PRAVILNIKO STANDARDIMA KOMPETENCIJA ZA PROFESIJU VASPITAČ U DOMU UČENIKA I ŠKOLI SA DOMOM UČENIKA I NJEGOVOG PROFESIONALNOG RAZVOJA("Sl. glasnik RS", br. 111/2020) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se Standardi kompetencija za profesiju vaspitač u domu učenika i školi sa domom učenika i njegovog profesionalnog razvoja.
Standardi kompetencija iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
STANDARDI
KOMPETENCIJA ZA PROFESIJU VASPITAČ U DOMU UČENIKA I ŠKOLI SA DOMOM I NJEGOVOG PROFESIONALNOG
RAZVOJA
Standardi kompetencija za profesiju vaspitač u domu učenika i školi sa domom i njegovog profesionalnog razvoja definisani su na osnovu Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 107/12), Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Službeni glasnik RS", br. 88/17, 27/18 i 6/20), Zakon o učeničkom i studentskom standardu ("Službeni glasnik RS", br. 18/10, 55/13, 27/18 i 10/19), Pravilnika o osnovama vaspitnog programa u domu učenika i školi sa domom ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 3/15), Pravilnika o pedagoškoj normi vaspitača i stručnog saradnika psihologa i pedagoga u domu učenik ("Službeni glasnik RS", broj 36/19).
Svrha Standarda je osiguranje i unapređivanje kvaliteta rada doma učenika i škole sa domom, čime se doprinosi ostvarivanju opštih ishoda obrazovanja i vaspitanja definisanih Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.
Dokument predstavlja okvir za sinhronizovano i ka istom cilju usmereno delovanje na različitim nivoima jer je razvijanje kompetentnosti proces za koji nije odgovoran samo vaspitač, odnosno potreban je sistemski pristup kojim se takav proces podržava. U pitanju su: nivo sistema obrazovanja i vaspitanja (zakoni i propisi kojima se uređuju pitanja u ovoj oblasti), nivo doma učenika/škole sa domom učenika (domska dokumenta kojima se planira i prati profesionalni razvoj i napredovanje vaspitača) i individualni nivo (aktivnosti kojima sam vaspitač prati, procenjuje i planira svoju profesionalnu praksu i dalji profesionalni razvoj). Na taj način Standardi kompetencija vaspitača u domu učenika i školi sa domom obezbeđuju smernice za:
- donosioce odluka o sistemskim merama i aktivnostima kojima se podržava razvoj kompetentnih vaspitača u domu učenika/školi sa domom;
- prosvetne savetnike u domenu stručno-pedagoškog nadzora i pružanja podrške vaspitačima u dostizanju neophodne kompetentnosti;
- rukovodioce i stručne saradnike doma učenika/škole sa domom za planiranje stručnog usavršavanja i razvojnih aktivnosti vaspitača;
- kreatore programa stalnog stručnog usavršavanja;
- vaspitače u domu i školi sa domom za procenu vlastitih kompetencija, planiranje i praćenje svog profesionalnog razvoja.
Kompetentnost vaspitača, u ovom dokumentu, data je kroz tri oblasti, i to kao:
- kompetencije za profesionalni pristup praksi;
- kompetencije za pružanje podrške učenicima i
- kompetencije za komunikaciju i saradnju.
Svaka od navedenih oblasti konkretizovana je kroz tri kategorije: znanja koja su potrebna vaspitaču, veštine koje treba imati i stavove, odnosno vrednosti koje treba zastupati. Iako je kompetentnost u dokumentu data kroz različite oblasti, i svaka od njih kroz tri kategorije, zapravo u praksi vaspitača ona se ispoljava integrisano. Kompetencije počivaju na unutrašnjim kapacitetima osobe, ali se o njihovom postojanju zaključuje na osnovu ispoljavanja u vršenju neke aktivnosti, suočavanju sa različitim zahtevima i u rešavanju problema. One omogućavaju osobi da efektivno i efikasno obavlja svoj posao, s tim da sve kompetencije nemaju jednak nivo opštosti jer se neke ispoljavaju u velikom broju aktivnosti koje vaspitač obavlja često, a neke dolaze do izražaja samo u specifičnim zahtevima i okolnostima.
Kompetentan vaspitač je profesionalan u svom radu, što podrazumeva autonomno i odgovorno delovanje u skladu sa etičkom prirodom prakse vaspitača i kompleksnom, dinamičnom i kontekstualno uslovljenom praksom u promenljivom društvenom i vaspitnom kontekstu.
KOMPETENCIJE ZA PROFESIONALNI PRISTUP PRAKSI
VASPITAČ IMA ZNANJE O |
VASPITAČ IMA VEŠTINE DA |
VASPITAČ IMA POZITIVAN STAV PREMA |
- propisima i uputstvima koja uređuju sistem
obrazovanja i vaspitanja, učenički standard i vaspitni rad u domu učenika; |
- obavlja svoju praksu u skladu sa zakonskom
regulativom i organizacijom ustanove; |
- poštovanju pravne regulative i organizacije
rada ustanove; |
KOMPETENCIJE ZA PRUŽANJE PODRŠKE UČENICIMA
VASPITAČ IMA ZNANJE O |
VASPITAČ IMA VEŠTINE DA |
VASPITAČ IMA POZITIVAN STAV PREMA |
- domskoj pedagogiji i metodici vaspitnog
rada; |
- stvara uslove koji doprinose osećaju pripadnosti
učenika domu i vršnjačkoj zajednici; |
- uvažavanju ličnosti učenika; |
KOMPETENCIJE ZA KOMUNIKACIJU I SARADNJU
VASPITAČ IMA ZNANJE O |
VASPITAČ IMA VEŠTINE DA |
VASPITAČ IMA POZITIVAN STAV PREMA |
- principima uspešne saradnje i timskog rada
u ustanovi; |
- konstruktivno učestvuje u radu timova ustanove; |
- radu u timovima; |