POSLOVNIK
VISOKOG SLUŽBENIČKOG SAVETA

("Sl. glasnik RS", br. 107/2020)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se način rada Visokog službeničkog saveta i druga pitanja značajna za njegov rad.

Član 2

Visoki službenički savet (u daljem tekstu: Savet) donosi Kodeks ponašanja državnih službenika i prati primenu tog kodeksa, stara se o unapređenju pravila etičkog postupanja državnih službenika, utvrđuje koja krivična dela državnog službenika čine nedostojnim za obavljanje poslova, odnosno vršenje dužnosti, određuje koja se lica smatraju povezanim sa članom ili zamenikom člana komisije za sprovođenje konkursa za popunjavanje radnih mesta u organima državne uprave, imenuje konkursne komisije za sprovođenje konkursa za položaje koje popunjava Vlada, vodi disciplinski postupak protiv državnog službenika koga je na položaj postavila Vlada, odlučuje o pravima i dužnostima državnog službenika koga je na položaj postavila Vlada a koji rukovodi državnim organom, daje prethodno mišljenje na Opšti program obuke i Program obuke rukovodilaca, koje donosi Vlada na predlog Nacionalne akademije za javnu upravu i obavlja druge poslove određene zakonom.

Član 3

Savet radi i odlučuje o pitanjima iz svoje nadležnosti na sednicama.

Savet punovažno radi i odlučuje na sednici na kojoj je prisutna većina njegovih članova.

Savet donosi odluke većinom glasova svih svojih članova.

Član 4

Savet predstavlja predsednik Saveta (u daljem tekstu: predsednik).

Član 5

Rad Saveta je javan.

Javnost rada Saveta obezbeđuje se predstavljanjem i objavljivanjem na internet sajtu informacija i dokumenata od značaja za javnost, saopštenjima za javnost, učešćem na konferencijama za novinare i drugim aktivnostima u odnosima sa javnošću.

Javnost rada Saveta ostvaruje se prema zakonu kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja.

Član 6

Sedište Saveta je u Beogradu, Bulevar Mihaila Pupina 2, Palata "Srbija", istočno krilo.

Član 7

Stručno-tehničke i administrativne poslove za potrebe Saveta, saglasno zakonu, obavlja Služba za upravljanje kadrovima (u daljem tekstu: Služba).

Član 8

Savet ima okrugli pečat, prečnika 32 mm s Malim grbom Republike Srbije u sredini oko koga je koncentričnim krugovima na srpskom jeziku ćiriličnim pismom ispisan tekst "Republika Srbija - Visoki službenički savet - Beograd".

O čuvanju pečata Saveta stara se Služba i ona je odgovorna za njegovu upotrebu.

II KONSTITUISANJE SAVETA

Član 9

Prvu sednicu Saveta saziva direktor Službe, u roku od osam dana od dana objavljivanja akta Vlade o imenovanju članova Saveta.

Član 10

Na prvoj sednici članovi Saveta među sobom biraju predsednika, tajnim glasanjem.

Dok se ne izabere predsednik, sednici predsedava najstariji član Saveta.

Član 11

Najmanje tri dana pre prve sednice Saveta direktor Službe poziva članove Saveta da dostave Službi predloge kandidata za predsednika.

Članovi Saveta mogu predložiti kandidate za predsednika i na samoj sednici.

Član 12

Za izbor predsednika glasa se tako što svaki član Saveta na glasačkom listiću zaokruži redni broj ispred imena kandidata kome daje svoj glas.

Glasački listić na kome nije moguće utvrditi kako je član Saveta glasao ili na kome je bilo šta dopisano, nevažeći je.

Glasački listić na kome nije zaokružen redni broj ispred imena nekog predloženog kandidata računa se kao uzdržan glas.

Član 13

Za predsednika je izabran kandidat za koga glasa većina od ukupnog broja članova Saveta.

Ako u prvom krugu glasanja nijedan kandidat ne dobije potrebnu većinu, sprovodi se drugi krug glasanja u kome se predsednik bira između dva kandidata koja su dobila najveći broj glasova u prvom krugu.

Ako se ni tada ne izabere predsednik, postupak izbora se ponavlja.

Član 14

Rezultate izbora utvrđuje odbor od tri člana, koje Savet imenuje među državnim službenicima iz Službe, na predlog direktora Službe.

Rezultate izbora za predsednika proglašava predsedavajući.

Posle proglašenja rezultata izabrani predsednik preuzima vođenje prve sednice Saveta.

III PREDSEDNIK SAVETA

Član 15

Predsednik: predstavlja Savet; saziva sednice Saveta i njima predsedava; predlaže Savetu donošenje akata za koje je nadležan; potpisuje akte koje donosi Savet; stara se o tome da Savet obavlja svoje poslove saglasno propisima i blagovremeno; stara se o primeni ovog poslovnika i objavljivanju propisa koje donese Savet i obavlja druge poslove određene ovim poslovnikom.

Član 16

Predsednik pismeno ovlašćuje jednog člana Saveta da ga zamenjuje kad je sprečen da obavlja dužnosti predsednika.

Ovlašćenja predsednika kome prestane dužnost vrši najstariji član Saveta - do izbora novog predsednika.

Član 17

Predsednik je dužan da članovima Saveta da podatke i objašnjenja o svom radu i o radu Saveta, ako to oni zatraže.

Član 18

Predsednik može biti razrešen ako nesavesno obavlja dužnosti predsednika, ako ih obavlja protivno ovom poslovniku i ako na bilo koji način šteti ugledu Saveta.

Predlog za razrešenje predsednika može da podnese svaki član Saveta.

Na postupak za razrešenje predsednika shodno se primenjuju odredbe ovog poslovnika o njegovom izboru.

IV SEDNICE SAVETA

Član 19

Predsednik saziva sednicu pismenim pozivom, po pravilu, najmanje tri dana pre njenog održavanja. Poziv sadrži redni broj sednice, dan, vreme i mesto njenog održavanja.

Uz poziv članovima Saveta dostavljaju se predlog dnevnog reda i materijali za sednicu.

Poziv za sednicu Saveta, sa predlogom dnevnog reda i pratećim materijalima dostavlja se članovima Saveta elektronskim putem.

Izuzetno, kada postoje opravdani razlozi za hitno postupanje, sednica se može sazvati u roku kraćem od tri dana, a materijali se mogu dostaviti članovima Saveta i pred početak sednice.

Član 20

Sednice Saveta mogu se, u zavisnosti od tehničkih mogućnosti, organizovati i elektronskim putem, primenom softverske platforme za elektronske sednice ili drugih dostupnih softverskih rešenja za video konferencije (elektronska sednica), kada se članovi Saveta ne mogu sastati usled proglašene epidemije zarazne bolesti ili drugih vanrednih okolnosti ili kada to nalažu drugi opravdani razlozi.

Članovi Saveta uključuju se na elektronsku sednicu putem službenih naloga elektronske pošte.

Na elektronsku sednicu Saveta shodno se primenjuju odredbe ovog poslovnika o sazivanju i održavanju sednice Saveta.

Poslove administratora za aktivnosti Saveta koje se realizuju elektronskim putem obavlja lice iz Službe koje odredi direktor Službe.

Član 21

U naročito opravdanim i hitnim slučajevima predsednik može sazvati telefonsku sednicu.

U slučaju održavanja telefonske sednice dnevni red sednice unapred određuje predsednik.

Tako utvrđeni dnevni red se ne može menjati i o njemu se ne glasa.

Član 22

Dnevni red sednice ili njegove pojedine tačke predsedniku može da predloži svaki član Saveta, kao i direktor Službe.

Predlog dnevnog reda sednice na kojoj se vodi usmena rasprava u disciplinskom postupku protiv državnog službenika na položaju, ima samo tu tačku.

Član 23

Predsednik i članovi Saveta imaju pravo i dužnost da prisustvuju sednici i učestvuju u njenom radu i u odlučivanju.

Član Saveta koji je sprečen da prisustvuje sednici dužan je da o tome blagovremeno obavesti predsednika Saveta i da navede razloge za svoje odsustvo.

Na sednicu Saveta mogu biti pozvana i druga lica ako je to potrebno zbog neke tačke dnevnog reda.

Njima se dostavlja materijal samo za tačku dnevnog reda radi koje su pozvani.

Član 24

Predsednik otvara sednicu pošto utvrdi da je prisutna većina članova Saveta (kvorum) i da se sednica može održati.

Postojanje kvoruma prilikom održavanja telefonske sednice Saveta utvrđuje državni službenik iz Službe određen da vodi zapisnik o toj sednici.

Ako nije prisutna većina članova Saveta, predsednik odlaže sednicu i određuje vreme kada će ona biti održana.

Član 25

Pošto predsednik otvori sednicu, utvrđuje se njen dnevni red.

Svaki član Saveta može da predloži izmene ili dopune dnevnog reda. Potom, predsednik stavlja na glasanje izmenjeni ili dopunjeni predlog dnevnog reda.

Izuzetno, predsednik može da predlaže izmene ili dopune dnevnog reda do kraja sednice.

Član 26

Ako se dnevni red menja, prvo se odlučuje o predlogu da se neka tačka povuče s dnevnog reda, a potom o predlogu da se dnevni red dopuni.

Predloženi dnevni red može da se dopuni ako su razlozi za to nastali pošto je sednica već bila sazvana i ako su članovi Saveta upoznati s materijalom koji je s tim u vezi.

Član 27

Pošto se utvrdi dnevni red sednice Saveta, usvaja se zapisnik s prethodne sednice.

Član Saveta može da stavi primedbe na zapisnik, pismeno pre sednice ili usmeno na samoj sednici.

O primedbama odlučuje Savet zaključkom.

Član 28

Tačka dnevnog reda razmatra se tako što predsednik ili predlagač tačke kratko obrazlaže materijal odnosno predlog, a zatim se otvara rasprava u kojoj članovi Saveta mogu da iznesu svoje primedbe i predloge i da zatraže dodatna objašnjenja.

Član 29

O tački dnevnog reda Savet odlučuje tako što prihvata ili ne prihvata predlog akta sadržan u materijalu, odnosno predlog člana Saveta koji je predložio dopunu dnevnog reda. Savet pri tome može da izmeni predlog akta.

O tački dnevnog reda za koju u materijalu nije sadržan predlog akta, Savet odlučuje po sprovedenoj raspravi.

Savet može da odloži odlučivanje o tački dnevnog reda, kao i da naloži da se materijal izmeni ili dopuni.

Član 30

O tački dnevnog reda glasa se dizanjem ruke ili na drugi tehnički izvodljiv način, a samo izuzetno, kad je to ovim poslovnikom određeno ili kad tako Savet odluči u pojedinačnoj stvari, glasanje je tajno.

Član Saveta ima pravo da izuzme mišljenje i da to obrazloži, što se beleži u zapisnik.

Član 31

Akti Saveta su: pravilnik, kodeks, odluka, rešenje i zaključak.

Pravilnikom Savet utvrđuje koja krivična dela državnog službenika čine nedostojnim za obavljanje poslova, odnosno vršenje dužnosti.

Kodeksom Savet utvrđuje pravila etičkog ponašanja državnih službenika i način praćenja njegove primene.

Odlukom Savet određuje koja se lica smatraju povezanim sa članom ili zamenikom člana komisije za sprovođenje konkursa za popunjavanje radnih mesta u organima državne uprave i uređuje druga pitanja iz svoje nadležnosti koja imaju opšti značaj.

Rešenjem Savet imenuje konkursne komisije za sprovođenje konkursa za popunjavanje položaja, odlučuje o pravima i dužnostima državnih službenika na položaju i odlučuje u drugim slučajevima kad je posebnim propisima predviđeno odlučivanje rešenjem.

Kad ne donosi druge akte, Savet donosi zaključak.

Član 32

O pojedinim pravnim pitanjima Savet može zauzeti načelni pravni stav.

Zauzeti stavovi Saveta vezani za rad konkursnih komisija koje on imenuje za sprovođenje konkursa za popunjavanje položaja, koriste se kao smernice u radu konkursnih komisija.

Član 33

O svakoj sednici Saveta vodi se zapisnik, koji se članovima Saveta dostavlja uz predlog dnevnog reda za narednu sednicu.

U zapisnik se upisuje: redni broj i datum sednice, ko je predsedavao sednici, vreme početka i završetka sednice, prisutni i odsutni članovi Saveta, ostali koji su prisustvovali sednici, dnevni red sednice i odluke o svakoj tački dnevnog reda.

Zapisnik potpisuju predsedavajući sednice i državni službenik iz Službe određen da vodi zapisnik.

Zapisnici se čuvaju trajno. Oni su deo arhive Saveta, koja se vodi pri Službi i za koju je odgovorna Služba.

Član 34

O toku sednice mogu da se vode i stenografske beleške ili da se sednica tonski snima.

Stenografske beleške i tonske snimke mogu da koriste jedino članovi Saveta.

O čuvanju stenografskih beležaka i tonskih snimaka stara se direktor Službe.

Direktor Službe, po potrebi, stenografske beleške i tonske snimke sa sednica Saveta stavlja na raspolaganje državnom službeniku odgovornom za izradu zapisnika.

Član 35

Direktor Službe određuje državnog službenika iz Službe koji prisustvuje sednicama Saveta i stara se o izradi zapisnika.

V DRUGA PITANJA ZNAČAJNA ZA RAD SAVETA

Član 36

Savet radi prema propisima o državnim službenicima, upravnom postupku i prema ovom poslovniku.

Pojedina pitanja koja se odnose na rad Saveta, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti posebnom odlukom Saveta.

Član 37

Savet imenuje članove konkursnih komisija za sprovođenje konkursa za položaje koje popunjava Vlada među svojim članovima i među stručnjacima za određenu oblast, od kojih jedan može biti državni službenik iz organa u kome se položaj popunjava, a za predsednika konkursne komisije uvek imenuje jednog od svojih članova.

Da bi imenovao članove konkursnih komisija za sprovođenje konkursa za položaje, Savet utvrđuje listu kandidata za članove iz reda stručnjaka za pojedine oblasti i listu kandidata za članove iz reda državnih službenika iz organa državne uprave i službi Vlade.

Služba priprema predloge lista kandidata za članove konkursnih komisija, prema smernicama Saveta.

VI OBAVEŠTAVANJE JAVNOSTI O RADU SAVETA

Član 38

O javnosti rada Saveta stara se predsednik.

On je ovlašćen da daje podatke i obaveštenja za javnost.

Sednice Saveta zatvorene su za javnost.

Član 39

Opšti akti Saveta objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na internet stranici Službe.

VII IZMENE I DOPUNE POSLOVNIKA

Član 40

Poslovnik se menja i dopunjuje odlukom.

Predlog odluke o izmenama i dopunama Poslovnika može podneti svaki član Saveta.

Predlog se podnosi u obliku u kome se donosi odluka i mora biti obrazložen.

VIII ZAVRŠNE ODREDBE

Član 41

Danom stupanja na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Visokog službeničkog saveta ("Službeni glasnik RS", br. 32/10 i 109/12).

Član 42

Ovaj poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".