PRAVILNIK
O DOZVOLI ZA OBAVLJANJE KONTROLE PRISTUPA, PREGLEDA OBEZBEĐIVANJA, NADGLEDANJE I PATROLIRANJE

("Sl. glasnik RS", br. 102/2020)

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom se propisuju uslovi pod kojima se izdaje, menja, produžava važenje, suspenduje ili stavlja van snage dozvola za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje, vreme na koje se dozvola izdaje i obrazac dozvole.

Ovim pravilnikom bliže se propisuje i način sprovođenja provere operatera aerodroma ili pravnog lica koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje, kao i sadržina izveštaja o proveri.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) pošta je svaka pismena pošiljka ili drugi predmet, izuzev pošte avio-prevozioca, koji poštanska služba predaje na prevoz ili koji je namenjen za dostavu poštanskoj službi, prema pravilima Svetskog poštanskog saveza;

2) pregled obezbeđivanja je korišćenje tehničkih ili drugih sredstava za prepoznavanje i/ili otkrivanje zabranjenih predmeta;

3) predati prtljag je prtljag koji je namenjen za prevoz u prtljažnom prostoru vazduhoplova;

4) roba je svaki tovar namenjen za prevoz vazduhoplovom, izuzev prtljaga, pošte, pošte avio-prevozioca, materijala avio-prevozioca i zaliha namenjenih potrošnji tokom leta;

5) ručni prtljag je prtljag koji putnik unosi sa sobom u putničku kabinu vazduhoplova;

6) tehnička oprema za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje je oprema koja obuhvata specijalne uređaje koji se koriste pojedinačno ili kao deo sistema za prevenciju ili otkrivanje radnji nezakonitog ometanja koje ugrožavaju obezbeđivanje u vazduhoplovstvu i objekte civilnog vazduhoplovstva.

Dozvola za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje

Član 3

Kontrolu pristupa, pregled obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje na aerodromu može da obavlja operater aerodroma ili pravno lice koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju tih poslova i koji ima dozvolu za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje (u daljem tekstu: dozvola).

Izuzetno od stava 1. ovog člana, dozvolu ne mora da ima regulisani agent ili poznati pošiljalac, ako obavlja pregled obezbeđivanja isključivo robe i pošte, kao i regulisani snabdevač zaliha namenjenih potrošnji tokom leta, ako obavlja pregled obezbeđivanja isključivo zaliha namenjenih potrošnji tokom leta.

Dozvolu iz stava 1. ovog člana izdaje Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) na zahtev operatera aerodroma ili pravnog lica koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja.

Dozvola se izdaje na obrascu koji je dat u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Uslovi za izdavanje dozvole

Član 4

Operater aerodroma ili pravno lice koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja mora da ispuni sledeće uslove za izdavanje dozvole:

1) da ima poslovno sedište u Republici Srbiji;

2) da je organizaciono sposoban za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja;

3) da raspolaže odgovarajućim brojem kvalifikovanog i stručno osposobljenog osoblja koje poseduje sertifikat sa odgovarajućim ovlašćenjima koji izdaje Direktorat;

4) da ispunjava uslove u vezi s osiguranjem, kao i finansijske uslove iz člana 7. ovog pravilnika.

Organizaciona sposobnost

Član 5

Organizacionu sposobnost iz člana 4. tačka 2) ovog pravilnika operater aerodroma dokazuje onim delom programa za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu koji sadrži odredbe o: merama i procedurama koje se odnose na obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja; angažovanju i obuci osoblja; tehničkoj opremi za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja; planovima za vanredne situacije i načinu obavljanja unutrašnje kontrole kvaliteta.

Pravno lice koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja dokazuje ispunjenost uslova iz člana 4. tačka 2) ovog pravilnika priručnikom za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja.

Osoblje obezbeđivanja

Član 6

Broj osoblja obezbeđivanja određuje se na osnovu vršnog opterećenja, vrste i obima saobraćaja, vremena otvorenosti aerodroma, konfiguracije i opremljenosti mesta pregleda obezbeđivanja, konfiguracije i opremljenosti mesta za kontrolu pristupa, opreme za obezbeđivanje, radnog vremena i vremena potrebnog za odmor osoblja.

Pored kriterijuma iz stava 1. ovog člana, prilikom određivanja potrebnog broja osoblja obezbeđivanja na mestu pregleda obezbeđivanja putnika i ručnog prtljaga naročito se uzima u obzir potreba za:

a) proverom putnih isprava i kupona za ukrcavanje na let i drugih ovlašćenja za ulazak u obezbeđivano-restriktivnu zonu;

b) pripremom putnika i njegovog ručnog prtljaga za pregled obezbeđivanja, davanjem instrukcija za pravilno postavljanje ručnog prtljaga na transportnu traku uređaja, uključujući veću elektronsku opremu (prenosivi računari, mobilni telefoni i sl.), tečnosti, gelova i aerosola, kao i kontrolom protoka putnika na mestu pregleda obezbeđivanja;

v) dodatnim postupanjem sa putnikom nakon obavljenog pregleda obezbeđivanja (broj osoblja potrebnog za dodatno postupanje sa putnikom zavisi od broja putnika i zasniva se na proceni rizika);

g) analizom slike ručnog prtljaga dobijene putem opreme za obezbeđivanje i dodatnim postupanjem sa ručnim prtljagom za koji se sumnja da sadrži zabranjeni predmet;

d) usmeravanjem, izdvajanjem i kontrolom ručnog prtljaga koji je određen za dodatno postupanje;

đ) dodatnim postupanjem sa ručnim prtljagom koji je određen za dodatno postupanje;

e) nadgledanjem obavljanja poslova kontrole obezbeđivanja (supervizija) i održavanjem njihove efikasnosti.

Za obavljanje pregleda obezbeđivanja putnika i njihovog ručnog i predatog prtljaga, operater aerodroma ili pravno lice koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju tih poslova mora da obezbedi dovoljan broj osoblja obezbeđivanja koje, pored sertifikata sa upisanim odgovarajućim ovlašćenjem, mora da poseduje i potvrdu o znanju engleskog jezika (niži srednji nivo (B1)), a poželjno je i poznavanje drugog stranog jezika.

Osoblje obezbeđivanja koje obavlja pregled obezbeđivanja putnika i lica koja nisu putnici mora da bude istog pola kao i lice koje se pregleda.

Finansijski uslovi i uslovi u vezi s osiguranjem

Član 7

Procena ispunjenosti finansijskih uslova iz člana 4. tačka 4) ovog pravilnika, vrši se na osnovu sledeće dokumentacije:

1) dokaza o osiguranju od odgovornosti iz delatnosti, koji obuhvata i osiguranje za štetu koju mogu da pretrpe putnici, lica koja nisu putnici, prtljag, roba, pošta i vozila prilikom obavljanja kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja;

2) najnovijih internih finansijskih izveštaja i godišnjih finansijskih izveštaja podnetih u skladu sa zakonima kojima se uređuju računovodstvo i revizija, za najmanje dve poslovne godine koje prethode godini u kojoj je podnet zahtev za izdavanje dozvole;

3) poslovnog plana za dve poslovne godine, uključujući i godinu u kojoj je podnet zahtev za izdavanje dozvole, a koji pokazuje da će podnosilac zahteva biti u stanju da ispunjava svoje finansijske obaveze u odnosu na planirane fiksne i varijabilne troškove;

4) dokaza o dobroj reputaciji, odnosno potvrde da nije u stečaju, da poslovni račun nije u blokadi, kao i dokaza o plaćenim porezima i doprinosima i sl.

Poslovni plan iz stava 1. tačka 3) ovog člana zasniva se na realnim procenama i sadrži podatke o zaposlenima, sredstvima za zarade zaposlenih i druge podatke o troškovima u vezi sa zaposlenima (broj zaposlenih, planirana nova zaposlenja, troškovi obuka i sertifikacije zaposlenih i sl.), troškovima poslovanja (troškovi održavanja opreme, troškovi kapitalnih ulaganja i sl.), planirani bilans stanja i bilans uspeha, kao i osnove za planiranje prihoda i rashoda.

Ako je podnosilac zahteva za izdavanje dozvole novoosnovano pravno lice, on dostavlja samo dokaze iz stava 1. tač. 1) i 3) ovog člana, kao i dokaz da raspolaže finansijskim sredstvima koja nisu manja od iznosa planiranih fiksnih i varijabilnih troškova za prvih šest meseci poslovanja, pri čemu se ne uzimaju u obzir prihodi od poslovanja.

Ovlašćenja

Član 8

Dozvola sadrži najmanje jedno od sledećih ovlašćenja:

1) ovlašćenje za obavljanje pregleda obezbeđivanja putnika i njihovog ručnog prtljaga;

2) ovlašćenje za obavljanje pregleda obezbeđivanja lica koja nisu putnici i stvari koje ta lica nose sa sobom;

3) ovlašćenje za obavljanje pregleda obezbeđivanja predatog prtljaga;

4) ovlašćenje za obavljanje pregleda obezbeđivanja robe i pošte;

5) ovlašćenje za obavljanje pregleda obezbeđivanja pošte i materijala avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu;

6) ovlašćenje za obavljanje pregleda obezbeđivanja vozila;

7) ovlašćenje za obavljanje kontrole pristupa lica koja nisu putnici u kontrolisanu zonu i obezbeđivano-restriktivnu zonu aerodroma;

8) ovlašćenje za obavljanje kontrole pristupa vozila u kontrolisanu zonu i obezbeđivano-restriktivnu zonu aerodroma;

9) ovlašćenje za obavljanje nadgledanja i patroliranja.

Podnošenje zahteva za izdavanje dozvole, odnosno produženje roka važenja dozvole

Član 9

Zahtev za izdavanje dozvole se podnosi Direktoratu najkasnije 120 dana pre planiranog početka obavljanja kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja.

Zahtev za produženje roka važenja dozvole se podnosi Direktoratu najkasnije 60 dana pre isteka roka važenja dozvole.

Uz zahtev za izdavanje dozvole podnosilac zahteva mora da dostavi:

1) priručnik za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje i ugovor o obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja, ako je reč o pravnom licu koje je sa operaterom aerodroma zaključilo takav ugovor;

2) spisak rukovodećih i odgovornih lica podnosioca zahteva, sa podacima o njihovoj stručnoj spremi i obučenosti;

3) opis aktivnosti kojima će vršiti unutrašnju kontrolu kvaliteta.

Obrazac zahteva za izdavanje, odnosno produženje roka važenja dozvole dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Sadržaj priručnika za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje dat je u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Sprovođenje osnovne provere

Član 10

Po prijemu zahteva za izdavanje, odnosno produženje roka važenja dozvole, ovlašćena lica Direktorata (proverivači) sprovode osnovnu proveru kojom se utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje, odnosno produženje roka važenja dozvole.

Izveštaj proverivača

Član 11

Po završenoj osnovnoj proveri, a najkasnije 30 dana od dana kada je izvršena provera, proverivači sačinjavaju pismeni izveštaj o proveri koji sadrži činjenično stanje i utvrđene, opisane i dokumentovane nepravilnosti i dostavljaju ga direktoru Direktorata i podnosiocu zahteva.

Ako su u izveštaju o proveri konstatovane nepravilnosti zbog kojih nije moguće izdati dozvolu, a koje nije moguće otkloniti korektivnim merama, Direktorat donosi rešenje kojim se odbija zahtev za izdavanje dozvole.

Ako je u izveštaju o proveri konstatovano postojanje nepravilnosti koje je moguće otkloniti, Direktorat nalaže podnosiocu zahteva da predloži korektivne mere za njihovo otklanjanje i rokove za preduzimanje tih mera.

Direktorat vrši procenu korektivnih mera koje predloži podnosilac zahteva i prihvata ih ako su one pogodne za otklanjanje nepravilnosti, a podnosilac zahteva je dužan da primeni korektivne mere koje prihvati Direktorat.

Odluka o ishodu provere

Član 12

Ako u izveštaju o proveri nisu konstatovane nepravilnosti zbog kojih nije moguće izdati dozvolu, Direktorat donosi rešenje o izdavanju dozvole i podnosiocu zahteva izdaje dozvolu.

Rešenjem o izdavanju dozvole Direktorat odobrava i priručnik za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja.

Direktorat donosi rešenje kojim se odbija zahtev za izdavanje dozvole ako:

1) podnosilac zahteva ne predloži korektivne mere u roku od 30 dana, računajući od dana kada je primio izveštaj o proveri koji sadrži nalog za predlaganje korektivnih mera; ili

2) podnosilac zahteva ne primeni korektivne mere koje je prihvatio Direktorat, u roku koji zajednički odrede Direktorat i podnosilac zahteva.

Važenje dozvole

Član 13

Dozvola važi tri godine.

Ovlašćenja upisana u dozvolu, uključujući i naknadno stečena ovlašćenja, važe do isteka roka važenja dozvole.

Upis novog ovlašćenja

Član 14

Imalac dozvole može, u toku važenja dozvole, da podnese zahtev za upis novog ovlašćenja, sa dokumentacijom na kojoj zasniva svoj zahtev.

Na osnovu zahteva iz stava 1. ovog člana Direktorat vrši proveru ispunjenosti uslova za sticanje novog ovlašćenja.

Suspenzija dozvole, odnosno ovlašćenja

Član 15

Direktorat suspenduje dozvolu, odnosno ovlašćenje ako utvrdi da imalac dozvole privremeno ne ispunjava propisane uslove.

Suspenzija dozvole, odnosno ovlašćenja, može da traje najduže šest meseci, računajući od dana kada je dostavljeno rešenje o suspenziji i može da bude potpuna ili delimična.

Rešenjem o potpunoj suspenziji dozvole imaocu dozvole se zabranjuje da obavlja kontrolu pristupa, pregled obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje, a rešenjem o delimičnoj suspenziji mu se zabranjuje obavljanje poslova koje je obavljao na osnovu pojedinih ovlašćenja upisanih u dozvolu.

Rešenjem o suspenziji dozvole Direktorat može da naloži imaocu dozvole da u određenom roku otkloni uočene nepravilnosti.

Suspenzija dozvole prestaje da važi istekom vremena na koje je izrečena ili donošenjem rešenja o ukidanju suspenzije, ako imalac dozvole otkloni uočene nepravilnosti pre isteka suspenzije.

Stavljanje van snage dozvole, odnosno ovlašćenja

Član 16

Direktorat stavlja dozvolu, odnosno ovlašćenje, van snage:

1) ako utvrdi da je dozvola stečena na osnovu falsifikovane dokumentacije;

2) ako utvrdi da je imalac dozvole zloupotrebio dozvolu ili ovlašćenje;

3) ako imalac dozvole trajno prestane da ispunjava uslove propisane za njeno izdavanje;

4) ako imalac dozvole do isteka suspenzije ne ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji;

5) ako se imalac dozvole odrekne dozvole.

Operater aerodroma ili pravno lice koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja koji namerava da prestane da obavlja kontrolu pristupa, pregled obezbeđivanja, nadgledanje i patroliranje je dužan da, što je pre moguće, a najkasnije 90 dana pre planiranog prestanka obavljanja kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja dostavi Direktoratu pisano obaveštenje o tome da se odriče dozvole, odnosno ovlašćenja, a pravno lice koje sa operaterom aerodroma zaključi ugovor o obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja je dužno da o tome obavesti i operatera aerodroma.

Obaveze imaoca dozvole posle njenog izdavanja

Član 17

Imalac dozvole je dužan:

1) da obezbedi kontinuitet u obavljanju kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja;

2) da obavesti Direktorat o nameri da u toku važenja dozvole izvrši promene u radu, najkasnije 30 dana pre planirane promene i da te promene unese u odgovarajući deo programa za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu, odnosno u priručnik za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja;

3) da sprovede dodatnu obuku osoblja obezbeđivanja za korišćenje tehničke opreme za obavljanje kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja pre nego što nova ili modifikovana oprema počne da se koristi;

4) da sprovodi unutrašnju kontrolu kvaliteta obavljanja kontrole pristupa, pregleda obezbeđivanja, nadgledanja i patroliranja, da o sadržaju te kontrole sačini izveštaj koji čuva naredne dve godine i da ga dostavi na uvid proverivaču i vazduhoplovnom inspektoru, na njihov zahtev.

Ako se promena iz stava 1. tačka 2) ovog člana odnosi na uslove pod kojima je izdata dozvola, Direktorat sprovodi periodičnu proveru.

Prelazna odredba

Član 18

Dozvole izdate pre stupanja na snagu ovog pravilnika važe do isteka roka važenja koji je u njima naveden.

Prestanak važenja drugog propisa

Član 19

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o dozvoli za obavljanje pregleda obezbeđivanja ("Službeni glasnik RS", br. 23/12, 10/14, 4/16 - dr. propis i 65/19).

Stupanje na snagu

Član 20

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Priloge 1-3, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 102/2020, možete pogledati OVDE