PRAVILNIK
O TEHNIČKOM PREGLEDU ŽELEZNIČKIH VOZILA

("Sl. glasnik RS", br. 121/2020)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje moraju ispunjavati privredni subjekti koji obavljaju tehnički pregled železničkih vozila (u daljem tekstu: vozila) i način obavljanja tehničkog pregleda vozila.

Član 2

Uslovi koje moraju ispunjavati privredni subjekti koji obavljaju tehnički pregled vozila su:

1) da su upisani u registar privrednih subjekata;

2) da su osigurani kod osiguravajućeg društva, za štetu koju bi obavljanjem delatnosti mogli načiniti naručiocu usluge;

3) da imaju interni akt kojim je propisana unutrašnja organizacija, opisane glavne poslovne aktivnosti i sistematizacija radnih mesta sa opisima poslova i radnih zadataka za obavljanje tehničkog pregleda vozila u skladu sa vrstom i obimom poslova koji se obavljaju u toku tehničkog pregleda;

4) da imaju potreban broj stručno osposobljenih lica, i to:

(1) najmanje jednog diplomiranog mašinskog inženjera sa minimum tri godine radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila,

(2) najmanje jednog diplomiranog inženjera elektrotehnike sa minimum tri godine radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila,

(3) najmanje jednog mašinskog tehničara sa minimum dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila,

(4) najmanje jednog elektrotehničara sa minimum dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila;

5) da raspolažu mernom i ispitnom opremom potrebnom za obavljanje tehničkog pregleda vozila koja je etalonirana i atestirana, kao i da poseduju dokumentaciju o mernoj i ispitnoj opremi;

6) da imaju sposobnost izvršenja svih provera propisanih članom 4. ovog pravilnika.

Član 3

Tehnički pregled vozila obavlja se na osnovu zahteva za obavljanje tehničkog pregleda, koji se podnosi privrednom subjektu koji poseduje sertifikat o ispunjenosti uslova iz člana 2. ovog pravilnika, izdat od Direkcije za železnice.

Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži:

1) naziv podnosioca zahteva;

2) tip i vrstu vozila, seriju i podseriju;

3) jedinstveni broj vozila ili drugu oznaku za identifikaciju vozila (npr. fabrički broj);

4) naziv proizvođača i godinu proizvodnje;

5) namenu vozila;

6) izjavu da nije podnet zahtev za obavljanje tehničkog pregleda za isto vozilo drugom privrednom subjektu.

Privredni subjekt iz stava 1. ovog člana i podnosilac zahteva iz stava 2. ovog člana dogovaraju mesto, vreme i datum obavljanja tehničkog pregleda.

Podnosilac zahteva iz stava 2. ovog člana za tehnički pregled obezbeđuje vozilo, tehničku dokumentaciju vozila, mašinovođu za vučna vozila i deonicu za probnu vožnju.

Privredni subjekt iz stava 1. ovog člana za tehnički pregled vozila obezbeđuje stručno osoblje, mernu i ispitnu opremu i nivelisani kolosek sa kanalom.

Tehničkom pregledu vozila prisustvuje predstavnik podnosioca zahteva i, po potrebi, predstavnik proizvođača vozila.

Član 4

Na tehničkom pregledu vozila proverava se:

1) postojanje i ispravnost oznaka na vozilu;

2) ispravnost i funkcionalnost kočnica i kočne opreme;

3) ispravnost i funkcionalnost električne opreme;

4) ispravnost i funkcionalnost mehaničkih komponenti (mere osovinskih sklopova, funkcionalni zazori ogibljenja, mere odbojnika i kvačila), koje određuju njihove položaje na vozilu);

5) nepropusnost na atmosferske padavine;

6) ispravnost uređaja za davanje svetlosnih signala i zvučnih signalnih znakova;

7) ispravnost brzinomera, budnika i auto-stop uređaja;

8) perfomanse vozila pri različitim brzinama vožnje, a posebno pri najvećoj brzini za koju je vozilo projektovano, odnosno pri najvećoj dopuštenoj brzini na prugama Republike Srbije.

Član 5

Tehnički pregled vučnog vozila obavlja se u mestu i u probnoj vožnji.

Tehnički pregled vučnog vozila u mestu obavlja se pregledom tehničke dokumentacije, vizuelnim pregledom vozila, funkcionalnim probama i potrebnim merenjima koja se sprovode na vozilu.

Tehnički pregled vučnog vozila u probnoj vožnji obavlja se na dužini od najmanje 30 km u oba smera vožnje na deonici pruge koja omogućava proveru svih predviđenih tehničkih i eksploatacionih svojstava vozila, proveru da li kočni sistem dobro radi, kao i da li je vozilo sposobno za bezbednu upotrebu u saobraćaju pri najvećoj brzini za koju je vozilo projektovano, odnosno pri najvećoj dopuštenoj brzini na prugama Republike Srbije.

Probna vožnja vučnog vozila obavlja se i sa opterećenjem, vučom voza odgovarajuće mase prema mogućem opterećenju vučnog vozila, pri čemu se proverava funkcionisanje vučnog vozila pri ubrzanju do najveće dopuštene brzine voza.

Rad manevarske lokomotive u trajanju od 24 sata smatra se probnom vožnjom sa opterećenjem.

Pri tehničkom pregledu vučnog vozila za posebne namene proverava se i da li konstrukcija, uređaji, oprema i druga svojstva tog vozila odgovaraju predviđenoj posebnoj nameni.

Za vozila sa dve upravljačnice probna vožnja se obavlja iz obe upravljačnice.

Za vreme probne vožnje, pored osoblja vučnog vozila, u vozilu se mogu nalaziti samo osobe koje učestvuju u obavljanju tehničkog pregleda.

Za vreme probne vožnje vodi se beleška o probnoj vožnji, koja čini sastavni deo izveštaja o tehničkom pregledu vozila.

Sastavni deo izveštaja o tehničkom pregledu vozila su overeni zapisi uređaja za registrovanje podataka vučnog vozila.

Član 6

Tehnički pregled vučenog vozila obavlja se u stanju mirovanja i kretanja (probna vožnja).

Tehnički pregled vučenog vozila u mirovanju obavlja se pregledom tehničke dokumentacije, vizuelnim pregledom vozila i potrebnim merenjima i ispitivanjima.

Tehnički pregled vučenog vozila u probnoj vožnji obavlja se na dužini od najmanje 30 km u oba smera vožnje na deonici pruge koja omogućava proveru svih predviđenih tehničkih i eksploatacionih svojstava vozila, proveru da li kočni sistem ispravno radi, kao i da li je vozilo sposobno za bezbednu upotrebu u saobraćaju pri najvećoj brzini za koju je vozilo projektovano, odnosno pri najvećoj dopuštenoj brzini na prugama Republike Srbije.

Pri tehničkom pregledu vučenog vozila za posebne namene proverava se i da li konstrukcija, uređaji, oprema i druga svojstva tog vozila odgovaraju predviđenoj posebnoj nameni.

Za vreme probne vožnje u vučenom vozilu se mogu nalaziti samo osobe koje učestvuju u obavljanju tehničkog pregleda, ako uslovi to dozvoljavaju.

Za vreme probne vožnje vodi se beleška o rezultatima izvršenih provera, koja čini sastavni deo izveštaja o tehničkom pregledu vozila.

Član 7

Tehnički pregled vozila završava se sastavljanjem izveštaja o tehničkom pregledu vozila, koji sadrži:

1) mesto, datum i vreme početka obavljanja tehničkog pregleda;

2) jedinstveni broj vozila ili drugu oznaku za identifikaciju vozila (npr. fabrički broj);

3) osnovne podatke o vozilu;

4) ime i prezime osoba koje su obavljale tehnički pregled vozila (minimum tri osobe);

5) ime i prezime predstavnika podnosioca zahteva za obavljanje tehničkog pregleda, kao i drugih osoba koje su prisustvovale tehničkom pregledu;

6) broj voza i relaciju na kojoj su obavljene probne vožnje;

7) rezultate provera;

8) mišljenje o sposobnosti vozila za bezbednu upotrebu u saobraćaju;

9) datum i vreme završetka tehničkog pregleda;

10) rok čuvanja izveštaja - trajno.

Izveštaj o tehničkom pregledu vozila potpisuje ovlašćeno lice privrednog subjekta koji je obavio tehnički pregled vozila.

Član 8

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o tehničkom pregledu železničkih vozila ("Službeni glasnik RS", broj 4/16).

Član 9

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".