ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA SKLONIŠTA BEOGRAD - NOVI BEOGRAD SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 95/2016, 38/2018 i 81/2020) |
Javno preduzeće za skloništa Beograd - Novi Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za skloništa ("Službeni glasnik RS", br. 3/92, 18/92, 63/01 i 112/06), radi obavljanja delatnosti organizacije izgradnje, održavanja i tehničke kontrole javnih i blokovskih skloništa.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem 2859/2005 od 24. februara 2005. godine, matični broj 07892845, PIB: 100143406.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće za skloništa Beograd - Novi Beograd.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP za skloništa.
Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Bulevar Mihajla Pupina broj 117a.
Javno preduzeće može promeniti poslovno ime i sedište, odlukom koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju Statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:
- Šifra delatnosti: 4339;
- Naziv delatnosti: ostali završni radovi.
Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je delatnost organizacije izgradnje, održavanja, tehničke kontrole i mirnodopskog korišćenja javnih i blokovskih skloništa.
Javno preduzeće obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom i Statutom.
3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u Javnom preduzeću, Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) Statut;
2) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
3) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja su u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;
4) akt o opštim uslovima za pružanje usluga;
5) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
6) promenu sedišta;
7) promenu poslovnog imena;
8) promenu pravne forme;
9) odluku o raspodeli dobiti, odnosno odluku o načinu pokrića gubitaka;
10) odluku o visini cena usluga;
11) godišnji program poslovanja;
12) dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja;
13) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se određuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.
Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;
2) odluku o statusnim promenama Javnog preduzeća;
3) osnivanje zavisnih društava kapitala.
Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja na koji saglasnost daje Osnivač na predlog ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Godišnji program iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće dostavlja Osnivaču, najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Javno preduzeće dužno je da dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonima i programskim i planskim aktima Osnivača.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;
3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća.
Pravo na štrajk zaposleni u Javnom preduzeću ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk.
4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti i način pokrića gubitaka i snošenje rizika
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Raspodela dobiti, odnosno pokriće gubitka utvrđuju se u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača kojom se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitaka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje i razrešava Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju ima predsednika i dva člana, s tim što se za predsednika imenuje nezavisni član Nadzornog odbora.
Članovi Komisije za reviziju moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu tih izveštaja;
3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
4) učestvuje u postupku izbora revizora koji vrši reviziju finansijskih izveštaja i predlaže revizora u skladu sa zakonom;
5) daje obrazloženi predlog za otkaz ugovora sa revizorom i vrši proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija;
6) vrši nadzor nad postupkom revizije, uključujući i određivanje ključnih pitanja koja treba da budu predmet revizije;
7) obavlja i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Najmanje jedanput godišnje Komisija za reviziju podnosi Nadzornom odboru izveštaje o pitanjima iz svog delokruga.
6. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
7. Zastupanje Javnog preduzeća
Javno preduzeće zastupa i predstavlja direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
8. Iznos osnovnog kapitala, opis i vrsta nenovčanog uloga
Vrednost osnovnog kapitala Javnog preduzeća iznosi:
1) novčani kapital 18.254.425,23 dinara na dan 31. decembar 2004. godine;
2) nenovčani kapital 7.785.455.076,76 dinara, i to: 7.666.696.609,26 dinara i 77.239.479,50 dinara na dan 1. januar 2013. godine i 41.518.988,00 dinara na dan 16. novembar 2017. godine.
Osnivač je Republika Srbija sa udelom od 100% u osnovnom kapitalu.
Nenovčani ulog čine građevinski objekti - skloništa sa opremom koji su preneti na korišćenje Javnom preduzeću i koji su dobijeni od investitora saglasno Zakonu o vanrednim situacijama.
Javno preduzeće ima svoju imovinu kojom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i direktor.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova koje imenuje Osnivač, na period od četiri godine, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, koji se predlaže na način utvrđen Statutom i jedan član koji mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani pod uslovima i na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog stava;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) uspostavlja računovodstvene politike Javnog preduzeća i politike upravljanja rizicima;
7) nadzire rad direktora;
8) donosi Statut;
9) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala, uz prethodnu saglasnost osnivača;
10) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
11) donosi odluku o visini cena usluga koje pruža Javno preduzeće;
12) zaključuje ugovor o radu sa direktorom na određeno vreme;
13) donosi akt o isplati stimulacije Direktora i izvršnih direktora;
14) imenuje i razrešava članove Komisije za reviziju;
15) daje i opoziva prokuru, uz saglasnost Nadzornog odbora, u skladu sa zakonom;
16) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade, odnosno kriterijume i merila za njeno utvrđivanje, određuje Osnivač.
Direktora imenuje Osnivač na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs za imenovanje direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Za direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika direktora.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje rad i rukovodi procesom rada Javnog preduzeća;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže finansijske izveštaje;
6) predlaže izveštaje o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;
7) izvršava odluke Nadzornog odbora;
8) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
9) predlaže godišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
10) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova u Javnom preduzeću;
10a) bira izvršne direktore;
11) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Direktor donosi opšte i pojedinačne akte Javnog preduzeća i vrši druge poslove određene zakonom i Statutom, pod uslovom da ti akti i poslovi nisu zakonom, ovom odlukom ili Statutom određeni kao delokrug poslova Nadzornog odbora.
Direktor ima pravo na zaradu, a može imati pravo i na stimulaciju.
Akt o isplati stimulacije direktora, donosi Nadzorni odbor uz saglasnost Osnivača.
Mandat direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor se razrešava, odnosno može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predlog za razrešenje direktora podnosi ministarstvo nadležno za poslove privrede, a može ga podneti i Nadzorni odbor, preko tog ministarstva.
Predlog za razrešenje direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže.
Na postupak u kome se odlučuje da li će direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač, u slučajevima, pod uslovima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
Za izvršnog direktora Javnog preduzeća bira se lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća i Statutom Javnog preduzeća.
Broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom Javnog preduzeća, a ne može ih biti više od sedam.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.
Izvršni direktor odgovara za svoj rad Direktoru i obavlja poslove u okviru ovlašćenja koja mu je odredio Direktor, u skladu sa Statutom i pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Javnom preduzeću.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju.
Odluka o isplati stimulacije izvršnom direktoru donosi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće u obavljanju delatnosti dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.
12. Javnost u radu Javnog preduzeća
Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, Direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
13. Opšti akti Javnog preduzeća
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora i direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
14. Prelazne i završne odredbe
Javno preduzeće nastavlja da obavlja delatnosti koje je obavljalo na dan donošenja ove odluke, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16), Zakonom o vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS", br. 111/09, 92/11 i 93/12) i ovom odlukom.
Javno preduzeće usaglasiće Statut sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".