ODLUKA

O OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI DIMNIČARSKE USLUGE

("Sl. list grada Čačka", br. 11/2020)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom određuju se uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti dimničarske usluge na teritoriji grada Čačka, prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti i korisnika komunalne usluge, obim i kvalitet komunalnih usluga, finansiranje, način vršenja nadzora nad obavljanjem komunalne delatnosti dimničarske usluge i druga pitanja koja su od značaja za obavljanje delatnosti.

Član 2

Komunalna delatnost dimničarske usluge obuhvata čišćenje i kontrolu dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja, vađenje i spaljivanje čađi u dimovodnim objektima, pregled novoizgrađenih i dograđenih dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i merenje emisije dimnih gasova i utvrđivanje stepena korisnosti ložišnog uređaja, osim u slučajevima kada navedene poslove obavljaju lica ili preduzetnici ovlašćeni u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast cevovodnog transporta gasovitih i tečnih ugljovodonika, kao i zakonom kojim je uređena oblast efikasnog korišćenja energije.

Član 3

Izrazi koji se upotrebljavaju u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

1) dimovodni objekat (dimnjak) je vertikalna, približno vertikalna ili horizontalna konstrukcija (kanal, okno, šaht, cev, ispust za odvod produkata sagorevanja - fasadni ispust), koja produkte sagorevanja - dimne gasove, u potpritisku ili natpritisku, odvodi iz ložišnog uređaja u spoljnu sredinu - atmosferu, odnosno obezbeđuje dovod vazduha ložišnom uređaju;

2) ložišni uređaj je deo ložišnog sistema u kojem se odvija loženje (sagorevanje) čvrstih, tečnih ili gasovitih goriva, pri čemu se proizvodi toplota i nastaju produkti sagorevanja - dimni gasovi;

3) ventilacioni kanal je usisni i odsisni horizontalni odnosno vertikalni otvor, instalacija i okno koji ima svrhu prinudnog ili prirodnog (termički uzgon) provetravanja ili odzračivanja prostora objekta;

4) ventilacioni uređaj je uređaj koji omogućuje prinudno strujanje svežeg ili istrošenog vazduha, odnosno dima i toksičnih produkata sagorevanja kroz ventilacioni kanal;

5) rezervni dimovodni otvor (rezervni dimnjak) je dimovodni objekat koji se koristi samo u slučaju vanrednih potreba i na koga može da se priključi ložišni uređaj na čvrsto gorivo.

II NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 4

Komunalnu delatnost dimničarske usluge na teritoriji grada Čačka obavlja javno preduzeće čiji je osnivač grad Čačak i koje ispunjava propisane uslove za obavljanje ove delatnosti (u daljem tekstu: Preduzeće).

Korisnik dimničarske usluge je stambena zajednica za stambene i stambeno poslovne zgrade, odnosno fizičko ili pravno lice koje je vlasnik, odnosno korisnik stana u stambenoj ili stambeno poslovnoj zgradi, vlasnik, odnosno korisnik porodične stambene zgrade ili vlasnik, odnosno korisnik poslovnog prostora i objekata u kojima se nalaze dimovodni objekti, rezervni dimovodni objekti, ložišni uređaji, ventilacioni kanali i uređaji (u daljem tekstu: korisnik usluge).

Član 5

Dimničarske usluge obavljaju se u cilju obezbeđivanja ispravnog funkcionisanja dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja, preventivne zaštite života i imovine od požara, zaštite životne sredine, kao i energetske efikasnosti.

Preduzeće pruža dimničarske usluge na osnovu zaključenog pisanog ugovora sa korisnikom o redovnom održavanju dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja ili ventilacionih kanala i uređaja ili na osnovu poziva korisnika i ugovornog odnosa nastalog započinjanjem korišćenja komunalne usluge.

Ugovor koji Preduzeće zaključuje sa korisnikom usluge, pored neophodnih elemenata, sadrži saglasnost korisnika usluge za obrazovanje evidencije o izvršenim uslugama i podacima o ličnosti korisnika.

Član 6

Čišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja vrši se jednom godišnje.

Rezervni dimnjaci i dimnjaci koji se ne koriste stalno, odnosno na koji nisu priključeni ložišni uređaji, kontrolišu se i čiste jednom u tri godine.

Korisnik je dužan da obezbedi svoje prisustvo i omogući nesmetano vršenje usluge.

Član 7

Korisnik usluge može da zahteva pisanim putem da se, mimo propisane redovne kontrole, izvrši kontrola ispravnosti dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja, kao i eventualno čišćenje, vađenje i spaljivanje čađi u ovim objektima i uređajima, na teret podnosioca zahteva.

Član 8

Korisnik je dužan da obavesti Preduzeće najkasnije 30 dana pre privremenog prestanka korišćenja usluga, kao i da navede period u kome neće koristiti usluge Preduzeća.

Član 9

O utvrđenim neispravnostima dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja koje utiču na upotrebljivost i sigurnost, kao što su oštećenja (obrušavanje, pukotine, rastrešenost i sl.), nedozvoljeni građevinski radovi (zaziđivanje i sl.), Preduzeće je dužno da odmah obavesti korisnika usluge, Ministarstvo unutrašnjih poslova - Sektor za vanredne situacije - Odeljenje u Čačku i nadležnu građevinsku inspekciju.

III PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA I KORISNIKA USLUGA

Član 10

Preduzeće je dužno da obezbedi:

1. trajno i nesmetano obavljanje dimničarskih usluga,

2. propisani obim i kvalitet dimničarskih usluga,

3. razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsta dimničarskih usluga.

Član 11

Preduzeće je dužno:

- da dimničarske usluge vrši na način i u rokovima propisanim ovom odlukom,

- da o terminu vršenja dimničarskih usluga obavesti korisnika usluge,

- da neposrednom vršiocu dimničarskih usluga obezbedi posebnu legitimaciju, koju je dužan da pokaže pri pružanju usluge.

Izgled i sadržinu legitimacije iz stava 1. alineja 3. ovog člana propisuje Nadzorni odbor Preduzeća, na predlog direktora Preduzeća.

Član 12

Preduzeće je dužno da vodi evidenciju (kontrolnu knjigu ili list) o izvršenim dimničarskim uslugama.

Kontrolna knjiga (ili list) vodi se za svaki dimovodni i ložišni objekat i uređaj i ventilacioni kanal i uređaj i sadrži:

- ulicu i kućni broj objekta,

- ime i prezime vlasnika, odnosno korisnika objekta, ime i prezime lica ili naziv organa koji upravlja zgradom,

- broj i vrstu dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja,

- opis obavljene dimničarske usluge, datum i potpis neposrednog vršioca dimničarske usluge i

- potpis lica iz alineje 2. ovog stava, kao potvrdu o izvršenim dimničarskim uslugama i saglasnost korisnika usluge za obrazovanje evidencije o izvršenim uslugama i podacima o ličnosti korisnika.

Član 13

Preduzeće je dužno da čuva podatke o obavljenim uslugama na propisan način, u skladu sa odredbama zakona kojima je regulisano obavljanje komunalne delatnosti i zaštita podataka o ličnosti.

Podatke iz stava 1. ovog člana, Preduzeće je dužno da čuva i u elektronskom obliku.

Član 14

Korisnik usluga dužan je:

1. da omogući ulaz u prostorije i nesmetan prilaz dimovodnim i ložišnim objektima i uređajima i ventilacionim kanalima i uređajima,

2. da omogući čišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja,

3. da omogući kontrolu dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja i

4. da plati cenu za pružene dimničarske usluge.

IV FINANSIRANJE OBAVLJANJA DIMNIČARSKIH USLUGA

Član 15

Sredstva za obavljanje dimničarskih usluga obezbeđuju se iz:

1) prihoda od pružanja dimničarskih usluga,

2) prihoda budžeta grada,

3) namenskih sredstava drugih nivoa vlasti,

4) drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 16

Cene dimničarskih usluga utvrđuju se Cenovnikom.

Cenu komunalne usluge određuje Nadzorni odbor Preduzeća, na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom kojim je uređen način obavljanja komunalnih delatnosti, uz saglasnost Skupštine grada Čačka.

V OBEZBEĐENJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 17

Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da obezbedi odgovarajući obim, vrstu i kvalitet dimničarskih usluga.

Član 18

Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalne usluge o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u obavljanju komunalne delatnosti dimničarske usluge, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u obavljanju delatnosti.

Član 19

Ako dođe do poremećaja ili prekida u radu Preduzeća usled vanredne situacije ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, Preduzeće je obavezno da odmah preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida, i to:

1. radno angažuje zaposlene u Preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida, kao i da angažuje treća lica za obavljanje dimničarskih usluga,

2. preduzme mere koje utvrde nadležni organi grada.

Član 20

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u obavljanju komunalne delatnosti dimničarske usluge, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće grada Čačka i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje poremećaja.

Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere za otklanjanje poremećaja u roku koji odredi Gradsko veće, Gradsko veće će preduzeti mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena na teret Preduzeća.

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu obavljanja delatnosti, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u obavljanju ove delatnosti, Gradsko veće je dužno da preduzme sledeće mere:

1) odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih i fizičkih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2) preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3) utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

VI IZJAŠNJAVANJE O KVALITETU KOMUNALNIH USLUGA

Član 21

Preduzeće je dužno da obezbedi korisnicima usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt sa Preduzećem u vezi kvaliteta i korišćenja usluga.

Korisnici usluga obavljanja delatnosti vršenja dimničarskih usluga mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge Preduzeću, preko internet stranice Preduzeća.

Preduzeće je dužno da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovori u roku od osam dana.

Član 22

Preduzeće je dužno da jednom godišnje u decembru mesecu sprovede postupak izjašnjavanja korisnika usluga o kvalitetu pružanja dimničarskih usluga u trajanju od 30 dana i da izveštaj o rezultatima izjašnjavanja dostavi organu gradske uprave nadležnom za komunalne poslove u roku od 15 dana od okončanog izjašnjavanja.

Organ gradske uprave nadležan za komunalne poslove sa dostavljenim izveštajem o rezultatima izjašnjavanja postupiće na način propisan zakonom kojim je regulisano obavljanje komunalnih delatnosti.

VII MERE ZABRANE

Član 23

Zabranjeno je:

1. na dimovodnim i ložišnim objektima i uređajima, ventilacionim kanalima i uređajima, infrastrukturnih objekata i uređaja i

2. korišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja ili rezervnog dimovodnog otvora suprotno njihovoj nameni.

VIII NADZOR

Član 24

Inspekcijski nadzor nad sprovođenjem odredbi ove odluke vrši komunalna inspekcija.

Komunalno-policijske i druge poslove na održavanju komunalnog reda uređenog ovom odlukom i kontrolu primene odluke vrši komunalna milicija.

IX KAZNENE ODREDBE

Član 25

Novčanom kaznom u iznosu od 60.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice - vršilac usluge, ako:

1) na zahtev korisnika usluge ne izvrši kontrolu ispravnosti dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja ili ventilacionih kanala i uređaja, ili ne izvrši čišćenje, vađenje i spaljivanje čađi u ovim objektima i uređajima (član 7. Odluke);

2) ne postupi na način propisan stavom 1. alineja 1, 2. i 3. člana 11. Odluke;

3) ne vodi evidenciju u skladu sa članom 12. ove odluke;

4) ne čuva evidenciju o izvršenim uslugama na propisan način (član 13. Odluke);

5) ne preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida u obavljanju dimničarskih usluga (član 19. Odluke);

6) ne obavesti Gradsko veće o nastupanju neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u obavljanju komunalne delatnosti (član 20. stav 1. Odluke);

7) ne odgovori na dostavljena pitanja, primedbe i predloge u propisanom roku (član 21. stav 3. Odluke);

8) ne sprovede postupak izjašnjavanja korisnika usluga na propisan način ili ne dostavi izveštaj o rezultatima izjašnjavanja nadležnom organu u propisanom roku (član 22. stav 1. Odluke);

9) ne izvrši izvršno rešenje komunalnog inspektora doneto na osnovu odredbi ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaje iz ovog člana komunalni inspektor, odnosno komunalni milicioner, izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.

Član 26

Novčanom kaznom u iznosu od 60.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1) postupi suprotno članu 14. stav 1. tačka 1), 2) i 3) Odluke;

2) postupi suprotno zabrani propisanoj članom 23. Odluke;

3) ne izvrši izvršno rešenje komunalnog inspektora doneto na osnovu odredbi ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaj iz stava 1. tačka 1) i 2) ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 30.000 dinara preduzetnik.

Za prekršaj iz stava 1. tačka 1) i 2) ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara fizičko lice.

Za prekršaje iz ovog člana komunalni inspektor, odnosno komunalni milicioner, izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka", a primenjivaće se od dana izdavanja rešenja ministra nadležnog za komunalne delatnosti da javno preduzeće ispunjava uslove za obavljanje komunalne delatnosti dimničarske usluge.