ODLUKA
O ODRŽAVANJU ULICA I PUTEVA

("Sl. list grada Vršca", br. 2/2020 i 14/2020)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom uređuju se uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti održavanje ulica i puteva na teritoriji Grada Vršca.

Komunalna delatnost iz stava 1. ovog člana je izvođenje radova kojima se obezbeđuje nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja i čuva i unapređuje upotrebna vrednost ulica, puteva, trgova, platoa i sl.

Posebnom odlukom Skupštine Grada, donetom na osnovu Zakona o putevima, utvrđena je kategorizacija opštinskih puteva, uređen način upravljanja, finansiranja, zaštite, održavanja, tehničkih uslova za izgradnju, rekonstrukciju i nadzor nad opštinskim putevima na teritoriji Grada Vršca.

Član 2

Pojedini izrazi, upotrebljeni u ovoj Odluci, imaju sledeće značenje:

1) javni put je put koji ispunjava propisane kriterijume za kategorizaciju od strane nadležnog organa i koji je nadležan organ proglasio kao takav;

2) opštinski put je javni put koji saobraćajno povezuje teritoriju Grada, kao i teritoriju grada, sa mrežom državnih puteva;

3) ulica je javni put u naselju koji saobraćajno povezuje delove naselja;

4) nekategorisani put je put koji je Skupština Grada Vršca proglasila nekategorisanim putem (atarski i šumski putevi, putevi na nasipima za odbranu od poplave, putevi koji vode do prigradskih salaških naselja, koji su izrađeni do nivoa tucanika ili asfalta i dr.) i koji je kao takav upisan u javne evidencije o nepokretnostima i pravima na njima;

5) trotoar je posebno uređen deo puta pored kolovoza namenjen prvenstveno za kretanje pešaka;

6) biciklistička staza je put namenjen za kretanje bicikala;

7) prilazni put je put koji omogućava vlasniku, odnosno neposrednom držaocu nepokretnosti prilaz na javni put, odnosno nekategorisani put pored kojeg se nepokretnost nalazi;

8) održavanje javnog puta jeste izvođenje radova i obavljanje usluga u okviru postojećeg putnog zemljišta kojima se obezbeđuje očuvanje karakteristika puta u stanju koje je bilo u trenutku njegove izgradnje ili rekonstrukcije i može biti redovno, rehabilitacija i urgentno;

9) upravljač opštinskih puteva određen je Odlukom Skupštine Grada iz člana 1. stav 3. ove Odluke (u daljem tekstu: Upravljač).

Član 3

Komunalnu delatnost održavanje ulica i puteva na teritoriji grada Vršca vrši A.D, "SREMPUT" RUMA iz Rume (u daljem tekstu: "Vršilac komunalne delatnosti") na osnovu zaključenog Javnog ugovora o javno- privatnom partnerstvu za realizaciju Projekta javno-privatnog partnerstva za izgradnju, rekonstrukciju, održavanje i obezbeđivanje dostupnosti dela saobraćajne lokalne putne infrastrukture na teritoriji Grada Vršca sa javnim plaćanjem.

Vršilac komunalne delatnosti iz stava 1. ovog člana dužan je da usaglasi svoje poslovanje sa Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 13/18, 66/18 i 51/2019).

Član 4

Održavanje ulica i puteva vrši se u skladu sa srednjoročnim i godišnjim planovima koji se donose u skladu sa Zakonom o putevima i odlukom Skupštine Grada iz člana 1. stav 3. ove Odluke.

Vršilac komunalne delatnosti obavlja radove na održavanju ulica i puteva po cenama utvrđenim Cenovnikom radova na redovnom održavanju puteva koji čini Prilog 3. Javnog ugovora iz člana 3. ove Odluke, na čiji Nacrt je Skupština Grada Vršca dala saglasnost ("Službeni list Grada Vršca", br. 2/2020).

II ODRŽAVANJE PUTEVA I ULICA

Član 5

Održavanje puteva i ulica obuhvata redovno održavanje, rehabilitaciju, urgentno održavanje i održavanje u zimskom periodu.

Pri izvođenju radova na održavanju puteva i ulica Vršilac komunalne delatnosti je dužan da omogući bezbedno odvijanje saobraćaja.

Član 6

Redovno održavanje obuhvata skup aktivnosti, mera i radova, koji se preduzimaju tokom dela ili cele kalendarske godine, na putnoj mreži ili na pojedinim deonicama puta, radi održavanja i očuvanja funkcionalne ispravnosti lokalnog puta, putnih objekata, saobraćajne signalizacije i opreme puta.

Radovi na redovnom održavanju lokalnog puta jesu naročito:

1) pregled, utvrđivanje i ocena stanja puta i putnog objekta;

2) mestimično popravljanje oštećenja kolovozne konstrukcije i ostalih elemenata puta;

3) mestimična površinska obrada kolovoznog zastora;

4) čišćenje kolovoza i ostalih elemenata puta u granicama putnog zemljišta;

5) održavanje i uređenje bankina i bermi;

6) održavanje kosina nasipa, useka i zaseka;

7) čišćenje i održavanje jarkova, rigola, propusta i drugih delova sistema za odvodnjavanje puta;

8) zamena deformisanih, dotrajalih ili privremenih propusta za vodu;

9) popravka, zamena, dopuna i obnavljanje saobraćajne signalizacije i opreme;

10) redovno čišćenje i održavanje saobraćajne signalizacije i opreme;

11) zamena, dopuna i obnavljanje oštećene ili dotrajale opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;

12) čišćenje opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;

13) uređivanje zelenih površina u putnom zemljištu (košenje trave, krčenje šiblja i sečenje drveća);

14) primena mera za uklanjanje snega i leda na kolovozu lokalnog puta i saobraćajnim površinama autobuskih stajališta i parkirališta.

Upravljač je dužan da izradi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na redovnom održavanju lokalnog puta.

Upravljač podnosi zahtev nadležnom odeljenju Gradske uprave za tehničko regulisanje saobraćaja za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 3. ovog člana.

Upravljač postavlja privremenu saobraćajnu signalizaciju i opremu na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja.

Rešenje iz stava 5. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana od dana izdavanja rešenja.

Član 7

Rehabilitacija puta ili ulice jeste vrsta održavanja, tj. izvođenje radova na opštinskom putu i putnom objektu u granicama putnog zemljišta, radi očuvanja karakteristika lokalnog puta u istom ili približno istom stanju koje je bilo u trenutku njegove izgradnje ili poslednje rekonstrukcije. Radovi na rehabilitaciji lokalnog puta naročito obuhvataju:

1) obnavljanje i zamenu dotrajalih kolovoznih konstrukcija, odnosno njenih delova a naročito nanošenje novog asfaltnog sloja određene nosivosti po celoj širini postojećeg kolovoza;

2) postavljanje šljunčanog, odnosno tucaničkog zastora na neasfaltiranim putevima;

3) obradu površine kolovoznog zastora ili zaptivanje;

4) zamenu složenih dilatacionih sprava, izolacije, kolovoza, ograda, slivnika, ležišta, oštećenih sekundarnih elemenata i dotrajalih pešačkih staza na mostovima, nadvožnjacima, podvožnjacima i vijaduktima;

5) postavljanje sistema, opreme i uređaja za čije postavljanje nije potrebno pribaviti građevinsku dozvolu;

6) obnavljanje antikorozivne zaštite čeličnih konstrukcija mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka i vijadukata;

7) zamenu drenažnih i sistema za odvodnjavanje puta i putnog objekta.

Radovi iz stava 1. ovog člana izvode se na osnovu tehničkog opisa uz predmer radova.

Upravljač 15 dana pre početka radova obaveštava nadležno odeljenje iz člana 6. stav 4. ove Odluke o nameri izvođenja radova na rehabilitaciji uz dostavljanje tehničkog opisa i predmera i predračuna radova, kao i zahteva za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat.

Član 8

Radovi na urgentnom održavanju puteva i ulica obuhvataju radove koji se moraju hitno izvesti radi otklanjanja štetnih posledica nastalih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, vanrednim i nepredviđenim okolnostima i obezbeđivanja prohodnosti puta i bezbednog odvijanja saobraćaja.

Ako je zbog elementarnih nepogoda i drugih nesreća proglašena vanredna situacija u skladu sa propisima kojima se uređuju vanredne situacije, ta odluka se odnosi na sve puteve koji se nalaze na teritoriji na kojoj je proglašena vanredna situacija.

Upravljač puteva je dužan da u roku od tri dana od početka radova na urgentnom održavanju obavesti inspektora za poslove saobraćaja i puteve uz priloženi opis uzroka i preduzetih mera.

Odeljenje, na zahtev Upravljača lokalnih puteva donosi rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja, čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 5. ovog člana.

Rešenje iz stava 6. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana.

Inspektor za puteve može dati obavezujuće naloge za preduzimanje dodatnih mera zaštite zone radova.

Režim odvijanja saobraćaja za vreme izvođenja radova na održavanju.

Član 9

Radovi na održavanju puta ili ulice po pravilu se izvode tako da se ne obustavlja saobraćaj na lokalnom putu.

Ako se radovi iz stava 1. ovog člana ne mogu izvesti bez obustave saobraćaja, na zahtev Upravljača odeljenje donosi rešenje o obustavi saobraćaja, po prethodno pribavljenom mišljenju ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i prethodno pribavljenoj saglasnosti Upravljača javnog puta na koji se preusmerava saobraćaj.

Sastavni deo rešenja iz stava 2. ovog člana je saobraćajni projekat.

U slučaju obustave saobraćaja iz stava 2. ovog člana, Upravljač je dužan da putem sredstava javnog informisanja obavesti javnost 48 sati pre početka obustave saobraćaja i Policijsku stanicu Vršac o početku izvođenja radova.

Član 10

Upravljač državnog puta održava kolovoznu konstrukciju kao sastavni deo državnog puta i saobraćajnu signalizaciju na državnom putu koji prolazi kroz naselje, osim uređaja za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova i turističke signalizacije.

Dodatne elemente, objekte i opremu državnog puta kao i lokalnih puteva (trotoar, raskrsnice za potrebe naselja, prostori za parkiranje, javna rasveta, svetlosna i druga signalizacija za potrebe naselja, biciklističke staze, pešačke staze i sl.) koji su izgrađeni za potrebe naselja, održava Grad.

Autobuska stajališta izgrađena van kolovoza državnog puta u naselju, održava Grad.

Održavanje stubova i konstrukcija na mostu opštinskog puta ili ulice vrši Vršilac komunalne delatnosti ili podizvođač radova u skladu sa tehničkim propisima i standardima.

III ODRŽAVANJE PUTEVA I ULICA U ZIMSKOM PERIODU

Član 11

Održavanjem puteva i ulica u zimskom periodu, u smislu ove Odluke, smatraju se radovi i aktivnosti neophodni za obezbeđenje prohodnosti i bezbednosti saobraćaja na putevima, koji mogu biti ugroženi snežnim padavinama, zavejavanjem usled dejstva vetra ili poledicom usled niske temperature ili pojave ledene kiše.

Zimsko održavanje puteva i ulica uređuje se Programom rada zimske službe, koji donosi Gradsko veće na predlog Upravljača, najkasnije do 01. novembra tekuće godine, a za nastupajući zimski period.

Program rada zimske službe sadrži:

1. pregled puteva i ulica na teritoriji Grada,

2. mesta punktova zimske službe,

3. lokacije deponija materijala za posipanje,

4. lokacije kritičnih mesta (mostovi, opšte krivine, veliki usponi, zone iznenadnog zavejavanja i dr.),

5. podela puteva i ulica prema prioritetima održavanja,

6. stepene pripravnosti zimske službe i uslove za njihovu primenu,

7. čišćenje snega sa kolovoza puta, stajališta, parkinga, površina ispred porodičnih, stambenih i poslovnih objekata,

8. sistem obaveštavanja o stanju na putevima,

9. način evidencije rada i dežurstava i

10. druga pitanja od značaja za rad zimske službe.

Upravljač je dužan da putem sredstava javnog informisanja blagovremeno obavesti učesnike u saobraćaju o izmeni režima saobraćaja na opštinskim putevima u periodu od 1. novembra tekuće kalendarske godine do 1. aprila naredne kalendarske godine.

IV ODRŽAVANJE NEKATEGORISANIH PUTEVA

Član 12

Održavanje nekategorisanih puteva obuhvata postavljanje šljunčanog, odnosno tucaničkog zastora, nivelisanje, ravnanje, održavanje putnog pojasa - košenje, tarupalje šiblja, održavanje putnih objekata - mostova i propusta, kao i drugi neophodni radovi kojima se omogućava nesmetano korišćenje nekategorisanog puta.

V IZJAŠNJAVANJE O KVALITETU KOMUNALNE USLUGE

Član 13

Gradska uprava jednom godišnje organizuje izjašnjavanje korisnika usluge održavanja puteva i ulica o kvalitetu pružanja navedene usluge na teritoriji Grada Vršca objavljivanjem upitnika na zvaničnom internet portalu Grada Vršca.

Ukoliko rezultati izjašnjavanja korisnika usluga iz stava 1. ovog člana pokažu da većina nije zadovoljna pruženom uslugom, Gradska uprava pokrenuće postupak preispitivanja obavljanja delatnosti od strane Vršioca komunalne delatnosti i naložiće mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika.

VI NADZOR

Član 14

Nadzor nad primenom odredaba Odluke vrši Gradska uprava.

Inspekcijski nadzor nad primenom odredaba Odluke vrši komunalni inspektor.

Komunalni inspektor ovlašćen je i dužan da kontroliše da li je Vršilac komunalne delatnosti usaglasio svoje poslovanje sa Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 13/18, 66/18 i 51/19).

U vršenju inspekcijskog nadzora, komunalni inspektor je ovlašćen da:

1. rešenjem naredi izvršenje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka;

2. rešenjem naredi uklanjanje vozila i drugih stvari ukoliko je to neophodno za nesmetano održavanje puteva i ulica;

3. izdaje prekršajne naloge za prekršaje propisane ovom Odlukom;

4. preduzme druge mere u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 15

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj, Vršilac komunalne delatnosti i drugo pravno lice ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora (član 14. stav 4. tačka 1. Odluke).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara;

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 dinara.

VII ZAVRŠNA ODREDBA

Član 16

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".