PROGRAM
OBUKE U OBLASTI SPREČAVANJA KORUPCIJE I JAČANJA INTEGRITETA

("Sl. glasnik RS", br. 114/2020)

Oblast stručnog usavršavanja

Agencija za sprečavanje korupcije (u daljem tekstu: Agencija) donosi program obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta (u daljem tekstu: Program obuke).

Naziv obuke

Naziv obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta je: "Etika i integritet" (u daljem tekstu: Obuka).

Razlog koji je uslovio donošenje Programa obuke

Program obuke se donosi zbog unapređenja procesa profesionalizacije zaposlenih u organima javne vlasti, jačanja etičke kulture i sprečavanja nastanka korupcije.

Cilj sprovođenja Programa obuke

Cilj sprovođenja Programa obuke je unapređenje profesionalnih standarda ponašanja zaposlenih u organima javne vlasti.

Opis Programa obuke i tematskih celina

Program obuke se sastoji od četiri tematske celine, i to:

1) Vrednosti i uloga zaposlenih u organima javne vlasti

- Vrednosti i odnos vrednosti, morala i etike;

- Integritet i nastanak korupcije na ličnom nivou;

- Uloga zaposlenih u organima javne vlasti;

- Etički kodeks - čuvar etike u radnom okruženju;

- Organizaciona kultura (model ledenog brega);

2) Rizične situacije za nastanak korupcije u radnom okruženju

- Javni i privatni interes zaposlenih, sukob interesa;

- Rizične situacije za nastanak korupcije u radnom okruženju: obavljanje dodatnih poslova, primanje poklona, postupanje sa informacijama, sklapanje ugovora;

- Pravila za upravljanje rizičnim situacijama;

3) Uloga etičkog kodeksa u rešavanju etičkih dilema

- Etička dilema;

- Analiza etičke dileme i donošenje odluke;

- Upotreba etičkog kodeksa pri rešavanju dilema;

- Poterov model rešavanja etičkih dilema;

4) Odgovornost za etičko postupanje

- Odgovornost i odgovorno ponašanje u radnom okruženju;

- Klasifikovanje odgovornog i neodgovornog ponašanja - kvadranti odgovornosti;

- Transformacija neodgovornog u odgovorno ponašanje - lestvica odgovornosti Brusa Gordona;

- Promovisanje etičkog ponašanja i motivisanje zaposlenih da postupaju profesionalno.

Metode i tehnike sprovođenja Programa obuke

Program obuke se sprovodi putem radionica, metodama i tehnikama interaktivnog predavanja, panel diskusije, grupnog rada, analize studije slučaja.

Nosioci realizacije

Program obuke sprovode edukovani realizatori obuke o etici i integritetu ili akreditovani realizatori za odgovarajuću oblast stručnog usavršavanja, upisani u Stalnu listu predavača i drugih realizatora obuka koju vodi Nacionalna akademija za javnu upravu.

Organi javne vlasti i ciljna grupa

Program obuke sprovode organi javne vlasti.

Ciljnu grupu čine svi zaposleni u organima javne vlasti, uključujući funkcionere, rukovodioce i lica angažovana van radnog odnosa.

Broj polaznika obuke

Optimalni broj polaznika obuke je 25.

Broj polaznika obuke ne treba da bude manji od 15.

Projekcija troškova obuke

Organ javne vlasti projektuje troškove sprovođenja Programa obuke prilikom izrade budžeta za kalendarsku godinu u kojoj planira da sprovede obuku.

Troškovi uključuju troškove pripreme i umnožavanja radnog materijala, a po potrebi i zakupa sale i tehničke opreme.

Organ javne vlasti koji nema edukovanog realizatora obuke o etici i integritetu može projektovati troškove angažovanja akreditovanog realizatora za odgovarajuću oblast stručnog usavršavanja upisanog u Stalnu listu predavača i drugih realizatora obuka koju vodi Nacionalna akademija za javnu upravu.

Očekivani efekti u podizanju nivoa znanja i veština polaznika (ishodi učenja)

Po završetku Programa obuke polaznik:

- Identifikuje i usvaja vrednosti i prepoznaje razliku između vrednosti, morala i profesionalne etike;

- Definiše ulogu zaposlenih u javnom sektoru;

- Koristi norme etičkog kodeksa kao smernice za profesionalno ponašanje;

- Prepoznaje razliku između javnog i privatnog interesa i definiše sukob interesa;

- Primenjuje pravila za upravljanje sukobom interesa;

- Prepoznaje situaciju etičke dileme u radnom okruženju;

- Analizira situaciju etičke dileme na osnovu Poterovog modela i donosi odluku u skladu sa etičkim kodeksom i drugim propisima;

- Definiše odgovornost u radnom okruženju;

- Prepoznaje oblike odgovornog i neodgovornog ponašanja u radnom okruženju i ilustruje primere ovih ponašanja;

- Sledi i promoviše pozitivne modele ponašanja u radnom okruženju.

Način vrednovanja

Programom obuke nije predviđena provera znanja.

Način verifikacije učešća

Organ javne vlasti koji donosi poseban program stručnog usavršavanja koji je akreditovala Nacionalna akademija za javnu upravu i čiji je sastavni deo Program obuke, verifikuje učešće u skladu sa Pravilnikom o centralnoj evidenciji programa stručnog usavršavanja u javnoj upravi i izdavanju uverenja o učešću u programu.

Trajanje Programa obuke

Ukupno izvođenje Programa obuke iznosi šest radnih sati.

Izvođenje pojedinačne tematske celine traje 90 minuta.