PRAVILNIK
O STANDARDIMA KOMPETENCIJA ZA PROFESIJU VASPITAČ U DOMU UČENIKA I ŠKOLI SA DOMOM UČENIKA I NJEGOVOG PROFESIONALNOG RAZVOJA

("Sl. glasnik RS", br. 111/2020)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se Standardi kompetencija za profesiju vaspitač u domu učenika i školi sa domom učenika i njegovog profesionalnog razvoja.

Standardi kompetencija iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

STANDARDI
KOMPETENCIJA ZA PROFESIJU VASPITAČ U DOMU UČENIKA I ŠKOLI SA DOMOM I NJEGOVOG PROFESIONALNOG RAZVOJA

Standardi kompetencija za profesiju vaspitač u domu učenika i školi sa domom i njegovog profesionalnog razvoja definisani su na osnovu Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 107/12), Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Službeni glasnik RS", br. 88/17, 27/18 i 6/20), Zakon o učeničkom i studentskom standardu ("Službeni glasnik RS", br. 18/10, 55/13, 27/18 i 10/19), Pravilnika o osnovama vaspitnog programa u domu učenika i školi sa domom ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 3/15), Pravilnika o pedagoškoj normi vaspitača i stručnog saradnika psihologa i pedagoga u domu učenik ("Službeni glasnik RS", broj 36/19).

Svrha Standarda je osiguranje i unapređivanje kvaliteta rada doma učenika i škole sa domom, čime se doprinosi ostvarivanju opštih ishoda obrazovanja i vaspitanja definisanih Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

Dokument predstavlja okvir za sinhronizovano i ka istom cilju usmereno delovanje na različitim nivoima jer je razvijanje kompetentnosti proces za koji nije odgovoran samo vaspitač, odnosno potreban je sistemski pristup kojim se takav proces podržava. U pitanju su: nivo sistema obrazovanja i vaspitanja (zakoni i propisi kojima se uređuju pitanja u ovoj oblasti), nivo doma učenika/škole sa domom učenika (domska dokumenta kojima se planira i prati profesionalni razvoj i napredovanje vaspitača) i individualni nivo (aktivnosti kojima sam vaspitač prati, procenjuje i planira svoju profesionalnu praksu i dalji profesionalni razvoj). Na taj način Standardi kompetencija vaspitača u domu učenika i školi sa domom obezbeđuju smernice za:

- donosioce odluka o sistemskim merama i aktivnostima kojima se podržava razvoj kompetentnih vaspitača u domu učenika/školi sa domom;

- prosvetne savetnike u domenu stručno-pedagoškog nadzora i pružanja podrške vaspitačima u dostizanju neophodne kompetentnosti;

- rukovodioce i stručne saradnike doma učenika/škole sa domom za planiranje stručnog usavršavanja i razvojnih aktivnosti vaspitača;

- kreatore programa stalnog stručnog usavršavanja;

- vaspitače u domu i školi sa domom za procenu vlastitih kompetencija, planiranje i praćenje svog profesionalnog razvoja.

Kompetentnost vaspitača, u ovom dokumentu, data je kroz tri oblasti, i to kao:

- kompetencije za profesionalni pristup praksi;

- kompetencije za pružanje podrške učenicima i

- kompetencije za komunikaciju i saradnju.

Svaka od navedenih oblasti konkretizovana je kroz tri kategorije: znanja koja su potrebna vaspitaču, veštine koje treba imati i stavove, odnosno vrednosti koje treba zastupati. Iako je kompetentnost u dokumentu data kroz različite oblasti, i svaka od njih kroz tri kategorije, zapravo u praksi vaspitača ona se ispoljava integrisano. Kompetencije počivaju na unutrašnjim kapacitetima osobe, ali se o njihovom postojanju zaključuje na osnovu ispoljavanja u vršenju neke aktivnosti, suočavanju sa različitim zahtevima i u rešavanju problema. One omogućavaju osobi da efektivno i efikasno obavlja svoj posao, s tim da sve kompetencije nemaju jednak nivo opštosti jer se neke ispoljavaju u velikom broju aktivnosti koje vaspitač obavlja često, a neke dolaze do izražaja samo u specifičnim zahtevima i okolnostima.

Kompetentan vaspitač je profesionalan u svom radu, što podrazumeva autonomno i odgovorno delovanje u skladu sa etičkom prirodom prakse vaspitača i kompleksnom, dinamičnom i kontekstualno uslovljenom praksom u promenljivom društvenom i vaspitnom kontekstu.

KOMPETENCIJE ZA PROFESIONALNI PRISTUP PRAKSI

VASPITAČ IMA ZNANJE O

VASPITAČ IMA VEŠTINE DA

VASPITAČ IMA POZITIVAN STAV PREMA

- propisima i uputstvima koja uređuju sistem obrazovanja i vaspitanja, učenički standard i vaspitni rad u domu učenika;
- organizaciji rada ustanove;
- elementima demokratske kulture ustanove i Konvenciji o pravima deteta;
- principima i elementima planiranja vaspitnog rada;
- modelima praćenja i vrednovanja sopstvenog rada i rada ustanove;
- oblicima i procedurama stručnog usavršavanja;
- načinima formiranja, vođenja i čuvanja dokumentacije;
- osnovnim softverskim alatima.

- obavlja svoju praksu u skladu sa zakonskom regulativom i organizacijom ustanove;
- kritički opservira i analizira kontekst u kome se odvija vaspitni rad;
- se ponaša u skladu sa principima i procedurama demokratskog funkcionisanja ustanove i poštovanja prava učenika;
- planira i fleksibilno realizuje planirano na osnovu povratnih informacija koje dobija od svih učesnika u vaspitnom radu;
- efikasno upravlja svojim radnim vremenom i efektivno obavlja svoje zadatke;
- prati i preispituje sopstvenu praksu i učestvuje u vrednovanju rada ustanove;
- integriše nova saznanja u svoju profesionalnu praksu;
- formira, vodi, koristi i adekvatno čuva dokumentaciju;
- koristi informacione tehnologije u pronalaženju i obradi teksta, radu na bazama podataka, razmeni informacija, korišćenju resursa.

- poštovanju pravne regulative i organizacije rada ustanove;
- principima i procedurama demokratskog funkcionisanja ustanove i poštovanja prava učenika;
- značaju planiranja i pripreme za rad;
- preispitivanju i unapređivanju sopstvene prakse i prakse ustanove;
- vođenju i korišćenju dokumentacije;
- korišćenju informacionih tehnologija kao podrške efikasnoj praksi.

KOMPETENCIJE ZA PRUŽANJE PODRŠKE UČENICIMA

VASPITAČ IMA ZNANJE O

VASPITAČ IMA VEŠTINE DA

VASPITAČ IMA POZITIVAN STAV PREMA

- domskoj pedagogiji i metodici vaspitnog rada;
- pravima, obavezama i odgovornostima učenika u domu;
- karakteristikama adolescentskog uzrasta i razvojnim krizama;
- funkcionisanju i dinamici grupe;
- karakteristikama različitih faza u procesu adaptacije učenika na novu sredinu;
- različitim stilovima i strategijama učenja, činiocima školskog uspeha, profesionalnom razvoju učenika;
- odlikama zdravih stilova života;
- oblicima diskriminacije i uskraćivanja ostvarenosti prava;
- vrstama konflikata i konstruktivnim načinima njihovog rešavanja;
- mehanizmima nastanka stereotipa, predrasuda i diskriminacije među mladima;
- vrstama nasilja i karakteristikama onih koji vrše i koji trpe nasilje;
- načinima na koji mladi mogu da učestvuju u domu i široj zajednici;
- rizicima kojima su izloženi mladi i najčešćim poremećajima ponašanja adolescenata;
- ustanovama i stručnjacima koji su nadležni za specifične probleme adolescentskog doba;
- zaštiti podataka i prava na privatnost učenika.

- stvara uslove koji doprinose osećaju pripadnosti učenika domu i vršnjačkoj zajednici;
- vodi računa o bezbednosti učenika, zaštiti njihovog zdravlja i održavanju higijenskih navika;
- postupa uvažavajući princip najboljeg interesa učenika;
- metodički konkretizuje i adaptira programske sadržaje prema potrebama i mogućnostima učenika;
- planira, organizuje i vodi slobodne aktivnosti u domu uvažavajući sposobnosti i interesovanja učenika;
- uključuje učenike u planiranje, organizaciju i vođenje slobodnih aktivnosti;
- podržava atmosferu slobodnog izražavanja i uvažava mišljenja učenika o stvarima koje ih se tiču;
- upravlja grupom i blagovremeno rešava probleme koji se pojavljuju u dinamici grupe;
- sistematski prati i osnažuje učenika u procesu napredovanja i suočavanja sa izazovima;
- prepozna i odgovori na potrebu učenika za dodatnom podrškom u učenju i profesionalnom razvoju;
- uspostavi i neguje atmosferu poverenja i poštovanja različitosti;
- pruži pomoć i podršku učeniku oslanjajući se na njegove/njene jake strane i potencijale;
- prepozna konflikte učenika i doprinese njihovom konstruktivnom rešavanju;
- prepozna i adekvatno reaguje u situacijama diskriminacije i nasilnog ponašanja;
- stvara atmosferu poverenja i asertivnog komuniciranja;
- podstiče i podržava učešće učenička u đačkim telima, njihove inicijative i izbore;
- vodi računa o zaštiti podataka o ličnosti učenika i njihovoj privatnosti;
- prepozna probleme učenika koji prevazilaze njegove kompetencije i uputi ih odgovarajućem stručnjaku.

- uvažavanju ličnosti učenika;
- individualizovanom pristupu orijentisanom ka najboljem interesu svakog učenika;
- poštovanju različitosti i negovanju inkluzivne kulture u ustanovi;
- uvažavanju prava deteta i učešću učenika u svim aktivnostima doma koje ih se neposredno tiču;
- pristup obrazovanju koji je orijentisan na potencijale učenika i koncept celoživotnog učenja;
- zaštiti podataka o ličnosti učenika i njihove privatnosti.

KOMPETENCIJE ZA KOMUNIKACIJU I SARADNJU

VASPITAČ IMA ZNANJE O

VASPITAČ IMA VEŠTINE DA

VASPITAČ IMA POZITIVAN STAV PREMA

- principima uspešne saradnje i timskog rada u ustanovi;
- asertivnoj komunikaciji;
- različitim strategijama za razvijanje partnerstva između doma, porodice i društvene zajednice;
- nadležnostima ustanova u lokalnoj i široj zajednici koje mogu biti partneri domu;
- aktuelnim dešavanjima u zajednici i mogućnostima uključivanja u različite akcije, aktivnosti i projekte.

- konstruktivno učestvuje u radu timova ustanove;
- asertivno komunicira sa svim učesnicima vaspitnog rada;
- gradi i podržava atmosferu međusobnog poverenja, zajedništva i saradnje;
- kontinuirano komunicira sa zaposlenim u školama koje učenici pohađaju;
- gradi odnose sa roditeljima uvažavajući principe partnerstva;
- uspostavi funkcionalnu vezu između škole, roditelja i doma učenika;
- održava partnerske odnose sa ustanovama lokalne i šire društvene zajednice.

- radu u timovima;
- kontinuiranoj razmeni informacija;
- negovanju partnerskih odnosa;
- uključivanju ustanove u aktivnosti u lokalnoj društvenoj zajednici.