PRAVILNIKO USLOVIMA ZA UNAPREĐENJE I ODRŽIVOST OBAVLJANJA UNIVERZALNE POŠTANSKE USLUGE I BLIŽIM USLOVIMA ZA PRUŽANJE UNIVERZALNE POŠTANSKE USLUGE KORISNICIMA SA INVALIDITETOM("Sl. glasnik RS", br. 91/2020) |
Ovim pravilnikom propisuju se uslovi za unapređenje i održivost obavljanja univerzalne poštanske usluge i bliži uslovi za pružanje univerzalne poštanske usluge korisnicima sa invaliditetom, tako da se svim korisnicima omogući ravnopravan pristup mreži javnog poštanskog operatora, u skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama (u daljem tekstu: zakon).
Uslovi za unapređenje obavljanja univerzalne poštanske usluge su:
1) razvijanje poštanske mreže u kontinuitetu u cilju prilagođavanja stalnim promenama ekonomskih, tržišnih, demografskih i tehničko-tehnoloških faktora, koji utiču na stanje u oblasti poštanskih usluga;
2) razvoj novih modela i načina usluživanja;
3) planiranje i investiranje u izgradnju i opremanje glavnih preradnih poštanskih centara i regionalnih poštanskih centara, kao i pošta i pristupnih tačaka;
4) uvođenje odgovarajućih tehničko-tehnoloških i kadrovsko-organizacionih rešenja, na osnovu kojih će se uspostaviti sistem za obezbeđivanje poštovanja propisanih parametara kvaliteta u oblasti poštanskih usluga.
Radi razvoja poštanske mreže, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge kontinuirano razvija i unapređuje poštansku mrežu i da je prilagođava tržištu poštanskih usluga i svim promenama koje mogu imati uticaja na zadovoljenje potreba i zahteva korisnika univerzalne poštanske usluge.
U pogledu unapređenja obavljanja univerzalne poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge kontinuirano razvija nove modele usluga i da unapređuje pružanje usluga.
U skladu sa očekivanim tehničko-tehnološkim, društveno-ekonomskim i drugim promenama od uticaja na tržište poštanskih usluga, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge planira i ulaže u izgradnju glavnih preradnih centara, pošta i pristupnih tačaka.
Radi zadovoljenja potreba i očekivanja korisnika poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge unapređuje pružanje univerzalne poštanske usluge, tako što će uvoditi nova tehničko-tehnološka i kadrovsko-organizaciona rešenja.
Uslovi za održivost obavljanja univerzalne poštanske usluge su:
1) uspostavljanje i održavanje efikasne poštanske mreže koja omogućava pokrivenost celokupne teritorije Republike Srbije;
2) pružanje univerzalne poštanske usluge pod istim uslovima i po pristupačnim cenama svim korisnicima poštanskih usluga;
3) obavljanje univerzalne poštanske usluge u skladu sa utvrđenim parametrima kvaliteta, koje propisuje Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Agencija);
4) obezbeđivanje dostupnosti univerzalne poštanske usluge bez diskriminacije;
5) pružanje univerzalne poštanske usluge u kontinuitetu.
U okviru uspostavljanja i održavanja univerzalne poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge organizuje poštansku mrežu pristupnih tačaka za prijem pošiljki, koju čini prijemna mesta, uključujući i poštanske sandučiće i automate na javnim površinama ili u prostorijama davalaca univerzalne poštanske usluge, gde pošiljalac može predati poštansku pošiljku na dalju otpremu.
Radi postizanja zadovoljavajućeg stepena pokrivenosti celokupne teritorije univerzalnom poštanskom uslugom, davalac univerzalne poštanske usluge može da uspostavi i druge organizacione oblike poštanske mreže.
Radi pružanja univerzalne poštanske usluge potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge obezbeđuje pružanje usluge pod istim uslovima i pristupačnim, transparentnim i podsticajnim cenama, koje su zasnovane na realnim troškovima.
U pogledu obavljanja univerzalne poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge, obavlja univerzalnu poštansku uslugu u skladu sa parametrima koje na osnovu zakona propisuje Agencija.
Radi obezbeđivanja dostupnosti obavljanja univerzalne poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge obezbedi dostupnost usluge bez bilo kakvog vida diskriminacije, a pogotovo diskriminacije koja bi poticala iz političkih, religioznih i ideoloških razloga.
U okviru pružanja univerzalne poštanske usluge u kontinuitetu, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge pruža univerzalnu poštansku uslugu, bez obzira na geografske i vremenske uslove, tehničke mogućnosti, ekonomsku opravdanost, kao i druge objektivne mogućnosti, izuzev u slučajevima utvrđenim zakonom.
Uslovi za pružanje univerzalne poštanske usluge korisnicima sa invaliditetom se odnose na:
1) omogućavanje pristupa i ulaza u pošte korisnicima sa invaliditetom;
2) prilagođavanje poštanskih šaltera korisnicima sa invaliditetom.
Radi obezbeđivanja prilaza i ulaza u pošte za korisnike sa invaliditetom potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge obezbedi prilaz objektu, odnosno, rampe za pešake i korisnike invalidskih kolica.
Rampe treba da su prilagođene potrebama korisnika sa invaliditetom, pešaka i korisnika invalidskih kolica, odnosno, treba da imaju odgovarajuću širinu, kosu ravan, rukohvate i graničnike, a u skladu sa propisima kojima su uređeni tehnički standardi kojima se osigurava nesmetano kretanje korisnika sa invaliditetom.
Ulazna vrata u poštu treba da imaju širinu koja omogućava ulaz korisnika u invalidskim kolicima.
Ulazna vrata u poštu treba da su pogodna za otvaranje bez teškoća korisnicima sa invaliditetom.
Prostor od ulaznih vrata u poštu do šaltera i terminala treba da ima odgovarajuću širinu, da korisnicima sa invaliditetom omogući nesmetano korišćenje invalidskih kolica.
Ukoliko se pošta nalazi u okviru objekta druge namene, potrebno je jasno označiti u kom delu se pruža poštanska usluga.
Kako bi se omogućio nesmetan prilaz šalterima za korisnike sa invaliditetom, unutrašnjost pošte treba da bude dovoljno osvetljena.
Šalter iz stava 1. ovog člana treba da ima mikrofon i zvučnik i da bude na odgovarajućoj visini.
U unutrašnjosti pošte moraju biti istaknuti jasni tekstualni natpisi i važna uputstva, a video tutorijali, ako postoje, moraju biti lako uočljivi.
U poštama treba obezbediti olakšan prijem i uručenje sekograma, kao pošiljka namenjenih slepim i slabovidim licima.
U cilju olakšavanja komunikacije i rešavanja reklamacija korisnika, davalac univerzalne poštanske usluge može da organizuje obuke za zaposlene.
Ukoliko u objektima pošte, ima više šaltera, najmanje jedan šalter treba da bude prilagođen za korisnike sa invaliditetom.
U pogledu obezbeđivanja uslova za nesmetano ostvarivanje prava na univerzalnu poštansku uslugu korisnika sa invaliditetom, potrebno je da pošta poseduje najmanje jedan prenosivi terminal za bezgotovinsko plaćanje kako bi se olakšala komunikacija i postupak pružanja univerzalne poštanske usluge.
Radi obezbeđivanja pristupačnih uslova za korisnike sa invaliditetom, potrebno je u poštama da davalac univerzalne poštanske usluge uslove iz čl. 13-18. ovog pravilnika, obezbedi tako da:
1) u gradovima koji imaju više od 500.000 stanovnika najmanje tri pošte budu prilagođene korisnicima sa invaliditetom;
2) u gradovima koji imaju od 200.000 do 500.000 stanovnika najmanje dve pošte budu prilagođene korisnicima sa invaliditetom;
3) u gradovima koji imaju manje od 200.000 stanovnika najmanje jedna pošta bude prilagođena korisnicima sa invaliditetom.
U ruralnim i teško dostupnim područjima davalac univerzalne poštanske usluge će obezbediti uslove za pružanje univerzalne poštanske usluge korisnicima sa invaliditetom u skladu sa potrebama korisnika i tehničkim mogućnostima.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za održavanje i unapređenje obavljanja univerzalne poštanske usluge ("Službeni glasnik RS", broj 6/11).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", osim čl. 13-19. koji se primenjuju po isteku tri godine od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.