ODLUKA

O ODRŽAVANJU JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

("Sl. list grada Subotice", br. 45/2014, 53/2016, 35/2019 i 26/2020)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju vršioci, uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze vršioca ove komunalne delatnosti i način vršenja nadzora nad njenim obavljanjem.

Član 2

Komunalna delatnost održavanja javnih zelenih površina (u daljem tekstu: održavanje javnih zelenih površina) je, u smislu ove odluke, uređenje, tekuće i investiciono održavanje, rekonstrukcija i sanacija zelenih, rekreativnih površina i priobalja kao i drugih javnih zelenih površina.

Uređenje javnih zelenih površina obuhvata planiranje i podizanje:

- travnih površina,

- leja od ruža, perena ili sezonskog cveća,

- biljnih materijala u žardinjerama,

- raznih sadnica (žbunjeva, žive ograde i sl.)

- sadnica drveća.

Tekuće održavanje javnih zelenih površina obuhvata:

- kontinuirano održavanje istih tokom cele godine,

- održavanje visine trave od 3-5 cm uz redovno navodnjavanje i prihranjivanje,

- formiranje leja od ruža, perena ili sezonskog cveća, uz smenu sezonskog cveća,

- prihranjivanje, zalivanje i ispunjavanje predviđenim biljnim materijalom, zamena oštećenog ili osušenog materijala u žardinjerama,

- višekratno orezivanje žive ograde i puzavica, u skladu sa estetskim i funkcionalnim zahtevima okoline,

- nega drvorednih sadnica, u ulici, aleji, parku ili na drugoj javnoj zelenoj površini,

- druge neophodne radnje radi zaštite drveća, u skladu sa ovom odlukom.

Investiciono održavanje, rekonstrukcija i sanacija javnih zelenih površina obuhvata, u smislu ove odluke, obnovu i rekonstrukciju postojećih javnih zelenih površina.

Član 3

Javne zelene površine su sve zelene površine na teritoriji Grada na kojima su izvršene radnje ozelenjavanja, sadnje sadnica, podizanje travnjaka, cvetnjaka, ružičnjaka i drugog zelenila i na kojima su po pravilu izgrađene pešačke komunikacije, dečja igrališta i drugi vrtno-arhitektonski elementi koji su u osnovnoj funkciji zelenih površina i služe redovnoj upotrebi tih površina.

Javne zelene površine, u smislu ove odluke, jesu i zemljišta koja su u skladu sa važećim prostorno planskim dokumentima namenjena za podizanje javnih zelenih površina, kao i neuređene javne zelene površine pod parložnom travom.

Član 4

Tipovi javnih zelenih površina, u smislu ove odluke su:

1. parkovi,

2. skverovi,

3. zelenilo duž saobraćajnica (travnjaci, drvoredi, vetrozaštitni pojasevi i drugi zasadi),

4. zelene površine duž obala jezera,

5. blokovsko zelenilo, zelenilo pored i oko stambenih zgrada,

6. park šume,

7. javne zelene površine za rekreaciju i

8. zaštitno zelenilo,

9. zelene površine specijalne namene i to: javne zelene površine oko objekata javne namene: prosvetnih, kulturnih, naučnih, zdravstvenih, socijalnih ustanova i organizacija, zelenilo na gradskim grobljima, željezničke i autobuske stanice i stajališta, pijace i sajmišta, sportskih i zabavnih terena, stadiona, hipodroma, strelišta, na otvorenim plažama i javnim kupalištima, kao i drugih objekata za čiju izgradnju se može utvrditi javni interes u skladu sa zakonom,

10. ostale zelene površine (površine koje se ne nalaze u sistemu održavanja).

II VRŠIOCI KOMUNALNE DELATNOSTI, USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI ODRŽAVANJA JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

Član 5

Komunalne delatnosti iz člana 2. ove odluke na teritoriji Grada obavlja Javno komunalno preduzeće "Čistoća i zelenilo" Subotica (u daljem tekstu: ovlašćeno preduzeće) osim:

1) na površinama javne namene koje se nalaze na zaštićenom području, kao i javnih zelenih površina duž obala Palićkog, Krvavog i Ludaškog jezera, gde te delatnosti obavlja Javno preduzeće "Palić-Ludaš" Palić (u daljem tekstu: Upravljač);

2) na području naseljenih mesta: Čantavir, Višnjevac, Dušanovo, Novi Žednik i Stari Žednik, gde te delatnosti obavlja vršilac delatnosti, kome se, u skladu sa zakonom o javnim nabavkama, obavljanje ovih poslova poveri (u daljem tekstu: vršilac delatnosti).

Vršioci komunalne delatnosti održavanje javnih zelenih površina moraju ispunjavati uslove za obavljanje komunalne delatnosti propisane aktom Vlade RS kojim se uređuju sadržina, način i uslovi za otpočinjanje obavljanja ovih komunalnih delatnosti.

Član 6

Komunalna delatnost iz člana 2. ove odluke, koju obavljaju ovlašćeno preduzeće i Upravljač, vrši se prema godišnjem Programu održavanja javnih zelenih površina (u daljem tekstu: Program) na prostorima koji se nalaze u sistemu održavanja.

Prostori koji se nalaze u sistemu održavanja određuju se posebnim aktom Gradskog veća.

Aktom iz stava 2. ovog člana određuju se javne zelene površine na teritoriji Grada Subotice (ulice sa drvoredima, parkovske površine i dr.) na kojima Grad, u skladu sa pravilima struke, planira i vrši poslove komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina.

Akt iz stava 2. ovog člana čini osnov za izradu Programa za vršioce komunalne delatnosti, odnosno za izradu Odluke o elementima Programa održavanja javnih zelenih površina na području naseljenih mesta Čantavir, Višnjevac, Dušanovo, Novi Žednik i Stari Žednik.

Program donosi Nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća i Upravljača po prethodno pribavljenom pozitivnom mišljenju Sekretarijata nadležnog za komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat).

Nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća i Upravljača dužan je da Program za tekuću godinu donese do 15. januara tekuće godine i da isti, putem nadležnog sekretarijata, dostavi Gradskom veću radi davanja saglasnosti.

Program naročito sadrži: lokacije na području Grada na kojima ovlašćeno preduzeće i Upravljač obavljaju komunalnu delatnost, odnosno specifikaciju javnih zelenih površina koje se predviđaju za uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanaciju, vrstu i obim radova po lokacijama, lokaciju za odlaganje i deponovanje otpada koji nastaje obavljanjem ove komunalne delatnosti ("zelenog otpada"), intenzitet, vremenski period obavljanja radova po vrsti radova, visinu sredstava potrebnih za realizaciju Programa po vrsti radova.

Program mora da bude u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita prirode i aktom o zaštiti zaštićenog područja za teritoriju na kojoj komunalnu delatnost obavlja Upravljač.

Gradonačelnik sa ovlašćenim preduzećem i Upravljačem zaključuje posebne ugovore za realizaciju Programa.

Visina sredstava potrebnih za realizaciju Programa, utvr uje se prema cenovniku koji donosi Nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća i Upravljača.

Cenovnik treba da sadrži cenu svih radova i usluga po jedinici mere, a prilog cenovnika treba da sadrži analizu cena sa svim kalkulativnim elementima.

Gradsko veće daje saglasnost na cenovnik.

Član 6a

Komunalna delatnost iz člana 2. ove odluke, koju obavlja vršilac delatnosti u smislu člana 5. stav 1. tačka 2), vrši se po sprovedenom postupku javnih nabavki.

Postupak javnih nabavki se sprovodi po donošenju Odluke o elementima Programa održavanja javnih zelenih površina na području naseljenih mesta: Čantavir, Višnjevac, Dušanovo, Novi Žednik i Stari Žednik, koja sadrži: lokacije na području grada (prostori koji se nalaze u sistemu održavanja), specifikaciju javnih zelenih površina koje se predviđaju za uređenje, vrstu i obim radova po lokacijama, intenzitet, vreme trajanja radova i visinu procenjenih sredstava.

Odluku iz stava 2. ovog člana donosi Gradonačelnik.

Nakon sprovedenog postupka javnih nabavki, na predlog nadležnog sekretarijata, Gradsko veće donosi Program održavanja javnih zelenih površina na području naseljenih mesta: Čantavir, Višnjevac, Dušanovo, Novi Žednik i Stari Žednik.

Program iz stava 4. ovog člana sadrži sve elemente Programa iz člana 6. stav 4.

Stručne i administrativne poslove iz ovog člana, obavlja nadležni sekretarijat.

Visina sredstava potrebnih za realizaciju Programa iz stava 4. ovog člana, utvr uje se u budžetu Grada.

Ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti dužni su da u roku od 30 dana od dana završetka radova, putem nadležnog sekretarijata, podnesu izveštaj Gradonačelniku o realizaciji Programa iz člana 6. stav 1. i stava 4. ovog člana, u prethodnoj godini.

Član 7

U skladu sa programom iz člana 6. ove odluke, uređenje novih javnih zelenih površina vrši se prema tehničkoj dokumentaciji-projektu ozelenjavanja, sa elementima u skladu sa propisima koji regulišu planiranje i izgradnju, koji je sastavni deo glavnog projekta i prethodno pribavljenog odobrenja za izgradnju.

Član 8

Investitor koji je ugovorom o uređenju građevinskog zemljišta obavezan da pri izgradnji stambenog, poslovnog ili drugog objekta izvrši uređenje javne zelene površine, dužan je da uređenje vrši prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja, koji je sastavni deo građevinske dozvole a ista mora biti u skladu sa urbanističkim, tehničkim i drugim propisanim uslovima i standardima.

Nadležna služba koja izdaje upotrebne dozvole za korišćenje objekta, dužna je da jedan primerak iste dostavi nadležnom sekretarijatu.

IIa ZAŠTITA JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

Član 9

Radi zaštite i očuvanja zelenila na javnim zelenim površinama, za potrebe stručne ocene opravdanosti preduzimanja mera u pogledu sadnje, orezivanja i seče, odnosno vađenja stabla, obrazuje se stalna stručna komisija.

Stručnu komisiju iz stava 1. ovog člana - Komisiju za davanje mišljenja o opravdanosti sadnje, orezivanja i seče, odnosno vađenja stabla na javnim zelenim površinama Grada Subotice (u daljem tekstu: Komisija) obrazuje Gradonačelnik.

Komisija se sastoji od predsednika, zamenika predsednika i tri člana.

Predsednik i zamenik predsednika Komisije su iz nadležnog sekretarijata, jedan član je zaposleni kod ovlašćenog preduzeća, jedan član je zaposleni kod Upravljača, a jedan član je iz sekretarijata Gradske uprave nadležnog za inspekcijsko-nadzorne poslove.

Komisija donosi poslovnik o radu kojim uređuje način rada Komisije.

Za punopravan rad Komisije dovoljno je prisustvo predsednika ili zamenika predsednika i najmanje dva člana Komisije.

Komisija razmatra opravdanost podnetog zahteva za sadnju, za orezivanje ili za seču odnosno vađenje stabla sa javne zelene površine, i daje mišljenje o opravdanosti u pogledu struke i održivog razvoja, a u slučaju opravdanosti zahteva, daje preporuku o uslovima pod kojima treba da se izvrši sadnja, orezivanje ili seča odnosno vađenje stabla, i po potrebi, daje procenu vrednosti isečenog odnosno izvađenog stabla.

Komisija daje procenu vrednosti isečenog odnosno izvađenog stabla i u slučaju kada se ustanovi da je stablo isečeno odnosno izvađeno bez odobrenja nadležnog sekretarijata, a za potrebe podnošenja zahteva za naknadu štete.

O sednicama Komisije sačinjava se zapisnik, a pismeno sačinjena mišljenja se dostavljaju nadležnom sekretarijatu, odnosno sekretarijatu nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.

Predsedniku, zameniku predsednika i članovima Komisije pripada naknada za rad u Komisiji u visini neto osnovice za obračun zarade zaposlenih čija se zarada obezbeđuje u budžetu Grada, za mesec za koji se vrši isplata naknade.

Član 9a

Radi zaštite i očuvanja zelenila na javnim zelenim površinama, prilikom izgradnje infrastrukturnih objekata, u postupku pribavljanja lokacijskih uslova, obavezno se pribavljaju uslovi koje izdaje nadležni sekretarijat.

Uslovima iz stava 1. ovog člana utvrđuju se uslovi i mere u pogledu zaštite i očuvanja postojećeg zelenila na javnim zelenim površinama u postupku izgradnje infrastrukturnog objekta.

U slučaju iz stava 1. ovog člana primerak lokacijskih uslova, građevinske dozvole i upotrebne dozvole dostavlja se nadležnom sekretarijatu.

Nakon prijema građevinske dozvole nadležni sekretarijat dostavlja kopiju iste sekretarijatu za inspekcijsko-nadzorne poslove zajedno sa izdatim uslovima.

Član 9b

Radi zaštite i očuvanja zelenila na javnim zelenim površinama, prilikom izgradnje stambenih, poslovnih i drugih objekata, u postupku pribavljanja lokacijskih uslova, obavezno se pribavljaju uslovi koje izdaje nadležni sekretarijat.

Uslovima iz stava 1. ovog člana utvrđuju se uslovi i mere u pogledu zaštite i očuvanja postojećeg zelenila na javnim zelenim površinama u postupku izgradnje stambenog, poslovnog ili drugog objekta.

U uslovima se obavezno navodi da se pre vađenja postojećeg stabla sa javne zelene površine za potrebe izgradnje objekta, pribavlja rešenje nadležnog sekretarijata, u skladu sa ovom odlukom.

U slučaju iz stava 1. ovog člana primerak lokacijskih uslova, građevinske dozvole i upotrebne dozvole dostavlja se i nadležnom sekretarijatu.

Nakon prijema građevinske dozvole nadležni sekretarijat dostavlja kopiju iste sekretarijatu za inspekcijsko-nadzorne poslove zajedno sa izdatim uslovima.

Član 9v

Sadnju drveća na javnim zelenim površinama koje se nalaze u sistemu održavanja, može da vrši samo vršilac komunalne delatnosti, u skladu sa Programom, po nalogu nadležnog sekretarijata.

Izuzetno, sadnju drveća na javnim zelenim površinama koje se ne nalaze u sistemu održavanja, mogu da vrše i fizička lica, preduzetnici i pravna lica, ispred svojih objekata, na osnovu odobrenja nadležnog sekretarijata, a po prethodno pribavljenom mišljenju Komisije.

Udruženja građana, mesne zajednice i druge organizacije mogu da vrše ozelenjavanje, formiranje bašte, ili da sade sadnice na javnoj zelenoj površini na osnovu odobrenja nadležnog sekretarijata, a po prethodno pribavljenom mišljenju Komisije.

Zahtev za izdavanje odobrenja za sadnju iz stava 2. i 3. ovog člana sadrži podatke o lokaciji sadnje i o vrsti, količini i rasporedu sadnog materijala, izjavu o tome ko će održavati posađeni materijal, a uz zahtev se prilaže grafički prilog iz kojeg se može utvrditi lokacija i raspored sadnog materijala.

Rešenje kojim se odobrava sadnja sadrži:

1) podatke o lokaciji sadnje i o vrsti, količini i rasporedu sadnog materijala,

2) uslove pod kojima treba da izvrše sadnju,

3) rok za izvršenje sadnje,

4) obavezu prijave početka sadnje i dostavljanja izveštaja o završetku sadnje,

5) napomenu da podnosilac zahteva ima obavezu da po izvršenoj sadnji prostor vrati u uređeno stanje i da otkloni eventualno nastalu štetu na komunalnim objektima i uređajima ili na infrastrukturi,

6) naziv pravnog lica odnosno ime i prezime fizičkog lica koje će biti u obavezi održavanja posađenog materijala. Rešenje o odobrenju sadnje na javnoj zelenoj površini dostavlja se i vršiocu komunalne delatnosti i sekretarijatu nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.

Stručni nadzor nad realizacijom odobrene sadnje vrši nadležni sekretarijat.

Član 9g

Na javnim zelenim površinama koje se ne nalaze u sistemu održavanja, fizička lica, preduzetnici i pravna lica, mogu ispred svojih objekata da vrše sadnju sadnica iz člana 2. stav 2. alineja 2. i 4. ove odluke, na način i pod uslovom da se ne umanjuje zahtevana preglednost puta, da se ne ugrožava bezbednost saobraćaja i da se ne ugrožava funkcionisanje postavljene infrastrukture.

Zasadi iz stava 1. ovog člana moraju se uredno održavati.

Član 9d

Drveće na javnim zelenim površinama koje se nalaze u sistemu održavanja može orezivati samo vršilac komunalne delatnosti, u skladu sa Programom ili po nalogu nadležnog sekretarijata.

Orezivanje drveća na javnim zelenim površinama koje se ne nalaze u sistemu održavanja, iz opravdanih razloga, a po prijavi fizičkog lica, preduzetnika ili pravnog lica, vrši vršilac komunalne delatnosti, na osnovu naloga komunalnog inspektora, uz prethodno pribavljanje mišljenja Komisije.

Izuzetno, orezivanje drveća na javnim zelenim površinama koje se ne nalaze u sistemu održavanja, mogu da vrše i fizička lica, preduzetnici i pravna lica, ispred svojih objekata, na osnovu odobrenja nadležnog sekretarijata, uz prethodno pribavljanje mišljenja Komisije.

Zahtev za izdavanje odobrenja za orezivanje treba da sadrži: opis lokacije na kojoj se nalazi stablo koje treba da se oreže, opis stabla (vrsta, visina, starost i sl.) i razlog zbog kojeg se traži izdavanje odobrenja za orezivanje, a uz zahtev se prilaže i skica lokacije stabla u odnosu na okolne zgrade, trotoar i dr.

Rešenje kojim se odobrava orezivanje sadrži:

1) podatke o lokaciji i o vrsti stabla,

2) napomenu da podnosilac zahteva ima obavezu da obezbedi optimalne uslove za orezivanje stabla kako bi se izbegle štete, da obezbedi nesmetan prolaz pešaka i vozila, da u slučaju ako postoje električni vodovi iznad stabla koje se orezuje, obezbedi isključenje istih, kao i druge obaveze, prema konkretnim uslovima slučaja,

3) druge uslove pod kojima treba da se vrši orezivanje stabla,

4) napomenu da podnosilac zahteva ima obavezu da pre početka radova izvesti nadležni sekretarijat,

5) napomenu da podnosilac zahteva ima obavezu da po izvršenom orezivanju ukloni orezano granje, da prostor vrati u uređeno stanje i da otkloni eventualno nastalu štetu na komunalnim objektima i uređajima ili na infrastrukturi,

6) napomenu da troškove orezivanja snosi podnosilac zahteva.

Rešenje o odobrenju orezivanja stabla dostavlja se i vršiocu komunalne delatnosti kao i sekretarijatu nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.

Stručni nadzor nad izvršenjem odobrenog orezivanja vrši nadležni sekretarijat.

Izuzetno, mesne zajednice mogu da vrše orezivanje drveća i uklanjanje šiblja, na javnoj zelenoj površini, uz putni pojas, pod uslovom da prethodno prijave nameru orezivanja nadležnom sekretarijatu.

Član 10

Seča, odnosno vađenje stabla, sa javnih zelenih površina, moguća je u sledećim slučajevima:

- ako su stabla bolesna, suva, odnosno zaražena štetočinama i bolestima, a ne mogu se spasiti drugim zaštitnim merama,

- ako drveće dostigne fiziološku starost saglasno vrsti i staništu ili se nalazi u stanju u kom je ugrožen njegov opstanak i neophodno je njegovo uklanjanje ili njegovo zadržavanje zahteva neopravdan trošak sredstava;

- ako je uklanjanje u funkciji suzbijanja invazivnih vrsta i/ili planske zamene starih stabala novim;

- ako jedan broj primeraka drveća mora da bude odstranjen u interesu održavanja ostalog vrednog drveća (mere nege);

- ako javni interes izgradnje saobraćajnica, infrastrukturnih i drugih javnih objekata, prevazilazi interes očuvanja drveća;

- kada zdravo stablo ugrožava bezbednost ljudi i saobraćaja, ugrožava stabilnost građevinskog objekta, ugrožava podzemne instalacije ili vrši izdignuće trotoara;

- ako je seča odnosno vađenje zdravog stabla potrebna kod izgradnje stambenih, poslovnih ili drugih objekata, uz obavezu nadoknade vrednosti isečenog odnosno izvađenog stabla.

Seču, odnosno vađenje stabla sa javnih zelenih površina koje se nalaze u sistemu održavanja, može vršiti samo vršilac komunalne delatnosti, u skladu sa Programom, na osnovu naloga nadležnog sekretarijata.

U slučaju kada se vađenje stabla vrši sa javne zelene površine koja se nalazi u sistemu održavanja, iz razloga navedenih u stavu 1. alineja 1-3. ovog člana, vršilac komunalne delatnosti je dužan da na mestu uklonjenog stabla zasadi novo stablo odgovarajuće vrste, ukoliko postoji potreba.

Seču, odnosno vađenje stabla sa javnih zelenih površina koje se ne nalaze u sistemu održavanja, iz razloga navedenih u stavu 1. alineja 1-3. i 6. ovog člana, a po prijavi fizičkog lica, preduzetnika ili pravnog lica, vrši vršilac komunalne delatnosti, na osnovu naloga komunalnog inspektora, uz prethodno pribavljanje mišljenja Komisije.

Izuzetno, seču, odnosno vađenje stabla sa javnih zelenih površina koje se ne nalaze u sistemu održavanja, mogu da vrše i fizička lica, preduzetnici i pravna lica, ispred svojih objekata, na osnovu odobrenja nadležnog sekretarijata, uz prethodno pribavljanje mišljenja Komisije.

Zahtev za izdavanje odobrenja za seču, odnosno vađenje stabla treba da sadrži: opis lokacije na kojoj se nalazi stablo, opis stabla (vrsta, visina, starost i sl.) i razlog zbog kojeg se traži izdavanje odobrenja za seču, odnosno vađenje stabla, izjavu podnosioca zahteva u pogledu želje da raspolaže isečenim, odnosno izvađenim stablom, a uz zahtev se prilaže i skica lokacije stabla u odnosu na okolne zgrade, trotoar i dr.

Rešenje kojim se odobrava seča, odnosno vađenje stabla sadrži:

1) podatke o lokaciji i o vrsti i količini stabla,

2) napomenu da podnosilac zahteva ima obavezu da obezbedi optimalne uslove za vađenje stabla kako bi se izbegle štete, da obezbedi nesmetan prolaz pešaka i vozila, da u slučaju ako postoje električni vodovi iznad stabla koje se seče, odnosno vadi, obezbedi isključenje istih, kao i druge obaveze, prema konkretnim uslovima slučaja,

3) druge uslove pod kojima treba da se vrši seča odnosno vađenje stabla,

4) napomenu da podnosilac zahteva ima obavezu da pre početka radova izvesti ovlašćenog vršioca komunalne delatnosti,

5) napomenu da podnosilac zahteva ima obavezu da po izvršenoj seči odnosno vađenju stabla ukloni isto, da prostor vrati u uređeno stanje i da otkloni eventualno nastalu štetu na komunalnim objektima i uređajima ili na infrastrukturi,

6) obavezu u pogledu naknade za isečeno, odnosno izvađeno drveće,

7) napomenu da troškove seče, odnosno vađenja stabla snosi podnosilac zahteva.

Rešenje o odobrenju seče, odnosno vađenja stabla dostavlja se i vršiocu komunalne delatnosti kao i sekretarijatu nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.

Stručni nadzor nad realizacijom odobrene seče, odnosno vađenja stabla, vrši nadležni sekretarijat.

Član 10a

Zahtev za izdavanje odobrenja za sadnju drveća u smislu člana 9v stav 2. ove odluke, za ozelenjavanje, formiranje bašte, ili sadnju sadnica na javnoj zelenoj površini u smislu člana 9v stav 3. ove odluke, za orezivanje u smislu člana 9d stav 3. ove odluke, kao i za izdavanje odobrenja za seču odnosno vađenje stabla u smislu člana 10. stav 5. ove odluke, podnosi se nadležnom sekretarijatu.

Nadležni sekretarijat dostavlja zahtev za izdavanje odobrenja Komisiji radi davanja mišljenja.

Komisija ima obavezu da mišljenje po podnetom zahtevu dostavi nadležnom sekretarijatu u roku od 15 dana od dana prijema istog.

Nakon prijema mišljenja Komisije, nadležni sekretarijat donosi rešenje.

Protiv rešenja nadležnog sekretarijata iz člana 9v, 9d, odnosno iz člana 10. ove odluke, stranka ima pravo žalbe.

Žalba se podnosi u roku od 15 dana od dana obaveštavanja stranke o rešenju.

O žalbi odlučuje Gradsko veće Grada Subotice.

Član 10b

Vlasnici odnosno korisnici (pravna lica, preduzeća i preduzetnici, ustanove i druge organizacije) objekata javne namene (prosvetnih, kulturnih, naučnih, zdravstvenih, socijalnih ustanova i organizacija, željezničke i autobuske stanice i stajališta, pijace i sajmišta, groblja, sportskih i zabavnih terena, stadiona, hipodroma, strelišta, na otvorenim plažama i javnim kupalištima, kao i drugih objekata za čiju izgradnju se može utvrditi javni interes u skladu sa zakonom) dužni su da zelene površine uz te objekte (zelene površine specijalne namene), neizgrađeno građevinsko zemljište i druge slične površine koje se graniče sa površinama javne namene redovno održavaju.

Član 10v

Vlasnici odnosno korisnici objekata odnosno zemljišta dužni su da javnu zelenu površinu u dužini objekta odnosno zemljišta čiji su vlasnici ili koje koriste, a koja se ne nalazi u sistemu održavanja, održavaju u urednom stanju.

Pod održavanjem u urednom stanju u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se osnovna nega ukrasnog grmlja, cveća i trave, uklanjanje korova, orezivanje šiblja i drugog rastinja, košenje trave kao i čišćenje celokupne površine.

III PRAVA I OBAVEZE NADLEŽNOG SEKRETARIJATA, OVLAŠĆENOG PREDUZEĆA, UPRAVLJAČA I VRŠIOCA DELATNOSTI

Član 11

Vršioci komunalne delatnosti dužni su da svoj rad i poslovanje organizuju tako da kroz realizaciju Programa održavaju javne zelene površine u skladu sa ovom odlukom, kao i da obezbede propisan obim, vrstu i kvalitet radova i usluga.

Vršioci komunalne delatnosti dužni su da:

- održavanje (uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanaciju) javnih zelenih površina obavljaju prema Programu i Ugovoru,

- preduzmu sve neophodne mere iz svoje nadležnosti u slučajevima navedenim i članu 10. stav 1. alineje 1-6. ove odluke, po rešenju sekretarijata nadležnog za inspekcijsko-nadzorne poslove,

- javne zelene površine dovedu u ispravno stanje, kada kao posledica prekršajne ili druge radnje nastupi promena ili oštećenje na javnoj površini, po nalogu komunalnog inspektora.

Nadležni sekretarijat prati realizaciju Programa i zaključenih Ugovora na način da:

1) izdaje periodične naloge za obavljanje radova i usluga;

2) vrši kontrolu u toku obavljanja radova i usluga;

3) potvrđuje da su radovi i usluge obavljeni u skladu sa izdatim nalogom.

Vršenje nadzora iz stava 3. ovog člana bliže se utvrđuje Ugovorom.

Član 11a

U slučaju kada drveće usled oštećenja elementarnom nepogodom, saobraćajnim udesom ili drugim vanrednim događajem predstavlja opasnost po život ili zdravlje ljudi ili imovinu veće vrednosti, i kada se preduzimanje mere orezivanja ili seče, odnosno vađenja stabla sa javne zelene površine mora izvršiti hitno, bez odlaganja, ove mere može naložiti komunalni inspektor rešenjem, a vršilac komunalne delatnosti je dužan da meru izvrši bez odlaganja.

Komunalni inspektor je dužan da u slučaju iz stava 1. ovog člana primerak rešenja dostavi nadležnom sekretarijatu, a nakon izvršenja naložene mere da o istom pismeno obavesti nadležni sekretarijat.

O donetom rešenju komunalnog inspektora i o izvršenoj meri nadležni sekretarijat obaveštava Komisiju.

Član 12

Katastar javnih zelenih površina izrađuje "Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica po nalogu Gradonačelnika (u daljem tekstu: Katastar).

Katastar se izrađuje kao registar sistematizovanih informacija i podataka o:

1. zelenim površinama (katastar zelenih površina) i

2. o drveću (katastar drveća).

Katastar zelenih površina sadrži informacije i podatke o zelenim površinama, vrsti, tipu i lokaciji istih, te podatke o njihovom kvalitetu, podatke o broju i vrsti biljnog materijala, kao i kartografski prikaz.

Katastar drveća sadrži informacije i podatke o drveću i to: o lokaciji, vrsti i broju drveća, starosti, dimenziji i vitalnosti drveća, sa odvojenim podacima za drveće duž saobraćajnice i ispod elektrovodova na javnim zelenim površinama, kao i za drveće na parcelama koje se u celini štite u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica, dužno je da vodi Katastar koji je sastavni deo GIS-a, kao i da ažurira bazu podataka Katastra na osnovu izvršenih radova i/ili izdatih naloga.

Član 13

O stanju javnih zelenih površina, na osnovu podataka iz Katastra, nadležni sekretarijat sačinjava jednom godišnje, do 30. septembra, izveštaj i dostavlja isti i Gradonačelniku.

Član 14

Vodovodne, kanalizacione, telefonske, električne i druge instalacije polažu se podzemno u javne zelene površine pod uslovom da ne postoje objektivne mogućnosti za polaganje ispod trotoara ili kolovoza.

Podzemne instalacije na javnim zelenim površinama postavljaju se po pravilu na udaljenosti najmanje na dva metra od drveća.

Izuzetno, u park šumama i na terenima predviđenim za park šume, mogu se postaviti vazdušne telegrafske, telefonske, električne i druge instalacije, pod uslovom da ne ometaju pravilan razvoj vegetacije, da ne narušavaju estetski izgled zelenila i da ne ometaju normalno korišćenje ovih površina.

Iznad podzemnih i ispod vazdušnih instalacija se ne može saditi drveće.

Član 15

Na javnim zelenim površinama koje se nalaze u sistemu održavanja zabranjena je:

1. sadnja drveća odnosno ozelenjavanje, formiranje bašte ili sađenje sadnica,

2. orezivanje drveća i

3. seča odnosno vađenje stabla.

Na javnim zelenim površinama koje se ne nalaze u sistemu održavanja zabranjeno je bez odobrenja nadležnog organa ili u suprotnosti sa izdatim rešenjem:

1. sadnja drveća odnosno ozelenjavanje, formiranje bašte ili sađenje sadnica,

2. orezivanje drveća i

3. seča odnosno vađenje stabla.

Zabranjeno je koristiti javnu zelenu površinu i elemente uređivanja i opremanja javnih zelenih površina suprotno njihovoj nameni, a naročito:

1. oštetiti drveća i druge zasade,

2. skidati plodove i cvetove sa drveća, šiblja i cvetnih gredica,

3. nenamenski koristiti travnjak,

4. kopati i iznositi zemlju, kamenje, pesak i druge sastojke zemljišta,

5. puštati i napasati domaće životinje,

6. skidati, uništavati ili oštetiti putokaze, znakove, natpisne pločice i sl.,

7. oštetiti staze, klupe, posudu za sakupljanje otpada, ogradu, sanitarni uređaj i sl.,

8. ložiti vatru ili paliti stablo ili lišće,

9. urezivati slova ili znakove na stablima, klupama,

10. ozlediti debla, kore i korena (učvršćivanjem reklama ili drugih predmeta na drveću),

11. na drugi način koristiti javnu zelenu površinu i elemente uređivanja i opremanja javnih zelenih površina suprotno njihovoj nameni.

IV FINANSIRANJE

Član 16

Sredstva za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina obezbeđuju se iz prihoda budžeta Grada i drugih prihoda u skladu sa zakonom.

Član 17

Sredstva iz budžeta Grada namenjena za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina koriste se za ostvarivanje ciljeva i zadataka propisanih ovom odlukom, u skladu sa donetim Programom na koji je data saglasnost od strane Gradskog veća, a prema donetom finansijskom planu, putem nadležnog sekretarijata.

V NADZOR

Član 18

Nadzor nad primenom ove odluke vrši nadležan sekretarijat.

Član 19

Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke obavlja sekretarijat Gradske uprave Grada nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove putem komunalnog inspektora.

Član 20

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor, osim zakonom propisanih prava i dužnosti, ima pravo i dužnost da proverava:

1. da li se uređenje novih javnih zelenih površina vrši prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja, u skladu sa članom 7. ove odluke,

2. da li se pri izgradnji stambenog, poslovnog ili drugog objekta uređenje javne zelene površine vrši prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja, koji je sastavni deo građevinske dozvole, u skladu sa članom 8. ove odluke;

3. da li se kod izgradnje infrastrukturnih objekata, zaštita i očuvanje zelenila na javnim zelenim površinama vrši u skladu sa uslovima izdatim od strane nadležnog sekretarijata, u skladu sa članom 9a ove odluke;

4. da li se kod izgradnje stambenih, poslovnih i drugih objekata, zaštita i očuvanje zelenila na javnim zelenim površinama vrši u skladu sa uslovima izdatim od strane nadležnog sekretarijata, u skladu sa članom 9b ove odluke;

5. da li se sadnja drveća odnosno ozelenjavanje, formiranje bašte ili sadnja sadnica na javnoj zelenoj površini vrši u skladu sa članom 9v ove odluke i da li se vrši njihovo uredno održavanje;

6. da li se sadnja sadnica iz člana 2. stav 1. alineja 2-4. ove odluke na javnoj zelenoj površini vrši u skladu sa članom 9g stav 1. ove odluke i da li se vrši njihovo uredno održavanje;

7. da li se orezivanje drveća vrši u skladu sa članom 9d ove odluke;

8. da li se seča odnosno vađenje stabla vrši u skladu sa članom 10. ove odluke;

9. da li vlasnici odnosno korisnici objekata javne namene vrše redovno održavanje zelenih površina specijalne namene, u skladu sa članom 10b stav 1. ove odluke;

10. da li vlasnici odnosno korisnici objekata odnosno zemljišta javnu zelenu površinu u dužini objekta odnosno zemljišta čiji su vlasnici ili koje koriste, a koja se ne nalazi u sistemu održavanja, održavaju u urednom stanju, u skladu sa članom 10v stav 1. ove odluke;

11. da li se javna zelena površina i elementi uređivanja i opremanja javne zelene površine koriste suprotno nameni odnosno suprotno zabranama iz člana 15. stav 3. ove odluke;

12. da li ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti postupaju u skladu sa članom 11. ove odluke.

Član 21

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor ima sva ovlašćenja propisana zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti, a naročito da:

1. naloži rešenjem da se uređenje novih javnih zelenih površina vrši prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja, u skladu sa članom 7. ove odluke;

2. naloži rešenjem da se pri izgradnji stambenog, poslovnog ili drugog objekta uređenje javne zelene površine vrši prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja, koji je sastavni deo građevinske dozvole, u skladu sa članom 8. ove odluke;

3. naloži rešenjem da se kod izgradnje infrastrukturnih objekata, zaštita i očuvanje zelenila na javnim zelenim površinama vrši u skladu sa uslovima izdatim od strane nadležnog sekretarijata, u skladu sa članom 9a ove odluke;

4. naloži rešenjem da se kod izgradnje stambenih, poslovnih i drugih objekata, zaštita i očuvanje zelenila na javnim zelenim površinama vrši u skladu sa uslovima izdatim od strane nadležnog sekretarijata, u skladu sa članom 9b ove odluke;

5. naloži rešenjem da se sadnja drveća odnosno ozelenjavanje, formiranje bašte ili sadnja sadnica na javnoj zelenoj površini vrši u skladu sa članom 9v ove odluke i da se vrši njihovo uredno održavanje;

6. zabrani započete radove i naloži rešenjem da se sadnja sadnica iz člana 2. stav 1. alineja 2-4. ove odluke na javnoj zelenoj površini vrši u skladu sa članom 9g stav 1. ove odluke i da se vrši njihovo uredno održavanje;

7. zabrani započete radove i naloži rešenjem da se orezivanje drveća vrši u skladu sa članom 9d ove odluke;

8. zabrani započete radove i naloži rešenjem da se seča odnosno vađenje stabla vrši u skladu sa članom 10. ove odluke;

9. naloži rešenjem da vlasnici odnosno korisnici objekata javne namene vrše redovno održavanje zelenih površina specijalne namene, u skladu sa članom 10b stav 1. ove odluke;

10. naloži rešenjem da vlasnici odnosno korisnici objekata odnosno zemljišta javnu zelenu površinu u dužini objekta odnosno zemljišta čiji su vlasnici ili koje koriste, a koja se ne nalazi u sistemu održavanja, održavaju u urednom stanju, u skladu sa članom 10v stav 1. ove odluke;

11. zabrani korišćenje javne zelene površine i elemenata uređivanja i opremanja javne zelene površine suprotno nameni odnosno suprotno zabranama iz člana 15. stav 3. ove odluke;

12. naloži rešenjem da ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti postupaju u skladu sa članom 11. ove odluke.

Član 22

Komunalna milicija, u skladu sa zakonom:

1) vrši poslove održavanja komunalnog reda u oblasti komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina i

2) vrši kontrolu nad primenom odredaba ove odluke.

Član 23

U obavljanju poslova Komunalne milicije, komunalni milicionar, pored ovlašćenja propisanih zakonom, ovlašćen je da:

1. izda prekršajni nalog;

2. podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo;

3. podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i

4. obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 24

Novčanom kaznom u iznosu od 25.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1. ukoliko kao vlasnik odnosno korisnik objekta javne namene ne vrši redovno održavanje zelenih površina specijalne namene, u skladu sa članom 10b stav 2. ove odluke;

2. ukoliko kao vlasnik odnosno korisnik objekta odnosno zemljišta javnu zelenu površinu, u dužini objekta odnosno zemljišta čiji je vlasnik ili koje koristi, a koja se ne nalazi u sistemu održavanja, ne održava u urednom stanju, u skladu sa članom 10v stav 1. ove odluke;

3. ukoliko postupi suprotno zabrani iz člana 15. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 4.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 12.500 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. tač. 2-3. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom u iznosu od 4.000 dinara.

Član 25

Za prekršaje iz člana 24. ove odluke izdaje se prekršajni nalog, u skladu sa propisima koji propisuju prekršaje.

Član 26

Prekršajni nalog sadrži sledeće pouke i upozorenja:

1) da se lice protiv koga je izdat prekršajni nalog ako prihvati odgovornost i u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga plati polovinu izrečene kazne oslobađa plaćanja druge polovine izrečene novčane kazne;

2) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam dana od prijema prekršajnog naloga ako pre postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupan iznos izrečene novčane kazne;

3) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog koje ne prihvata odgovornost za prekršaj ima pravo da u roku od osam dana od prijema prekršajnog naloga podnese zahtev za sudsko odlučivanje tako što će lično ili preko pošte predati prekršajni nalog nadležnom prekršajnom sudu uz naznačenje suda kome se zahtev podnosi;

4) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog biti dužno da pored plaćanja novčane kazne utvrđene prekršajnim nalogom nadoknadi sudske troškove u slučaju da zatraži sudsko odlučivanje a sud utvrdi da je odgovoran za prekršaj;

5) da će prekršajni nalog postati konačan i izvršan po proteku roka od osam dana od dana prijema ako lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u tom roku ne plati novčanu kaznu ili ne zahteva sudsko odlučivanje o izdatom prekršajnom nalogu;

6) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u slučaju prinudnog izvršenja izrečene novčane kazne, biti dužno da nadoknadi troškove izvršenja određene rešenjem o prinudnoj naplati;

7) da će se fizičkom licu, preduzetniku i odgovornom licu u pravnom licu protiv koga je izdat prekršajni nalog neplaćena novčana kazna zameniti kaznom zatvora ili radom u javnom interesu.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

Član 5. stav 1. tačka 2) ove odluke primenjivaće se najduže do 31. decembra 2017. godine.

Član 28

Postupci koji su započeti do dana stupanja na snagu ove odluke nastaviće se po propisima po kojima su započeti.

Član 29

Zavod će uspostaviti Katastar javnih zelenih površina iz člana 12. ove odluke u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 30

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o održavanju javnih zelenih površina ("Službeni list grada Subotice", br. 3/12, 52/12, 2/13 i 7/13-isp.).

Član 31

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o održavanju javnih zelenih površina

("Sl. list grada Subotice", br. 53/2016)

Član 15

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice", a primenjuje se od 1. decembra 2016. godine.

Grad Subotica će od "Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica, preuzeti sva prava i obaveze koje proizilaze iz zaključenih ugovora sa ovlašćenim preduzećem, Upravljačem i vršiocem delatnosti koja se odnose na održavanje javnih zelenih površina na osnovu ove odluke, a koje nisu realizovane do dana početka primene ove odluke.

 

Samostalni član Odluke o dopuni
Odluke o održavanju javnih zelenih površina

("Sl. list grada Subotice", br. 35/2019)

Član 2

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o održavanju javnih zelenih površina

("Sl. list grada Subotice", br. 26/2020)

Član 20

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".

Po stupanju na snagu ove odluke sačiniće se prečišćeni tekst Odluke o održavanju javnih zelenih površina.