PRAVILNIK
O BLIŽIM USLOVIMA ZA OBAVLJANJE UNIVERZALNE POŠTANSKE USLUGE I MINIMUMU RADNOG VREMENA JAVNOG POŠTANSKOG OPERATORA

("Sl. glasnik RS", br. 91/2020)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi za obavljanje univerzalne poštanske usluge, kao i minimum radnog vremena javnog poštanskog operatora.

Član 2

Univerzalna poštanska usluga, u skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama (u daljem tekstu: zakon), kao usluga od opšteg interesa, koja se obavlja u kontinuitetu na čitavoj teritoriji Republike Srbije, u okviru propisanog kvaliteta i po pristupačnim cenama, pod jednakim uslovima za sve korisnike, obuhvata prijem, preradu, prevoz i uručenje:

1) pismonosnih pošiljaka mase do 2 kg;

2) pismena u sudskom, upravnom i prekršajnom postupku, bez obzira na limite;

3) prijem i uručenje paketa mase do 10 kg u unutrašnjem i međunarodnom poštanskom saobraćaju;

4) uručenje paketa mase do 20 kg u međunarodnom poštanskom saobraćaju;

5) sekograma mase do 7 kg bez naplate poštarine u unutrašnjem poštanskom saobraćaju;

6) prijem, prenos i isplatu poštanske uputnice.

Član 3

Rezervisane poštanske usluge, kao deo univerzalne poštanske usluge, u skladu sa zakonom, obuhvataju prijem i/ili preradu i/ili prevoz i/ili uručenje:

1) pismonosnih pošiljaka mase do 50 g;

2) pismena u sudskom, upravnom i prekršajnom postupku, kao preporučenih poštanskih pošiljaka bez obzira na limite;

3) poštanskih uputnica.

Član 4

Univerzalnu poštansku uslugu obavljaju privredni subjekti ako:

1) su upisani u Registar privrednih subjekata u Republici Srbiji za obavljanje univerzalne poštanske usluge;

2) imaju tehničke, tehnološke i kadrovske resurse;

3) imaju sopstvenu poštansku mrežu ili zaključeni ugovor o pristupu poštanskoj mreži;

4) poseduju dokaz o ispunjenosti uslova za obavljanje univerzalne poštanske usluge, sa rezervisanim poštanskim uslugama, na čitavoj teritoriji Republike Srbije ili dokaz o ispunjenosti uslova za obavljanje dela univerzalne poštanske usluge na čitavoj teritoriji Republike Srbije;

5) poseduju posebnu licencu ili licencu izdatu od strane Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge.

Član 5

Univerzalnu poštansku uslugu sa rezervisanim poštanskim uslugama u skladu sa zakonom, obavlja javni poštanski operator, odnosno Javno preduzeće "Pošta Srbije", Beograd, (u daljem tekstu: javni poštanski operator), na osnovu posebne licence.

Deo univerzalne poštanske usluge, izuzev rezervisanih poštanskih usluga, na osnovu licence mogu da obavljaju i drugi poštanski operatori odnosno davaoci univerzalne poštanske usluge.

Član 6

Javni poštanski operator, u skladu sa zakonom, poseduje sopstvenu poštansku mrežu, kojom obezbeđuje korisnicima dostupnost univerzalne poštanske usluge na čitavoj teritoriji Republike Srbije.

Radi zadovoljenja potreba korisnika univerzalne poštanske usluge, javni poštanski operator kontinuirano održava i unapređuje poštansku mrežu.

Član 7

Davaoci univerzalne poštanske usluge mogu da poseduju poštansku mrežu ili zaključen ugovor o pristupu poštanskoj mreži javnog poštanskog operatora.

Član 8

U pogledu dostupnosti univerzalne poštanske usluge, potrebno je da javni poštanski operator obezbedi dovoljan broj pošta (ili organizacionih delova pošte) i da izvrši njihovu podelu na teritoriji Republike Srbije, i to:

1) u naseljenim mestima u kojima ima više od 1.300 domaćinstava, u slučaju da je rastojanje od (administrativne granice) naselja do najbliže pošte veće od 2 km, obavezno se mora organizovati rad jedne pošte. U slučaju da grupa naseljenih mesta ima više od 1.300 domaćinstava i da je rastojanje od (administrativne) granice posmatrane grupe naseljenih mesta do najbliže pošte veće od 5 km, po pravilu se organizuje rad pošte u naseljenom mestu koje je centar gravitacije posmatrane grupe naselja;

2) u naseljenim mestima između 3.000 i 12.000 domaćinstava, organizuje se rad pošte na svakih 3.500 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove pošte do najbliže pošte veće od 2 km;

3) u naseljenim mestima između 12.000 i 36.000 domaćinstava, organizuje se rad pošte na svakih 4.000 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove pošte do najbliže jedinice poštanske mreže veće od 1,5 km;

4) u naseljenim mestima između 36.000 i 100.000 domaćinstava, organizuje se rad pošte na svakih 6.000 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove pošte do najbliže pošte veće od 1,25 km;

5) u naseljenim mestima preko 100.000 domaćinstava, organizuje se rad pošte na svakih 7.500 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove pošte veće od 1 km.

Član 9

Za prijem neregistrovanih pismonosnih pošiljaka, u skladu sa potrebama korisnika, potrebno je da javni poštanski operator obezbedi određen broj poštanskih sandučića.

Poštanski sandučići mogu biti postavljeni na objektima svih pošta, a ako to nije moguće, sandučić je potrebno postaviti u neposrednoj blizini pošte.

Sandučiće iz stava 2. ovog člana potrebno je postaviti na najprometnijim mestima u naseljima kako bi bili dostupni što većem broju korisnika.

Javni poštanski operator po pravilu, prazni poštanske sandučiće najmanje jedanput, svakog radnog dana, pri čemu se na svakom poštanskom sandučetu označava raspored pražnjenja.

Član 10

Davalac univerzalne poštanske usluge, skladu sa zakonom, obavlja univerzalnu poštansku uslugu svakog radnog dana, a najmanje pet dana u nedelji, osim u dane državnih i verskih praznika, u slučaju više sile i ugroženosti zdravlja i sigurnosti zaposlenih.

Minimum radnog vremena javnog poštanskog operatora određuje se u skladu sa potrebama korisnika, s tim da to vreme ne može biti kraće od četiri sata u toku jednog radnog dana pošte.

Član 11

Javni poštanski operator, odnosno, davalac univerzalne poštanske usluge može zatvoriti poštu ili izmeniti radno vreme pošte, samo ukoliko se posle izvršene ekonomske analize pokaže da je promena opravdana.

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".