UREDBA
O UPRAVLJANJU VAZDUŠNIM PROSTOROM

("Sl. glasnik RS", br. 86/2019 i 120/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovom uredbom bliže se propisuje upravljanje vazdušnim prostorom Republike Srbije, kao funkcije planiranja kojom se obezbeđuje efikasno korišćenje vazdušnog prostora preko dinamičke raspodele vremena korišćenja vazdušnog prostora između različitih kategorija korisnika, prema iskazanim potrebama korisnika.

Upravljanje vazdušnim prostorom obuhvata fleksibilno korišćenje vazdušnog prostora, organizaciju vazdušnog prostora, razvoj i oblikovanje struktura vazdušnog prostora i druge funkcije koje su vezane za upravljanje vazdušnim prostorom.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi koji se koriste u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:

1) ad-hoc zona je deo vazdušnog prostora koji se uspostavlja u cilju ispunjavanja operativnih potreba, a koja nije prethodno definisana;

2) ažurirani plan korišćenja vazdušnog prostora (Updated Airspace Use Plan, UUP) je poruka standardnog formata kojom jedinica za upravljanje vazdušnim prostorom obaveštava zainteresovane strane o promeni alokacije vazdušnog prostora u određenom vremenskom periodu, prethodno objavljenoj u planu korišćenja vazdušnog prostora;

3) ATS ruta (ATS route) je ruta uspostavljena za usmeravanje protoka vazdušnog saobraćaja za potrebe pružanja usluga u vazdušnom saobraćaju;

4) VFR je skraćenica koja se upotrebljava da označi pravila vizuelnog letenja;

5) VFR let (VFR flight) je let izveden u skladu sa pravilima vizuelnog letenja;

6) zabranjena zona (Prohibited area, P) je određeni deo vazdušnog prostora iznad određene teritorije u kome je zabranjeno letenje;

7) ICAO (International Civil Aviation Organisation) je skraćenica koja označava Međunarodnu organizaciju civilnog vazduhoplovstva;

8) IFR je skraćenica koja se upotrebljava da označi pravila instrumentalnog letenja;

9) IFR let (IFR flight) je let izveden u skladu sa pravilima instrumentalnog letenja;

10) jedinica za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju (Air Traffic Services Unit, ATS unit) je jedinica u okviru ovlašćenog pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi koja je odgovorna za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju;

11) jedinica za upravljanje vazdušnim prostorom (Airspace Management Cell, AMC) je jedinica odgovorna za svakodnevno upravljanje vazdušnim prostorom u nadležnosti jedne ili više država;

12) korisnik vazdušnog prostora je vazduhoplov koji leti u vazdušnom prostoru, kao i drugi korisnik koji zahteva alokaciju vazdušnog prostora;

13) Menadžer mreže (Network Manager, NM) je organizacija koju je Evropska komisija imenovala da obavlja poslove upravljanja mrežom i projektovanja mreže, upravljanja protokom saobraćaja i obavljanja poslova na pre-taktičkom i taktičkom nivou upravljanja vazdušnim prostorom u ime država članica Evropske konferencije za civilno vazduhoplovstvo;

14) nadležna vojna jedinica je svaka vojna jedinica koja upravlja vojnim vazdušnim saobraćajem i/ili obavlja druge aktivnosti za koje je, zbog njihove specifične prirode, potrebno rezervisati ili ograničiti korišćenje vazdušnog prostora;

15) nameravani let je putanja leta i podaci o letu koji se odnose na planiranu putanju leta do odredišta, ažuriranu u bilo kom trenutku;

16) oblast informisanja vazduhoplova u letu (Flight Information Region, FIR) je vazdušni prostor određenih dimenzija u kojem se pružaju usluge informisanja vazduhoplova u letu i usluge uzbunjivanja;

17) ovlašćeni subjekti (Approved Agencies, AAs) su subjekti koji su ovlašćeni za komunikaciju sa jedinicom za upravljanje vazdušnim prostorom (AMC) u cilju alokacije vazdušnog prostora i načina njegovog korišćenja;

18) opasna zona (Danger Zone, D) je deo vazdušnog prostora utvrđenih dimenzija u kome se, u određenim vremenskim intervalima, mogu odvijati aktivnosti opasne po letenje vazduhoplova;

19) operater bespilotnog vazduhoplova je fizičko lice koje neposredno upravlja sistemom bespilotnog vazduhoplova, kontroliše njegov let, programira sistem upravljanja bespilotnim vazduhoplovom i koje je odgovorno za njegov let;

20) operativni vazdušni saobraćaj (Operational Air Traffic, OAT) su letovi državnih vazduhoplova koji se ne obavljaju u skladu sa pravilima i procedurama Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva, već prema pravilima i procedurama koje su propisali nadležni organi;

21) opšti vazdušni saobraćaj (General Air Traffic, GAT) su svi letovi vazduhoplova, kao i letovi državnih vazduhoplova, koji se obavljaju u skladu sa ICAO pravilima i procedurama;

22) plan korišćenja vazdušnog prostora (Airspace Use Plan, AUP) je poruka standardnog formata kojom AMC obaveštava zainteresovane strane o privremenoj alokaciji vazdušnog prostora u određenom vremenskom periodu;

23) pokazatelji učinka su pokazatelji koji se koriste za praćenje, merenje i procenu učinka u određenoj oblasti;

24) prekogranična zona (Cross-Border Area, CBA) je struktura vazdušnog prostora koja se prostire preko državnih granica i/ili granica oblasti informisanja vazduhoplova u letu;

25) privremeno izdvojeni deo vazdušnog prostora (Temporary Segregated Area, TSA) je deo vazdušnog prostora koji je izdvojen na određeno vreme na zahtev određenog korisnika radi njegovog korišćenja isključivo od strane tog korisnika;

26) privremeno rezervisani deo vazdušnog prostora (Temporary Reserved Area, TRA) je deo vazdušnog prostora privremeno rezervisan za određenog korisnika, ali može biti dostupan i drugim korisnicima, po odobrenju jedinice kontrole letenja;

27) putanja leta je putanja vazduhoplova kroz vazduh, definisana u četiri dimenzije;

28) statusni indikatori (STS indikatori) su indikatori kojima se obezbeđuje izuzimanje leta od mera upravljanja protokom saobraćaja, a za potrebe ove uredbe značajni su sledeći:

- STS/FFR - za letove koji se odvijaju u svrhu gašenja požara;

- STS/MEDEVAC - za letove kojima se obavlja hitan medicinski prevoz;

- STS/SAR - za letove koji se obavljaju u svrhu traganja i spasavanja;

- STS/HEAD - za letove kojima se prevoze šefovi država ili vlada;

29) struktura vazdušnog prostora je deo vazdušnog prostora posebno oblikovanog da omogući bezbedne i optimalne operacije vazduhoplova;

30) uslovna ruta je ruta vazdušnog saobraćaja ili njen deo, koja nema stalni karakter i može da se planira i koristi pod propisanim uslovima;

31) uslovno zabranjena zona (Restricted Area, R) je deo vazdušnog prostora u kome se na određeno vreme letenje vazduhoplova ograničava i odvija prema unapred određenim uslovima;

32) fleksibilno korišćenje vazdušnog prostora (Flexible Use of Airspace, FUA) je koncept kojim se vazdušni prostor posmatra kao nedeljiva celina i svakodnevno prilagođava potrebama korisnika vazdušnog prostora. Koncept fleksibilnog korišćenja vazdušnog prostora zasniva se na tri nivoa upravljanja vazdušnim prostorom (ASM Level): na strateškom (ASM nivo 1), pre-taktičkom (ASM nivo 2) i taktičkom nivou (ASM nivo 3).

II STRATEŠKI NIVO UPRAVLJANJA VAZDUŠNIM PROSTOROM

Član 3

Strateški nivo upravljanja vazdušnim prostorom je združeni civilno-vojni proces kojim se određuje nacionalna politika upravljanja vazdušnim prostorom i vrši strateško planiranje, pri čemu se uzimaju u obzir zahtevi domaćih i stranih korisnika vazdušnog prostora i pružalaca usluga u vazdušnoj plovidbi.

Strateški nivo upravljanja vazdušnim prostorom obavlja se u okviru Nacionalnog vazduhoplovnog komiteta (u daljem tekstu: Komitet).

Ovlašćeni subjekti

Član 4

Ovlašćeni subjekti koji mogu podneti zahtev za alokaciju vazdušnog prostora jedinici za upravljanje vazdušnim prostorom su:

1) ministarstvo nadležno za poslove odbrane;

2) ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove;

3) Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat);

4) druga fizička i pravna lica, uz prethodno odobrenje Direktorata.

III PRE-TAKTIČKI NIVO UPRAVLJANJA VAZDUŠNIM PROSTOROM

Član 5

Pre-taktički nivo upravljanja vazdušnim prostorom obuhvata obradu zahteva ovlašćenih subjekata, alokaciju vazdušnog prostora i prosleđivanje podataka svim zainteresovanim korisnicima, najkasnije jedan dan pre dana otpočinjanja aktivnosti.

Poslovi na pre-taktičkom nivou upravljanja vazdušnim prostorom obavljaju se u okviru jedinice za upravljanje vazdušnim prostorom (AMC).

Formiranje i sastav jedinice za upravljanje vazdušnim prostorom

Član 6

Formiranje AMC vrši se ugovorom između ministarstva nadležnog za poslove odbrane i ovlašćenog pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi.

AMC je mešovitog civilno-vojnog sastava.

Članove civilnog dela AMC određuje ovlašćeni pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi.

Članove vojnog dela AMC određuje ministarstvo nadležno za poslove odbrane.

U radu AMC, po potrebi, mogu da učestvuju i predstavnici drugih država čiji prostor jedinica alocira, u skladu sa odgovarajućim ugovorima.

Poslovi jedinice za upravljanje vazdušnim prostorom (AMC)

Član 7

AMC obavlja sledeće poslove:

1) prima i analizira zahteve za alokaciju vazdušnog prostora;

2) rešava o zahtevima za istovremenu alokaciju vazdušnog prostora u skladu sa prioritetima za korišćenje;

3) koordinira sa jedinicama za upravljanje vazdušnim prostorom susednih oblasti informisanja vazduhoplova u letu u cilju usaglašavanja korišćenja vazdušnog prostora koji se proteže preko državnih granica i/ili granica susednih oblasti informisanja vazduhoplova u letu;

4) donosi odluke o alokaciji vazdušnog prostora u skladu sa kategorijom prioriteta za alokaciju vazdušnog prostora iz Priloga 1. Kategorija aktivnosti, rokovi za podnošenje zahteva za alokaciju vazdušnog prostora i razdvajanja koja se primenjuju, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo;

5) objavljuje odluku o alokaciji vazdušnog prostora slanjem plana korišćenja vazdušnog prostora (u daljem tekstu: AUP) ako se gornja granica zahtevanog vazdušnog prostora nalazi iznad nivoa leta 195, odnosno objavljuje odluku o alokaciji vazdušnog prostora na ustaljen način za sve ostale zahteve;

6) izrađuje i ažurira dnevni plan upotrebe vazdušnog prostora koji sadrži podatke o alociranom vazdušnom prostoru bez obzira na način objavljivanja;

7) prima i analizira, na dan izvođenja operacija, obaveštenja u vezi izmena ili poništenja planiranog aktiviranja odgovarajućih struktura vazdušnog prostora čija je alokacija objavljena u AUP ili na ustaljen način za sve ostale zahteve;

8) objavljuje, po potrebi, ažurirani plan korišćenja vazdušnog prostora (u daljem tekstu: UUP) koji sadrži sve izmene u planiranom korišćenju vazdušnog prostora koje su objavljene kroz AUP, odnosno objavljuje sve ostale izmene o planiranom korišćenju vazdušnog prostora na ustaljen način;

9) arhivira i analizira podatke o podnetim zahtevima, alokaciji, stvarnom korišćenju, realokaciji, odbijenim zahtevima i podatke o izmenama i poništenju planiranih aktivnosti objavljenih u planu korišćenja vazdušnog prostora;

10) prima i obrađuje pokazatelje učinka fleksibilnog korišćenja vazdušnog prostora i učestvuje u analizama procesa alokacije vazdušnog prostora.

Plan korišćenja vazdušnog prostora

Član 8

AMC dostavlja AUP Menadžeru mreže, a posredstvom sistema koga je uspostavio Menadžer mreže, kao i svim ovlašćenim subjektima, odgovarajućim jedinicama za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju u okviru ovlašćenog pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi i susednim jedinicama za upravljanje vazdušnim prostorom.

AUP se dostavlja u uobičajenom formatu, do 14.00 časova po univerzalnom koordiniranom vremenu tokom letnjeg perioda merenja vremena, odnosno do 15.00 časova po univerzalnom koordiniranom vremenu tokom zimskog perioda merenja vremena, kako bi se obuhvatio period od 24 časa, počev od 6.00 časova narednog dana.

Za period od 24 časa može se izdati samo jedan AUP.

Ažurirani plan korišćenja vazdušnog prostora

Član 9

Izmene u AUP objavljuju se u UUP, u istom formatu, za isti period važenja i dostavljaju se istim korisnicima kao i za AUP.

UUP se izdaje za svaku promenu u korišćenju vazdušnog prostora, s tim što promena može stupiti na snagu najmanje tri časa po objavljivanju UUP.

Poruka o raspoloživosti uslovnih ruta

Član 10

Po prijemu AUP od svih AMC, Menadžer mreže izdaje poruku o raspoloživosti uslovnih ruta i dostavlja je u svrhe planiranja letenja civilnim korisnicima, kao i odgovarajućim jedinicama za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju i jedinicama za upravljanje vazdušnim prostorom.

Poruka o raspoloživosti uslovnih ruta objavljuje se u standardnom međunarodnom formatu, do 15.00 časova po univerzalnom koordiniranom vremenu tokom letnjeg perioda merenja vremena, odnosno do 16.00 časova po univerzalnom koordiniranom vremenu tokom zimskog perioda merenja vremena, kako bi se obuhvatio period od 24 časa, počev od 6.00 časova narednog dana.

Alocirani vazdušni prostor i razdvajanja

Član 11

Alocirani vazdušni prostor se sastoji od vazdušnog prostora u kojem se obavljaju aktivnosti, kao i zaštitnog sloja oko tog prostora.

Podnosilac zahteva za alokaciju određuje dimenzije prostora u kojem namerava da obavlja aktivnosti u skladu sa svojim potrebama, uzimajući u obzir i rizike od nastanka događaja koji mogu prouzrokovati napuštanje zahtevanog prostora.

Prostor koji se alocira, zaštitni sloj, kao i razdvajanja koja se primenjuju definisani su u skladu sa propisom koji uređuje privremeno rezervisane i privremeno izdvojene delove vazdušnog prostora.

Zaštitni sloj za neobjavljene zone (ad-hoc zone) je definisan u Prilogu 1. ove uredbe, u zavisnosti od kategorije aktivnosti naznačene u zahtevu za alokaciju vazdušnog prostora.

Pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi vrši vertikalno i horizontalno razdvajanje IFR letova od alociranog vazdušnog prostora.

Vođa vazduhoplova vrši vertikalno i horizontalno razdvajanje VFR letova od alociranog vazdušnog prostora.

Zahtev za alokaciju vazdušnog prostora

Član 12

Ovlašćeni subjekt podnosi zahtev za alokaciju vazdušnog prostora datom u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo, u skladu sa rokovima navedenim u Prilogu 1. ove uredbe.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, ako priroda aktivnosti to nalaže, Direktorat, ministarstvo nadležno za poslove odbrane i ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove mogu podneti zahtev za alokaciju vazdušnog prostora i nakon isteka navedenih rokova, u kom slučaju moraju da najkasnije sedam dana nakon izvršene aktivnosti dostave Komitetu izveštaj sa obrazloženjem o razlozima za nepoštovanje rokova.

Ovlašćeni subjekt obezbeđuje da se vazdušni prostor koristi u skladu sa odlukom AMC o alokaciji na dan planiranog korišćenja (D dan).

Ovlašćeni subjekt je dužan da obavesti AMC i nadležnu jedinicu za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju o otkazivanju planirane aktivnosti ili skraćenju vremena upotrebe prethodno alociranog vazdušnog prostora.

Obuka, uslovi za rad i tehnički sistemi podrške za potrebe AMC

Član 13

AMC je u sastavu ovlašćenog pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi.

Ovlašćeni pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi obezbeđuje AMC odgovarajuću obuku, uslove za rad i neophodne tehničke sisteme podrške za potrebe:

1) podnošenja i prijema zahteva za alokaciju vazdušnog prostora;

2) analize zahteva za alokaciju vazdušnog prostora u cilju donošenja odluke o alokaciji vazdušnog prostora;

3) blagovremenog obaveštavanja svih korisnika o odlukama o alokaciji vazdušnog prostora;

4) pravovremenog i tačnog prikaza trenutnog i budućeg korišćenja vazdušnog prostora uključujući informacije o raspoloživosti uslovnih ruta i privremeno izdvojenih i/ili privremeno rezervisanih delova vazdušnog prostora, kao i prikaza istorijata korišćenja vazdušnog prostora;

5) arhiviranja i analize podataka u vezi:

(1) podnetih zahteva za alokaciju vazdušnog prostora;

(2) alokacije;

(3) stvarnog korišćenja;

(4) realokacije;

(5) odbijanja zahteva za alokaciju;

(6) poništavanja planiranog aktiviranja;

(7) izmena trajanja aktivnosti.

IV TAKTIČKI NIVO UPRAVLJANJA VAZDUŠNIM PROSTOROM

Član 14

Taktički nivo upravljanja vazdušnim prostorom sastoji se od aktiviranja, deaktiviranja ili realokacije vazdušnog prostora koji je AMC prethodno alocirao na dan aktivnosti.

Nadležna jedinica kontrole letenja ili AMC može prekinuti aktivnosti u alociranom vazdušnom prostoru u sledećim slučajevima:

1) ako je vazduhoplov u stanju nužde;

2) OAT letova za obavljanje hitnih operativnih poslova;

3) ako vazduhoplov izbegava meteorološku pojavu koja je opasna za letenje;

4) letova sa STS indikatorima MEDEVAC/SAR/FFR/HEAD.

V OSTALE ODREDBE O UPRAVLJANJU VAZDUŠNIM PROSTOROM

Letenje bespilotnih vazduhoplova

Član 15

Operater bespilotnog vazduhoplova je dužan da o nameravanom letu obavesti mesno nadležnu organizacionu jedinicu policije ako planira:

1) da let obavi iznad ljudi ili u blizini ljudi, po pribavljenom odobrenju Direktorata;

2) da let obavi u blizini infrastrukturnih ili drugih značajnih objekata;

3) da let obavi u uslovno zabranjenoj zoni, po pribavljenom odobrenju Direktorata, osim ako se let obavlja za potrebe ministarstva nadležnog za poslove odbrane, ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i poslove carine.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana dostavlja se najkasnije pet radnih dana pre nameravanog leta, odnosno najkasnije 24 časa pre nameravanog leta ako to zahtevaju razlozi hitnosti.

Zabranjeno je letenje bespilotnog vazduhoplova i alokacija vazdušnog prostora u Zoni vazdušne bezbednosti unutar 1.000 m od administrativne linije sa Autonomnom pokrajinom Kosovo i Metohija, bez odobrenja ministarstva nadležnog za poslove odbrane.

Zabranjeno je letenje bespilotnog vazduhoplova u granicama vojnog i mešovitog aerodroma, odnosno helidroma, kao i u krugu poluprečnika 5 km od referentne tačke vojnog ili mešovitog aerodroma, odnosno helidroma, bez odobrenja ministarstva nadležnog za poslove odbrane i alokacije vazdušnog prostora.

Izmena strukture vazdušnog prostora

Član 16

Izmena strukture vazdušnog prostora je predlaganje novih, ukidanje ili promena dimenzija postojećih TSA, TRA, odnosno transformacija P, R ili D zona u TSA i TRA zone.

Izmenu strukture vazdušnog prostora obavlja Komitet.

Korisnici vazdušnog prostora, Direktorat i ovlašćeni pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi mogu predložiti Komitetu izmenu strukture vazdušnog prostora podnošenjem bezbednosne argumentacije.

Kaznene odredbe

Član 17

Novčanom kaznom od 500.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1) najkasnije pet radnih dana pre nameravanog leta u svojstvu operatera bespilotnog vazduhoplova ne obavesti mesno nadležnu organizacionu jedinicu policije o nameri da obavi let iznad ili u blizini ljudi, u blizini infrastrukturnih ili drugih značajnih objekata ili u uslovno zabranjenoj zoni (član 15. st. 1. i 2);

2) u svojstvu operatera bespilotnog vazduhoplova obavi let u vazdušnom prostoru u Zoni vazdušne bezbednosti unutar 1.000 m od administrativne linije sa Autonomnom pokrajinom Kosovo i Metohija, bez odobrenja ministarstva nadležnog za poslove odbrane (član 15. stav 3);

3) u svojstvu operatera bespilotnog vazduhoplova obavi let bespilotnim vazduhoplovom u granicama vojnog ili mešovitog aerodroma, odnosno helidroma, ili u krugu poluprečnika 5 km od referentne tačke vojnog ili mešovitog aerodroma, odnosno helidroma, bez odobrenja ministarstva nadležnog za poslove odbrane i alokacije vazdušnog prostora (član 15. stav 4).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i fizičko lice novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara.

Prestanak važenja propisa

Član 18

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o upravljanju vazdušnim prostorom ("Službeni glasnik RS", broj 91/17).

Stupanje na snagu

Član 19

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Prilog 1.

 

KATEGORIJE AKTIVNOSTI, ROKOVI ZA PODNOŠENJE ZAHTEVA ZA ALOKACIJU VAZDUŠNOG PROSTORA I RAZDVAJANJA KOJA SE PRIMENJUJU

 

Kategorija

Aktivnost

Rok za podnošenje zahteva za alokaciju
(broj dana)*

Horizontalno razdvajanje (NM)

Vertikalno razdvajanje (ft)

K1

Intervencije ministarstva nadležnog za poslove odbrane

/

5

2.000

K2

Intervencije ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i/ili za poslove carine

/

5

1.000

K3

Akcija traganja i spasavanja

/

5

1.000

K4

Letovi kojima se prevoze šefovi država ili vlada - STS/HEAD

/

5

1.000

K5

Međunarodna vojna vežba

30

5

2.000

K6

Domaća vojna vežba

5

5

2.000

K7

Međunarodna vazduhoplovna manifestacija

30

5

2.000

K8

Domaća vazduhoplovna manifestacija

7

5

2.000

K9

Redovna letačka i borbena obuka

1

u skladu sa propisom kojim se uređuju privremeno rezervisani i privremeno izdvojeni delovi vazdušnog prostora

 

K10

Obavljanje aktivnosti opasnih za letenje vazduhoplova (bojeva gađanja, ispitivanja i razvoj naoružanja i vojne opreme, letenje vojnih bespilotnih vazduhoplova i slično)

2

2

2.000

K11

Lansiranje raketa i drugih letećih objekata, vatrometi

10

2

2.000

K12

Letenje bespilotnih vazduhoplova

2

1

1.000

* Rok za podnošenje zahteva za alokaciju ad-hoc zone je broj radnih dana do dana aktivnosti, do 13 časova po lokalnom vremenu.

Napomena:

- Kategorija K1 označava aktivnost najvišeg prioriteta, a K11 aktivnost najnižeg prioriteta;

- Rok za podnošenje zahteva za alokaciju publikovane zone je jedan radni dan pre dana aktivnosti, najkasnije do 13 časova po lokalnom vremenu.

 

Prilog 2.

 

ZAHTEV ZA ALOKACIJU VAZDUŠNOG PROSTORA

amc@smatsa.rs

 

 

1. Ovlašćeni subjekat (podnosilac zahteva):

 

 

 

datum i vreme: __________/____________ potpis: _________________________________

 

 

2. Podaci o vazdušnom prostoru (naziv, oznaka, geografske koordinate):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Nadmorska visina

 

 

minimalna: ______ metara.

maksimalna: _____________________________ metara

 

 

4. Datum/vreme alokacije vazdušnog prostora

 

 

početak:

_______

/

_______

 

završetak:

_______________

/

_____________

 

 

 

datum

 

vreme

 

 

datum

 

vreme

 

 

 

5a. Kategorija aktivnosti:

 

5b. Aktivnost:

 

 

6. Samo za bespilotne vazduhoplove - tehničke karakteristike bespilotnog vazduhoplova

 

kategorija:____________

model: ______________________________

 

evidenciona oznaka (ako je upisan u Evidenciju): ____________________________________

 

dimenzije __________________ težina: __________________ boja _____________________

 

 

 

 

7. Kontakt osoba

 

ime i prezime: __________________________________________________________________

 

telefon: ______________________________ e-mejl: ___________________________________

 

 

8. Lice nadležno za hitnu obustavu aktivnosti u alociranom vazdušnom prostoru

 

ime i prezime: __________________________________________________________________

 

telefon: ______________________________ e-mejl: ___________________________________

Objašnjenje za popunjavanje rubrika

1.

Za vojne korisnike uneti naziv letačke jedinice ili OC RV i PVO, za civilne korisnike uneti ime i prezime podnosioca zahteva (za fizička lica), odnosno naziv podnosioca zahteva (za pravna lica).

2.

Naziv i oznaka prostora kako je objavljen u Zborniku vazduhoplovnih podataka (AIP/MIL AIP). Kada prostor u kome je potrebno ograničiti letenje nije objavljen u Zborniku vazduhoplovnih podataka (AIP/MIL AIP), podnosilac zahteva mora prostor opisati na jedan od sledećih načina:
- koordinate prostora (latituda, longituda) - počev od najsevernije pozicije, pa nadalje u smeru kretanja kazaljke na satu do početne pozicije koju treba ponoviti radi potvrde da je željeni prostor horizontalno opisan;
- koordinate centra sa poluprečnikom kruga i geografsko ime mesta;
- koordinate ose maršrute sa širinom maršrute, poželjno i geografska imena prekretnih orijentira (pozicija).
Koordinate (latituda, longituda) izražene su u WGS84, a format koordinata je u obliku ddmmssN ddmmssE (na primer: 442523N 0212345E).

3.

Nadmorska visina izražena u metrima. Zabranjeno je upisivati relativnu visinu (u odnosu na tlo). Ukoliko se zahteva alokacija vazdušnog prostora od tla u rubriku minimalna: upisati GND.

4.

Uneti datum i lokalno vreme početka i završetka aktivnosti.

5.

Navesti razlog ograničenja korišćenja vazdušnog prostora (uneti kategoriju aktivnosti iz Priloga 1, tačan opis aktivnosti).

6.

Uneti tehničke karakteristike bespilotnog vazduhoplova. Ako je bespilotni vazduhoplov upisan u Evidenciju vazduhoplova Republike Srbije, uneti evidencionu oznaku.

7.

Uneti podatke o licu zaduženom za koordinaciju sa jedinicom za upravljanje vazdušnim prostorom u cilju izmene vremena, horizontalnih i vertikalnih granica prostora u kome se letenje ograničava.

8.

Uneti podatke o licu zaduženom za koordinaciju sa kontrolom letenja na dan operacija u slučaju da je potrebno hitno obustaviti aktivnosti.