PLAN

PREVENTIVNIH MERA ZA BEZBEDAN I ZDRAV RAD ZA SPREČAVANJE I ŠIRENJE ZARAZNE BOLESTI COVID-19 IZAZVANE VIRUSOM SARS-COV-2

("Sl. list grada Bora", br. 40/2020)

Član 1

Ovim Planom preventivnih mera (u daljem tekstu: Plan), za sva radna mesta u radnoj okolini, uređuju se preventivne mere od uticaja na bezbednost i zdravlje zaposlenih i korisnika usluga, a posebno one koje se odnose na sprečavanje širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 kod poslodavca Gradska uprava grada Bora (u daljem tekstu: Poslodavac).

Član 2

Gradska uprava grada Bora je jedan od organa grada Bora koji svoju nadležnost ostvaruje kroz rad sledećih organizacionih jedinica:

1. Odeljenje za finansije,

2. Odeljenje za upravu i opšte poslove,

3. Odeljenje za urbanizam, građevinske, komunalne, imovinsko-pravne i inspekcijske poslove,

4. Odeljenje za privredu i društvene delatnosti,

5. Odeljenje poreske administracije,

6. Odeljenje za inspekcijske poslove,

7. Kabinet gradonačelnika,

8. Odeljenje komunalne milicije,

9. Služba za skupštinske poslove.

Član 3

Planom se utvrđuju mere i aktivnosti kojima se povećava i unapređuje bezbednost i zdravlje zaposlenih radi sprečavanja pojave zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, kao i mere i aktivnosti koje se preduzimaju u slučaju pojave zarazne bolesti u cilju bezbednosti i zdravlja na radu zaposlenih i zaštite prisutnih lica.

Član 4

Plan je sastavni deo akta o proceni rizika koji je donet saglasno zakonu i propisima iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.

Član 5

Planom se uređuje naročito:

1. preventivne mere i aktivnosti za sprečavanje pojave zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2;

2. zaduženje za sprovođenje i kontrolu sprovođenja preventivnih mera i aktivnosti;

3. mere i aktivnosti za postupanje u slučaju pojave zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV -2.

Preventivne mere i aktivnosti za sprečavanje pojave zarazne bolesti

Član 6

Poslodavac je dužan da na svakom radnom mestu u radnoj okolini obezbedi primenu preventivnih mera, a naročito sledećih:

1) pre početka rada obezbedi pisane instrukcije i uputstva o merama i postupcima za sprečavanje pojave zarazne bolesti: Prilog 1 - MERE ZAŠTITE - UPUTSTVO O MERAMA PREVENCIJE ZA KORONA VIRUS - COVID-19 i putem poslovne mreže dostaviti svim zaposlenima;

2) izvrši beskontaktno merenje temperature zaposlenih i lica koja ulaze u prostorije poslodavca;

3) obezbedi zaposlenima odgovarajuću opremu za ličnu zaštitu, a pre svega zaštitne maske;

4) pre ulaska u poslovni prostor, obezbedi obaveznu dezinfekciju ruku i obuće;

5) obezbediti udaljenost između zaposlenih na radnom mestu od najmanje 2 metra;

6) projektuje radno mesto tako da se smanji grupni radi neposredni kontakt zaposlenih;

7) izvrši preraspodelu radnog vremena uvođenjem druge ili treće smene sa manjim brojem zaposlenih;

8) ograniči prisustvo određenog broja zaposlenih u radnim i pomoćnim prostorijama, tako da se obezbedi međusobna distanca od najmanje 2 metra i 4 metra kvadratna površina slobodnog prostora po jednom zaposlenom kada je priroda delatnosti takva da to omogućava;

9) sprovodi pojačanu higijenu i dezinfekciju radnih i pomoćnih prostorija što uključuje redovnu dezinfekciju prostorija i često provetravanje radnog prostora;

10) obezbedi zaposlenima dovoljne količine sapuna, ubrusa, tekuće vode i dezinfekciona sredstva za pranje ruku na bazi alkohola: Prilog 2 - Zdravstvene preporuke postaviti u svim toaletima i na svim etažama;

11) obezbedi redovno čišćenje svih površina koja se često dodiruje na radnom mestu posebno prostorija i opreme kao što su toaleti, kvake na vratima, fiksni telefoni, računarska oprema i druga oprema za rad (korišćenjem 70-95% alkohola ili rastvora natrijum-hipohlorita);

12) obezbedi pojačanu higijenu i dezinfekciju svih službenih vozila koja se koriste;

13) poseduje dokaz o sprovedenoj meri dezinfekcije radnih i pomoćnih prostorija, kada to obavljaju ovlašćene ustanove, pravna lica i preduzetnici u skladu sa posebnim zakonom;

14) uredi način vođenja dnevne evidencije o dezinfekciji radnih i pomoćnih prostorija koju organizuje i sprovodi;

15) obezbedi izradu uputstava za bezbedan i zdrav rad sa izvođačima radova, dobavljačima, distributerima i spoljnim saradnicima;

16) stranke i posetioci dok se nalaze u poslovnom prostoru poslodavca moraju da sve vreme nose zaštitnu masku;

17) zabrani naručivanje i dostavu hrane zaposlenima u prostorije poslodavca uz preporuku zaposlenim da donose gotovu hranu u proizvođačkoj ambalaži ili suvu hranu pripremljenu kod kuće;

18) zabrani gomilanje otpada, posebno hrane;

19) da gde god je moguće zaposlenima omogući rad u odvojenim prostorijama ili da postavi fizičke barijere (npr. postavljanje PVC ili pleksiglas barijere) i da ograniči broj lica koja ulaze u ove prostorije;

20) upotrebu centralne klimatizacije zaustavi ili smanji i redovno čisti i dezinfikuje klima uređaje;

21) organizuje i obezbedi redovno uklanjanje otpada i smeća (kante za smeće obložene plastičnom kesom) iz prostorija tako da se mogu isprazniti bez kontakta sa sadržajem.

Zaduženje za sprovođenje i kontrolu sprovođenja preventivnih mera i aktivnosti

Član 7

Svakodnevnu proveru efikasnosti primene mera bezbednosti i zdravlja zaposlenih na radu kod poslodavca vrši lice za bezbednost i zdravlje na radu.

Poslovi lica za bezbednost i zdravlje na radu

Član 8

Lice za bezbednost i zdravlje na radu u saradnji sa poslodavcem planira, sprovodi i podstiče primenu preventivnih mera, a naročito:

1) učestvuje u izradi Plana;

2) priprema pisana uputstva i procedure za bezbedan i zdrav rad u cilju zaštite zdravlja zaposlenih od zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 o:

- redovnom i temeljnom pranju ruku vodom i sapunom u trajanju od najmanje 20 sekundi ili korišćenju sredstava za dezinfekciju na bazi alkohola koji sadrži 70-95% alkohola,

- pravilnom nošenju maski i rukavica, njihovom redovnom menjanju u utvrđenim rokovima, kao i higijenskom odlaganju u kante sa poklopcem,

- čestom provetravanju radnih i pomoćnih prostorija,

- obaveznoj dezinfekciji obuće i ruku pre ulaska u prostorije poslodavca,

- držanju obaveznog rastojanja od drugih lica na udaljenosti od najmanje 2 metra,

- redovnom čišćenju i dezinfekciji svih površina i predmeta,

3) vrši kontrolu primene higijenskih mera kod poslodavca;

4) vrši kontrolu o obezbeđivanju neophodnih količina sapuna i vode za pranje ruku;

5) zabrani dolazak na posao licima koja imaju blagi kašalj ili povišenu telesnu temperaturu;

6) vrši kontrolu korišćenja sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu;

7) sarađuje sa državnim organima i daje potrebna obaveštenja o primeni preventivnih mera bezbednosti i zdravlja na radu.

Obaveze zaposlenog

Član 9

Zaposleni je obavezan da:

1) sprovodi sve preventivne mere bezbednosti i zdravlja na radu kako bi sačuvao svoje zdravlje, kao i zdravlje drugih zaposlenih;

2) namenski koristi propisana sredstva i opremu za ličnu zaštitu na radu i sa njima pažljivo rukuje, da ne bi ugrozio svoju bezbednost i zdravlje kao i bezbednost i zdravlje drugih lica;

3) dodatno brine o svojoj higijeni tako što će redovno i pravilno prati ruke;

4) izbegava rukovanje i srdačno pozdravljanje;

5) drži minimalno rastojanje od 2 metra u odnosu na druga lica;

6) u toku rada izbegava nošenje nakita, satova i narukvica (što povećava rizik od prenosa infekcije i otežava pravilno pranje ruku);

7) u toku rada vezuje kosu;

8) ličnu odeću drži odvojenu od sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu i radnog odela;

9) obavezno obavesti poslodavca ukoliko posumnja na simptome zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 kod sebe, kod drugih zaposlenih ili članova svoje porodice;

10) pre početka rada pregleda svoje radno mesto uključujući i sredstva za rad koja koristi, kao i sredstva i opremu za ličnu zaštitu na radu i da u slučaju uočenih nedostataka izvesti poslodavca ili drugo ovlašćeno lice;

11) pre početka rada obavi dezinfikovanje radnog stola, telefona, tastatura, "miša" i pribora za pisanje;

12) pre napuštanja radnog mesta, da radno mesto i sredstva za rad ostavi u stanju da ne ugrožavaju druge zaposlene;

13) u skladu sa svojim saznanjima, odmah obavesti poslodavca o nepravilnostima, štetnostima, opasnostima ili drugoj pojavi koja bi na radnom mestu mogla da ugrozi njegovu bezbednost i zdravlje ili bezbednost i zdravlje drugih zaposlenih;

14) sarađuje sa poslodavcem i licem za bezbednost i zdravlje na radu, kako bi se sprovele dodatne neophodne mere za bezbednost i zdravlje na radu.

Mere i aktivnosti za postupanje u slučaju pojave zarazne bolesti

Član 10

Ako se zaposleni nalazi u poslovnom objektu a posumnja se da ima simptome bolesti slične gripu ili zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, kao što su kašalj, otežano disanje, povišena temperatura, slabost, bolovi u mišićima i groznica tada se zaposleni izoluje:

- u prostoriji administrativnog radnika i otvara se prozor za provetravanje;

Član 11

Poslodavac ili lice za bezbednost i zdravlje na radu ili sam zaposleni je dužan da odmah, od pojave simptoma bolesti kod zaposlenog ili prisutnog lica, prijavi nadležnoj zdravstvenoj ustanovi opasnu pojavu koja može da dovede do širenja virusa i da prouzrokuje kod ljudi ozbiljnu infekciju i bolest na telefon:

- Zavod za javno zdravlje "TIMOK", tel: 063/479-649 ili

- Kovid ambulanti "RUDAR" tel: 030/462-382

Član 12

Zaposleni koji ima simptome bolesti slične gripu ili zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 mora da prekrije usta i nos zaštitnom maskom i ne sme da dodiruje druge zaposlene, površine i predmete.

Član 13

Transport i prebacivanje zaposlenog koji ima simptome bolesti slične gripu ili zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 u nadležnu zdravstvenu ustanovu vrši se isključivo vozilima javnog zdravlja ili hitne pomoći.

Član 14

Ako se potvrdi da zaposleni ima zaraznu bolest COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, tada poslodavac putem poslovne mreže obaveštava sve zaposlene u tom poslovnom delu o njihovoj mogućoj izloženost i virusom na radnom mestu, poštujući zaštitu podataka o ličnosti.

Član 15

Lice za bezbednost i zdravlje na radu sačinjava spisak svih zaposlenih koji su neposredno bili u kontaktu sa zaraženim.

Član 16

Poslodavac je dužan da u slučaju pojave zarazne bolesti obezbedi primenu preventivnih mera, a naročito sledećih:

1) izolacioni prostor se redovno fizički i hemijski dezinfikuje i provetrava;

2) poštuju se procedure ulaska i izlaska u izolacioni prostor, propisana sredstava i oprema za ličnu zaštitu na rad u i druge mere zaštite tokom procesa rada;

3) precizno se definišu pravci kretanja zaposlenih kroz radne i pomoćne prostorije;

4) organizuje se stroga kontrola kretanja zaposlenih iz organizacione jedinice u kojoj je radio zaraženi zaposleni;

5) kontakti zaposlenih iz izolovane organizacione jedinice sa drugim zaposlenima se svode na nužne uz propisane mere lične zaštite;

6) primenjuju se sve druge mere po preporuci epidemiologa.

Član 17

Ovaj plan stupa na snagu danom donošenja i primenjuje se sve dok traje opasnost od širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2.

Plan objaviti u "Službenom listu grada Bora".

 

Prilog 1

MERE ZAŠTITE - UPUTSTVO O MERAMA PREVENCIJE ZA KORONA VIRUS - COVID-19

- Često perite ruke sapunom i vodom (u trajanju najmanje 20 sekundi) ili koristite sredstvo za dezinfekciju na bazi 70% alkohola.

- Izbegavajte bliski kontakt sa osobama koje imaju povišenu temperaturu, kijaju i/ili kašlju.

- Izbegavajte pozdravljanje rukovanjem i ljubljenjem, a sa sagovornicima održavajte razdaljinu od najmanje jednog metra.

- Ako kašljete ili kijate prekrijte usta i nos nadlakticom ili papirnom maramicom. Maramicu odmah bacite u kantu za otpatke sa poklopcem i operite ruke.

- Često provetravajte prostorije u kojima boravite.

Izbegavajte okupljanja sa većim brojem ljudi u zatvorenom prostoru.

- KORISTITE MASKU.

Obaveze poslodavca su da:

1) izvrši beskontaktno merenje temperature zaposlenih i lica koja ulaze u prostorije poslodavca;

2) obezbedi zaposlenima odgovarajuću opremu za ličnu zaštitu, a pre svega zaštitne maske;

3) pre ulaska u poslovni prostor, obezbedi obaveznu dezinfekciju ruku i obuće;

4) obezbedi udaljenost između zaposlenih na radnom mestu od najmanje 2 metra;

5) projektuje radno mesto tako da se smanji grupni rad i neposredni kontakt zaposlenih;

6) izvrši preraspodelu radnog vremena uvođenjem druge ili treće smene sa manjim brojem zaposlenih;

7) ograniči prisustvo određenog broja zaposlenih u radnim i pomoćnim prostorijama, tako da se obezbedi međusobna distanca od najmanje 2 metra i 4 metra kvadratna površina slobodnog prostora po jednom zaposlenom kada je priroda delatnosti takva da to omogućava;

8) sprovodi pojačanu higijenu i dezinfekciju radnih i pomoćnih prostorija što uključuje redovnu dezinfekciju prostorija i često provetravanje radnog prostora;

9) obezbedi zaposlenima dovoljne količine sapuna, ubrusa, tekuće vode i dezinfekciona sredstva za pranje ruku na bazi alkohola: Prilog 2 - Zdravstvene preporuke postaviti u svim toaletima i na svim etažama;

10) obezbedi redovno čišćenje svih površina koja se često dodiruje na radnom mestu posebno prostorija i opreme kao što su toaleti, kvake na vratima, fiksni telefoni, računarska oprema i druga oprema za rad (korišćenjem 70-95% alkohola ili rastvora natrijum-hipohlorita);

11) obezbedi pojačanu higijenu i dezinfekciju svih službenih vozila koja se koriste;

12) poseduje dokaz o sprovedenoj meri dezinfekcije radnih i pomoćnih prostorija, kada to obavljaju ovlašćene ustanove, pravna lica i preduzetnici u skladu sa posebnim zakonom;

13) uredi način vođenja dnevne evidencije o dezinfekciji radnih i pomoćnih prostorija koju organizuje i sprovodi;

14) obezbedi izradu uputstava za bezbedan i zdrav rad sa izvođačima radova, dobavljačima, distributerima i spoljnim saradnicima;

15) stranke i posetioci dok se nalaze u poslovnom prostoru poslodavca moraju da sve vreme nose zaštitnu masku;

16) zabrani naručivanje i dostavu hrane zaposlenima u prostorije poslodavca uz preporuku zaposlenima da donose gotovu hranu u proizvođačkoj ambalaži ili suvu hranu pripremljenu kod kuće;

17) zabrani gomilanje otpada, posebno hrane;

18) da gde god je moguće zaposlenima omogući rad u odvojenim prostorijama ili da postavi fizičke barijere (npr. postavljanje PVC ili pleksiglas barijere) i da ograniči broj lica koja ulaze u ove prostorije;

19) upotrebu centralne klimatizacije zaustavi ili smanji i redovno čisti i dezinfikuje klima uređaje;

20) organizuje i obezbedi redovno uklanjanje otpada i smeća (kante za smeće obložene plastičnom kesom) iz prostorija tako da se mogu isprazniti bez kontakta sa sadržajem.

Zaduženje za sprovođenje i kontrolu sprovođenja preventivnih mera i aktivnosti

Svakodnevnu proveru efikasnosti primene mera bezbednosti i zdravlja zaposlenih na radu kod poslodavca vrši lice za bezbednost i zdravlje na radu.

Poslovi lica za bezbednost i zdravlje na radu

Lice za bezbednost i zdravlje na radu u saradnji sa poslodavcem planira, sprovodi i podstiče primenu preventivnih mera, a naročito:

1) učestvuje u izradi Plana;

2) priprema pisana uputstva i procedure za bezbedan i zdrav rad u cilju zaštite zdravlja zaposlenih od zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 o:

- redovnom i temeljnom pranju ruku vodom i sapunom u trajanju od najmanje 20 sekundi ili korišćenju sredstava za dezinfekciju na bazi alkohola koji sadrži 70-95% alkohola,

- pravilnom nošenju maski i rukavica, njihovom redovnom menjanju u utvrđenim rokovima, kao i higijenskom odlaganju u kante sa poklopcem,

- čestom provetravanju radnih i pomoćnih prostorija,

- obaveznoj dezinfekciji obuće i ruku pre ulaska u prostorije poslodavca,

- držanju obaveznog rastojanja od drugih lica na udaljenosti od najmanje 2 metra,

- redovnom čišćenju i dezinfekciji svih površina i predmeta,

3) vrši kontrolu primene higijenskih mera kod poslodavca;

4) vrši kontrolu o obezbeđivanju neophodnih količina sapuna i vode za pranje ruku;

5) zabrani dolazak na posao licima koja imaju blagi kašalj ili povišenu telesnu temperaturu;

6) vrši kontrolu korišćenja sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu;

7) sarađuje sa državnim organima i daje potrebna obaveštenja o primeni preventivnih mera bezbednosti i zdravlja na radu.

Obaveze zaposlenog

Zaposleni je obavezan da:

1) sprovodi sve preventivne mere bezbednosti i zdravlja na radu kako bi sačuvao svoje zdravlje, kao i zdravlje drugih zaposlenih;

2) namenski koristi propisana sredstva i opremu za ličnu zaštitu na radu i sa njima pažljivo rukuje, da ne bi ugrozio svoju bezbednost i zdravlje kao i bezbednost i zdravlje drugih lica;

3) dodatno brine o svojoj higijeni tako što će redovno i pravilno prati ruke;

4) izbegava rukovanje i srdačno pozdravljanje;

5) drži minimalno rastojanje od 2 metra u odnosu na druga lica;

6) u toku rada izbegava nošenje nakita, satova i narukvica (što povećava rizik od prenosa infekcije i otežava pravilno pranje ruku);

7) u toku rada vezuje kosu;

8) ličnu odeću drži odvojenu od sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu i radnog odela;

9) obavezno obavesti poslodavca ukoliko posumnja na simptome zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 kod sebe, kod drugih zaposlenih ili članova svoje porodice;

10) pre početka rada pregleda svoje radno mesto uključujući i sredstva za rad koja koristi, kao i sredstva i opremu za ličnu zaštitu na radu i da u slučaju uočenih nedostataka izvesti poslodavca ili drugo ovlašćeno lice;

11) pre početka rada obavi dezinfikovanje radnog stola, telefona, tastatura, "miša" i pribora za pisanje;

12) pre napuštanja radnog mesta, da radno mesto i sredstva za rad ostavi u stanju da ne ugrožavaju druge zaposlene;

13) u skladu sa svojim saznanjima, odmah obavesti poslodavca o nepravilnostima, štetnostima, opasnostima ili drugoj pojavi koja bi na radnom mestu mogla da ugrozi njegovu bezbednost i zdravlje ili bezbednost i zdravlje drugih zaposlenih;

14) sarađuje sa poslodavcem i licem za bezbednost i zdravlje na radu, kako bi se sprovele dodatne neophodne mere za bezbednost i zdravlje na radu.

Prilog 2

ZDRAVSTVENE PREPORUKE