STRATEGIJAUPRAVLJANJA RIZICIMA U ORGANIMA GRADA BORA ZA PERIOD OD 2020. DO 2022. GODINE("Sl. list grada Bora", br. 41/2020) |
Upravljanje rizicima je zakonska obaveza u postizanju strateških i operativnih ciljeva dobrog upravljanja i od izuzetne je važnosti za sve organe Grada Bora (u daljem tekstu: organi Grada) za obavljanje poslova iz njihove nadležnosti.
Takođe, upravljanje rizicima obuhvata identifikovanje, procenu i kontrolu nad potencijalnim događajima i situacijama koje mogu imati negativan efekat na ostvarivanje ciljeva korisnika javnih sredstava, sa ciljem pružanja razumnog uveravanja da su rizici za postizanje ciljeva ograničeni na prihvatljiv nivo definisan u procedurama za upravljanje rizikom.
Strategijom upravljanja rizicima u organima Grada za period od 2020.-2022. godine (u daljem tekstu: Strategija) utvrđuju se ciljevi i koristi od upravljanja rizicima, odgovornosti, kao i okvir koji će se uspostaviti kako bi se uspešno upravljalo rizicima.
Članom 2. Pravilnika o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 99/11 i 106/13) propisano je da rizik predstavlja verovatnoću da će se desiti određeni događaj koji bi mogao imati negativan uticaj na ostvarivanje ciljeva korisnika javnih sredstava, kao i da se meri kroz njegove posledice i verovatnoću dešavanja.
Rizici s kojima se suočavaju organi Grada su brojni i odnose se na:
1. događaje koji mogu da naštete ugledu Grada i da umanje poverenje građana u rad organa Grada,
2.nepravilno i nezakonito poslovanje, ali i neekonomično, neefikasno ili nedelotvorno upravljanje javnim sredstvima,
3. nepouzdano i neblagovremeno izveštavanje, kao i
4.nesposobnost reagovanja na promenjene okolnosti i nesposobnost upravljanja rizicima u promenjenim okolnostima na način koji sprečava ili maksimalno smanjuje nepovoljne efekte na pružanje javnih usluga.
Upravljanje rizicima uspostavlja se i razvija na temeljima integrisanog okvira interne kontrole ("COSO") koji je definisala Komisija sponzorskih organizacija (The Committee of Sponsoring Organizations od the Treadway Sommission), kao jednu od komponenti finansijskog upravljanja i kontrole.
Navedeni "COSO" okvir sadrži osam međusobno povezanih komponenata, i to:
1. unutrašnje okruženje,
2. postavljanje ciljeva,
3. utvrđivanje rizika i prilika,
4. procenu rizika,
5. odgovor na rizik,
6. kontrolne aktivnosti,
7. informacije i komunikacije i
8. praćenje rizika.
II SVRHA I CILJEVI STRATEGIJE UPRAVLJANJA RIZICIMA
Svrha Strategije je poboljšanje sposobnosti ostvarivanja strateških ciljeva organa Grada kroz upravljanje negativnim uticajima za obavljanje poslova i ukazanim prilikama za unapređenje poslovanja, odnosno stvaranje okruženja koje doprinosi većem kvalitetu, delotvornosti i rezultatima u obavljanju poslova organa Grada iz svoje nadležnosti.
Ciljevi Strategije su:
1. stvaranje radnog okruženja koje će omogućiti uspostavljanje procesa upravljanja rizicima,
2. poboljšanje efikasnosti upravljanja rizicima na nivou Grada,
3. omogućavanje sticanja i poboljšanja veštine upravljanja rizicima,
4. integrisanje upravljanja rizicima u poslovnu etiku zaposlenih u organima Grada,
5. nastojanje da upravljanje rizicima obuhvati sva područja rizika,
6. sprovođenje aktivnosti koje će doprineti efikasnijoj komunikaciji o rizicima i
7. uspostavljanje upravljanja rizicima u skladu sa važećim propisima.
III PROCES UPRAVLJANJA RIZICIMA
Proces upravljanja rizicima koji uspostavljaju organi Grada obuhvata:
1. utvrđivanje ciljeva,
2. identifikovanje rizika,
3. procene rizika,
4. postupanja po rizicima i
5. praćenja i izveštavanja o rizicima.
Osnovni preduslov za upravljanje rizicima je utvrđivanje ciljeva koje organi Grada teže da ostvare u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti.
Ciljevi upravljanja rizicima u organima Grada su sledeći:
- uočavanje, definisanje i merenje rizika koji nastaju u svakom poslovnom procesu i pojedinačnim aktivnostima,
- blagovremeno preduzimanje svih potrebnih mera kako bi se uočeni rizici umanjili ili otklonili,
- unapređivanje mogućnosti prepoznavanja i otklanjanja rizika i
- razvijanje sistema dokumentovanja, praćenja, evaluacije i korekcije svih radnih procesa radi uočavanja, smanjivanja i otklanjanja rizika.
Prilikom identifikovanja rizika koristi se podela na pet glavnih grupa, i to:
1. eksterno okruženje,
2. planiranje, procesi i sistemi,
3. upravljanje ljudskim resursima,
4. zakonitost i ispravnost i
5. komunikacije i informacije.
Grupa rizika |
Opis rizika |
1. Eksterno okruženje |
- geopolitički, politički i makroekonomski
rizici, |
2. Planiranje, procesi i sistemi |
- nepostojanje strategije, planova razvoja
i dr, |
3. Upravljanje ljudskim resursima |
- nepostojanje optimalnog broja zaposlenih, |
4. Zakonitost i ispravnost |
- neusklađenost akata Grada sa važećim propisima, |
5. Komunikacije i informacije |
- nedovoljno jasno definisane metode i kanali
komuniciranja i |
Procena rizika se vrši na osnovu dve vrste ulaznih informacija: o proceni uticaja rizika i proceni verovatnoće pojave rizika. Ukupna izloženost riziku dobija se množenjem bodova za uticaj sa bodovima za verovatnoću pojavljivanja rizika. Ukupna izloženost riziku može biti niska, srednja i visoka.
U periodu od 2020. do 2022. godine procena i rangiranje rizika će se vršiti po matrici koju preporučuju Ministarstvo finansija Republike Srbije i Evropska organizacija za finansijsko upravljanje i kontrolu i strateško planiranje iz razloga što se na osnovu raspona dobijenih rezultata detaljnije mogu proceniti određene vrednosti rizika i samim tim i vrste mera koje je potrebno preduzeti.
Navedena matrica definiše pet vrsta efekata i pet vrsta verovatnoća koji se rangiraju na sledeći način:
Efekti:
• mali (ocena 1)
• niže umeren (ocena 2)
• umeren (ocena 3)
• veliki (ocena 4)
• vrlo veliki (ocena 5)
Verovatnoća:
• niska (ocena 1)
• niže srednja (ocena 2)
• srednja (ocena 3)
• visoka (ocena 4)
• vrlo visoka (ocena 5)
Efekat |
Vrlo veliki |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 (neprihvatljivi rizici) |
Veliki |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
|
Umeren |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
|
Niže umeren |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
|
Mali |
1 (prihvatljivi rizici) |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
Niska |
Niže srednja |
Srednja |
Visoka |
Vrlo visoka |
|
Verovatnoća |
Bodovi |
Opis rizika |
Mere |
Od 1 do 5 |
Gotovo zanemarljivi |
Ukoliko je rizik procenjen kao nizak, potrebno je utvrditi da li je nužno sprovođenje sigurnosnih mera ili se rizik može prihvatiti. |
Od 6 do 16 |
Potrebno praćenje |
Ukoliko je rizik procenjen kao srednji, neophodno je sprovođenje mera za smanjenje rizika. Potrebno je sačiniti plan sprovođenja mera kako bi se one sprovele u razumnom roku. |
Od 20 do 25 |
Preduzimanje mera |
Ukoliko je rizik procenjen kao veliki, nužno
je hitno sprovođenje mera za smanjenje rizika. |
Verovatnoća i uticaj rizika smanjuje se izborom prikladnog odgovora na rizik. Odluka zavisi od važnosti rizika, tolerancije i stava prema riziku. Cilj upravljanja rizicima je smanjenje verovatnoće nastupanja potencijalnog događaja i njegovog negativnog učinka.
Za svaki rizik treba izabrati jedan od sledećih postupaka:
1. izbegavanje rizika - na način da se određene aktivnosti sprovode na drugi način,
2. prenošenje rizika - putem konvencionalnog osiguranja ili prenosa na treću stranu,
3. prihvatanje rizika - kada su mogućnosti za preduzimanje određenih mera ograničene ili su troškovi preduzimanja mera nesrazmerni u odnosu na moguće koristi, uz obavezu praćenja rizika kako bi se osiguralo da ostane na prihvatljivom nivou,
4. smanjivanje i ublažavanje rizika - preduzeti mere da se smanji verovatnoća ili uticaj rizika.
Podaci o postupanju po rizicima i odgovori na rizike sadržani su u obrascu za utvrđivanje i procenu rizika i registru rizika.
Obrazac za utvrđivanje i procenu rizika (obrazac broj 1) i obrazac Registar rizika (obrazac broj 2) sastavni su deo ove strategije.
5. Praćenje i izveštavanje o rizicima
Upravljanje rizicima je kontinuirani process koji uključuje praćenje i izveštavanje o rizicima. Naime, rizike je potrebno redovno pratiti i razmatrati kako bi odgovori na rizike bili efikasni.
Izveštavanje o rizicima sprovodi se jednom godišnje podnošenjem godišnjeg izveštaja o sistemu interne finansijske kontrole Centralnoj jedinici za harmonizaciju Ministarstva finansija Republike Srbije.
IV KORISTI OD UPRAVLJANJA RIZICIMA
Koristi od implementacije i sprovođenja procesa upravljanja rizicima su sledeće:
1. bolje odlučivanje - proces donošenja odluka nosi određeni stepen neizvesnosti, nezavisno od toga da li se odluke odnose na uobičajene zadatke ili na nove ideje i mogućnosti. Upravljanje rizicima pomaže rukovodiocima organa Grada i užih organizacionih jedinica da usklade svoje odluke sa realnom procenom planiranih i neplaniranih konačnih rezultata.
2. povećanje efikasnosti - upravljanje rizicima omogućava organima Grada unapređenje Sistema rada i poslovanja i postizanje bolje ravnoteže između prihvatljivog nivoa rizika i troška kontrole,
3. bolje planiranje i optimizacija raspoloživih sredstava - omogućava da se rizici sa kojima se organi Grada suočavaju svedu na prihvatljiv nivo,
4. jačanje poverenja u upravljački sistem - upravljanje rizicima predstavlja nužan deo upravljačkog procesa u organima Grada kako bi se obezbedio kontinuitet obavljanja poslova, kao i jačanje poverenja u upravljački sistem,
5. razvoj organizacione kulture - razvoj organizacione kulture koja će uticati na spremnost rukovodilaca i zaposlenih u organima Grada da preduzimaju mere i aktivnosti u cilju svođenja rizika na prihvatljiv nivo.
Rukovodioci na svim nivoima upravljanja u organima Grada odgovorni su za ispunjavanje ciljeva u okviru svojih ovlašćenja, što uključuje i upravljanje rizicima. U cilju adekvatnog upravljanja rizicima, rukovodilac je dužan da obezbedi uslove potrebne za nesmetano odvijanje svih aktivnosti radi smanjivanja rizika na prihvatljiv nivo. Svi zaposleni su uključeni u proces upravljanja rizicima i moraju biti svesni svoje odgovornosti u identifikovanju i upravljanju rizicima.
U organima Grada se sprovodi edukacija zaposlenih o svim aspektima upravljanja rizicima. Za sprovođenje edukacije odgovorni su rukovodioci organa Grada.
Komunikacija organa Grada u vezi sa upravljanjem rizicima obavlja se u pisanoj formi, koristeći interni sistem dostave dokumenata. Svi učesnici u procesu upravljanja rizicima dužni su da čuvaju dokumente u vezi sa upravljanjem rizicima, iz svoje nadležnosti, u skladu sa važećim propisima.
Strategija se ažurira po potrebi, a najmanje jednom u tri godine.
VIII PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Organi Grada dužni su da usklade važeće akte iz oblasti finansijskog upravljanja i kontrole sa odredbama Strategije u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove strategije.
Ova strategija stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Bora".
OBRAZAC ZA UTVRĐIVANJE I PROCENU RIZIKA
ORGAN ILI ORGANIZACIONA JEDINICA |
DATUM |
Unutrašnja celina: |
|
Poslovni proces: |
|
Cilj poslovnog procesa: |
|
Opis rizika |
Odgovorna osoba: |
ANALIZA RIZIKA |
Potrebne radnje (odgovor na rizik) |
Rok za izvršenje |
Aktivnost u slučaju nepredviđenih okolnosti |
||
|
|
Uticaj |
Verovatnoća |
Rangiranje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obrazac popunio: |
|
________________ |
REGISTAR RIZIKA
Naziv Odeljenja ili organizacione jedinice:
Cilj poslovnog procesa |
Opis rizika |
Uticaj |
Verovatnoća |
Rangiranje |
Potrebne radnje |
Nosilac rizika |
Rok za izvršenje |
Datum sledeće provere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rukovodilac organa ili organizacione jedinice
_____________________________________