ODLUKA
O POKRETANJU POSTUPKA ISPITIVANJA ZA UVOĐENJE MERA ZAŠTITE OD PREKOMERNOG UVOZA REBRASTOG BETONSKOG ČELIKA

("Sl. glasnik RS", br. 92/2020)

1. Ovom odlukom pokreće se postupak ispitivanja za uvođenje mera za zaštitu od prekomernog uvoza rebrastog betonskog čelika u šipkama, na zahtev domaćeg pravnog lica METALFER STEEL MILL DOO SREMSKA MITROVICA, a u skladu sa članom 7. Uredbe o bližim uslovima za primenu mera za zaštitu od prekomernog uvoza (u daljem tekstu: Uredba).

2. Proizvod obuhvaćen ovim postupkom je rebrasti betonski čelik u šipkama (u daljem tekstu: posmatrani proizvod), svrstan u tarifnu oznaku 7214 20 00 00, u skladu sa Uredbom o usklađivanju nomenklature Carinske tarife za 2020. godinu, ("Službeni glasnik RS", br. 85/19, 13/20 i 76/20), koji ispunjava uslove propisane Uredbom o tehničkim i drugim zahtevima za čelik za armiranje betona ("Službeni glasnik RS", br. 35/15 i 44/16).

Domaća industrija je dostavila dovoljno dokaza Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija (u daljem tekstu: Ministarstvo), da se uvoz posmatranog proizvoda u Republiku Srbiju ubrzano povećava u apsolutnim i relativnim vrednostima u odnosu na domaću proizvodnju, što predstavlja pretnju od ozbiljne štete domaćoj industriji, kao i ostale relevantne podatke u smislu člana 6. Uredbe.

Uvoz posmatranog proizvoda, iz stava 1. ove tačke, povećao se usled nepredviđenih okolnosti, a naročito zbog trgovinskih mera koje kontinuirano donosi veliki broj zemalja, što dodatno stvara opasnost za preusmeravanje trgovinskih tokova prema Republici Srbiji, kao alternativnom tržištu.

Posmatrani proizvod najviše se uvozio iz Bosne i Hercegovine i Republike Grčke od strane većeg broja uvoznika, a u 2018. i 2019. godini je došlo do naglog porasta uvoza iz Republike Belorusije, kao i iz Republike Turske.

U periodu 2015-2019. godine, uvoz posmatranog proizvoda je kontinuirano rastao i u 2019. godini u odnosu na 2015. godinu zabeležen je rast uvoza u apsolutnom iznosu za 46,88%. Uočen je nagli i iznenadni rast uvoza posebno iz Republike Belorusije u 2019. godini u odnosu na 2016. godinu u apsolutnom iznosu za 780,35%, a iz Republike Turske u 2019. godini u odnosu na 2015. godinu za 4482,65%. Potrošnja betonskog čelika u Republici Srbiji kontinuirano se povećava, ali se udeo domaćeg proizvođača i pored velikih investicija održava na približno istom nivou, umesto da raste, pa su od povećane tražnje znatno veću korist imali uvoznici. Zalihe domaćeg proizvoda su u stalnom su porastu, a u periodu 2017-2019. godine zabeležen je enormni porast u apsolutnom iznosu za 437,4%, što ukazuje na nemogućnost izvoza na tradicionalna tržišta, otežanu prodaju na domaćem tržištu i veliku opasnost od nastanka ozbiljne štete za domaćeg proizvođača. Uvozna cena posmatranog proizvoda iz pojedinih država (Republika Turska, Republika Belorusija) značajno je niža u odnosu na ostale cene iz uvoza i cenu domaćeg proizvođača, koji je radi očuvanja tržišnog udela morao da smanjuje svoju prodajnu cenu, što je, uz povećanje troškova prodate robe (oko 15%), dovelo do pada profitabilnosti (od 20,08% u 2016. godini na 12,53% u 2019. godini). Zaposlenost je rasla sporijim tempom nego što je bilo planirano, imajući u vidu obim ulaganja i njihov rast. Zaposlenost je u periodu 2015-2019. godine porasla za 82,6%, a investicije, u apsolutnom iznosu, za 15.167,22%. Povećan uvoz u velikoj meri ugrožava ovu značajnu investiciju i može dovesti do otpuštanja radnika.

Okolnosti i posledice iz stava 5. ove tačke ukazuju da je domaća industrija posmatranog proizvoda još uvek u razvoju i izuzetno osetljiva na fluktuacije uvoza i cena.

3. Ministarstvo će, da bi prikupilo podatke koje smatra potrebnim za ispitni postupak, za zainteresovane strane, u smislu člana 8. stav 1. Uredbe, sačiniti upitnike.

Period ispitivanja je 1. januar 2015 - 31. decembar 2019. godine.

Za period 2015-2018. godine podaci se dostavljaju na godišnjem nivou, a za 2019. godinu, za posmatrani period 1. januar - 31. decembar, na mesečnom nivou.

Na osnovu dostavljenih informacija Ministarstvo će utvrditi da li se posmatrani proizvod uvozi u povećanim količinama usled nepredviđenih okolnosti i pod takvim uslovima da uzrokuje ili bi mogao da uzrokuje ozbiljnu štetu proizvođačima iz Republike Srbije istog ili direktno konkurentnog proizvoda.

Ministarstvo će, ako utvrdi postojanje povećanja uvoza iz stava 4. ove tačke, predložiti da se uvedu odgovarajuće mere za otklanjanje ozbiljne štete u skladu sa odredbama Uredbe.

4. Zainteresovane strane koje žele da učestvuju u postupku mogu da iznesu svoje mišljenje i dostave relevantne podatke i dokaze o potrebi uvođenja mera zaštite od prekomernog uvoza.

Zainteresovane strane mogu da se obrate Ministarstvu, elektronskom poštom, na adresu: tradepolicy@mtt.gov.rs, najkasnije u roku od 15 dana od dana objavljivanja ove odluke u "Službenom glasniku Republike Srbije" i zatraže odgovarajući upitnik. Popunjeni upitnici moraju se dostaviti Ministarstvu u roku od 21 dan, od dana njihovog slanja.

Podaci u slobodnom obliku mogu se dostaviti Ministarstvu u roku od 21 dana od dana objavljivanja ove odluke u "Službenom glasniku Republike Srbije".

5. Sve zainteresovane strane mogu podneti zahtev da iznesu dokaze na usmenoj raspravi, u roku od 21 dana od dana objavljivanja ove odluke u "Službenom glasniku Republike Srbije", u skladu sa članom 9. Uredbe.

Ministarstvo će saslušati zainteresovane strane, koje su podnele zahtev iz stava 1. ove tačke i omogućiti im da zastupaju svoje interese u toku postupka ispitivanja.

6. Podaci dobijeni u skladu sa ovom odlukom biće korišćeni isključivo za svrhu za koju su traženi.

Ministarstvo ne sme otkriti bilo kakve informacije poverljive prirode bez odobrenja lica koje je pružilo takvu informaciju.

7. Nadležna ministarstva i drugi organi (Uprava carina i Republički zavod za statistiku), dužni su da na zahtev Ministarstva, dostave podatke vezane za postupak ispitivanja.

8. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".