OPŠTI USLOVI

POSLOVANJA AUTOBUSKIH STANICA

("Sl. glasnik RS", br. 26/2008, 68/2012 - odluka US i 109/2020 - dr. pravilnik)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Opštim uslovima poslovanja autobuskih stanica utvrđuju se usluge koje autobuska stanica pruža prevoznicima, putnicima i drugim korisnicima (u daljem tekstu: stanične usluge), način pružanja staničnih usluga i određivanja cena za pružanje staničnih usluga u zavisnosti od kategorije autobuske stanice.

Član 2

Autobuskom stanicom upravlja privredno društvo koje obavlja delatnost pružanja staničnih usluga.

Autobuska stanica je objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, prtljaga i stvari, ukrcavanje i iskrcavanje putnika, izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom.

Otprema autobusa je korišćenje određenog perona za prijem putnika u autobus, davanje informacija o polasku autobusa i njegovom postavljanju na određeni peron od strane ovlašćenog osoblja privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom putem razglasnih uređaja, postavljanje izvoda iz reda vožnje polazaka u poslovnoj zgradi autobuske stanice i davanje informacija o polascima autobusa, cenama prevoza i drugim tarifskim odredbama.

Prijem autobusa je korišćenje određenog perona za iskrcavanje putnika iz autobusa, davanje informacija o dolasku autobusa na određeni peron od strane ovlašćenog osoblja privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom putem razglasnih uređaja i postavljanje izvoda iz reda vožnje dolazaka u poslovnoj zgradi autobuske stanice.

Tranzitna autobuska stanica je stanica koja je uneta u red vožnje, a nije početna ni krajnja.

Vozna karta je dokaz da je zaključen ugovor o prevozu između prevozioca i putnika.

Prevoznina je cena vozne karte.

Prilikom kupovine vozne karte stanična usluga koju plaća putnik podrazumeva usluge smeštaja putnika u čekaonici autobuske stanice i prostoru sa mestima za prodaju karata i drugih prevoznih isprava i davanje obaveštenja o prevozu, kao i usluge koje putnicima pruža ovlašćeno osoblje privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom.

Peronska karta je isprava na osnovu koje građanin ima pravo pristupa na peron autobuske stanice.

Parkiranje autobusa je zadržavanje autobusa na posebnim uređenim površinama autobuske stanice predviđenim za tu namenu.

Član 3

Stanične usluge mogu biti obavezne i ostale.

Obavezne stanične usluge su usluge koje se pružaju na površinama ili preko uređaja koje autobuska stanica mora da ima na osnovu propisa kojima se uređuje prevoz u drumskom saobraćaju i pružaju se svim korisnicima pod jednakim uslovima.

Ostale stanične usluge se mogu pružati u skladu sa ugovorom zaključenim između privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom i korisnika ili u skladu sa pravilima koje utvrdi privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom.

II NAČIN PRUŽANJA USLUGA PREVOZNICIMA

Član 4

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom obavezno obezbeđuje prevoznicima sledeće stanične usluge:

- prodaju voznih karata i drugih prevoznih isprava,

- otpremu i prijem autobusa,

- vođenje evidencije polazaka i dolazaka autobusa,

- isticanje na vidnom mestu izvoda iz reda vožnje, Opštih uslova prevoza i Opštih uslova poslovanja autobuskih stanica,

- parkiranje autobusa.

Prevoznik je dužan da privrednom društvu koje upravlja autobuskom stanicom, za svaki registrovan red vožnje, dostavi overen cenovnik koji je identičan sa cenovnikom koji se koristi prilikom prodaje voznih karata u autobusu.

Član 5

Ostale stanične usluge koje privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom može pružati prevoznicima:

- čišćenje i pranje autobusa,

- kontrola tehničke ispravnosti vozila (tehnički pregled),

- snabdevanje gorivom,

- zakup poslovnog prostora,

- telefonske i telefaks usluge,

- korišćenje panoa za reklamiranje, i

- druge usluge u skladu sa mogućnostima privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom i potrebama prevoznika.

Član 6

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom i prevoznik obavezno zaključuju ugovor o pružanju staničnih usluga u pisanoj formi.

Ugovor iz stava 1. ovog člana mora biti istovetan za sve prevoznike u delu koji se odnosi na usluge koje se pružaju pod jednakim uslovima.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana se obavezno određuje peron za prevoznika koji će prevoznik koristiti u toku perioda važenja reda vožnje.

Promena perona prevozniku se ne može izvršiti u toku perioda važenja reda vožnje bez njegove saglasnosti.

Član 7

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom vrši prodaju svih vrsta voznih karata i drugih prevoznih isprava (karte u jednom pravcu, povratne, prelazne, mesečne, regresirane i dr.), u ime i za račun prevoznika, za sve polaske po registrovanom redu vožnje, na propisani način i u skladu sa ugovorom zaključenim između privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom i prevoznika.

Vozne karte i druge prevozne isprave prodaju se u odgovarajućem prostoru poslovne zgrade autobuske stanice na obeleženim šalterima, a u autobusu po zaključenom izdavanju voznih karata i drugih prevoznih isprava.

Prodaja voznih karata i drugih prevoznih isprava može se vršiti unapred, a zaključuje se najkasnije 5 minuta pre polaska autobusa, s tim što stanica mora da obezbedi putniku pristup autobusu, sve do njegovog polaska.

Vozne karte i druge prevozne isprave se mogu prodavati i preko privrednih društava koja su registrovana za pružanje usluga u drumskom saobraćaju i turističkih usluga, sa kojima privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom ili prevoznik zaključi ugovor.

Član 8

Usluge prijema i otpreme autobusa, privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom je dužno da vrši za one prevoznike koji imaju registrovane redove vožnje, odnosno odgovarajuće dozvole za međunarodni linijski prevoz putnika.

Ako prevoz obavljaju dva ili više prevoznika dužni su da privrednom društvu koje upravlja autobuskom stanicom dostave zaključen ugovor o zajedničkom obavljanju linijskog prevoza sa rasporedom održavanja polazaka po danima, mesecima.

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom dužno je da u roku od tri dana po prijemu registrovanog reda vožnje i zahteva za pružanjem staničnih usluga obavesti prevoznika o mogućnostima pružanja staničnih usluga.

U slučaju da autobuska stanica nema potreban broj perona za pružanje usluga prevoznicima za obavljanje linijskog prevoza po novim redovima vožnje, privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom dužno je da u roku od tri dana izda potvrdu prevozniku i o tome obavesti nadležni organ za registraciju redova vožnje, a u roku od godinu dana dužno je da obezbedi potreban broj perona.

U periodu iz stava 4. ovog člana prevoznik može za polaske i dolaske koristiti najbliže autobusko stajalište za linijski prevoz.

U slučaju da u naseljenom mestu ima više autobuskih stanica prevoznik se samostalno opredeljuje koju će autobusku stanicu koristiti.

Ako na autobuskoj stanici za koju se prevoznik opredelio nema dovoljan broj perona za obavljanje linijskog prevoza po novim redovima vožnje, prevoznik je dužan da koristi usluge jedne od ostalih autobuskih stanica.

Ako na autobuskoj stanici iz st. 6. i 7. ovog člana nema dovoljan broj perona za obavljanje linijskog prevoza po novim redovima vožnje, svaka od tih stanica izdaje potvrdu iz stava 4. ovog člana, a prevoznik će postupiti shodno odredbama st. 4. i 5. ovog člana.

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom može svoje usluge pružati i prevoznicima koji obavljaju vanlinijski prevoz u skladu sa Zakonom o prevozu u drumskom saobraćaju, ukoliko ima slobodnih kapaciteta.

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom neće pružati usluge prevoznicima koji obavljaju vanlinijski prevoz putnika u drumskom saobraćaju suprotno zakonu kojim se uređuje prevoz u drumskom saobraćaju.

Član 9

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom je dužno da omogući postavljanje autobusa prema registrovanom redu vožnje u međumesnom i međunarodnom prevozu, na određeni polazni peron na 8 minuta pre vremena određenog za polazak, a u prigradskom prevozu na 5 minuta pre vremena određenog za polazak.

U slučaju da autobuska stanica raspolaže sa većim brojem perona, privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom mora omogućiti postavljanje autobusa prema registrovanom redu vožnje u međumesnom prevozu do 15, a u međunarodnom do 30 minuta pre vremena određenog za polazak.

Prevozniku, koji na vreme ne postavi autobus na unapred određeni peron, može se odrediti slobodan peron za postavljanje, a putnici će o promeni biti obavešteni putem razglasa.

Član 10

Ukoliko se prevoz po registrovanom redu vožnje ne obavi, privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom ili prevoznik u zavisnosti ko je izvršio prodaju karte, dužan je da izvrši povraćaj pune vrednosti prevoznine i naplaćene stanične usluge, ili da organizuje prevoz svih putnika na liniji shodno zaključenom ugovoru između privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom i prevoznika, nosioca reda vožnje po čijem redu vožnje prevoz nije obavljen.

Prevoznik koji nije u mogućnosti da obavi prevoz prema registrovanom redu vožnje, dužan je da najkasnije 30 minuta pre otpočinjanja prevoza, o tome obavesti privredna društva koja upravljaju autobuskim stanicama koje su unete u red vožnje.

III NAČIN PRUŽANJA USLUGA PUTNICIMA

Član 11

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom obavezno obezbeđuje putnicima sledeće stanične usluge:

- prodaju voznih karata za registrovane redove vožnje - polaske i drugih prevoznih isprava na posebno organizovanim i označenim prodajnim mestima - šalterima,

- davanje obaveštenja u vezi prevoza prema registrovanim redovima vožnje putem panoa, razglasa, posebnom telefonskom linijom, na posebnom šalteru, korišćenjem terminala, interneta i video monitora (vreme polaska i dolaska, cena prevoza, naziv prevoznika, vreme putovanja, veze sa polascima na drugim linijama i dr.),

- isticanje na vidnom mestu izvoda iz reda vožnje, Opštih uslova prevoza i Opštih uslova poslovanja autobuskih stanica,

- korišćenje javnog sanitarnog čvora sa tekućom vodom,

- usluge garderobe.

Ostale stanične usluge koje privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom može pružati putnicima:

- sve vrste rezervacija,

- ambulantske usluge,

- telefonske, telefaks i internet usluge,

- turističke, ugostiteljske, trgovačke i druge usluge.

Član 12

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom vrši prodaju svih vrsta voznih karata i drugih prevoznih isprava putnicima (karte u jednom pravcu, povratne, prelazne, mesečne, regresirane i dr.), u ime i za račun prevoznika.

Vozne karte i druge prevozne isprave prodaju se u odgovarajućem prostoru poslovne zgrade autobuske stanice na obeleženim šalterima, a u autobusu po zaključenoj prodaji voznih karata i drugih prevoznih isprava.

Vozna karta se prodaje svim putnicima pod jednakim uslovima i dokaz je o zaključenom ugovoru o prevozu.

Izuzetno, invalidi uživaoci povlastica, trudnice, majke sa malom decom do šest godina, stara i iznemogla lica, imaju pravo kupovine karte preko reda.

Vozna karta se ne može prodati:

- deci ispod šest godina starosti bez pratioca,

- putniku pod dejstvom alkohola i drugih opojnih sredstava.

Član 13

Ako prevoz ne otpočne u vreme koje je određeno redom vožnje krivicom prevoznika ili zbog više sile, putnik može odustati od putovanja i istom se mora vratiti puna vrednost naplaćene prevoznine i stanične usluge.

Na zahtev putnika istom se mora vratiti puna vrednost naplaćene prevoznine i stanične usluge ako dođe do greške prilikom prodaje vozne karte putniku od strane ovlašćenog osoblja privrednog društva koje upravlja autobuskom stanicom.

Putnik ima pravo da odustane od ugovora o prevozu pre nego što otpočne njegovo izvršenje.

Ako putnik odustane od putovanja najkasnije 2 časa pre početka putovanja, prevoznik je dužan da vrati putniku naplaćenu prevozninu uz mogućnost zadržavanja najviše 10% od iznosa naplaćene prevoznine, a iznos za naplaćenu staničnu uslugu se ne vraća.

Putnik nema pravo povraćaja naplaćene prevoznine u slučaju kada odustane od putovanja u roku kraćem od 2 časa pre početka putovanja.

Putnik ima pravo u vreme važnosti kupljene vozne karte da istu produži za jedan od narednih polazaka istog prevoznika uz plaćanje manipulativnih troškova.

Član 14

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom je dužno da obezbedi i pruži putnicima sve informacije koje se odnose na:

- red vožnje,

- cenu prevoza,

- ulazak autobusa na dolazni peron, sa naznakom linije sa koje dolazi,

- postavljanje autobusa na polazni peron (broj perona na koji se postavlja, linija na kojoj se vrši prevoz, vreme polaska i dr.), i

- druga obaveštenja u vezi sa prevozom.

Član 15

U okviru poslovne zgrade autobuske stanice moraju biti obeležene prostorije namenjene za čekaonicu, vršenje garderoberskih usluga i javni sanitarni čvor sa tekućom vodom.

Član 16

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom dužno je da autobusku stanicu održava u skladu sa odredbama Pravilnika o bližim saobraćajno-tehničkim i drugim uslovima za izgradnju, održavanje i eksploataciju autobuskih stanica i autobuskih stajališta.

Član 17

Korisnicima usluga autobuske stanice, zabranjeno je:

- ometanje zaposlenih u privrednom društvu koje upravlja autobuskom stanicom u izvršavanju njihovih zadataka,

- uvođenje na operativno-saobraćajne površine autobuske stanice životinja koje saglasno zakonskim propisima nemaju zaštitnu korpu, kavez, torbu, kutiju ili drugu odgovarajuću ambalažu,

- kretanje po operativno-saobraćajnim površinama van obeleženih mesta za kretanje putnika,

- unošenje na autobusku stanicu eksploziva, eksplozivnih sredstva i zapaljivih materija i

- nedolično ponašanje.

IV UTVRĐIVANJE KATEGORIJA AUTOBUSKIH STANICA NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE

Čl. 18-30**

(Prestali da važe)

V UTVRĐIVANJE CENA ZA STANIČNE USLUGE

Čl. 31-41*

(Prestalo da važi Odlukom US)

Član 42

Privredno društvo koje upravlja autobuskom stanicom samostalno utvrđuje cene za ostale stanične usluge koje plaćaju putnici i ostali korisnici-građani.

VI REŠAVANJE MEĐUSOBNIH SPOROVA

Član 43

Međusobne sporove, prevoznici i privredna društva koja upravljaju autobuskim stanicama će rešavati mirnim putem, a ukoliko to nije moguće, kao nadležni organ za rešavanje spornih odnosa, biće Stalni izbrani sud Privredne komore Srbije, ukoliko stranke pismenim putem ugovore nadležnost ovog suda.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 44

Danom stupanja na snagu ovih opštih uslova prestaju da važe Opšti uslovi poslovanja autobuskih stanica ("Službeni glasnik RS", br. 21/96, 50/99 - odluka USRS i 116/2003 - odluka USRS).

Član 45

Opšti uslovi stupaju na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

* Odredbe člana čl. 31. do 41. Opštih uslova poslovanja autobuskih stanica ("Sl. glasnik RS", br. 26/2008) prestale su da važe na osnovu Odluke US IUo broj 122/2008 od 13. juna 2012. godine, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 68/2012 od 18. jula 2012. godine.
** Odredbe Opštih uslova poslovanja autobuskih stanica ("Sl. glasnik RS", br. 26/2008 i 68/2012 - odluka US) kojima se reguliše kategorizacija autobuskih stanica, prestaju da važe 29. avgusta 2020. godine, stupanjem na snagu Pravilnika o kategorizaciji autobuskih stanica u Republici Srbiji ("Sl. glasnik RS", br. 109/2020).