom smislu dopune poseban plan primene mera iz stava 1. ove tačke.

III

1. Počev od 8. maja 2020. godine dozvoljava se neposredna prodaja robe kupcima i neposredno vršenje usluga korisnicima usluga u trgovinskim centrima i sličnim objektima uz primenu preventivnih mera propisanih ovom naredbom, drugim propisom koji se odnosi na delatnost koju obavlja pravno lice ili preduzetnik i utvrđenih aktom poslodavca.

2. Pravna lica i preduzetnici (poslodavci) koji pružaju usluge u delatnostima iz ove tačke podtačka 1. ove naredbe dužni su da, u odnosu na zaposlene i korisnike usluga, primene sve preventivne mere od uticaja na bezbednost i zdravlje zaposlenih i korisnika usluga, a posebno one koje se odnose na sprečavanje širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 (organizovanje procesa rada koji obezbeđuje ograničen broj lica u prostoru, održavanje socijalne distance, odnosno međusobnog rastojanja između dva lica od najmanje dva metra, pružanje usluga uz primenu staklene, plastične ili slične barijere, obaveznu dezinfekciju prostorija i podova, mobilijara, mašina, alata i uređaja za rad posle pružene usluge svakom pojedinačnom korisniku, obaveznu upotrebu zaštitnih sredstava tj. maski i rukavica od strane zaposlenih i korisnika usluga), i da u tom smislu donesu poseban plan primene mera, koji je sastavni deo akta o proceni rizika koji se donosi saglasno zakonu i propisima iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.

IV

Ova naredba primenjuje se od 4.5.2020. g. 

Primena mera iz tačke II i tačke III ove naredbe traje dok traje vanredno stanje proglašeno u Republici Srbiji, odnosno dok traje opasnost od širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2.

V

Naredbu objaviti u "Službenom listu Grada Subotice" i putem sredstava javnog informisanja.

 

INSTRUKCIJA
ZA ORGANIZOVANJE JAVNOG GRADSKOG, PRIGRADSKOG I LOKALNOG PREVOZA U PRIMENI MERA PREVENCIJE, SPREČAVANJE ŠIRENJA I SMANJENJA RIZIKA BOLESTI COVID-19

1. Rad javnog gradskog, prigradskog i lokalnog prevoza putnika (u daljem tekstu: javni prevoz) će se organizovati fazno, u skladu sa epidemiološkom situacijom, odnosno na taj način što će se usluge javnog gradskog i prigradskog prevoza pružati prema sledećim prioritetima:

- prva faza: zaposlena lica,

- druga faza: studenti i đaci,

- treća faza: nezaposleni, turisti, ostala lica (uključujući i penzionere mlađe od 65 godina),

- četvrta faza: lica starija od 65 godina.

Svaka jedinica lokalne samouprave utvrdiće odlukom period trajanja svake od faza na osnovu preporuka nadležnih zavoda/instituta za javno zdravlje.

2. Vozači javnog prevoza moraju obavezno nositi ličnu zaštitnu opremu (masku i rukavice) dok upravljaju vozilom.

3. Ostala službena lica koja se nalaze u vozilu (redari, kondukteri i kontrolori) moraju obavezno nositi ličnu zaštitnu opremu (masku i rukavice, po mogućnosti i zaštitne vizire).

4. Vozačka kabina mora biti odeljena fizičkom barijerom od putničkog dela vozila (plastična ili druga pogodna providna pregrada).

5. Usluge javnog prevoza mogu koristiti samo lica koja nose ličnu zaštitnu opremu - masku i rukavice, tj. neće biti dozvoljen ulaz putnicima koji na pravilan način ne koriste zaštitnu masku i rukavice.

6. Ulazak putnika u vozilo je moguć samo na jednim vratima (prednjim ili zadnjim), s tim što se vozilo mora vidljivo obeležiti sa spoljašnje i unutrašnje strane na kojim vratima je ulaz, a na kojim izlaz putnika iz vozila.

7. U unutrašnjosti vozila mora biti jasno obeležen pravac kretanja putnika (od ulaza ka izlazu).

8. Na ulaznim vratima vozila mora stajati jedan zaposleni kod prevoznika (tzv. redar) koji će voditi računa da li putnici ulaze pravilno noseći ličnu zaštitnu opremu, davati uputstva o ponašanju tokom vožnje, vršiti proveru validacije voznih isprava, vršiti druge radnje kako bi se obezbedila sigurnost putnika i vozača.

9. Sedišta moraju biti vidljivo obeležena sa uspostavljenim razmakom koji omogućava odgovarajuću fizičku distancu između putnika (na duplim sedištima samo jedan putnik i sl. - fizička distanca u skladu sa mogućnostima, odnosno raspoloživim kapacitetima vozila javnog gradskog i prigradskog prevoza).

10. Mesta za stajanje u vozilu moraju biti vidljivo obeležena na taj način da se poštuje odgovarajuća fizička distanca, u skladu sa mogućnostima, odnosno raspoloživim kapacitetima vozila javnog gradskog i prigradskog prevoza.

11. Vozilo se obavezno mora pojačano dezinfikovati, pre prvog polaska ili nakon povratka u autobazu po završetku rada, a po mogućstvu vozilo treba dezinfikovati i u toku radnog dana. Posebnu pažnju treba obratiti na vozačku kabinu i rukohvate, validatore i druge predmete koji se često dodiruju.

12. Pre i posle svake pojedinačne vožnje, vozilo se mora provetriti prirodnom ventilacijom, otvaranjem svih prozora i vrata na vozilu. Ukoliko vremenske prilike dozvoljavaju preporučuje se da prozori budu otvoreni i u toku vožnje. Ne koristiti centralizovani način klimatizacije. U slučaju da su prozori blokirani, prevoznik je dužan da ih odblokira.

13. Na stajalištima moraju biti vidno istaknuta pravila ponašanja u vozilu (ulazak jedan po jedan, nošenje lične zaštitne opreme, fizička distanca, način ulaska i izlaska putnika iz vozila i dr.), kao i obeležena mesta za stajanje putnika na stajalištu radi formiranja reda kojim se obezbeđuje fizička distanca.

14. U skladu sa mogućnostima prevoznika, potrebno je angažovanje što većeg broja vozila, a u cilju što redovnijeg odvijanja javnog prevoza.

15. Ovu instrukciju dostaviti Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave koje će po jedan primerak dostaviti svim jedinicama lokalne samouprave.

16. Jedinica lokalne samouprave može bliže razraditi primenu ove instrukcije, ali na taj način da se u potpunosti primenjuju sve mere prevencije, sprečavanje širenja i smanjenja rizika bolesti COVID-19.