ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ČAČKA("Sl. list grada Čačka", br. 11/2020) |
Ovom odlukom uređuje se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama na teritoriji grada Čačka, određuju se subjekti i snage sistema zaštite i spasavanja, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene, finansiranje sistema zaštite i spasavanja i druga pitanja od značaja za organizaciju i funkcionisanje civilne zaštite.
II SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA
Subjekti i snage sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Čačka su:
1. Skupština grada Čačka;
2. Gradonačelnik grada Čačka;
3. Gradsko veće grada Čačka;
4. Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Čačka (u daljem tekstu: Gradski štab za vanredne situacije);
5. Gradske uprave grada Čačka;
6. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
7. Jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;
8. Profesionalne vatrogasne jedinice grada Čačka;
9. Građani i udruženja građana i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Čačka u skladu sa Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), Skupština grada Čačka vrši sledeće poslove:
1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Čačka i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;
2) donosi odluku o formiranju, organizaciji i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje na teritoriji grada Čačka;
3) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
4) donosi Procenu rizika, Plan smanjenja rizika od katastrofa, Plan zaštite i spasavanja i eksterni Plan zaštite od velikog udesa za teritoriju grada Čačka;
5) usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Gradskog štaba za vanredne situacije;
6) planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera civilne zaštite na teritoriji grada Čačka;
7) vrši druge poslove u cilju zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradonačelnik u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Čačka, obavlja sledeće poslove:
1) stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
2) donosi odluke o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Čačka, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
3) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
4) usmerava i usklađuje rad gradskih organa i drugih pravnih lica čiji je Grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
5) odlučuje o uvođenju dežurstva u gradskim upravama, organizacijama i službama Grada u vanrednoj situaciji;
6) ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
7) ostvaruje saradnju sa drugim opštinama i gradovima, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
8) izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;
9) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
10) obrazuje Komisije za procenu štete od elementarnih nepogoda i drugih nezgoda;
11) obavlja i druge poslove u oblasti civilne zaštite u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradsko veće u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Čačka u skladu sa zakonom, vrši sledeće poslove:
1) donosi odluku o subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
2) donosi odluke o pomoći za sanaciju štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nezgoda;
3) prati realizaciju preventivnih mera zaštite;
4) predlaže akta koja donosi Skupština grada;
5) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
4. Gradski štab za vanredne situacije
Obrazovanje i nadležnosti Gradskog štaba za vanredne situacije uređeni su Zakonom i odlukom Skupštine grada.
Gradske uprave grada Čačka u okviru nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:
1) učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Čačka;
2) učestvuju u izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa teritorije grada Čačka;
3) učestvuju u izradi Plana zaštite i spasavanja na teritoriji grada Čačka;
4) učestvuju u izradi eksternog Plana zaštite od velikog udesa na teritoriji grada Čačka;
5) učestvuju u pripremama i izvođenju pripremnog pomeranja ili evakuacije stanovništva;
6) učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja evakuisanog stanovništva;
7) nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi akustične studije za teritoriju grada Čačka;
8) organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
9) učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
10) staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
11) obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja.
Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja obavljaju se u Gradskoj upravi za opšte i zajedničke poslove grada Čačka.
Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove u vezi sa zaštitom i spasavanjem obavlja sledeće poslove:
1) izrađuje nacrte akata predviđene Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama;
2) obavlja poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene u skladu za zakonom i podzakonskim aktima;
3) planira zbrinjavanje ugroženih, nastradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
4) vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite opšte namene grada Čačka, specijalizovanim jedinicama civilne zaštite za uzbunjivanje, sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti: organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada;
5) obavlja stručne i administrativne poslove za potrebe Gradskog štaba za vanredne situacije;
6) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
6. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Čačka
Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje su privredna društva i druga pravna lica koja se bave delatnošću iz oblasti: telekomunikacija, rudarstva i energetike, transporta, meteorologije, hidrologije, seizmologije, zaštite od jonizujućeg zračenja i nuklearne sigurnosti, zaštite životne sredine, vodoprivrede, šumarstva i poljoprivrede, zdravstva, zbrinjavanja lica, veterine, komunalne delatnosti, građevinarstva, ugostiteljstva, i drugi koji raspolažu resursima za smanjenje rizika od katastrofa.
Subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Čačka dužni su da planski prilagode svoje kapacitete i organizaciju za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja.
Na određivanje i angažovanje subjekata od posebnog značaja ne primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuju javne nabavke.
Troškovi stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje padaju na teret budžeta grada Čačka.
Gradonačelnik grada Čačka, sa subjektima iz prethodnog stava će ugovorom urediti troškove stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja, koji se nadoknađuju po tržišnim cenama.
Subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Čačka, prava i obaveze odrediće se posebnom odlukom.
7. Jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje
Jedinice civilne zaštite opšte namene grada Čačka obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite kao što su lokalizovanje i gašenje početnih manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.
U gradu Čačku formira se 14 jedinica civilne zaštite opšte namene jačine voda sa ukupno 574 obveznika civilne zaštite i 1 specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje jačine odeljenja.
Popunu, opremanje i obuku jedinica izvršiće Nadležna služba Gradske uprave za opšte i zajedničke poslove grada Čačka u skladu sa Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju u vanrednim situacijama i podzakonskim aktima koje donosi ministar.
Pripadnici jedinica civilne zaštite i poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju pravo na nadoknadu za angažovanje na zadacima civilne zaštite.
Pripadnik civilne zaštite za vreme izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja ima pravo na naknadu za prevoz, smeštaj i ishranu.
Skupština grada posebnom Odlukom urediće formiranje, organizaciju, opremanje, osposobljavanje i funkcionisanje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje na teritoriji grada Čačka.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite (u daljem tekstu: poverenici i zamenici poverenika) preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici su dužni da se odazovu na poziv nadležnog štaba za vanredne situacije ili drugog organa koji ih je postavio.
Poverenici u privrednim društvima i drugim pravnim licima postavljaju se zavisno od organizacione strukture, prostora organizovanja, delovanja i broja zaposlenih prema sopstvenoj proceni ovih subjekata i imenuje ih direktor, odnosno drugi nadležni organ određen opštim aktom. Poverenici i zamenici poverenika obavljaju poslove zaštite i spasavanja u privrednim društvima i drugim pravnim licima.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i spasavanja i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po život i zdravlje ljudi, materijalnih i kulturnih dobara kao i zaštita životne sredine postavljaju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici za sledeće delove teritorije grada Čačka:
1) za istočni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;
2) za južni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;
3) za zapadni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;
4) za severni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;
5) za centralni deo teritorije koji obuhvata gradske mesne zajednice šest (6) poverenika i dvanaest (12) zamenika poverenika.
Detaljnija podela po delovima teritorije grada sa nazivima jedinica izvršiće se u Odluci o formiranju, organizaciji i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene za teritoriju grada Čačka.
8. Profesionalna vatrogasna jedinica grada Čačka
Grad može osnovati profesionalne vatrogasne jedinice.
Posebnom odlukom definisaće se minimalni broj vatrogasaca, tehnička opremljenost i obučenost profesionalnih vatrogasnih jedinica lokalne samouprave na osnovu akta koji propisuje ministar.
Lična i kolektivna zaštita u gradu Čačku se organizuje po mestu rada i mestu stanovanja.
Građani, vlasnici zgrada i vlasnici posebnih i samostalnih delova stambenih zgrada i zgrada bilo koje druge namene dužni su da obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu i uzajamnu zaštitu.
Obavezuje se Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove da u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Čačku, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti, posebno o reagovanju prilikom zemljotresa, poplava i požara.
U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključuju se poverenici.
IV SITUACIONI CENTAR GRADA ČAČKA
Situacioni centar grada Čačka obrazovan je u okviru Gradske uprave za opšte i zajedničke poslove grada Čačka, a rad centra organizuje i rukovodi nadležna služba uprave.
Opremanje tehničkim sredstvima i obuku zaposlenih u Situacionom centru sprovodi Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Iz budžeta grada Čačka za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda i drugih nesreća finansiraju se:
1. organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
2. organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene;
3. troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
4. obuka iz oblasti civilne zaštite koju organizuje grad i
5. drugi poslovi civilne zaštite određeni pozitivnim propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju mera civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja grad Čačak može dodeliti priznanje u vidu zahvalnice.
Zahvalnica se dodeljuju na Svetski dan civilne zaštite - 1. marta.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Čačka ("Službeni list grada Čačka", br. 13/2014 i 19/2016).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".